Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jørgen Schmidt, Mie S. Sørensen, Søren Ellehammer Johansen
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 2u id (puljetid), 3u id, 3u id (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Opvarmningsforløb
Obs. pga lokaleforhold har eleverne med mellemrum spillet basketball i Hal A, som er deres andet forløb i de nye klasser.
Opvarmningsforløbet i 1g. tager udgangspunkt i praksis, men kobles løbende til teori om opvarmning herunder basal fysiologi og musikforståelse.
I forløbet præsenteres et eksemplarisk opvarmningsprogram til musik.
Med udgangspunkt i lærerens eksempel samt den præsenterede teori om opvarmning, skal eleverne i de efterfølgende moduler gruppevis udarbejde og øve deres eget opvarmningsprogram, som afslutningsvis formidles til resten af holdet.
Indhold:
- Lærerinitieret opvarmningsprogram til musik.
- Praktiske øvelser til udvikling af øvelser.
- Teorisnak om opvarmning
- Gruppearbejde og instruktion af klassekammerater
Eleverne skal kunne:
- udarbejde et musik-ledsaget opvarmningsprogram på skrift.
- argumentere idrætsfagligt for valg af øvelser.
- formidle et musik-ledsaget opvarmningsprogram for resten af holdet.
- vurdere et opvarmningsprogram på baggrund af praktiske erfaringer og teoretisk indsigt.
Primære tekster:
C-Det er idræt s. 22-29 (ns 8)
Opgaveformulering med tilhørende teori inkluderet (ca. 2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Basketball
Obs. pga. lokaleforhold har klassen haft Basketball med mellemrum siden november enkelte gange sideløbende med deres opvarmningsforløb.
Basketball:
Der har været fokus på de basale tekniske færdigheder (fundamentals): Dribling, stående skud på kurv, lay up med fokus på den gode hånd, v-cut (at gøre sig fri angreb), crossover, forsvarspositioner.
Læringsmål:
- at kunne udføre korrekte driblinger under hoften med højre og venstre hånd.
- at kunne modtage og aflevere basketbold korrekt ved brystaflevering og modtagning.
- at kunne udføre og forklare hvordan et stående skud på mål skal udføres
- at kunne udføre og forklare hvordan et layup skal udføres (m. fokus på den gode hånd)
- at kunne udføre og forklare hvordan en basal crossover-dribling skal udføres
- at kunne udføre og forklare hvordan et V-cut skal udføres samt hvad formålet med dette er i minikampe.
- at kunne indgå i minikampe 3mod3 og placere sig hensigtsmæssig i forsvars- og angrebsposition i forhold til bredde/dybde i banen.
- at have kendskab til basale regler i streetbasket
Varighed: Ca. 6 moduler
Kernestof:
Fundamentals of Shooting (3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=t7ciq_x4138&t=15s
Layup – Basketball (2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg&feature=emb_title
Basketball drills – V Cut shooting drill (4 min)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=208&v=iLlyOksP8nw&feature=emb_title
How to crossover – Basketball moves for beginners (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=M3yD-gwjoRE
Ns: ca. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Lay Up | Basketball
-
Fundamentals Of Shooting
-
Basketball Footwork: Getting Open V Cut
-
Gruppe 1: Sofia, Ayuna, Michael og Luis
-
Gruppe 2: Beatriz, Jakob, Kasper, Lilav, Tobias
-
Gruppe 1: Amanda, Ellinor, Emil, Jangiz, Linn
-
Gruppe 2: Emma, Liva, Lukas, Tobias
-
Opponentgruppen med Lindsay, Daniel, Jonathan, Regina starter med at opsummere et par feedbackord til gruppen fra sidste gang (Kasper, Jacob, Tobias, Lilav, Beatriz)
-
Bruges på timen
-
Gruppe: Lasse, Rune, Frederik, Johan
-
How to Dribble | Basketball
-
The Crossover Dribble | Basketball
-
Gruppe: Aimee, Cecilie, Elias, Jonathan
-
Gruppe: Lindsay, Daniel, Jonathan, Regina (m. bold)
-
Zone Defense | Basketball
-
Man-to-man defense | Basketball
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Formålet med bordtennisforløbet er en grundlæggende indføring i centrale aspekter af bordtennis. Den første halvdel af forløbet arbejdes der med boldtilvænning, boldsikkerhed og fundamentale slag, som forhånd, baghånd og serv. I anden halvdel af forløbet videreudvikles de fundamentale slag med fokus på overskrue, underskrue og sideskrue. Her er videofilmning blevet benyttet. Derudover har eleverne arbejdet med doublespillet og de basale taktiske overvejelser samt regler, som er vigtige for doublespillet. Forløbet afsluttes med en doubleturnering.
Læringsmål:
- Kunne fremvise boldsikkerhed i samspil med en anden spiller
- Udføre en forhånd med overskrue
- Udføre en baghånd med overskrue
- Udføre en forhånd med underskrue
- Udføre en baghånd med underskrue
- Udføre en serv med enten overskrue, underskrue eller sideskrue
- Kende til doublereglerne
- Indgå i samspil med en doublemakker i en kampsituation
omfang: ca. 5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale elementer af fodboldspillet. Undervisningen er primært lærerstyret, således at der sikres, at alle elever kan mestre basale tekniske og taktiske færdigheder. Elevgrupper står dog for opvarmningen til hver lektion.
Der er fokus på mange boldberøringer, således at eleverne hurtigere kan få en fornemmelse af spillets tekniske elementer. I de første lektioner er der fokus på boldtilvænning og bevægelse på en fodboldbane, mens der i de følgende lektioner øves finter og vendinger, afleveringer samt afslutninger. Det hele sættes sammen i slutningen af forløbet, hvor der er fokus på offensiv og defensiv samspil og taktik. Forløbet afsluttes med en kampdag, hvor vi øver det færdige spil i en konkurencesituation.
Læringsmål:
- Drible med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Udføre to forskellige finter/vendinger med og uden moderat pres fra modstander
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk.
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Indgå i samspil med medspillere, mens en modspiller presser ( eks.4:2 eller 3:1)
- Gøre dig spilbar (rykke ud af spilskyggen), når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Stille sig i korrekt forsvarsposition og tage bolden fra modstander, som er i moderat tempo.
- Få en forståelse af forskellen på zone og mand-mand forsvar og udøve opdækning i praksis.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre og rykker til ny position .
Materialer:
'Boldbasis' af Eiberg & Siggaard, 2007, s. 9-11, 18-19, 27, 34-35, 40-45, 52-53
omfang = ca. 15 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop
Formål:
I dette forløb skal I introduceres til Hip Hop som dansegenre. Undervisningen vil bygges op af en introduktion til genren og grundbevægelserne, tilegnelse af koreografier og afslutningen skal I selv i grupper udarbejde jeres egen koreografi.
I skal undervejs indlære nogle af de 'basic moves' og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer I til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Evalueringskriterier:
Kropsbeherskelse
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi -
En vis grad af freestyle/improvisation
Sammensætte bevægelser i koreografier
Materiale:
Fra Faktalink om hiphop af Morten Jønsum & Sune Navntoft - afsnittene: "Indledning", "hvad er hiphop?", "hvor opstod hiphop?" & "hvilke værdier er de mest fremtrædende i inden for hiphopkulturen?"
Freezes:
https://www.youtube.com/watch?v=q40Ypw5Dljk
Top rock:
https://www.youtube.com/watch?v=eJaoOljGyDA
Swipes:
https://www.youtube.com/watch?v=14WfVM98qGA
Omfang: ca. 8 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
I dette forløb skal I lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk, teoretisk og kulturelt. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre jeres generelle fysiske kapacitet. Den teoretiske dimension indebærer et fokus på crossfit som kulturelt, identitetsmæssigt og socialt fænomen i det senmoderne samfund. Desuden taler vi i nogen grad om sportens fysiologiske aspekter herunder lidt om kredsløbet, aerob & anaerob energiomsætning og styrketræning. Det er væsentligt, at I kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Endeligt skal I have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den træningskultur, Crossfit er bygget op omkring.
Organisering:
1. modul - introduktion til Crossfit, kropsøvelser og WOD-opbygning
2. modul - Kettlebell som tema
3. modul - Styrkeløft som tema (Thrusters)
4. modul - Styrkeløft som tema (Hang Power Clean)
5. modul - Skills repetition + Handstand/Handstand Walk
6. modul - ‘Open gym’ - I træner jeres ‘skills’
7. modul - Afprøvning af legendarisk WOD + arbejde med skills - fælles evaluering
Læringsmål:
- Kunne redegøre for træningsprincipper for crossfit
- Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
- Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser, herunder 'spotte' hinanden
- Opnå en høj fysisk kapacitet
- Kunne forstå og analysere crossfit som et identitetsmæssigt og samfundsmæssigt fænomen ved inddragelse af relevante fagbegreber (A. Giddens samfundsteroi: herunder individualisering, øget refleksivitet & aftraditionalisering)
- I mindre grad kunne redegøre for begreberne kredsløbstræning, anaerob træning og styrketræning med de dertilhørende almene faglige begreber:
Materialer:
s. 48-54 i "C - det er idræt"
"Luk samfundet op", Brøndum og Hansen, 2015, s 61-63 om A. Giddens og det senmoderne samfund.
"Crossfit: Få styr på træningsformen", 2022 af Jesper U. Larsen fra iForm.dk: https://iform.dk/traening/crossfit/crossfit-traening
Omfang ca. 8 ns
Forskellige instruktionsvideoer fra Youtube (se lektionsbeskrivelse)
Omfang ca. 5 ns
Reklamefilmen "NOBULL", 2022 produceret for Crossfitgames:
https://www.youtube.com/watch?v=06Cb0-x4AgQ
Omfang 2 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volley / beachvolley (½-forløb)
Vi når ikke et fuldt forløb på denne side af sommerferien (vi gør det færdigt i 3.g)
Praktisk forløb i volley & beachvolley. Forløbet fortsættes i 3g.
De faglige mål vil i denne halvdel især rette sig mod de tekniske færdigheder i spillet- vi vil her arbejde med:
Baggerslag
Fingerslag (ude vs inde)
Drive/smash
Knuckle (beachvolley)
Højt forsvar (plade, økse)
Serv
Bevægelse på banen
Rent taktisk arbejder vi bl.a. med:
- Forsvarsaftaler
- Blokade
- Sideout; modtagning, hævning og angrebsslag
Eleverne skal kende forskellene for de taktiske og spillemæssige forskelle mellem volley og beachvolley
Desuden vil vi selvfølgelig tale om spillets basale regler og kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volley / beachvolley 2. halvdel (fortsat fra 2.g)
Fortsættelse af forløbet fra 2.g (Se UV-beskrivelse for forrige forløb).
Vi lægger dog en yderligere teoretisk dimension på, da vi skal vide noget om, hvordan beachvolley organiseres og dyrkes set i forhold til andre idrætsdiscipliner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt - løb
Træningsprojektet er et forløb, der fokuserer på at forbedre jeres fysiske (aerobe) kapacitet i løb samt øge jeres viden om, hvordan kondition, bevægelsesglæde og sundhed hænger sammen.
Som indledning til forløbet skal I lave en Coopertest (starttest), og på baggrund af dette resultat skal I hver især sætte en målsætning for forløbet samt udarbejde og gennemføre et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram. Efter ca. 8 uger tager vi en ny Coopertest (slut-test) for at måle på udviklingen i den fysiske kapacitet. Afslutningsvis skal I individuelt udarbejde en træningsrapport, der evaluerer træningsforløbet og de ’resultater’, man har opnået.
Det forventes, at den praktiske inspiration og den teoretiske viden, I oparbejder gennem undervisningen, løbende kan anvendes under træningsprojekt-forløbet og i den afsluttende skriftlige rapport.
I bedømmelsen af træningsprojektforløbet indgår:
- Jeres evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Jeres evne til at følge op på og løbende justere træningsprogrammet.
- Jeres fysiske kapacitet i sluttesten set i relation til køn og aldersgruppe
- Den afsluttende rapport, hvor I skal vise evnen til at reflektere og teoretisere over, hvordan jeres træning har været tilrettelagt og gennemført set i forhold til jeres målsætning, udvikling og slutresultat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jive og Lancier
I dette forløb går vi i dybden med de to stilarter Jive og Lancier. I skal under forløbet opnå en kropslig forståelse af dansenes teknik, deres udtryk og rytme.
Undervisningens progression vil gå fra lærerstyrret undervisning, især ved indøvning af grundtrin og variationer, til en mere elevstyrret form. I slutningen af forløbet forventes det således, at dansenes grundtrin og variationer kan sættes sammen af jer selv. Undervejs vil vi tale om, hvordan udtrykket fra de to danse adskiller sig fra hinanden.
Teoretisk vil vi løbende arbejde med indlærings-strategier samt motorisk færdighedsindlæring.
Evalueringskriterier:
- Musikforståelse: fx være i stand til at begynde på den rigtige takt i musikken og i stand til at følge rytmen.
- Forståelse for stilarternes forskellige udtryk og bevægelseskvaliteter
- Viden om indlæringsstrategier og motorisk færdighedsindlæring. Herunder basal viden om hjernen og centralnervesystemets rolle i motorisk læring.
- Kropsbeherskelse, herunder: i stand til at udføre føddernes bevægelser i isolerede grundtrin og variationer
- i stand til at koordinere de øvrige tekniske elementer ved dansen såsom dansefatning og holdning (føre og adlyde, tydeligt samspil danserne imellem)
- Bevægelseskvalitet og udtryk
- Sammensætte grundtrin (Rock step "basic Link" & "Fallaway Rock" og variationer i nye sammenhænge/koreografier
Vi har arbejdet med følgende jive-variationer:
- Change hands behind the back
- Windmill/switch place
- Hip bump
- Under arm spin
- American spin
- Kicks og Flicks
I Lancier arbejder vi med alle 5 ture - eleverne får selv lov til at improvisere/modificere en smule undervejs.
6 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Sidste forløb:
Vi repeterer de forskellige forløb, som vi har arbejdet med i de 3 år på idræts c. En del af undervisningen vil have fokus på drejebøger, og hvordan de enkelte forløb kan tage sig ud til en eventuel eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954073",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954073",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954073"
}