Holdet 2022 BI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Peter Marstrand
Hold 2022 BI/x (1x BI, 1x BI (puljetid), 2x BI, 2x BI (puljetid), 3x BI, 3x BI (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Kost og energi
Titel 3 Genetik og menneskets evolution
Titel 4 Svineproduktion i Danmark
Titel 5 Immunsystemet
Titel 6 Iltsvind i vandmiljøet
Titel 7 Hormoner og kønsudvikling
Titel 8 Mikroorganismer og gæring
Titel 9 Kroppen i hvile og arbejde
Titel 10 Stress blandt unge
Titel 11 Nervesystemet og rusmidler
Titel 12 Biodiversitet og populationsudvikling
Titel 13 Virus og sygdomsudvikling
Titel 14 Nervesystemet og rusmidler
Titel 15 Anvendt genteknologi
Titel 16 Miljøfremmede stoffer
Titel 17 Energiproduktion og præstation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Der arbejdes med:

Prokaryote cellers opbygning herunder bakterier.
Eukaryote cellers opbygning herunder dyreceller, planteceller og svampeceller.

Eukaryote cellers indhold herunder organeller og deres funktion i cellen.
Funktionen af mitokondrier, ribosomer, Endoplasmatisk retikulum, cellekernen, grønkorn, vakuoler.

Cellemembranens opbygning og funktion herunder phosforlipider og transportproteiner. Ladede og uladede partiklers transport gennem cellemembranen herunder processerne diffusion og osmose, faciliteret transport og aktiv transport.
Cellevægens opbygning og funktion.

Celledelingsmekanismerne mitose og meiose herunder faserne interfase, profase, metafase, anafase og telofase.
Forskelle mellem mitose og meiose. Dannelse af kønsceller med genetisk variation. Eksempler på sygdomme med fejl i meiosen.

Stamceller herunder embryonale stamceller og voksen stamceller. Stamcellers udviklingspotentiale og anvendelse i forskningen (projekt)

Øvelse: Mikroskopering af planteceller, dyreceller, svampeceller (journal)
Projektarbejde om stamceller og deres anvendelsesmuligheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Liv 16-11-2022
Osmose og diffusion 02-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Kost og energi

Der arbejdes med:

Opbygningen af monosakkarider, disakkarider og polysakkarider herunder, glukose, fruktose, galaktose, maltose, sukrose, laktose, amylose, amylopectin, stivelse og cellulose (fibre)
Opbygningen af fedtstoffer herunder triglycerider, mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer.
Opbygningen af proteiner herunder de 20 forskellige aminosyrer.

Energiindholdet i proteiner, fedtstoffer og kulhydrater.
De gældende anbefalinger for fordelingen af protein, fedt og kulhydrater i kosten herunder beregningen af energiprocenter.
Anbefalinger for indtag af mættet fedt, sukkerarter og fibre.

Fordøjelseskanalen herunder funktionen af mundhule, spiserør, mavesæk, tyndtarm, tyktarm og endetarm.
Enzymer og deres funktion i fordøjelsen.
Mavesyrens og galdens funktion.
Optagelsen af monosakkarider, fedtsyrer og aminosyrer i tyndtarmen.

Regulering af blodsukker herunder funktionen af insulin og glukagon.
Mekanismerne ved diabetes type 1 og diabetes type 2.
Glykæmisk indeks betydning ved behandling af diabetes type 2.

Livsstilssygdomme som følge af usund kost herunder overvægt og fedme, hjerte-kar sygdomme og diabetes.
BMI som værktøj til bestemmelse af overvægt og fedme. Overvægt og fedme i den danske befolkning.

Aerob og anaerob energiproduktion.
ATP's betydning for cellefunktionen.
Stofskifte i hvile og under forskellige aktiviteter samt beregninger heraf.

Øvelse og rapport om kostanalyse og energiforbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stamceller 09-01-2023
Kostanalyse 08-02-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genetik og menneskets evolution

I forløbet har vi arbejdet med:

Arvematerialets opbygning og funktion herunder nukleotider, gener, kromosomer, dominante, codominante og recessive alleler,
Gentyper og fænotyper samt nedarvning af egenskaber og opstilling af krydsningsdiagrammer. Nedarvning af monogene sygdomme herunder dominante og recessive arvegange bestemmelse af genotyper for de involverede individer.
Proteinsyntesen herunder transskription og translation og koblingen mellem gen - mRNA - og protein.
Forskellige typer af gen- og kromosommutationer og deres betydning for individets funktion og helbred.
Klassisk gensplejsning og gensplejsning med CRISPR og anvendelsesmuligheder ved brug af gensplejsning.

Genetikkens betydning for menneskets blodtype i AB0- og rhesus systemerne. Antigen-antistof reaktioner herunder overvejelser om hvilke blodtyper der kan doneres og modtages i forskellige situationer.

Øvelse: Blodtypebestemmelse

Evolution herunder betydningen af mutation og selektion.
Darwins evolutionsteori og det videnskabelige grundlag herfor.
Eksempler på tilpasning og evolution for dyr, planter og mennesker.

Ekskursion til zoologisk have (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teori blodtyper 31-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Svineproduktion i Danmark

I forløbet har vi arbejdet med:

Opbygningen af økosystemer herunder biotiske og abiotiske faktorers betydning for plantevækst (primærproduktion).
Grønkorn og fotosyntese herunder dannelse af glukose og ilt.
Tilførsel af nitrat- og fosfatforbindelser i landbruget (gødskning) og konsekvenserne heraf på vandmiljøet.

Produktion af svin herunder sekundærproduktion hos svinene og tab af energi ved afføring, respiration.
Grisens livsytringer under naturlige forhold og under produktionsforholdene hos de danske svineproducenter. Dyreetiske overvejelser og tegn på mistrivsel hos dyrene under produktionen.
Antibiotikaforbrug i svineproduktionen herunder udvikling af multiresistente bakterier.
Sammenligning af økologisk svineproduktion og konventionel svineproduktion.
Overvejelser om bæredygtighed i svineproduktionens forskellige faser herunder kuldstørrelser, dødelighed blandt smågrise, energiforbrug under produktionen, fodersammensætning og transport af kød og slagtesvin.

Projektarbejde: Bæredygtighed og dyreetik i dansk svineproduktion
Mundtlig fremlæggelse af de valgte emner i projektet på baggrund af kort skriftlig disposition.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 12-04-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Immunsystemet

I forløbet har vi arbejdet med:

Det ydre forsvar herunder hud, øjne, slimhinder i mund, næse og kønsorganer, enzymer og pH-værdi.

Det uspecifikke forsvars celletyper og enzymatisk eller toksisk nedbrydning af fremmedorganismer.

Det specifikke forsvar herunder T-cellers og B-cellers funktion, antigenpræsentation fra fagocytterne og dannelse af antistoffer.
Typer af antistoffer og deres tilstedeværelse i kropsvæv over tid.

Blodtyper i rhesus og ABO-systemet immunsystemets reaktion på blod med fremmede antigener.

Organdonation og forudsætninger herfor. Argumenter for og imod.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Iltsvind i vandmiljøet

I forløbet arbejdes med:

Definitioner af liv.
Økosystemers opbygning herunder biotiske og abiotiske faktorer, primærproduktion og vækstfaktorer, konkurrence og fødekæder.
Iltsvind i det danske vandmiljø og næringssaltenes betydning herfor.
Den sunde og den næringsbelastede sø og å, algeopblomstring og dens betydning for iltforhold og fødelæder.
Vanddyrs iltoptagelsesmetoder og bestemmelse af makroindeks.
Tiltag som kan genoprette vandmiljøet.
Øvelse: Makroindeks ved Roskilde fjord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hormoner og kønsudvikling

i forløbet arbejdes med:

Fællestræk for hormoner herunder deres produktion, transport og virkning.
Specifikke hormoner der arbejdes med: GnRH, FSH, LH, Østrogen, Progesteron, testosteron og deres påvirkning af manden og kvinden.
Feedbackmekanismer herunder positiv feedback og negativ feedback.
Effekt på hormonsystemet og kroppen ved anvendelse af anabole steroider (doping).

Menstruationscyklus med fokus på hormonernes betydning i de forskellige faser i cyklus.

Prævention hos manden og kvinden herunder kondom, og P-piller og deres virkningsmekanisme.

Seksuelt overførte sygdomme herunder bakterielle sygdomme (f.eks. klamydia og gonorre) og virussygdomme (herunder herpes og HIV)

Implantation og fosterudvikling herunder stamceller og celledifferentiering, kromosomsygdomme, fertilitet og livsstilsfaktorers betydning herfor.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afleveringssæt 2 03-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Kroppen i hvile og arbejde

I forløbet arbejdes der med hjertet herunder hjertets opbygning og funktion samt den elektriske potentiales dannelse og udbredelse i hjertet og hvordan det viser sig på et EKG. Desuden har vi set og målt på pulsfrekvensen,  og arbejdet med begreberne slagvolumen og minutvolumen og fysisk trænings effekt herpå.

Der arbejdes med lungernes opbygning og funktion, alveolernes opbygning samt gasudveksling i alveolerne.
Vi har arbejdet med RQ og dens påvirkning af om der forbrændes fedt eller kulhydrat eller en kombination heraf. Vi har arbejdet med begreberne åndedrætsfrekvens, åndedrætsdybde, residualvolumen og hvordan de kan ændres ved træning af åndedrætsmuskulaturen.

Vi har arbejdet med kredsløbet herunder dets inddeling i arterier, vener og kapillærer og strukturernes opbygning og placering i kroppen.
Vi har arbejdet med blodtrykket herunder diastole og systole både hos raske og hos mennesker med forhøjet blodtryk, og hvordan blodtrykket kan påvirkes af motion og kost.

Vi har arbejdet med muskelceller herunder glatte muskler, hjertemuskler og tværstribede muskler.
Vi har arbejdet med muskelkontraktion under aktivering af en muskel og hvordan musklen kan danne ATP. Vi har set på røde og hvide muskelfibertyper og deres egenskaber i relation til fysisk præstation.
Vi har desuden set på musklernes produktion af interleukin og betydningen på helbredet (podcast).
Endelig har vi berørt muskeltræthed og mulige mekanismer bag.

Ekskursion:
Vi har besøgt LIFE og modtaget undervisning i deres forløb "hjerteblod" hvor 2 elever blev testet med en Wingate-test og 2 elever med en VO2-max test.

Skriftligt arbejde:
Grupperapport om blodtryk i hvile og under fysisk arbejde


Vi har arbejdet med stofskiftet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Stress blandt unge

Forløbet tager udgangspunkt i en gruppe unge piger i 18-20 års alderen som gennemgår et kursus i mindfullness på baggrund af at have oplevet stress på egen krop.

I forløbet arbejdes der med hvordan forskellige stressorer påvirker hjernen herunder hypothalamus, hipocampus og amygdala. Vi har set på, hvordan de forskellige kropslige reaktioner opstår ved direkte aktivering fra det sympatiske nervesystem eller inddirekte ved HPA-aksen.

Vi har arbejdet med det autonome nervesystem herunder det sympatiske og det parasympatiske nervesystem og hvordan disse påvirker øjne, blodkar, hjerte, lunger, fordøjelse, hud og kønsorganer.

Vi har set på hormonerne i binyrerne; adrenalin og cortisol og deres indvirken på organer og kredsløb.

Vi har set på de situationer, hvor et stressrespons er hensigtsmæssigt og hvornår det ikke er samt hvorfor evolutionen har medført disse responser.

Vi har set på sygdomme som er stressrelaterede herunder angst, PTSD,  depression herunder hvordan de opstår, hvordan de påvirker krop, hjerne  og adfærd.

Vi har arbejdet med udvikling i stress i den danske befolkning over tid fordelt på aldersgruppe, køn, social status og arbejde.

Øvelse: Stresstest og beregning af klassens gennemsnitlige stressniveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 11 Nervesystemet og rusmidler

Der arbejdes med nervesystemets opbygning herunder inddeling i det centrale og det perifere nervesystem, det sensoriske og det motoriske nervesystem samt det autonome nervesystem.

Der arbejdes med hjernens opbygning og inddeling med særligt fokus på den motoriske og sensoriske hjernebark.

Der arbejdes med neuronernes opbygning herunder begreberne soma, dendritter og axoner.

Der arbejdes med cellemembranens opbygning med særlig fokus på natrium- og kaliumkanaler samt natrium/kaliumpumpens funktion og betydning for dannelse af hvilemembranpotentialet.
Der arbejdes med hvilemembranpotentialet, tærskelværdien og dannelsen af aktionspotentialet. Desuden arbejdes der med spredningen af aktionspotentialet gennem axsonet i såvel myeliniserede aksoner som umyeliniserede aksoner.

Der arbejdes med synapsens opbygning herunder fremmende og hæmmende transmitterstoffer, deres frigivelse og genoptag, aktivering af receptorer i synapsen samt dannelse af det postsynaptiske potentiale.

Øvelse:
Demonstrationsøvelse: Strækrefleksen i knæet

Rapportøvelse: Nerveledningshastighed målt i forskellige situationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Biodiversitet og populationsudvikling

I forløbet er der arbejdet med

Opbygningen af økosystemer og produktion af biomasse i forskellige økosystemer.

Kulstofkredsløbet med fokus på dannelse og fiksering af kuldioxid.

Succession herunder etablering af plantearter og dyrearter samt konkurrence mellem dyre- og plantearter.

Biodiversitetens betydning for økosystemerne og sammenhængen mellem lavere biodiversitet og økosystemernes sårbarhed.

Øvelse og rapport: Bestemmelse af plantearterne sammensætning i forskellige skovtyper i Boserup skov ved brug af Raunkiærcirkler samt bestemmelse af plantediversiteten ved Shannonindeks.

Bestemmelse af populationsstørrelsen i en dyrebestand ved fangst-genfangst metoden.

Arbejde med skriftlig opgave om populationsudvikling fra tidligere eksamenssæt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Virus og sygdomsudvikling

I forløbet har vi arbejdet med:

Typer af virus herunder virus antigener, arvemateriale, infektionsmekanismer, immunsystemets nedbrydning af virus.

Repetition af immunforsvaret med fokus på det specifikke immunforsvar.

Repetition af transskriptionen med fokus på RNA-polymerase og virus transskription

Spredning af virus i en population illustreret ved SIR-modellen samt udvikling af pandemier.

Mundtlig aflevering (video) om selvvalgt virus

Forskellige metoder til vaccination

Øvelse: ELISA-test af HIV-antistoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Nervesystemet og rusmidler

Nervesystemet og rusmidler

Fortsat fra 2g...

Der arbejdes med nervesystemets opbygning herunder inddeling i det centrale og det perifere nervesystem, det sensoriske og det motoriske nervesystem samt det autonome nervesystem.

Der arbejdes med hjernens opbygning og inddeling med særligt fokus på den motoriske og sensoriske hjernebark.

Der arbejdes med neuronernes opbygning herunder begreberne soma, dendritter og axoner.

Der arbejdes med cellemembranens opbygning med særlig fokus på natrium- og kaliumkanaler samt natrium/kaliumpumpens funktion og betydning for dannelse af hvilemembranpotentialet.
Der arbejdes med hvilemembranpotentialet, tærskelværdien og dannelsen af aktionspotentialet. Desuden arbejdes der med spredningen af aktionspotentialet gennem axsonet i såvel myeliniserede aksoner som umyeliniserede aksoner.

Der arbejdes med synapsens opbygning herunder fremmende og hæmmende transmitterstoffer, deres frigivelse og genoptag, aktivering af receptorer i synapsen samt dannelse af det postsynaptiske potentiale.

Øvelse:
Demonstrationsøvelse: Strækrefleksen i knæet

Rapportøvelse: Nerveledningshastighed målt i forskellige situationer

Rusmidlers påvirkning af nervesystemet herunder hash, koffein, kokain, alkohol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Miljøfremmede stoffer

I forløbet har vi arbejdet med:

Toksiske stoffer i miljøet herunder Pesticider, plastic (ftalater), DDT, PFAS, PBC, hormonforstyrrende stoffer, bromerede flammehæmmere

Stoffers giftighed og bestemmelse heraf med LC50

Bioakkumulation i fødekæder (arktiske, marine)

Kvælstofkredsløbet

Anvendt kemiluppen til at undersøge plejeprodukter for sundhedsskadelige stoffer

Måder hvorpå miljøfremmede stoffer kan forstyrre hormonbalancen i mennesker herunder hæmning af kroppens egne hormoners virkning, negativ feedback eller fremning af egne hormoners virkning.

Indikationer fra fisk- og rotteforsøg på stoffers hormonforstyrrende effekter.

Konsekvenser af hormonforstyrrende stoffer på fostre (drenge) og konsekvenser heraf (misdannelser)

Miniprojekt om selvvalgt hormonforstyrrende stof og fremlæggelser i matrixgrupper.

Øvelse: LC50 målt som spritskoncentrationens indvirken på karses evne til at spire og gro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Energiproduktion og præstation

I forløbet er der arbejdet med:

Glykolysen herunder udvalgte delprocesser og enzymernes betydning herfor.

Laktat som et gæringsprodukt i musklerne ved glykolysen ved utilstrækkelig iltforsyning.

Forbrug af og dannelse af ATP i glykolysen

Citronsyrecyklus med fokus på dannelse af ATP, elektrontransportører NADH og FADH2

Elektrontransportkæden med fokus på elektrontransport i mitokondriemembranen samt dannelse af H+ gradient samt funktionen af ATP-syntase under dannelse af ATP.

Blodsukkerregulering herunder glykogenlagre i muskler og lever samt den enzymatiske nedbrydning af glykogen til glukose.

Funktionen af insulin og glukagon i reguleringen af blodsukker

RQ-værdien som et udtryk for substratforbrug under et arbejde

Rapport: Blodsukkerregulering under arbejde (ergometercykel)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af terminsprøve 10-03-2025
Blodsukkerændringer under cykling 04-04-2025
Forberedelsestid til skriftlig opgave 07-04-2025
Ønsker til repetition i biologi 10-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer