Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Asger Senbergs
|
Hold
|
2022 MA/r (1r MA, 1r MA (puljetid), 2r MA, 2r MA (puljetid), 3r MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner - Grafens forløb
Fokus og arbejdsform:
- Anvendelse af CAS-værktøjet Nspire
- Taleundervisning
Centrale begreber:
- Funktionsbegrebet
- Funktionstyper: lineær, eksponentiel, potens og andengradspolynomium
- Stationære punkter: min, max og vendepunkter
- Krumningsforhold: konkav, konveks, vendepunkter og -tangenter
- Inversfunktioner
- Monotoniforhold
- Spejling og forskydning
Opgave typer:
- Tegn og undersøg grafer for funktioner i Nspire
- Sammenhæng mellem funktioners forskrifter og deres grafer
- Bestem tangentens ligning
- Bestem f’ og brug den til at finde de stationære punkter
- Bestem monotoniforholdet for en funktion
- Bestem krumningsforholdet for en funktion
- Bestem inversfunktionen for en funktion og omvendt
- Forskyd en graf vandret og lodret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algebra - Introduktion
Fokus og arbejdsform:
- Skriftligt arbejde uden hjælpemidler
- Taleundervisning og opgaveregning
Centrale begreber:
- Førstegradsligninger
- Andengradsligninger
- Reduktion
- Kvadratsætninger
- Ligningssystemer
Opgave typer:
- Løsning af første- og andengradsligninger
- Reduktion af udtryk, med potenser, parenteser og brøker
- Anvend kvadratsætning begge veje
- Løsning af ligningssystemer med lige store koefficienters- og substitutionsmetoden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Infinitesimalregning
Fokus og arbejdsform:
- Opgaver uden hjælpemidler
- Taleundervisning
- Arbejde i grupper
- Undervisning af elever fra en anden årgang
Centrale begreber:
- Regneregler for f’
- Regneregler for F
- Kæde- og produktreglen
- Integration ved substitution
- Integralregning og arealer
Opgave typer:
- Bestem f’
- Bestem F
- Udregne bestemte integraler
- Anvend integration ved substitution
- Bestem stamfunktion igennem punkt
- Bestem areal mellem graf og 1. akse
- Bestem areal mellem grafer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Binomial- og Normalfordeling
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde både med og uden hjælpemidler, primært med hjælpemidler
- Forbind hverdags intuition med matematiske udregninger
Centrale begreber:
- Additions- og multiplikationsprincippet
- Permutationer
- Kombinationer
- Mulige og gunstige udfald
- Udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion og sandsynlighedsfelt
- Stokastisk variabel
- Binomialfordeling
- Normalfordelingen
Opgave typer:
- Bestemt antallet af kombinationer og permutationer
- Bestem sandsynligheden for en given hændelse indtræffer ud fra gunstige og mulige udfald
- Indfør en stokastisk variabel
- Opstil binomialfordelingen ud fra et scenarie
- Tegn søjlediagram
- Anvend en stokastisk variabel til at bestemme sandsynligheden for at den antager forskellige værdier eller ender i forskellige intervaller
- Tegn og fortolk på grafen for normalfordeling, både tæthedsfunktionen og fordelingsfunktionen
- Bestem sandsynligheden mellem to værdier for en normalfordeling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer og vektorfunktioner
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde uden hjælpemidler
- Selvstudie i mindre dele af emnet
Centrale begreber:
- Stedvektor, retningsvektor, normalvektor, tværvektor
- Skalarprodukt
- Determinant
- Parameterfremstilling
- Linjensligning
- Cirklens ligning
- Afstandsformlen
- Længde af vektor og kurve
- Sted- og hastighedsfunktion
- Dobbeltpunkter
Opgave typer:
- Grafisk forståelse af vektor herunder anvendelse af forskellige vektorer til at opstille figurer
- Udfører udregninger med vektor herunder addition, subtraktion, skalarprodukt og determinant
- Anvend skalarproduktet og determinanten til at udtale sig om vinklen mellem vektorer
- Bestem afstanden mellem punkter
- Opstil parameterfremstilling, linjensligning og cirklens ligning givet forskellige typer oplysninger
- Tegn linjer givet en parameterfremstilling eller linjensligning og udfører beregninger på dem
- Tegn en cirkel givet cirklens ligning og udfører beregninger på den
- Tegn parameterkurve for en funktion
- Afgør om et punkt ligger på en parameterkurve
- Afgør hvilken retnings en parameterkurve gennemløbes
- Forbindelse mellem vektorfunktioner og almindelige funktioner
- Opstil vektorfunktioner vis parameterkurver danner henholdsvis en cirkel og elipse
- Benyt hastighedsfunktionen til at finde og bestemme punkter med vandret eller lodret tangent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde både med og uden hjælpemidler
- Overfør viden fra to dimensioner til tre dimensioner
- Forbindelse mellem grafisk og symbolsk repræsentation
Centrale begreber:
- Snitfunktioner
- Niveaukurver
- Partielle afledede af 1. orden
- Tangentplan
- Gradient
- Ekstrema
Opgave typer:
- Tegn snitfunktioner og niveaukurver for en funktion f
- Bestem de partielle afledede til en funktion f
- Bestemt tangentplanene for en funktion f i et punkt
- Bestem stationære punkter til funktionen f og afgør deres art
- Bestemt gradienten til en funktion og fortolk den i forbindelse med grafen for f
- Arbejd med en funktion f, som model af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialligninger
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde både med og uden hjælpemidler
- Grundigt indøvelse af centrale udregninger
- Overførsel af forståelsen fra almindelig differentialregning til differentialligninger
Centrale begreber:
- Partikulære- og fuldstændig løsning
- Linjeelement og retningsfelt
- Eksponentiel vækst
- Forskudt eksp. Vækst / Newtons afkølingslov
- Logistisk vækst / populations model
- Separable differentialligninger
Opgave typer:
- Afgør om en funktion er en løsning til en diff.lign.
- Bestem tangentens ligning ud fra en diff.lign. og punkt.
- Bestem monotoniforholdet for en funktion y ud fra en diff.lign.
- Opstil en diff.lign. der modeller en given situation ud fra de tre gennemgående typer
- Anvend og fortolk en opstillet diff.lign. inden for de tre gennemgåede typer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Trigonomiske funktioner
Fokus og arbejdsform:
- Undersøgelse af matematiske strukturerer
- Alm taleundervisning
Centrale begreber:
- Radianer og vinkler
- Cosinus, sinus, enhedscirklen
- Graf for cos(x) og sin(x)
- Harmonisksvingning
- Amplitude, svingningstid, forskydning, periode mfl.
Opgave typer:
- Omregn mellem vinkler og radiantal
- Bevis af påstande ud fra enhedscirklen
- Tegn grafen for cos(x) og sin(x)
- Tegn grafen for den harmoniske svingning for forskellige konstanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fundamentale strukturer
Fokus og arbejdsform:
- Skriftlighed uden hjælpemidler
- Beviser, logik og stringente matematiske argumenter
Centrale begreber:
- Aksiomer, beviser, sætninger
- Regneregler med dertilhørende beviser for:
a) Brøker
b) Potens
c) Kvadratroder
d) Logaritmer (titals og naturlig)
Opgave typer:
- Bevis regneregler ud fra allerede beviste sætninger eller forud definerede matematiske objekter
- Omregn mellem udtryksformer, for eksempel brøker og potenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954153",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954153",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954153"
}