Titel
7
|
7 Hitlers vej til magten og det tredje rige (1)
Hitlers vej til og forvaltning af magten
I dette forløb skulle vi undersøge og diskutere, hvordan og hvorfor Hitler kom til magten i Tyskland. Vi undersøgte desuden, hvordan Hitler forvaltede denne magt i forhold til sin egen befolkning med særligt fokus på antisemitismen og Holocaust. Vores fokus var hovedsageligt på indenrigspolitik og vi berørte kun 2. verdenskrig meget overfladisk. Vi så på økonomi, politik, partier, politiske/folkelige bevægelser, propaganda, fortællinger/myter og fremmedhad/antisemitisme og Holocaust. Det periodiske fokus lå på tiden fra 1. verdenskrig og indtil nazismens fald i 1945.
Efter en grundig gennemgang af perioden op til og under nazismen; herunder Holocaust, så vi spillefilmen Schindlers Liste, og i forlængelse heraf diskuterede vi, hvordan filmmediet kan formidle historien og brugte begreber som historiebevidsthed og kollektiv erindring. Vi undersøgte desuden, hvad denne del af den tyske historie har betydet for den tyske kollektive erindring og tysk selvforståelse samt diskuterede Tysklands og den tyske befolknings ansvar og skyld i forbindelse med Hitlers vej til magten og i særdeleshed antisemitismen og Holocaust. Desuden undersøgte og diskuterede vi Holocaustbenægtelse og konspirationsteorier.
Vi diskuterede undervejs, hvad nazisme egentlig er, og hvordan og hvorfor netop dette begreb bruges og diskuteres i aktuel debat om dansk og tysk politik. I forlængelse heraf undersøgte og diskuterede vi AfD og partiets aktuelle popularitet i tysk politik samt forskelle og ligheder mellem AfD og NSDAP.
I forbindelse med studietur så vi dokumentarfilmen ”Theresienstadt – danske børn i nazistisk fangenskab” samt læste om forholdene for de danske jøder under 2. verdenskrig – herunder evakueringen til Sverige samt deportationerne til Theresienstadt.
LÆRINGSMÅL- Stof-faglige:
I skal kunne:
-diskutere, hvordan og hvorfor Hitler kunne komme til magten i Tyskland
-forklare hvordan Hitler forvaltede denne magt indenrigspolitisk
-diskutere hvilken betydning nazismen og Holocaust har i den tyske kollektive erindring og i den forbindelse diskutere Tyskland og tyskernes eventuelle ansvar og skyld
-reflektere over historiske spillefilms berettigelse for et emne som Holocaust og betydning for historiebevidsthed og kollektiv erindring.
MATERIALE:
Fremstillingsstof:
-Peter Frederiksen: Det tredje Rige, Systime; sider: 15-19, 21-27, 29-30, 37-43, 45-63, 72- 79, 109-111.
-Den store danske. Opslag: Dolkestødslegenden.
Kilder:
fra Peter Frederiksen (2. udgave). Kilderne fremgår enten som lektier eller er læst i timerne.
-Versaillestraktaten om Tyskland. NB kun afsnittet "Erstatninger"
-Den tyske kapitulation. "dolkestødslegenden", s. 127-129
-Partiprogrammet "De 25 punkter", s. 133-135
-Kampen mellem racerne, s. 137-140
-Bemyndigelsesloven, s. 146
-Interviews fra 1990'erne "Skift i den nationale følelse", s. 154.
-Optagelsesceremoni i Deutches Jungfolk, s. 160 ( det er på s. 160 i 2.udgaven)
-En tysk skolepiges syn på jøderne, s. 183-184
-Rigsborgerloven, s. 184
-Lov om beskyttelse af det tyske blod og ære, s. 185
-Franz Suchomel om jødeudryddelsen, s. 216-218
-Oplevelser i Treblinka, s. 219
Øvrige kilder:
-Diverse nazistiske propagandaplakater
-Leni Riefenstal. Triumph des Willens (1935) - i uddrag og med engelske undertekster: Triumph of the Will. https://www.youtube.com/watch?v=GHs2coAzLJ8&bpctr=1527251082
-Uddrag af propagandafilmen "Der Ewige Jude" 1940. I uddrag og med engelske undertekster. https://www.youtube.com/watch?v=RlHVin56U2w
Spillefilm:
-Schindlers Liste. 1993.
Dokumentarfilm:
”Theresienstadt – danske børn i nazistisk fangenskab” 2009
Artikler:
-Artikel: "Historikere: Nej, Rasmus Paludan er ikke nazist" Videnskab.dk 8. maj 2019. https://videnskab.dk/kultur-samfund/historikere-nej-rasmus-paludan-er-ikke-nazist
-Videointerview fra BT.dk: "Chefredaktør: Paludan er nazist". Berlingske.dk. 3. maj 2019. https://www.berlingske.dk/samfund/chefredaktoer-paludan-er-nazist
-Artikel på Folkedrab.dk "Filmanalyse i historie- og folkedrabsundervisning."
-Artikel på folkedrab.dk: ”Holocaust-benægtelse”
-Artikel på Folkedrab.dk: ” Kampen om historien”. (Om konspirationsteorier og Holocaustbenægtelse)
-Artikel: Tyskernes selvforståelse vakler. Information, 9. juli 2018.
-Artikel: I Tyskland har højrepopulismen ikke haft større opbakning siden Hitler. Er der grund til bekymring? Videnskab.dk, 19. maj 2024.
-Artikel: Tyskernes lange vej til erkendelse. Kristeligt Dagblad 5. september 2016.
-Filmiske virkemidler af Tina Bødker. Pdf.
-Artikel: Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943. Danmarkshistorien.dk.
KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
PERIODE OG GEOGRAFI:
Forløbet tager udgangspunkt i Tyskland og Europa. Det fokuserer på perioden 1900 til i dag
|