Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Karen Nielsen, Mie S. Sørensen
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id, 2z id (puljetid), 3z id, 3z id (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Opvarmningsforløb
Obs. pga lokaleforhold har eleverne med mellemrum spillet basketball i Hal A, som er deres andet forløb i de nye klasser.
Opvarmningsforløbet i 1g. tager udgangspunkt i praksis, men kobles løbende til teori om opvarmning herunder basal fysiologi og musikforståelse.
I forløbet præsenteres et eksemplarisk opvarmningsprogram til musik.
Med udgangspunkt i lærerens eksempel samt den præsenterede teori om opvarmning, skal eleverne i de efterfølgende moduler gruppevis udarbejde og øve deres eget opvarmningsprogram, som afslutningsvis formidles til resten af holdet.
Indhold:
- Lærerinitieret opvarmningsprogram til musik.
- Praktiske øvelser til udvikling af øvelser.
- Teorisnak om opvarmning
- Gruppearbejde og instruktion af klassekammerater
Eleverne skal kunne:
- udarbejde et musik-ledsaget opvarmningsprogram på skrift.
- argumentere idrætsfagligt for valg af øvelser.
- formidle et musik-ledsaget opvarmningsprogram for resten af holdet.
- vurdere et opvarmningsprogram på baggrund af praktiske erfaringer og teoretisk indsigt.
Primære tekster:
C-Det er idræt s. 22-29 (ns 8)
Opgaveformulering med tilhørende teori inkluderet (ca. 2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Basketball
Obs. pga. lokaleforhold har klassen haft Basketball med mellemrum siden november enkelte gange sideløbende med deres opvarmningsforløb.
Basketball:
Der har været fokus på de basale tekniske færdigheder (fundamentals): Dribling, stående skud på kurv, lay up med fokus på den gode hånd, v-cut (at gøre sig fri angreb), crossover, forsvarspositioner.
Læringsmål:
- at kunne udføre korrekte driblinger under hoften med højre og venstre hånd.
- at kunne modtage og aflevere basketbold korrekt ved brystaflevering og modtagning.
- at kunne udføre og forklare hvordan et stående skud på mål skal udføres
- at kunne udføre og forklare hvordan et layup skal udføres (m. fokus på den gode hånd)
- at kunne udføre og forklare hvordan en basal crossover-dribling skal udføres
- at kunne udføre og forklare hvordan et V-cut skal udføres samt hvad formålet med dette er i minikampe.
- at kunne indgå i minikampe 3mod3 og placere sig hensigtsmæssig i forsvars- og angrebsposition i forhold til bredde/dybde i banen.
- at have kendskab til basale regler i streetbasket
Varighed: Ca. 6 moduler
Kernestof:
Fundamentals of Shooting (3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=t7ciq_x4138&t=15s
Layup – Basketball (2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg&feature=emb_title
Basketball drills – V Cut shooting drill (4 min)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=208&v=iLlyOksP8nw&feature=emb_title
How to crossover – Basketball moves for beginners (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=M3yD-gwjoRE
Ns: ca. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fundamentals Of Shooting
-
The Lay Up | Basketball
-
Basketball Footwork: Getting Open V Cut
-
Gruppe 1: Nadia, Josefine K, Mads, Olivia
-
Gruppe 2: Lykke, Shahd, Signe, Yusuf
-
Gruppe 1: Elias, Laura, Marie, Simon, Victoria
-
Gruppe 2: Astrid, Cecilie, Freja, Thor
-
Elias og Thor forbereder en sekvens med fokus på dribling (ca. 10 min)
-
How to Dribble | Basketball
-
The Crossover Dribble | Basketball
-
Zone Defense
-
Man-to-man defense
-
Elias og Thor finder på en teknisk øvelse med fokus på hvordan man bevæger sig som forsvar (med eller uden bold - 10 min)
-
Repetition af stående skud
-
Repetition af "The V Cut"
-
Direkte link til jeres basket-mappe i drev
-
Gense tidligere videoer i forløbet, så du kan forberede dig på videooptagelserne
-
Kig jeres egne videoer igennem og noter 1-3 ting I kan arbejde videre med
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Klassen stemte for bordtennis
Formålet med bordtennisforløbet er en grundlæggende indføring i centrale aspekter af bordtennis. Den første halvdel af forløbet arbejdes der med boldtilvænning, boldsikkerhed og fundamentale slag, som forhånd, baghånd og serv. I anden halvdel af forløbet videreudvikles de fundamentale slag med fokus på overskrue, underskrue og sideskrue. Eleverne filmer deres teknik undervejs.
Derudover kommer eleverne til at arbejde med doublespillet og de basale taktiske overvejelser samt regler, som er vigtige for doublespillet.
Læringsmål:
- Kunne fremvise boldsikkerhed i samspil med en anden spiller
- Udføre en serv og kunne fortælle om to greb
- Udføre en forhånd og baghånd
- Udføre en forhånd med overskrue
- Udføre en baghånd med overskrue
- Udføre en forhånd med underskrue
- Udføre en baghånd med underskrue
- Udføre en serv med enten overskrue, underskrue eller sideskrue
- Kende til doublereglerne
- Indgå i samspil med en doublemakker i en kampsituation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der er
både individuelle øvelser, parøvelser og små-gruppeøvelser.
I hele forløbet har vi øvet driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i de sidste lektioner, hvor vi har spillet 5 mod 5 i turneringer, hvor sammenspil og delvis taktik har været i fokus. Elever med overskud har fra gang til gang stået for teknikøvelser der passer til lektionens fokus - øvelser der kunne indgå i en dejebog. Alle elever har til slut lavet og afprøvet drejebogsøvelser som refleksion af, hvilke øvelser der kunne indgå i en eksamen.
Til slut er der foretaget en bibtest som skal få eleverne til at reflektere over øvelsen som konditest der bruges i forbindelse med boldsport som fodbold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Du skal beherske indersideafleveringer til makker 4-9 meter væk.
- Du skal kunne tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 4-9 meter væk
- Du skal kunne udføre en retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering til makker.
- Du skal kunne tæmme bolden langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
- Du skal kunne løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Du skal kunne udføre 2 forskellige former for driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben)
- Du skal udføre 2 finter med og uden moderat pres fra modstander. (fx Husmand, Laudrup)
- Du skal kunne indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
(fx 4v2, 4v1, 3v1)
- Du skal kunne gøre dig taktisk spilbar (ud af skyggen), når en medspiller har brug for at
aflevere bolden.
- Du skal kunne afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander.
- Du skal kunne indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Taktiske færdigheder
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest
effektivt.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af: Bandespil (1-2), overlap, og modløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit
Crossfit
I dette forløb skal eleven lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk, teoretisk og kulturelt. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre elevernes fysiske kapacitet særligt inde for styrketræning. Den teoretiske dimension indebærer et fokus på kredsløbet, anaerob energiomsætning og grundprincipperne for forskellige former for styrketræning. Det er væsentligt, at eleverne kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Endeligt skal eleverne have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den kultur, Crossfit er bygget op omkring.
Organisering:
Forløbet er organiseret over 7 moduler. Hvert modul har sit tema/fokus. Undervisningen vil i de 5 første moduler være primært lærerstyret, hvorimod de to sidste vil være elevstyrede ved gruppearbjede. Eleverne skal her selv udarbejde en WOD i grupper af 3-5.. Desuden skal hver elev have videooptaget 3 øvelser af høj teknisk færdighedsgrad (såkaldte ‘skills’), som skal afleveres til underviseren i det afsluttende modul.
Evaluering ud fra følgende øvelser:
- Øvelser med egen kropsvægt som fx: burpees, planke, mountain climbers, atomic situps
- Kettlebell øvelser: swings, snatch
- Barbell øvelser: dødløft, power clean, thrusters
- At kunne forklare hvordan man skal udføre øvelserne og kunne give konkret feedback til sig selv og kammerater.
Materiale:
C-det er idræt s. 48-54
Instruktionsvideoer på youtube (se lektionsplan)
PDF med Giddens s. 61-63 (socioogivinkel på crossfit som bevægelseskultur)
NS inkl. videoer ca. 15 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Lektionsplan:
Materiale:
- Rudolf Laban - BESS (uddrag). Susanne Ravn (2005); “Med kroppen som materiale - om dans i praksis”
- Kap 5; hiphopkulturen og breakdance fra “dans dans dans Ideer i teori og praksis” af Lis Engel (2007)
- Faktalink om Hip hop (se pdf) https://faktalink.dk/titelliste/hiph
Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer Eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og power moves, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Faglige mål:
● At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
● At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
● At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Evalueringskriterier (færdigheder):
- Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes samt vise poses og eventuelt power moves.
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- indøve hiphoppens grundlæggende bevægelsesudtryk fx bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte basis trin på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
- Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
- At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redskabsgymnastik og parkour
Eleverne er bevet undervist 3 moduler i hhv. redskabsgymnastik og parkour.
Formålet med redskabsgymnastik- og parkourforløbet er at arbejde med elevernes kropskontrol og bevægelseskvalitet. Eleverne skal mestre basale færdigheder inden for de to bevægelseskulturer. De skal bevidstgøres om forskelle og ligheder mellem redskabsgymnastik og parkour, så de kan bruge deres kropslige færdigheder i begge sammenhænge.
Der er fokus på, at eleverne tilvænnes at have vægt på armene og at have hovedet nedad. Eleverne skal kunne udføre de udvalgte spring/færdigheder. Der arbejdes med sikker modtagning og herunder tillid til modtager.
Faglige mål for eleverne:
- Almene motoriske færdigheder, som bl.a. trænes i opvarmningen. Eksempler: Krydskoordination, hinke, rulle, trille, kropsstammespænding, balance mv.
- Korrekt teknik de nedenstående spring/øvelser:
- Parkour: Vaults (lazy, step og butt-rool), precision jumps (herunder running presicion, strides og plyos), cat crawl, 360 underbars. (evt. Monkey, palm spin, cat leap/cat waist)
- Redskabsgymnastik: Forlæns- og baglæns rulle, vejrmølle, håndstand, hovedstand og hovedspring.
- Viden om, hvordan de enkelte øvelser kan nedjusteres når de trænes. Herunder en viden om progression i øvelserne, og vurdering af ens eget niveau.
- Viden om, hvilke forskellige steder man kan anvende til at lave ovenstående parkour-øvelser.
- Kunne modtage klassekammeraterne i simple øvelser.
- Kunne sammensætte ovenstående spring/øvelser til en sekvens med fokus på flow.
- I skal kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som fx parkour.
- Teoretisk viden om forskelle og ligheder på redskabsgymnastik og parkour.
Forløbet er blevet afsluttet med en video, hvor eleverne i grupper selv kan vælge enten redskabsgymnastik eller parkour. Der har været fokus på flow, uanset om der blev valgt redskabsgymnastik eller parkour.
Materiale:
- ’Idræt C - teori i praksis’, kapitel ’1.Idræt. Fag, fritidsinteresse, livsstil’: https://idraetc.systime.dk/?id=180
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Overordnet
Projektet løber over 10 uger, med en start- og sluttest (cooper-løbetest) med 8 uger imellem. Eleverne udarbejder og følger et personligt træningsprogram i disse 8 uger.
Det er et krav, at eleverne laver en individuel målsætning for den afsluttende cooper-løbetest samt et andet mål for deres løbetræning.
Eleverne afleverede deres program for alle 8 uger søndagen i den første uge. Grundet sparsom viden hos eleverne forinden uploadingen af deres program, må de gerne lave ændringer undervejs.
Eleverne holder løbende logbog, hvori de reflekterer over, hvordan deres træning forløber og hvilke ændringer der løbende giver mening at lave.
Halvvejs uploader de deres programmer og logbøger og får feedback på dette, som de kan bruge frem mod den endelige rapport.
Efter sluttesten har der været en enkelt undervisning, hvor de kan få hjælp til rapporten, inden de afleverer den.
Projektets bedømmelseskriterier:
- Elevens evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Elevens evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet
- Elevens løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Elevens fysiske kapacitet
- Den afsluttende rapport, hvor eleven skal kunne koble relevant teoretisk viden med sit personlige træningsprogram med korrekt brug af faglig termer
Rapporten skal indeholde:
- Relevant teori
- Testresultater
- Træningsprogram
- Diskussion af elevens opnåede resultater, hvor der inddrages relevant teori i begrundelserne for resultaterne.
- Evt. et sundhedsmæssigt perspektiv på din træning/træningsform
- Rapporten må højst fylde 4 sider. Dette tal er eksklusive træningsprogram og logbog.
- Der er afsat 3 elevtimer til projektet – 2 timer til rapporten
- På B-niveau kan der være yderligere krav til produktet
Teori:
- Uddrag af artikel om intervaltræningen 10-20-30: https://nexs.ku.dk/nyheder/2023-nyheder/godt-nyt-til-loebere-slap-lidt-af-paa-spurten-og-kom-i-form-alligevel/
- 'Træning og testning’ s. 31-48 i ‘C - Det er idræt'
- Kap. 4 i ‘C - det er idræt’ (omhandlende sundhed)
- Indre- og ydre motivation (s. 138-141 i ‘B - for bedre idræt’)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprogram
|
18-08-2024
|
Program + logbog (midtvejs-aflevering)
|
08-09-2024
|
Træningsprojekt - Rapporten
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stepaerobic
Stepaerobic har forløbet over 6 gange af 1 time og 10 min.
Eleverne er blevet undervist i step med følgende fokuspunkter:
- Kunne følge musikkens rytme
- Kunne udføre bevægelserne med præcision og kvalitet
- Kunne sætte armbevægelser sammen med benenes trin
- Have forståelse for opbygningen af en stepkoreografi med brug af blokke
- Være kreative ift. at finde på og sammensætte øvelser
Eleverne har lært to koreografier i undervisningen. Undervejs i forløbet af der blevet udviklet på dem, ved fx at have fokus på hop på øvelserne eller ved at sætte bænkene op. Ved sidstnævnte blev der brugt pulsure undervejs.
Eleverne har også selv skullet sammensætte en koreografi i grupper med følgende krav:
- 4 blokke (4 x 16 taktslag)
- Der skulle bruges både nye og kendte bevægelser/trin
- Der skulle som min. bytte bænk én gang
- De valgte selv musik - det skal passe i stilen
- De kunne vælge at have bænken hævet hele serien
- Fokus på bevægelseskvalitet, fx ved at sætte hop på øvelserne og have armene med
- De skulle meget gerne være kreative (dette kunne fx gøres ved, at der kun var 2 bænke på et tidspunkt (fire personer om to bænke))
Teori:
- 'Træning og testning’ s. 31-48 i ‘C - Det er idræt'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Badminton
Forløbsbeskrivelse: Eleverne har i dette forløb spillet badminton, og har haft fokus på tekniske elementer i spillet:
Faglige praktiske fokuspunkter:
- Greb i forhånd og baghånd
- Kort baghåndsserv
- Lang singelserv
- Netdrop
- Benarbejde til forbanen
- Drop
- Lob
- Introduktion til clear
- Simple slagserier, som fx. serv-drop-netdrop-lob
Derudover diverse spil, regler, tælling, primært i single.
De har arbejdet med en bevægelsesanalyse af en lang singleserv.
Teori:
- ’Idræt C - teori i praksis’, kapitel ’1.Idræt. Fag, fritidsinteresse, livsstil’: https://idraetc.systime.dk/?id=180
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954077",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954077",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954077"
}