Titel
10
|
Sociale medier og diskurser
i arbejder med kommunikation på sociale medier. Vi fokuserer i forløbet særligt på danske politikeres og influenceres kommunikation på f.eks. Facebook, Twitter og Instagram.
Vi anvender begreberne face (negativt face, positivt face), front stage, middle region, back stage, envejskommunikation/flervejskommunikation, høflighedsmaksimer,, influencere, algoritmer og ekkokamre, og vi analyserer bl.a. udvalgte opslag fra politikere og influencere på forskellige sociale medie-platforme, idet vi træner kommunikationsanalyse samt argumentationsanalyse og samspil mellem billede og tekst.
Eleverne laver i par en samlet analyse af en selvvalgt Instagramprofil, der præsenteres i et mundtligt oplæg for klassen.
Vi diskuterer desuden den kommunikation og debatkultur, der præger de sociale mediers kommentarspor og taler om saglig/usaglig argumentation samt fejltyper og argumentationskneb, herunder stråmandsargumenter og ad hominem-argumenter.
Efterfølgende arbejder vi i kontekst med politikere på sociale medier med diskursanalysen og dens begreber, herunder begreberne nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, antagonisme, hegemoni, flydende betegner og konnotation samt denotation.
Tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2017: s. 272-277 (om kommunikation på sociale medier)
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, Systime, 2022 s. 397-399 (om face), 402-403 (om politikere på sociale medier, 407-408, 411-413 (om algoritmer, ekkokamre og uhøflighed)
Pia Kjærsgaards tale på DF's årsmøde 18. september 2010
Alex' besked til dig: Du kan godt (YouTube): https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
Yderligere materialer:
Derudover har eleverne analyseret en række selvvalgte Instagramprofiler samt en række selvvalgte opslag fra politikere på de sociale medier
Omfang: 60 s.
|