Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Iben Maria Østergaard
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction to history
Titel 2 Forløb#1 The Roman Empire
Titel 3 Forløb#2 Vikings
Titel 4 Forløb#3 Danmark i krig
Titel 5 Forløb#4 The Middle Ages and The Renaissance
Titel 6 Forløb#5 The Enlightenment
Titel 7 Forløb#6 Industrialization and Imperialism
Titel 8 Forløb#7 Two world wars
Titel 9 Forløb#8 The Cold War
Titel 10 Forløb#9 Modern Danish History
Titel 11 Forløb#10 Chronology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction to history

In this (very brief) course of three classes, the students were introduced to history as a subject focusing on source critical analysis and use of history.

Faglige mål (fra lærerplanen)
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof (fra lærerplanen)
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.


Materiale

• Hassing og Vollmond, Fra fortid til historie, Columbus, 2017 (kap 1, s. 7-27)

Supplerende materiale (til historiebrug)
• Allies accuse UK Parl panel of Johnson’s ‘witch-hunt' i: The Pioneer, 2022 (Article: https://www.dailypioneer.com/2022/world/allies-accuse-uk-parl-panel-of-johnson---s----witch-hunt-.html)

• Beauchamp, Zach, Putin’s “Nazi” rhetoric reveals his terrifying war aims in Ukraine i: Vox, 2022 (article: https://www.vox.com/2022/2/24/22948944/putin-ukraine-nazi-russia-speech-declare-war)

• Donald Trump compares himself to Abraham Lincoln: 'I am the least racist person in this room' from The Telegraph, 2021 (Video: https://www.youtube.com/watch?v=MH7zr9BJXYA)

• Grammy Performance by Kendrick Lamar, 2016 (video: https://www.bing.com/videos/search?q=Kendrick+Lamars+2016+Grammy+Performance+1&&view=detail&mid=8621FFA46B3A1A87C4BF8621FFA46B3A1A87C4BF&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3DKendrick%2BLamars%2B2016%2BGrammy%2BPerformance%2B1%26FORM%3DHDRSC3)

• Hirst, Michael, Vikings trailer season 1, 2013 (video: https://www.youtube.com/watch?v=f5av6OqFwz0)

• Original George Washington Challenger Commercial, 2008 (video: https://www.youtube.com/watch?v=OnQXRxW9VcQ)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 The Roman Empire

In this course the students have been working with the topic The Roman Empire. The focus of the course was learning to work with historical sources and the source critical approach.

Topics:
- roman historians
- values and religion
- gender roles
- patron and clientela
- the punic wars
- end of the republic

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Material:
- Spielvogel, Jackson J., Western Civilization, Ninth Edition, Cengage Learning, 2014
o P. 119
o P. 120-124
o P. 126-129
o P. 132-138
o P. 138-141
o P. 144-148
o P. 150-152

Sources:
- Appian: first and second punic war
- Cato the Elder (Spielvogel, p. 129)
- Levi: The third punic war
- Polybius: on the third punic war
- The Life of Augustus, ch. 76, 77, and 79 (https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Suetonius/12Caesars/Augustus*.html)
- The Vestal Virgins (Spielvogel, p. 125)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Vikings

In this course, the students have been working with the Viking Age focusing on:
- Periodization
- Organization of Viking society
- Viking Raids
- View on the Vikings
- Viking kings
- Religion
- Portrayal of Vikings in popular culture
Due to the limited source material produced by the Vikings themselves, this course has been particularly focused on how to approach sources critically and how the sender of the source affects the usability of said source. Key terms: usability, credibility, and bias.

Faglige mål  
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiebrug og -formidling

Material:
- Blom, Mads (m.fl.), Vinkler på Vikingetiden (2013), Skoletjenesten, Nationalmuseet, København
- P. 8-13
- P. 29-37
- P. 83-90
- Evans, Elinor, ‘Vikings’ creator Michael Hirst on the real history behind the hit drama (2018), History Extra: https://www.historyextra.com/period/viking/vikings-creator-michael-hirst-on-the-real-history-behind-the-hit-drama/
- DR undervisning, Dekonstruktionen af perioder (2017) https://www.dr.dk/studie/historie/dekonstruktionen-af-perioder
- Guideservice Danmark: Dannevirke (https://www.guideservicedanmark.dk/history-time/dannevirke-fortifications)
- McDonagh, Melanie, Sorry – The Vikings really were that bad (2013), The Spectator: https://www.spectator.co.uk/article/sorry-the-vikings-really-were-that-bad/  
- NatMus, Magnates and Kings (https://en.natmus.dk/historical-knowledge/denmark/prehistoric-period-until-1050-ad/the-viking-age/power-and-aristocracy/magnates-and-kings/)
- NatMus, Magnates' residences and royal seats (https://en.natmus.dk/historical-knowledge/denmark/prehistoric-period-until-1050-ad/the-viking-age/power-and-aristocracy/magnates-residences-and-royal-seats/)
- Roesdal, Else, Vikingetidens begyndelse, Vikingetiden ca. 800-1050 (2023), Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vikingetiden-ca-800-1050
- "Viking Society: Nobles, Medieval Freemen, Slaves" History on the Net, 2000-2023, Salem Media., https://www.historyonthenet.com/viking-society-nobles-medieval-freemen-slaves

Video material:
- Jeanette Varberg fortæller om bogen VIKING: https://www.youtube.com/watch?v=SH92P-q8y1U
- Hirst, Michael, Vikings, S1 E2, Netflix, 2013

Sources:
- Adam of Bremen, excerpt of The History of the Archbishops of Hamburg on The Baptism of King Harold
- Alcuin’s letter to the bishop of lindisfarne, 793 (excerpt): https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/alcuins-brev-til-higbald-biskop-af-lindisfarne-793
- Anglo Saxon Chronicles entry 793: The raid on Lindisfarne (excerpt) (http://anglosaxon.archeurope.info/index.php?page=lindisfarne-793)
- Ibn Fadlan’s account of the Rus (excerpt)
- Stone of Lindisfarne: https://www.english-heritage.org.uk/visit/places/lindisfarne-priory/History/significance/
- Widukind of Corvey, excerpt of the Saxon Chronicles on The Baptism of King Harold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 Danmark i krig

I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet Danmark i krig med fokus på følgende historiske nedslag
- 1. verdenskrig
- 2. verdenskrig
           - Stikkerlikvideringer
           - Tyskerpiger
           - Befrielsen
- FN
- NATO
- Dansk engagement i Afghanistan og Irak
- Dansk engagement i Kuwait og Jugoslavien

Forløbet har ledt frem til DHO, og der har derfor været særligt fokus på, hvordan man besvarer historiske problemstillingerne, samt hvordan man skriver historisk redegørelse og analyse.

Faglige mål (fra lærerplanen):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering

Materiale:
- Jensen, Poul Steiner m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien (2022), Systime
       - s. 190-195
       - s. 195-197
- Johansen, Anders Hjort, 1. verdenskrig og Danmark 1914-1918, Danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1-verdenskrig-og-danmark-1914-1918/
- FN museet: http://www.fnmuseet.dk/aarskrift/enh.htm
- Forsvaret.dk: https://www.forsvaret.dk/da/opgaver/internationalt-samarbejde/fn/
- Graversen, Mathilde, Rusland har skudt sig selv i foden – men det øger spændingen i Norden, mener ekspert, TV2 (2023): https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-04-04-rusland-har-skudt-sig-selv-i-foden-men-det-oeger-spaendingen-i-norden-mener
- Søndberg, Olaf, Danmark i Krig (2012), Systime
     - s. 116-117
     - s. 119-120
     - s. 139-142
     - s. 144-155

Kilder:
- Tegler, Hans Edward, Kæmp for alt hvad du har kært, 1945 (uddrag) i: Grundbog til Danmarkshistorien (Steiner Poulsen, 2022, s. 207-209)
- Interview med Karen
- Den Nordatlantiske Traktat, 1949: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=da

Videomateriale
- Befrielsesbudskabet: https://www.youtube.com/watch?v=78pDhZb8hZo
- Dr.dk, Den sorte skole: Genforeningen (2012): https://www.youtube.com/watch?v=m3IyxKaphlg
- - WION, What happened on September 11, 2001 (2021): https://www.youtube.com/watch?v=GySgEL4NRFY&t=1s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4 The Middle Ages and The Renaissance

I dette forløb arbejder eleverne med de to historiske perioder middelalderen og renæssancen.
Den første halvdel af forløbet omhandler middelalderen, og der arbejdes med:
- samfundsopbygning
- kirkens rolle og udvikling
- pestens betydning for samfundsudviklingen
- tidlig globalisering: handelsruter og korstog

Herefter arbejdes der med overgang fra middelalder til renæssance. I den forbindelse diskuteres periodisering samt brud overfor kontinuitet.

I arbejdet med renæssancen beskæftiger eleverne sig med:
- karakteristika ved renæssancen (herunder historiebrug og selvforståelse)
- renæssance mindset
- Age of discoveries med særligt fokus på aztekerriget
- Reformationen





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5 The Enlightenment

I dette forløb arbejder eleverne med oplysningstiden som periode. I forløbets første moduler arbejder eleverne med den amerikanske revolution med det formål at afprøve en induktiv metode. I vores foregående forløb om Middelalder og Renæssance blev eleverne først introduceret til centrale karakteristika og begivenheder ved perioderne og skulle derefter anvende denne viden i deres arbejde med kilderne. I dette forløb vendes dette på hovedet, og eleverne skal forsøge at identificere oplysningstankegang og værdier ud fra en kilde og uden forudgående introduktion. Herefter arbejder eleverne med udvalgte oplysningsfilosoffer, inden vi går videre til den Franske Revolution. Forløbet slutter med et kort tema om oplysningstid i Danmark og Danmarks rolle som slavenation.

Faglige mål – eleverne skal kunne:
● redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
● redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
● anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
● reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
● analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Læringsmål – eleverne skal kunne:
● Karakterisere oplysningstiden som periode
● Redegøre for centrale idéer og tanker fra perioden samt forstå deres indflydelse på samfund og individ
● Redegøre for centrale begivenheder under den amerikanske og franske revolution
● Forstå revolutionernes betydning samt koble deres viden om oplysningstiden til disse revolutioner
● Undersøge oplysningstid i Danmark samt diskutere Danmarks rolle som slavenation

Kernestof:
● hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
● forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
● politiske og sociale revolutioner
● demokrati, menneske-
rettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6 Industrialization and Imperialism

I dette forløb arbejder eleverne med industrialiseringen og imperialisme og sammenhængen mellem disse to.

Forløbet er struktureret således, at de første moduler omhandler industrialiseringen i anden halvdel af 1800-tallet med særligt fokus på England.
Eleverne arbejder med både den første og den anden industrielle revolution med udgangspunkt i teknologisk udvikling og innovation samt de økonomiske og sociale konsekvenser heraf.

Herefter arbejdes der med imperialisme som en konsekvens af industrialiseringen. Eleverne introduceres til imperialismen som begreb og arbejder med religiøse, økonomiske, ideologiske og magtrelaterede motiver bag imperialismen. Eleverne vælger derefter et land, som har tilhørt det britiske imperium i perioden 1870-1914, som de vil arbejde med her.

I resten af forløbet planlægger, tilrettelægger og optager eleverne deres egen podcast i skolen podcast-studie med udgangspunkt i deres valgte land og dets historie - både i relation til det britiske imperium men også derudover.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#7 Two world wars

Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med perioden 1914 til 1945. Forløbet starter med optakten til første verdenskrig, hvor der trækkes tråde tilbage til et tidligere forløb om nationalisme og imperialisme. Der arbejdes herefter kronologisk med første verdenskrig og dens afslutning, Versaillestraktaten, mellemkrigstiden, fascisme og nazisme, Hitlers vej til magten, holocaust og folkedrab og optakt til anden verdenskrig. Forløbet fortsættes i 3.g, hvor eleverne skal arbejde med anden verdenskrig.
Metodisk og teoretisk arbejdes der særligt med kildekritik, historiebrug og årsagsforklaringer.

Læringsmål (eleverne skal kunne):
- redegøre og skelne mellem udløsende og bagvedliggende årsagsforklaringer til første verdenskrig
- kritisk analysere og vurdere kildemateriale til skyttegravskrig under første verdenskrig
- redegøre for udviklingen og afslutningen på første verdenskrig
- redegøre for tilblivelsen af Versaillestraktaten med fokus på de allieredes motiver og mål med fredsforhandlingerne samt traktatens betydning for Tyskland
- redegøre for den politiske, sociale og økonomiske situation i Italien og Tyskland efter første verdenskrig samt sammenhængen med hhv. fascismen og nazismens udbredelse
- redegøre for Hitlers vej til magten
- Redegøre for Stantons ti stadier i et folkedrab samt koble teorien til centrale begivenheder og elementer i Hitlers tredje rige
- analysere kildemateriale fra Holocaust samt diskutere vigtigheden af at beskæftige sig med dette i gymnasieskolen
- redegøre for optakten til anden verdenskrig

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#8 The Cold War

I dette forløb arbejder eleverne med den kolde krig gennem tematiske og kronologiske nedslag i perioden fra anden verdenskrigs afslutning til murens fald og østblokkens sammenbrud (1945-1991). Der fokuseres blandt andet på verdensordenen samt ideologiske og politiske modsætningsforhold mellem Øst og Vest efter anden verdenskrig, delingen af Tyskland, våbenkapløb, Cubakrisen, Vietnam-krigen, opførelsen af Berlinmuren samt årsagsforklaringer til krigens afslutning og Sovjetunionens sammenbrud. Forløbet afsluttes med, at eleverne skal diskutere forholdet mellem Rusland og Vesten i dag med brug af viden om forskellige historieopfattelser.

KERNESTOF:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

LÆRINGSMÅL:
Eleverne skal kunne:
• Karakterisere verdensorden efter Anden Verdenskrig med brug af viden om ideologier
• Redegøre for væsentlige begivenheder under Den Kolde Krig
• Analysere kildemateriale med henblik på at forstå modsætningsforholdet mellem Øst og Vest i perioden efter Anden Verdenskrig og frem mod Den Kolde Krigs afslutning, samt hvordan dette er med til at udvikle konflikten
• Forstår internationale institutioner såsom FN, NATO og Warszawapagtens betydning for perioden
• Forstå betydningen af centrale begivenheder under Den Kolde Krig såsom Cubakrisen og Vietnam-krigen samt diskutere hvorvidt krigen egentlig var kold.
• Diskutere årsagsforklaringer samt historieforståelser.
• Anvende viden om den kolde krig til at forstå forholdet mellem øst og vest i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#9 Modern Danish History

I dette forløb arbejder eleverne med moderne danmarkshistorie fra 1849 og frem til i dag. Forløbet har tre overordnede temaer:

Indførelsen af demokrati
- grundloven i 1849
- kvinders stemmeret i 1915

Velfærdsstaten
- socialpolitik i slutningen af 1800-tallet (fattighjælp, idéen om de værdigt trængende)
- mellemkrigstiden
- udviklingen af velfærdsstaten og idéen om universelle sociale ydelser frem mod oliekriserne i 70'erne
- velfærdsstatens krise

Europæisk integration
- European coal and steel community
- EEC (EF)
- Maastrich traktaten og overgangen til EU
- Udviklingen i Danmarks forhold til EU fra nej til forbeholdene
- EU i krise og Brexit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer