Holdet 2022 EN/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Karoline Vinther Hede, Lise K. Ranvig-Christensen, Mette Solsø Hovgaard
Hold 2022 EN/i (1i EN A, 1i EN A (puljetid), 2i EN A, 2i EN A (puljetid), 3i EN A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Children's Literature
Titel 2 Forløb#2 American Values and beliefs
Titel 3 Forløb#3 Spectators
Titel 4 Spectators
Titel 5 Great Speeches of History
Titel 6 Forløb#4 Great Speeches of History
Titel 7 HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE
Titel 8 Forløb#5 The Vic. Era & Men, Women & Marriage
Titel 9 Forløb#6 The Troubles (Ireland) SRO theme
Titel 10 Forløb#7 Surveillance, Modernism and 1984
Titel 11 Forløb#8 The Sound of Music (studietursrelateret)
Titel 12 Forløb#9 Architects of Self-destruction & Shakespe
Titel 13 Forløb#15 The Hate You Give
Titel 14 Forløb#16 Fantasy
Titel 15 Forløb#17 Lingua Franca and Career Learning
Titel 16 Tilladte Digitale Hjælpemidler.
Titel 17 Forløb#0 Online hjælpemidler anvendt i uv A & B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Children's Literature

Forløbet fokuserer på særlige kendetegn ved børnelitteraturen. Der læses uddrag fra forskellige tekster, og herved opbygges en genrebevidsthed såvel som et begrebsapperat inden for disciplinen litterær analyse. Forløbet har desuden en historisk dimension, idet vi også beskæftiger os med opfattelsen af barn og barndom igennem tiden.

Kernestof:
Lewis Carroll: "Down the Rabbit-Hole" (chapter 1) i 'Alice's Adventures in Wonderland' (1865)
RL Stevenson: "Treasure Island" (1883) (excerpts from the first and the last chapter of the novel)
A. A. Milne: 'Winnie-The-Pooh' (1926) (chapter 1)
Roald Dahl: “Charlie and the Chocolate Factory” (1964) (Excerpts from the novel)
J.K. Rowling: "The Keeper of the Keys” (chapter 4) i ‘Harry Potter and the Philosopher's Stone' (1997).
Aesop: udvalgte fabler

Grammatik: Adjektiver og Adverbier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 American Values and beliefs

Gennemgang af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Fokus har være på amerikanske værdier som de opstod med de første europæiske immigranter og stadig danner grundlaget for den amerikanske selvforståelse (The Frontier Heritage). Herunder har vi beskæftiget os særligt med begrebet "The American Dream" og hvordan dette kommer til udtryk i det amerikanske samfund dengang såvel som nu, samt i konkrete tekster. I forlængelse heraf har klassen arbejdet med selv at lave podcasts over temaet "The American Dream". Derudover har vi diskuteret og debatteret en lang række problematikker i den amerikanske samfundsstruktur, eksempelvis våbenlovgivningen og den stigende ulighed.

Kernestof:
Kearny: "The Frontier Heritage" (1984)

Ukendt forfatter: "The Context of Traditional American Values", chapter 2 from "Traditional American Values and Beliefs"

Cohen: "Adam", (1993), Interview/article

Coupland: "Our Capacity For Amnesia Is Terrifying" (1996), short story

Keshner: "CEOs are paid 278 times more than the average US worker" (2019), artikel.  
https://www.marketwatch.com/story/ceos-are-paid-278-times-more-than-the-average-us-worker-2019-08-15

Coen brødrende, instruktører: "All Gold Canyon" fra The Ballad of Buster Scruggs (2018), short movie

Grammatik: Adjektivers gradbøjning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American dream podcasts! 02-02-2023
American dream Podcasts! 02-02-2023
Glimpses of American society 27-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Spectators

Forløb med fokus på menneskets trang til at ville kigge på andre mennesker, og menneskers muligheder for at handle eller ikke at handle i bestemte situationer.
Fokus på ordforråd samt forskellige analyseværktøjer til tekstlæsning. Begreber som personkarakteristik, point of view, setting og foreshadowing.

Læringsmål:
- At kunne udvælge og anvende metoder fra faget engelsk til behandling af tekster om emnet
- At kunne anvende relevant ordforråd i forbindelse med emnet på korrekt engelsk
- At kunne analysere og fortolke tekster (i bredeste forstand: noveller, digte, sagprosa, film) om emnet
- At kunne reflektere over tendenser som individets rolle i forhold til omgivelserne


Kernestof:
Meyers: "Exploring Psychology" (2008)
011)
Auden: "The Unknown Citizen" (1939), poem
Jackson: "The Lottery" (1948), short story
Alle fra Engberg-Pedersen et al. "Wider Contexts". Gyldendal, 2012.

Weir, instruktør. "The Truman Show" (1998), film

Supplerende stof:
-Solomon Asch conformity experiments:
http://www.age-of-the-sage.org/psychology/social/asch_conformity.html
-Obedience to Authority The experiments by Stanley Milgram:
https://www.age-of-the-sage.org/psychology/milgram_obedience_experiment.html
-Auden: "Stop All The Clocks" (1936), poem


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Spectators

Forløb med fokus på menneskets trang til at ville kigge på andre mennesker, og menneskers muligheder for at handle eller ikke at handle i bestemte situationer.
Fokus på ordforråd samt forskellige analyseværktøjer til tekstlæsning. Begreber som personkarakteristik, point of view, setting og foreshadowing.

Læringsmål:
- At kunne udvælge og anvende metoder fra faget engelsk til behandling af tekster om emnet
- At kunne anvende relevant ordforråd i forbindelse med emnet på korrekt engelsk
- At kunne analysere og fortolke tekster (i bredeste forstand: noveller, digte, sagprosa, film) om emnet
- At kunne reflektere over tendenser som individets rolle i forhold til omgivelserne


Kernestof:
Meyers: "Exploring Psychology" (2008)
011)
Auden: "The Unknown Citizen" (1939), poem
Jackson: "The Lottery" (1948), short story
Alle fra Engberg-Pedersen et al. "Wider Contexts". Gyldendal, 2012.

Weir, instruktør. "The Truman Show" (1998), film

Supplerende stof:
-Solomon Asch conformity experiments:
http://www.age-of-the-sage.org/psychology/social/asch_conformity.html
-Obedience to Authority The experiments by Stanley Milgram:
https://www.age-of-the-sage.org/psychology/milgram_obedience_experiment.html
-Auden: "Stop All The Clocks" (1936), poem

Grammatik: Substantiver og deres flertalsformer



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Great Speeches of History

Kort forløb hvor vi arbejder med retorisk og sproglig analyse af taler. Gennem en række taler træner vi non-fiction analyse - både mundtligt og skriftligt. I grupper arbejder eleverne med markante historiske taler, hvor de analyserer talerne og fremlægger for resten af klassen.

Læringsmål:
- at forstå og arbejde med afsæt i det retoriske pentagram og strukturere en analyse selvstændigt.
- at forstå og arbejde med intention og kontekst
- at analysere med fokus på retoriske og sproglige virkemidler
- at analysere en given tale på skrift i essayform

Nøglebegreber:
- Det retoriske pentagram
- Retoriske virkemidler
- Appelformer


Kernestof
Fælles analyse:
- Winston Churchill: "We Shall Fight on the Beaches" Speech, June 4th, 1940
-Hillary Rodham Clinton: "Women's Rights are Human Rights" Speech, September 5th, 1995 in Beijing, China

Supplerende stof:
I grupper og fremlagt for klassen:
-Emma Watson: “He For She Speech”, September 20th, 2014
-Donald Trump:  "Inauguration Speech", January 20th, 2017
-Arnold Schwarzenegger: "Message Following Attack on the Capitol", January 10th, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4 Great Speeches of History

Kort forløb hvor vi arbejder med retorisk og sproglig analyse af taler. Gennem en række taler træner vi non-fiction analyse - både mundtligt og skriftligt. I grupper arbejder eleverne med markante historiske taler, hvor de analyserer talerne og fremlægger for resten af klassen.

Læringsmål:
- at forstå og arbejde med afsæt i det retoriske pentagram og strukturere en analyse selvstændigt.
- at forstå og arbejde med intention og kontekst
- at analysere med fokus på retoriske og sproglige virkemidler
- at analysere en given tale på skrift i essayform

Nøglebegreber:
- Det retoriske pentagram
- Retoriske virkemidler
- Appelformer

Kernestof
Fælles analyse:
- Winston Churchill: "We Shall Fight on the Beaches" Speech, June 4th, 1940
-Hillary Rodham Clinton: "Women's Rights are Human Rights" Speech, September 5th, 1995 in Beijing, China

Supplerende stof:
I grupper og fremlagt for klassen:
-Emma Watson: “He For She Speech”, September 20th, 2014
-Donald Trump:  "Inauguration Speech", January 20th, 2017
-Arnold Schwarzenegger: "Message Following Attack on the Capitol", January 10th, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler:

Egne høretelefoner

Grammatikbog: Getting Started

Ordbogen.com

Gyldendals ordbøger:
https://ordbog.gyldendal.dk/

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Oxford:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


MinLæring:
https://minlaering.dk/login


Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.
Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.
MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM pdf ELLER LIGNENDE.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#5 The Vic. Era & Men, Women & Marriage

The Victorian Era & Men, Women and Marriage


Dette forløb stiller skarpt på idealer og realiteter for mænd og kvinder i The Victorian Era og på hvordan mænd, kvinder og ægteskabet blev beskrevet og levet, hvilke muligheder og begrænsninger, der lå i institutionen, som ægteskabet var og hvilke tanker de unge gør sig om ægteskabet og dettes natur i dag. Vi har kigget på ægteskabets sociale og juridiske betydning. Vi har undersøgt hvordan kønsroller, klasse og moral formede individets muligheder og forventninger. Vi har haft særlig fokus på sociale funktioner af mænd og kvinder i samfundet, samfundets syn på ægteskabet og fokus på

- The Ideal Woman/Man
- The importance of marriage
- The legal rights of married women/men
- Education & job oppertunities

Faglige mål:
Analysere og fortolke skønlitterære og multimodale tekster på engelsk.
Anvende viden om historiske og kulturelle kontekster i tekstforståelsen.
Perspektivere til samfundsmæssige og historiske problemstillinger.
Udtrykke sig korrekt og nuanceret i skrift og tale.
Arbejde med forskellige teksttyper og medier.

Primær litteratur:
*Thomas Hardy, The Son's Veto I, II & III, 1891
*Elizabeth Gaskell, Libbie Marh's Three Eras, 1850
- Valentine's Day
- Whitsuntide
- Michaelmas
*FILM: Jane Eyre, instrueret af Cary Fukunaga, 2011
*The Victorian Era - an introduction, Mr. Will, YouTube, 2025, 11.40 min
Link:   https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#6 The Troubles (Ireland) SRO theme

The Troubles - SRO

Dette emne har til hensigt at have fokus på The Troubles i Irland og hvordan kunstnere har formidlet denne politiske konflikt. Da det er en musikklasse, så har der været fokus på både den lyriske og den musiske del af dette. Nogle elever har også haft muligheden for at vælge innovation og selv kreere sange til SRO eksamen og snakke om konflikten derigennem. Emnet har to ben at stå på. Den ene værende et rids og en forståelse for selve konflikten og den anden del er den musiske repræsentation af konflikten og at opnå evnen til at kunne analysere sange (digtform).

Primær litteratur:
- Introductory text, Rosanne McCollum: The Island of Ireland,udgivet af Systime, 2014
- Anne og Anders i Brexitland: Nordirland, Dokumentar, DRTV, 2018
Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/anne-og-anders-i-brexitland_-nordirland_54284
- Marita Conlon-McKenna: Good Girl, 2001
- Bloody Sunday, instrueret af Paul Greengrass, Film, 2002
- U2: Bloody Sunday (lyrics), 1983
- U2: Sunday Bloody Sunday (Live From Red Rocks Amphitheatre, Colorado, USA / 1983 / Remastered, 1983, YouTube, 2009
Link: https://www.youtube.com/watch?v=EM4vblG6BVQ
- The Cranberries: Zombie, (lyrics), 1994
- The Cranberries - Zombie (Official Music Video), 1994
Link:  https://www.youtube.com/watch?v=6Ejga4kJUts
- John Lennon, Plastic Ono Band, og Yoko Ono: Bloddy Sunday, 1972
- The Devine Comedy (with Niel Hannon(: Sunrise, 1998
- Interview with Irish ex pat Conor McMahon, where students facilitated 1 hour interview and dialogue with Conor about the feelings around growing up in Ireland post The Troubles.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#7 Surveillance, Modernism and 1984

Surveillance, Modernism and 1984

.Dette forløb undersøger individets kamp mod systemet i en overvågningspræget verden. Det tager sit udgangspunkt i faren ved totalitære regimer og hvordan overvågning og censur kan påvirke vores måde at leve på i samfundet. Eleverne har læst Orwells "1984", samt set skuespillet opført. Vi har haft særlig fokus på de kapitler, som især behandler dette (disse uddybes nedenfor). Derudover har vi kortrundet Newspeak og Lingua Franca i slutningen af temaet. Gennem George Orwells 1984 analyseres, hvordan sprog, magt og overvågning hænger sammen – både i fiktive og virkelige samfund. Forløbet lægger op til kritisk refleksion over teknologiens rolle i vores liv og sprogets magt til at forme virkeligheden.

Vores fokuspunkte:
- overvågningens psykiske og sociale konsekvenser
- modernismens kulturelle og filosofiske aftryk (isolation, fremmedgørelse, tab af tradition)
- individets frihed og modstand mod totalitære systemer
- paralleller til nutidens digitale overvågningskultur med dokumentaren The Great Hack og Edward Snowdens budskaber om privatlivets forsvinden.

Faglige mål:
Analysere og fortolke skønlitterære og ikke-fiktive tekster på engelsk
Forstå centrale moderne og samfundskritiske strømninger (herunder modernisme og dystopi)
Anvende viden om historisk og kulturel kontekst i tekstforståelse
Perspektivere tekster til nutidige samfundsforhold og teknologi
Udtrykke sig klart, korrekt og argumenterende i skrift og tale

Primær litteratur
- George Orwell, "1984", 1949
Nærlæsning af
- del 1: kap. 1-8
- del 3: kap. 5-6
The Great Hack, dokomentar, 2019, Netflix
- Literature George Orwell, The School of Life, YouTube,2016
Link  https://www.youtube.com/watch?v=kvXU3vzHq8E
- Biography George Orwell, The Orwell Foundation
Link https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/biography/
- Historic Figures: George Orwell, BBC
Link https://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/orwell_george.shtml
- Loss of tradition, despair and disillusionement, Systime, 1984,
- Video SparkNotes George Orwell's 1984 summary, YouTube, 2009
Link https://www.youtube.com/watch?v=h9JIKngJnCU
- John Lennon: Working Class Hero, 1970

Sekundær litterature
- George Orwell biography, Systime,
- The Guardian Edward Snowden warns about the loss of privacy, 2014
Link https://www.theguardian.com/world/video/2013/dec/25/edward-snowden-christmas-message-video
- Brittanica online: panopticon
Link https://www.britannica.com/technology/panopticon
- documentary styles
- George Orwell : 1984, Appendix, p.377-378 (Newspeak)
- Global English, Worlds of English, Systime



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#8 The Sound of Music (studietursrelateret)

The Sound of Music (studietursrelateret)

Dette emne behandler hvordan amerikanerne beskrev anden verdenskrig igennem filmen "The Sound of Music" og hvordan denne film og den dertilhørende musik er blevet ikonisk og den sætter aftryk selv i nutidens musik.

Primær litteratur
- This Week in History: Austria's Anschluss with Germany, podcast, 2023
Link https://www.abc.net.au/listen/programs/nightlife/anschluss/102086780
- The Sound of Music, instrueret af Robert Wise Film, 1965
- The Sound of Music Opening Scene, YouTube, 2013
Link https://www.youtube.com/watch?v=5fH2FOn1V5g
New York Times: 60 years of The Sound of Music: Optimism Endures, article, 2019
Link https://www.nytimes.com/2019/11/26/arts/sound-of-music-play.html
- Ariana Grande: 7 Rings,  YouTube, 2019
Link https://www.youtube.com/watch?v=QYh6mYIJG2Y
- Do re Mi, sang fra filmen The Sound of Music, Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II, 1959
- The Hills are alive, sang fra filmen The Sound of Music, Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II, 1959
- Maria, sang fra filmen The Sound of Music, Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II, 1959
- Favourite Things, sang fra filmen The Sound of Music, Richard Rodgers & Oscar Hammerstein II, 1959
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#9 Architects of Self-destruction & Shakespe

Architects of Self-destruction

Forløbet kredser om individer og samfund, som – bevidst eller ubevidst – bliver medskabere af deres egen undergang. Med udgangspunkt i centrale værker fra både klassisk og moderne litteratur samt film og tv undersøger vi, hvordan mennesker formes af indre drivkræfter og ydre omstændigheder, og hvordan disse faktorer kan føre til moralsk forfald, tragiske fejltrin eller fuldstændig opløsning af identitet og virkelighed.
Vi analyserer tragiske helte, vanvittige videnskabsfolk, forelskede teenagere, manipulerede sjæle og teknologisk skabte bevidstheder, og vi spørger: Hvornår bliver mennesket sin egen værste fjende? Hvordan påvirker ambition, kærlighed, skyld, begær og teknologi vores valg – og hvad er konsekvenserne?
Gennem læsning og fortolkning af tekster fra Shakespeare og Mary Shelley til Isaac Asimov og Black Mirror arbejder vi med begreber som den tragiske helt, selviscenesættelse, ansvar og skæbne. Temaet sætter fokus på den menneskelige trang til at overskride grænser – ofte med fatale konsekvenser – og lægger op til en bred diskussion af moral, selvforståelse og destruktive idealer i både historisk og moderne kontekst. I forsøget at koble klassisk litteratur med moderne medier, får vi mulighed for at perspektivere eksistentielle temaer og moralske dilemmaer på tværs af tid og genre – og reflektere over, hvordan mennesket stadig kæmper med de samme indre konflikter i nye former.

Primær litteratur:
* Mary Wollstonecraft Shelley: Excerpt from Frankenstein, or The Modern Prometheus, 1818
- Excerpt 1: Volume 1, Chapter IV
- Excerpt 2: Volume 2, chapter II
* Edgar Allan Poe:  The Black Cat, 1845
* William Shakespeare: Excerpts from Macbeth, 1623
- Act 1, scene I-III
- Act 3, scene III
* William Shakespeare: Excerpt from Romeo and Juliet, 1597
- Prologue
- Epilogue
* Film: Macbeth, 2025, instrueret af Justin Kurzel
* Isaac Asimov, True Love, 1977
* Black Mirror, White Bear (Season 2, episode II), 2013

Sekundær Litteratur:
* Ole Juul Lund: Shakespeare Lives and Works, (p.25-329, Gyldendal,
- The Elizabethan World Picture
- Language and Style

* Bo Høpfner & Jesper Kaalund, Romeo and Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox, 2017
- Language in the Elizabethan Era
- What is Tragedy?
- The Tragic Hero
- Aristoltle’s Theory of Tragedy
- What Shakespeare added to the genre
- Humour in Tragedies

* The Great Chain of Being - http://faculty.grandview.edu/ssnyder/121/121%20great%20chain.htm

* SparkNotes No Fear Shakespeare, Macbeth: https://www.sparknotes.com/nofear/shakespeare/macbeth/act-1-scene-1/

YouTube videoer:
* TED Ed, Scott Peeples: Why should you read Edgar Allan Poe? – 18.september 2018 https://www.youtube.com/watch?v=8lgg-pVjOok
* TED Ed, Iseult Gillespie, The Myth of Prometheus, 14. Nov. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=U_u91SjrEOE&t=2s
* Miacademiy Learning Channel, Dark Romantics – English 3 for Teens!, 7.feb 2023
https://www.youtube.com/watch?v=xCgFuyouNTo
*The School of Life: History of ideas – Romanticism, 13. feb. 2015
https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ
* Video SparkNotes: Mary Shelley’s Frankenstein Summary, 13. okt. 2010
https://www.youtube.com/watch?v=XRppXdKDY_c

Presentations on researched subjects in groups
- The renaissance
- The Romantic Period
- The Victorian Era
- The Shakespearean Theatre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#15 The Hate You Give

Værklæsning The Hate You Give & Black Voices in America

Dette forløb sætter fokus på afroamerikanske stemmer og erfaringer – fra slaveriet og borgerrettighedskampen til nutidens racisme og politivold. Gennem litteratur, dokumentarfilm, spillefilm, historiske tekster og musik analyseres både de strukturelle vilkår og de personlige konsekvenser af racisme i USA.
Udgangspunktet er Angie Thomas’ roman The Hate U Give og filmatiseringen heraf, der tematiserer race, identitet, retfærdighed og aktivisme. Dokumentarfilmen 13th og uddrag fra Black Voices giver historisk kontekst og dokumentarisk dybde, mens rap og musik fungerer som nutidige former for protest og identitetsskabelse.

I forløbet har vi kigget på følgende problematikker:
Hvordan formes identitet i et samfund præget af strukturel racisme?
Hvad er forskellen på lighed og retfærdighed?

Faglige mål:
Analysere og fortolke litterære, filmiske og multimodale tekster
Forstå og anvende viden om historiske og kulturelle kontekster
Vurdere budskaber og argumenter i ikke-fiktive tekster
Arbejde med forskellige genrer og udtryksformer (prosa, dokumentar, lyrik, film, rap)
Udtrykke sig klart og præcist på engelsk – både mundtligt og skriftligt

* Angie Thomas: The Hate U Give, Gyldendal, 2017
* Film: The Hate U Give, instrueret af George Tillman Jr., September 7, 2018
* 13th – from slave to criminal with one amendment, instrueret af Ava Duvernay, September 30, 2016
* Uddrag fra Bianca Erlich-Møller og mathilde Thomsen, Black Voices – The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice.
- Slavery (p.7-13
- Separate, but equal (p.66-69)
- I am a Man (p. X-X??)
- Post Racist America (XX-XX?)

Songs:
- Common, Bilal: Letter to the Free (Mads, Emil)
- Killer Mike: Reagan (Amalie, Miranda, Bene)
- Public Enemy: Don't believe the hype ( Oskar, Silje, Ibi)
- Dead Prez: Behind Enemy Lines (Tobias, Schwebs, Kristian)
- Nas et al: Last Words (Oliver, Ida, Ditte)
- Usher: Chain (Cille, Lua, Silas)

YouTube:
Act.tv: Systemic Racism Explained, 16. apr. 2019
Link: https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#16 Fantasy

Worlds of Fantasy and the Power of Imagination

I dette forløb undersøger vi fantasy-genren som både underholdning og spejl på virkeligheden. Fantasy adresserer dybe temaer som død, mod, identitet, ondskab og det gode. VI arbejder med klassiske og moderne værker inden for fantasy-litteraturen og ser på, hvordan genren kombinerer verdensopbygning, mytologi og symbolik med menneskelige og universelle problemstillinger. Vi analyserer udvalgte tekster og ser, hvordan fantasy-verdenen ofte afspejler, eller kommenterer, vores egen verden. Et centralt spørgsmål i forløbet er: Hvordan bruger fantasy genren virkelighedens konflikter til at fortælle historier i det overnaturlige rum? Gennem dette skaber vi en forståelse for genrens virkemidler, historie og betydning.

Faglige mål:
Analysere og fortolke skønlitterære og multimodale tekster i genren fantasy
Forstå genrekonventioner og litterære virkemidler
Perspektivere fantasy-litteratur til samfundsmæssige og eksistentielle temaer
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt på et nuanceret og korrekt engelsk
Sammenligne forskellige forfatteres tilgang til genren

Primary Literature:
* Anne Mette Finderup & Agnete Fog: Worlds of Fantasy, What is Fantasy? (p. 8-12)
* C.S. Lewis, Excerpt The Lion, The Witch and The Wardrobe, 1950
* J.R.R. Tolkien Excerpt The Bridge of Khazam-Dûm, 1954-55
* Ursula K. Le Guin, The Rules of Names, 1964
* PBS Voices: How Fantasy Reflects Our Worlds (Feat. Lindsay Ellis) | It's Lit, 13. aug. 2018
Link: https://www.youtube.com/watch?v=_zfLa9s4pMI
* J.K. Rowling, Harry Potter and the Goblet of Fire, Excerpt from chapter 36, 2005

Secondary literature
* Shaun O'Hagan, Harry Potter and the Goblet of Fire: Cedric Diggory's Death, 2005, YouTube
LInk: https://www.youtube.com/watch?v=TgGgqUQKacc
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#17 Lingua Franca and Career Learning

Lingua Franca and Career Learning

Dette korte forløb undersøger engelsk som globalt arbejdssprog (lingua franca) og giver os redskaber til at agere i internationale job- og karrieresammenhænge. Gennem artikler og praktiske øvelser arbejder vi med at forstå engelskens rolle i global erhvervskommunikation samt træner konkrete færdigheder som jobansøgning, samtaleteknik og præsentation på engelsk. Samtidig diskuterer vi, hvordan sproget skaber muligheder og barrierer i en globaliseret verden, og hvordan vi kan positionere os professionelt i internationale sammenhænge.

Faglige mål:
Forstå og diskutere engelskens funktion som globalt fællessprog
Forholde sig reflekteret til sprog, identitet og globalt arbejdsliv
Udvikle skriftlig og mundtlig kompetence i jobrelateret kommunikation
Skrive CV og ansøgning på engelsk
Gennemføre og reflektere over en jobsamtale på engelsk

* BBC article: Robin Lustig, Can English Remain the 'world's favourite' language?, May, 2018
* Macmillan Education ELT, Global English w/ David Crystal, YouTube,
* New York Times article: John Tagliabue, In Europe, Going Global Means Alas, English,  May, 2002
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Tilladte Digitale Hjælpemidler.

I forbindelse med prøver/terminsprøver i 2.g

De tilladte digitale hjælpemidler i vores klasse er som følger:

* Ordbog: ordbogen.com (ordbog EN-DA, DA-EN)
* Oxford Advanced Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (thesaurus)
* Grammatikbog: MinLæring https://app.minlaering.dk/dashboard
* Grammatibog: Getting Started
https://gettingstarted.systime.dk/ og i fysisk form
*Encyclopedia Brittanica : Merriam-Webster https://www.merriam-webster.com/ (ordbog og thesaurus)
* Collins collinsdictionary.com (thesaurus)

Derudover må der bruges høretelefoner/airpods eller lign til de lydbaserede dele af opgaverne. Derudover må man bruge ens grammatikbog samt elevernes egne noter, der dog skal være downloadet til computerne inden prøvens start.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#0 Online hjælpemidler anvendt i uv A & B

I forbindelse med eksamen B niveau samt årsprøven i Eng A

Til den skriftlige prøve, har I kun ret til at tilgå ting på nettet, som
1) har været anvendt i undervisningen
2) ikke kan downloades
3) fremgår af undervisningsbeskrivelsen (direkte links herunder)

Følgende elektroniske hjælpemidler har været anvendt i undervisningen og MÅ GERNE anvendes online i løbet af en skriftlig prøve:

Ordbøger
Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/


Grammatik
Minlæring.dk - Engram: https://minlaering.dk/bog/1-engram
Getting Started https://gettingstarted.systime.dk/ + bogform

Derudover må man GERNE anvende fysiske noter, grammatikbøger, ordbøger og lign.


Materiale anvendt eller opbevaret følgende steder SKAL DOWNLOADES, hvis I vil have adgang til noget derfra:
- lectio
- google drev


I må IKKE anvende internetbaserede hjælpemidler eller undervisningsmaterialer, som ændrer i jeres tekst, såsom:
- Grammarly
- Google Translate
- ChatGPT
- Editor (i fx Word)
eller lignende funktioner i andre programmer.
Almindelig stavekontrol er naturligvis tilladt.


Andet I skal have med til prøven
- høretelefoner som passer til jeres computer
- jeres eget USB-stick så I er sikrede, hvis der er jeres computer der går ned den dag
- snacks, drikkevarer o.l.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer