Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kasper Virklund, Kristian Helmersen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 DHO: Danmark i krig
Titel 3 Romerriget: Slaver og gladiatorer
Titel 4 De store opdagelser - erobringen af Aztekerriget
Titel 5 Nordkorea i Den kolde krig
Titel 6 Oplysningstid og de store revolutioner
Titel 7 Imperialismens tidsalder
Titel 8 Verdenskrigene, Holocaust og andre folkedrab
Titel 9 Kronologisk opsamlingsforløb og eksamenstræning
Titel 10 Tilladte digitale hjælpemidler - mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Første forløb i historie handlede om vikingetiden og senere opfattelser af vikingerne.

Forløbet skulle give jer bred viden om vikingetiden, men de centrale spørgsmål i forløbet var:
- Hvordan så vikingerne ud?
- Hvordan var levevilkår og klasseforskelle?
- Hvordan blev Danmark kristnet og hvilke årsager var der til kristningen?
- Hvad karakteriserede skibene, og hvilken betydning havde de for vikingetiden? (Ekskursion til Vikingeskibsmuseet)
- Hvordan opfattede man senere vikingerne/tiden? Fokus på 1800tallet (nationalromantikken), især fra 1880'erne og første halvdel af 1900tallet. En pointe her var, at opfattelsen af vikingetiden var meget påvirket af samtidens strømninger.


Kapitel 3 i "Danmarks historie" var grundlag for undervisningen, og vi læste alle sider. Suppleret med sider fra andre bøger, øvelser osv. Det hele burde være i lectio/drev.

Link til site: https://sites.google.com/grks.dk/22-23-1y-hi-vikingetiden/start
Link til forløbsmappen i google drev: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1zzd54x2fnTxy0nWnd_4zOn6AroxkxHZM

(OBS: Før eventuel eksamen skal tjekkes, om I må gå på site og i mappe i forberedelsestiden på 90 minutter)

Beskrivelsen er færdig.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO: Danmark i krig

I dette tværfaglige forløb med dansk arbejdede vi med, hvordan krigene i 1848-50, 1864-66 og 1940-1945 har været med til at forme Danmark.

Faglige spørgsmål:
- Hvorfor udbrød der krig mellem Kongeriget Danmark og Hertugdømmerne Slesvig-Holsten i 1848?
- Hvordan hang afskaffelsen af enevælden i 1848 og overgangen til demokrati sammen med krigsudbruddet i 1848?
- Hvorfor udbrød der en ny borgerkrig i 1864?
- Hvordan påvirkede krigen i 1864 den danske identitet? Hvad er f.eks. "Dybbøl-syndromet" også kendt som "1864-syndromet"?
- Hvordan udviklede modstanden mod tyskerne sig under besættelsen?
- Hvilket omfang havde og hvilken type midler anvende modstandsbevægelsen? Var stikkerlikvideringerne etisk ok?
- Hvilken behandling fik tyskertøserne og var denne etisk ok?

Især ved 1864 trak forløbet i høj grad på jeres viden om nationalromantik fra vikingeforløbet.


I kunne vælge mellem tre forskellige opgaveformuleringer i jeres DHO.
1: 1864 og nationalromantik
2: Besættelsen og stikkerlikvideringer
3: Besættelsen og tyskertøser


Link til forløbets site: https://sites.google.com/grks.dk/22-23-1y-dho-danmark-i-krig/start

Link til forløbets mappe i google drev: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1X3HLLk7Vh3Kf_GNIsahne4MZkfcZG5OB
Herudover ligger der materialer til de enkelte opgaveformuleringer i jeres SRP-mappe i drev: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1tFG_nPML4rDDkuFjdE9hgPm6rOOk9Td2

Beskrivelsen af forløbet er færdig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romerriget: Slaver og gladiatorer

Romerriget: Slaver og gladiatorer

På sitet kan I genfinde alle opgaver samt filmklip fra forløbet.
Vi læste stort set kun tekster fra kompendiet, som ligger i drev.

Overordnet arbejdede vi med:
- Hvordan var forholdene for slaver i Romerriget?
- Hvordan var livet som gladiator i Romerriget?
- Og så perspektiverede vi til moderne slaveri og "gladiatorkampe".

Vi så som en del af forløbet filmen "Gladiator" og øvede i den forbindelse filmanalyse i historie. Vi havde fokus på fremstillingen af hovedpersonerne. Bemærk, at filmen ikke ligger i drev.
Vi så dokumentaren "Hvordan romerne ændrede verden". Fokus på bred baggrundsviden - og selvfølgelig informationer om slaver og gladiatorer.

OBS: Mange af siderne i kompendiet læste vi i timerne, hvorfor de ikke fremgår af Lectio som lektie. I skal tænke side 19-63 som kernestof.

Link til forløbets site: https://sites.google.com/grks.dk/23-24-2y-romerriget/start

Link til google drev-mappen: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1OftNhMER93u65u-ppw0sZ3kTTAzQP_3C

Beskrivelsen af forløbet er færdig.


(NB: De sidste lektioner kørte vi fremlæggelser parallelt med at I arbejdede med Ægypten-forløbet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 De store opdagelser - erobringen af Aztekerriget

4. De store opdagelser og erobringen af Aztekerriget

Vi arbejdede med disse to centrale spørgsmål:
1) Hvordan kunne europæerne opdage verden – og hvorfor ville de?
2) Hvordan kunne Cortez med sine få hundrede mand erobre det mægtige Aztekerrige? (Gruppeprojekt)
Se derudover læringsmål mm. i starten af kompendiet.

Under 1) Fik vi baggrundsviden om perioden med fokus på Spanien. Vi havde fokus på Columbus og opdagelsen af Amerika.
Under 2) Fik vi viden om det aztekiske samfund og religion. Men især var det årsagerne til, at Cortez så relativt let kunne erobre Aztekerriget, vi fokuserede på.

Centralt i første del af forløbet (opdagelserne) var det kompendium, I fik udleveret. Det ligger i Lectio og i drev.
I anden del brugte vi primært bogen "Aztekerriget og den spanske erobring".

Vi så en dokumentar om erobringen af Aztekerriget og øvede i den forbindelse filmanalyse i historie.
Vi så klip fra spillefilmene "1492 - erobringen af paradis" og "Apocalypto".

Ikke alle læste sider i aztekerbogen fremgår af undervisningsbeskrivelsen. De rigtige er:
19-22, 28-32, 35-53, Kilde 1, 2, 4, 17.
Når I læser op, kan det være en god idé at se sin aztekerfilm igen - og evt. de andre gruppers. De ligger alle sammen i mappen i drev.

Link til google site: https://sites.google.com/grks.dk/23-24-2y-hi-opdagelser/start
Forløbsmappe i google drive: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1i7Nr6i5nJOQ8e6tgueuRiHWtwOkZ2PtA


2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Beskrivelsen af forløbet er færdig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nordkorea i Den kolde krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Verdenskrigene, Holocaust og andre folkedrab

Forløbet har fokus på Verdenskrigene, hvor eleverne til start skal opnå en grundlæggende forståelse af situationen i Europa før 1. Verdenskrig omkring 1914, og hvad der siden førte til krigens start.

Forløbet fortsætter med at udforske krigens udvikling fra 1914-1918, herunder de væsentligste slag som Verdun og Somme, og hvordan Schlieffenplanen formede krigen.
Her vil vi også kigge på Danmarks rolle i krigen.

Som de sidste i forbindelse med 1. Verdenskrig, skal eleverne vurdere fredsforhandlingerne i 1918 med fokus på Versailles-traktaten. I denne sammenhæng vil de undersøge Folkeforbundets oprettelse og reflektere over krigens langsigtede konsekvenser.

I forlængelse heraf vil vi kigge på 2. Verdenskrig og folkedrab med særligt fokus på tiden 1939-1941 og Holocaust. Eleverne vil blive introduceret til årsagerne bag 2. Verdenskrig og den tidlige fase af krigen og den tyske Blitzkrieg. De vil også beskæftige sig med krigens afslutning og FN’s oprettelse i 1945.

I forhold til Holocaust og senere folkedrab vil vi arbejde med Stantons 10 stadier for folkedrab.

Kernestof:
• Hovedlinjer i Europas og verdens historie
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Danmarkshistorie
• Nationale og regionale konflikter og samarbejdsrelationer
• Folkedrab, herunder Holocaust
• Historiebrug og –formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Tilladte digitale hjælpemidler - mundtlig eksamen

Ordnet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer