Titel
12
|
Forløb#9 Architects of Self-destruction & Shakespe
Architects of Self-destruction
Forløbet kredser om individer og samfund, som – bevidst eller ubevidst – bliver medskabere af deres egen undergang. Med udgangspunkt i centrale værker fra både klassisk og moderne litteratur samt film og tv undersøger vi, hvordan mennesker formes af indre drivkræfter og ydre omstændigheder, og hvordan disse faktorer kan føre til moralsk forfald, tragiske fejltrin eller fuldstændig opløsning af identitet og virkelighed.
Vi analyserer tragiske helte, vanvittige videnskabsfolk, forelskede teenagere, manipulerede sjæle og teknologisk skabte bevidstheder, og vi spørger: Hvornår bliver mennesket sin egen værste fjende? Hvordan påvirker ambition, kærlighed, skyld, begær og teknologi vores valg – og hvad er konsekvenserne?
Gennem læsning og fortolkning af tekster fra Shakespeare og Mary Shelley til Isaac Asimov og Black Mirror arbejder vi med begreber som den tragiske helt, selviscenesættelse, ansvar og skæbne. Temaet sætter fokus på den menneskelige trang til at overskride grænser – ofte med fatale konsekvenser – og lægger op til en bred diskussion af moral, selvforståelse og destruktive idealer i både historisk og moderne kontekst. I forsøget at koble klassisk litteratur med moderne medier, får vi mulighed for at perspektivere eksistentielle temaer og moralske dilemmaer på tværs af tid og genre – og reflektere over, hvordan mennesket stadig kæmper med de samme indre konflikter i nye former.
Primær litteratur:
* Mary Wollstonecraft Shelley: Excerpt from Frankenstein, or The Modern Prometheus, 1818
- Excerpt 1: Volume 1, Chapter IV
- Excerpt 2: Volume 2, chapter II
* Edgar Allan Poe: The Black Cat, 1845
* William Shakespeare: Excerpts from Macbeth, 1623
- Act 1, scene I-III
- Act 3, scene III
* William Shakespeare: Excerpt from Romeo and Juliet, 1597
- Prologue
- Epilogue
* Film: Macbeth, 2025, instrueret af Justin Kurzel
* Isaac Asimov, True Love, 1977
* Black Mirror, White Bear (Season 2, episode II), 2013
Sekundær Litteratur:
* Ole Juul Lund: Shakespeare Lives and Works, (p.25-329, Gyldendal,
- The Elizabethan World Picture
- Language and Style
* Bo Høpfner & Jesper Kaalund, Romeo and Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox, 2017
- Language in the Elizabethan Era
- What is Tragedy?
- The Tragic Hero
- Aristoltle’s Theory of Tragedy
- What Shakespeare added to the genre
- Humour in Tragedies
* The Great Chain of Being - http://faculty.grandview.edu/ssnyder/121/121%20great%20chain.htm
* SparkNotes No Fear Shakespeare, Macbeth: https://www.sparknotes.com/nofear/shakespeare/macbeth/act-1-scene-1/
YouTube videoer:
* TED Ed, Scott Peeples: Why should you read Edgar Allan Poe? – 18.september 2018 https://www.youtube.com/watch?v=8lgg-pVjOok
* TED Ed, Iseult Gillespie, The Myth of Prometheus, 14. Nov. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=U_u91SjrEOE&t=2s
* Miacademiy Learning Channel, Dark Romantics – English 3 for Teens!, 7.feb 2023
https://www.youtube.com/watch?v=xCgFuyouNTo
*The School of Life: History of ideas – Romanticism, 13. feb. 2015
https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ
* Video SparkNotes: Mary Shelley’s Frankenstein Summary, 13. okt. 2010
https://www.youtube.com/watch?v=XRppXdKDY_c
Presentations on researched subjects in groups
- The renaissance
- The Romantic Period
- The Victorian Era
- The Shakespearean Theatre
|