Titel
5
|
Kommunikation på sociale medier
Vi arbejder med kommunikation på sociale medier. Vi fokuserer i forløbet særligt på danske politikeres og influenceres kommunikation på fx facebook, twitter og instagram.
Vi anvender begreberne face (negativt face, positivt face), front stage, middle region, back stage, envejskommunikation/flervejskommunikation, høflighedsmaksimer, netikette,
gatekeepers, influencere, algoritmer og ekkokamre, og vi analyserer bl.a. udvalgte opslag fra politikere og influencere på facebook, twitter og instagram, idet vi træner kommunikationsanalyse, herunder Roman Jacobsens sprogfunktioner (fatisk, emotiv, konnativ, poetisk, referentiel og metasproglig), samt argumentationsanalyse og billedanalyse og samspil mellem billede og tekst.
Eleverne laver i par en samlet analyse af en selvvalgt instagramprofil, der afleveres som et videoessay.
Vi diskuterer desuden den kommunikation og debatkultur, som præger de sociale mediers kommentarspor og taler om saglig/usaglig argumentation samt fejltyper og argumentationskneb, herunder stråmandsargumenter, glidebaneargumenter, cirkelslutninger, afledningsargumenter og ad hominem-argumenter.
I forlængelse af forløbet skriver eleverne en debatterende artikel om debatkultur på nettet.
Tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2017: s. 272-277 (om kommunikation på sociale medier) og 165-167 (om argumentationskneb og fejltyper)
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, Systime, 2022 s. 397-399 (om face), 402-403 (om politikere på sociale medier, 407-408, 411-413 (om algoritmer, ekkokamre og uhøflighed)
Stefan Vase: "Internettets debatkultur er rædselsfuld", journalisten.dk, 9. sept. 2020
Facebookopslag:
Jakob Ellemann Jensen, 25. januar 2022: "Det er tid til et opgør med corona som en samfundskritisk sygdom" inkl. udvalgte dele af kommentarspor
Mette Frederiksen, 8. marts 2022: "Glædelig kampdag", inkl. udvalgte dele af kommentarspor
Omfang: 65 s.
|