Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Nicki Andersen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 1a EN (puljetid), 2a EN, 2a EN (puljetid), 3a EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Music Genres and Song Lyrics
Titel 2 Am. Dream(s) or Am. Nightmare(s) (Exam)
Titel 3 The Great Gatsby -- The Great American Novel
Titel 4 UK: Multiculturalism and Empire (Exam)
Titel 5 SRO: Inequality and Race in the US
Titel 6 Living and Reading Dystopia (Exam)
Titel 7 Narrating Truth
Titel 8 Shakespeare: The Sonnets and Macbeth (Exam)
Titel 9 Brit. Romanticism and Victorian Literature (Exam)
Titel 10 US election 2024
Titel 11 American Modernism: Of Mice and Men (Exam)
Titel 12 Fantasy (Exam)
Titel 13 Repetition and exam practice
Titel 14 Tilladte Digitale Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Music Genres and Song Lyrics

Forløbet drejer sig om tekstanalyse og fortolkning og skelnen mellem forskellige musik genrer og deres stiltræk. Udvalget af sange har været foretaget så det er varieret ifht. sproglig stilistik, tematik inden for den engelsktalende verden og subkulturer.

Materialer:
* Hozier - "Take me to Church."
* Led Zeppelin - "Stairway to Heaven."
* Outkast - "Hey Yah!"
* Slayer - "Angel of Death."
* Pearl Jam - "Jeremy."
* Big Shaq - "Man's not hot."
* Eminem - "Lose Yourself."
* Coolio - "Gangsta's Paradise."
* Lil Nas - "Industry Baby."

Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formid
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Am. Dream(s) or Am. Nightmare(s) (Exam)

Forløbet udforsker det Amerikanske samfund, dets historie,  kultur og politik med fokus på den Amerikanske drøm og de forskellige versioner der opleves af den på godt og ondt.

Særlige nedslag og kernebegreber:
* Beginnings of America
- Self-reliance
- Can do spirit
- Manifest destiny
* Slavery
- Dehumanization
* The Civil Rights Heritage (Civil rights movement and beyond)
- Jim Crow
- Segregation
- Passive Resistance
* America's seen and unseen elections
- Electoral college
- First past the post principle
- Winner takes it all principle
- Swing states
- Gerrymandering
- Midterm elections.

Materialer:
* William Ralph Emerson. "A Nation's Strength".
* John Gast. "American Progress." (Painting)
* "Meal Ticket," in The Ballad of Buster Scruggs  (Film)
* the Bill of Rights
* Harriet Beecher Stove. "Uncle Tom's Cabin" (uddrag).
*  Solomon Northup. "12 Years a Slave" (uddrag).
* Abraham Lincoln. "The Gettysburg Address."
* Malcolm X. (Youtube) "Malcolm X’s Fiery Speech Addressing Police Brutality."
* Quentin Tarantino. "Django Unchained.".
* Anand Giridharadas (Ted Talk): "A tale of Two Americas and the Mini-Mart in Which They Collided."
* Robert Coover. "Invasion of the Martians."
* Last Week Tonight (Youtube) "Voting: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)"
* UK Parliament (Youtube). "US Elections - How do they work?"

Faglige mål:

̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i
eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The Great Gatsby -- The Great American Novel

Forløbet har arbejdet med "The Great Gatsby" som værkslæsning i forlængelse af vores "American Dream(s)... " forløb. Vi har haft fokus på værket som et eksempel på den Amerikanske Drøm og med nærlæsning, tekstanalyse og selv-organisation for øje. Vi har snuset til modernisme som genre og som rettesnor. Eleverne har arbejdet i "Reading Circles" og vi har løbende fulgt op på relevante sektioner i plenum.

Materialer:
* F. Scott Fitzgerald. "The Great Gatsby."

Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 UK: Multiculturalism and Empire (Exam)

Forløbet arbejder med Britisk historie med særlig fokus på Storbritanniens Imperietid og den medførende multikulturalisme. Som supplement har vi arbejdet med New Zealand som et andet engelsktalende land udover Storbritannien og USA.

Særlige nedslag og kernebegreber
* The Imperialist Viewpoint - The White Man's Burden
- Imperialism (First and second wave)
- Paternalism (not mentioned in class, but we will use it in repetition)
* The Post Colonial Viewpoint
- Hybridity
- Ambivalence
- The Other
* Imperialist Language/Lingua Franca/Business English
- Lingua Franca
- Accent
- Dialect
- Creole Language
- Pidgin Language
* Multiculturalism in the UK
- the Windrush Generation
* New Zealand
- Colonization of New Zealand/the Treaty of Waitangi
-  Social relations and Kiwi/Maori Identity
- New Zealand's Brand

Materialer:
* Thomas Arne - "Rule Britannia!"
* Rudyard Kipling - "the White Man's Burden."
* BBC Empire - "Episode 2: Making Ourselves at Home".
* Rudyard Kipling. "The Story of Muhammad Din."
* Kiran Desai. "The Inheritance of Loss."
* Jacob Mikanowski. (The Guardian).The Long Read (excerpt):
"Behemoth, bully, thief: how the English language is taking over the
planet"
* Nigerian Pidgin phrases
* Jamaican Creole phrases
* Simon Shuster (Time Magazine). "The Populists" (excerpt).
* Leigh Day. "The Windrush Poem."
* John Agard. "Windrush Child."
* Mary Ann Hodgkinson. "A grandmother remembers."
* NZ Government site. "The Treaty of Waitangi."
* Derek Parsons. "The Kiwis".
* Tahi Takao. "The Situation of Maori today."
* Malcolm Wright. "Exploring New Zealand's Brand."
* Hana Aranga. "Found."
* Steve Braunias. "About an Egging."
* Jacinda Ardern. "Speech to parliament on the Christchurch Mosque Shooting."
* Jemaine Clement & Taika Waititi. "What we do in the Shadows."

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SRO: Inequality and Race in the US

Forløbet beskæftiger sig med kommikationen omkring ulighed og raceproblemer i USA og forbereder eleverne til at skrive deres SRO.

Særlige nedslag:  
* Dokumentar
* Ulighed og race som et emne i politisk kommunikation.
* Ulighed og race i fiktive værker.

Materialer
* Explained season 1 episode 1: The Racial Wealth Gap (Netflix) (2018).  
* Inequality for all (2013)
* "Why Won't Bernie Sanders Take 'Socialist' As An Insult?" The Late Show with Stephen Colbert (Youtube).
* Richard V Reeves. "Janet Yellen´s Inequality Speech Revealed a 'Closet Conservative'" Brookings.edu.
* "Inequality of the Economy: Interviewing Secretary Yellen | The Problem With Jon Stewart | Apple TV+". The Problem With John Stewart (Youtube).
* "Romney Defends His Extreme Wealth". CNN (Youtube).
* "Senator Corey Booker discusses the need for Reparations as a manner of creating equality for black people. "
* Angie Thomas. "The Hate U Give." Kapitel 1 og 2. (Uddrag)
* Maya Angelou: "The Reunion."

Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Living and Reading Dystopia (Exam)

Forløbet arbejder med dystopi genren og forsøger at få eleverne til at reflektere over hvordan dystopier afspejler og forudser problematikker i vores samfund.

Vi har arbejdet særligt med følgende nedslag
* Orwellianske dystopier (1984, Animal Farm)
* Teknologiske dystopier, særligt mhp. AI.
* Klimaforandringer
* Køn i the Handmaid's Tale

Særlige elementer
* Dystopian characteristics
- The protagonist questions the political system.
- The protagonist struggles to escape.
- Propaganda controls the citizens.
- Information and independent thought are restricted.
- A state of fear and surveillance.
- An illusion of a perfect utopian society.
- Can reflect and criticise existing societal norms and political systems.

Materialer
* George Orwell, "1984", kapitel 1 (uddrag).
* George Orwell, "Animal Farm", Kapitel 1 og 7 (Uddrag).
* Isaac Asimov, "Someday"
* Gojira (band) "Global Warming."
* Margaret Atwood, "The Handmaid's Tale" kapitel 1-3 (uddrag).

Faglige mål
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Narrating Truth

Forløbet anvender med udgangspunkt i grundbogen "Narrating Truth" sandhedsbegrebet til at øve non-fiction genren i mere intens udstrækning og forsøger at styrke elevernes forståelse af non-fiction genren og dens henholdsvise forskel fra og overlap med fiction-genren. Forløbet undersøger hvordan sandheden formidles og (mis)bruges kommunikativt og retorisk. Vi kigger i særdeleshed på:
* Narrative Non-fiction (New Journalism, Gonzo).
* Truthers - Conspiracy theories and moral panics.
* Truly Sorry - Apology and Apologeia in a time of cancel culture.
* True Crime.

Særlige begreber og elementer
* Narrative Journalism/New Journalism
* The Donkey
* Gonzo Journalism
* Illusions
* "Connecting the dots"/Cause vs. correlation
* "The Dunning Kruger effect"
* Apology and apologeia strategies.
* True Crime

Materialer:
* Hunter S. Thompson. "The Kentucky Derby is Decadent and Depraved" (Excerpt).
* Lawrence Wright. "The Donkey - Into the Story."
* Riz Ahmed. "Airports and Auditions."
* Michael Shermer. "The Conspiracy Theory Detector."
* (Youtube). "Dee Snider's PMRC Senate Hearing Speech (Full)"
* (Youtube). George Carlin - 7 dirty words (best part)
* Kevin Spacey. "Apology Tweet for allegations of sexual misconduct toward Anthony Rapp."
* Dan Harmon. "Apology from Dan Harmon in his Podcast 'Harmontown".
* Bill Clinton. "The Tuskegee Experiment - Bill Clinton's Formal Apology"

Faglige mål

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Shakespeare: The Sonnets and Macbeth (Exam)

Forløbet udforsker og indfører eleverne i Elizabethansk drama med særlig fokus på Shakespeare's Sonnetter og Tragedien om Macbeth. Vi fokuserede især på relevante poetiske virkemidler inden for Elizabethansk poesi, på indplaceringen af litteraturen i Shakespeare's samtid, og tragediens karakteristika. Vi har ligeledes læst og perspektiveret til Thomas Marlowe som en samtidig digter til Shakespeare.

Vigtige begreber/elementer
* Elizabethan Virtues
* the Sonnet and its characteristics.
* Poetic Meter
* Poetic Feet.
* Iambic Pentameter.
* Harmatia (Tragic flaw).
* Soliloqui (monologues).

Materialer.
* William Shakespeare. "From fairest creatures we desire increase."
* William Shakespeare. "Henry II" (Excerpt)
* William Shakespeare. Elizabeth's Baptism in "Henry VIII act 5 scene 4."
* William Shakespeare. "Shall I Compare Thee to a Summer's Day."
* Thomas Marlowe: "The Face that Launch'd a Thousand Ships"
* William Shakespeare. "the Tragedy of Macbeth." Act 1 scenes 1-5 + Act 2 scene 1 ("Is this a dagger..")
* Justin Curzel. "Macbeth" (2015 film).


Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Brit. Romanticism and Victorian Literature (Exam)

Forløbet udforsker og indfører eleverne i Britisk litteraturhistorie med særlig fokus på Romanticisme og Victoriansk litteratur. Vi fokuserede på nærlæsning og tekstanalytisk metode og perspektiverede litteraturstrømningerne til deres samtid og udviklingerne på tværs af tiderne. Vi har sekundært sammenlignet med amerikanske analoger.

Særlige begreber/elementer.
* Romanticism
- Intense emotion
- Spirituality in nature
- Duality
- Awe of nature
- Individualism
- Personification
- Imagination
- Idealization of women
- the Sublime.
- Scepticism against science and technology.
* Victorian Literature (realism and horror).
- Realism, depiction of everyday lives, experiences and themes. Hard lives and moral lessons.
- Victorian virtues
- Industrialization
- Capitalism and class society
- Science, ethics and evil.
- Detective fiction.

Materialer.
* Percy Bysshe Shelley. "Ozymandias."
* Elizabeth Barrett Browning. "The Cry of the Children."
* Mary Wollstonecraft Shelley. "Frankenstein" (Excerpt from chapter 4 and 10).
* "William Ralph Emerson. "A Nation's Strength."
* Charles Dickens. "Oliver Twist" (Excerpt).
* Mark Twain. "Those Annual Bills."
* Robert Louis Stevenson. "The Curious Incident of Dr. Jekyll and Mr. Hyde." (Excerpt from original + graphic novel).
* Unknown author. Chapter one "the Strange Costumer at Sweeney Todd's." From The String of Perls: The Demon Barber of Fleet Street"

Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 US election 2024

Forløbet arbejder kortvarigt med det Amerikanske valgsystem og fulgte valget i 2024 mellem Kamala Harris og Donald Trump. Vi fokuserede på retorikken, kommunikationen og de centrale problemstillinger i valget og diskuterede især hvordan valget var et opgør mellem Trumps populisme og Harris' status quo og til hvilken grad de kommunikerede korrekt ifht. problemstillingerne i det opgør.

Særlige begreber og elementer:
* Swing states
* Electoral college/Electors
* "Winner takes it all."
* Branches of government
* Election cycles/staggered elections
* Undecided voters
* Red Mirage
* Blue shift
* Victory speeches
* Concession speeches

Materialer:
* The New York Times. "Donald J. Trump and Kamala Harris are starkly different presidential candidates. So why are so many voters — roughly 1 in 6 — still unsure of their choice?"
* (Youtube) "Mark Cuban on why he dumped Trump to back Harris"
* (Youtube) "Explainer undecided voters play role in US elections"
* (Youtube) "Vice President Kamala Harris' message to undecided voters. CNN's Town Hall."
* (Youtube) "Donald Trump: ' the Enemy Within' should be handled by the military".
* "Donald Trump Victory Speech Full Transcript."
* (Youtube) "Kamala Harris delivers concession speech after 2024 US election defeat - Watch in full."

Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 American Modernism: Of Mice and Men (Exam)

Forløbet arbejder med modernisme som genre med et mindre udvalg af modernistiske digte og noveller og runder af med en gennemgang af Steinbeck's "Of Mice and Men." Vi har dækket modernistiske karakteristika som indblik i Amerikansk litteraturhistorie og har sekundært sammenlignet med Britiske analoger.

Særlige begreber og elementer:
* Characteristics of modernism
- Ambiguity
- Subjectivity
- Idealism
- Changing social realities and viewpoints
- Disillusion
- Experimentation
- Minimalism
- The Iceberg Theory
- Fragmented/non-linear narratives
- Unreliable narration
- Stream of consciousness.
- Hemingway's code hero.
- Stoicism.
- Harlem Rennaisance.

Materialer:
* Ernest Hemingway. "Indian Camp."
* Langston Hughes. "Harlem."
* William Faulkner. "A Rose For Emily."
* John Steinbeck. "Of Mice and Men" (1947) https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.507266/mode/2up
* Joseph Conrad. "Heart of Darkness (Excerpt).


Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fantasy (Exam)

Forløbet arbejder med fantasy genren primært for at træne nærlæsning og analyse og fortolkning frem mod mulig eksamen. Vi arbejder med diverse karakteristika for fantasy såsom "escapism," "allegori," og udforsker forskellige fantasy tekster af både ældre og nyere årgang.

Særlige begreber og elementer:
* Escapism
* Portals
* Magical inventory
* Mapped/parallel worlds
* Allegory
* The Hero's Journey
* Quests
* Heroes and villains
* Happy Endings
* Fairy tales
* Heroic/High fantasy
* Urban/contemporary fantasy
* Humorous fantasy
* Science Fiction
* Sword and Sorcery

Materialer:
* Lewis Carrol "Alice in Wonderland" (Excerpt)
* James Matthew Barrie.  "Peter Pan" Chapter 1 (Excerpt).
* Marc Foster. "Finding Neverland." (2005).
* Roger Ebert. "Depp delivers another remarkable performance"
* C.S Lewis. "Lucy looks into a wardrobe" + "Deeper Magic from Before the Dawn of Time" from the Lion the Witch and the Wardrobe.
* J.K. Rowling. "the Journey From Platform Nine and Three Quarters" in Harry Potter and the Philosopher's Stone.
* J.R.R. Tolkien. "The Bridge of Khazad-Dum" from the Fellopship of the Ring.
* J.R.R. Tolkien. "Riddles in the Dark" from the Hobbit.

Faglige mål
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Tilladte Digitale Hjælpemidler

Engram - grammatikbog på minlæring
https://app.minlaering.dk/bog/1

Do it, write - Bog på minlæring.
https://app.minlaering.dk/bog/25

Retskrivning og definitioner på engelsk:
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/
https://www.urbandictionary.com/

Engelsk-Dansk ordbog
http://ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer