Holdet 2022 FRb/sr1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Tanja Gade
Hold 2022 FRb/sr1 (1g FRb/1, 1g FRb/1 (puljetid), 2g FRb/1, 2g FRb/1 (puljetid), 3g FRb/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opsamling og fortsættelse af introforløb
Titel 2 La Famille Bélier (La jeunesse/la famille)
Titel 3 La vie des jeunes (Eksamen)
Titel 4 La Banlieue (Eksamen)
Titel 5 L'Enfance difficile
Titel 6 Blandet
Titel 7 Les Intouchables
Titel 8 Skr. eksamen: Lovlige hjælpemidler til Delprøve 2
Titel 9 La Famille II
Titel 10 La gastronomie francaise (Eksamen)
Titel 11 La Francophonie (Eksamen)
Titel 12 Le Conte (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opsamling og fortsættelse af introforløb

Fokus på:

- Ordforråd

- Bøjning af vigtige uregelmæssige verber samt 1. bøjningsverber

- Andre grammatiske emner: artikler og pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La Famille Bélier (La jeunesse/la famille)

La Famille Bélier: film samt udvalgte passager af filmmanuskriptet og diverse opgaver fra Franskportalen.

Emner: La jeunesse, la famille, l'amitié

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La vie des jeunes (Eksamen)

Fokuspunkter: La vie des jeunes, l'amitié, l'amour, la vie à l'école.

Kernestof:

Rendez-Vous à Nice (serie) + La Famille Belier (film)  

Emner: Fokus på følgende emner La vie des jeunes, l'amitié, l'amour.
Eleverne skal have kendskab til franske unges hverdag og skolegang.

Vi ser serien "Rendez-Vous à Nice" og laver tilhørende opgaver. inkl.
Personkarakteristik..

Grammatik: fokus på følgende uregelmæssige verber: être, avoir, aller, faire.

Der kan med fordel perspektiveres til filmen "La Famille Bélier) og hovedpersonens identitetskrise, skolegang og forhold til sine forældre.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La Banlieue (Eksamen)

Dette forløb sætter fokus på de sociale udfordringer som findes i de franske forstæder. - nærmere bestemt de Parisiske forstæder.
Vi arbejder med filmen "La Vie Scolaire" med særligt fokus på personkarakteristik af filmens hovedpersoner og de problemstillinger, som man finder i livet i forstæderne - med speciel fokus på unges situation. Derudover arbejder vi med filmens titelsang "Je viens de là".

Læringsmål:
Eleverne skal kunne :
- analysere en film/fiktion - herunder lave en personkarakteristik.
- kende og bruge ordforråd der har relation til centrale aspekter af Banlieue-emnet (se nedenfor)
- tale om deres hverdagsrutiner
- kunne klokken
    

Kernemateriale:

"C'est quoi une bamlieu?" (Un jour, une question : https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc

La Vie Scolaire (film) + arbejdsopgaver (file:///C:/Users/rktg/Downloads/la_vie_scolaire_elev_materiale%20(5)%20(1)%20(2).pdf

Grand Corps Malade: "Je viens de là" (chanson)  https://www.youtube.com/watch?v=jOFxNoiBcJk

Supplerende materiale:
Les banlieues, reflets des inégalités en France .https://www.youtube.com/watch?v=uF-OQ2cr1gI

Spørgsmål på fransk/generelt ordforråd til "Min dagligdag"  + tilbagevisende verber + klokken
file:///C:/Users/rktg/Downloads/Min-dagligdag.-Generelle-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l.-Fokus-p%C3%A5-tilbagevisende-verber-og-klokkeslet%20(4).pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Les Intouchables

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skr. eksamen: Lovlige hjælpemidler til Delprøve 2

Til delprøve 2 må I bruge følgende:

Ordbog :

- Ordbogen.com

- ABC-ordbogen

- Gyldendals røde ordbøger

Grammatik :

Franskportalens pixigrammatik: https://www.franskportal.dk/grammatik/

Egne noter på papir eller i Word

Følgende dokumenter fra holdets mappe i Lectio : "Tjekliste" + "Noter til tjekliste" i printet version.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 La gastronomie francaise (Eksamen)

L’importance de la gastronomie en France

De vigtigste mål med forløbet omfatter:
- at eleverne opnår viden omkring betydningen af madkultur i Frankrig, set fra følgende vinkler: identitet og tradition og bæredygtighed.
- at eleverne opnår sproglige kompetencer og ordforråd til at kunne tale om og diskutere nye tendenser og initiativer indenfor madkultur som fx « le gaspillage ».

Glosetræning bl.a. med fokus på fruits, légumes et aliments,.

Les sous-thèmes:
• Les repas de la journée
• Le goûter (pour les enfants)
• Les courses au supermarché
• Le repas traditionnel / la nourriture traditionnelle en France
• Le gaspillage


Kernestof:

Article : « Nadine raconte : Les habitudes alimentaires des Français » (2 sider)
https://www.education.vic.gov.au/languagesonline/legacy/french/sect34/pdfs/print1
1.pdf

Masterchef France (sæson 6, afsnit 1)

Vidéo: ”Le goûter. Une tradition française” (Karambolage, Arte.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=dDUd0XcYmBs + transskription (2 sider)

Chanson : « La chanson des gastronomes »
https://www.youtube.com/watch?v=1b6HyFsVIlA

Texte « Le gaspillage alimentaire » Source : https://www.fransksprog.dk/fiches/legaspillage-alimentaire

Film: ”Ratatouille” en français de Brad Bird (2007). (111 minutter). + diverse arbejdsopgaver inkl. personkarakteristik


Pourquoi les français sont-ils si fiers de leur cuisine ? - 1 jour, 1 question: https://www.youtube.com/watch?v=CwIXMJTEUhM


Les différents repas des Français : que mange-t-on en France ? https://www.youtube.com/watch?v=CwIXMJTEUhM


https://www.la-vie-en-francais.com/la-tradition-de-noel-en-france-et-dans-les-pays-francophones/

https://www.accentfrancais.com/fr/blog/tradition-13-deserts-noel


Supplerende stof:

Opgaver/øvelser fra Franskportalen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 La Francophonie (Eksamen)

I dette forløb introduceres eleverne for frankofonien og det fællesskab omkring det franske sprog og den franske kultur, som man finder i lande som f.eks. Belgien, Schweiz og Quebec. Arbejdet tager udgangspunkt i elevoplæg om de forskellige frankofone lande.

Materialer:
M. Bering og M. Sørensen: Paroles Francophones. "Tout ce mélange me parle!" side 26 + 27. Gyldendal 2015.

Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw

Miniforløb om La Francophonie på Institut Francais.

Læringsmål:
Eleverne skal få en bredere forståelse for frankofoni og få indblik i det franske sprog- og kulturs indflydelse i lande som Belgien, Schweiz, Quebec samt udvikle deres vokabular og kommunikative kompetencer inden for dette emne.  

Der kan her med fordel også perspektiveres til "L'Enfant des Terres Rouges" (kap. 1 + 4) fra 'L'enfance difficile' forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Le Conte (Eksamen)

Tekster:

Fokus på karakteristiske træk ved eventyrgenren (des traits typiques des contes).


Charles Perrault: La Barbe-Bleue (1697) (fra Systime.dk Les contes de fées à nouveau)

Charles Perrault: Le Petit Chaperon rouge (fra Systime.dk Les contes de fées à nouveau)


Diverse opgaver (fra Systime.dk Les contes de fées à nouveau)


"La Belle et la Bête" (film fra 2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer