Holdet 2022 id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Karen Nielsen, Mette Kirstine Dernoff Nielsen
Hold 2022 id/y (1y id, 2y id, 2y id (puljetid), 3y id, 3y id (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Opvarmning
Titel 2 Forløb#2 Blodbasis
Titel 3 Forløb#3 Yoga/Akroyoga
Titel 4 Forløb#4 Fodbold for alle
Titel 5 Forløb#5 Hip hop
Titel 6 Forløb#6 Crossfit
Titel 7 Forløb#1 Volley
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Stepaerobic
Titel 10 Spikeball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Opvarmning

Evalueringskrav/Studieplan:
Eleverne vil i dette forløb blive introduceret for 3 forskellige former for opvarmning: boldopvarmning, bokseopvarmning, traditionelopvarmning.

Eleverne vil lære om takter og tælling af musikken, som de skal anvende, når de i grupper selv skal lave et opvarmningsprogram som skal fremvises og afprøves på klassen.

Eleverne vil også få kendskab til basal fysiologi såsom aerobe og anaerobe processer, lunger og hjerte/kredsløb.
Eleverne vil få en test i basal fysiologi som der gives en separat karakter for, og som vil tælle med i den samlede karakter over opvarmningsforløbet.

Eleverne vil blive evalueret på følgende:
- Samarbejde (gruppens opgave – deltager I; både i arbejdet og fremvisningen)
- Teoriens anvendelse og forståelse i opgaven og i plenum
- Takter og rytme (følger i takten)
- Forberedelse – fremvisning kan i jeres ting.

Materiale:
C-det er idræt. Af Wolf, T m.fl. (2005), Gyldendal. side 12-30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Blodbasis

I boldbasis forløbet skal eleverne gennem aktiv deltagelse i timerne erfarer forskellige tekniske såvel som taktiske elementer indenfor boldspil.
Eleverne skal stifte bekendtskab med forskelige boldtyper og dermed også arbejde med forskellige måde at aflevere og modtage på. Eleverne skal yderligere arbejde med og opnå en forståelse af elementer såsom: Bredde/dybde, temposkifte, kommunikation; nonverbal og verbal, spilbarhed, samarbejde, som alle er elementer, der anvendes i boldspil generelt set.
Sidst i forløbet skal eleverne anvende en eller flere af elementerne ved at konstruere et boldspil i grupper, som afprøves med klassen.


Vurderingskrav:
- Samarbejdsevner
- Modtagning og afleverings teknik
- Bevidsthed omkring hvordan man bevæger sig på banen (fx spilbarhed, bredde/dybde)
- Spilkonstruktion – herunder hvorledes i anvender spilhjulet.

Materiale:
- boldbasis kompendiet (Pdf) s. . 9-11 + 18-19, 27, 63-64, 110-111
- spilhjulet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Yoga/Akroyoga

Formålet i dette forløb er at eleverne får en introduktion til yogaen og akroyogaen.
Yogaen vil der lægges stor vægt på solhilsen A og B, hvor eleverne skal få et godt flow i serien. Der arbejdes med forskellige rotationer omkring rygsøjlen, Alignment fx i krigerstillingerne og den gode vejrtrækning. Der fokuseres yderligere  på afspænding.  
Eleverne vil få nogle fokuspunkter for de forskellige stillinger, så der arbejdes mere med teknik i denne del.

Akroyoga er i sin natur ikke en præstationsorienteret aktivitet. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover så lærer man om samarbejde og non-verbal kommunikation.
I Akroyogaen fokuserer vi derfor også på tillid og på spotting. Den primære teknik der arbejdes med er ”bone stacking” for dem der primært er base og balance for flyverne.

Faglige mål:
Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
Vise forskellige positioner og overgange I Akroyogaen som enten flyver eller base
Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Kunne indtage andre roller i Akroyogaen, således at man ikke kun er spotter
Fokus på alignment således at den gode dybe vejrtrækning, bliver mulig
Demonstrere en vis kontrol/balance i øvelserne
Flow i solhilsen A  
Fokus på smidighed

Materiale:
”Derfor bliver vi lykkelige af yoga”. Af Zavala, A og Lantes, D. (24 aug. 2017). Videnskab.dk
”Yoga forbedre din indlæring”. Af Christensen, B. (30 juli, 2013). videnskab.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Fodbold for alle

Fokus i dette forløb er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige. Herunder anvender vi erfaringer fra boldbasis i form af spilbarhed, bredde og dybde forståelse.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil, som det færdige spil. Vi benytter os af lidt inspiration fra futsal vedr. formationerne i 5 mod 5.

Faglige mål

Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden(inderside eller fodsål) og evt. i luften (Lår og brysttæmning)
• Aflevering af bold med fokus på indersideafleveringer. Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Driblinger i moderat tempo (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Afslutning med fokus på skud med inderside.

Taktiske færdigheder
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
• Formationer (ift. 5 v. 5) og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af:
o Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
o Defensivt arbejde med højt og lavt pres.


Materiale:

Inderside aflevering:
https://www.youtube.com/watch?v=OmUHfT1ub6o

Inderside aflevering:
https://www.youtube.com/watch?v=zEytBA2qQuU

Tæmning inderside:
https://www.youtube.com/watch?v=WR3LfxpK08g

Tæmning bryst og lår:
https://www.youtube.com/watch?v=iM0nEccXw48

Afslutninger;
https://www.dbutv.dk/video/9426572/masser-af-mal-ovelse-2

Y-øvelsen
https://www.dbutv.dk/video/11687605/mandag-modul-1-screening-y-ovelsen

Ajax-firkanten (der er to versioner i klippet)
https://www.youtube.com/watch?v=KchIrulTE2Y

Formationer (Word dokument)

Simpelt bandespil
https://www.dbutv.dk/video/12481972/dbu-ungdomsfodbold-20-bandespil

Overlap med afslutning
https://www.youtube.com/watch?v=AjXnHx-ji_4


Fodboldkompendium s. 1-3 (Fodboldens historie samt spillestile gennem tiden)  (3 sider)

Fodboldtræning reducerer risiko for hjertekarsygdomme og diabetes (10. MAR. 2016) Lokaliseret via Videnskab.dk (1 side)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/fodboldtraening-reducerer-risiko-for-hjertekarsygdomme-og-diabetes/

"Fodbold giver 70-årige knogler som 25-årige" (8. SEP. 2017). Fra videnskab.dk (5 sider)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/fodbold-giver-70-aarige-knogler-som-25-aarige/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Hip hop

Materiale:
Rudolf Laban - BESS (uddrag). Susanne Ravn (2005); “Med kroppen som materiale - om dans i praksis”
Kap 5; hiphopkulturen og breakdance fra “dans dans dans Ideer i teori og praksis” af Lis Engel (2007)
faktalink om Hip hop (se pdf) https://faktalink.dk/titelliste/hiph   

https://www.youtube.com/watch?v=eJaoOljGyDA (toprock)

https://www.youtube.com/watch?v=RLITT65qbDk (helikopter)

https://www.youtube.com/watch?v=14WfVM98qGA (Swipe)


Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer Eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og power moves, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

Faglige mål:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Evalueringskriterier (færdigheder):
Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes samt vise poses og eventuelt power moves.
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
indøve hiphoppens grundlæggende bevægelsesudtryk fx bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte basis trin på en ny måde i en lille koreografi
En vis grad af freestyle/improvisation
Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Crossfit

I dette forløb skal eleven lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk og teoretisk. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre elevernes fysiske kapacitet.  Den teoretiske dimension indebærer et fokus på crossfit som socialt fænomen i det senmoderne samfund. Desuden introduceres der til grundprincipperne for styrketræning. Det er væsentligt, at eleverne kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Endeligt skal eleverne have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den træningskultur, Crossfit er bygget op omkring.

Læringsmål:
Kunne redegøre for træningsprincipper i crossfit og anvende denne viden i udarbejdelsen, gennemførelsen og evaluering af egen WOD
Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser
Opnå en høj fysisk kapacitet
Kunne forstå og analysere crossfit som et identitetsmæssigt og samfundsmæssigt fænomen ved inddragelse af relevante fagbegreber

Eleverne kommer også til at deltage i Crossfit Games - en konkurrence hvor alle 2g dyster mod hinanden i Crossfit

Materiale:
C-det er idræt, side 48-50
kap 4.2 Samfund, krop og identitet I Idræt B - Idrætsteori (PDF)
Idrætsportalen; Introduktion til crossfit

Videoer:
Burpees: https://youtu.be/auBLPXO8Fww
Atomic sit-ups https://youtu.be/ajPwlqSDkB0
Air squat https://youtu.be/rMvwVtlqjTE
Jumping squat https://youtu.be/flBodwEKe30
Mountain climbers https://youtu.be/ini4T4hTk2o
KB swing https://youtu.be/mKDIuUbH94Q
One arm KB swing https://youtu.be/kneGICiz30g
KB Snatch https://youtu.be/Pm-b2XFeABA
Dødløft - https://youtu.be/1ZXobu7JvvE
Thruster - https://youtu.be/L219ltL15zk
Hang Power Clean - https://www.youtube.com/watch?v=_iUFG1-H7d0
Clean and jerk https://www.youtube.com/watch?v=PjY1rH4_MOA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#1 Volley

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb bliver eleverne introduceret til det mest basal indenfor Volley
Eleverne skal arbejde på at forbedre deres tekniske færdigheder ift. Fingerslag og baggerslag. Eleverne skal arbejde på underhåndsserven og smash.


Eleverne evalueres på følgende parameter:
Fingerslag: eleverne modtager bolden højt med afslappede fingre og danner en skål om bolden. De afslutter med vrangen ud og spændte fingre

Baggerslag: eleverne modtager bolden med let bøjede knæ og overkroppen forover med korrekt håndfatning. Bolden rammer pladen med strakte arme

Underhåndsserv: korrekt udgangsposition (fx venstre fod forrest med vægten på det bagerste og bolden ud foran højre knæ)
Når bolden rammes skal eleven lave vægtoverførelse, med strakt arm rammes bolden i centrum

Smash: eleven skal kunne fremvise et korrekt tilløb (1…2 3) hop på begge ben og land på begge ben. Bolden rammes med stor hånd og løst håndled.
Eleverne behøver ikke fremvise smash ved nettet til eksamen.

Kamp: Eleverne kan få et spil på minimun 2 berøringer inden den slås over og at eleverne kan flytte sig for bolden og kommunikerer omkring hvem der har bolden

Materiale:
https://volleyball.dk/images/dokumenter/Spilleregler/Spilleregler_2017-2020.pdf
Læs punkt. 7.1 (lodtrækning) , 7.4 (Positioner), 7.6 (rotationer)  og 7.7 ( Rotationsfejl), pkt. 8.3 (bold inde), 8.4 (bold ude), punkt: 9.1 holdberøringer, 9.1.2 (samtidige berøringer) og 9.2 (beskrivelse af berøringer), hele punkt 11 (spiller ved nettet), 12.4 (udførelse af serv) og 13.2 (begrænsninger ved angrebsslag)



Volley.pdf serv og smash s. 5-8
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=h_xqw1lbYF4 (Baggerslag teknik)
https://www.youtube.com/watch?v=OL1Iq2Dai6A  (fingerslag teknik)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træningsprojekt

Overordnet
Projektet løber over 10 uger, med en start- og sluttest (cooper-løbetest) med 8 uger imellem. Eleverne udarbejder og følger et personligt træningsprogram i disse 8 uger.
Det er et krav, at eleverne laver en individuel målsætning for den afsluttende cooper-løbetest samt et andet mål for deres løbetræning.
Eleverne afleverede deres program for alle 8 uger søndagen i den første uge. Grundet sparsom viden hos eleverne forinden uploadingen af deres program, må de gerne lave ændringer undervejs.
Eleverne holder løbende logbog, hvori de reflekterer over, hvordan deres træning forløber og hvilke ændringer der løbende giver mening at lave.
Halvvejs uploader de deres programmer og logbøger og får feedback på dette, som de kan bruge frem mod den endelige rapport.
Efter sluttesten har der været en enkelt undervisning, hvor de kan få hjælp til rapporten, inden de afleverer den.

Projektets bedømmelseskriterier:
- Elevens evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Elevens evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet
- Elevens løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Elevens fysiske kapacitet
- Den afsluttende rapport, hvor eleven skal kunne koble relevant teoretisk viden med sit personlige træningsprogram med korrekt brug af faglig termer

Rapporten skal indeholde:
- Relevant teori
- Testresultater 
- Træningsprogram
- Diskussion af elevens opnåede resultater, hvor der inddrages relevant teori i begrundelserne for resultaterne. 
- Evt. et sundhedsmæssigt perspektiv på din træning/træningsform
- Rapporten må højst fylde 4 sider. Dette tal er eksklusive træningsprogram og logbog.
- Der er afsat 3 elevtimer til projektet – 2 timer til rapporten
- På B-niveau kan der være yderligere krav til produktet

Teori:
- Uddrag af artikel om intervaltræningen 10-20-30: https://nexs.ku.dk/nyheder/2023-nyheder/godt-nyt-til-loebere-slap-lidt-af-paa-spurten-og-kom-i-form-alligevel/
- 'Træning og testning’ s. 31-48 i ‘C - Det er idræt'
- Kap. 4 i ‘C - det er idræt’ (omhandlende sundhed)
- Indre- og ydre motivation (s. 138-141 i ‘B - for bedre idræt’)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprogram 18-08-2024
Program + logbog (Midtvejs-aflevering) 08-09-2024
Træningsprojekt - Rapporten 27-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stepaerobic

Stepaerobic har forløbet over 6 gange af 1 time og 10 min.

Eleverne er blevet undervist i step med følgende fokuspunkter:
- Kunne følge musikkens rytme
- Kunne udføre bevægelserne med præcision og kvalitet
- Kunne sætte armbevægelser sammen med benenes trin
- Have forståelse for opbygningen af en stepkoreografi med brug af blokke
- Være kreative ift. at finde på og sammensætte øvelser

Eleverne har lært to koreografier i undervisningen. Undervejs i forløbet af der blevet udviklet på dem, ved fx at have fokus på hop på øvelserne eller ved at sætte bænkene op. Ved sidstnævnte blev der brugt pulsure undervejs.

Eleverne har også selv skullet sammensætte en koreografi i grupper med følgende krav:
- 4 blokke (4 x 16 taktslag)
- Der skulle bruges både nye og kendte bevægelser/trin
- Der skulle som min. bytte bænk én gang
- De valgte selv musik - det skal passe i stilen
- De kunne vælge at have bænken hævet hele serien
- Fokus på bevægelseskvalitet, fx ved at sætte hop på øvelserne og have armene med
- De skulle meget gerne være kreative (dette kunne fx gøres ved, at der kun var 2 bænke på et tidspunkt (fire personer om to bænke))

Teori:
- 'Træning og testning’ s. 31-48 i ‘C - Det er idræt'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Spikeball

Eleverne er blevet undervist i boldspillet Spikeball (også kaldet Roundnet).

- Gennem forløbet er de blevet introduceret for både tekniske, taktiske og fysiske elementer af spillet.
- De har lært, hvordan de kan kontrollere bolden i Spikeball. De er blevet undervist i både under- og overhåndsslag samt 'jonglering' med bolden til sig selv og til en makker.
- De er blevet undervist i forskellige måder at udføre en serv på, herunder serv med og uden sidestep. Yderligere har de lært at man både kan lave en serv med 'power shot', 'drop shot' og/eller 'spin'.
- De er blevet undervist i, hvordan man kan lave taktiker, så man får bevæget sig rundt om nettet og på den måde kan spille modspiller ud.

Læringsmål:
• Udvise boldkontrol
• Kunne slå til bolden med både over- og underhånd
• Kunne ’jonglere’ med bolden (til sig selv)
• Kunne mestre 3 berøringer per par i en duel
• Kunne fremvise en korrekt serv
• Have forståelse for spilsystemer og dét at flytte sig ift. sin makker
• Kunne kommunikere med sin makker - ”min”, ”din” og ”jeg tar’ den”
• Udvise fairplay og forståelse for spillets regler

Teoretisk har de fået udleveret et kompendium, med fokus på spikeballs historie og spillets regler. I kompendiet fremgår kun de regler, som vi har arbejdet med i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer