X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPb/sr2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Aida Ümit Dönmez
Hold
2022 SPb/sr2 (
1g SPb/1
,
1g SPb/1 (puljetid)
,
2g SPb/1
,
2g SPb/1 (puljetid)
,
3g SPb/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersprog fortsat
Titel 2
El sexo en proceso
Titel 3
Los Jóvenes españoles
Titel 4
La guerra civil española -Los niños robados
Titel 5
Narcocultura
Titel 6
La inmigración
Titel 7
La novela policíaca
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersprog fortsat
Vi fortsætter med begynder spansk og vil arbejde med flg. faglige mål:
-Forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-Tale et klart og nogenlunde flydende spansk, så man kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger indenfor kultur og samfund
-Præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på et klart mundtligt og nogenlunde flydende spansk
-Skrive korte stile på et enkelt og sammenhængende spansk
-Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Særlige fokuspunkter: Ordforråd; udtale; simpel dialog; kongruens; bøjning af verber i præsens, perfektum, ir a + infinitiv, gerundium, objektspronominer, indefinitte pronominer, refleksive verber, præteritum og imperfektum.
Materialer: Caminando grundbog + øvebog, hjemmesiden
aprende.dk
, film, video, billeder, musik.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Titel
Oversæt side 65 fra "Estudiamos" i jeres bog. Uden google translate! :-)
Lav opgaverne med ser og estar på minlæring.dk.
Oversæt resten af kapitel 4b.
Lav lektien med possesive pronomener på minlæring.dk
Tabla de verbos en pretérito perfecto
El pretérito perfecto
Oversæt side 76 i jeres bog.
Oversæt side 81 og læs de blå bokse på side 78 i jeres bog.
Oversæt side 82 i jeres bog og læs det vedhæftede dokument.
PERFECTO.pdf
LOS_COLORES (1).pdf
El gerundio - ¿Qué están haciendo?GERUNDIO.pdf
Læs los comentarios på side 78 og 89 i jeres bog og lav opgaverne med perfektum på minlæring.dk.
Oversæt side 88 i jeres bog.
El gerundio - ¿Qué están haciendo?
Gerundio (A2 Gerundios Regulares)
Unidad 5a ejercicios.pdf
Oversæt side 91+92 i jeres bog.
Spørgeord-opgaver.jpg
Oversæt side 93 i jeres bog og læs "Comentarios" på side 94.
GERUNDIO.pdf
PALABRAS_INTERROGATIVAS.pdf
GUSTAR.pdf
SMALL-TALK_GUSTAR.pdf
Spørgeord
Oversæt side 96 fra "Actualmente" og side 97 i jeres bog.
PRONOMENER.pdf
Direkte obj.pronominer øvelser.pdf
Pronomenoversigt CS.doc
Oversæt side 101 indtil "Retrasos".
Oversæt fra "Retrasos" på side 101 og lav opgave 2 EN EL BANO a+b på side 65 i dokumentet Unidad 6b ejercicios. I kan bruge side 103 i jeres grundbog som hjælp.
OBJETO_DIRECTOINDIRECTO.pdf
Oversæt side 104-105 i jeres bog.
PASADOS.pdf
PPP-PrÃÂ_teritum og Imperfektum.pptx
Lav lektien med præteritum på minlæring.dk
Præteritum & Imperfektum opgaver.pdf
Læs om præteritum og imperfektum i de dokumenter, I har fået og øv jer på bøjningerne af de regelmæssige verber i præteritum og imperfektum.
Oversæt side 107+108 i jeres bog.
Ejercicios 6c side 68.jpg
Ejercicios 6c side 69.jpg
GENITIV.pdf
SER_ESTAR.pdf
Da jeg skal på studietur og halvdelen af klassen er til SR-dag, skal dem der er tilbage laver opgaverne med ser, estar og hay på minlæring.dk. God fornøjelse! :-)
Lav lektien med refleksive pronomener på minlæring.dk. Det er vigtigt, at I læser introduktionen inden I går i gang med opgaverne.
Refleksive verber-1.jpg
Refleksive verber-2.jpg
Refleksive verber-3.jpg
Los verbos reflexivos - “Y No Hago Más Na’” por El Gran Combo de Puerto Rico
www.letras.com
Ejercicios 7a.pdf
Oversæt side 116 indtil 'Tareas' og læs 'AR.3.7 Brug af artikel foran betonet a og ha' på
Rutina diaria - verbos irregulares y verbos reflexivos
Lav lektien med gerundium på minlæring.dk
Gerundio (A2 Gerundios Irregulares)
¿Qué están haciendo? - El gerundio en español
Oversæt side 122 i jeres bog.
Oversæt side 123 i jeres bog.
Oversæt side 126 i jeres bog.
Lav lektierne med ser og estar på minlæring.Pronomenoversigt CS.doc dk.
Lav lektien med pronomener på minlæring.dk. Vi skal desuden gennemgå oversættelsen af side 133+134 i jeres bog, som I har arbejdet med i timen i mandags.
Omfang
Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El sexo en proceso
Forløbet tager fat på forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen og det der handler om rettigheder til abort og katolicismens indflydelse på kønssynet i Latinamerika såvel som Spanien. Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.
Materiale:
El sexo en proceso s. 4-9, 16-21, 23-31, 34-60, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui , 2021 af Forlaget Columbus.
Supplerende materiale:
Wisin & Yandel - Chica Bombastic (Official Video) - YouTube
Film: Te doy mis ojos
Film: Invisible
Indhold
Kernestof:
El sexo en proceso s. 4-9.pdf
Lav opgave C på side 9 i dokumentet, I har fået på timen d. 16. 8.
Titel
- Læs og forstå side 10 i teksten El sexo en proceso.
Læs og forstå side 11 i El sexo en proceso og slå gloserne i 'Vocabulario' op.
SER_ESTAR.pdf Lav lektien med ser og estar på minlæring.dk
El sexo en proceso s. 16-18.pdf
Lav lektien med direkte objektspronomener på minlæring.dk
Direkte obj.pronominer øvelser.pdf
El sexo en proceso s. 19-21.pdf
Læs side 19 i El sexo en proceso i dokumentet I har fået i modulet d. 4. september og skriv mindst 5 nøgleord til det på spansk.
OBJETO DIRECTO (A1-A2 presente)
Lav "Antes de leer A+B" på side 27 i El sexo en proceso og læg jeres besvarelser i elevfeedback. I skal desuden læse side 27, 28 og 29 i dokumentet "El sexo en proceso s. 23-31".
Uregelmæssig perfektum
el presente y el pretérito perfecto
los verbos en el pretérito perfecto
Lav antes de leer A. på side 36 i El sexo en proceso. Læs den samme side og lav jeres egen gloseliste til teksten. Lektien skal lægger op i elevfeedback. PS I må gerne oprette jer på Duolingo classroom ved at klikke på det vedhæftede link, eller gå i
Duolingo classroom
pers pron direkt obj 1 quiz.php
Los verbos importantes
Lav antes de leer s. 40 i El sexo en proceso og læg det i elevfeedback.
Lav lektien med personlige pronomener på minlæring.dk
Lav opgaverne med præteritum & imperfektum på minlæring.dk
SER_ESTAR.pdf
Hay, ser og estar.pdf
ser estar.php
Læs side 45 i El sexo en proceso og skriv nøglegloser i elevfeedback.
OBJETO_DIRECTOINDIRECTO.pdf
personlige stedord.php
Lav A+B i Después de leer på side 48 i El sexo en proceso.
Læs teksten s. 49. ‘El caso de Manuela’ og skriv de gloser ned du kan huske fra sidste modul.
Lav ’Antes de leer’ A+B. s. 51+52.
GERUNDIO.pdf
Gerundio
¿Qué están haciendo? - El gerundio en español
Læs side 54 i El sexo en proceso.
Lav después de leer a+b på side 54 i El sexo en proceso og sæt jeres svar ind på elevfeedback på lectio.
Læs side 55-56 i El sexo en proceso.
Gambitter
Antonymer
Vi ser filmen Te doy mis ojos.
Te doy mis ojos
Te doy mis ojos centrale ord_samlet liste (1).docx
Te doy mis ojos.docx
Lav opgaverne I fik til filmen Te doy mis ojos i sidste modul færdig og læg det i elevfeedback.
Verbalperifraser.pdf
Verbalperifraser-opgaver.pdf
Verbalperifraser
Cuba Jineterismo Delprøve 1 og 2.docx
Lav lektien med "Udtryk med infinitiv og gerundium - verbalperifraser" på minlæring.dk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Los Jóvenes españoles
I dette forløb har eleverne tilegnet sig viden omkring de unge spanieres situation.
Materiale: Nuevos Retratos
Tekster:
-Cómo son los jóvenes españoles.
- Generación mil euros (Nuevos Retratos)
- Tamara (Nuevos Retratos)
- El botellón pros y cons
- El botellón af G. Abildgaard Christensen og L. Madsen
- Entre tres países (Nuevos retratos)
-Delirio en Ibiza (Nuevos retratos)
Indhold
Kernestof:
Læs side 19-21 i Nuevos retratos.
Mileurista
imperf anv.php
preteritum anv.php
imperf bojn.php
preteritum bojn.php
Jer der ikke har læst side 19-21 i Nuevos retratos sidste gang læser det, og jer der har læst det, kan læse det for at få det genopfrisket. I skal derudover læse om imperfektum og præteritum på aprende.dk (I fik links til dem i sidste modul).
PASADOS.pdf Lav arbejdsspørgsmålene i dokumentet `Nuevos retratos`på side 22 færdig og læg dem i elevfeedback + øv jer på regelmæssige verbers bøjning i præteritum og imperfektum.
18. Præteritum
Titel
Lav lektien med genitiv på minlæring.dk + lav lektien med Discuss others´ lives på Duolingo, som jeg har oprettet.
Tamara
Læs side 27+28 (indtil `Barcelona y Berlin` y teksten Tamara la madrileña og besvar spørgsmålene 8-14. Svarene skal skrives i elevfeedback.
Lav lektien med præteritum og imperfektum på minlæring.dk
Præteritum&Imperfekum
Læs og forstå den vedhæftede tekst.
Billedbeskrivelse
Perifraser
Lav opgaverne med gustar på minlæring.dk. Husk også at bruge lidt tid på Duolingo!
GUSTAR.pdf
SMALL-TALK_GUSTAR.pdf
Gustar øvelser.pdf
El botellÃ_n fra G. Abildgaard Christensen og L. Madsen, Fiestas (2).doc
Lav opgaverne med præteritum og imperfektum på minlæring.dk. Teksten I har fået i sidste modul skal være læst færdig.
PASADOS.pdf
Lav øvelserne med adjektiver på minlæring.
Læs resten af "Entre tres países" (fra side 36). Første gang skal I læse den uden at slå ord op og anden gang skal I læse den, hvor I slår gloser op i ordbogen.
Entre tres países
Læs om præteritum og imperfektum i jeres bog og øv jer på regelmæssige verbers bøjninger i præteritum og imperfektum.
PPP-PrÃÂ_teritum og Imperfektum.pptx
- Lav lektien med ser og estar på minlæring.dk og hav styr på hvornår man bruger de to verber. Da der stadig er nogle som ikke kan bøje verberne ser og estar i præsens, skal I alle sammen kunne bøje dem udenad. Jeg tjekker inden timen starter og dem
Besvar spørgsmålene 8-16 på side 71 i teksten Delirio en Ibiza.
Lav oversættelsen på side 70 i teksten Delirio en Ibiza.
11.8: Ejercicios- Presente perfecto
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La guerra civil española -Los niños robados
Elever får kendskab til den Spanske Borgerkrig, hvor der bliver lagt et særligt fokus på krigens to parter: ”Los nacionalistas” og ”Los republicanos”, samt deres støtter, politiske holdninger og værdier. Som afslutning på forløbet arbejder vi med Spaniens stjålne babyer.
Grammatik: Præteritum og imperfektum, pronomener og introduktion til konjunktiv.
Tekster:
- “El laberinto del Fauno” (film) af Guillermo del Toro, 2007.
- "Den spanske borgerkrig 1936-1939" fra bogen ”Spanien – krise, krig, diktatur, demokrati”. Jørgensen 2009, s. 31 og s. 38-39.
- "Cristobalina og den store historie" fra bogen ”Villar – los hijos de Manuela”. Koch og Rosenkilde 2006, s. 6-8.
- "La Guerra Civil española" fra bogen ”Galería – 15 imágenes españolas”. Tengberg-Hansen y Laursen 2002, s. 44-46).
- “La familia” fra ”Acerca de la familia española”, Romansk Institut 1978, s. 4, 7, 8.
- “La censura en España durante la dictadura de Franco” fra bogen “Con César – En spansk kunstners hverdag”. Tengberg-Hansen og Laursen 2002, s. 55-56.
- Dokumentar: “Spains stolen babies”. BBC, 2008. (
https://www.youtube.com/watch?v=CKTMm1qTUow
)
- Niños robados en España, Enfoque Europa (Mercedes)
https://www.youtube.com/watch?v=JohObVqdxj4
- Dokumentar: El silencio de otros
Indhold
Kernestof:
Læs side 8+9 og 10 (indtil Las dos Espanas) i kompendiet La guerra civil.Kompendie-La Guerra Civil española.pdf
Kompendium La dictadura franquista y los ni__os robados.docx
Billedbeskrivelse
Læs det vedhæftede dokument og skriv noter til det i elevfeedback.
Spain's stolen babies - a BBC documentary
Lav lektien med ser, estar og hay på minlæring.dk. Lektien hedder 'Verber' på minlæring.dk
Sætninger med hay, ser og estar til de, der ikke laver video.docx
Øv jer på billedbeskrivelse.
Niños robados en España | Enfoque Europa
Titel
Læs det vedhæftede dokument og øv jer på præteritum og imperfektum bøjningerne af de regelmæssige verber.
El laberinto del fauno 1 fra MHN.doc
Ejercicios para El laberinto del fauno 3.g.docx
Adjektiver - ser eller estar.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Narcocultura
I dette forløb har målet været:
- at give et indblik i den narkoproblematik, som forbindes med især Colombia.
- skabe opmærksomhed omkring, hvilken rolle stereotyperne og fordomme spiller ind i et nyt kulturmøde, og relationen til den nye og den vante kultur.
- at have grundlæggende kendskab til "den anden" og forstå sig selv bedre.
- at kunne fortolke kulturprodukter
- at være bevidste om, hvordan "den anden" bliver fremstillet i en tekst, på et billede, i en tv-serie.
Materialer: Kernestof: - "El país de Mario: Colombia" i: "La identidad contrastada" af Mikkelsen, O. & Riismøller, P. (2013): 22-25
- Ep. 1-2 af "Narcos", Netflix
- "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix",
Tekst B fra Delprøve 2 fra Opgavesættet Generalprøve 2019
- "Narcos, difícil de vender en la Colombia que la inspiró" (artikel, 2017): https://www.lavozdegalicia.es/noticia/television/2017/09/09/narcos-dificil-vender-colombia
-inspiro/0003_201709G9P53994.htm
Supplerende materialer: - "Oh Blanca Navidad" af Topholm, T. i Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo"
- TedTALK "The danger of a single story" af Chimamanda Adichie:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- Artikel fra DR: "Colombias kokainproduktion sætter rekord" (2018):
https://www.dr.dk/nyheder/udland/colombias-kokainproduktion-saetter-rekord
- Diverse arbejdsark knyttet til forløbets vigtige begreber
Indhold
Kernestof:
Læs om verbalperifraser og skriv 5 sætninger med verbalperifraser. Sætningerne skal lægges i elevfeedback.
Læs om ser og estar og hay og skriv 3 sætninger med hvert verbum i elevfeedback.
Lav lektien med 'Præpositionen a' på MinLæring og skriv hvad I har lært af lektien i elevfeedback.
Læs teksten 'Oh blanca navidad' (s.24-25) i kompendiet og besvar spørgsmålene i elevfeedback.
Læs det vedhæftede dokument.
Læs om præteritum og imperfektum i jeres grammatikbog og skriv i elevfeedback hvornår man bruger disse to tider.
*Lav lektien med verbalperifraser på minlæring.
Læs resten af teksten (side 30) i 'El país de Mario: Colombia' i jeres kompendium og øv jer på de regelmæssige verbers præteritum og imperfektum bøjninger.
Øv jer på billedbeskrivelsesudtryk og verbernes bøjninger i præteritum og imperfektum.
