Holdet 2022 MU/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Jakob Lægaard
Hold 2022 MU/i (1i MU, 1i MU (puljetid), 3i MU, 3i MU (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Soul
Titel 2 Fra romantikken til filmmusikken
Titel 3 Sammenspil
Titel 4 Kor
Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 6 Jazzarrangement

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Soul

Eksamensemne

Forløbets første del handlede om soulens rødder (bl.a. blues, gospel og R 'n B). Derefter undersøgte vi de to typer soul sydstatssoul og Motown med det mål at kunne kende forskel på dem. Forløbet sluttede med et gruppearbejde med analyse af enkelte soulnumre med tilhørende skriftlig aflevering og fremlæggelse.  

Materiale
Læsestof fra Soulbogen: Side 7-30 incl. + side 82-97 incl.  (Thomas Hammer & Jakob Jensen, Soul, Systime)

BBC-dokumentar: "R-E-S-P-E-C-T" fra serien "Dancing In The Street" 1996

Numre vi har berørt i undervisningen:
"If You See My Saviour", The Dixie Hummingbirds 1962?
"In The Still of The Night" The Five Satins 1956
"Boom, boom, boom" John Lee Hooker 1961
"Shake Rattle and Roll" Big Joe Turner 1954
"The Twist" Chubby Checker 1960
"I Got a Woman" Ray Charles 1957
"My Girl" The Temptations

Numre der blev analyseret fælles:
Sam & Dave: Soul Man
The Four Tops: Standing In The Shadows of Love

Numre der blev analyseret i grupper:
Aretha Franklin: Chain of Fools
Wilson Pickett: Mustang Sally
The Supremes: Stop! In the Name of Love
The Four Tops: It's The Same Old Song
Otis Redding: Hard To Handle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fra romantikken til filmmusikken

Eksamensemne

Forløbet begyndte med romantikken. Her blev der fokuseret på fænomenet programmusik (modsat absolut musik). Vi så også på Richard Wagners totalkunstværker og  hans brug af ledemotivteknik.
Anden del af forløbet begyndte med en introduktion til filmmusikanalysebegreber med eksempler fra vidt forskellige perioder af filmhistorien. Forløbet blev afsluttet med et mere dybdegående kig på filmen "Once Upon A Time In The West", hvor holdet i grupper analyserede filmens forskellige ledemotiver og fremlagde deres analyser som en video.
Forud for forløbet har holdet også fået en kort introduktion til musematisk analyse, for at kunne bruge begreber som "anafon" og "musem".

Materiale
Orla Vinther: "Musikhistorien 6: Romantik" Folkeskolens Musiklærerforening 2002
Jakob Jensen: "Filmmusik" uudgivet kompendium til filmmusikanalyse og -historie
Morten Michelsen: "Musemer med mere"

Analyseret tidligt værk med tonemaleri: Vivaldi: Foråret 1. sats

Analyserede værker fra romantikken:
Smetana: Moldau
Berlioz: Symphonie Phantastique
Wagner: Götterdämmerung

Filmmusik og filmlyd viste eksempler:
Eyes Wide Shut (Kubrick 1999)
Once Upon A Time In The West (Leone 1968)
Babel (Iñárritu 2006)
Europa (von Trier 1991)
Happiness (Solondz 1998)
Spellbound (Hitchcock 1945)
Den Sidste Metro (Truffaut 1980)
King Kong (Cooper & Schoedsack 1933)
Bernard og Bianca (Reitherman 1977)

Analyserede eksempler:
Nattevagten (Bornedal 1994)
Nightwatch (Bprnedal 1998)
Edward Scissorhands (Burton 1990)

Once Upon A Time In The West (Leone 1968)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sammenspil

I løbet af de tre år har holdet gradvis fået mere og mere selvbestemmelse omkring sammenspillet. I begyndelsen i 1.g blev de sat i grupper dannet af læreren, fik tildelt numre og detaljerede spilleinstrukser. Til sidst i 3.g har eleverne selv bestemt grupper, numre og har arrangeret selv. Undervejs har der været varierende grader af styring. Flere gange har grupperne fået forskellige udfordringer/opgaver i forbindelse med sammenspil - f.eks. at vælge et nummer i et bestemt sprog, eller at arbejde med vilkårlige musikalske benspænd. Holdet har spillet til forårskoncerter og har haft et spillejob på et plejecenter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kor

Vi har arbejdet med opvarmning, samlet stemmeindstudering og indstudering i stemmegrupper.

I løbet af de tre år har holdet flere gange optrådt til fællesarrangementer på skolen, juleafslutning i Roskilde Domkirke og forårskoncert. Klassen har også optrådt på deres studietur til Østrig og på et lokalt plejecenter.

Holdet deltog i korstævnet Operation SYNG i 2024
Holdet har også været med i en korworkshop med Jakob Høgsbro
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler

Dette er en oversigt over de online ressourcer, som er blevet brugt som del af undervisningen og dermed er tilladt at tilgå til skriftlig eksamen.

musikipedia.dk

tartelet.dk

jakobmjensen.dk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jazzarrangement

Fra 1.g begyndte vi at arbejde med arrangementsteknikker som især rettede sig mod pop/rock-arrangement såsom trestemmigt flydekor og standardbas. Fra 2.g gik vi over til at koncentrere sig os jazzarrangementsdisciplinen.

Litteratur:
Grønager: "Groovy - arrangement af pop og rock" Systime 2002
Gert Uttenthal Jazzarrangementskompendium
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer