X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FRb/sr1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Tanja Gade
Hold
2022 FRb/sr1 (
1g FRb/1
,
1g FRb/1 (puljetid)
,
2g FRb/1
,
2g FRb/1 (puljetid)
,
3g FRb/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opsamling og fortsættelse af introforløb
Titel 2
La Famille Bélier (La jeunesse/la famille)
Titel 3
La vie des jeunes (Eksamen)
Titel 4
La Banlieue (Eksamen)
Titel 5
L'Enfance difficile
Titel 6
Blandet
Titel 7
Les Intouchables
Titel 8
Skr. eksamen: Lovlige hjælpemidler til Delprøve 2
Titel 9
La Famille II
Titel 10
La gastronomie francaise (Eksamen)
Titel 11
La Francophonie (Eksamen)
Titel 12
Le Conte (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opsamling og fortsættelse af introforløb
Fokus på:
- Ordforråd
- Bøjning af vigtige uregelmæssige verber samt 1. bøjningsverber
- Andre grammatiske emner: artikler og pronominer
Indhold
Kernestof:
Ikke lektie:
I bedes øve bøjningen af faire og lave 3-4 sætninger, hvor faire samt et af de udtryk (vejr, sport, etc.), som vi har arbejdet med de sidste par moduler, indgår.
Christmas Flow. Episode 1 (1) (1) (1).docx
Billedopgave-0_1.g.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La Famille Bélier (La jeunesse/la famille)
La Famille Bélier: film samt udvalgte passager af filmmanuskriptet og diverse opgaver fra Franskportalen.
Emner: La jeunesse, la famille, l'amitié
Indhold
Kernestof:
Billede-057.jpg
I bedes kunne bøje verberne être, avoir og aller samt 1. bøjningsverber i præsens :).
Lektie:
Le Passé Composé Être som hjælpeverbum.odt
1.G-Le-rendez-vous.pdf
Bélierscene30a – Franskportal.pdf
Fransk eksursion 15.3.23 (2) (1) (1).docx
Fransk eksursion 15.3.23 (2) (1) (1) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La vie des jeunes (Eksamen)
Fokuspunkter: La vie des jeunes, l'amitié, l'amour, la vie à l'école.
Kernestof:
Rendez-Vous à Nice (serie) + La Famille Belier (film)
Emner: Fokus på følgende emner La vie des jeunes, l'amitié, l'amour.
Eleverne skal have kendskab til franske unges hverdag og skolegang.
Vi ser serien "Rendez-Vous à Nice" og laver tilhørende opgaver. inkl.
Personkarakteristik..
Grammatik: fokus på følgende uregelmæssige verber: être, avoir, aller, faire.
Der kan med fordel perspektiveres til filmen "La Famille Bélier) og hovedpersonens identitetskrise, skolegang og forhold til sine forældre.
Indhold
Kernestof:
Rendez-vous à Nice Episode 1 Subtitle
Rendez-vous à Nice Episode 2 Subtitle
Rendez-vous à Nice.odt
Afsnit
1. Où se passe l’action (dans quelle ville)?
Vælg to til tre ord fra den kryds og tværs, som vi arbejdede med i mandags og lav sætninger, hvor ordene indgår.
Rendez-vous à Nice Episode 3 Subtitle
Ikke lektie:
Titel
Oversigt over personlige pronominer (5) (4).pdf
1. Pourquoi Clara a-t-elle mauvaise mine ? _____________________________________________________________
Parcourez les expressions ci-dessous et dites si elles sont synonymes de bonne ou de mauvaise santé:
Complétez les dialogues suivants. Inscrivez la lettre correspondante dans l’espace prévu à cet effet.
Répondez aux questions suivantes par une phrase complète.
Connaissant les personnages, qui va dire quoi ?
Rendez-vous à Nice Episode 10 Subtitle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La Banlieue (Eksamen)
Dette forløb sætter fokus på de sociale udfordringer som findes i de franske forstæder. - nærmere bestemt de Parisiske forstæder.
Vi arbejder med filmen "La Vie Scolaire" med særligt fokus på personkarakteristik af filmens hovedpersoner og de problemstillinger, som man finder i livet i forstæderne - med speciel fokus på unges situation. Derudover arbejder vi med filmens titelsang "Je viens de là".
Læringsmål:
Eleverne skal kunne :
- analysere en film/fiktion - herunder lave en personkarakteristik.
- kende og bruge ordforråd der har relation til centrale aspekter af Banlieue-emnet (se nedenfor)
- tale om deres hverdagsrutiner
- kunne klokken
Kernemateriale:
"C'est quoi une bamlieu?" (Un jour, une question :
https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc
La Vie Scolaire (film) + arbejdsopgaver (file:///C:/Users/rktg/Downloads/la_vie_scolaire_elev_materiale%20(5)%20(1)%20(2).pdf
Grand Corps Malade: "Je viens de là" (chanson)
https://www.youtube.com/watch?v=jOFxNoiBcJk
Supplerende materiale:
Les banlieues, reflets des inégalités en France .https://www.youtube.com/watch?v=uF-OQ2cr1gI
Spørgsmål på fransk/generelt ordforråd til "Min dagligdag" + tilbagevisende verber + klokken
file:///C:/Users/rktg/Downloads/Min-dagligdag.-Generelle-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l.-Fokus-p%C3%A5-tilbagevisende-verber-og-klokkeslet%20(4).pdf
Indhold
Kernestof:
la_vie_scolaire_elev_materiale (3).pdf
"La vie scolaire" (film):
Titel
GRAND CORPS MALADE « Je viens de Là » Version LA VIE SCOLAIRE (clip officiel)
Je viens de là Ny.docx
la_vie_scolaire_elev_materiale (5).pdf
la_vie_scolaire_elev_materiale (5) (2).pdf
Min-dagligdag.-Generelle-spørgsmål.-Fokus-på-tilbagevisende-verber-og-klokkeslet.pdf
"Je viens de là": I bedes være klar til at kunne fremlægge jeres arbejde med jeres strofer.
La banlieue (1).pdf
C'est quoi une banlieue ? - 1 jour, 1 question
Possessive pronominer.pdf
Lytteøvelse:
https://www.youtube.com/watch?v=uF-OQ2cr1gI&list=TLPQMjMxMTIwMjPdGtp3XtrGtw&index=1Les banlieues, reflets des inégalités en France
https://www.google.com/search
Min-dagligdag.-Generelle-spørgsmål.-Fokus-på-tilbagevisende-verber-og-klokkeslet (3).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'Enfance difficile
Indhold
Kernestof:
Les choristes. Des questions pour le film (1) (4) (1) (1).docx
Les choristes. Des questions pour le film (1) (4) (1) (1) (2) (1).docx
L'enfant des terres rouges (3) (1).pdf
I bedes gå en tur ud i det fine vejr og undervejs lave en lille video på fransk, om hvad I ser og oplever på jeres vej (vi ser dem næste gang).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Blandet
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe jeres Delprøve 1 (den som I arbejde på i sidste uge), hvis I valgte at tage den med hjem. Og hvis I ikke nåde at blive færdige i modulet, er det lektie til i dag.
Informationsmøde maj 2024 om udveksling med Trouville-sur-Mer (1).pptx
Husk jeres Delprøve 1, hvis I valgte at tage den med hjem i mandags.
SDF oversættelser.odt
SDF oversættelser (2) (1).odt
I får jeres virtuelle moduler til at lave begge nedenstående opgaver individuelt. I bedes aflevere jeres besvarelser i Elevfeedback på fredagens modul samt i opgaver (her i Lectio) senest fredag kl. 20:00.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Les Intouchables
Indhold
Kernestof:
Retteark-De-urørlige-2-g.pdf
"Les Intouchables": Lav de resterende opgaver i hæftet (dvs. opgave 17 + 19).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Skr. eksamen: Lovlige hjælpemidler til Delprøve 2
Til delprøve 2 må I bruge følgende:
Ordbog :
-
Ordbogen.com
- ABC-ordbogen
- Gyldendals røde ordbøger
Grammatik :
Franskportalens pixigrammatik:
https://www.franskportal.dk/grammatik/
Egne noter på papir eller i Word
Følgende dokumenter fra holdets mappe i Lectio : "Tjekliste" + "Noter til tjekliste" i printet version.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La Famille II
Kernestof:
Film: "Il y a longtemps que je t'aime"
Indhold
Kernestof:
Cabossés.pdf
Cabossés Andel del.pdf
PDC-Gregoire-SeulDansLaCour-A1-Apprenant.pdf
STX Fransk begyndersprog A August 2024 Tekst.pdf
stx242_FRAb_A_20082024 (1).zip
Medbring den Delprøve 1, som vi arbejdede med i gårsdagens modul. Vi gennemgår de resterende opgaver.
I bedes forberede 3-4 franske sætninger om filmen. Det kunne f.eks. være noget om hovedpersonen Juliette og søsteren Lea, børnene, og hvad vi ved om deres familierelationer.
Il y a longtemps que je t'aime Arbejdsark.docx
Il y a longtemps que je t%27aime Arbejdsark (1) (1) (2).docx
À la claire fontaine
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La gastronomie francaise (Eksamen)
L’importance de la gastronomie en France
De vigtigste mål med forløbet omfatter:
- at eleverne opnår viden omkring betydningen af madkultur i Frankrig, set fra følgende vinkler: identitet og tradition og bæredygtighed.
- at eleverne opnår sproglige kompetencer og ordforråd til at kunne tale om og diskutere nye tendenser og initiativer indenfor madkultur som fx « le gaspillage ».
Glosetræning bl.a. med fokus på fruits, légumes et aliments,.
Les sous-thèmes:
• Les repas de la journée
• Le goûter (pour les enfants)
• Les courses au supermarché
• Le repas traditionnel / la nourriture traditionnelle en France
• Le gaspillage
Kernestof:
Article : « Nadine raconte : Les habitudes alimentaires des Français » (2 sider)
https://www.education.vic.gov.au/languagesonline/legacy/french/sect34/pdfs/print1
1.pdf
Masterchef France (sæson 6, afsnit 1)
Vidéo: ”Le goûter. Une tradition française” (Karambolage, Arte.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=dDUd0XcYmBs
+ transskription (2 sider)
Chanson : « La chanson des gastronomes »
https://www.youtube.com/watch?v=1b6HyFsVIlA
Texte « Le gaspillage alimentaire » Source :
https://www.fransksprog.dk/fiches/legaspillage-alimentaire
Film: ”Ratatouille” en français de Brad Bird (2007). (111 minutter). + diverse arbejdsopgaver inkl. personkarakteristik
Pourquoi les français sont-ils si fiers de leur cuisine ? - 1 jour, 1 question:
https://www.youtube.com/watch?v=CwIXMJTEUhM
Les différents repas des Français : que mange-t-on en France ?
https://www.youtube.com/watch?v=CwIXMJTEUhM
https://www.la-vie-en-francais.com/la-tradition-de-noel-en-france-et-dans-les-pays-francophones/
https://www.accentfrancais.com/fr/blog/tradition-13-deserts-noel
Supplerende stof:
Opgaver/øvelser fra Franskportalen
Indhold
Kernestof:
Nadine.pdf
Pourquoi les français sont-ils si fiers de leur cuisine ? - 1 jour, 1 question
La nourriture 2.pdf
Nadine (1) (2).pdf
Ratatouille Oversæt følgende sætninger.odt
https://quizlet.com/694180558/flashcards?funnelUUID=9c04bd06-715d-41b7-9042-dd548f640a61
https://quizlet.com/781482111/ratatouille-film-questions-flash-cards/
Gaspillage_eleve (1).docx
STX Fransk begyndersprog A.pdf
Eftersom jeg ikke havde lagt teksten til Delprøve 1 ind sammen med selve opgaven, får I tid på klassen til at lave Delprøven færdig, før vi gennemgår den.
Medbring jeres Delprøve 1.
La cuisine en chantant : chante avec les Gastronomes !
https://www.youtube.com/watch?v=7gtjgnRS_Ts
Mundtlig prøve i fransk begyndersprog A STX.odt
I bedes øve tallene :).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
La Francophonie (Eksamen)
I dette forløb introduceres eleverne for frankofonien og det fællesskab omkring det franske sprog og den franske kultur, som man finder i lande som f.eks. Belgien, Schweiz og Quebec. Arbejdet tager udgangspunkt i elevoplæg om de forskellige frankofone lande.
Materialer:
M. Bering og M. Sørensen: Paroles Francophones. "Tout ce mélange me parle!" side 26 + 27. Gyldendal 2015.
Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw
Miniforløb om La Francophonie på Institut Francais.
Læringsmål:
Eleverne skal få en bredere forståelse for frankofoni og få indblik i det franske sprog- og kulturs indflydelse i lande som Belgien, Schweiz, Quebec samt udvikle deres vokabular og kommunikative kompetencer inden for dette emne.
Der kan her med fordel også perspektiveres til "L'Enfant des Terres Rouges" (kap. 1 + 4) fra 'L'enfance difficile' forløbet.
Indhold
Kernestof:
Følgende er ikke lektie:
La Francophonie
Afsnit
https://www.youtube.com/watch?v=usFCMuL5FJA
Nyttige franske udtryk og vendinger (4) (1).pdf
20250207_125642.jpg
20250207_125720.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Le Conte (Eksamen)
Tekster:
Fokus på karakteristiske træk ved eventyrgenren (des traits typiques des contes).
Charles Perrault: La Barbe-Bleue (1697) (fra
Systime.dk
Les contes de fées à nouveau)
Charles Perrault: Le Petit Chaperon rouge (fra
Systime.dk
Les contes de fées à nouveau)
Diverse opgaver (fra
Systime.dk
Les contes de fées à nouveau)
"La Belle et la Bête" (film fra 2014)
Indhold
Kernestof:
Les Contes:
Les contes de fées. Traits typiques. (6).docx
La Barbe Bleu 1.odt
Antonymes.odt La Barbe-Bleue deuxieme partie (1).odt
Vrai ou faux.odt
La Barbe Bleue troisieme partie.odt
Questions pour le conte entier:
Le petit chaperon rouge Image.odt
I bedes være klar til at kunne samle op på de opgaver omhandlende "Le Petit Chaperon Rouge", som vi arbejdede med i tirsdags (se den vedhæftede fil under tirsdagens modul).
Quiz og byt.odt
Quand tu vas analyser un conte.odt
Oversæt:
Delprøve 1 Le Tour de France Femmes Retteark.pdf
La belle et le bête 2014 analyse (1) (7).docx
La belle et le bête 2014 analyse (1) (7) (1).docx
Google Search
Mundtlig eksamen Fransk Begyndersprog (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954221", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954221", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954221" }