Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mette Kirstine Dernoff Nielsen, Tine Almblad Egholm
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 2x id (puljetid), 3x id, 3x id (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Opvarmning
Evalueringskrav/Studieplan:
Eleverne vil i dette forløb blive introduceret for 3 forskellige former for opvarmning: boldopvarmning, bokseopvarmning, traditionelopvarmning.
Eleverne vil lære om takter og tælling af musikken, som de skal anvende, når de i grupper selv skal lave et opvarmningsprogram som skal fremvises og afprøves på klassen.
Eleverne vil også få kendskab til basal fysiologi såsom aerobe og anaerobe processer, lunger og hjerte/kredsløb.
Eleverne vil få en test i basal fysiologi som der gives en separat karakter for, og som vil tælle med i den samlede karakter over opvarmningsforløbet.
Eleverne vil blive evalueret på følgende:
- Samarbejde (gruppens opgave – deltager I; både i arbejdet og fremvisningen)
- Teoriens anvendelse og forståelse i opgaven og i plenum
- Takter og rytme (følger i takten)
- Forberedelse – fremvisning kan i jeres ting.
Materiale:
C-det er idræt. Af Wolf, T m.fl. (2005), Gyldendal. side 12-30
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opvarmning
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Yoga/Akroyoga
Formålet i dette forløb er at eleverne får en introduktion til yogaen og akroyogaen.
Yogaen vil der lægges stor vægt på solhilsen A og B, hvor eleverne skal få et godt flow i serien. Der arbejdes med forskellige rotationer omkring rygsøjlen, Alignment i krigerstillingerne og den gode vejrtrækning. Der fokuseres yderligere på balance øvelser samt afspænding.
Eleverne vil få nogle fokuspunkter for de forskellige stillinger så der arbejdes mere med teknik i denne del.
Akroyoga er i sin natur ikke en præstationsorienteret aktivitet. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover så lærer man om samarbejde og non-verbal kommunikation.
I Akroyogaen fokuserer vi derfor også på tillid og på spotting. Den primære teknik der arbejdes med er ”bone stacking” for dem der primært er base og balance for flyverne.
Faglige mål:
Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
Vise forskellige positioner og overgange I Akroyogaen som enten flyver eller base
Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Fokus på alignment således at den gode dybe vejrtrækning, bliver mulig
Demonstrere en vis kontrol/balance i øvelserne
Flow i solhilsen A eller
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Yoga/Akroyoga
Formålet i dette forløb er at eleverne får en introduktion til yogaen og akroyogaen.
Yogaen vil der lægges stor vægt på solhilsen A og B, hvor eleverne skal få et godt flow i serien. Der arbejdes med forskellige rotationer omkring rygsøjlen, Alignment fx i krigerstillingerne og den gode vejrtrækning. Der fokuseres yderligere på balanceøvelser samt afspænding.
Eleverne vil få nogle fokuspunkter for de forskellige stillinger, så der arbejdes mere med teknik i denne del.
Akroyoga er i sin natur ikke en præstationsorienteret aktivitet. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover så lærer man om samarbejde og non-verbal kommunikation.
I Akroyogaen fokuserer vi derfor også på tillid og på spotting. Den primære teknik der arbejdes med er ”bone stacking” for dem der primært er base og balance for flyverne.
Faglige mål:
Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
Vise forskellige positioner og overgange I Akroyogaen som enten flyver eller base
Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Kunne indtage andre roller i Akroyogaen, således at man ikke kun er spotter
Fokus på alignment således at den gode dybe vejrtrækning, bliver mulig
Demonstrere en vis kontrol/balance i øvelserne
Flow i solhilsen A og/eller B
Fokus på smidighed
Materiale:
”Derfor bliver vi lykkelige af yoga”. Af Zavala, A og Lantes, D. (24 aug. 2017). Videnskab.dk
”Yoga forbedre din indlæring”. Af Christensen, B. (30 juli, 2013). videnskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Boldbasis
I boldbasis forløbet skal eleverne gennem aktiv deltagelse i timerne erfarer forskellige tekniske såvel som taktiske elementer indenfor boldspil.
Eleverne skal stifte bekendtskab med forskelige boldtyper og dermed også arbejde med forskellige måde at aflevere og modtage på. Eleverne skal yderligere arbejde med og opnå en forståelse af elementer såsom: Bredde/dybde, temposkifte, kommunikation; nonverbal og verbal, spilbarhed, samarbejde, som alle er elementer, der anvendes i boldspil generelt set.
Sidst i forløbet skal eleverne anvende en eller flere af elementerne således at de får ændret en spil der er problematisk til et velfungerende spil
Vurderingskrav:
- Samarbejdsevner
- Modtagning og afleverings teknik
- Bevidsthed omkring hvordan man bevæger sig på banen (fx spilbarhed, bredde/dybde)
- Spilkonstruktion – herunder hvorledes i anvender spilhjulet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Hip hop
Materiale:
Rudolf Laban - BESS (uddrag). Susanne Ravn (2005); “Med kroppen som materiale - om dans i praksis”
Kap 5; hiphopkulturen og breakdance fra “dans dans dans Ideer i teori og praksis” af Lis Engel (2007)
faktalink om Hip hop (se pdf) https://faktalink.dk/titelliste/hiph
https://www.youtube.com/watch?v=eJaoOljGyDA (toprock)
https://www.youtube.com/watch?v=RLITT65qbDk (helikopter)
https://www.youtube.com/watch?v=14WfVM98qGA (Swipe)
Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer Eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og power moves, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Faglige mål:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Evalueringskriterier (færdigheder):
Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes samt vise poses og eventuelt power moves.
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
indøve hiphoppens grundlæggende bevægelsesudtryk fx bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte basis trin på en ny måde i en lille koreografi
En vis grad af freestyle/improvisation
Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#4 Crossfit
I dette forløb skal eleven lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk og teoretisk. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre elevernes fysiske kapacitet. Den teoretiske dimension indebærer et fokus på crossfit som socialt fænomen i det senmoderne samfund. Desuden introduceres der til grundprincipperne for styrketræning. Det er væsentligt, at eleverne kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Endeligt skal eleverne have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den træningskultur, Crossfit er bygget op omkring.
Læringsmål:
Kunne redegøre for træningsprincipper i crossfit og anvende denne viden i udarbejdelsen, gennemførelsen og evaluering af egen WOD
Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser
Opnå en høj fysisk kapacitet
Kunne forstå og analysere crossfit som et identitetsmæssigt og samfundsmæssigt fænomen ved inddragelse af relevante fagbegreber
Eleverne kommer også til at deltage i Crossfit Games - en konkurrence hvor alle 2g dyster mod hinanden i Crossfit
Materiale:
C-det er idræt, side 48-50
kap 4.2 Samfund, krop og identitet I Idræt B - Idrætsteori (PDF)
Idrætsportalen; Introduktion til crossfit
Videoer:
Burpees: https://youtu.be/auBLPXO8Fww
Atomic sit-ups https://youtu.be/ajPwlqSDkB0
Air squat https://youtu.be/rMvwVtlqjTE
Jumping squat https://youtu.be/flBodwEKe30
Mountain climbers https://youtu.be/ini4T4hTk2o
KB swing https://youtu.be/mKDIuUbH94Q
One arm KB swing https://youtu.be/kneGICiz30g
KB Snatch https://youtu.be/Pm-b2XFeABA
Dødløft - https://youtu.be/1ZXobu7JvvE
Thruster - https://youtu.be/L219ltL15zk
Hang Power Clean - https://www.youtube.com/watch?v=_iUFG1-H7d0
Clean and jerk https://www.youtube.com/watch?v=PjY1rH4_MOA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Boksning
I bokseforløbet skal eleverne lære forskellige bokseteknikker, såsom det lige stød, jab, Hook og Uppercut. Derudover stifter eleverne bekendtskab med kryds og fodarbejdet i boksning (Step drag, shuffle, Pivotering og Bounce step) .
Timerne vil blive struktureret således, at der er en opvarmning efterfuldt af en teknik session. Timen afsluttes med en fysisk træning, med fokus på cardio- og styrkeaspektet.
Eleverne skal udover at kunne fremvise slag og fodarbejdet isoleret set, også arbejde på at kombinere forskellige slag og sætte slag sammen med benarbejdet således at der sker bevægelse rundt på gulvet.
Eleverne anvender handsker og plethandsker i bokseforløbet.
Det relativt høje fokus på teknik gør desuden, at kropsbeherskelse kommer i hovedsædet i timerne.
Vurdering:
JAB/LIGE STØD
- Bevægelsen starter fra skulderen/rotation fra skulderen til albue og sidt håndled
- Stærk indefra og ud
- Out – in, hurtig bevægelse
- Ind med albuen til kroppen
- Stræk armene igennem
KRYDS
- Hænderne op (beskyt ansigtet)
- Albuerne ind
- Forreste fod bliver i jorden
- Bagerste fod rotere samt rotation i hoften
- Slå fra kinden af
VENSTER HOOK
- Rotation i overkroppen
- Højre hånd bliver ved kinden
- Højre fod/hæl bliver i gulvet
- Venstre fod/hæl løftes/roteres
- Venstre Albuen oppe
UPPERCUT
- Venstre Uppercut = Brug samme teknik fra venstre Hook
- Højre Uppercur = Brug samme teknik fra Kryds
- Lig vægten på det ben, hvis side du slår fra!
BENARBEJDE:
- Rytme/koordinering
- Balance/Grounding
Materiale
Lige stød https://www.youtube.com/watch?v=xl7vT_Z3lSc&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=9
Hook (venstre) https://www.youtube.com/watch?v=NxIWai9sDR8&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=4
Jab https://www.youtube.com/watch?v=OeedpzLRe2E&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=1
Stance https://www.youtube.com/watch?v=JrCgR4xwg0A
Kryds (højre) https://www.youtube.com/watch?v=aCAcFAVzF-c&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=2
Upper-cut https://www.youtube.com/watch?v=ZmxyguvPwlo&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=3
Footwork
- step-drag https://www.youtube.com/watch?v=dHUutXudf8o&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=20
- Shuffle (hurtig måde at bevæge sig på)
- https://www.youtube.com/watch?v=tVlNU0o3H4A&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=22
- Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=UWhig-IbcV0&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=21
- bounce step: https://www.youtube.com/watch?v=Q331B-FoRMc&list=PL4D68DE2F62159FA9&index=23
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Forløbet er bygget op som et (individuelt) træningsprojekt, der har til hovedformål at forbedre din fysiske kondition og dermed din generelle træningstilstand og sundhed. I dette forløb vil rammen for projektet være løb med fokus på forskellige træningsmetoder indenfor løb.
Træningsprojektet er af ca 8 ugers varighed, og skal hjælpe dig til at omsætte din viden om kroppen og træning i praksis. Du skal selv planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram og derigennem komme i bedre fysisk form og øge din sundhed. Afslutningsvis skal der udarbejdes en træningsrapport, hvor du skal være i stand til at evaluere på dit træningsforløb og de tilhørende testresultater.
Tiden mellem starttesten og den afsluttende test (coopertest) bruges til at gennemføre programmet. I løbet af disse uger fører du en kort træningslogbog over forløbet af træningen, der dels beskriver træningstype- mængde og intensitet og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog vedlægges i den afsluttende træningsrapport. De praktiske idrætstimer skrives selvfølgelig ind i din træningsplan, så disse er en del af din træning – udover denne undervisning skal du regne med at bruge minimum 1,5 timer om ugen på at træne i din fritid (og gerne mere!).
I bedømmelsen af forløbet indgår en samlet vurdering af, i hvor høj grad du opfylder følgende mål:
- Din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Din evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet.
- Din løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Din fysiske kapacitet
- Den teoretiske viden, som du viser i timerne omkring fysiologi og træningslære. Aerob og anaerob energiomsætning og træningsmetoder, træningsadaptationer og træthedsfaktorer under arbejde. Der inddrages desuden viden om løbeøkonomi.
- Den afsluttende rapport, hvor du skal kunne koble teoretisk viden med dit personlige træningsprogram med brug af faglig viden og terminologi.
Enkelte elever har haft andre fokusområder grundet skader.
Materiale:
C- Det er Idræt s. 23 -41
https://sport.tv2.dk/atletik/2017-04-03-dansk-loebe-teenager-chokerer-ekspert-med-ekstrem-fysik
Film fra CFU:
48 timers løb
Beskrivelse:
Programmet forklarer detaljeret, hvorledes ultraløb i 48 timer og eliteroning på kort distance påvirker kroppen. Mens eliteroeren skal yde sit maksimale over en ganske kort tidsperiode, kan ultraløberen løbe langsomt i dele af løbet eller helt slappe af. Der gøres rede for, hvad der sker i kroppen, når ultraløberen kæmper mod mælkesyre eller møder "muren". Forskellen på aerob og anaerob forbrænding anskueliggøres grafisk, og det forklares, hvorledes eliteidræt påvirker hjertets størrelse og ydeevne.
Udsendelsesdato:
21. oktober 2008
Udgiver:
DR2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
Fokus på grundslag og boldfornemelse. Vi skal stifte bekendtskab med reglerne og beherske de simpleste af dem.
For at få volleyballspillet til at fungere vil I i starten af forløbet blive præsenteret for en del spil og øvelser, hvor regelsæt og teknikker er justeret med det formål at holde et højt aktivitetsniveau og tilvænne jer til volleyballspillets karakteristika. Disse spil og øvelser vil alle sammen lede frem mod volleyballspillet i sin endelige form. I lærer også at lave en drejebog.
Faglige mål:
At kunne beherske:
Fingerslag
Baggerslag
Underhåndsserv
Modtagning og opspil til hæver
At have kendskab til:
Smash
Fremløb til smash
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Filmdans og performance
I grupper får eleverne tildelt et klip fra en film, hvori der indgår en dans, som eleverne skal blive inspireret af til at udarbejde deres egen koreografi. Forløbet afsluttes med, at eleverne fremviser filmklippet samt deres dans foran resten af klassen. Eleverne har haft fire moduler lave en koreografi som varer i min. 2 minutter, hvormed der er fokus på indøvning og kvalitet. Eleverne skal tage trin/moves fra det klip, som de har fået tildelt, men de skal også supplere med “originale” trin, disse må meget gerne være inspireret af deres forløb på idræt C, men det kan også være trin, eleverne selv udvikler. Eleverne skal danse til musikken fra det tildelte klip, men de må også godt inddrage andet musik undervejs.
Udover de praktiske færdigheder har elevene i forløbet arbejdet med Labans bevægelseskvaliteter. Eleverne har primært arbejdet med Labans effort-kategori, hvilket eleverne skal benytte i tilrettelæggelsen af egen dans.
Bedømmelseskriterier:
I bedømmes på:
- Om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet.
- Om koreografien er blevet indstuderet og øvet.
- Om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken.
- Kvaliteten af jeres bevægelser
- Sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi
- Hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi.
- Laban; tydelige overvejelser omkring brugen af kroppen og rummet.
- Dansens udtryk med udgangspunkt i følelser, narrativ og stemnninger
- Jeres gruppeopgave; forståelse af Laban i analyse af egen dans samt overvejelser omkring dansen.
- Jeres performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954075",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954075",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954075"
}