Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christina Kofod Kristensen
Hold 2022 EN/b (1b EN, 1b EN (puljetid), 2b EN, 2b EN (puljetid), 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælpemidler som bruges til engelsk
Titel 2 Serial Killers
Titel 3 Hip Hop
Titel 4 Growing up
Titel 5 Love
Titel 6 Black America - eksamensemne
Titel 7 Truly Sorry
Titel 8 India  - Eksamensemne
Titel 9 US election 2024 eksamensemne
Titel 10 Post -modernism eksamensforløb
Titel 11 Shakespeare eksamensemne
Titel 12 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælpemidler som bruges til engelsk

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler:

Egne høretelefoner

Grammatikbog: Getting Started

Ordbogen.com

Gyldendals ordbøger:
https://ordbog.gyldendal.dk/

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Oxford:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


MinLæring:
https://minlaering.dk/login

Thesaurus:
https://www.thesaurus.com/



Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.
Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.
MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM pdf ELLER LIGNENDE.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Serial Killers

Serial Killers

I dette forløb har vi haft fokus på serieal killers både i den virkelige verden og i fiktion. Der er blevet arbejde med både artikler, podcast, film og uddrag af bøger. Derigennem har vi fokuseret på både nonfiktion og fiktions analyse (herunder særligt på narrator)
Materiale:
Selvvalgt podcast fra podcastserien ”Serial Killers”
Artikel:  “What Drives Our Curious Fascination With Serial Killers?” by Scoot A. Bonn (2017) Psychology Today What Drives Our Curious Fascination With Serial Killers? | Psychology Today
Uddrag af FBI rapport: Serial Murder Serial Murder — FBI
Dokumentarfilm: ”The Cruel Co-ed Killer” fra Real Crime https://www.youtube.com/watch?v=56lH5C2Pu7g

Tv serie: Mindhunter Season 2, Episode 1
Uddrag Af American Psycho af Brett Easton Ellis, ”Tuesday”
Film: American Psycho
Uddrag af My Friend Dahmer by Derf Backderf

omfang 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hip Hop

Studieplan Hip Hop in the US

“Hip Hop: Poetry & Culture” er et forløb om amerikansk hip hop. I forløbet er der dels en tematisering af hip-hop som kulturprodukt: altså noget der både reflekterer og kritiserer aspekter ved amerikansk kultur, særligt emner som ‘race’, ‘misbrug’ og ’kønsroller’, og dels som poesi, dvs. en sproglig udtryksform,  hvor det ikke kun er indholdet, der er interessant, men også formen gennem virkemidler som rim, stemmeføring og rytme. Gennem forløbet arbejdes der med hip-hop tekster fra flere forskellige perioder indenfor amerikansk hip-hop og flere forskellige, centrale kunstnere. Især fokuseres på perioden New Millennium hiphop, hvor der trækkes på viden fra et tidligere forløb om postmodernisme. Vi ser indledningsvist filmen ‘Straight Outta Compton’ og inddrager undervejs musikvideoer som perspektivering til tekstanalyserne.



Overordnede læringsmål:
*Du skal kunne placere hip hop i en historisk kontekst og kunne redegøre for den amerikanske hip hips udvikling, særligt ‘Golden Age’ (1985-1992), ‘Mainstream Hip Hop’ (1993-1999) og ‘New Millennium Hip Hop’ (2000-nu)
*Du skal have kendskab til hip hop genrens forskellige kendetegn og genretræk.
*Du skal kunne foretage en analyse af hip hop tekster med fokus på sproglige virkemidler.
*Du skal kunne inddrage og perspektivere til musikvideoer og evt. filmen 'Straight Outta Compton' i forbindelse med tekstanalyse.
*Du skal kunne perspektivere til gængse temaer i hip hop tekster, herunder race, kønsroller, misbrug.
**Du har udvidet dit ordforråd gennem arbejde med semantiske felter og konnotationer både i analyse og i egenproduktion.


Teori:
Bækgaard, Jakob. "A Short History of Hip Hop" fra Open Wide (2017), s. 142-149.
Pedersen, Stinna Straagaard og Jakob Bækgaard, Eva Pors & Kristine Lund Andersen. "Characteristics of Rap" og "Rap Analysis Guide" fra "Open Wide" (2017), s. 159-161.
Heenan Mark "An Open Letter to Rap Music (For My Daughters)" (2014) fra Open Wide (2017), s. 189-191.

Materiale:
2Pac – “Changes” (1998)
Eminem – “Stan” (2000)
N.W.A. – “Fuck Tha Police” (1988)
Wu Tang Clan – “C.R.E.A.M” (1994)

Videomateriale:
Musikvideoer til alle sange via Youtube.
Gray, F. Gary. "Straight Outta Compton". 2015.

omfang ca 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Growing up

Growing Up
I dette grundforløb kommer eleven til at arbejde med forskellige typer af tekster inden for fiktion og non-fictions som omkranser det ovenstående emne ”Growing Up”.

Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet ”Growing Up” som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet ”Growing Up”
-Du kan anvende den retoriske pentagon.
-Du kan analysere en novelle med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger
-Du har en grammatisk viden indenfor områderne
- kongruens
- ligefrem ordstilling
- genitiv

Materiale:
Alison Fell, "The Shining Mountain" 1992, fra  Contexts – basisbog til engelsk I gymnasiet og HF, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2004
Penelope Lively, "The Happiest Days of Your Life", fra The UK – From Island to Empire and Back,  
Amy Chua, "Why Chinese mothers are superior", Saturday Essay in The Wall Street Journal updated Jan. 8, 2011
Sophia Chua-Rubenfeld, "Why I love my strict Chinese mom", New York Post, January 18, 2001
Lund og Tornøe, Write Away, Gyldendal, s.42-44

I alt er der læst 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Love

I dette forløb har vi arbejdet med emnet Love fra flere forskellige synsvinkler. Vi har også læst et værk. Det vil sige at vi sær har haft fokus på fiktions analyse, både af digt, short story, roman og film
Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet ”Love som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet ”Love”
-Du kan analysere en novelle med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger

Materiale:
Fra bogen Wider Contexts:
Happy Endings (1983) by Margaret Atwood: s.69-73
The Story of an Hour (1894) by Kate Chopin: s. 106-109
Only Love and then Oblivion (2001) by Ian McEwan: s. 127-131
Stop All the Clocks (1936) by W.H. Auden: s.95-96
Bog:
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe by Benjamin Sáenz
Film:
Moonlight

Omfang 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Black America - eksamensemne

Dette forløb har koncentreret sig om hvordan har været og er at være sort i USA. Der har været fokus på slavery, Jim Crow, The Civil Rigths movement, og USA i dag. Omdrejningspunktet har været sortes vilkår og deres oplevelse af at leve i USA. Materiale har omfattet fiktion, herunder noveller, uddrag af romaner, film, musikvideoer og poesi samt non- fiktion herunder, anmeldelser og dokumentar. Vi har især arbejdet med analyse og fortolkning af fiktion og anvendt begreber såsom narrator, setting, characterization, imagery, language, theme og message.

Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet ”Black America” som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet ”Black America”
-Du kan anvende den retoriske pentagon.
-Du kan analysere en novelle med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger

Materiale:
Fra bogen Black Voices:
Introduction: s. 8-14
Narrative of the life of Frederick Douglass, An American Slave 1854: s.60-64
Introduction: s.60-63
Minstrel Shows and Jim Crow: s. 74-75
Merry-Go-Round by Langston Hughes (1942) s. 76-77
Strange Fruit by Billie Holiday (1939): s. 81-83
James Allan – Without Sancturay: s.84
Illustrations and Signs: s. 88-93
Introduction: 96-98
I, Too by Langston Hughes (1925) s.99-100
I Have a Dream (excerpt) by Martin Luther King (1963): s.119-124
The Ballot or the Bullet (excerpt) by Malcolm X (1964): s. 125-129
Introduction: s.140-144
Timeline: s.174-178

Andet Materiale:
Keep on Stepping from Black Folktales
This is America by Childish Gambino
The Hill We Climb by Amanda Gorman
Film:

13th - dokumentarfilm
12 years a slave- fiktionsfilm (2013) instrueret af Steve McQueen
Till (2022) fiktionsfilm instrueret af Chinonye Chukwu

Omfang: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Truly Sorry

Studieplan “Truly Sorry”

“Truly sorry” er et forløb om undskyldninger og undskyldningsretorik. I forløbet arbejder vi med at genkende og analysere forskellige undskyldningsstrategier (apologia, image repair strategies) i diverse tekster, og vi diskuterer, hvad der gør en undskyldning effektiv/god eller mangelfuld/dårlig.
Vi ser bl.a. på kendisundskyldninger, YouTuber undskyldningsvideoer og politiske undskyldninger. I den sammenhæng arbejdes også med den retoriske situation (exigence, mediators of change, constraints) som undskyldningen optræder i.
Mod forløbets afslutning arbejdes i tre moduler i grupper med at producere en videoanalyse og en poster omkring YouTuber-undskyldninger som genre.
Alle slides og arbejdsark fra forløbet ligger i vores Google Drive.
Omfang: 25ns.

Overordnede læringsmål:
- Du skal kunne beskrive forskellige undskyldningsstrategier, og kunne analyse disse i en tekst.
- Du skal kunne gøre rede for den retoriske situation, herunder konteksten (exigence), modtagerne (mediators of change) og begrænsningerne for ytringen (constraints, limitations, possibilities).
- Du skal kunne analysere tekster fra flere forskellige medier, heriblandt tweets, instagram posts, podcast-episoder, YouTuber-videoer og politiske taler, samt overveje mediets betydning for undskyldningen og dens modtagelse.
- Du skal kunne analysere sprog og skrivestil, herunder sproglige virkemidler.

Materiale:
- Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen. ”Truly Sorry – on Apologies and Apologia” fra Narrating Truth, 104-108. Alt i ord. 2021.
- Clinton, Bill. ”The Tuskegee Experiment – Bill Clinton’s formal apology (1997)” fra Narrating Truth, 121-123. Alt i ord. 2021. Link til video
- Glaser, Nikki. ”Nikki Glaser’s Instagram post to Taylor Swift (2020)” fra Narrating Truth, 118-120. Alt i ord. 2021.
- Harmon, Dan. “Apology from Dan Harmon in his podcast Harmontown (2018)” fra Narrating Truth, 110-112. Alt i ord. 2021. Link til podcast episode.
- Ronson, Jon. “How One Stupid Tweet Blew Up Justine Sacco’s Life” (excerpt). The New York Times website. Feb 12, 2015.
- Sacco, Justine. Apology Statement. 22. Dec, 2013. Via Business Insider: https://www.businessinsider.com/justine-sacco-apologizes-for-tweet-2013-12
- Smith, Will. ”It’s been a minute…” (undskyldningsvideo for Chris Rock episoden). Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jXrxDKwlA_s, 29. juli, 2022.
- Spacey, Kevin. ”Kevin Spacey’s Tweet in response to accusations of Sexual Assault (2017)” fra Narrating Truth, 110-112. Alt i ord. 2021.

Materiale til projekt (gruppearbejde):
Selvvalgte YouTuber-undskyldningsvideoer, fx Logan Paul’s ”So Sorry” video.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 India - Eksamensemne

India from colony to now
I dette forløb har vi arbejdet med det britiske imperium (Den Viktorianske periode) og Indien som koloni samt dets uafhængighed og Indien i dag. Det vil sige at vi sær har haft fokus på fiktions analyse og non-fiktions, både af digt, short story, tale og dokumentarfilm
Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet India som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet India
-Du kan analysere en novelle med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende den retoriske pentagon.
-Du kan anvende ordbøger



Fra bogen Wider Contexts:
White Man’s Burden by Rudyard Kipling: s. 261-264



Andet materiale:
Shooting an Elephant by George Orwell
Satyagraha by Mahatma Gandhi
Tryst With Destiny by Jawaharlal Nehru
Frihed og Uafhænghed: BBC - dokumentar
Indias economy, the good and ugly in 6 charts
Seeing the new India Through the eyes of an invinceble woman
Jinnah - First Address
Modi Orders 3-Week Total Lockdown for All 1.3 Billion Indians

Omfang 40 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 US election 2024 eksamensemne

I dette forløb har eleverne arbejdet med det amerikanske præsidentvalg 2024 med fokus på politisk kommunikation og ideologiske forskelle mellem Demokraterne og Republikanerne. Forløbet har især haft fokus på non-fiktive tekster og mundtlighed med udgangspunkt i autentiske, aktuelle materialer.

Eleverne har analyseret centrale taler og debatindslag fra Kamala Harris og Donald Trump ved hjælp af Bitzers retoriske situation og relevante retoriske virkemidler. Formålet har været at styrke elevernes evne til at analysere og perspektivere politisk sprogbrug og forstå, hvordan politiske budskaber tilpasses målgrupper og kontekster.

Derudover har eleverne arbejdet projektorienteret og afsluttet forløbet med en tværfaglig rollespilsdebat med resten af årgangen, hvor de agerede som enten Kamala Harris eller Donald Trump. Dette har givet eleverne mulighed for at arbejde med sproglig formidling og argumentation i praksis, med vægt på korrekt, nuanceret og situationsbevidst engelsk.

Faglige mål:
Eleverne har arbejdet med at:

analysere og fortolke non-fiktive tekster med anvendelse af faglig terminologi (fx Bitzers model, modes of appeal).

forstå og diskutere aktuelle samfundsmæssige og politiske forhold i USA i et kulturfagligt og retorisk perspektiv.

udtrykke sig sprogligt korrekt og formidlingsbevidst i en argumenterende sammenhæng.

anvende kildekritik og digitale værktøjer i arbejdet med autentiske engelsksprogede kilder.

Kernestof og materialer (ca. 50 normalsider):
Election Year (Systime) af Genefke, kapitel 1 og 2.1

Time Magazine: “How Donald Trump Won 2024” af Eric Cortellessa

NBC Boston: Donald Trumps RNC-tale (uddrag)

SingjuPost: Kamala Harris’ DNC-tale (uddrag)

NYMag: “Democrats Lost Because of Their Bad Policies” af Ed Kilgore

Debatvideo: Trump vs Harris 2024

Kamala Harris’ concession speech

Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde med tekstanalyse

Klassebaserede diskussioner og præsentationer

Projektorienteret rollespil med skriftlig og mundtlig forberedelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Post -modernism eksamensforløb

I dette forløb har vi arbejdet med emnet Post-modernism fra flere forskellige synsvinkler, herunder hvad der kendetegner den litterære periode. Vi har også læst et værk. Det vil sige at vi sær har haft fokus på fiktions analyse, short story, roman og film. I forløbet er også Engelsk som Lingua Franca inddraget, med fokus på hvordan sproget bruges.
Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet ”Post-modernism” som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Lingua Franca

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet ”Post-modernism”
-Du kan analysere en novelle med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger
Materiale
Introduction: s. 78-93
Stories from a Phone Book (2005) by Steven Hall
The Red Line (1993) by Charles Higson s.62-75
Interflora (2002) by Susan Hamlin
The Penis by Hanif Kureshi
Dead as They Come by Ian McEwan
The English Handbook: 4.5 English as a Lingua Franca
Artikel: My Language Identity Story by Roy Phang,
https://medium.com/@royphang/my-language-identity-story-7f2684b22dbd


Bog:
Fight Club by Chuck Palahunik
Film:
Fight Club

Omfang 200 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Shakespeare eksamensemne

I dette forløb har vi arbejdet med emnet William Shakespeare. Dette forløb er stærkt forbundet til forløbet Love. Det vil sige at vi sær har haft fokus på fiktions analyse, både af sonetter, uddrag af stykket Romeo and Juliet og film. Vi har hermed også fokuseret på hvad der kendetegner den litterære periode.
Faglige mål:
- beherske et varieret ordforråd inden for emnet Shakespeare som gør det muligt forholdsvis ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- analysere nyere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Læringsmål:
-Du har fået udvidet dit ordforråd inden for emnet ”Shakespeare”
-Du kan analysere en novelle og med fokus på setting, charcterization, symboler, theme og message.
-Du kan analysere en sonnet og med fokus på form, rim og rytme, billedsprog og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger





Introduction to Shakespeare – Historical Context s.6-15 fra Romeo and Juliet, Gyldendal 2017
The Elizabethan World Picture: s. 25-29
Sonnet 18
Sonnet 116
Summary of Romeo and Juliet
Romeo and Juliet: Act 2, scene 2
Romeo and Juliet: Act 5 scene 3

Different Ted Talks on Shakespeare:
1. “Why Shakespeare?”: https://www.youtube.com/watch?v=khVubNIgS0o
2. “Shakespeare is Everywhere”: https://www.youtube.com/watch?v=LsESSyMnwmU
3. “Hip-Hop & Shakespeare”: https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY
4. “How NOT to Hate Shakespeare”: https://www.youtube.com/watch?v=Kh3gMcOUFao
5. “What would Shakespeare think of us”: https://www.youtube.com/watch?v=9_33rTUP2Pc
6. “Shakespeare was the First Gangster Hip-Hop Artist”: https://www.youtube.com/watch?v=iIojIWLnMiU
7. “Shakespeare in Shackles”: https://www.youtube.com/watch?v=lahX4dq8OAE

Film Romeo+Juliet af Baz Lurhman

Omfang 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer