Holdet 2022 SPb/sr2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Aida Ümit Dönmez
Hold 2022 SPb/sr2 (1g SPb/1, 1g SPb/1 (puljetid), 2g SPb/1, 2g SPb/1 (puljetid), 3g SPb/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersprog fortsat
Titel 2 El sexo en proceso
Titel 3 Los Jóvenes españoles
Titel 4 La guerra civil española -Los niños robados
Titel 5 Narcocultura
Titel 6 La inmigración
Titel 7 La novela policíaca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersprog fortsat

Vi fortsætter med begynder spansk og vil arbejde med flg. faglige mål:
-Forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-Tale et klart og nogenlunde flydende spansk, så man kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger indenfor kultur og samfund
-Præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på et klart mundtligt og nogenlunde flydende spansk
-Skrive korte stile på et enkelt og sammenhængende spansk
-Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Særlige fokuspunkter: Ordforråd; udtale; simpel dialog; kongruens; bøjning af verber i præsens, perfektum, ir a + infinitiv, gerundium, objektspronominer, indefinitte pronominer, refleksive verber, præteritum og imperfektum.

Materialer: Caminando grundbog + øvebog, hjemmesiden aprende.dk, film, video, billeder, musik.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 El sexo en proceso

Forløbet tager fat på forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen og det der handler om rettigheder til abort og katolicismens indflydelse på kønssynet i Latinamerika såvel som Spanien. Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.

Materiale:
El sexo en proceso s. 4-9, 16-21, 23-31, 34-60, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui , 2021 af Forlaget Columbus.

Supplerende materiale:
Wisin & Yandel - Chica Bombastic (Official Video) - YouTube
Film: Te doy mis ojos
Film: Invisible
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Los Jóvenes españoles

I dette forløb har eleverne tilegnet sig viden omkring de unge spanieres situation.
Materiale: Nuevos Retratos
Tekster:
-Cómo son los jóvenes españoles.
- Generación mil euros (Nuevos Retratos)
- Tamara (Nuevos Retratos)
- El botellón pros y cons
- El botellón af G. Abildgaard Christensen og L. Madsen
- Entre tres países (Nuevos retratos)
-Delirio en Ibiza (Nuevos retratos)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La guerra civil española -Los niños robados

Elever får kendskab til den Spanske Borgerkrig, hvor der bliver lagt et særligt fokus på krigens to parter: ”Los nacionalistas” og ”Los republicanos”, samt deres støtter, politiske holdninger og værdier. Som afslutning på forløbet arbejder vi med Spaniens stjålne babyer.

Grammatik: Præteritum og imperfektum, pronomener og introduktion til konjunktiv.
Tekster:
- “El laberinto del Fauno” (film) af Guillermo del Toro, 2007.
- "Den spanske borgerkrig 1936-1939" fra bogen ”Spanien – krise, krig, diktatur, demokrati”. Jørgensen 2009, s. 31 og s. 38-39.
- "Cristobalina og den store historie" fra bogen ”Villar – los hijos de Manuela”. Koch og Rosenkilde 2006, s. 6-8.
- "La Guerra Civil española" fra bogen ”Galería – 15 imágenes españolas”. Tengberg-Hansen y Laursen 2002, s. 44-46).
- “La familia” fra ”Acerca de la familia española”, Romansk Institut 1978, s. 4, 7, 8.
- “La censura en España durante la dictadura de Franco” fra bogen “Con César – En spansk kunstners hverdag”. Tengberg-Hansen og Laursen 2002, s. 55-56.
- Dokumentar: “Spains stolen babies”. BBC, 2008. ( https://www.youtube.com/watch?v=CKTMm1qTUow )
- Niños robados en España, Enfoque Europa (Mercedes)
https://www.youtube.com/watch?v=JohObVqdxj4
- Dokumentar: El silencio de otros
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Narcocultura

I dette forløb har målet været:
- at give et indblik i den narkoproblematik, som forbindes med især Colombia.
- skabe opmærksomhed omkring, hvilken rolle stereotyperne og fordomme spiller ind i et nyt kulturmøde, og relationen til den nye og den vante kultur.
- at have grundlæggende kendskab til "den anden" og forstå sig selv bedre.
- at kunne fortolke kulturprodukter
- at være bevidste om, hvordan "den anden" bliver fremstillet i en tekst, på et billede, i en tv-serie.

Materialer:
Kernestof:
- "El país de Mario: Colombia" i: "La identidad contrastada" af Mikkelsen, O. & Riismøller, P. (2013): 22-25

- Ep. 1-2 af "Narcos", Netflix

- "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix",
Tekst B fra Delprøve 2 fra Opgavesættet Generalprøve 2019

- "Narcos, difícil de vender en la Colombia que la inspiró" (artikel, 2017): https://www.lavozdegalicia.es/noticia/television/2017/09/09/narcos-dificil-vender-colombia
-inspiro/0003_201709G9P53994.htm

Supplerende materialer:
- "Oh Blanca Navidad" af Topholm, T. i Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo"

- TedTALK "The danger of a single story" af Chimamanda Adichie: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story

- Artikel fra DR: "Colombias kokainproduktion sætter rekord" (2018): https://www.dr.dk/nyheder/udland/colombias-kokainproduktion-saetter-rekord
- Diverse arbejdsark knyttet til forløbets vigtige begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La inmigración

Formålet med forløbet har været at give eleverne indblik i de samfundsmæssige forhold, der ligger til grund for immigration samt forstå hovedindholdet i de almene problemstillinger.
Særlige fokuspunkter:
Særlige fokuspunkter: Ordforråd; udtale; simpel dialog; kongruens; bøjning af verber i præsens, perfektum, ir a + infinitiv, gerundium, objektspronominer, indefinitte pronominer, refleksive verber, præteritum og imperfektum.
Materiale:
Dolores Soler-Espiauba ”Moros en la costa”, Kaleidoscope, 2004
Filmen Sin nombre
Filmen María llena eres de gracía
Manu Chao - Clandestino
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La novela policíaca

-Eleverne skal lære centrale begreber for at kunne beskrive genren
-Eleverne skal lære hvad der karakteriserer krimier
-Eleverne skal lære ordforråd om selve genren
-Eleverne skal kunne identificere elementer af genren når de læser spanske tekster
-Eleverne skal kunne se hvordan genren er repræsenteret i en film som foregår på en bestemt historisk baggrund
-Eleverne skal kunne identificere forskel og ligheder mellem noveller-filmen
-Eleverne skal læse tekster fra genren, også spanske tekster

Materialer: Lourdes Miguel & Neus Sans. “La llamada de la Habana” Systime, 1989

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer