Titel
16
|
Theme 13: Climate Change is Everything Change
SRP 13/3-26/3 (uge 11-13)
Studietur uge 14
Påske uge 16
Indhold:
Vi arbejder i dette forløb med temaet ”Climate Change”.
I den forbindelse har vi haft fokus på, hvordan klimaforandringerne påvirker både samfundet og individet. Derudover har vi arbejdet med, hvordan disse konsekvenser fremstilles og fortolkes i diverse skrevne kontekster – herunder som genstand for fiktion (cli-fi), poesi, talemateriale og journalistik (environmental journalism).
Vi har i den forbindelse arbejdet med relevante analytiske begreber inden for hhv. fiktionsanalyse, non-fiktionsanalyse og lyrisk analyse. I forbindelse med talen af Greta Thunberg har vi desuden talt om brugen af engelsk som lingua franca. Vi har ligeledes diskuteret styrker og svagheder ved hhv. fiktion/poesi og non-fiktion som en måde, at bearbejde klimaforandringerne samt at opfordre til handling.
Gennem forløbet har vi arbejdet med nøglebegreber såsom: carbon dioxide, emission/to emit, environment, sacrifice, scarcity vs abundance, disaster, global warming, climate change/crisis, sustainability/sustainable, pollution, cli-fi, humanity, societal issues, migration/environmental refugees.
Grammatisk har vi arbejdet med ordklasser og ’there’ som foreløbigt subjekt, samt gamle eksamenssæt.
Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.
Omfang: 27ns.
Formål:
– At kunne analysere og fortolke/diskutere fiktion, non-fiktion og poesi om klimaforandringer
– At kunne diskutere mulige styrker/svagheder, ved behandlingen af emnet klimaforandringer i de forskellige teksttyper, samt effekten på læserens følelser og mulige handlinger.
– Træne relevant ordforråd inden for emnet samt inden for diverse ordklasser.
– At kunne genkende og forklare udvidet tid samt brugen af ’there’ som foreløbigt subjekt.
– Engelsk som lingua franca, herunder kendetegn samt styrker og svagheder ved dette.
Kernetekster:
– Carrington, Damian. “Why the Guardian is changing the language it uses about the environment”, The Guardian, Sep, 2019, https://www.theguardian.com/environment/2019/may/17/why-the-guardian-is-changing-the-language-it-uses-about-the-environment 1,5ns, article
– The Guardian’s Environmental Pledge 2019, The Guardian, https://www.theguardian.com/environment/ng-interactive/2019/oct/16/the-guardians-climate-pledge-2019, 1ns, pledge/statement.
- Cutts, Steve. The Turning Point. YouTube. Jan 1, 2020. 1ns, animated video.
- DiCaprio, Leonardo. Speech at the opening of Climate Summit 2014, United Nations. United Nations YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vTyLSr_VCcg, 1ns.
– Hicok, Bob: Hold Your Breath – a Song of Climate Change, 2018, https://www.nytimes.com/2018/08/23/magazine/hold-your-breath-a-song-of-climate-change.html, 0,5 ns, poem
– Kennedy, A. L., "Meat", Beacons, ed. Gregory Norminton, Oneworld Publications, 2013, 5ns, short story
- Nugent, Ciara. “Terrified of Climate Change? You Might Have Eco-Anxiety”, Time Magazine, November 21, 2019. https://time.com/5735388/climate-change-eco-anxiety/, 2ns, article.
– Milkoreit, Manjana et al. “Editor’s Introduction” fra ”Everything Change: An Anthology of Climate Fiction” ed. Milkoreit et al., Arizona State University, 2016, 5ns, theory.
– Simpson, Helen. “Diary of an Interesting Year”, The Newyorker, 2009, https://www.newyorker.com/magazine/2009/12/21/diary-of-an-interesting-year, accessed 07/06/19, 7ns, short story
– Thunberg, Greta. “Our House is on Fire”, 2019 World Economic Forum (WEF) in Davos, transcript from Fridays For Future, https://www.fridaysforfuture.org/greta-speeches, 1,5ns, speech
Grammatik:
– ENGRAM (minlaering.dk)
Arbejdsformer:
– Individuelt, pararbejde og gruppearbejde
Grammatik og ordbøger:
ENGRAM: https://minlaering.dk/
Ordbog: https://ordbogen.com/
Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
|