Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Adrian Christen
|
Hold
|
2022 id/q (1q id, 2q id, 2q id (puljetid), 3q id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
I dette forløb skulle eleverne være i stand til selvstændig at planlægge og gennemføre et opvarmningsprogram med klassen. Programmet skulle være kriteriebaseret, alsidig og tilrettet til målgruppen. Da programmet indgik i fagområdet "musik og bevægelse" var det afgørende at eleverne valgte musik hhv. bevægelser, som kunne gennemføres i takt.
Følgende kriterier skulle opfyldes:
- Programmet skal vare ca. 12-15min
- Alle store muskelgrupper (ben, arm, ryg, mave) skal opvarmes
- Programmet skal indeholde løb, hop, sving, og en styrkedel
- Musikken skal passe til bevægelserne
- Som opvarmningsinstruktører skal I organisere (hvem styrer musikken, er redskaberne på plads?) og instruere (hvad, hvordan og evt. hvorfor gør vi, hvad vi gør?)
- Alle skal kunne alle dele af programmet i tilfælde at en eller flere er fraværende den pågældende dag.
- Øvelsernes sværhedsgrad skal tilpasses til målgruppen
- Det er muligt at integrere en leg (pas på organisering og tid!)
- Der skal afleveres en skriftlig planlægning inden programmet bliver gennemført.
I den tilkoblede teori snakkede vi om fordele ved opvarmning og hvad den gør både fysiologisk men også psykisk med idrætsudøveren => C - det er idræt, s. 24-29.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opvarmning_dynamisk.xlsx
-
Opvarmning_statisk.xlsx
-
Opbygning af et opvarmningsprogram fra bogen C det er idræt s 24-29.pdf
-
Kriterier opvarmningsprogram.docx
-
Læs det vedhæftede dokument om opvarmning
-
Opvarmning c-niveau.pdf
-
Hold til opvarmning:
-
Gruppe 1 (Alberte, Luna, Hutchinson, Faber, Emilia) og
-
Gruppe 3(Clothilde, Ida, Katrine, Andersen) og
-
Gruppe 5 (Kusk, Erik, Gustav, Oskar R., Johan),
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
I dette forløb arbejdede eleverne med basale grundfærdigheder i floorball såsom boldføring og -modtagelsen, boldkontrol i angrebs- og forsvarssituationer (dribbling og bolderobring), forhånds- og baghåndsaflevering (trukket og slået) og den tilsvarende skudsteknik (forhånd/baghånd - trukket og slået).
Desuden arbejdede vi med basale individuelle holdtaktiske principper i forsvars- og angrebssituationer. Styring, bredte, dybte, pres, spilbarhed og opdækning
I den tilkoblede teori snakkede vi om basale individuelle og holdtaktiske principper i forsvars- og angrebssituationer. Styring, bredte, dybte, pres, spilbarhed, opdækning => Eiberg & Siggaard, Boldbasis: En praktisk håndbog, s. 9-53 (minus alle spil), 2007.
Kriterier Floorball
Forsvar:
Spilleren...
- presser den boldførende modstander og provokerer fejl
- lukker spillerum (presser modstanderne uden bold, styrer modstanderen med bolden væk fra målet)
- kan erobre bolden
- arbejder med medspillerne
- hjælper medspillerne gennem en konstruktiv kommunikation
Angreb:
Spilleren...
- øber i det frie rum og er klar til at modtage bolden
- kan kontrollere bolden (også under pres)
- kan udspille modstanderen
- ser bedre positionerede spiller og afleverer bolden til dem
- kan score
- hjælper medspillerne med en konstruktiv kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Formålet med bordtennisforløbet var en indføring i centrale aspekter af bordtennis. Den første halvdel af forløbet arbejdedes der med boldtilvænning, boldsikkerhed og fundamentale slag, som forhånd, baghånd og serv, samt korrekt grundstilling, benarbejde og greb på battet. I anden halvdel af forløbet videreudvikles de fundamentale slag med fokus på overskrue og underskrue. Derudover har eleverne arbejdet med doublespillet og de basale taktiske overvejelser samt regler, som er vigtige for doublespillet.
Læringsmål:
- Korrekt greb, grundstilling og benarbejde
- Udføre en forhånd- eller baghåndsserv med underskrue
- Udføre en kontra
- Udføre en prik
- Kende til doublereglerne
- Kunne indgå i samspil med en doublemakker i en kampsituation
Eleverne blev bedømt for i hvor høj grad de var i stand til at:
- udføre de passende slag til den passende spilsituation ift. at presse modstanderne hhv. at løse sig af en pressende spilsituation
- spille efter reglerne
Til forløbet er der tilkoblet en teori om idrættens organisering: Franch et. al., Idræt B - idrætsteori, s. 102-109.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
I dette forløb blev eleverne introduceret i de basale tekniske og taktiske færdigheder. På den tekniske side drejede sig det om boldføring og boldkontrol og aflevering. På den taktiske side drejede sig det om spilbarhed, spil over siderne, den farlige zone og styring.
Forløbets fokus var på det dynamiske spil. De tekniske og taktiske færdigheder blev dog i hvert modul trænet i isolerede øvelser og spilnære situationer.
Bedømmelseskriterierne var:
Forsvar:
Spilleren...
- presser den boldførende modstander og provokerer fejl
- lukker spillerum (presser modstanderne uden bold, styrer modstanderen med bolden væk fra målet)
- kan erobre bolden
- arbejder med medspillerne
- hjælper medspillerne gennem en konstruktiv kommunikation
Angreb:
Spilleren...
- løber i det frie rum og er klar til at modtage bolden
- kan kontrollere bolden (også under pres)
- kan udspille modstanderen
- ser bedre positionerede spillere og afleverer bolden til dem
- kan score
- hjælper medspillerne med en konstruktiv kommunikation
Som teoretisk kobling til forløbet beskæftigede sig eleverne med emnerne gruppe, team, synergi, kohæsion og roller. => Wolf, B - for bedre idræt, s. 156-166.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
I dette forløb blev eleverne introduceret i nogle basale udtryksformer inden for hiphop-genren. Det primære formål i den første del af forløbet var at eleverne får en forståelse for de forskellige bevægelses- og performancemuligheder inden for genren ud fra tre lærercentrerede serier, som eleverne skulle tilegne sig. På baggrund af den tilegnede viden fra forløbet første del skulle eleverne lave deres egne serie.
Tilkoblet til forløbet var labans bevægelsesteori.
Eleverne blev bedømt på grundlaget af følgende kriterier:
- Rytme
- Bevægelseskvalitet og udtryk (performance)
- Koreografiens kreativitet (=> Laban: BESS)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
I dette forløb blev eleverne introduceret i høj intensive træningsformer både i form af styrke- og udholdenhedstræning. Fokusset lå dog på styrketræning. Den tekniske side af forløbet drejede sig om den korrekte udførelse af forskellige funktionelle styrkeøvelser med og uden redskaber. Desuden skulle eleverne være i stand til at forklare, hvilke øvelser hvilke muskler styrkede. Sidst men ikke mindst skulle eleverne være i stand til at forklare musklernes forskellige arbejdsformer.
Den tilkoblede teori behandlede musklernes opbygning, kontraktionsmekanismen og træningsmetoder ift. muskeludholdenhed, maksimalstyrke, hurtighed og eksplosivitet.
Wolf & Hansen, B - for bedre idræt, s. 106-107 og 118-124.
Estrup et. al., Idræt C - teori i praksis, s. 106-111
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
I dette badmintonforløb fokuseres der primært på de tekniske færdigheder i badminton. Der introduceres til tekniske slag såsom lang og kort serv, netdrop, clear, drop, lob, og drive gennem forskellige øvelser og småspil. Der arbejdes også med slagkombinationer for, at eleverne trænes i at beherske de forskellige slag. Ligeledes har der været fokus på korrekt benarbejde fremme på forbanen.
Reglerne i single og double er desuden blevet gennemgået med eleverne.
Præstation er en afgørelse om, hvor godt eleven er i stand til at
1. udføre de formidlede slag clear, lob, drive, drop, og serv
2. bevæge sig på banen (fodarbejde)
3. spille taktisk klogt og dermed kan sætte modstanderen under pres
4. spille efter reglerne
Til forløbet er der tilkoblet en teori om koncentration og selvtillid. Danmarks Idrætsfobund, Idrætspsykologi, s. 22 og 23 (uden "Talrist") hhv. s. 31-33 (uden "Fasthold selvtilliden selv, når tingene går dårligt")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet er som udgangspunkt et kondi-forløb
Forløbet har en teoretisk og praktisk dimension og afsluttes med en rapport hvor du anvender teori og empiri (data) fra din løbetræning til at forklare hvordan og hvorfor du har eller ikke har forbedret dig.
I den teoretisk del skal du tilegne dig viden omkring aerob og anærob træning, herunder træningsprincipper (kredsløb/stofskifte, intervaltræning, pulszoner i forhold til intensitet) samt fysiologiske effekter i kroppen af aerob og anærob træning.
Som særlig fokuspunkt skal du...
- planlægge og gennemføre en træning på 30 minutter til dine klassekamerater, som står i sammenhæng med konditionelle faktorer i fodbold.
- stille en træningsplan sammen som passer til dit udgangsniveau og som giver dig mulighed for at forbedre din kondi. Kontrollere løbende din indsats og tilpas træningen til din form.
- analysere teoribaseret hvordan du har trænet, om og hvorfor du har eller ikke har forbedret dig og i forklare hvorfor du er kommet til dette resultat.
Den tilkoblede teori er lærerens powerpointpræstation og den opsummerende litteratur fra Wolf, Hammer & Hammer, C - det er idræt, s. 32-48.
Den praktiske del skal give dig et indblik i din egen kondition, hvor du på baggrund af en start test skal finde et passende mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jive
I dette forløb går vi i dybden med pardansen Jive. I skal under forløbet opnå en kropslig forståelse af dansens teknik og rytme og en overordnet teoretisk forståelse for pardansens grundlæggende elementer såsom bevæglighedsmuligheder, føring, stil og rytme.
Undervisningens progression vil gå fra lærerstyrret undervisning, især ved indøvning af grundtrin og variationer i jive, til en mere elevstyrret form. I slutningen af forløbet forventes det således, at dansens variationer kan sættes sammen af jer selv og, at I tilnærmelsesvis behersker de forskellige elementer. Der lægges særlig vægt på jeres bevægelseskvalitet og udtryk.
Som tilknyttede teori blev der læst og gennemgået dokumentet "Dans for 2".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Yoga
I dette forløb er eleverne blevet undervist til yoga. Eleverne er både blevet introduceret til og har øvet sig på tre forskellige flows, den ene med fokus på opvarmning, den anden med fokus på smidighed og den trejde med fokus på styrke. Udgangspunktet af alle flows var elementerne fra solhilsen. Denne dannede også grundlaget til deres egne flow.
Undervisning var i de første 3 moduler lærer-, og i de sidste 3 elevstyret.
I den 7 minutter lange serie, som skulle vises to gange i træk, blev der bedømt følgende elementer:
- Bevægelseskvalitet
- Seriens variation ift. styrke- og smitighedsøvelser
- Seriens flow
Til forløbet var der følgende teori tilkoblet: Danmarks Idrætsforbund, Bevæglighedstræning, s. 2-5, 7, 13.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball
Volleyball forløbet har til hensigt at give eleven indsigt i den tekniske og meget lidt taktiske udførsel af volleyball spillet herunder samspilsevne og placeringsevne.
I den praktiske volleyball undervisning har der været fokus på teknisk korrekt udførsel af finger- og baggerslag, og under- og overhåndsserv Undervisningen har bestået af praktisk undervisning i form af formelle tekniske øvelser til læring af den grundlæggende tekniske udførsel af de enkelte elementer, samt sammensatte øvelser til at lærer disse i en spilrelateret sammenhæng.
Eleverne blev vurderet ift. deres tekniske niveau i finger- og baggerslag.
Den tilkoblede teori handlede om koordination. Claus Estrup et. al, Idræt C - teori i praksis, s. 49-52.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954070",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954070",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954070"
}