Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cecilie Christine Gericke, Jørgen Schmidt, Kristian Erlendsson
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 2b id (puljetid), 3b id, 3b id (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning
Titel 2 Bordtennis
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Crossfit
Titel 5 Hiphop
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Les Jive
Titel 10 Floorball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning

Som en del af musik og bevægelse har eleverne udarbejdet et opvarmningsprogram med henblik på bevægelse i takt til musik, og udført dette i samarbejde med resten af klassen. Derudover har vi teoretisk arbejdet med vigtige fysiologiske principper, der knytter sig til opvarmning.

Undervisningen har været opbygget således, at de første tre moduler har været lærerstyret, hvor vi har arbejdet med musikforståelse og eleverne har fået inspiration til øvelser der kunne inddrages i deres efterfølgende selvstændige opvarmningsprogram i grupper. Derudover har vi gennemgået lektier om grundlæggende fysiologisk viden med udgangspunkt i kapitel 1 i C-det er idræt. Herfra fik de to moduler til at udarbejde og øve opvarmningsprogrammet, hvorefter de sidste to moduler blev brugt til fremvisning af programmerne.

Det forventes at eleverne kan:
- Vælge musik, der passer til de fem overordnede opvarmningsinddelinger fra c-det er idræt
- Bevæge sig i takt til musik (med fokus på hop- og svingserie)
- Udarbejde og fremvise et opvarmningsprogram, der opfylder kriterierne for et godt opvarmningsprogram (se dokument under 4. modul)
- Kunne redegøre for relevant fysiologisk viden herunder aerob/anaerob aktiviteter, energi, iltens transport i kroppen, effekter af opvarmning på kroppen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bordtennis

Formålet med bordtennisforløbet er en grundlæggende indføring i centrale aspekter af bordtennis. Den første halvdel af forløbet arbejdes der med boldtilvænning, boldsikkerhed og fundamentale slag, som forhånd, baghånd og serv. I anden halvdel af forløbet videreudvikles de fundamentale slag med fokus på overskrue, underskrue og sideskrue. Her er videofilmning blevet benyttet. Derudover har eleverne arbejdet med doublespillet og de basale taktiske overvejelser samt regler, som er vigtige for doublespillet. Forløbet afsluttes med en doubleturnering.

Læringsmål:
- Kunne fremvise boldsikkerhed i samspil med en anden spiller
- Udføre en forhånd med overskrue
- Udføre en baghånd med overskrue
- Udføre en forhånd med underskrue
- Udføre en baghånd med underskrue
- Udføre en serv med enten overskrue, underskrue eller sideskrue
- Kende til doublereglerne
- Indgå i samspil med en doublemakker i en kampsituation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ultimate

Undervisningen i ultimate har haft til hensigt at give eleven indsigt i kaosspillet Ultimate, samt at give eleven generelle tekniske og taktiske kompetencer i kaosspil.

Fokus i forløbet har været på teknisk korrekt udførsel af baghåndskast, forhåndskast og upside down kastet.
.
Undervisningen har bestået af praktisk undervisning i form af formelle tekniske øvelser til læring af den grundlæggende tekniske udførsel af de enkelte elementer, samt sammensatte øvelser til at lærer disse i en spilrelateret sammenhæng.

Læringsmål:
Teori:
Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”

Praktisk:
Du skal kunne udføre og aflevere med et baghåndskast til makker 4-9 meter.
Du skal kunne udføre og aflevere med et forhåndskast til makker 4-9 meter væk
Du skal have kendskab til og kunne "udføre" en aflevering med et hammerkast til makker 4-9 meter væk
Du skal kunne gribe disken med krokodille/ pincet greb + pandekagegrebet.
Du skal kunne løbe dig fri og gøre dig spilbar i de tomme rum der opstår.
Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
Du skal kunne indgå en i kampsituation hvor du modtager og aflevere discen til en medspiller under press.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Hiphop


I dette forløb hører til i kategorien Musik og bevægelse hvor eleven skal tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi.

Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme. Endvidere skal eleven introduceres til Labans BESS (Body, Effort, Shape, Space) og anvende BESS til at analysere på små danse sekvenser.

Forløbet afsluttes med en gruppeperformance hvor eleven i en gruppe skal udarbejde deres egen koreografi med tydelige overvejelser/inspirationer fra BESS konceptet.     

Evalueringskriterier:
• Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
• Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
• Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
• Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• En vis grad af freestyle/improvisation
• Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fodbold

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende  indføring i de centrale elementer af fodboldspillet. Undervisningen i 2.g er lærerstyret, således at der sikres, at alle elever kan mestre basale færdigheder.

Der er fokus på mange boldberøringer, således at eleverne hurtigere kan få en fornemmelse af spillets tekniske elementer. I de første lektioner er der fokus på boldtilvænning og bevægelse på en fodboldbane, mens der i de følgende lektioner øves finter og vendinger, afleveringer samt afslutninger.

Læringsmål:
Drible med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
Udføre to forskellige finter/vendinger med og uden moderat pres fra modstander
Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk.
Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
Indgå i samspil med medspillere, mens en modspiller presser ( eks.4:1)
Gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
Stille sig i korrekt forsvarsposition og tage bolden fra modstander, som er i moderat tempo.
Få en forståelse af forskellen på zone og mand-mand forsvar.
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Pickleball

Pickleball forløbethar haft en teoretisk og praktisk dimension. Den teoretiske har omhandlet kroppens nervesystem i forhold til at få en forståelse hvorfor det nogle gange er svært at begynde på nye sportsgrene men igennem øvelse bliver man bedre.   

Materiale: B for bedre idræt, 2 udgave, 2018. s. 130-135 + 141-142

Faglige mål for forløbet:

Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
• I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
• Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling (åben i forhånd, lukket i baghånd).

Taktiske delmål:
• I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
• At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
• I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træningsprojekt

Træningsprojektet varer over en periode på 8 til 10 uger.

Forløbet har en teoretisk og praktisk dimension og afsluttes med en rapport hvor du anvender teori og empiri (data) fra dit løb til at forklare hvordan og hvorfor du har forbedret dig.

I den teoretisk del skal du tilegne dig viden omkring aerob træning, herunder træningsprincipper (kredsløb/stofskifte kondition, intervaltræning, pulszoner i forhold til intensitet) samt fysiologiske effekter i kroppen af aerob træning.
Hertil kobles et sundhedsmæssigt perspektiv med udgangspunkt livsstilsygdomme (diabetes 2, hjertekarsygdomme) samt fysisk inaktivitet og hvilken effekt aerob træning kan have på disse.

Den praktiske del skal give dig et indblik i din egen kondition. Forløbet starter derfor op med en bib test hvorpå du skal sætte dig et passende mål. Du skal herefter udarbejde et træningsprogram som du følger i 8 uger. Forløbet afsluttes med en bibtest for at se dig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Les Jive

Forløbet er musik og bevægelse.

I dette forløb skal eleverne lærer koreografien til Les Lanciers ala RKS og dens 5 ture og lærer grundtrin til Jive  samt 4 variationer.

Forløbet afsluttes med at eleverne udarbejder en samlet koreografi hvor les lanciers og jive indgår på lige fod.

Læringsmålene er at beherske koreografien til Les Lanciers samt bevæge sig til musik. I Jive skal eleverne beherske grundtrin og have kendskab til 4 variationer samt bevæge sig til takterne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes til sidst sammen, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

Endvidere har der været et teorietisk fokus på Teambuilding da floorball er et holdspil.

B-for bedre idræt, 2. udgave 2018, s. 156-166.

Fokuspunkter:
Synergi og ringelmann effekten
Et teams udvikling
Kohæsion (opgave + social kohæsion) samt betydning for et holds præstation.
Hvordan man kan øge et teams kohæsion (Teambuilding).


Læringsmål til Floorball

Du skal kunne udføre en aflevering til makker 4-9 meter væk.
Du skal kunne modtage og tæmme en aflevering fra en makker der står 4-9 meter væk.
Du skal kunne udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden (fx i et Lob).
Du skal kunne drible med forsiden og bagsiden af staven i en stående position og i let løb.
Du skal kunne kontrolleret drible med bolden igennem en teknik bane med kegler og afslutte på mål uden modstander.
Du skal kunne indgå i samspil situationer med medspiller med og uden modstander.
Du skal kunne afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander.
Du skal kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser fx samspil mod mål, 1vs 0, 2vs0 og 2vs1.
Du skal kunne indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden fra en holdspiller og aflevere den videre til en holdspiller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer