Holdet 2022 SPb/sr3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kristina Lang, Linnea Kjellsson
Hold 2022 SPb/sr3 (1g SPb/2, 1g SPb/2 (puljetid), 2g SPb/2, 2g SPb/2 (puljetid), 3g SPb/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynder Fortsat
Titel 2 Begynder Fortsat Julia y Eloy
Titel 3 kom godt i gang -repetition
Titel 4 Caminando - 2g
Titel 5 Tradiciones religiosas : el día de los muertos
Titel 6 Los jóvenes hispanohablantes
Titel 7 Colombia: belleza y violencia
Titel 8 Repetition - et forløb med fokus på skriftlighed
Titel 9 Repetition - kom godt i gang igen
Titel 10 La guerra civil española (EKSAMENSTEMA 1)
Titel 11 Migraciones en el mundo hispano (EKSAMENSTEMA 2)
Titel 12 Terminsprøve: Tilladte online hjælpemidler
Titel 13 Acción por el clima (EKSAMENSTEMA 3)
Titel 14 Repetition + eksamensforberedelse
Titel 15 Tilladte online hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynder Fortsat

I dette forløb skal vi arbejde repetere begyndergrammatik og café, vejr, geografi og undervisningsgloser. Derefter oparbejder vi et ordforråd om familie og tøj, (2c+ 2d) samt fokuserer på pronominer og flere verber. Derefter vil vi gå i gang  med det første temam, nemlig Nicaragua, ud fra teksterne i Caminando 3a,b,c,d . (fra s. 46 til s.57) + Ecuador .Der vil være en del billedbeskrivelse (træning af forholdsord) og samtale ud fra billeder (hverdags situationer med gloseoptræning)
Desuden skal vi arbejde med de 2 nye tider: nær fremtid, udover dette vil  vi arbejde med hvordan man siger , hvad klokken er, arbejde med possessive pronominer.  Vi skal repetere præsens for regelmæssige og uregelmæssige verber + diftongerende verber (tener, querer, poder, volver), vejret, tal, spørgeord,samt adjektivers placering og "opførsel"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begynder Fortsat Julia y Eloy

At kunne beskrive sig selv og andre:
Vi arbejder med afsnittet "Julia- una presentación" (Unidad 4a) og "?Qué haces en tu tiempo libre ?" (Unidad 4b),  og har fokus på :
at opøve gloseforråd i at kunne beskrive sig selv (el aspecto físico) og sin familie (la familia) gymnasiet+ skema (el instituto + el horario) og fremtidsplaner (planes para el futuro) (4a), samt fritid (tiempolibre (4b)
Udover det, ser vi afsnit 1-3 fra første sæson af "La casa de papel med fokus på at kunne beskrive det store persongalleri fra serien ud fra fotografier.
Repetition: klokken (la hora)

Grammatik: ny tid: perfektum (før nutid)
                   -repetere gustar- konstruktionen
                   bøje regelmæssige- ar,-er,ir verber i præsens, nær
                   fremtid,perfektum (før nutid)
                  bøje uregelmæssige verber  (-go verber hacer, tener, salir)
                  i de ovennævnte tider
                  spørgeord (cómo, por qué, quién, qué, cuál, dónde,
                                    adónde, de dónde)
                  ser-estar
                  forholdsord til beskrivelse af hvor noget er: a la derecha
                  (de)>< a la izquierda (de), delante (de)><detrás (de), cerca
                  (de)>< lejos (de), a><de, con><sin
                   abajo (de) en el centro (de), al lado (de), encima (de)
Materiale:
Caminando tekstbog: pp64-72
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 kom godt i gang -repetition

Beskrivelse af forløb:
Vi skal repetere verbaltiderne præsens, nær fremtid og have fokus på perfektum (førnutid) for  følgende verber: ser,estar, llamarse, tener, hacer, hablar, comer,vivir.
Vi repeterer ,at tale om og i hverdags situationer (spørge om vej, købe ind, familieforhold,rejse, forskelle og ligheder på DK og Spanien, samt klokken) og derigennem vil vi repetere gloser (substantiver og adjektiver-herunder farver og nationalitet) og stedordsangivelser ved at lave billedbeskrivelser, rollespil, interviews og skrive små tekster.
Materiale:
Caminando øvebog:28-53
Canciones: Àlvaro Soler : La libertad
                    Luis Fonsi:Despacito
                   Rosalía: Despechá
                   Bad Bunny: Un verano sin ti
                   
Film :Elena una chica española
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Caminando - 2g

Alle moduler tager udgangspunkt i kapitler og arbejdsmateriale fra grundbogen og arbejdsbogen "Caminando". Med supplerende materiale til grammatik og ordforråd om Cuba fra Somos cuba (aprende.dk)
Vi skal arbejde med ordforråd, der omhandler:
-Sport (el deporte og det at dyrke sport)
-At beskrive et hjem (la vivienda)- samt indgå i samtale om dit hjem og om forskellige boligformer
-At beskrive
-At rejse til Madrid og Cuba- her vil der fokus på at indhente viden om Spaniens hovedstad og mere generelt om Cuba
Vi kommer ved hjælp af mundtlige og skriftlige øvelser til at arbejde med følgende grammatiske emner:
- perifraserne: acabar de + infinitiv + volver a+ infinitiv
- Gustar/faltar/interesar/ + personlige pronominers kasusbøjning i dativ
- Perfektum med fokus på uregelmæssige former
- Estar + gerundium
-Verbet llevars mange betydninger
- alguno><ninguno  (noget-intet)
-præteritum ( afsluttet datid)
- personlige pronominers bøjning i kasus (objektsformen (stedord som  gensandsled)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tradiciones religiosas : el día de los muertos

Vi skal i dette korte forløb arbejde med den særligt mexicanske udgave af Allehelgen fejring "El día de los muertos", (der afholdes fra den 31. oktober, den 1. og  2. november), og den spanske udgave af samme religiøse fest: El día de todos santos . Vi skal læse om disse traditioner, se filmen Coco og selv være med til at bygge et alter i skolens kantine i samarbejde med de andre spanskhold.
Materiale:
"Día de los muertos":
Profedeele: https://www.youtube.com/watch?v=C3RhyHHWWCE
"El día de todos santos"
Videoele:https://videoele.com/A2-Dia-todos-santos.html (A2)
Cancionens:
Cielito lindo https://www.youtube.com/watch?v=2MMdhQhDq1Q
La cucaracha:
Los esqueletos "Tumba-tumba-tumbaba- " Babelzone

........
Hablaespañol con ñ:
https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc (sværere)
https://www.youtube.com/watch?v=q8MpBJ1QPWg (uden undertekster - film om  at bygge festen op-et familiearbejde)


"Coco"-
Caminando tekstbog: 152-154
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Los jóvenes hispanohablantes

Los jóvenes hispanohablantes
- Vi skal i dette forløb arbejdetmed tekster, som handler om de udfordringer, som unge mennesker står overfor i den spansktalende verden, samt hvad de interesserer sig for, særligt med fokus på retten til at være den man er (ved at finde ud af, hvem man er :-)). Vi tager udgangspunkt i filmen "Vivir es facil", der viser, hvordan det var at være ung i Francos diktatur", de normer, der styrede de unges liv og derefter arbejder vi med tekster om unge i det moderne, demokratiske Spanien.
Vi skal arbejde med samtale og skriveøvelser om det at være ung i Dk og opøve et ordforråd, så man kan fortælle om sig selv og indgå i en dialog om ungdomsrelaterede emner (kærlighed, interesser, fremtidsdrømme, skolehverdag).
Materialer:
España en la calle" (Kloch og Tønner, Gyldenda, 2019l)
pp.16-19 "Los jóvenes españoles..."
"El sexo en progreso " (Arfaoui og Gavilán, Columbus, 2021)
pp.72-75 ":Diario de Sara (Colombia)
La buena vida, 2008:
"Estrella de Sevilla "pp. 20-30
På dansk: "Unge og identitet" (Columbus, )
Film: "Vivir es facil" F.Trueba, 2014
"Extras " episodio 1+2    https://www.youtube.com/watch?v=6v0Q-2IhqrE
Canciones:
https://www.ritmosn.es/index.php/un-futuro-oscuro/ (futurum og konditionalis- miljø)
"Bailando"- Enrique Iglesias
- "Ropa cara"- Camilo
- " Me rehuso"-  Danny Ocean
Produkt: et interview med en ung spansktalende hvor der sammenlignes med unge danske- videofilm





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Colombia: belleza y violencia

Fokus i dette forløb er at lære Colombia at kende som land (geografi),, landets kultur og nedslag i stereotypiske forestillinger om Colombia, nemlig narkokriminaliteten.
Vi arbejder med at beskrive og forstå Colombia gennem colombianeren Marios historie.
1, Med udgangspunkt i den animerede film "Encanto"(2021) og med en tekstundersøgelse af sangen: Colombia mi encanto"  C.Vives indleder vi vores forståelse af landet (med plakatprodukt og ledsaget af oplæg på spansk)
2. Viden om Colombia (geografi, historie, kendte personer og produkter)-
tekstlæsning(se materiale) og samtale om de 4 emner, samt præsentation på spansk.
3. Hvordan er det at være ung i Bogotá - vi læser og taler om Mario- sammenligner med egne vilkår og drømme.
4. Fokus på utryghedsproblematikken  i Colombia - vi ser et afsnit af netflixserien "Colomenares". Samtale om afsnit 1 ud fra fotos, hvor der vil være fokus på det at beskrive en person og på at gætte på, hvad der vil ske videre i serien.
5. Vi har fokus på sangerinden Shakira og arbejder med hendes sang " Suerte"- dvs. tekstlæsning og forståelse af sangtekstens indhold, samt en kort skriftlig øvelse om sangen.
6. Billedmateriale: Fernando Botero ("La viuda, Picnic, Matanza de los incidents, La calle, una familia. Beskrivelse og samtale

Grammatik:
-Tidsudtryk - fokus på adverbiers funktion og anvendelse.
-Fokus på præteritum, bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber i denne tid
-muy- mucho repetition
-de personlige pronominer med gustarverbet som omdrejningspunkt
Materiale:
"Colombia- mi encanto "_ (Carlos Vives)
https://www.youtube.com/watch?v=JYaRHGq2ydY
Kompendium: " Colombia, belleza y violencia "
1. Hechos sobre Colombia ("Identidades contrastadas", Gyldendal (22-26) 2."Quiero una vida sin drogas"- ("Identidades contrastadas") Gyldendal (27-30)
3."Suerte" p. 47-50 ("Canta y no llores") Gyldendal 2018
4. Billeder af Botero (se kompendium)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mi diario- min dagbog 16-02-2024
Delprøve 1 26-02-2024
Ny delprøve 1 08-04-2024
Artículo sobre Mario 17-04-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition - et forløb med fokus på skriftlighed

Vi har i dette forløb fokus på at repetere bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber:
i præsens, udvidet nutid, perfektum, nær fremtid og et særligt fokus på datiden: præteritum (afsluttet datid).
Præteritum er i fokus, når vi læser teksterne : Los árabes
Formålet er at øve på at kunne gå til den skriftlige årsprøve i spansk, derfor vil vi både øve delprøve 1 opgaver- uden hjælpemidler- og delprøve 2, der er den længere tekst skrevet i en bestemt genre: dagbog, artikel, læserbrev, email.
Materiale:
diverse øvelser
uddrag fra Caminando ::Los árabes"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition - kom godt i gang igen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 La guerra civil española (EKSAMENSTEMA 1)

La guerra civil española

I dette forløb introduceres eleverne til den spanske borgerkrig og undersøger:
- hvordan Spanien er op til borgerkrigen
- hvilke to fløje (las dos bandas / dos Españas) kæmper mod hinanden og hvilke værdier og ideologier har de hver især
- hvad sker der i Guernica og hvordan skildrer Picasso hændelsen i sit maleri
- hvad sker der efter borgerkrigen, under Francos diktatur (bl.a. censur og katolske familie-idealer)
- hvorledes skildrer filmen "El laberinto del fauno" denne tid? Hvad handler filmen om, hvilke karakterer indgår og hvordan kan filmen tolkes?
- hvilke sår fra borgerkrigen findes stadig i Spanien i dag? (las fosas comunes, El Valle de los Caídos y la tumba de Franco)

Materiale:
Compendio "La guerra civil española":
- “Den spanske borgerkrig 1936-1939” (introducción en danés) del libro ”Spanien – krise, krig, diktatur, demokrati” de S. Jørgensen (2009), pp. 31
y 38-39.
- “Cristobalina og den store historie” (texto en danés) del libro ”Villar – los hijos de Manuela” de Koch y Rosenkilde (2006), pp. 6-8
- “La guerra civil española” (texto en español) del libro ”Galería – 15 imágenes españolas” de Tengberg-Hansen y Laursen (2002), pp. 44-47
- “Borgerkrigen og Guernica” (texto en danés) del libro “Picasso” de Havsten y Brink (2005), pp. 15-17
- Picasso: Guernica (1937) “Un cuadro para la paz” del libro “Picasso” de Havsten y Brink (2005), pp. 70-71
- “Breve historia de la España moderna – De la guerra a la Transición” (texto en español) del libro “Sin prisa pero sin pausa” de Clausen y Nørgaard (2016), p. 80
- “La familia” de ”Acerca de la familia española”, Romansk Institut (1978), pp. 4, 7, 8
- “La censura en España durante la dictadura de Franco” (texto en español) del libro “Con César – En spansk kunstners hverdag” de Tengberg-Hansen y Laursen
(2002), pp. 55-56)
- El laberinto del fauno (película en español) dirigido por Guillermo del Torro (2006)
- “De Faldnes Dal: Her spøger Spaniens dystre fortid” (artículo en danés) de Poul Husted, artículo en Politiken (10 de noviembre de 2013)
- “La batalla por la tumba de Franco” (noticia en español): https://www.youtube.com/watch?v=qq7JHGPlHnw
- Mapa de las fosas de la Guerra Civil española y del franquismo: https://desmemoria.eldiario.es/mapa-fosas/

Palabras claves:
- Substantiver: la guerra civil, el caudillo, la dictadura, libertad, republicano, conservador, golpe militar, reforma, injusticia social, socialista, comunista, nacionalista, falangista, amigos vs enemigos, la iglesia, el estado, campesino, obrero, tierra, tensión, ejército, lado, líder.
- Verber: apoyar, organizar, intentar, acabar (con), expropiar, desarrollarse, asesinar, terminar, triunfar, luchar, llevar a cabo, seguir, durar, oponerse (a), cambiar, impedir, evitar, contribuir (a), ayudar, matar
- Adjektiver: intelectual, religioso, violento, caótico, político, cruel, armado, militar, rebelde, fiel, sangriento, autoritario, voluntario, decisivo, duro, suficiente, agrario, contento, justo

Grammatik: præteritum og imperfektum (særligt præteritum), "blive" på spansk, refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 11 Migraciones en el mundo hispano (EKSAMENSTEMA 2)

Migraciones en el mundo hispano

Forløbet tager udgangspunkt i migration i den spansktalende verden med fokus på Latinamerika og rejsen til USA. Vi undersøger hvilke faktorer (push og pull), der gør at mange latinamerikanere migrere, hvilke omstændigheder migranterne går igennem på sin rejse og hvilken situation de møder, når de først kommer frem. Vi ser filmen "Sin nombre" og undersøger dens karakterer og tematikker. Der perspektiveres til den samtidige situation med Trump og den nye migrationspolitik.

Material:
- Cortometraje colaborativo: “MIGRANTE” + texto de Animation 1908, Argentina 2019: https://www.youtube.com/watch?v=7qJDu-rMxl4
- “Den illegale emigrations mange ansigter" del libro Al otro lado (2004), pp. 8-13
- “Héctor Nieto Montoya” del libro Al otro lado (2004), de Clausen & Flintholm, pp 15
- "Las Maras Salvatruchas" del libro Retratos latinos en California (2012), de Ulla Ringgaard & Aase Kledal, pp. 78
- Película "Sin nombre" dirigida por Cary Fukunaga (2009)
- "La Bestia: así es el tren de la muerte" (YouTube video/documental, vi har ca set første minut + fra minut 9:00-14:00): https://www.youtube.com/watch?v=s6q13I-O5yI
- "At hjælpe migranter ud på en umulig rejse" (2018) af Clara Nepper Winther, Information: https://www.information.dk/debat/2018/02/hjaelpe-migranter-paa-umulig-rejse-maaske-kun-plaster-paa-saaret-spild-tid#:~:text=Tusindvis%20af%20centralamerikanske%20migranter%20s%C3%A6tter,ingen%20mennesker%20burde%20uds%C3%A6ttes%20for.
- CNN shorts Migrants at US-Mexico border: https://www.youtube.com/shorts/_VIXZgTAu4U
- "Migranter i Mexico frygter Trump", DR artikel af Jacob Krogh: https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/migranter-i-mexico-frygter-trump-hvad-kan-han-finde-paa
- Bad Bunny "LO QUE LE PASÓ A HAWAii" (canción YouTube): https://www.youtube.com/watch?v=J4mxv5JFh0Q
- Bad Bunny "DeBÍ TiRAR MáS FOToS" (cortometraje Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=gLSzEYVDads

Palabras claves: migrar, inmigrar, emigrar, inmigrante, emigrante, indocumentado, ilegal, sin papeles, un coyote, un mojado, pollero, la Migra, expulsar, escapar, cruzar, frontera, entrar vs salir, dejar su país, traficar, la Bestia, lastimarse, violencia, drogas, pobreza, criminalidad, dinero, fugarse, peligroso, difícil, quedarse, pandilla, derechos humanos, soñar, acceso a educación

Grammatik: præpositioner, præteritum/imperfektum, muy/mucho


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 12 Terminsprøve: Tilladte online hjælpemidler

Tilladte online hjælpemidler til eksamen og terminsprøve:

www.ordbogen.com
www.minlaering.dk
www.aprende2.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Acción por el clima (EKSAMENSTEMA 3)

Acción por el clima: cambios climáticos y la gente

Forløbet tager udgangspunkt i klimaforandringer i Spanien med perspektiver til Latinamerika og Danmark. Fokus er på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker, virksomheder, kultur, samt hvilke ideer, initiativer og tiltag, der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger.

Eleverne introduceres for emnet via varieret kildemateriale samt varierede arbejdsformer. Primært kilder fra bogen España frontera climática (2024) af Kasper Kloch, m.fl.

Materiale:
- José Mujica entrevista (interview med Mujica, YouTube): https://www.youtube.com/watch?v=4GX6a2WEA1Q
- "Spanien tørster under en brændende sol" (side 8-10, introduktionstekst fra España frontera climática)
- "Calor extremo" (side 12-14, reportage fra España frontera climática)
- Bicibus / Climate Heroes: Biking in Spain (Duolingo podcast): https://podcast.duolingo.com/episode-112-climate-heroes-biking-in-spain
- Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1 "Advokadokrigen". 2018 - 2019
- "Luchando por el clima desde la cocina" (side. 71-72 fra España frontera climática)
- Javier produce ropa ecológica y sostenible" (side 82-83 fra España frontera climática)
- Fridays for Future Madrid (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=_yBOOjbFPZ0
- Fridays for Future España campaña (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=8jCpqlcj_kE
- "Luchan por el clima con botes de pintura" (side 114-115, i España frontera climática)
- Calle 13 "Latinoamérica" canción: https://www.youtube.com/watch?v=DkFJE8ZdeG8  


Palabras claves: daño ambiental, sequía, escacez de agua, energía solar, inundación, cambio climático, incendio forestal, contaminación, desierto, efecto de invernadero, activismo climático, sostenibilidad, consumo, calentamiento global, adaptarse, cambiar, sufrir, ola de calor, caluroso, bicicleta, pedalear, ir en bicicleta, aguacate, estar dispuesto a, subida, parar, asamblea, estar de acuerdo/no estar de acuerdo. negocio, grave, cultivar, sentir, agricultor, ingreso.

Grammatik: imperativ, estar + gerundium, verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde - Lav en klimakampagne / campaña por el clima
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 14 Repetition + eksamensforberedelse

Repetition med fokus på samtale, mundtlig kommunikation, skriftlighed og eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tilladte online hjælpemidler

Tilladte online hjælpemidler til eksamen og terminsprøve:

www.ordbogen.com
www.minlaering.dk
www.aprende2.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer