X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
David J. Grünhagen
Hold
2022 SA/m (
1m SA
,
2m SA
,
3m SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk Politik
Titel 2
Hvem bestemmer? Det politiske system
Titel 3
Hvem er jeg? Hvem er vi?
Titel 4
Ekstremisme og radikalisering i Storbritannien.SRO
Titel 5
Hvor er EU på vej hen?
Titel 6
Hvordan går det med økonomien?
Titel 7
Hvordan går det med økonomien? 2
Titel 8
Ulighed, fattigdom, velfærdsstat, konkurrencestat
Titel 9
På vej mod en ny verdensorden? IP
Titel 10
Tilladte elektroniske hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk Politik
I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik: Politiske ideologier og forgreninger, politiske skillelinjer, partiadfærd samt vælgeradfærd. Disse vinkler har vi brugt til at analysere og diskutere danske partier og dansk politik. Fokus har ligget på ideologiernes rolle for dansk politik.
Kernestof (fra læreplanen):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige mål (fra læreplanen)
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
fordelingspVærdipol.jpg
Artikler_fv22.docx
1m Faste pladser - Hestesko.docx
Best buddys 1m.docx
Berlingske: Mette Frederiksen kan gå tre veje
Partiønske
1 Hvad er politik.pptx
Hvad er politik 1.1 og 1.2.docx
DRTV - Deadline: Truss i frit fald
Flere partier vil lempe lidt på skør udlændigelov
Grupper
Figur 1.5: Tilliden til de danske politikere. 1971-2019. Opinionsbalance
Jensby, Pedersen & Brøndum (2017): Politikbogen, 19-24
Ønske værelsesfordeling
DRTV - Deadline 18.10.2022: Truss i frit fald
csm_1-5_a60c6bd6c5.jpg Mandag Morgen: Tillid til danske politikere
I partiet: vær klar til at præsentere partiet samt menneskesyn, samfundssyn og syn på staten.
Luk samfundet op 4. udgave Brøndum og Banke 2021 s. 100-19.pdf
Oplæg Ideologier.docx
Mappe til powerpoints
4. Social- og neoliberalisme.pptx
Jensby et.al (2019): Politikbogen, 58-64
Morten Messerschmidt Nationalkonservatisme
Rasmus Jarlov Velfærdsstat og konkurrencestat
Ideologi: Det Konservative Folkeparti - Rasmus Jarlov
DRTV - TV AVISEN: Mette Frederiksen klar med ny tre-partiregering
FIlm: Mette Thisen Politiske ideologier
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 65-69
Vær klar til at holde oplægget om partiet, som I forberedte sidste gang.
Opgave
Morten Messerschmidt Nationalkonservatisme (DF)
Rasmus Jarlov Velfærdsstat og konkurrencestat (K)
Mette Thisen Politiske ideologier, Nye Borgerlige
5. Social- neo- og nationalkonservatisme.pptx
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 37-38; 38-44
Undersøg, hvilken holdning, det parti du særligt følger, har til den nye regering
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Topskat, klima og farvel til en helligdag: Det vil den nye regering
regeringsgrundlag 2022.pdf
Pelle Dragsted_interview socialisme_forkortet.docx
Jensby et. al. (2017): Politikbogen, 69-71
Medbring Politikbogen
Hvad er grøn ideologi.docx
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
DR2 Deadline 13.10.2016 (CFU)
Jensby et.al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 72-75
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Arbejde i Matrixgrupper
Kønspolitisk skillelinje.docx
Kun til dem, der følger Nye Borgerlige tæt:
Politiske skillelinjer og populisme_videoaflevering.docx
Jensby et.al. (2019): Politikbogen, 83-93
SA Mappen - Drev
Borgen Late Night: Ny SVM-regering så dagens lys (minut 0-17)
Berlingske_Regeringen vil redde velfærdsstaten.docx
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 97-103
Socialdemokratiet har kapret mere end 100.000 vælgere fra Venstre og DF
Dan Jørgensen om udlændingepolitik: - Vi skal samarbejde med blå blok | TV2 Fyn
S-ordfører: Derfor valgte vi at ændre vores udlændingepolitik markant
Partiteori. Downs og Strøm.pptx
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 103-108
medlemstal og indtægter.PNG
Kendispartier.docx
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 109-115
Sass kalder medlemsdemokrati en illusion
Kurrild-Klitgaard: Topstyrede kendispartier forvandler demokratiet, Berlingske, 17.10.2022
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 119-124
Sammenligning af Liberal Alliances og Enhedslistens klimapolitik.docx
Flere tvivlere end nogenside.docx
Partivalg_stilling_indkomst.xlsx
Partivalg_uddannelse.PNG
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 124-126
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 130-135
100 kilometer fra Christiansborg mødte vi en mand_JP_7.10.22.pdf
Interview_metode.docx
Kvalitativ og kvantitativ metode_luk samfundet op.docx
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 135-139
Metode_opgaver.docx
Interviews
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvem bestemmer? Det politiske system
I dette forløb har vi arbejdet med demokrati, magt, parlamentarisme og hvordan den parlamentariske styringskæde udfordres udefra (kommuner, interesseorganisationer, magteliten og medier) . Fokus har været på måder at få politisk indflydelse på.
Kernestof (fra læreplanen):
- ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
- ”magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder lige-stilling mellem kønnene”
- ”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.”
Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 168-175
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 175-178
Dit Demokrati | Styreformer
Grupper
Diskussion: Direkte vs. repræsentativt demokrati
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 179-185
Jensby et. al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 195-199
Hver 7. må ikke stemme_Jyllands Posten_13.10.2022
Partifilm om demokrati og medborgerskab - Luk Samfundet Op
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 187-195
Hver 7 kan ikke stemme.docx
Storr-Hansen, Anna; Ditlevsen, Kia & Studstrup, Tine (2023): Køn og ligestilling, uddrag af afsnit 3.2, i-bog, systime
Arbejdsspørgsmål:
Gruppearbejde om situationen i Israel
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 201-204
Netanyahu udskyder omstridt reform for at undgå borgerkrig i Israel
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 204-207
Staten, kommuner, regioner og EU
Medbring, som altid, Politikbogen
Sådan foregår et folketingsvalg
Valgresultat Roskildekredsen - Folketingsvalg 2022 | DR
Hillary Clinton Makes History With Popular Vote
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 207-213 samt 216 og 220
L13 - Lov om afskaffelse af Store Bededag
Folketinget som lovgiver.pptx
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg. 221-225
Explainer: Hvad er en rigsretssag?
Rigsretten - Rigsretten har afsagt dom i sagen mod fhv. minister Inger Støjberg
Dokumenter - Folketingets hjemmeside
Debat_Kan et flertal være magtfuldkomment_Politiken.docx
Folketinget som kontrollør og regeringsdanner.pptx
Jensby et al. (2019): Politikbogen, 1.udg., 225-232
magtens tredeling og forvaltningens rolle.pptx
Tidslinje: Få overblikket over mink-sagen
Topfolk var oprigtigt i tvivl om lovhjemmel
Her er Minkkommissionens kritik af ti embedsmænd
Mette Frederiksen får en næse for sin rolle i minksagen
Sofie Carsten Nielsen: Vil vælte Mette Frederiksen hvis ikke hun udskriver valg inden 4. oktober
Detektor: Forstå magtens tredeling i USA
Portræt: I Justitsministeriet blev Barbara Bertelsen til en embedsmand efter Mette Frederiksens hoved
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg., 232-238
Interesseorganisationers magt.pptx
Gruppearbejde
Jensby et al (2019): Politikbogen, 240 samt 243-248
Top-15: Her er de mest indflydelsesrige danskere
magteliten_poster_a1_300dpi_110207.pdf
21 Søndag, 31.05.2015, DR1 (CFU)
Jensby et al (2019): Politikbogen, 241-244 samt 248-251
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg., 141-147
Flere unge vil betale for journalistik_Avisen Danmark 2022.docx
Mediernes magt.pptx
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg., 255-258
Hans Rosling: Man skal ikke bruge medier til at forstå verden - Deadline på DR2
Medialisering og nyhedskriterier.pptx
Dansk Folkeparti, Sverigedemokraterna og AfD tiltrækker størst opmærksomhed på Facebook
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg., 147-157
Mundtlig årsprøve 2023.pptx
Politisk dagsord.pptx
Jensby et al (2019): Politikbogen, 1.udg., 158-162
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvem er jeg? Hvem er vi?
I dette forløb har vi arbejdet med identitet, normer og socialisering i det senmoderne samfund, som vi skal anvende til at blive klogere på aktuelle diskussioner af køn, kulturelle mønstre og ligestilling i dagens Danmark. Fokus har ligget på identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Derudover har vi arbejdet med udfordringer for individet i det senmoderne samfund herunder integration samt stress og mistrivsel.
Kernestof (fra læreplanen)
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
- ” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”
Faglige mål (fra læreplanen)
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Sociologiens kernestof 2021_hvad er sociologi.docx
DRTV - Deadline: Forsvarsministerens undskyldning
Samfundsfag c 2. udgave 2008 186-193 Kureer og Frederiksen.pdf
C-Bogen - Kauffeldt s 40-49 2014.pdf
Brejnrod, Poul (2014): Sociologi, 30-34 + 38-39, Gyldendal
Brøndum & Hansen_luk samfundet op_traditionel og moderne samfund.docx
Brejnrod, Poul (2014): Sociologi, 28-30, Gyldendal
Politiken 22.07.19_Nej antallet af skilsmisser falder ikke.pdf
Det senmoderne samfund ifølge Giddens.pptx
Brejnrod, Poul (2014): Sociologi, 77-83, Gyldendal
Hypoteseopgave.docx
Opstil hypoteser_knæk koden_i-bog.docx
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23.xlsm
Vejledning_til_den_Samfundsfaglige_Regnemaskine_2019.docx
Opgave 30.8 2m.docx
statistisk usikkerhed. Introduktion.pptx
Knæk koden s. 33-35. Om statistisk usikkerhed
Skriv videre på dine tre hypoteser
Tjek om du har installeret Microsoft Excel på din computer. Hvis ikke, prøv at installere den.
Kageliste og 5 aktuelle minutter.docx
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
Thorndal_Ærkedansker Perkerdansker_3.0_3.4.docx
Brejnrod (2014): Sociologi, 196-201
1.4 integration køn og ligestilling.docx
Indvandring og integration - Luk Samfundet Op
Integration eller assimilation? Forsker advarer mod »os og dem«-politik
Gruppeopgave 13.9.23.docx
Bandepakke 4_Jyllands-Posten.docx
P1 Orientering | Med Udsyn | DR LYD
De magtfulde mænd (DR3), CFU
1.4 integration køn og ligestilling_seksualitet social tvang og køn.docx
Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories
Run Like a Girl - Commercial
Empiri 18.9.23.docx
1.7 teorier om køn.docx
Interesseopgave (dvs. ikke lektie)
Patriarkatsteori og det valgfrie køn.pptx
Empiri 20.9.23.docx
1.7 Teorier om køn_intersektionalisme og kønsforskning.docx
Intersektionalitet og mandeforskning.pptx
Slotsholmen | Æd en pik dit sørgelige lille offer | DR LYD, 20.9.2023
Google Drive: Sign-in
Politiken_29.01.19_Maskuliniteten er truet af forældede mandeidealer - ikke feminisme.pdf
Opgaver 2.10.23_Opstil hypoteser.docx
Feminismen i historisk perspektiv-1.pdf
Ligestillingsminister: Mænd skal også have ret til at komme på krisecenter
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
opgaver 23.10.docx
Jakob Ellemann-Jensen er færdig i politik
Ehrenberg, Beck og Baumann_Sociologibogen.docx
DR2 Deadline 3.1.2023 (CFU)
trivsel.docx
Sennet og Rosa_Sociologibogen.docx
Statistik om unges trivsel.docx
Skabelon_Forslag til at forbedre unges trivsel.pptx
Hvordan skal vi forbedre unges trivsel_2m 7.11.23.pptx
Som sagt, ikke lektie, men: se eller gense gerne Deadline udsendelsen på CFU :)
Vi evaluerer undervisningen i modulet. Tænk gerne over, hvad I synes fungerer godt og mindre godt i samfundsfag :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ekstremisme og radikalisering i Storbritannien.SRO
I dette forløb har vi arbejdet med ekstremisme og radikalisering i Storbritannien. Forløbet har været del af SRO med engelsk. Vi har arbejdet med definitioner på ekstremisme og radikalisering, arbejdet med sociologisk teori om det senmoderne samfund, arbejdet med Storbritannien som stat og nation samt det politiske system og partier. Fokus har været på mulige årsager til radikalisering og mulige løsninger.
Kernestof fra læreplanen:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
- ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
- ” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”
Faglige mål fra læreplanen:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Radikalisering og terrorisme.docx
2. Honneth_2m_2023.pptx
Channel 4 News (2015): Jihadi John's journey from schoolboy to executioner, youtube.com
Subkulturer.docx
Channel 4 News (2020): Radicalised as a schoolboy by the far-right, youtube.com
The Guardian (2016): The far right in Britain, youtube.com
P3 Essensen (2019): Hvem er du på Instagram?, youtube.com
Sousa, Ricardo (2017): ULTRAS FANS BRØNDBY vs COPENHAGEN (FINAL CUP), youtube.com
SwingSwipe (2023): BERLIN TRAINSURFING, youtube.com
Ziehe.docx
Kapitel 3 Thomas Ziehe
Nationalt Center for forebyggelse af ekstremisme (2020): Nye tendenser inden for ekstremisme online, https://stopekstremisme.dk/publikationer/nye-tendenser-inden-for-ekstremisme-online, sidst set: 20.12.2023
Medier og meningsdannelse.docx
Parwani, Khaterah (2015): Sådan var min vej ind og ud af radikalisering. Politiken
Hvorfor blev Parwani radikaliseret? Hvorfor blev hun afradikaliseret igen?
Radikaliseringsmodeller.docx
Opgaven på modulet
Helmersen, Ole (2024): Brexit Britain, Systime, 1. udgave, afsnit: 'den britiske forfatning'
Helmersen, Ole (2024): Brexit Britain, Systime, 1. udgave, afsnit: 'Politisk system'
Helmersen, Ole (2024): Brexit Britain, Systime, 1. udgave, afsnit: 'What's in a name?'
Genlæs/skim bilagene til opgave 10 (sammenligningsopgaven om synet på arbejdsløse)
god besvarelse_opgave 10.docx
Vær klar til at fremlægge for klassen, hvis du har arbejdet med:
UK Parliament (2024): MPs and Lords, https://members.parliament.uk/parties/commons, sidst set 20.12.2023
Mathiesen, Tobias (2024): Fri eller fortabt, Systime, afsnit: 'fra medborgerskab til modborgerskab'
Vær klar til at holde oplæg (de resterende grupper)
Skabelon_teorioplæg.pptx
Skema til noter_teori repetition.docx
PowerPoint præsentationer om Ekstremisme og radikalisering
Studietursseddel: Hav den med, hvis du ikke har afleveret endnu.
Birk, Christian (25.08.2018): Aydin Soei: Man er ikke dømt til at mislykkes som ung indvandrer, Kristeligt Dagblad
Gov.uk (2020): Individuals referred to and supported through the Prevent Programme, April 2019 to March 2020, gov.uk
Ministry of Justice (2022): The Internet and radicalisationpathways: technologicaladvances, relevance of mentalhealth and role of attackers, gov.uk
Innovation Samf.docx
Mappe med powerpoint præsentationer
Individuals referred to and supported through the Prevent Programme, April 2019 to March 2020
internet radicalisation report.pdf
hypoteser_feedback.pptx
P1 Orientering | DR LYD (minut 01:12-11:04)
Medier og programmer relevant for samfundsfag.docx
SRO formuleringer 2m 23_24.docx
DRTV - Statsministerens nytårstale (Ikke tvunget lektie, men gør det gerne :) )
DRTV - Statsministerens nytårstale: Efter statsministerens nytårstale (Ikke tvunget lektie, men gør det gerne :) )
DRTV - Deadline: Solidariteten med Ukraine kan forvandle EU
SRO bilag.docx
SRO-site.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hvor er EU på vej hen?
I dette forløb har vi arbejdet med EU's betydning for Danmark samt i hvilken retning EU bevæger sig.
Fokus har været på diskussionen om om EU skal være et mellemstatsligt eller et overstatsligt samarbejde.
Kernestof (fra læreplanen):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- ”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark
Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
Kernestof:
DK4 (21.november 2021): EU i den nye verdensorden, CFU
DR2 Deadline, 18.12.2023
Opgaver i timen
Frederiksen, Lars (2024): EU’s udfordringer, Systime, afsnit: ’1.1 EU’s formål’
EU paa kryds og tvaers (2023), side 7-20
Eksempel på undersøgelsesopgave
DRTV - Deadline: Slagsmålet om Nordic Waste
DK4 (2023): Grænsekontrol og Schengen (1), CFU
Folketingets EU oplysning (2020): EU på kryds og tværs, 47-59
Vær færdig med det første kapitel i 'EU på kryds og tværs og have skrevet 5 spørgsmål til kapitlet. Dem skal du stille andre i klassen.
Tomt skema til EU's institutioner.docx
Folketingets EU oplysning (2020): EU på kryds og tværs, 40-46; 60-70
Medieartikler
Rollefordelingen
Rollekort mv.
Nyhedsartikel på 150 ord (kun journalisterne)
Planlæg klimaforhandlingen (landene)
Planlæg påvirkningen af landene (lobbyister)
Diskussion
Altinget Podcast: Viktor Orbán fik ingenting, og så lagde han sig fladt ned
Glæde i Kyiv og Bruxelles over Orbáns tilbagetog: ”Det er noget af det magiske ved politik”
DRTV - TVA: Gigantisk hjælpepakke til Ukraine (se minut 0-7)
Artikler fra rollespillet
Medbring høretelefoner
DRTV - Deadline: Det europæiske bondeoprør
EU's politiske system (EU's udfordringer, side 26-27).pdf
Bekæmpelse af klimaændringer | Faktablade om Den Europæiske Union | Europa-Parlamentet
Folketingets EU oplysning (2020): EU på kryds og tværs, 89-104
Transparency Register
DR2 (2013): Bruxelleslobbyen, CFU
Lovgivningsprocessen.pptx
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 77-84
Medbring Politikbogen (den brugte vi i 1.g)
Opgaver 14feb.docx
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 29, 58-66
Husk at betale for ekskursionen
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 44-45
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 31-32 + 34
EU og suveræniteten - Europaundervisning
EU og suverænitet.pptx
Bliv færdig med opgaverne, som vi arbejdede med i undervisningen i onsdags.
DEL 1: Individuelt arbejde (på baggrund af lektien)
Måling: Vælgerne aner ikke, hvem EU-spidskandidaterne er. Især ét navn får valgforsker til at spærre øjnene op
Det demokratiske underskud i EU.pptx
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 84-91
DR2 Deadline 24.9.2015
Information (21.12.2023): EU’s nye asyl- og migrationspagter en afskrækkelsens sejr
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 106-116
Tag kandidatentesten for Forsvarsforbeholdet 2022 - Altinget
DR2 Deadline, 2.6.2022
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 93; samt 179-184; 186-188
DR2 Deadline 18.12.2023, CFU
Branner, Hans (2019): Det politiske Europa, Columbus, 3.udg., 133-139
Feedback undersøgelse.pptx
Find en nyhedshistorie...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hvordan går det med økonomien?
I dette forløb arbejder vi med økonomiske sammenhænge - både makroøkonomiske og mikroøkonomiske. Fokus ligger på forskellige målkonflikter og statslig styringsmuligheder af økonomien.
Kernestof fra læreplanen:
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark
- ”makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regio-nalt og globalt"
Faglige mål (fra læreplanen):
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Graves Sørensen, Jacob (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg.8-11
Gruppen udfylder dette skema undervejs.docx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 11--32 (ikke 13, 15 og 17)
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 34-39
Det økonomiske kredsløb.pptx
Find en nyere artikel på internettet eller infomedia om ...
Martin Ågerup og Pelle Dragsted om økonomiske systemer.pdf
Opgaver_økonomiske systemer og forsyningsbalancen.docx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 39-45
Overvej hjemmefra, ...
DEMOCRACY NOIR | CPH:DOX 2024
Multiplikatoreffekt og finanspolitik
Medbring 'Økonomisk kernestof'
Læs Økonomiens kernestof. Resten af kapitel 4.
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 52-59
Et overblik over dansk økonomi
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 60-64
Markedsmekanismen.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 64-70
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 74-81
Økonomisk teori.pptx
Tillid_ulighed.xlsx
Lineær regression.pptx
Lineær regression
Petersen, Vibeke Allerup; Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, 1.udg., Columbus, 27-29; 52-57
Den sorteste industri har endelig knækket kurven: Forurener klimaet mindre efter CO2-afgift
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 170-176
Concito (2011): Notat: hvad koster det ikke at gøre noget for klimaet?
A healthy economy should be designed to thrive, not grow | Kate Raworth
Kom tæt på partiernes EU-politik - Europabevægelsen
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hvordan går det med økonomien? 2
Fortsættelse af 'Hvordan går det med økonomien?'. Se mere under dette forløbsbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Opgave til EU-parlamentsvalget.docx
Opgave_14.8.docx
Tabel 1. Dansk BNP 2015-2023.xlsx
Tabel 2. BNP, import og eksport.xlsx
Økonomisk vækst og velstand_14.8.24.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 83-93
Novo Nordisk omsætning.xlsx
Arbejdsmarked - undersøgelse
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 94-96 & 98-105
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 105-114
Den offentlige sektor og finanspolitik.docx
Statsgaeld_som_procent_af_BNP_2015_2019_2023.xlsx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 116-126
Pengeinstitutter pengepolitik inflation_27.8.24.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 154-168
Grupper:
Valutapolitik_opgaver.docx
Pengepolitik inflation valutapolitik_28.8.24.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 188; 194-196 og 198-204
Betalingsbalance.docx
DRTV - Deadline: Kan politikerne ikke føre deres politik ud i livet?
Feedback Opgave 19.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 204-206
Notat
Et overblik over dansk økonomi
Repetér de økonomiske mål. Hvordan hænger de sammen? Hvordan påvirker de hinanden?
Globaliseret Økonomi.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 222-225
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 208-221
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ulighed, fattigdom, velfærdsstat, konkurrencestat
Hvor stor er uligheden i Danmark? Og er der fattigdom? Er det godt, at der er en vis ulighed? Det skal vi undersøge og diskutere i dette forløb. Vi skal også arbejde med forskellige velfærdsmodeller, herunder den danske universelle velfærdsstat og den amerikanske liberale velfærdsstat, og til sidst diskutere hvilken retning den danske velfærdsstat udvikler sig. Har vi en konkurrencestat? Vi har også særlig fokus på den samfundsfaglige metode i dette forløb, hvor eleverne bl.a. gennemfører kvalitative interviews, analyserer dem og præsenterer resultaterne.
Kernestof (fra læreplanen):
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt
systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Faglige mål (fra læreplanen):
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
DRTV - Gæt på sandheden: Hjulene på klovnebussen
Baglandet vragede to af partitoppens profilerede forslag. Men Mette Frederiksen har fuld kontrol over sit parti
Eastons Model
Molins Model
1. Introduktion til forløbet.pptx
Brøndum, Peter & Jensby, Jakob Glenstrup (2020): Ulighedens mange ansigter, Columbus, kapitel 1.1, 1.2, i-bog
2. Gini og fattigdomsbegreber.pptx
Ulighedens mange ansigter, side 19-21;28-37 (ikke 36)
Denmark - WID - World Inequality Database
Udviklingen og årsager til ulighed og fattigdom.docx
Brøndum, Peter & Jensby, Jakob Glenstrup (2020): Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2.udg., 17-19; 46-48; 51-54
Grupper:
Skema_ulighedsteorier.docx
Debat om social ulighed
Klassens noter, skrevet af Lukas.
Brøndum, Peter & Jensby, Jakob Glenstrup (2020): Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2.udg., 96-98; 99-102
USA - WID - World Inequality Database
Undersøgelse_økonomisk ulighed i USA og DK.docx
Find en samfundsfags-relevant nyhedshistorie
DR, en syg forskel, (2016) del 1, CFU
Brøndum, Peter & Jensby, Jakob Glenstrup (2020): Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2.udg., 106-114 (minus Tekstboks 6.1)
DRTV - TVA: Iran angriber Israel med missiler
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 82-88; 93-102
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 20-24; 29-30; 36-42
Medbring Metodebogen!
Samfundsfaglig metode.pptx
Laura Rosenvinge: Nogle gange føler jeg mig angrebet for at være københavner
Undersøg
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 47-57
Projektopgave_social ulighed_3m24.docx
Kvalitativ metode.pptx
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 104-112
Spørgsmåltyper_Den skinbarlige virkelighed 3 udgave Ib Andersen. 174-177.pdf
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 115-124
Gennemfør interviews (Projektopgaven)
Afsnit
Farvel til 00"ernes individualisme: Flere danskere vil have mere økonomisk lighed
Aflevering af materialet under 'opgaver'
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 126-128
Feedback Notat.pptx
Stjerner og striber | Demokraterne kopierer MAGA-drejebogen | DR LYD
QUIZ: Er det dyrest at være dansker eller amerikaner?
DRTV - Trump vs. Harris: Donationer og skjulte dagsordener
DRTV - Trump vs. Harris: Fantastisk eller forfærdelig økonomi?
US valg_undersøgelse.docx
Medbring Metodebogen
Aflevering af Videoen
Trump ser ud til at have vundet. Hvor galt vil det egentlig gå?
DI forudser store økonomiske konsekvenser ved en Told_Jyllands-Posten_2.11.24.pdf
Hemmelige planer er klar for at beskytte Europa_Jyllands Posten 3.11.24.pdf
Brug mindst 30 minutter på at følge med i ...
Brøndum, Peter & Rasmussen, Annegrethe (2020): USA’s udfordringer, i-bog
Diskussion
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 140-148
Bernie Sanders' model America: Denmark
Undersøgelsesopgave om velfærdsstatens fremtid.pdf
Velfærdsmodeller.pptx
Bliv færdig med jeres kreative oplæg om en velfærdsmodel
Medbring bogen 'Økonomiens Kernestof'
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
241024. SRP-intro i klassen.pptx
Regeringen indgår bred aftale om skattereform
aftale om reform af personskat a.pdf
Skat i DK.pptx
Sørensen, Jacob Graves (2021): Økonomiens Kernestof, Columbus, 1.udg., 128-138
Planlæg/skriv parvis eller alene et notat til et valgfrit parti i Folketinget om, hvordan man skal takle velfærdsstatens udfordringer.
Læsning 20.11.docx
Farvel til velfærdsstaten – husk din forsikring
Lønsikring_F&P.png
DRTV - Deadline: En sejr for natur, fjord og klima?
Ikke lektie, men til nørderne: Guld og grønne skove | Kontant afregning | DR LYD
Medbring bogen 'Økonomiens kernestof'
#dkpol med Ove Kaj Pedersen: Konkurrencestaten spiller en stor rolle i unges mistrivsel
Velfærdsstat_konkurrencestat_Ulighedens mange ansigter s.176.png
Kureer, Henrik(2024): ØkonomiNU, Systime, i-bog
Medbring bogen 'Ulighedens mange ansigter'
Petersen, Vibeke Allerup, Hassing, Anders & Henriksen, Per (2018): Metodebogen, Columbus, 1. udg., 146-160
Opgave: Lav en analyse med komparativ metode
Succeskriterier_Lineær regression.docx
Lykkeindeks.docx
Komparativ metode.pptx
Globalis - statistiske mål for forskellige lande
Ni nøgletal om Danmark og USA
Arbejd 20-30 minutter på din/jeres analyse, hvor I bruger komparativ metode. Se gårsdagens modul.
Paneldebat
Ældre bytter frihed med arbejde (ea7cdce0).pdf
Særligt de rigeste ti procent har markant indkomst (ea7d4ef8).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
På vej mod en ny verdensorden? IP
I dette forløb har vi arbejdet med International politik. Vi har arbejdet med, hvordan forskellige teorier forstår den internationale politik, og hvordan man kan opnå fred. Vi har arbejdet med udenrigspolitik, forskellige konflikter (Det sydkinesiske hav, Arktis og toldkrigen) og hvilken verdensorden vi er på mod. Vi har også arbejdet med Klimapolitik og globalisering.
Fokus har ligget på, hvordan Danmark som småstat kan agere i den nuværende sikkerhedspolitiske situation.
Nøglebegreber i dette forløb:
- Det internationale systems struktur (multipolaritet, bipolaritet og unipolaritet)
- Realisme
- Liberalisme
- Konstruktivisme
- Kapabiliteter
- Magt: Hård, blød og smart/klog
- Sikkerhedspolitik
- Udenrigspolitiske mål og midler
- Betydningen af internationale organisationer, herunder særligt EU, NATO og FN
- Dansk udenrigspolitik
- Globalisering
Kernestof (fra læreplanen):
”International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt”
”mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik”
Faglige mål (fra læreplanen):
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Indhold
Kernestof:
large political map of the middle east with major cities and capitals 1995.jpg
DRTV - Deadline: Om Assads fald og syrernes håb
Syrien - religion - Islam og andre trossamfund - Lex
Syrien.pdf
Vi fortsætter paneldebatten fra i mandags
Opgaver til Kapitel 1.docx
3.d SA: International politik - Seterra
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 11-23
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen? | IP-BOGEN
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 32-36
Vær klar til at debattere Ukraine-situationen og årsagen til krigen.
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 37-41
DRTV - Statsministerens nytårstale
Tabel 1.xlsx
Øvelsesopgaver.docx
Tabel 2_procentvise andele.xlsx
Tabel 3. Meningsmålinger og valgresultater i svingstaterne.xlsx
Tabel 4. lineær regression.xlsx
Metodebogen s. 190-202
Metodebogen s. 47-56
Medbring Metodebogen
Neorealisme, polaritet.pptx
Genlæs/skim kapitel 2 om realisme (s.32-41) i IP-bogen
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 41-50
China's Belt And Road Initiative: 10 Years Of Evolution And Beyond | Insight | Full Episode
CFU, DR, Deadline ( 11.10.2021 )
Forberedelse af paneldebat: Vil Kinas opstigning føre til mere konflikt og krig?
Countries and Territories
Det liberalistiske IP-perspektiv.pptx
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 51-68
Teorier om international politik_sammenligningsopgave.pdf
Det konstruktivistiske IP-perspektiv.pptx
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 71-88
Opgave: Unsersøg på baggrund af nedenstående bilag Danmarks udenrigspolitiske mål og strategier. Du skal bruge viden om udenrigspolitik.
Bilateral aid to Ukraine by country GDP 2024 | Statista
Official development assistance (ODA)
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023.pdf
Udenrigspolitik.pptm
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 91-111
Sikkerhedspolitik.pptx
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 111-123
Kampen om Arktis.pptx
Opgave: Diskussion
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 197-207
Hold jer opdateret omkring mulige fredsforhandlinger om Ukraine - hvad er seneste nyt?
Begynd på opgave 24
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 142-149
Google Drive: Sign-in
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 212-220
Globalisering.pptx
IP-bogen: Afsnit 7.1 og 7.2, side 132-139
Medbring Politikbogen!
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 140-142
Økonomiens Kernestof: genlæs s.210-212; 214-220
DR2, Deadline (2.4.2025): Trumps store toldhammer
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 160-168
Globalisering_konsekvenser.pptx
9.4.25.docx
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 140-142 (genlæsning)
Opgave (De første ca. 40 minutter)
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 172-192
Medbring IP-bogen
Lykkeberg og Corydon, 23.3.2025, Mark Ruttes medløberi, hundeslædeløb i Grønland og den nye normal i Tyrkiet og Israel, episode 177
Fællesnoter_Teoriernes syn på fremtidens verdensorden_22 april 2025.docx
COP BAKU 2024.docx
Klimapolitik er sikkerhedspolitik.pptx
Find en nyhedshistorie, som du kan snakke om i modulet
Virtuelt modul_30.4.25.docx
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk & Skött, Jakob Sinding (2023): IP bogen, Columbus, 2.udg., 223-235
Medbring: Politikbogen og IP-bogen
Partiskema.docx
Medbring Politikbogen og/eller IP-bogen
Kig på den sidste aflevering og gå i gang med den. Overvej, hvad du har sværest ved, så du kan arbejde med det i undervisningen og eventuelt få vejledning eller respons.
SRP-site
Eksempel på Bilagssæt til mundtlig eksamen samt Synopsis (Ved det grønne bord)
Info om mundtlig eksamen.pptx
Politikbogen 294-296
Styreformer_skriftlighed.pptx
Henvisninger til faglig viden
Tag kage med, hvis du i 2.g og 3.g ikke har haft kage med
Supplerende stof:
Podcast: Historien bag relationen ml. Grønland og Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tilladte elektroniske hjælpemidler
Følgende er tilladt og et must at medbringe:
Jeres grundbøger i politik, økonomi, sociologi, IP, EU, metode
Pdf-filer og andet, som er angivet under kernestof
Hovedtelefoner (der er typisk en video et sted)
Ordbøger (evt. digitale)
Sites fra undervisningen
Opskrifter til skriftlig samfundsfag
Gamle opgaver og opgavesæt, I selv har lavet
Jeres egne noter
Downloadede fællesnoter fra fx google docs
Følgende er ikke tilliadt:
Alle former for AI
Alle former for søgninger på nettet (udover i eget materiale=noter og undervisningsmateriale, der ligger på nettet fx sites)
Andres opgaver
Andres noter
Fælles ikke-downloadede noter fra fx google docs (fordi man kan kommunikere sammen i dem)
Sider (selv offline-materiale) fra Studienet
Andre materialer end dem, der er angivet som kernestof
Andre former for kommunikation med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Politikbogen 294-296
Styreformer_skriftlighed.pptx
Henvisninger til faglig viden
Tag kage med, hvis du i 2.g og 3.g ikke har haft kage med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954203", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954203", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954203" }