X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Sarah Dalsgaard Amossen
Hold
2022 SP/b (
1b SPb
,
1b SPb (puljetid)
,
2b SPb
,
2b SPb (puljetid)
,
3b SPb
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando begyndersystem
Titel 2
Hvad er Spanien?
Titel 3
Eksamensforløb 1: Migración - el sueño americano
Titel 4
Tilladte hjælpemidler til skriftlig årsprøve
Titel 5
Start i 3.g_miniforløb
Titel 6
Eksamensforløb 2: Colombia y el narcotráfico
Titel 7
Eksamensforløb 3: La novela policiaca
Titel 8
Dyrk sproget
Titel 9
Eksamensforløb 4: La guerra civil española
Titel 10
Tilladte online hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando begyndersystem
Fortsat arbejde med begyndersystemet Caminando.
Indhold
Kernestof:
Minlæring - regelmæssig nutid verber
Læs i din bog side 18 og repeter bestemt og ubestemt artikel samt vejrudtryk.
Øv dig på at bøje ser, estar og hablar. Du kan finde bøjningen af hablar i nutid på side 32 i din bog.
Minlæring - lektier
Læs teksten om Aurora Aragón på side 46-47 i bogen. Du skal IKKE svare på spørgsmålene, dem arbejder vi med i timen
Vi skal også arbejde lidt med ugedage, vejret og månederne i dag, så find side 35 i din bog og øv dig på gloserne til disse emner
la ropa - quizlet
Los colores - quizlet
Gloser_Pepa la cerdita
Peppa Pig en Español | Feliz Navidad! | Pepa la cerdita
Tareas con Peppa Pig (1).docx
¿Cómo se dice la hora en español? - ProfeDeELE
Colores y números. Song to learn Numbers and colors in Spanish for kids and children
Los Números del 1 al 100 - Canción Infantil - Aprende los Números
For træningens skyld: brug 10-15 minutter på at øve dig i bøjningerne af ser, estar, tener og ir (Hvis du er sikker I dem og kan den uden problemer er det ok at stoppe før de 10 minutter). Du kan finde alle bøjningerne i minigrammatikken bagerst i di
Que Hora Es? Part 1
Minlæring - nær fremtid
Minlæring - gustar
Minlæring - diftongerende verber
I grupperne skal I have jeres manuskript færdigt til dette modul, hvor I vil få tid til at indspille jeres soap (eller andet)
Jeg har givet jer lektier for med diftongerende verber på minlæring. Det direkte link er her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=198572
Vocabulario de la familia en español - ProfeDeELE
Lille oversættelse.docx
Øv dig på nedenstående adjektiver - oversæt dem til dansk. Noter hvor mange af dem du umiddelbart kan forstå fordi de minder om det danske/engelske ord for samme egenskab.
retteark hæfte med artikler og substantiver.pdf
Opgave 2_præsentation af karakterer fra Frost..docx
Øv dig på familiegloserne på side 48 i caminando. Nogle kender I allerede - nogle vil være nye og kræve lidt mere forberedelse.
Minlæring - træning af verber
Se på billedet og gør sætningen færdig på spansk.odt
Minlæring - præpositioner intro
GENITIV.pdf
Enrique Iglesias_bailando.docx
Læs på side 186 i caminando om gerundium. Vi arbejder videre med formen i dette modul
medbring caminando
ØV dig på betydning og bøjning i nutid af nedenstående verber - obs. de diftongerer alle
Gruppeopgave til fredag den 31 1b.odt
Projekt_skriv en børnebog på spansk.docx
Storeboard_børnebogsprojekt.docx
grupperne der skal læse deres børnebog op i dette modul er:
Øveord til bog (Sara H, Pola, Katrine J og Anna B) - alle skal øve disse ord for bedre at kunne forstå bogen.
Dem der læser børnebøger op i dette modul er:
Gloser til bøgerne som I skal øve jer på til modulet:
Øveord til bøger
I skal til dette modul øve jer i at bøje hjælpeverbet haber:
Øveord til børnebøger
Husk jeres opgaver med 'Me gustas tú'. Hvis du ikke blev helt færdig laves opgaven færdig derhjemme.
info om skriftlig prøve 12 maj 2023.docx
Medbring udfyldte papirer til studieturen. De er udleveret i hånden 12/5 og sendt i besked på lectio samme dag.
Clausen, Waldenström, Westerman og Wik-Bretz: Caminando Grundbog, Gyldendal; sider: 58
Preguntas para hablar sobre sí mismo
Los Pasatiempos en Español: Actividades, Gustos y Preferencias - SpanishLearningLab
Los Pasatiempos en Español: Vocabulario y Oraciones
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Precentación
02-12-2022
Manuskript til juego de rol
16-01-2023
Tarea #2
28-02-2023
Tarea #3
22-03-2023
Tarea #4
01-05-2023
Skriftlig test
12-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad er Spanien?
Indhold
Kernestof:
gloser til sommerferie
Full History of Spain Summarized On Animated Map
Medbring bogen spontant spansk.
Horarío de comer en España_modul 3.pdf
Learn La comida y la cocina and much more on Memrise
Comida
Lyt til spansk musik (af kunstnere fra Spanien, ikke Latinamerika).
Tarea 1_un artículo.docx
Why does Rosalía attract so many haters in her home country?
Transportskema Granadabesøg
Ark med gode gloser.pdf
Rosalía - projektarbejde.docx
Frygtløs fornyer_Rosalía_artikel weekendavisen.pdf
Kig på rettelserne til Tarea #1, forsøg at få rettet til, og vær klar til at spørge, hvis det er nødvendigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamensforløb 1: Migración - el sueño americano
Emnet er lavet i samarbejde med engelsk og fra spansk side har der været fokus på psuh og pull-faktorer hvordan det at krydse grænsen har været samt eksempler på hvordan det har været et være kommet til USA fra Mexico
Fra bogen: Retratos latinos en California:
s. ?? Push og pull - faktorer
s. 28: Interview med Francisco Jiménez
s. 43: ‘Las casas de cartón’ sang af Alí Primera
s. 50: Interview med José Hernández l. 1-15
s. 60: Interview med Alma Cruz l. 1-11
s. 74: interview med Santiago Bernal l. 1-14
s. 90-91: interview med Sofía Campos l. 1-9 og 1-4 hhv
s. 113-114: Pobre Juan, sang af Maná
Fra bogen: Al otro lado - el sueño americano skrevet af Helene Balslev Clausen og Line Flintholm, 2004, Gyldendal.
s. 24: El paso - César Urbina Nieto fortæller.
s. 61: Migra, sang af Carlos Santana
Fra bogen: Somos Latinos in the U.S. skrevet af Aase kledal og Berenice Lara Laursen, Systime, 2007.
s. 21: Estoy enamorada, sang af Yolando Pérez og Don Cheto
s. 36: Aquí venimos a pasar hambre y amarguras, digt af Barbara Brinson Curiel
s. 56: Frijolero, sang af Molotov
s. 61: Where you from, digt af Gina Valdés
Dokumentaren er lånt på CFU - og den er pt lånt til jer til og med 11/6
Dokumentar: Uddrag af: Drømmen om USA (3) - handlet til sex
Instruktør:
Matthew Heineman
År: 2020
Produceret af: Showtime
Indhold
Kernestof:
Duolingo classroom
i spontant spansk s. 16-18 øver du dig på bøjninger af tener, poder og querer.
gloser til push og pull
Der er lagt en lektie til jer på duolingo.
Tareas después del texto.docx
Kig mine rettelser til entrega 2 igennem og se hvad du selv kan gennemskue og hvad du lige skal have spurgt til.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Der ligger lektier til jer på duolingo
Der ligger lektier til jer på duolingo - det er 20 xp som skal laves inden times begynder. Altså ikke en bestemt opgave blot 20 XP
Vær forberedt på at jeg skal snakke med jer i grupperne om de fire personer vi læste om sidste gang. DVS: det kan være godt lige at læse op på sin person igen inden timen
El paso_fra Al otro lado.pdf
Opgaver til la frontera.docx
Jeg kan ikke køre ordbøgerne ud til jer, så I skal svinge forbi depot 2 (i nærheden af lokale 8) for at få en ordbog. jeg kommer så hurtigt jeg kan, men den er nok 9.45, da jeg underviser i 60 i 1. modul
Tilladte hjælpemidler er: lommetyren, spontant spansk og ordbog som du enten selv har med eller som du får af mig.
Øv dig på tallene 1-100 - vi skal spille julebanko, og så er det vigtigt. Brug evt denne sang :)Mi hijo aprendio a contar con esta cancion - Numeros del 1 al 100 - Canciones Infantiles - #
Mexican culture_culture atlas.docx
Tekster til ser mexicano en EE.UU.pdf
Opgaver til estoy enamorada.docx
referat af mexican culture
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tilladte hjælpemidler til skriftlig årsprøve
Online ordbog:
ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/
Minlæring.dk:
https://app.minlaering.dk/bog/4
stave og grammatikkontrol i word - offline version
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelser
En guide til almindelige spanske verber | Superprof
Minlæring_gerundium
Billedbeskrivelser vejledning.docx
Ark med gode gloser.pdf
Billedbeskrivelsesopgaver_træning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Start i 3.g_miniforløb
Vi starter året med fokus på at læse, skrive, lytte og tale.
Indhold
Kernestof:
Podcast
Medbring høretelefoner til lytteøvelse
PALABRAS_INTERROGATIVAS.pdf
Øv jer på modalverberne - betydning og som minimum hvordan de bøjes i nutid og før nutid (perfektum). Få evt hjælp i 'spontant spansk' eller jeres grammatikbog til bøjningerne.
Øv jer på nedenstående verber - betydning og som minimum hvordan de bøjes i nutid og før nutid (perfektum). Få evt hjælp i 'spontant spansk' eller jeres grammatikbog til bøjningerne.
Øv jer på nedenstående hitverber - betydning og som minimum hvordan de bøjes i nutid og før nutid (perfektum). Få evt hjælp i 'spontant spansk' eller jeres grammatikbog til bøjningern
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensforløb 2: Colombia y el narcotráfico
Med fokus på Colombia som land, samt hvordan serien Narcos kan have været med til at skabe en ensidig opfattelse af Colombia internationalt. Forløbet bygger ovenpå et forløb fra 2.g om Colombia.
kernestof
El país de Mario - fra la identidad contrastada side 22-25
Narcos, dificil de vender en la Colombia que la inspiró. Fra 'La voz de Galicia. https://www.lavozdegalicia.es/noticia/television/2017/09/09/narcos-dificil-vender-colombia-inspiro/0003_201709G9P53994.htm
Fra bogen el sexo en proceso af Louise Friis Arfaoui og Maria Francisca Gavilán, Columbus 2021
- s. 6-9, Introducción a los estereotipos y al machismo
- s. 16: El reggaetón
- s. 17-18: Cali y el Dandee: la muda
Supplerende stof:
Oh blanca navidad artikel fra Rodrigo medlemsblad skrevet af Tess Topholm
Ted talk: 'the danger of a single story' med Chimamanda Adichie
https://www.youtube.com/watch?v=LmjKUDo7gSQ
Narcos: sæson 1, episode 1 og 2
Indhold
Kernestof:
Øv jer på nedenstående verber både betydning og bøjning af dem i både nutid og perfektum.
trivselsundersøgelse
Kompendie_el narcotráfico.pdf
Lav opgave 3 og 4 i starten af jeres kompendium om 'el narcotráfico'
Øv jer på betydning af og bøjning i nutid af verberne fra opgave 1 i kompendiet.
Preguntas al texto_Mario.docx
Øv jer på nedenstående verbers betydning og bøjning i nutid (OBS: kun et af verberne er uregelmæssigt):
The danger of a single story
NarcosOpgaveark.docx
husk den lektie i fik mundtligt i går - dem der ikke var der er lovligt undskyldt
Øv nedenstående bøjninger af verber
Husk jeres papir med arbejdsopgaver til Narcos. Vi har tid til at tilføje undervejs, og der er få opgaver, som først kunne laves efter at have set episode 2
Hav læst teksten om stereotyper, machismo og marianismo(udleveret tirsdag). Hav desuden noteret jer hvilke (hvis nogle) af disse I mener vi ser repræsenteret i de to første afsnit af Narcos.
Fortæl om en sang_skabelon.docx
Opsamling på forløb_notatark.docx
Medring et billede/en tegning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensforløb 3: La novela policiaca
-Eleverne skal lære centrale begreber for at kunne beskrive genren
-Eleverne skal lære hvad karakteriserer krimier
-Eleverne skal lære ordforråd om selve genren
-Eleverne skal kunne identificere elementer af genren når de læser spanske tekster
-Eleverne skal kunne se hvordan genren er repræsenteret i en film som foregår på en bestemt historisk baggrund
Novela policiacil:
https://humanidades.com/novela-policial/
Krimi: Jose Luis Ocasar Ariza: Amnesia
Film: La isla minima
Anmeldelse af 'La isla minima' i politiken. PDF i forløbet
Indhold
Kernestof:
Trine, Emilie y Ida presentan su canción
Novela Policial: qué es, características, estructura, autores
Oliver, Emre y Felix presentan su canción
Pola, Anna D, Monique y Emma presentan su canción
Jose Luis Ocasar Ariza: Amnesia, Editorial Edinumen; sider: 9-24, 42-45
Øv dig i de 10 gloser, du selv fandt frem til, du skal bruge for at kunne fortælle om lørdagen ( el sabado) i vores krimi. Og medbring i det hele taget bogen :)
Øv dig på nedenstående udtryk, vi skal bruge til dans
Katrine L, Kalina og Oliver W presentan su canción
SRP inspiration til spansk
futurum.php
Anmeldelse af 'La isla minima' i politiken_2015.pdf
Besvar spørgeskema om undervisningsevaluering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dyrk sproget
Indhold
Kernestof:
adjetivos populares.php
Dyrk sproget_elevopgaver.pdf
Dyrk sproget_Elevintroduktion.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensforløb 4: La guerra civil española
Eleverne skal kende til de store træk i den historiske baggrund for den spansk borgerkrig. Herunder kender de til to to sider og hvilke politiske ideologier samt symboler der var tilknyttet de to.
"Den spanske borgerkrig 1936-1939" (introducción en danes)
del libro "Spanien - krise, krig, diktatur, demokrati" de S. Jørgensen (2009), pp. 31
y 38-39.
"La guerra civil española" (texto en español)
del libro "Galeria -15 imagenes españolas" de Tengberg-Hansen y Laursen (2002), pp.
44-47
Fra bogen: "La guerra civil española" de Helene Caprani (2024)
- "Los dos bandos" pp. 24-27
- "carteles del bando sublevado"pp. 31
- "El fascismo en la guerra civil española" pp. 33
- "El socialismo en la guerra civil española" pp. 37
- "El anarquismo en la guerra civil española"pp. 43
- "El apoyo intemacional" pp. 51-53
- "Las brigadas intemacionales" pp. 55-57
Picasso: Guemica (1937) "Un cuadro para la paz"
del libro "Picasso" de Havsten y Brink (2005), pp. 70-71
"Breve historia de la España moderna-De la guerra a la Transición"
del libro "Sin prisa pero sin pausa" de Clausen y Nørgaard (2016), p. 80
"La familia" de "Acerca de la familia española", Romansk Institut (1978), pp. 4, 7, 8
"La censura en España durante la dictadura de Franco"
del libro "Con Cesar-En spansk kunstners hverdag" de Tengberg-Hansen y Laursen
(2002), pp. 55-56)
El laberinto del fauno (pelicula en español) dirigido por Guillermo del Torro (2006)
Indhold
Kernestof:
Kompendium_la guerra civil española_3b 2025.pdf
Oversæt nøglegloserne på side 5 i kompendiet fra spansk til dansk - Mange af dem vil være transparente, så prøv først uden ordbog
Kompendium om 'La guerra civil española' side 13-14
Tarea_haced un podcst sobre la guerra civil española.docx
Passiv på spansk.pptx
Opgaver med se-konstruktioner(1).docx
Læs side 27-28 i kompendiet om Pablo Picassos berømte maleri 'Guernica' En lille print at maleriet ses på side 29.
Billedbeskrivelser_en brugsanvisning.pdf
Tekstgennemgang_en brugsanvisning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tilladte online hjælpemidler
Tilladte online hjælpemidler til eksamen og terminsprøve
ordbogen.com
minlaering.dk
aprende2.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954225", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954225", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954225" }