Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Claus Bjørn
|
Hold
|
2022 id/w (1w id, 2w id, 2w id (puljetid), 3w id, 3w id (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning (Musik & bevægelse)
Eleverne vil i dette forløb blive introduceret for traditionel opvarmning. Hvor fokus er lagt på musik og bevægelse.
Eleverne vil lærer om takter og tælling af musikken, som de skal anvende, når de i grupper selv skal lave et opvarmningsprogram som skal fremvises og afprøves på klassen.
Der skal, gruppevis, udarbejdes et opvarmningsprogram. Opvarmningsprogrammet skal gennemføres under gruppens ledelse med resten af holdet som ”forsøgspersoner”
Udover den praktiske afvikling skal der afleveres et skriftligt oplæg indeholdende:
- Redegørelse for programmets opbygning
- Redegørelse for de enkelte øvelser og deres formål
- Kommentarer til musikvalg
- Redegørelse for, hvilken aktivitet programmet stiler mod eller om opvarmningsprogrammet har mere almen karakter.
Eleverne vil også få kendskab til basal fysiologi såsom aerobe og anaerobe processer, lunger og hjerte/kredsløb.
Eleverne vil få en test i basal fysiologi som der gives en separat karakter for, og som vil tælle med i den samlede karakter over opvarmningsforløbet.
Eleverne vil blive evalueret på følgende:
- Samarbejde (gruppe opgaven – deltager I, i arbejdet og fremvisningen)
- Teoriens anvendelse og forståelse
- Takter og rytme (følger i takten)
- Forberedelse – fremvisning kan i jeres ting.
Materiale: C-det er idræt. Af Wolf, T m.fl. (2006) Gyldendal s. 12-29
samt diverse grafer og figurer, der virker understøttende for den fysiologiske del.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Boldbasis:
I forløbet bliver eleverne introduceret til boldspillets elementer, såsom taktik, teknik, bredde/dybde, temposkift m.m.
Eleverne skal kunne reflekterer over hvorledes spil kan forbedres og hvilke elementer der er essentielle for spillet.
Eleverne skal blive bekendt med basale aflevering og modtagninger ift. forskellige boldtyper og de skal have kendskab til spilhjulet som skaber baggrund for elevernes egne konstruktioner af et boldspil i grupper.
I boldbasis forløbet skal eleverne gennem aktiv deltagelse i timerne erfarer forskellige tekniske såvel som taktiske elementer indenfor boldspil.
Eleverne skal stifte bekendtskab med forskellige boldtyper og dermed også arbejde med forskellige måde at aflevere og modtage på. Eleverne skal yderligere arbejde med og opnå en forståelse af elementer såsom: Bredde/dybde, temposkift, give and go, kommunikation; nonverbal og verbal, spilbarhed, samarbejde, som alle er elementer, der anvendes i boldspil generelt set.
Sidst i forløbet skal eleverne anvende deres kendskab til spilhjulet og deres almene boldspils viden til at konstruere et boldspil i grupper, som afprøves med klassen.
Vurderingskrav:
- Samarbejdsevner
- Modtagning og afleverings teknik
- Bevidsthed omkring hvordan man bevæger sig på banen (fx spilbarhed, bredde/dybde)
- Spilkonstruktion – herunder hvorledes i anvender spilhjulet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
O-løb (med og uden mountainbike)
Formål med forløb
O-løb:
- Kende til basal kortlæsning herunder højdekurver og de vigtigste signaturer.
- Bruge kompasset til at retvende kortet og tage en kompaskurs.
- Vælge de rigtige ruter under forskellige former for løb.
- Finde opsatte eller faste poster.
- Løbe forholdsvist langt i et rimeligt tempo.
Mountainbike:
- Blive fortrolig med at cykle på MTB, herunder kendskab til de
forskellige tekniske elementer, der hører til.
- Træne din aerobe kapacitet i form af længere ture i skov
eller stier.
- Dygtiggøre sig teknisk ved træning på græs og p-plads.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale elementer af fodboldspillet. Undervisningen i 2.g er lærerstyret, således at der sikres, at alle elever kan mestre basale færdigheder. Elevgrupper står dog for opvarmningen til hver lektion.
Der er fokus på mange boldberøringer, således at eleverne hurtigere kan få en fornemmelse af spillets tekniske elementer. I de første lektioner er der fokus på boldtilvænning og bevægelse på en fodboldbane, mens der i de følgende lektioner øves finter og vendinger, afleveringer samt afslutninger. Det hele sættes sammen i 5. og 6. lektion, hvor der er fokus på offensiv og defensiv samspil og taktik.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve og diverse kampsituationer.
Læringsmål:
Drible med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
Udføre to forskellige finter/vendinger med og uden moderat pres fra modstander
Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk.
Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
Indgå i samspil med medspillere, mens en modspiller presser ( eks.4:1)
Gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
Stille sig i korrekt forsvarsposition og tage bolden fra modstander, som er i moderat tempo.
Få en forståelse af forskellen på zone og mand-mand forsvar.
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit
I dette forløb skal eleven lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk, teoretisk og kulturelt. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre elevernes fysiske kapacitet. Den teoretiske dimension indebærer et fokus på kredsløbet, anaerob energiomsætning og grundprincipperne for forskellige former for styrketræning. Det er væsentligt, at eleverne kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Endeligt skal eleverne have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den kultur, Crossfit er bygget op omkring.
Organisering:
Forløbet er organiseret over 7 moduler. Hvert modul har sit tema/fokus. Undervisningen vil i de 5 første moduler være primært lærerstyret, hvorimod de to sidste vil være elevstyrede. Eleverne skal her selv udarbejde en WOD i grupper af 5, som de udfører den sidste gang. Desuden skal hver elev have videooptaget 3 øvelser af høj teknisk færdighedsgrad (såkaldte ‘skills’), som skal afleveres til underviseren i det afsluttende modul.
Læringsmål:
Kunne redegøre for begreberne kredsløbstræning, anaerob træning og styrketræning med de dertilhørende faglige begreber:
Kredsløbs-træning: Aerob/anaerob energiomsætning, iltoptagelse, kondital,
Anaerob træning: Anaerob- effekt, tolerance og hurtighed
Styrke: maksimal styrke, eksplosiv styrke, muskelvækst, spændstighed og betydningen af gentagelser og sæt.
Kunne redegøre for træningsprincipper for crossfit og anvende denne viden i udarbejdelsen, gennemførelsen og evaluering af egen WOD
Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser
Opnå en høj fysisk kapacitet
Skills vi har arbejdet med:
Håndstand, handstand push up, wallclimbs
Türkish Get Up, Kettle Bell snatch
Thruster, Clean and Jerk, push press
Sider læst i C - det er idræt: 12-14; 29-47 & 45-48
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Der er blevet evalueret og undervist via henholdsvis video optagelser og youtube videoer/ + egne optagelser.
Evalueringskriterier:
- Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
- Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
- Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
Materiale:
- Rudolf Laban - BESS (uddrag). Susanne Ravn (2005); “Med kroppen som materiale - om dans i praksis” (Uddrag af)
Samt div. youtube klip af grundtrin og lignende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kampsport boksning & karate
Dette forløb "Kampsport" er en kombination af de to varianter Boksning og karate.
Der evalueres henholdsvis i en slag-serie som den studerende selv sætter sammen, og i en Kata, der afvikles i stor gruppe, som en ekstra fornøjelse indgår der takter (musik) i fremlæggelsen af kata'en
Boksning:
I bokseforløbet skal eleverne lære forskellige bokseteknikker, såsom det lige stød, jab, Hook og Uppercut. Derudover stifter eleverne bekendtskab med kryds og fodarbejdet i boksning.
Timerne vil blive struktureret således, at der er en opvarmning efterfuldt af en teknik session. Timen afsluttes med en fysisk træning, med fokus på cardio- og styrkeaspektet.
Eleverne skal udover at kunne fremvise slag og fodarbejdet isoleret set, også arbejde på forskellige slagserier og slag i bevægelse rundt på gulvet.
Eleverne anvender handsker og plethandsker i bokseforløbet.
De etiske aspekt er i højsædet når der køres sparringsøvelser og kursisterne skal tænke over hvor meget kraft de ligger i deres slag, hvor deres egne og modstanders grænser går og hvor de slår.
Det relativt høje fokus på teknik gør desuden, at kropsbeherskelse kommer i hovedsædet i timerne.
Karate: Der fokuseres på slag, spark og parader.
Desuden er kamplege en integreret del af undervisningsmetodikken, da dette fremmer kamplegene kropsbevidsthed og kropsbeherskelse.
Vi arbejder desuden med karate-teknikker og -bevægelser. Hvilket evalueres via den afsluttende Kata.
Læst: 32-48 C-det er idræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Idrætsprojekt
Projekt
Forløbet er bygget op som et (individuelt) træningsprojekt, der har til hovedformål at forbedre din fysiske kapacitet indenfor et givent område (mest vægt på VO2max), fodbold samt din teoretiske viden om, hvordan dette gøres mest hensigtsmæssigt.
Det fordrer, at du lærer om kroppens adaptioner til specifik trænings regimer, samt at du har disciplin til at udfører dette. Ydermere er skal der arbejdes med sundhed i forbindelse med dette projekt. Både den fysiologiske og den mentale sundhed vil blive bragt på bane. Hvilke parametre er interessante som indikatorer (VO2, blodtryk, kapilarisering, fibertype fordeling, kolesterol sammensætning etc.).
Du skal i løbet af projektperioden udarbejde en individuel træningsplan, hvor du viser, at du kan koble din teoretiske viden på praksis. Afslutningsvis skal der udarbejdes en træningsrapport, hvor du skal være i stand til at evaluere på dit træningsforløb og de tilhørende testresultater. Det forventes, at den praktiske inspiration og den teoretiske viden du allerede besidder og oparbejder gennem undervisningen, løbende kan anvendes under træningsprojekt-forløbet og i den afsluttende skriftlige rapport.
I bedømmelsen af trængningsrapporten og forløbet indgår en samlet vurdering af, i hvor høj grad du opfylder følgende mål:
- Din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Din evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet.
- Din løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Din fysiske kapacitet
- Den teoretiske viden, som du viser i timere omkring fysiologi og træningslære. Herunder en grundlæggende forståelse for testopbygning, arbejdskravs- og kapacitetsanalyser, aerob og anaerob energiomsætning og træningsmetoder, træningsadaptationer og træthedsfaktorer under arbejde.
- Den teoretiske viden du viser i timerne og formår at inkorporere i den afsluttende rapport , vedrørende sundhed fysisk som mental.
- Den afsluttende rapport, hvor du skal kunne koble teoretisk viden med dit personlige træningsprogram med brug af faglig viden og terminologi.
Læst: 80-94 C-det er idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Program til Træningsprojekt
|
01-09-2024
|
Idrætsprojekt Aflevering
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball
Formålet med forløbet er, at eleven opnår centrale færdigheder indenfor floorball. Undervejs i forløbet har vi arbejdet med reglerne i floorball, flere typer af afleveringer, modtagning samt flere typer af skud. Disse fundamentale tekniske aspekter i floorball, har vi inkorporeret i spilrelevante øvelser.
Evalueringskriterier:
- Have forstået reglerne i floorball
- Beherskelse af forhånds- og baghåndsdriblinger i moderat og højt tempo med korrekt greb.
- Kunne aflevere og modtage på distancer på mellem 5-10 meter
- Kunne udføre mindst to typer af skud
- Indgå i samspil med medspillere i spilsituationer
- Spilforståelse (bredde/dybde, positionering)
Afsluttes med en praktisk forløbsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Filmdans
Filmdans
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med bevægelse til musik hvor emnet er dans. Gennem selvstændigt elevarbejde i grupper var formålet med dette forløb, at bevidstgøre eleven omkring dansens og musikkens udtryk i forskellige stilarter. Samt at udvikle elevens evne til selvstændigt at undersøge samt formidle denne form for viden.
Eleverne har arbejdet i grupper med dans fra forskellige stilarter alle taget fra en given filmisk dansesekvens.
Eleverne har gennem arbejdet med dansen tilegnet sig teoretisk viden om, hvilke dansetrin der er typisk for denne filmsekvens/stilart, fået viden om dansens´ historie, kulturelle sammenhæng, dansens fortælling samt hvilken musik den danses til.
Praktisk har eleverne sammensat en koreografi i grupper af denne dans til den passende musik og med det rette udtryk. De har tilegnet sig kropslig erfaring og forståelse for den givne dans og har tilmed skulle videreformidle dansen verbalt og kropsligt. De har arbejdet med og oparbejdet kompetencer indenfor kommunikation, kropslig sikkerhed, kropsbevidsthed, udstråling, og udtryk.
Deres formidlings og forevisningsevner er blevet evalueret med fokus på evne til tydeligt at forevise og formidle kropslige bevægelser verbalt og kropslige, samt evne til at følge rytme og takt under videreformidling til resten af klassen.
Afsluttende skulle eleverne i grupperne lave en performance, hvor de viser viden om en eller flere af de udvalgte filmsekvenser. Dermed skulle eleverne lave en dans på 2 minutter, de laver en dans, hvori de skal vise deres egen filmsekvens/stilart og de skal eventuelt også inddrage andre stilarter (benspænd i opgaven).
Der er i dette forløb også blevet arbejdet med Les Lanciers. Denne dans er blevet tilegnet gennem traditionel lærerstyret undervisning. Læringsmålene inkluderer alle fem ture og blev blandt andet evalueret under årets gallafest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954074",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954074",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954074"
}