Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Nicki Andersen, Sarah Barding
Hold 2022 EN/m (1m EN, 1m EN (puljetid), 2m EN, 2m EN (puljetid), 3m EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælpemidler
Titel 2 Horror
Titel 3 American Dream(s) or American Nightmare(s)
Titel 4 Værkslæsning: Fight Club
Titel 5 Theme 4: Australia
Titel 6 Theme 5: The Hate U Give
Titel 7 Theme 6: Extremism & Radicalisation in the UK(SRO)
Titel 8 SRO prep
Titel 9 Theme 7: Truly Sorry
Titel 10 Theme 8: Hip Hop in the US
Titel 11 Revision/HJÆLPEMIDLER
Titel 12 Theme 9: Shakespeare
Titel 13 Theme 10: Evil in American Popular Culture
Titel 14 Theme 11: Empire and postcolonialism
Titel 15 Theme 12: Explainer
Titel 16 Theme 13: Climate Change is Everything Change
Titel 17 Revision
Titel 18 Online hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælpemidler

Engram - grammatikbog på minlæring
https://app.minlaering.dk/bog/1

https://dictionary.cambridge.org/

https://www.thesaurus.com/

https://www.urbandictionary.com/

http://ordbogen.com/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Horror

Forløbet udforsker horrorgenren ud fra gængse horror begreber og teorier med forskellige teksttyper og fokus på relevant tekstanalyse.

Faglige mål

Sprogfærdighed

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker


Pensum:
* E.A. Poe. "The Tell-Tale Heart." Read aloud by Christopher Lee. https://www.youtube.com/watch?v=Z_utA6j3Oc8&t=59s
* E.A. Poe. "The Raven." Read aloud by Christopher Lee. https://www.youtube.com/watch?v=BefliMlEzZ8&t=106s
* "Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Graphic Novel). Classics Illustrated.
* S. Jackson. "The Lottery".
* J. Peele. "Get Out".

Centrale Begreber:
* Stephen King: 3 levels of horror (Revulsion, horror, terror) https://www.youtube.com/watch?v=F-EC0DoaaCY
* The Other
* The Uncanny

Gennemgået grammatik:
Engram V.1
* Finitte og infinitte Verber
* Transitive/intransitive verber
* Kopulative verber
* Verballed
* Sammensatte verballed
* Simpel tid
* Inifinitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 American Dream(s) or American Nightmare(s)

Forløbet udforsker det Amerikanske samfund, dets historie,  kultur og politik med fokus på den Amerikanske drøm og de forskellige versioner der opleves af den på godt og ondt.

Særlige nedslag:
* Makings of America from frontier to democratic experiment and civil war
* Slavery and civil rights
* The Civil Rights Heritage:  American Dream in a post-segregated society.
* The American political system and elections

Faglige mål

Sprogfærdighed

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.


Pensum:
* John Gast. "American Progress".
* Emerson. "A Nation's Strength" https://poets.org/poem/nations-strength
* Bill of Rights
* "Meal Ticket". The Ballad of Buster Scruggs. (Movie)
* Crash Course History (Youtube). Slavery - Crash Course US History #13 https://www.youtube.com/watch?v=Ajn9g5Gsv98
* Solomon Northup. "12 years a slave" (Excerpt)
* H. B. Stowe. "Uncle Tom's Cabin" (Excerpt) https://www.penguinrandomhouse.ca/books/322385/uncle-toms-cabin-by-harriet-beecher-stowe/9780140390032/excerpt
*The Undercover Historian. (Youtube) "The American Civil War Explained." https://www.youtube.com/watch?v=k6N2P5yM0oU
* Abraham Lincoln. "The Gettysburg Address" https://www.loc.gov/resource/rbpe.24404500/?st=pdf
* CBS Sunday Morning (Youtube). "The Bridge at Selma". https://www.youtube.com/watch?v=aUhhBvXc_Ao
* Martin Luther King. "I have a dream". https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s&t=279s
* "Malcolm X. "Malcolm X’s Fiery Speech Addressing Police Brutality." Smithsonian Channel (Youtube). https://www.youtube.com/watch?v=6_uYWDyYNUg
* Quentin Tarantino. "Django Unchained."
* UK Parliament (youtube). "US Elections. How do they work?
* LastWeekTonight (Youtube). Voting: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) https://www.youtube.com/watch?v=rHFOwlMCdto
* Robert Coover. "Invasion of the Martians".

Gennemgået grammatik:
Engram v. 1 https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/37998
* Flerordsverber
* Verbalmønstre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Værkslæsning: Fight Club

Forløbet har til hensigt at fortsætte i slipstrømmen af American Dream(s) forløbets tema med en kort rammesætning i postmodernistisk litteratur. Eleverne er kort blevet introduceret til generelle genretræk
* Unreliable narration
* Cynicism, skepticism
* No undeniable truths
* Metafiction
* Self-reflexivity
* Intertextuality

Faglige mål

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk


Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie




* Pensum
- Chuck Pahlaniuk. "Fight Club".

Gennemgået Grammatik:
* Verbalformer (Omskr. m. do, udv. tid, aktiv/passiv)
* Uregelmæssige verber
* Navneordenes tælling
* Tricky verber/Verbalmønstre
* Substantiver og deres bøjning
* Adjektivers bøjning
* Adverbier og skelnen fra adjektiver
* Pronomener (typer og relative pronomener)
* Semantiske felter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Theme 4: Australia

Forløbsbeskrivelse.
This theme focuses on Australian history, both from a European and an Aboriginal perspective. There has been a particular focus on the “discovery” in 1770 and the causes that led to this, as well as a focus on the relationship between the settlers and the indigenous people, and their descendants, especially in terms of The Stolen Generations and reconciliation. In this way, we’ve worked with the problem of defining a singular Australian identity. Parallel to this, we’ve kept up to date with current affairs through short student-led presentations of the news in Australia each lesson.

Læringsmål:
- At opnå kendskab til britiske samfundsforhold i 1700-tallet
- At kende til begrebet The Stolen Generation
- At opnå et større ordforråd
- At kunne anvende tekstanalytiske begreber
- At kende til og anvende den retoriske pentagon
- At kunne forklare og identificere appelformer
- At kunne skrive en indledning til et essay
- At kunne skabe en rød tråd i essay gennem fokus og afsnitsstruktur (P.E.E./Five paragraph essay)
- At forberede og give korte, mundtlige præsentationer – individuelt og i grupper

Tekster

Historisk perspektiv:
”Introduction. British colonisation”
”Introduction. History of Aboriginals”
Tench, Watkin, excerpt from 1788 (1792), from The Grass Was Greener, Frølund, Systime, 1999.

Nutidigt perspektiv:
“Sorry Speech” by Kevin Rudd, Prime Minister, Australia. 2008. Full transcript: http://www.theaustralian.com.au/news/nation/full-transcript-of-pms-speech/news-story/3143dac870aec0145901e575ae79cc3b

Aboriginal identitet:
Humphries, Sheila. “My stolen childhood, and a life to rebuild”, TEDtalk, https://www.tedxperth.org/my-stolen-childhood-and-life-rebuild
Noonuccal, Oodgeroo. “We Are Going” by, 1964, poem.
Weller, Archie. “Going Home”. Contexts, Basisbog til engelsk i gymnasiet og HF. Gyldendal 2005

Grammatik: minlaering.dk (ENGRAM Basis)
Repetition af futurum og udvidet/simpel tid.
Lytteøvelser med semantiske felter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Theme 5: The Hate U Give

Indhold:
Dette forløb er et værkløsningsforløb. Vi har arbejdet med romanen The Hate U Give af Angie Thomas. Vi har desuden set filmatiseringen af værket.

I den forbindelse har vi haft fokus på, hvordan romanen skildrer centrale temaer såsom racisme, politibrutalitet, det amerikanske retssystem samt mere generelle temaer som familie, venskaber og kærlighed.  Vi har arbejdet med fiktionsanalyse, herunder characterisation, setting, symbols, title, themes og message. Derudover har vi især arbejdet med romanens bruge af African American Vernacular English, og i den forbindelse med style of writing og narration.

Da dette har været et værklæsningsforløb, har vi haft fokus på, hvordan man læser en roman og tager noter, ligesom vi afslutningsvis har talt om vigtigheden af at læse i et bredere perspektiv (karrielæring). Vi har haft fokus på værket og kun læst øvrige tekster, der kunne danne forståelse for værket – fx Tupacs digt ”The Rose that Grew from Concrete”, Black Lives Matter bevægelsen eller tekster/videoer om racisme.

Gennem forløbet har vi derfor arbejdet med nøglebegreber såsom: code-switching, stereotypes, structural racism, insitutional racism, interpersonal racism, internalised racism, grand jury, indictment,  district attorney (DA), felony, charge

Grammatisk har vi arbejdet med ordklasser, passiv form (lesson 3), uregelmæssige verber (lesson 4) og do-omskrivning (lesson 9+10+12), samt egne fejlsætninger.

Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.
Omfang: 430ns.

Formål:
– At kunne analysere og fortolke fiktion, herunder anvende relevante begreber.
- At kunne perspektivere bogens indhold til problemstillinger i det virkelige USA, herunder racisme, stereotyper, politivold og #BlackLivesMatter-bevægelsen.
– Træne relevant ordforråd inden for emnet samt inden for diverse ordklasser.
- At kunne beskrive karakteristiske træk ved African American Vernacular English.
- At kunne anvende begreber indenfor filmanalyse på konkrete scener, samt perspektivere mellem film og roman.
- At kunne diskutere mulige styrker/fordele ved romanlæsning (karrierelæring)
– At kunne forklare hvad der kendetegner uregelmæssige verber, samt bøje disse korrekt.
– At kunne genkende og forklare anvendelser af do-omskrivning.


Kernetekster:
– Thomas, Angie. The Hate U Give. Walker Books, 2018.

Perspektivtekster:
–  ACLU. "Guess Who's the Most Powerful Person In The Justice System?" Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NkYcn8TZEUc
– AJ+. "How Does The US Court System Work?" Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=E9ylFthKSkY
– HuffPost."What Is Code-Switching? | Between The Lines". Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8  
– MTV Impact. "Are Fried Chicken & Watermelon Racist? | Decoded | MTV News". Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1GgwtjqqZEU
– NPR. "'Black Lives Matter' Slogan Becomes A Bigger Movement". Via NPR: https://www.npr.org/2014/12/04/368408247/black-lives-matter-slogan-becomes-a-bigger-movement
– Rodriguez-Knutsen, Ana. "Types of Racism: Internal, Interpersonal, Institutional, and Structural". 2023. Via: https://www.ywcaworks.org/blogs/ywca/types-racism
– Shakur, Tupac. “The Rose That Grew from Concrete” fra The Rose that Grew from Concrete. 1999.
– Smith, Will. "Fresh Prince of Bel-Air theme song". Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AVbQo3IOC_A
– The Cut. "Black Parents Explain How to Deal with the Police". Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=coryt8IZ-DE
– Tillman, G., Jr. The Hate U Give. Twentieth Century Fox. 2018.
– USLawEssentials. "What is a grand jury?" Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5tntP2QwIyY
– Whalen Law Office. "What is an indictment?" Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5o62DGxDcNc


Arbejdsformer:
– Individuelt, pararbejde og gruppearbejde
– Værklæsning både læsning, lytning og højtlæsning
– Kreative skriveøvelser og skriftligt arbejde, hjemme og i undervisningen

Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Ordbog: https://ordbogen.com/
Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Theme 6: Extremism & Radicalisation in the UK(SRO)

Uge 46: Ét SRO-modul om problemstilling, metoder og innovative kompetencer og metoder.

Uge 50: Ét SRO-modul om problemformulering, hvor der øves ud fra problemstillingen.

Opgaveformuleringen udleveres umiddelbart efter juleferien. Alternativt i uge 50.

Intro til Zotero gives inden skriveperioden starter.

SRO'en skrives 17.-19. jan.

The focuses of the theme
The focus of this theme is on the study of radicalisation and extremism in the UK. In particular, the focus will be on far-right extremism as well as Islamist extremism, as these are the most dominant forms of extremism in the UK now and in recent years. The theme leads up to the SRO which will combine English and social studies (samfundsfag).  

Types of texts
Throughout the theme, we will study various views and opinions on radicalisation and extremism including its causes and its solutions. In particular, we will focus on the Government’s Prevent scheme and critiques of this. We will read speeches and articles, as well as video material. We will also watch a documentary. We will focus on fiction only to a small degree. Moreover, in order to understand the historical context for many of these movements and reactions, various acts of terror in the UK will be researched. The British political system will be briefly touched upon when necessary for context.

Terms
Many of the central terms of the theme – e.g. extremism, radicalisation, terrorism, far-right extremism and Islamist extremism, deradicalisation etc. - can be hard to define, so we will take our point of departure in how they are defined in the UK “Prevent Strategy glossary”.
Moreover, we will be using the following definition of “radicalisation" as our central definition: “a process in which a person gradually accepts the use of undemocratic or violent means, including terrorism, in an attempt to achieve a specific political/ideological goal”.

Vocabulary, writing and grammar focuses
The theme will have a particular focus on vocabulary and research exercises, as well as rhetorical analysis, appeal forms and Toulmin’s model.
A focus in essay writing will be the non-fiction essay and particularly the “discuss”-task.
Gramatically, we’ll continue working with verb tenses, passive/active form and subject-verb concord. We will also touch briefly on differences between AmrEn and BrE in the use of s/z.

Texts used
Fiction:
Kureishi, Hanif. “My Son the Fanatic” in Wider Contexts pp. 98-112. 1994.

Speeches:
Cameron, David. “PM's speech at Munich Security Conference”. February 5, 2011. Accessed via gov.uk: https://www.gov.uk/government/speeches/pms-speech-at-munich-security-conference

Suella, Braverman. “Speech: counter-terrorism strategy (CONTEST) 2023 launch”. July 18, 2023. Accessed via gov.uk: https://www.gov.uk/government/speeches/counter-terrorism-strategy-contest-2023-launch

Articles:
BBC News. “Clean out online cesspit now, Keir Starmer tells Boris Johnson”. October 21, 2020. Accessed via. BBC News: https://www.bbc.com/news/uk-politics-58980384

Crow, James and Sally Walker. “‘It felt so powerful’: how I was seduced by the UK’s far right”. Aug 3, 2022. Accessed via: https://www.theguardian.com/politics/2022/aug/03/it-felt-so-powerful-how-i-was-seduced-by-the-uk-far-right

MEND. “Time for PREVENT to be Scrapped”. July 13, 2021. Accessed via: https://www.mend.org.uk/time-for-prevent-to-be-scrapped/

Videos:
ACT Early. “John’s Story”. Accessed via: https://actearly.uk/real-stories/#watch-johns-story
ACT Early. “Michael’s Story”. Accessed via: https://actearly.uk/real-stories/#watch-michaels-story

BBC One Panorama. Hunting the Neo-Nazis. 2020. Accessed via mitCFU: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000120901&cfuid=14

BBC News. Boris Johnson and Keir Starmer discussing Online Safety Bill in House of Commons. October 21, 2020. Accessed via the BBC: https://www.bbc.com/news/av-embeds/uk-politics-58980384/vpid/p09z6fp5

Cameron, David. “PM's speech at Munich Security Conference”. February 5, 2011. Accessed via youtube: https://www.youtube.com/watch?v=VsGQvOq8cEs

The Home Office. “Prevent: An Introduction”. August 13, 2020. Accessed via Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Otc2eaRY32s

Other – background texts:
“Glossary” in Annex A of “Prevent Strategy”. Accessed via gov.uk: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/97976/prevent-strategy-review.pdf

BBC News. “Lancashire 'terrorist house' row 'not a spelling mistake'”. Jan 20, 2016. Accessed via BBC news: https://www.bbc.com/news/uk-england-lancashire-35354061

Nimmons, Steve. “Counter Terrorism Strategy – key anti-terrorist initiatives in the UK”. 2017. Accessed via: https://www.nimmonsconsulting.com/ethical-counter-terrorism/

Quinn, Ben. “Nursery 'raised fears of radicalisation over boy's cucumber drawing'”. Mar 11, 2016. Accessed via theguardian.com: https://www.theguardian.com/uk-news/2016/mar/11/nursery-radicalisation-fears-boys-cucumber-drawing-cooker-bomb

Taylor, Diane. “Boy, 11, referred to Prevent for wanting to give ‘alms to the oppressed’”. June 27, 2021. Accessed via theguardian.com: https://www.theguardian.com/uk-news/2021/jun/27/boy-11-referred-to-prevent-for-wanting-to-give-alms-to-the-oppressed


Students have researched the following acts of terrorism:
IRA Manchester bombing, 7/7 central London bombings, Murder of Jo Cox, Manchester Arena bombing, 2017 London Bridge attack, Finsbury Park attack.

All lesson slides, texts and exercises can be found in our “Theme 6” folder in Google Drive.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Theme 7: Truly Sorry

Uge 8: Vinterferie

Studieplan “Truly Sorry”

“Truly sorry” er et forløb om undskyldninger og undskyldningsretorik. I forløbet arbejder vi med at genkende og analysere forskellige undskyldningsstrategier (apologia, image repair strategies) i diverse tekster, og vi diskuterer, hvad der gør en undskyldning effektiv/god eller mangelfuld/dårlig.
Vi ser bl.a. på kendisundskyldninger, YouTuber undskyldningsvideoer og politiske undskyldninger. I den sammenhæng arbejdes også med den retoriske situation (exigence, mediators of change, constraints) som undskyldningen optræder i.
Mod forløbets afslutning arbejdes i tre moduler i grupper med at producere en videoanalyse og en poster omkring YouTuber-undskyldninger som genre.
Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.
Omfang: 25ns.

Overordnede læringsmål:
- Du skal kunne beskrive forskellige undskyldningsstrategier, og kunne analyse disse i en tekst.
- Du skal kunne gøre rede for den retoriske situation, herunder konteksten (exigence), modtagerne (mediators of change) og begrænsningerne for ytringen (constraints, limitations, possibilities).
- Du skal kunne analysere tekster fra flere forskellige medier, heriblandt tweets, instagram posts, podcast-episoder, YouTuber-videoer og politiske taler, samt overveje mediets betydning for undskyldningen og dens modtagelse.
- Du skal kunne analysere sprog og skrivestil, herunder sproglige virkemidler.

Materiale:
- Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen. ”Truly Sorry – on Apologies and Apologia” fra Narrating Truth, 104-108. Alt i ord. 2021.
- Clinton, Bill. ”The Tuskegee Experiment – Bill Clinton’s formal apology (1997)” fra Narrating Truth, 121-123. Alt i ord. 2021. Link til video
- Glaser, Nikki. ”Nikki Glaser’s Instagram post to Taylor Swift (2020)” fra Narrating Truth, 118-120. Alt i ord. 2021.
- Harmon, Dan. “Apology from Dan Harmon in his podcast Harmontown (2018)” fra Narrating Truth, 110-112. Alt i ord. 2021. Link til podcast episode.
- Ronson, Jon. “How One Stupid Tweet Blew Up Justine Sacco’s Life” (excerpt). The New York Times website. Feb 12, 2015.
- Sacco, Justine. Apology Statement. 22. Dec, 2013. Via Business Insider: https://www.businessinsider.com/justine-sacco-apologizes-for-tweet-2013-12
- Smith, Will. ”It’s been a minute…” (undskyldningsvideo for Chris Rock episoden). Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jXrxDKwlA_s, 29. juli, 2022.
- Spacey, Kevin. ”Kevin Spacey’s Tweet in response to accusations of Sexual Assault (2017)” fra Narrating Truth, 110-112. Alt i ord. 2021.

Materiale til projekt (gruppearbejde):
Selvvalgte YouTuber-undskyldningsvideoer, fx Logan Paul’s ”So Sorry” video.

Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Theme 8: Hip Hop in the US

Uge 13: Påskeferie
Uge 15: SRO-fremlæggelser
Uge 17: Studierejser

Studieplan Hip Hop in the US

“Hip Hop in the US” er et forløb om amerikansk hip hop. I forløbet er der dels en tematisering af hip-hop som kulturprodukt: altså noget der både reflekterer og kritiserer aspekter ved amerikansk kultur, særligt emner som ‘race’, ’vold’ og ‘misbrug’, og dels som lyrik, dvs. en sproglig udtryksform,  hvor det ikke kun er indholdet, der er interessant, men også formen gennem virkemidler som rim, stemmeføring og rytme. Gennem forløbet arbejdes der med hip-hop tekster fra flere forskellige perioder indenfor amerikansk hip-hop og flere forskellige centrale kunstnere. Vi ser indledningsvist filmen ‘Straight Outta Compton’ og inddrager undervejs musikvideoer som perspektivering til tekstanalyserne.
Mod forløbets afslutning arbejdes i par/grupper om at producere et lydklip til en ”podcast”, hvori der demonstreres anvendelse af analysemetoder og fagbegreber i analyse og fortolkning af en selvvalgt hip hop sang (se liste nedenfor).


Overordnede læringsmål:
*Du skal kunne placere hip hop i en historisk kontekst og kunne redegøre for den amerikanske hip hips udvikling, særligt ‘Golden Age’ (1985-1992), ‘Mainstream Hip Hop’ (1993-1999) og ‘New Millennium Hip Hop’ (2000-nu)
*Du skal have kendskab til hip hop genrens forskellige kendetegn og genretræk.
*Du skal kunne foretage en analyse af hip hop tekster med fokus på sproglige virkemidler.
*Du skal kunne inddrage og perspektivere til musikvideoer og evt. filmen 'Straight Outta Compton' i forbindelse med tekstanalyse.
*Du skal kunne perspektivere til gængse temaer i hip hop tekster, herunder race, kønsroller, misbrug.
*Du kan i overordnede træk beskrive kendetegn ved Black Vernacular English.
*Du har udvidet dit ordforråd gennem arbejde med semantiske felter og konnotationer både i analyse og i egenproduktion.


Materiale:
2Pac – “Changes” (1998)
Eminem – “Stan” (2000)
Kanye West – “Black Skinhead” (2013)
Kanye West ft. Nicki Minaj – “Monster” (Nicki’s verse) (2010)
Kendrick Lamar – “Swimming Pools (Drank)” (2012)
N.W.A. – “Fuck Tha Police” (1988)
Wu Tang Clan – “C.R.E.A.M” (1994)

Materiale til virtuelt modul (gruppearbejde):
2pac – Brenda’s Got a Baby (1991)
Eminem – The Real Slim Shady (2000)
Kanye West – Jesus Walks (2004)
Queen Latifah – U.N.I.T.Y. (1993)

Øvrigt materiale:
Pedersen, Stinna. "A Short History of Hip Hop" fra Open Wide, pp. 142-149.
Pedersen, Stinna. "Characteristics of Rap & Rap Analysis Guide" fra Open Wide, pp. 159-161.
Heenan, Mike. "An Open Letter to Rap Music (For My Daughters)" fra Open Wide, pp. 189-191.


Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Revision/HJÆLPEMIDLER

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler under den skriftlige prøve.


HUSK at medbringe egne høretelefoner. Der er lyd-/videomateriale til prøven.

