Titel
1
|
Magt i Danmark
I dette forløb undersøges magtens udvikling i Danmark.
Forløbet indledes i med et mere omfattende nedslag i Vikingetiden, hvor Danmark bliver til, bliver kristent og bliver frygtet i Europa. Her introduceres også den kildekritiske analyse.
Hernæst arbejdes med lidt længere linjer, hvor magtforhold og analyser af magtens billeder, samt centrale kilder skaber en forståelse af udviklingen i magtforholdene i Danmark. Der er kortere nedslag i middelalder, de valgte konger i Renæssancen, enevælden, den oplyste enevælde, nationalismen, det konstitutionelle monarki, parlamentarismen og mediernes tid, samt nogle overvejelser til sidst omkring, hvordan historien om magt skal skrives fra 2000-2024.
Forløbets problemstilling: Hvordan har magtforholdene i Danmark udviklet sig gennem tiden? Hvad har skabt brud og kontinuitet?
I forløbet berøres og introduceres eleverne til en lang række faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag (fokus på nationale)
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer (magt i DK)
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie (Vikingerne)
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer (Vikinger)
- politiske og sociale revolutioner (styreformer i forandring)
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv (mest om demokratiets indførelse)
- historiebrug og -formidling (om vikinger + at skrive historie selv)
- historiefaglige teorier og metoder (kildekritisk metode)
|