Lav lektien med præteritum og imperfektum på minlæring.
Lav lektien med imperfektum på minlæring.dk. Jer der ikke var til stede i sidste modul skal også se The danger of a single story.
Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story | TED
Lav opgave b. El peligro de los estereotipos og Ejercicio 2: El concepto de poder a+b på den næste side i jeres kompendium.
Haz el ejercicio 3: El mensaje de Chimamanda en la página 34 y el ejercicio 4: La única historia y el concepto de 'cultura' en la página 36.
Quiz og byt Narcotráfico.docx
Husk jeres pasnummer
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La inmigración
Formålet med forløbet har været at give eleverne indblik i de samfundsmæssige forhold, der ligger til grund for immigration samt forstå hovedindholdet i de almene problemstillinger.
Særlige fokuspunkter:
Særlige fokuspunkter: Ordforråd; udtale; simpel dialog; kongruens; bøjning af verber i præsens, perfektum, ir a + infinitiv, gerundium, objektspronominer, indefinitte pronominer, refleksive verber, præteritum og imperfektum.
Materiale:
Dolores Soler-Espiauba ”Moros en la costa”, Kaleidoscope, 2004
Filmen Sin nombre
Filmen María llena eres de gracía
Manu Chao - Clandestino
Indhold
Kernestof:
Lee las páginas 7+8 en Moros en la costa.
Læs kapitel 3 i Moros en la costa.
Titel
Læs kapitel 2 i Moros en la costa og skriv nøgle ord til det.
Læs om direkte og indirekte objektspronomener i jeres grammatikbog.
I skal lave opgaverne med direkte- og indirekte objektspronomener, I fik i sidste modul færdig derhjemme. Har også vedhæftet det her.
Haz un resumén del capítulo 5 en Moros en la costa y ponlo en elevfeedback.
Vi ser film ifb. forløbet immigration (eksamenspensum)
Læs side 21+22 i Moros.
Læs og forstå side 32+33 og 34 i Moros en la costa og skriv nogle nøgleord i elevfeedback.
futurum.php
Feliz Navidad Year 1.pdf
Lee el resto del capítulo 8 (las páginas 36+37 y 38)
Moros med gloser cap-1. 8-13.pdf
Læs side 45-48 i Moros.
Læs side 49-53 i Moros.
*Læs kapitel 12 i Moros.
Lav oversættelsen K på side 27 i Moros lærerhæfte og aflever den i mit dueslag på lærerværelset. I må gerne arbejde i grupper, men husk at skrive alle gruppemedlemmers navne på afleveringen.
Læs det vedhæftede dokument og øv jer på præteritum og imperfektum-bøjninger af de regelmæssige verber.
Delprøve 2 om Enrique.pdf
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La novela policíaca
-Eleverne skal lære centrale begreber for at kunne beskrive genren
-Eleverne skal lære hvad der karakteriserer krimier
-Eleverne skal lære ordforråd om selve genren
-Eleverne skal kunne identificere elementer af genren når de læser spanske tekster
-Eleverne skal kunne se hvordan genren er repræsenteret i en film som foregår på en bestemt historisk baggrund
-Eleverne skal kunne identificere forskel og ligheder mellem noveller-filmen
-Eleverne skal læse tekster fra genren, også spanske tekster
Materialer: Lourdes Miguel & Neus Sans. “La llamada de la Habana” Systime, 1989
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 6+7 i La llamada de la La Habana. SKAL læses hjemme og ikke på timen.
Oversættelser - spansk.pdf
Opgave - billedbeskrivelse.docx
*Lektien inden modulet: Læs kapitel 8,9,10 og 11 i La llamada de la Habana. I skal i selve modulet skrive et resume af det på spansk.
* Læs kapitlerne 12, 13, 14 og 15 i La llamada de la Habana og skriv et resume af det.
I skal finde fejlene i den vedhæftede opgave og rette fejlene. Der er både kongruensfejl, fejl i brugen af ser og estar og præteritum og imperfektum.
La Lamada de la Habana.pdf
Læs kapitel 19, 20 og 21 i La llamada de la Habana.
OEvelse7.pdf
Læs kapitel 22 og 23 i La llamada de la Habana.
Diverse grundlæggende gloser med billeder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954227", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954227", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954227" }