Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Iben Maria Østergaard, Jeppe Ingemann Pedersen
|
Hold
|
2022 EN/f (1f EN, 1f EN (puljetid), 2f EN, 2f EN (puljetid), 3f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Young Adult Literature
I dette forløb arbejder eleverne med genre young adult fiction og de temaer, der typisk forbindes med genren så som love, friendship, death, feeling different etc. Forløbet hovedtekst er romanen ”The Fault in Our Stars af John Green.
Sideløbende læser eleverne andre tekster af samme genre og med lignende temaer.
Forløbet bygger videre på de analysetermer, som eleverne er blevet introduceret til i grundforløbet characterization, setting, theme, og message. Derudover har vi fokuseret på narrator, point of view, style/language og billedsprog (særligt metaforer og similer)
Faglige mål
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernstof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Materiale
- Chbosky, Stephen. The Perks Of Being A Wallflower, pp. 2-9 (“August 25, 1991”, “September 7, 1991”). Pocket Books. 1999.
- Green, John. The Fault in Our Stars. Dutton. 2007.
- Thomas, Angie. The Hate U Give (Excerpts from chapter 1 and 2). 2017. Accessed via https://ew.com/article/2016/10/12/the-hate-u-give-black-lives-matter-excerpt/
Filmmateriale
- Chbosky, Stephen (director). The Perks of Being A Wallflower. 2012. Accessed via mitCFU.dk
- Various YouTube clips to be found in the lesson slides in Google Drive.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Reading Chapter One of The Fault in Our Stars
-
No homework for today. We'll spend the class getting to know each other and starting our very first course together.
-
John Green: The Fault in Our Stars, Dutton Books; sider: 3-113, 115-208
-
While reading: make notes of the words you do not understand which disturb your understanding
-
After reading: in your log, write:
-
In your reading log:
-
Comment on the language and style in these two excerpts by Hemmingway and Poe, respectively: Homework language and style.docx
-
If, for some reason, you did not read TFIOS ch. 2+3, now is the time.
-
Finish the study questions on language and style. Each group will be assigned a question to present to the class.
-
Malou, Freya, Emma: question 1
-
Lav opg A + B(1)
-
No homework but read ahead in TFIOS (see lesson 8 + 9)
-
The Perks Of Being A Wallflower excerpt.docx
-
Read + focus on:
-
Conversation starters
-
Reading log: chapter titles + 10 new words
-
Prepare 3-4 questions that you would like to ask our visiting students from USA. Please upload your questions to elevfeedback.
-
Reading log: chapter titles + 5 observations or questions
-
Please bring Get it Right
-
substantiverede adjektiver.jpeg
-
No homework. Spend time on your next written assignment or read ahead for January 5th.
-
No homework for today. However, note that you have quite a lot of reading for next week!
-
Also, if you did not attend our final class before Christmas, please read: THUG by Angie Thomas ch1.docx
-
Read ch. 13-18 in TFIOS + give each chapter a title and write down three memorable quotes.
-
Read ch. 19-25 + write titles for each chapter and a five-line review of the book.
-
No homework for today, but please bring TFIOS
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb #2 Australia - The Penal Colony
Eleverne arbejder med emnet Australien gennem en række forskellige tekster og materialer med særligt fokus på kontinentets historie som tidligere britisk straffekoloni.
Gennem forløbet skal eleverne arbejde med forskellige tekstgenrer. De skal læse og arbejde med historisk og samfundsfaglig litteratur om Australien.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
Sprog, tekst og kultur
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Kernestof
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Materiale
- Australians together; Dispossession, disease and direct conflict (article) (https://australianstogether.org.au/discover-and-learn/our-history/colonisation/)
- Discovery and Penal Settlement, Anthology of Australia (history text)
- Goldsworthy, Peter, One of my Best Friends, 1994 (short story)
- Hughes, Robert, Fatal Shores, 1986 (article, excerpt)
- Saunders, Mykaela: But you don’t look Aboriginal (essay) (https://www.austlit.edu.au/austlit/page/12715905)
Videomateriale:
- How did The British Empire rule the World?: https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- The Story of Australia, ep. 1, BBC, 2017
- Indigenous culture: what they don’t teach you (part 1, 2, and 3: Indigenous Australia: https://www.youtube.com/watch?v=81z8FpERzr4
Billedemateriale
- Hogarth, William, Gin Lane, 1751 (print)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Global English pt. 1
I dette forløb arbejder eleverne med engelsk som globalt sprog og lingua franca. Eleverne arbejder med sproglige forskelligheder med fokus på bl.a. forskellen på standard english og det sprog, der rent faktisk anvendes i den engelsktalende verden.
Derudover stifter eleverne bekendtskab med forskellige former for dialekter og sociolekter, samtidig med at de træner udtale.
Sidst arbejdes der med forskellen på formelt og uformelt engelsk.
Kernestof (fra læreplanen):
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Materiale
- Agard, John, Listen Mr Oxford Don, 1985 (poem)
- Finderup, Anne Mette m.fl., Global English i: Worlds of English, 2011 (article)
- Finderup, Anne Mette m.fl., English as Lingua Franca i: Worlds of English, 2022 (article)
- Finderup, Anne Mette m.fl.,Hofstede's Cultural Dimensions i: Worlds of English, 2022 (article)
- Marsden, Sam: Speak the Queen's English if you want to sound intelligent and be trusted, The Telegraph, 2013 (article: https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/10337912/Speak-the-Queens-English-if-you-want-to-sound-intelligent-and-be-trusted.html)
- Pennock-Speck, Barry: Why So Much Variety in English?, 2018 (article: https://ndla.no/subject:1:9b93cd9e-a45c-428c-a8fb-b4955169efdf/topic:4e8612a2-31eb-4da1-a142-79bcfbdc0bd8/resource:1:87891)
Videomateriale:
- How Are British English and American English Different? https://www.youtube.com/watch?v=NdJQdt3xkFQ
- Global English with David Crystal: https://www.youtube.com/watch?v=WZI1EjxxXKw
- David Crystal: should English be taught as a Global Language: https://www.youtube.com/watch?v=tLYk4vKBdUo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Immigrants
I dette forløb læser vi fire tekster om immigration - primært relateret til Storbritannien, og primært skønlitterære tekster. Teksterne behandler temaer som manglende integration, parallelsamfund.
Læringsmål:
-at øve retorisk analyse samt skønlitterær analyse
-at øve tekstlæsning og samtale om tekster med anvendelsen af korrekt fagterminologi.
-at få viden om immigrationproblematikker,
Materiale:
Vi læser følgende tekster - alle fra Contexts, Gyldendal, 2005:
Burhan Wazir: Long nights, low pay and no play (newspaper article)
Hanif Kureishi: My Son the Fantatic(Short story)
Dorris Lessing: The Mother of the Child in Question(short story)
Chitra Banjerjee:Clothes(short story)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Prejudice
Dette tema tager udgangspunkt i Raymond Carvers lange novelle "Cathedral"
Læringsmål:
-At gå i dybden med en længere tekst og øve karakter og miljø analyse/tolkning.
-at indgå i en eksamenslignende samtale med lærer.
-At øve samtale/mundtlig fremlæggelse i en lille gruppe. Vi læser novellen over en måneds tid, men taler primært om den i små grupper af 3 elever som skiftesvis kommer op til læreren.
Forløbet starter med en introduktion til hvad fordomme er, og her inddrages elevernes egne erfaringer.
Materiale:
Raymon Carver "Cathedral" (1993)
http://www.giuliotortello.it/ebook/cathedral.pdf
Materiale om fordomme
https://www.verywellmind.com/what-is-prejudice-2795476#:~:text=Prejudice%20is%20a%20negative%20preconception%20or%20attitude%20toward,can%20affect%20people%27s%20behavior%20without%20them%20realizing%20it.
https://www.verywellmind.com/what-is-prejudice-5092657
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 8: Inequality in the UK (SRO)
Dette tema fokuserer på forskellige former for ulighed i Storbritannien, dog primært økonomisk og social ulighed. Forløbet bygger desuden op til SRO i samarbejde med Samfundsfag.
Alle materialer som angår SRO'en findes i klassens SRP-mappe i google drev, 2022 SRP/f. Engelskmaterialerne kan også tilgås direkte i engelskmappen, 2022 EN/f.
Udover at lægge op til SRO, er det et forløb som virkelig har fokus på retorisk/non-fiction analyse baseret på tre politiske taler, som vi analyserer meget grundigt både tematisk og sprogligt/retorisk.
Tekster:
Rishi Sunak: Excerpt of speech on building a better future: 4 January 2023 - GOV.UK (www.gov.uk)
https://www.gov.uk/government/speeches/pm-speech-on-making-2023-the-first-year-of-a-new-and-better-future-4-january-2023
Keir Starmer speech on A New Chapter for Britain - Key updates - PolicyMogul
https://policymogul.com/key-updates/14569/full-text-of-keir-starmer-speech-on-a-new-chapter-for-britain
The Green Party: Co-leaders Autumn Conference speech 2022 | The Green Party https://www.youtube.com/watch?v=IHd4Gco7lE0
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (fra læreplanen):
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 10: American dream, politics and identity
I dette tema fokuserer vi på amerikansk politik og identitet.
Læringsmålene er at få viden om:
-amerikanske grundværdier og normer
-amerikansk identitet
-forskellen mellem de to politiske partier
Vi læser værket Of Mice and Men i sin helhed med særlig henblik på tema og budskab, men kigger også på den historiske kontekst for romanen(novella)
Temaet "individet vs. kollektivet" studeres som hovedtema, - et tema som også berøres i Obamas tale "The American Promise".
Kernestof (fra læreplanen):
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster̶
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Materiale:
-John Steinbeck: Of Mice and Men
-Introduktion til Steinbeck og hans verdensbillede (kan tilgås i Google mappen "2022 EN/f")
Of Mice and Men(film) Gary Sinise, 1992
Barack Obama: The American Promise(2008)
uddraget fra Worlds of English
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95
Diverse Youtube videoer med fokus på 30 ernes økonomiske krise, og Dust Bowls problematikken:
https://www.youtube.com/watch?v=xqaTv8cCWeg&list=PL0E9E7202B106DB4C&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=x2CiDaUYr90&list=PL0E9E7202B106DB4C
https://www.youtube.com/watch?v=Fop9OrIVGTc
Fra "Being American" (Systime, 2020) læses
Primary elections: p. 78
American Identity: pp. 6-9
American values: pp. 20-23
Regional differences, pp. 24-26
AOC valgreklame (filmanalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs
Nikki Haley(filmanalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=-UgfSn5fS7o
Joe Biden´s State of the Union speech, 7. marts 2024 (ll. 1-100)
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/03/07/remarks-of-president-joe-biden-state-of-the-union-address-as-prepared-for-delivery-2/
Arnold Schwarzenegger:Call me Arnold(2003)
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2003-dec-17-oe-nuterkel17-story.html
Election 2020: How do America's presidential primaries work?
https://www.youtube.com/watch?v=2KBcyW92JIQ
Yderligere materiale:
In 2022, do Americans believe in the 'American Dream'?
https://today.yougov.com/politics/articles/43151-do-americans-believe-american-dream?redirect_from=%2Ftopics%2Fpolitics%2Farticles-reports%2F2022%2F07%2F14%2Fdo-americans-believe-american-dream
Following the Frontier Line, 1790 to 1890
https://www.census.gov/dataviz/visualizations/001/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lyrical analysis
Elevstyret undervisning, hvor hver elev efter en kort præsentation gennemgår deres selvvalgte sangtekst og leder klassen gennem en analyse af den. Præsentationsrækken strakte sig over 3 måneder.
Der blev undervist i følgende sangtekster:
Maja: Cherry Wine af Hozier.
Maia: The Black Eyed Peas: Where is the love
Jessica: Antidote: Fletcher
Ejnar: United in Grief af Kendrick Lamar
Olivia: Nirvana: Heart shaped box
Freja: “Cruel summer” af Taylor Swift
Camilla: David Kushner: Daylight
Emma:Alexa: Wonderland
Catharina: Obejcts in the mirror af Mac Miller
Melea: As it was af Harry Styles
Læringsmål:
-at øve fremlæggelse/eksamenstræning
-at få rutine i at finde sproglige virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 South Africa
I 2.g arbejdes der med den hvide sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer, og hendes kamp i 1970erne og 80erne - gennem at udgive skønlitteratur) for at få afskaffet apartheid systemet.
Forløbet fortsættes i 3.g, hvor eleverne arbejder med Sydafrikas historie fra koloniseringen i 1600-tallet, men med særligt fokus på landet under Apartheid og Nelson Mandela.
Kernestof (fra læreplanen):
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Tekster:
Beyer, Lis R, South Africa - A Short History of the Colonisation of South Africa i Timesless Themes, 2013
Gordimer, Nadine, Country Lovers, 1980
Nadine Gordimer: The Moment Before the Gun Went Off(1988)
De Klerk, speech on the opening of the South African parliament, 1990 (excerpt)
Mandela, Nelson, I am prepared to die, 1964 (excerpt)
Jacobs, Rayda, The Guilt, 2001
Videomateriale:
Mandela: Long Walk to Freedom, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12 Shakespeare
I dette forløb arbejde eleverne med Shakespeares forfatterskab med udgangspunkt i stykket Romeo and Juliet og udvalgte sonnetter.
Eleverne introduceres til The Elizabethan Era og Shakespeare som person. Herefter arbejder eleverne med udvalgte begreber relateret til Shakespeares værker herunder
- dramatic irony
- suspense
samt genretræk i sonetten.
Som afslutning på forløbet, skal eleverne arbejde kreativt og skrive deres egne sonetter.
Kernestof (fra læreplanen):
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Tekster:
Finderup, Anne Mette m.fl. The Elizabethan World Picture i Worlds of English, 2022
Shakespeare, Romeo and Juliet, 1557
- prologue
- what's in a name
- what an unkind hour
Sonnet 18
Sonnet 130
Andet materiale:
Baz Luhrmann's Romeo and Juliet (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#13 Modernism
I dette forløb arbejder eleverne med den litterære genre modernisme med særligt fokus på genretræk samt den historiske periode omkring 1920'erne, og hvordan denne påvirkede litteraturen.
Eleverne introduceres til og arbejder analytisk med:
- the iceberg theory
- stream of consciousness
Kernestof (fra læreplanen):- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Tekster:
Finderup, Anne Mette m.fl. Life and literature in the roaring twenties i Worlds of English, 2022
Hemingway, Ernest, Hills Like White Elephants, 1927
Hemingway, Ernest, Indian Camp, 1924
Fitzgerald, F Scott, The Great Gatsby, 1925 (excerpt)
Joyce, James, Ulysses (excerpt), 1922
Videomateriale:
Midnight in Paris (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#15 Global English pt. 2
Forløbet er en fortsættelse af forløbet Global English pt. 1, som eleverne havde i slutningen af 1.g.
I denne del af forløbet arbejder eleverne med litteratur, der er skrevet i et engelsk, der afviger fra hhv. den britiske og amerikanske standardversion.
Forløbet har til formål at eksponere eleverne for en variation af engelsk.
Eleverne skal i deres arbejde med teksterne reflektere over, hvordan sprog - herunder accent og dialekt - kan bruges til at opbygge en karakter og dermed læserens forståelse af denne.
Kernestof (fra læreplanen):
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Tekster:
- Angelou, Maya, Still I Rise 1978 (poem)
- Evaristo, Bernadine, Mr Loverman, 2013 (novel, excerpt)
- Hursten, Zora Neale, Sweat, 1926 (short story)
- National Museum of African American History, A New African American Identity: The Harlem Renaissance (https://nmaahc.si.edu/explore/stories/new-african-american-identity-harlem-renaissance)
Videomateriale
- The Harlem Renaissance: https://www.youtube.com/watch?v=9gboEyrj02g
- AAVE explained: https://www.youtube.com/watch?v=dnOLKqhx_Co
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#16: Gender and Sexuality
I dette forløb arbejder eleverne med litteratur, der omhandler og udforsker tematikker relateret til køn og seksualitet. Forløbet har til formål at udvikle et ordforråd og en forståelse hos eleverne, der kan understøtte deres analytiske evner med tekster, der omhandler emner, der måske ellers ligger udenfor elevernes eget erfaringsgrundlag. I forløbet inddrages både fiktion og non-fiktion. Valg af tekster er inspireret af undervisningsantologien Unsex me af Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christensen fra 2018.
Kernestof (fra læreplanen)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
Faglige mål (fra læreplanen), eleverne skal kunne:
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Texts:
How to throw like a boy if you are a girl (2014) Wikihow
Brokeback Mountain (1997) Annie Proulx (excerpt)
Detransition, Baby (2021) Torrey Peters (excerpt)
Girl Woman Other (2019) Bernadine Evaristo (excerpt)
How My Dad Reconciled His God and His Gay Son (2025), Timothy White (excerpt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Write a brief coherent text (100-150 words) in which you reflect over the difference between the terms sex and gender. Upload to elevfeedback.
-
Virtuel time: Lesson 2 - virtual class.docx
-
Please read: Lesson 2 - Brokeback Mountain (excerpt).pdf
-
Please read: Brokeback Mountain pt 2 (excerpt).pdf
-
Please read: The NHS.pdf
-
Please read: Detransition, baby.pdf
-
Be ready to present your analysis of Detransition, baby and make sure you have notes to the two final questions:
-
Please, make sure you've read Fight Club.
-
Opinion | My Father Was a Conservative Evangelical Pastor. Then I Came Out.
-
Lesson 11 - How my dad reconciled his God and his gay son.docx
-
Be ready to discuss your analysis of Girl, Woman, Other
-
While reading, consider what the text teaches us about sexuality, religion, prejudice, polarization, empathy and society in the US.
-
Please read: Lesson 11 - How my dad reconciled his God and his gay son.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954186",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954186",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954186"
}