Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) David J. Grünhagen
Hold 2022 SA/m (1m SA, 2m SA, 3m SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk Politik
Titel 2 Hvem bestemmer? Det politiske system
Titel 3 Hvem er jeg? Hvem er vi?
Titel 4 Ekstremisme og radikalisering i Storbritannien.SRO
Titel 5 Hvor er EU på vej hen?
Titel 6 Hvordan går det med økonomien?
Titel 7 Hvordan går det med økonomien? 2
Titel 8 Ulighed, fattigdom, velfærdsstat, konkurrencestat
Titel 9 På vej mod en ny verdensorden? IP
Titel 10 Tilladte elektroniske hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk Politik

I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik: Politiske ideologier og forgreninger, politiske skillelinjer, partiadfærd samt vælgeradfærd. Disse vinkler har vi brugt til at analysere og diskutere danske partier og dansk politik. Fokus har ligget på ideologiernes rolle for dansk politik.

Kernestof (fra læreplanen):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Faglige mål (fra læreplanen)
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvem bestemmer? Det politiske system

I dette forløb har vi arbejdet med demokrati, magt, parlamentarisme og hvordan den parlamentariske styringskæde udfordres udefra (kommuner, interesseorganisationer, magteliten og medier) . Fokus har været på måder at få politisk indflydelse på.

Kernestof (fra læreplanen):
- ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
- ”magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder lige-stilling mellem kønnene”
- ”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.”

Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvem er jeg? Hvem er vi?

I dette forløb har vi arbejdet med identitet, normer og socialisering i det senmoderne samfund, som vi skal anvende til at blive klogere på aktuelle diskussioner af køn, kulturelle mønstre og ligestilling i dagens Danmark. Fokus har ligget på identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Derudover har vi arbejdet med udfordringer for individet i det senmoderne samfund herunder integration samt stress og mistrivsel.

Kernestof (fra læreplanen)
-  identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
- ” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”

Faglige mål (fra læreplanen)
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ekstremisme og radikalisering i Storbritannien.SRO

I dette forløb har vi arbejdet med ekstremisme og radikalisering i Storbritannien. Forløbet har været del af SRO med engelsk. Vi har arbejdet med definitioner på ekstremisme og radikalisering, arbejdet med sociologisk teori om det senmoderne samfund, arbejdet med Storbritannien som stat og nation samt det politiske system og partier. Fokus har været på mulige årsager til radikalisering og mulige løsninger.

Kernestof fra læreplanen:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
- ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
- ” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”

Faglige mål fra læreplanen:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvor er EU på vej hen?

I dette forløb har vi arbejdet med EU's betydning for Danmark samt i hvilken retning EU bevæger sig.
Fokus har været på diskussionen om om EU skal være et mellemstatsligt eller et overstatsligt samarbejde.

Kernestof (fra læreplanen):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- ”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark

Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvordan går det med økonomien?

I dette forløb arbejder vi med økonomiske sammenhænge - både makroøkonomiske og mikroøkonomiske. Fokus ligger på forskellige målkonflikter og statslig styringsmuligheder af økonomien.

Kernestof fra læreplanen:
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

- globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark

- ”makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regio-nalt og globalt"

Faglige mål (fra læreplanen):
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hvordan går det med økonomien? 2

Fortsættelse af 'Hvordan går det med økonomien?'. Se mere under dette forløbsbeskrivelse.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ulighed, fattigdom, velfærdsstat, konkurrencestat

Hvor stor er uligheden i Danmark? Og er der fattigdom? Er det godt, at der er en vis ulighed? Det skal vi undersøge og diskutere i dette forløb. Vi skal også arbejde med forskellige velfærdsmodeller, herunder den danske universelle velfærdsstat og den amerikanske liberale velfærdsstat, og til sidst diskutere hvilken retning den danske velfærdsstat udvikler sig. Har vi en konkurrencestat? Vi har også særlig fokus på den samfundsfaglige metode i dette forløb, hvor eleverne bl.a. gennemfører kvalitative interviews, analyserer dem og præsenterer resultaterne.

Kernestof (fra læreplanen):
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt
systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 På vej mod en ny verdensorden? IP

I dette forløb har vi arbejdet med International politik. Vi har arbejdet med, hvordan forskellige teorier forstår den internationale politik, og hvordan man kan opnå fred. Vi har arbejdet med udenrigspolitik, forskellige konflikter (Det sydkinesiske hav, Arktis og toldkrigen) og hvilken verdensorden vi er på mod. Vi har også arbejdet med Klimapolitik og globalisering.
Fokus har ligget på, hvordan Danmark som småstat kan agere i den nuværende sikkerhedspolitiske situation.

Nøglebegreber i dette forløb:
- Det internationale systems struktur (multipolaritet, bipolaritet og unipolaritet)
- Realisme
- Liberalisme
- Konstruktivisme
- Kapabiliteter
- Magt: Hård, blød og smart/klog
- Sikkerhedspolitik
- Udenrigspolitiske mål og midler
- Betydningen af internationale organisationer, herunder særligt EU, NATO og FN
- Dansk udenrigspolitik
- Globalisering

Kernestof (fra læreplanen):
”International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt”
”mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik”

Faglige mål (fra læreplanen):
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tilladte elektroniske hjælpemidler

Følgende er tilladt og et must at medbringe:

Jeres grundbøger i politik, økonomi, sociologi, IP, EU, metode
Pdf-filer og andet, som er angivet under kernestof
Hovedtelefoner (der er typisk en video et sted)
Ordbøger (evt. digitale)
Sites fra undervisningen
Opskrifter til skriftlig samfundsfag
Gamle opgaver og opgavesæt, I selv har lavet
Jeres egne noter
Downloadede fællesnoter fra fx google docs

Følgende er ikke tilliadt:

Alle former for AI
Alle former for søgninger på nettet (udover i eget materiale=noter og undervisningsmateriale, der ligger på nettet fx sites)
Andres opgaver
Andres noter
Fælles ikke-downloadede noter fra fx google docs (fordi man kan kommunikere sammen i dem)
Sider (selv offline-materiale) fra Studienet
Andre materialer end dem, der er angivet som kernestof
Andre former for kommunikation med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer