Titel
1
|
1. Vikinger
Vikinger og vikingetid
I dette forløb arbejder vi med vikingetiden og med introduktion af nogle grundbegreber i historie bl.a. i forhold til kildeanalyse og historiebrug. Vi ser på forskellige historiske kilder og undersøger, hvad vi egentlig ved om vikingerne og vikingetiden, og hvor vi har den viden fra.
I forhold til begivenheder og udviklinger fokuserer vi bla. på samfundsstrukturen, på statsdannelsen, på togterne (både handel og plyndring), på opfattelsen af vikingerne ude i verden fx i England, Frankrig og i de arabiske lande, samt på overgangen til kristendommen. Desuden sammenligner vi udviklingen i Skandinavien med hvad der skete i resten af Europa på samme tidspunkt. I den forbindelse diskuterer vi, hvorfor vikingetiden bliver kaldt "vikingetiden" i Skandinavien, og hvorfor det har fået sin egen særskilte periode i danmarkshistorien. (periodiseringsprincipper)
Derudover diskuterer vi, hvordan vikingerne og vikingetiden er blev fremstillet og brugt (historiebrug) i eftertiden.
I forhold til metode fokuseres der på kildeanalysen. I forløbet introduceres kildeanalyse og det funktionelle kildebegreb. Vi ser blandt andet på begreberne: funktionelt kildebegreb, ophavssituation (genre, kontekst, afsender, modtager, hensigt), brugbarhed, tendens, repræsentativitet.
Som en del af forløbet skal vi på tur til Nationalmuseet i København og set udstillingen "Togtet" samt "Danmarks oldtid" og i den forbindelse diskutere, hvordan vikingerne bliver brugt og fremstillet i dag, og hvad der skal til for at skabe en god museumsudstilling om historien.
LÆRINGSMÅL:
-Du kan beskrive og forklare centrale kendetegn ved og udviklinger i vikingetiden.
-du kan fagligt analysere og diskutere forskellige aspekter af udviklingen i vikingetiden. Fx hvordan og hvorfor Danmark blev et kristent land
-Du kan forklare, hvilke kilder vi har til vikingetiden, og du kan reflektere over og/eller stille spørgsmål til, hvilke spørgsmål disse kilder giver os svar på samt om den begrænsede kildemængde påvirker vores opfattelse af vikingerne.
-Du kan diskutere hvordan vikingetiden og vikingerne fremstilles og bliver brugt (historiebrug) i eftertiden og i dag
-Du kan diskutere periodiseringsprincipper med udgangspunkt i vikingetiden som periode
-Du kan anvende det kildeanalytiske begrebsapparat til at svare på historiefaglige problemstillinger
MATERIALE:
-Fremstillingstekst og kilder: Peter Frederiksen. Grundbog til danmarkshistorien. 27-37,44-49, 63
-Fremstillingstekst: Carl Harding Sørensen "Vikinger og togter", s. 6-8
-Metode: Anders Troelsen og Kasper Ditlevsen. Historielærerens øvelsesbog, s. 56-59. Om kildekritik (det funktionelle kildebegreb).
-Synspunktsartikel: Danske vikinger på nye togter. Politiken, 2. august 2015
-Synspunktsartikel: Vikingetiden burde hedde stålalderen.
-Artikel på Baggrund.dk: Albert Scherfig. Fortidsbrug i nationalstatens tjeneste: Da vikingetiden blev opfundet. 24. April 2016
-Artikel på dr.dk.undervisning: "Dekonstruktionen af perioder"
-Kort video om vikingetid og periodisering: "5 ting du skal vide om: Vikingetiden" med Henriette Lyngstrøm og udgivet af videnskab.dk
-Dokumentar: "Historien om Danmark. Vikingetid"
-Anmeldelse af udstilling: Seks stjerner til ny vikingeudstilling: »Det er på høje tid, at Nationalmuseet kommer på rette spor« Artikel 25. juni 2021. Berlingske Tidende. Link: https://www.berlingske.dk/aok/seks-stjerner-til-ny-vikingeudstilling-det-er-paa-hoeje-tid-at-nationalmuseet
-Udstilling på Nationalmuseet: "Togtet"
KERNESTOF:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.
PERIODE OG GEOGRAFI:
Forløbet tager udgangspunkt i Danmark i tiden mellem 500 og 1500
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|