Ordbogen (herunder Gyldendals ordbøger)
https://ordbogen.com/

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Oxford Learner's dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Grammatik (via MinLæring - ENGRAM):
https://minlaering.dk/login


Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.

Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.

MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM PDF ELLER LIGNENDE.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Theme 9: Shakespeare

Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med udvalgte tekster af Shakespeare, med Romeo & Juliet som det helt centrale værk.

Forløbet indledes med teori omkring Shakespeares samtid, altså the Elizabethan era, særligt synet på menneskets balancering mellem fri vilje og skæbnen. Desuden arbejder vi med datidens engelsk, nemlig Early Modern English, herunder verbalendelser som ”-st” og ”-th”, pronominer såsom ”thee” og ”thy”, samt ordstilling, og gloser tilskrevet Shakespeare.

I forbindelse med Romeo & Juliet arbejder vi senere i forløbet med udvalgte scener fra stykket, som vi vil analysere mht. bl.a. karakteristik, symbolik, tema, budskab mv. Derudover vil vi arbejde med tragediegenretræk samt poetiske virkemidler, fx iambic pentameter og enjambment, samt dramatiske virkemidler, bl.a. soliloquy og conceit. Derudover vil vi anvende filmanalyse i forbindelse med Baz Luhrmanns Romeo & Juliet.

I sidste tredjedel af forløbet arbejder vi med sonnetter, og hvad der kendetegner denne type digt. Vi arbejder i den forbindelse med begreber som iambic pentameter, volta, rhyme scheme, enjambment, caseura mv. Derudover vil vi kort arbejde med mere moderne fortolkninger af sonnetformen, samt skrive vores egne sonnetter.

Alle slides og arbejdsark fra forløbet vil ligge i vores Google Drive ved forløbets afslutning.

Formål:
– At kunne læse og forstå engelsk på Shakespeares tid, samt beskrive forskellene mellem dette og moderne engelsk.
– At have kendskab til The Elizabethan era og hvad der kendetegner menneske- og verdenssynet på dette tidspunkt, samt kunne relatere dette til Shakespeares tekster.
– At vide og kunne beskrive hvad der karakteriserer en tragedie.
– At vide og kunne beskrive hvad der karakteriserer en sonnet.
– At kunne analysere et manuskript med gængse analysebegreber, samt begreber relateret til poetiske og dramatiske virkemidler såsom enjambment, iambic pentameter, soliloquy.
– At kunne analysere og fortolke en sonnet med relevant begrebsbrug, herunder poetiske virkemidler.
– At vide, at Shakespeare ikke kun skal læses, men også høres og/eller ses – og kunne beskrive hvilken forskel, dette gør.

Materialer:
Uddrag fra Romeo & Juliet:
– Prologue
– Act I, Scene 5 (First meeting)
– Act II, Scene 2 (Balcony scene)
– Act III, Scene 1 (Tybalt dies)
– Act V, Scene 3 (Final scene)

Sonnetter:
– Sonnet 18
– Sonnet 130
– Sonnet 73

Sekundærtekster (teori, perspektivering, mediemateriale):
– Clausen, Bo Høpfner og Jesper Kaalund. ”Dramatic Toolbox”, ”Verse or Prose” & ”Poetic Devices” samt “Shakesperan Tragedy” fra ”Romeo & Juliet by Shakespeare”. Gyldendal 2017. s. 22-23, 38-53.
– ”Kat’s sonnet” fra filmen ”10 Things I Hate About You” via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gGV4hxhxW8o
– Luhrmann, Baz. “Romeo + Juliet”, 1996.
– Miranda, Lin Manuel. Tony acceptance speech, 2016. Via YouTube: https://youtu.be/6jehrbUGdlE?t=77
– TNT Theatre, Teaterforestilling: Romeo & Juliet: https://www.tnttheatre.com/romeo-and-juliet


Grammatik:
– ENGRAM (minlaering.dk) – kapitlet ”Early Modern English”

Arbejdsformer:
– Individuelt,pararbejde og gruppearbejde.
– Teaterforestilling


Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Omfang: 85NS (hvoraf filmen udgør 40NS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Theme 10: Evil in American Popular Culture


Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med ”Evil in American Popular Culture”, altså hvordan ondskab defineres, opfattes og fortolkes indenfor den amerikanske populærkultur. Der er i forløbet særligt fokus på tekster og film.
Forløbets første halvdel har fokus på ”true crime” genren, og hvad der karakteriserer denne. Derudover arbejdes med fascinationen med især seriemordere i USA. Denne del af forløbet har derfor fokus på non-fiction, bl.a. artikler omkring de etiske problemstillinger knyttet til true crime-genren.
Forløbets anden halvdel fokuserer på fiktion omkring ondskab – særligt mordere og monstre såsom zombier. Der arbejdes med film, romanuddrag og noveller. I denne del af forløbet læses også teoritekster omkring horror genren, og der fokuseres især på hvordan genren gennem tiden er blevet brugt til at undersøge/spejle samfundsrelevante problemstillinger (SA/EN studieretning).
I forbindelse med det kommende amerikanske præsidentvalg har vi også arbejdet med hvordan begrebet "evil" bruges i amerikansk politisk retorik samt mulige konsekvenser af dette, fx attentatet på Trump og stormen på kongressen i 2021. Vi deltog ligeledes i et fællesoplæg af Mirco Reimer-Elster omkringdet amerikanske valg år.
Undervejs i forløbet arbejdes med ordforråd. I forbindelse med analysen arbejdede vi også med ord, der taler til sanserne (synssans, høresans, følesans, lugtesans og smagssans) og effekten af dette.
Grammatisk arbejdes med udvidet og simpel tid.
Alle slides og arbejdsark fra forløbet vil ligge i vores Google Drive ved forløbets afslutning.


Formål:
– At kunne sætte begrebet ”ondskab” ind i en amerikansk kontekst: Hvordan forstås og fortolkes ondskab i amerikansk populærkultur?
– At kunne diskutere ”seriemordere” som et særligt amerikansk fænomen.
- At kunne karakterisere true crime genren, samt inddrage konkrete eksempler og fagbegreber.
- At kunne redegøre for, hvorfor mennesker fascineres af ondskab i populærkulturen, og bliver ved med at genfortælle historier om onde handlinger/mennesker, samt at kunne diskutere problemstillinger knyttet til denne fascination.
– At kunne sætte begrebet "ondskab" ind i en (litteratur)historisk kontekst.
- At kunne analysere tekster (non-fiction og fiktion, inkl. film) med relevant brug af fagbegreber og særlig fokus på portrætteringen af ondskab, onde handlinger eller onde karakterer.
- At kunne identificere og beskrive hvordan ord eller billedsprog appellerer til læserens sanser.
- At kunne redegøre for, hvordan forskellige monstre (fx vampyrer eller hillbillies, men især zombier) bruges til at symbolisere forskellige samfundsproblemer i populærkulturen.
- At kunne forklare hvordan ”ondskab” spiller en rolle i amerikansk politisk retorik og diskutere mulige konsekvenser af dette.

Materiale (analyseret)
- Brooks, Max. “Introduction” &  uddrag fra “Blame” i World War Z – An Oral History of the Zombie War (2006).
- Demme, Jonathan (director). Silence of the Lambs (1991).
- Fosco, Molly. “Is Our Obsession with True Crime Morally Irresponsible?”. HuffPost. Jan 26, 2016. via:  https://www.huffpost.com/entry/is-our-obsession-with-true-crime-morally-irresponsible_b_9073196
- Lindsay, Jeff. “Chapter 1” fra Darkly Dreaming Dexter (2004).
- Matheson, Richard Christian. “Making Cabinets” (2006).
- Palahniuk, Chuck. Chapter 10, 12 and 15 fra Fight Club (1996). OBS: Hele romanen er læst i 1.g.
- Official trailers for Making a Murderer, The Jinx, The Keepers og The Staircase via YouTube.
- Trump, Donald J. "President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally" excerpt from "Narrating Truth" (2021, Brøndsted & Larsen), pp. 42-49.


Sekundærtekster (teori, perspektivering, mediemateriale):
- Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen., “True Crime – on Real-life Atrocities” fra Narrating Truth (2021), pp. 128-130.
- Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen., “The Impact of Trump Rhetorics” fra Narrating Truth (2021), pp. 37-40.
- Brozak, Jennifer. “Influence of Edgar Allan Poe on American Culture” via penandthepad.com https://penandthepad.com/influence-edgar-allan-poe-american-culture-12334927.html
- Disdal, Rasmus og Johanne Riktrup Hansen.  “How postmodern man is scared” fra “Horror” (ibog) via. Systime.
- Disdal, Rasmus og Johanne Riktrup Hansen. ”Horror – a mirror of human nature” fra “Horror” (ibog) via. Systime.
- Disdal, Rasmus og Johanne Riktrup Hansen. ”The threat of change – horror in the 1950s and early 1960s” fra “Horror” (ibog) via. Systime.
- Houlind, Martin. ”Oversigt over filmiske virkemidler” fra Film skal ses i engelsk (2016).
- McMichael, Christoper. “Simpsons to Succession: Pop culture’s evil corporations”. NewFrame.com. 28 Nov 2022, via https://www.newframe.com/simpsons-to-succession-pop-cultures-evil-corporations/
- Singer, Emily. "As Biden pleads for country to turn down political rhetoric, GOP lawmakers do the opposite". The Michigan Independent. July 15, 2024 via https://michiganindependent.com/politics/gop-lawmakers-turn-up-dangerous-heated-political-rhetoric-after-trump-assassination-attempt/
- The Atlantic. "America Is Obsessed With Serial Killers" via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=W8tMm8DsnLI
- Vlamis, Kelsey. “My brother was murdered by Jeffrey Dahmer. Here's what it was like watching the Netflix show that recreated the emotional statement I gave in court.” Insider. Sept 26 2022.


Grammatik:
– ENGRAM (minlaering.dk)

Arbejdsformer:
– Individuelt, pararbejde og gruppearbejde.
– Fællesoplæg

Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Theme 11: Empire and postcolonialism

Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med temaet ”The British Empire and Postcolonialism”. Der arbejdes i forløbets første halvdel med udbredelsen af ”the British Empire” med særlig fokus på samtidens retfærdiggørelse for koloniseringen af andre lande og områder samt menneskesyn. I den forbindelse arbejdede eleverne bl.a. også i grupper med det formål at researche og fremlægge omkring en forhenværende britisk koloni både i tiden under og efter koloniseringen.
Derudover arbejdes der i forløbets anden halvdel med afkoloniseringen, og hvilket syn der her kastes på imperialismen. Især har vi haft fokus på, hvad det vil sige at "decolonise the mind", og i den forbindelse arbejdet med diskurser og indledende postkolonial teori. Vi har taget udgangspunkt i Edward Saids teori om Orientalism, herunder de stereotyper der er om både ”The Orient” såvel som ”The Occident”, og hvordan disse kommer til udtryk i tekster, samt Barry's four characteristics of postcolonial analysis.

I forløbet arbejdes der således med tekster både inden for fiktion, non-fiktion, dokumentarfilm og poesi og de relevante analyseværktøjer og -begreber til dette. I forlængelse heraf introducerede vi også en særskilt læsning, nemlig postkolonial læsning.

Et mindre fokus i forløbet har også været udbredelsen af det engelske sprog over hele verden, både som nye modersmålsvarianter, "New Englishes" samt pidgin- og creolesprog (særlige afarter af lingua franca), fx Jamaican patois.


Formål:
– At have kendskab til Storbritanniens rolle som kolonimagt, deres retfærdiggørelse af dette samt konsekvenserne af dette, særligt begrebet ”White Man’s Burden”.
– Træne relevant ordforråd inden for emnet samt inden for diverse ordklasser. Herunder ord som ’colonial’, ’colonialism’ og ’postcolonialism’
- At opnå viden om diverse forhenværende britiske kolonier gennem egen research
– At kunne analysere og fortolke fiktion, non-fiktion samt poesi  
– At have kendskab til formålet og teorien bag en ”postkolonial læsning” med udgangspunkt i Edward Saids teori om Orientalism, samt selv at kunne lave en sådan læsning.
- At have kendskab til hvordan sproget engelsk har bredt sig til hele verden, herunder hvordan dette har ledt til ”New Englishes”, samt begreberne pidgin, creole og lingua franca.


Kernetekster:
- Adichie, Chimamanda. The Danger of a Single Story (TED talk). 2019.2019. Transkribering og video via: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story (Lesson 10)
- Agard, John. "Listen Mr. Oxford Don" (1985). (Lesson 6).
- Bram Stoker. Dracula. 1897. Uddrag fra kapitlerne 1, 2 & 3. (Lesson 12)
- Bennett, Louise. “Colonization in Reverse”. 1966. Poem. (Lesson 13)
- Kenyatta, Jomo. “The Gentlemen of the Jungle” from African Short Stories (ed. Chinua Achebe), pp.36-39. 1938. (Lesson 6)
- Kipling, Rudyard. ”The White Man’s Burden”. 1898. Poem (Lesson 2)
- Orwell, George. “A Hanging”. 1931. (Lesson 7+8)
- Phillips, Caryl. ”Leeds United, Life and Me”. (lesson 14)


Teori:
- Jennifer Jenkins, ”The Two Dispersals of English” in: Leif Frederiksen, English. Global Language, Global Anguish. 2007. pp. 38-39 + 76-77.
- McLeod, John. “The Shape of Orientalism” & “Stereotype of the Orient and Orientals” in Beginning Postcolonialism. 2000. pp. 49-55

Mediemateriale:
- BBC.  “Empire – Episode 1: A Taste for Power”. 2012. Via YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=SCzQ5DzoQDA
- Klip fra "Black Panther" (2018) og "Avatar" (2009) via. YouTube


Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.

ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OALD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Omfang: 48NS (hvoraf 19NS udgøres af dokumentaren)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Theme 12: Explainer

Terminsprøver uge 3
SRP probl.forml. 5/2
Påske uge 8

Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med video-explainere. Her er fokus på den retoriske situation/formidlingssituationen: hvordan forklarer man noget godt til nogen?
I forløbet benyttes teori i oversættelse fra Flemming Kjerrumgaard Madsens ”Explainer - Vidensformidling med video” (Systime, 2023). Særligt har der været fokus på relevanskriterier (criteria for relevancy), explainerens tre funktioner (the triangle model), explainergenrer (archive, animation, studio, on location) samt målgruppe (target audience).

Da klassens studieretning er SA/EN, har emnerne for de analyserede explainere været relevant for dette. Bl.a. har vi arbejdet med 2024 Elections/the electoral college, US ban on abortion (Roe v. Wade), US ban on books, samt forskellige aspekter ved det engelske sprog (uses of language, grammar, pronunciation, history). Se oversigt under Materiale nedenfor.

Sideløbende har der gennem hele forløbet været projektarbejde med fokus på at anvende teorien til selv at lave en explainer. I grupper af fire har eleverne arbejdet med produktionen af en explainer lige fra emnevalg til redigering. Elevernes emnevalg har omfattet: conspiracy theories, world leaders, sports and colonialism, national holidays, etc.

Forløbet afsluttedes med at vi så alle explainerne og kårede vindere bedømt ud fra læringsmålene i kategorierne: ”Most Engaging Script”, ”Best Use of Visuals, Sound and Editing”, ” Best Audience Connection” samt ”Best Overall Explainer”.

Grammatisk har vi i forløbet arbejdet med konjunktioner (underordnende/hypotaktiske, sideordnende/parataktiske) samt forbinderord (linkers), og hvordan disse benyttes til at skabe sproglig sammenhæng i en tekst.

Alle slides og arbejdsark fra forløbet vil ligge i vores Google Drive ved forløbets afslutning.

Formål:
– At kunne analysere formidlingssituationen for en explainer, herunder bl.a. at analysre, hvordan explaineren tilpasses den tiltænkte målgruppe.
- At kunne placere explaineren i trekantsmodellen (the triangle model), dvs. at kunne analyse hvordan explaineren prioriterer fascination, understanding & knowledge, samt reflektere over styrker/svagheder ved disse.
- At kunne analysere og argumentere for, hvordan strukturen og genrevalgene (archive, animation, studio, on location) understøtter formidlingen af emnet i explaineren.
- At kunne argumentere for relevansen af emnet i en explainer ud fra relevanskriterierne (criteria for relevancy)
- At kunne kategorisere en explainer som journalistic, scientific eller corporate
- At kunne anvende teorien til at producere egen explainer omkring et selvvalgt emne.
- At kunne deltage i gruppearbejde, og at kunne give feedback til andre.

Materiale
Explainere:
- Explainitychannel (YouTube). “US Presidential Election explained (explainity® explainer video)”. https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE
- Miacademy Learning Channel (YouTube). ”Subordinating Conjunctions” https://youtu.be/rKFuWk-pJjI
- PBS (YouTube). How Cults Use Language to Control | Otherwords” https://www.youtube.com/watch?v=3ZGTT_Vy_Bw
- Sky News (YouTube). “US election 2024: How does it work?“ https://www.youtube.com/watch?v=9sTK9zOuZwg
- TED Ed (YouTube). ”Is it normal to talk to yourself?” https://www.youtube.com/watch?v=iNyUmbmQQZg
- TED Ed (YouTube). ”Why don't ‘tough’ and ‘dough’ rhyme?” https://www.youtube.com/watch?v=XFhY4Vy3IHc
- Vice News (YouTube). "The Books Getting Banned From Schools" https://www.youtube.com/watch?v=h28316trOYU
- VOX (YouTube). ”Exactly how Trump could ban abortion”  https://www.youtube.com/watch?v=3tz2BUuzTmE
- VOX (YouTube). ”He Predicted Trump in 2016, Biden in 2020 and Now… ” https://www.youtube.com/watch?v=xE22XjWEyQE
- VOX (YouTube). Why so many people need glasses now. https://www.youtube.com/watch?v=LAkFtka3UFw

Teori:
-“Physicist explains on 5 levels” from Narrating Truth.
Madsen, Flemming Kjerrumgaard. ”Explainer - Vidensformidling med video”, Systime, 2023. (oversat til engelsk til undervisnignsbrug)

Grammatik:
– ENGRAM (minlaering.dk) – kapitlet ”Konjunktioner”

Arbejdsformer:
– Projektarbejde i gruppe á 4
- Pararbejde og individuelt arbejde
– Fernisering m. peerfeedback
- Træning af forberedelsestid til mdt. eksamen (lesson 13)

Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Gyldendal: https://ordbogen.com
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Theme 13: Climate Change is Everything Change

SRP 13/3-26/3 (uge 11-13)
Studietur uge 14
Påske uge 16

Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med temaet ”Climate Change”.
I den forbindelse har vi haft fokus på, hvordan klimaforandringerne påvirker både samfundet og individet. Derudover har vi arbejdet med, hvordan disse konsekvenser fremstilles og fortolkes i diverse skrevne kontekster – herunder som genstand for fiktion (cli-fi), poesi, talemateriale og journalistik (environmental journalism).
Vi har i den forbindelse arbejdet med relevante analytiske begreber inden for hhv. fiktionsanalyse, non-fiktionsanalyse og lyrisk analyse. I forbindelse med talen af Greta Thunberg har vi desuden talt om brugen af engelsk som lingua franca. Vi har ligeledes diskuteret styrker og svagheder ved hhv. fiktion/poesi og non-fiktion som en måde, at bearbejde klimaforandringerne samt at opfordre til handling.  
Gennem forløbet har vi arbejdet med nøglebegreber såsom: carbon dioxide, emission/to emit, environment,  sacrifice, scarcity vs abundance, disaster, global warming, climate change/crisis, sustainability/sustainable, pollution, cli-fi, humanity, societal issues, migration/environmental refugees.
Grammatisk har vi arbejdet med ordklasser og ’there’ som foreløbigt subjekt, samt gamle eksamenssæt.

Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.
Omfang: 27ns.

Formål:
– At kunne analysere og fortolke/diskutere fiktion, non-fiktion og poesi om klimaforandringer
– At kunne diskutere mulige styrker/svagheder, ved behandlingen af emnet klimaforandringer i de forskellige teksttyper, samt effekten på læserens følelser og mulige handlinger.
– Træne relevant ordforråd inden for emnet samt inden for diverse ordklasser.
– At kunne genkende og forklare udvidet tid samt brugen af ’there’ som foreløbigt subjekt.
– Engelsk som lingua franca, herunder kendetegn samt styrker og svagheder ved dette.


Kernetekster:
– Carrington, Damian. “Why the Guardian is changing the language it uses about the environment”, The Guardian, Sep, 2019, https://www.theguardian.com/environment/2019/may/17/why-the-guardian-is-changing-the-language-it-uses-about-the-environment 1,5ns, article
– The Guardian’s Environmental Pledge 2019, The Guardian, https://www.theguardian.com/environment/ng-interactive/2019/oct/16/the-guardians-climate-pledge-2019, 1ns, pledge/statement.
- Cutts, Steve. The Turning Point. YouTube. Jan 1, 2020. 1ns, animated video.
- DiCaprio, Leonardo. Speech at the opening of Climate Summit 2014, United Nations. United Nations YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vTyLSr_VCcg, 1ns.
– Hicok, Bob: Hold Your Breath – a Song of Climate Change, 2018, https://www.nytimes.com/2018/08/23/magazine/hold-your-breath-a-song-of-climate-change.html, 0,5 ns, poem
– Kennedy, A. L., "Meat", Beacons, ed. Gregory Norminton, Oneworld Publications, 2013, 5ns, short story
- Nugent, Ciara. “Terrified of Climate Change? You Might Have Eco-Anxiety”, Time Magazine, November 21, 2019. https://time.com/5735388/climate-change-eco-anxiety/, 2ns, article.
– Milkoreit, Manjana et al. “Editor’s Introduction” fra ”Everything Change: An Anthology of Climate Fiction” ed. Milkoreit et al., Arizona State University, 2016, 5ns, theory.
– Simpson, Helen. “Diary of an Interesting Year”, The Newyorker, 2009, https://www.newyorker.com/magazine/2009/12/21/diary-of-an-interesting-year, accessed 07/06/19, 7ns, short story
– Thunberg, Greta. “Our House is on Fire”, 2019 World Economic Forum (WEF) in Davos, transcript from Fridays For Future, https://www.fridaysforfuture.org/greta-speeches, 1,5ns, speech

Grammatik:
– ENGRAM (minlaering.dk)

Arbejdsformer:
– Individuelt, pararbejde og gruppearbejde
Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Ordbog: https://ordbogen.com/
Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Revision

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler under den skriftlige prøve.


HUSK at medbringe egne høretelefoner. Der er lyd-/videomateriale til prøven.

Ordbogen (herunder Gyldendals ordbøger)
https://ordbogen.com/

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Oxford Learner's dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Grammatik (via MinLæring - ENGRAM):
https://minlaering.dk/login


Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.

Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.

MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM PDF ELLER LIGNENDE.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Online hjælpemidler

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler under den skriftlige prøve.


HUSK at medbringe egne høretelefoner. Der er lyd-/videomateriale til prøven.

Ordbogen (herunder Gyldendals ordbøger)
https://ordbogen.com/

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Oxford Learner's dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Grammatik (via MinLæring - ENGRAM):
https://minlaering.dk/login


Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.

Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.

MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM PDF ELLER LIGNENDE.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer