X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPb/sr4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristina Lang
Hold
2022 SPb/sr4 (
1dyz SPb
,
1dyz SPb (puljetid)
,
2dyz SPb
,
2dyz SPb (puljetid)
,
3dyz SPb
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynder Fortsat
Titel 2
begynderspansk 2 fra påske til slut maj
Titel 3
kom godt i gang -repetition
Titel 4
Tradiciones religiosas : el día de los muertos
Titel 5
Los jóvenes hispanohablantes
Titel 6
Colombia belleza y violencia
Titel 7
Fokus på skriftlighed og repetition af grammatik
Titel 8
Repetition og træning til skriftlig årsprøve
Titel 9
repetion - kom med fra start
Titel 10
EKS.TEMA 1 :La identidad española- ? una ó varias?
Titel 11
EKS TEMA 2 la historia moderna de España
Titel 12
repetition af verbumbøjning+ tale om serie/film
Titel 13
EKS TEMA 3 Estereotípos de género – en Colombia
Titel 14
repetition med fokus på samtale og skriftlighed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynder Fortsat
I dette forløb skal vi arbejde repetere begyndergrammatik og café, vejr, geografi og undervisningsgloser. Derefter oparbejder vi et ordforråd om familie og tøj, (2c+ 2d) samt fokuserer på pronominer og flere verber. Derefter vil vi gå i gang med det første temam, nemlig Nicaragua, ud fra teksterne i Caminando 3a,b,c,d . (fra s. 46 til s.57) + Ecuador .Der vil være en del billedbeskrivelse (træning af forholdsord) og samtale ud fra billeder (hverdags situationer med gloseoptræning)
Desuden skal vi arbejde med de 2 nye tider: nær fremtid, udover dette vil vi arbejde med hvordan man siger , hvad klokken er, arbejde med possessive pronominer. Vi skal repetere præsens for regelmæssige og uregelmæssige verber + diftongerende verber (tener, querer, poder, volver), vejret, tal, spørgeord,samt adjektivers placering og "opførsel"
Indhold
Kernestof:
skriv en kort præsentation af dig selv på spansk- ved at besvare følgende spørgsmål (prøv så godt du kan, det gør ikke noget, hvis det ikke er helt korrekt):
♫♪ CIELITO LINDO ♫♪ canción completa con baile
El día de muertos
Presentación de ti mismo.odt
BABELZONE - Los esqueletos - Skeleton song - spanish songs for kids
MEXICO: Celebración del Día de Muertos, Una Tradición Milenaria
**Award Winning** CGI 3D Animated Short Film: "Dia De Los Muertos" - by Team Whoo Kazoo | TheCGBros
Du skal øve dig på gloserne nedenfor- ved at lave flashcardsøvelsen
euro latin.php
sustantivos genero udfyld.php
øv dig på alfabetet-Spanish Alphabet Song - Orale, el alfabeto: Word, The Alphabet medbring dit røde hæfte
A1 Profesiones.html
Learn Spanish alphabet and vowels with BASHO & FRIENDS - El Alfabeto
ar verber facil quiz.php
preteritum oversigt.php(Elias S)
Primera clase de español. Nivel A1- la pronunciación
Øv først gloserne i quizlet - vælg forskellige øvelserPalabras para tus estudios
Clausen, Waldenström, Westerman og Wik-Bretz: Caminando Øvebog, Gyldendal; sider: 12, 14-17, 21
Lav derefter øvelse 1 A på side 12 i øvehæftet- dvs. skriv svarene i dialogen i dit røde hæfte (en tu cuaderno rojo)
Clausen, Waldenström, Westerman og Wik-Bretz: Caminando Grundbog, Gyldendal; sider: 33, 35, 37-39, 41-43, 171
Øv dig på at sige månederne, årstiderne, ugedagene og hvordan man taler om vejret (El tiempo) på spansk. Skriv din fødselsdag ind i dit røde hæfte (mi cumpleaños es el........)
Elias :preterito frida kahlo.php
Que Tiempo Hace hoy?
Det arbejder vi med i timen :poss pron ubet quiz.php
Det arbejder E. med i timenpreterito regular quiz.php
Det arbejder vi med i timen :articulos profesiones udfyld.php
Det arbejder vi med i timen :ar verber quiz.php
Oversæt afsnittet En la cafetería fra "Es sábado " "til Llega el camarero" ca 12 linjer. Brug gloserne ude i højre side.Du skal også øve dig på at læse det højt
Udfyld skema og spørgsmål i dokumentet- det er din forberedelse til at skrive opgaven på skolen :Grammatik og gloser vi har arbejdet med i 4 uger.odt
Preposiciones y fotobingo
Titel
lav øvelse 5 på side 14 - hvor du skal sætte verbet ind i sætningerne og på den måde øve, hvordan verbet bøjes (til hjælp: se195 i tekstbogen) og lav øvelse 5 på side 17 (se til hjælp side 35 i tekstbogen)
Oversæt teksten- fra Vamos de compras til Un poco más tarde. Fokuser på at kunne gloserne falda,f/vestido,m/escaparate,m/azul,adj/verde oscuro/probador,m/ det vil sige, dem skal du skrive i dit røde hæfte og øve dig på.
Mapper til film om præpositioner
Innan du fortsätter till Google Sök
Øv dig på tallene 1-100, vi spiller bingo. Medbring rødt hæfte og de 2 spanskbøger
Colores y números. Song to learn Numbers and colors in Spanish for kids and children
¿Qué llevan? Nivel A1
Øv dig på gloserne fra zapato til abrigo- både betydning og udtale
Oversæt resten af kapitlet om at købe tøj (fra Un poco más tarde, s. 37- 38. Brug gloserne ude i højre side, de begynder helt nede i bunden af side 37 og fortsætter på næste side.Du skal også øve dig på at læse højt
3. ropa juego de memoria
1. colores 1.php
2. colores 2.php
Øv dig på at bøje vivir og ir-verbet og om adjektiver- hvordan bøjer man adjektiver, hvor placeres de, formuler din egen regel.Læs også om Barcelona
CFU-login
CFU-login Bienvenido a Barcelona
s.21: lav øvelse 7 A+B, samt øv verberne i quizlet
Minlæring
Ricky Martin - Vente Pa' Ca (Official Video) ft. Maluma
Caminando øvebog; sider: 21, 23
B.Lav øvelse 3 (me gusta)- skriv svarene i den røde bog
Caminando Grundbog; sider: 41-42, 46-47
A. Start lektielæsningen med at læse forklaringen om udtrykket me gusta (jeg kan lide)...sammenlign de spanske sætninger med de danske oversættelser og lav din egen regel om hvordan man siger jeg kan lide...
Skriv et rollespil escribe un roleplay sobre turistas en Barcelona.odt Lav ejercicio 11 A og B
Vi gennemgår øvelse 11 A +B på side 23 Medbring både øve og grundbog
Skriv et rollespil escribe un roleplay sobre turistas en Barcelona.odt
Nær fremtid : Vivir mi vida con preguntas.odt
Futurum- hvordan dannes den tid og hvad udtrykker man?Hvad er forskellen på voy og voy a trabajar?
naer fremtid 1 udfyld.php
La Familia Grande - Spanish family vocabulary
Vocabulario de la familia en español - ProfeDeELE
Oversæt og øv udtale af teksten på side 46 og find mindst 2 familiegloser i teksten (se også oversigt over familiegloser på side 48)
Blå øjne i Nicaragua (2)
læs højt på s. 47- og besvar spørgsmål 8-11(Tareas)
Øvebog, side 27 øvelse 12a( Læs teksten og angiv hvem der er hvem..)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
begynderspansk 2 fra påske til slut maj
At kunne beskrive sig selv og andre:
Vi arbejder med afsnittet "Julia- una presentación" (Unidad 4a) og "?Qué haces en tu tiempo libre ?" (Unidad 4b), og har fokus på :
at opøve gloseforråd i at kunne beskrive sig selv (el aspecto físico) og sin familie (la familia) gymnasiet+ skema (el instituto + el horario) og fremtidsplaner (planes para el futuro) (4a), samt fritid (tiempolibre (4b)
Udover det, ser vi afsnit 1-3 fra første sæson af "La casa de papel med fokus på at kunne beskrive det store persongalleri fra serien ud fra fotografier.
Repetition: klokken (la hora)
Grammatik: ny tid: perfektum (før nutid)
-repetere gustar- konstruktionen
bøje regelmæssige- ar,-er,ir verber i præsens, nær
fremtid,perfektum (før nutid)
bøje uregelmæssige verber (-go verber hacer, tener, salir)
i de ovennævnte tider
spørgeord (cómo, por qué, quién, qué, cuál, dónde,
adónde, de dónde)
ser-estar
forholdsord til beskrivelse af hvor noget er: a la derecha
(de)>< a la izquierda (de), delante (de)><detrás (de), cerca
(de)>< lejos (de), a><de, con><sin
abajo (de) en el centro (de), al lado (de), encima (de)
Materiale:
Caminando tekstbog: pp64-72
Indhold
Kernestof:
Øv dig 15-20 minutter på duolingo, og husk dine spanskbøger, vi repeterer glosere og grammatil, som vi har arbejdet med i perioden fra vinterferie til påskeferie
Google Drive: El documental sobre el tiempo y la naturaleza
Caminando Grundbog; sider: 64-69
Læs om Julia og oversæt teksten. Fokuser på at kunne gloserne: ojos, pelo, largo, alto, delgado
Descripción de fotos de la casa de papel (2).docx
Google Drive: documentales sobre el tiempo
Cabeza, Hombros, Rodillas y Pies. Canciones infantiles y divertidas con las partes del cuerpo.
A1 El cuerpo.html lyt og lær dig8 kropsgloser (hoved, skulder knæ fod, øje, øre, næse mund) + medbring dine spanskbøger
Lav øvelse 5 A - øv dig på ugedagene og klokken
Caminando øvebog; sider: 30
index.php : en øvelse i kort tillægsform
Hvordan dannes tiden?
Oversæt og læs højt fra "Qué tal tus estudios?" til tekstens slutning- Læs på s.67 hvordan den nye tid perfektum (førnutid) dannes...
Clausen, Waldenström, Westerman og Wik-Bretz: Caminando Øvebog, Gyldendal; sider: 39
Lav øvelse 3A (Quién es Julia) og 4 (find verbet ser i bøjet form i "ordsuppen")
Los Planetas - Un Buen Dia
Læs højt og oversæt ned til og med el punk- find eksempler på den nye tid med hjælpeverbet Haber (se, hvordan den dannes på side 67). Vi har fokus på den tid i dagens time på at læse højt og besvare spørgsmål på spansk- I kommer til at snakke med mig
Los deportes.odt
Google Drive: afleveringsmappe
Oversæt det spørgsmål der hedder"Practicas algún deporte" og det svar Eloy giver- formålet er at lære ord som deporte og practicar- for det kan du få brug for i dit interview- se dokument nedenfor. Oversæt i øvrigt spørgsmålene i dokumentet, så du ve
Presentación de tu vida indhold og krav.odt
Google Drive: Oversæt til dansk
Carlos Vives, Shakira - La BicicletaOversæt resten af teksten- dvs. på s.68 fra La entrada al Campo nou og resten af teksten
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
kom godt i gang -repetition
Beskrivelse af forløb:
Vi skal repetere verbaltiderne præsens, nær fremtid og have fokus på perfektum (førnutid) for følgende verber: ser,estar, llamarse, tener, hacer, hablar, comer,vivir.
Vi repeterer ,at tale om og i hverdags situationer (spørge om vej, købe ind, familieforhold,rejse, forskelle og ligheder på DK og Spanien, samt klokken) og derigennem vil vi repetere gloser (substantiver og adjektiver-herunder farver og nationalitet) og stedordsangivelser ved at lave billedbeskrivelser, rollespil, interviews og skrive små tekster.
Materiale:
Caminando øvebog:28-53
Canciones: Àlvaro Soler : La libertad
Luis Fonsi:Despacito
Rosalía: Despechá
Bad Bunny: Un verano sin ti
Film :Elena una chica española
Indhold
Kernestof:
las vacaciones
Lav opgave a,b,c i dokumentet- resten laver vi i modulet
Alvaro Soler - La Libertad (Letra / Lyrics Video)- lyt til sangen 2-3 gange og syng med, til du kan sangen. Find et -arverbum i sangen i infinitiv (f.eks som hablar)
Caminando Grundbog; sider: 67
Læs om perfektum- før nutid- og forklar hvordan den tid dannes og hvordan det skal oversættes til dansk. Bøj derefter viajar i perfektum (i dit røde hæfte).
La libertad y preguntas 2g y grupos.odt
Lyt til" La Bicicleta" og lav opgave 1+2LA BICICLETA con tareas 2dyz.odt i dokumentet (La bicicleta con tareas)
Oversæt det vers i "La bicicleta", som du og din gruppe skal arbejde med (se gruppenr sidst i dokumentet- gruppenummer og versnummer er det samme) og læs hele sangen højt for nogen/noget. Hav fokus på c- hvordan udtales dette?
Carlos Vives y Shakira - La bicicleta
oversigt.php
Titel
Øv dig på gloserne- vi har en lille glosetest.Gloser fra sangforløb libertad y la bicicleta.odt
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tradiciones religiosas : el día de los muertos
Vi skal i dette korte forløb arbejde med den særligt mexicanske udgave af Allehelgen fejring "El día de los muertos", (der afholdes fra den 31. oktober, den 1. og 2. november), og den spanske udgave af samme religiøse fest: El día de todos santos . Vi skal læse om disse traditioner, se filmen Coco og selv være med til at bygge et alter i skolens kantine i samarbejde med de andre spanskhold.
Materiale:
"Día de los muertos":
Profedeele:
https://www.youtube.com/watch?v=C3RhyHHWWCE
"El día de todos santos"
Videoele:https://videoele.com/A2-Dia-todos-santos.html (A2)
Cancionens:
Cielito lindo
https://www.youtube.com/watch?v=2MMdhQhDq1Q
La cucaracha:
Los esqueletos "Tumba-tumba-tumbaba- " Babelzone
........
Hablaespañol con ñ:
https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc
(sværere)
https://www.youtube.com/watch?v=q8MpBJ1QPWg
(uden undertekster - film om at bygge festen op-et familiearbejde)
"Coco"-
Caminando tekstbog: 152-154
Indhold
Kernestof:
Dia de los Muertos | Film School Shorts
Nye pladser i 2dyz.odt
Oversæt de spanske gloser til dansk og skriv dem ind i skemaet. Traduce las palabras para conversar sobre el Día de los muertoss
El día de los muertos
BABELZONE - Los esqueletos - Skeleton song - spanish songs for kids
Día de Muertos
Google Docs: vocabulario del día de los Muertos
Bøj nr 2 verbum i skemaet nedenfor (at være-om fysisk/psykisk befinden sig)
Cómo hacer las florescomo hacer flores de cempazuchil|flor de día de muertos| papel crepe|facil y rapido |
Forbered dig til testen ved at arbejde med disse links på Minlæring + gloserne fra El día de los muertos samt fra rejsetemaet (svarende til 2 timers elevtid)
Minlæring ubestemte artikler
Minlæring den bestemte artikel
Minlæring: bøj verber i perfektum
Minlæring brugen af estar
Minlæring Udvidet nutid og gerundium
Vocabulario de viajar.pdf
palabras para conversar sobre el Día de los muertos (3).odt
Enrique Iglesias - Bailando | Letra en Español + Lyrics ft. Descemer Bueno, Gente De Zona
Ingen lektier
De spanske hitverber bøjning .Bøj verbet "at gøre"- "hacer" i de 4 ønskede tider (se dokumentet) find det i din nye grammatikbog Tyren på side 124 (eller 125)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Los jóvenes hispanohablantes
Los jóvenes hispanohablantes
- Vi skal i dette forløb arbejdetmed tekster, som handler om de udfordringer, som unge mennesker står overfor i den spansktalende verden, samt hvad de interesserer sig for, særligt med fokus på retten til at være den man er (ved at finde ud af, hvem man er :-)). Vi tager udgangspunkt i filmen "Vivir es facil", der viser, hvordan det var at være ung i Francos diktatur", de normer, der styrede de unges liv og derefter arbejder vi med tekster om unge i det moderne, demokratiske Spanien.
Vi skal arbejde med samtale og skriveøvelser om det at være ung i Dk og opøve et ordforråd, så man kan fortælle om sig selv og indgå i en dialog om ungdomsrelaterede emner (kærlighed, interesser, fremtidsdrømme, skolehverdag).
Materialer:
España en la calle" (Kloch og Tønner, Gyldenda, 2019l)
pp.16-19 "Los jóvenes españoles..."
"El sexo en progreso " (Arfaoui og Gavilán, Columbus, 2021)
pp.72-75 ":Diario de Sara (Colombia)
La buena vida, 2008:
"Estrella de Sevilla "pp. 20-30
På dansk: "Unge og identitet" (Columbus, )
Film: "Vivir es facil" F.Trueba, 2014
"Extras " episodio 1+2
https://www.youtube.com/watch?v=6v0Q-2IhqrE
Canciones:
https://www.ritmosn.es/index.php/un-futuro-oscuro/ (futurum og konditionalis- miljø)
"Bailando"- Enrique Iglesias
- "Ropa cara"- Camilo
- " Me rehuso"- Danny Ocean
Produkt: et interview med en ung spansktalende hvor der sammenlignes med unge danske- videofilm
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
De spanske hitverber bøjning .Bøj verbet "at gøre"- "hacer" i de 4 ønskede tider (se dokumentet) find det i din nye grammatikbog Tyren på side 124 (eller 125)
Besvar spørgsmål Hechos y informción sobre Argentina.odt om Argentina- se dokument. Medbring din nye bog "La identidad contrastada".
CFU-login: Anklagerens gådefulde død (2015)
Medbring bogen "La identidad contrastada"
Arbejd selv den 20 november Alle grupper skal lave 3 opgaver.odt
Husk din bog "La identidad contrastada"
DRTV - Det fantastiske byliv: Buenos Aires
Medbring din tekstbog + tu cuaderno rojo( røde hæfte)- vi samler op og arbejder videre med Argentinatemaet.
Oversæt gloser og øv dig på dem, så du kan dem + lav 2 sætninger Palabras al texto Mariángeles.odt
Tengberg, Birgit: Tag tyren ved hornene (lille), Tengberg Media; sider: 29-174
Læs den grammatiske forklaring i Tag tyren ved hornene og lav opgaverne i dokumentet :Gustar 6 små opgaver.odt Husk dit røde hæfte med noter og din grammatikbog og en lápiz
https://www.feliznavidad.nu/
Sæt de danske oversættelser i den rigtige orden i forhold til siderne i bogen La identidad contrastada.odt
CFU-login:Titel 10 minutos sobre Argentina (la política en 2015 y Evita Peron)
La identidad contrastada; sider: 14
Oversæt følgende gloser: sin embargo, siempre, caro, por eso, rico, ayudar, médico.
iñigo quintero - Si No Estás (Letra Oficial)
La identidad contrastada; sider: 14-15
Oversæt gloserne i dokumentet Palabras para leer y hablar sobre el texto página 14.odt
Mi Burrito Sabanero De Juanes
Wild tales
How To Speak Like An Argentinian | (The Argentinian Accent)
oversæt side 15
DRTV - Den danske koloni
Se under opgaver eller her:
1. Øv dig på udvidet nutid: se side 174 2.Øv dig på de spørgende pronomener se s. 91-953. Øv dig på de uregelmæssige adjektivers gradbøjning se s. 40 4. Øv dig på hvordan genitiv dannes se s. 29
Titel
- Øv dig på tallene fra 1-100 med denne video:Numeros deMi hijo aprendio a contar con esta cancion - Numeros del 1 al 100 - Canciones
tareas para La llegada de Sam
www.youtube.com Extra en españolExtr_1_-La-llegada-de-Sam.pdf
Glosario para episodio de la serie Extr.odt
Oversæt gloser til dansk og besvar spørgsmål La noche vieja preguntas.odt
Glosario para.....
Bøj regelmæssige og uregelmæssige verber i de 4 tider.odt
Extra en Español Ep 01 La llegada de Sam
The Silence of Others - Trailer - Official US (English)
Du skal i dette modul lave en skriftlig aflevering på spansk, skrevet i hånden og med din grammatikbog, dine noter i dit røde hæfte og en fysisk ordbog som eneste tilladte hjælpemiddel. De fysiske ordbøger har vi på skolen, så den skal du ikke tage m
Medbring bogen La identidad contrastada
Læs om datiden præteritum i Minlæring og lav 2 øvelser Obs:skriv bøjningerne ind i dit røde hæfte
Opgaverne laves i modulet (oversæt sætning/uregelmæssig præteritum etc.)Minlæring
Spanish Selección múltiple -- Extr@: Extra en español Ep. 1 - La llegada de Sam - Parte 1 Indsæt gloser i denne øvelse (lav de første 2 øvelser- skriv også de gloser, du indsætter, ind i dit røde hæfte I skal arbejde videre med Extr@ i modulet.VIGTIG
CFU-login: Encanto
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Colombia belleza y violencia
Fokus i dette forløb er at lære Colombia at kende som land (geografi),, landets kultur og nedslag i stereotypiske forestillinger om Colombia, nemlig narkokriminaliteten.
Vi arbejder med at beskrive og forstå Colombia gennem colombianeren Marios historie.
1, Med udgangspunkt i den animerede film "Encanto"(2021) og med en tekstundersøgelse af sangen: Colombia mi encanto" C.Vives indleder vi vores forståelse af landet (med plakatprodukt og ledsaget af oplæg på spansk)
2. Viden om Colombia (geografi, historie, kendte personer og produkter)-
tekstlæsning(se materiale) og samtale om de 4 emner, samt præsentation på spansk.
3. Hvordan er det at være ung i Bogotá - vi læser og taler om Mario- sammenligner med egne vilkår og drømme.
4. Fokus på utryghedsproblematikken i Colombia - vi ser et afsnit af netflixserien "Colomenares". Samtale om afsnit 1 ud fra fotos, hvor der vil være fokus på det at beskrive en person og på at gætte på, hvad der vil ske videre i serien.
5. Vi har fokus på sangerinden Shakira og arbejder med hendes sang " Suerte"- dvs. tekstlæsning og forståelse af sangtekstens indhold, samt en kort skriftlig øvelse om sangen.
6. Billedmateriale: Fernando Botero ("La viuda, Picnic, Matanza de los incidents, La calle, una familia. Beskrivelse og samtale
Grammatik:
-Tidsudtryk - fokus på adverbiers funktion og anvendelse.
-Fokus på præteritum, bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber i denne tid
-muy- mucho repetition
-de personlige pronominer med gustarverbet som omdrejningspunkt
Materiale:
"Colombia- mi encanto "_ (Carlos Vives)
https://www.youtube.com/watch?v=JYaRHGq2ydY
Kompendium: " Colombia, belleza y violencia "
1. Hechos sobre Colombia ("Identidades contrastadas", Gyldendal (22-26) 2."Quiero una vida sin drogas"- ("Identidades contrastadas") Gyldendal (27-30)
3."Suerte" p. 47-50 ("Canta y no llores") Gyldendal 2018
4. Billeder af Botero
Indhold
Kernestof:
Carlos Vives - Colombia, Mi Encanto | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Find et foto, du vil tale med mig om i 2 minutter på spansk- jeg stiller de 4 spørgsmål: 1.qué podemos ver en la foto/2.cómo es el aspecto físico de la persona /3.dónde está la persona/4.te gusta la foto/
Øv dig på de 13 øverste gloser, der er til højre på siden (1. glose :hospitaliario- sidste glose: mundo) og læs teksten højt fra "Estamos en Colombia til og med "..biodiversidad del mundo"- du skal ikke næroversætte teksten men prøve at forstå hoved
Titel
lA2 ?Que pueden hacer ?latino.html- lyt til den colombianske oplæsning og klik derefter på knappen "ir a la versión de español en España. Skriv ned, hvilke forskelle, der er på de 2 måder at tale spansk på. Husk dit gule eller grønne plastikomslag ti
Colmenares
El día San Valentin
De personlige pronominer og bøjning af verber.odt
Se under opgaver "delprøve 1" den 26/2, hvordan du skal forberede dig til dagens delprøve 1 og se også denne videoTitel
colombiacorners.com
Bogotá
Læs og oversæt side 3- skriv den vigtigste information i en sætning på spansk .Colombia belleza y violencia kompendium.pdf
Preguntas al texto sobre Colombia.odt
Start med at læse teksten "24 horas en Barcelona" højt for dig selv. Derefter skal du ikke oversætte teksten, men prøve at finde ud af, om de sætninger, der står i dokument 2 er rigtige og forkerte, ved at led efter det i "24 horas en Barcelona"
1.24 horas en Bogotá.pdf
Bogota- vi ser 15 minutter af dokumentaren
Det du læste ude i mandags- se elevfeedback fra mandagens modul. Medbring dit notehæfte og tekstkompendiet.
Vi ser det i timen DRTV - Horisont: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring
Medbring Kompendiet Oversæt og sæt i kasser :Palabras del texto sobre Colombia.odt
Læs og oversæt side 25 i kompendiet (det starter med "En contraste con la violencia..)
Colombia violencia y belleza 2024; sider: 25
Her skal I aflevere jeres præsentationsfilm om Colombia- opgavebeskrivelse ligger under elevfeedback
Narcos Se afsnit 1 med spanske undertekster og lav opgaven, der ligger under elevfeedback, for ikke at få fravær for modulet
Veo Veo - Las Canciones de la Familia Blu | El Reino Infantil
Afsnit
I dokumentet er der 2 fotos, som du skal se godt på og så besvare de 4 spørgsmål på spansk, der hører til. Skriv dine svar i dit røde hæfte :Dos fotos del tema sobre Colombia.docx (måske skal du gå tilbage til ugen før påskeferien, hvor du skrev nogl
Nye pladser 2dyz april-maj (1).docx
Lektie: forbered dig til delprøve 1 ved at læse og oversætte s. 26-27 ( de første 3 sætninger) i Colombia-kompendiet (om Mario ). Se også under opgave delprøve 1, 8/4-2024
Nye pladser 2dyz april-maj med alle.docx
Tidsadverbier oversæt de der mangler og brug dem i øvelse 1.docx- Husk dit Colombiakompendium
Øvelse 1 tidsangivelse adverbier.pdf
Link til preguntas sobre la presentación
Carla Morrison - Disfruto (letra)
Tids og mådesadverbier oversæt de der mangler samt de nye og brug dem i øvelse 1.docx (lav øvelsen igen)OG HUSK KOMPENDIUM
tidsangivelse adverbier.pdf
Øv dig på gloserne cada, siempre, nunca og skriv 1 spørgsmål til din videopræsentation- hver gruppe skal lavet spørgsmål, der passer til størrelsen af gruppen (1 spm pr gruppemedlem)- skriv spørgsmål ind i dokumentet, som du finder ved at følge linke
Preguntas a las presentaciones
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mi díario- min dagbog
16-02-2024
Delprøve 1
26-02-2024
Ny delprøve 1
08-04-2024
Escribe un artículo sobre Mario
17-04-2024
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fokus på skriftlighed og repetition af grammatik
Vi har i dette forløb fokus på at repetere bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber:
i præsens, udvidet nutid, perfektum, nær fremtid og et særligt fokus på datiden: præteritum (afsluttet datid).
Præteritum er i fokus, når vi læser teksterne : Los árabes
Formålet er at øve på at kunne gå til den skriftlige årsprøve i spansk, derfor vil vi både øve delprøve 1 opgaver- uden hjælpemidler- og delprøve 2, der er den længere tekst skrevet i en bestemt genre: dagbog, artikel, læserbrev, email.
Materiale:
diverse øvelser
uddrag fra Caminando ::Los árabes"
Indhold
Kernestof:
Titel
Medbring dit Colombia-kompendium og dit grammatikhæfte
CFU-login
Alvaro Soler - Muero (Official Video)
Preguntas sobre ti y sobre una foto.pdf
S. 8 oversæt og find verberne, der er bøjet i præteritum Andalucía y el turismo.pdf
Minlæring præteritum (regelmæssige verber og ser)
Los árabes lav en dialog.odt
Minlæring Verbernes bøjning
Besvar spørgsmål 1-20 med hele sætninger Preguntas sobre ti y sobre una foto.pdf
Husk din grammatikbog/dit grammatikkopihæfte
Andalucía y el turismo.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition og træning til skriftlig årsprøve
Vi repeterer:
Faste udtryk til argumentation:(no) pienso que, a mi mode de ver ...
(no)estoy de acuerdo con...
por un lado....y por otro lado
til resumé: el texto trata de...
Almindelige antonymer:
Grammatik:
personlige, possessive, personlige pronominer
aspekt (præteritum>< imperfektum)
At skrive en artikel
adjektivers og adverbiers gradbøjning
Indhold
Kernestof:
Minlæring præteritum (regelmæssige verber og ser)
Los árabes lav en dialog.odt
Minlæring Verbernes bøjning
Besvar spørgsmål 1-20 med hele sætninger Preguntas sobre ti y sobre una foto.pdf
Husk din grammatikbog/dit grammatikkopihæfte
Andalucía y el turismo.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
repetion - kom med fra start
Vi starter, hvor vi slap i maj måned både med det grammatiske fokus, der var (imperfejtum/præteritum/refleksive verber og personlige pronominer). samt hverdagsudtryk, der kan anvendes til at beskrive sig selv, sin familie, hvad man læser på gymnasiet, fritidssinteresser og arbejde, samt det at rejse.
Vi skal træne samtale om et emne med udgangspunkt i et aktuelt foto og det at tage ordet i en samtale.
Og vi skal arbejde med et kort projekt , nemlig et projekt, der tager udgangspunkt i den spanske sangerinde Rosalías sangtekster og de videos , der er lavet til sangene.
Produkt: præsentationspowerpoint af sang og tekst, samt præsentation for forskellige grupper
Indhold
Kernestof:
?Qué has hecho en tus vacaciones de verano ?Øv jer på de 21 gloser i quizletten vacaciones de verano (hvis flashkortene ikke virker, så rul ned under disse, der er listen over de 21 gloser. Skriv 2-3 sætninger, hvor du bruger gloserne fra quizletten
Faste pladser - 3dyz- August 2024 (2).docx
Info om sprogrejse og bindende tilsagn 2024.docx
Frygtløs fornyer_Rosalía_artikel weekendavisen.pdf
3dyz Plan for repetition i august 2024.docx
Medbring din grammatikbog "Tag tyren ved hornene"
Projektarbejde om Rosalía og Spanien.pdf
Medbring din grammatikbog( Tyren ), opgavehæftet( som du fik i modulet 16/8) +dit cuaderno rojo y un lápiz
Fra dansk til spansk la clase privada og tus vacaciones.pdf
Genius | Song Lyrics & Knowledge
Find de 3 verber i grammatikbogen : querer,tener,ser og tjek, at du kan dem udenad i præsens og præteritum - er de regelmæssige ?. Skriv dem ind i dit nye cuaderno rojo under titlen : "Hitverber i spansk"- du skal have 24 hitverber stående i dit hæft
Tengberg, Birgit: Tag tyren ved hornene (lille), Tengberg Media; sider: 112-113, 120-128
Rosalía - 3dyz projektarbejde i august.docx
Afsnit
Why does Rosalía attract so many haters in her home country?
Bemærk nogle ændringer :Faste pladser rev- 3dyz- August 2024.docx
Øvelser, vi laver i timen .De refleksive pronominer og verber øvelser.pdf
Øv dig på verbet lavarse og forklar, hvordan man bøjer verbet og hvornår man bruger refleksive verber...
Lektie rykkes til i morgen fredag- Rosaliaprojektet skal gøre klar til indspilning i dag
Evalueringsark for årsprøven 2024.docx
Lav øvelse 64-65 og boble 1 og 2 (i 1. person ental) på side 2 i dokumentet: De refleksive pronominer og verber øvelser.pdf De refleksive pronominer og verber øvelser.pdf. Du skal også kunne forklare, hvordan man bøjer refleksive verber
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EKS.TEMA 1 :La identidad española- ? una ó varias?
Hvad forbinder du med spansk identitet?
Med udgangspunkt i det faktum, at der findes 4 officielle sprog i Spanien og da sprog er med til at skabe national identitet, vil vi undersøge om der er tale om et land med mindst 3 forskellige identiteter eller om der er noget, der er fælles for alle spaniere
I dette forløb har vi fokus på 5 forskellige kulturelle spanske fænomener:
1. la lengua (sproget) 2.la corrida (tyrefægtning),3. los castillos humanos 4.el fútbol .5. la comida .
I løbet af forløbet vil vi på spansk perspektivere til forhold i Dk. Forløbet munder ud i en sprogtur til Madrid (november), hvor vi blandt andet skal besøge et erhvervsgymnasium.
Fokuspunkter (læringsmål):
-Du kender og kan på spansk redegøre for de 4 spanske nationale symboler, som vi har arbejdet med.
- Du kan ved hjælp af temagloserne på spansk perspektivere til danske nationale symboler (sprog, fodbold, mad)
- Du kan redegøre på forskelle og ligheder m
ellem Danmark og Spanien
- Du kan ved hjælp af hverdagsgloser og ud fra fotos på spansk fortælle om dit eget liv (el tiempo libre (fritid), tu familia, tu rama de estudios (studieretning), tus sueños para el futuro)
- Du kan på spansk give et billede en titel og begrunde din titel (he elegido el título porque...)
- Du forstår forskellen på imperfektum og præteritum (aspekt)
Grammatik: repetition af imperfektum og præteritum + perfektum+gustar
ny grammatik:perifraser: acabar de+ infinitiv og volver a+
infinitiv
-Minlæring
- "Tag tyren ved hornene" (grammatikbog)
-
Ordbog.com
Faglige mål (fra Læreplanen på UVM):
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
kernestof og suppl. stof:
Arbejdsformer:
læreroplæg, pararbejde og gruppearbejde + præsentation
Materiale:
Kompendium "Simbolos nacionales":
1. " En nation et sprog ": tekst på dansk fra "Unge og identitet" /Colombus 2014
2. "Cómo somos los españoles" (fra "Sin prisa-pero sin pausa" Gyldendal/ 2016 / 2 sider
2."Entrevista a Cristina Sanchez" fra "Tapas", s.100-102 Kaleidoscope 2001 /3 sider
3."Zoe de Cataluña" /Els Castells 2 sider
4.Antonio de Andalucía/Ejica 2 sider
5."Lucía, 19 años" ( España mañana/ Systime 2022/ ) 3 sider
Film og lyd:
--"Tillykke Spanien" Dr2 / 2000/cfu (25 min= 7 ns)
-Youtube - "las lenguas de España para niños":
https://www.youtube.com/watch?v=Br562bNdgZg
Profedeele "Inventos españoles" https://www.profedeele.es/actividad/5-inventos-espanoles/ (5 min = 1ns)
-Aprende.dk
:" Pamplona la otra cara " (til nuancering af Cristina S.-tekst)
(2,5 min =0,5 ns)
Extr@ "La llegada de Tom" :https://www.youtube.com/watch?v=86OaYqmjTrs&list=PLRps6yTcWQbrPgh0nNqNwin8UULKxlRcE (24,5 min = 7 ns)
France- Cristina Sánchez first female matador:https://www.youtube.com/watch?v=9qFwSM8QLIE&rco=1 (3min)
I alt sider på spansk: 30 sider
Tilladte hjælpemidler:
Stavekontrol i Word Online-ordbøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen: Ordbog.dcom
Digitale læremidler, der ikke kan downloades, som fx MinLæring
Indhold
Kernestof:
Descríbete Cómo soy y cómo estoy.pdf
Faste pladser rev 3dyz- August 2024 (2) (2).docx
Las LENGUAS de España para niños ✔👩🏫 PRIMARIA
Lyt til hele podcasten- (find aktivitet 4- der er hele podcasten) -også selvom du lige i begyndelsen synes, at det er svært. Du skal bare lytte dig frem til 3 opfindelser (inventos), som en spanier har opfundetTitel
Hvad har du fået ud af projektet med Rosalía.docx
Kompendium España una o varias identidades.pdf
Temagloser til tema 1 España una o varias identidades.docx
Faste pladser - 3dyz- september 2024 (2) (3).docx
Minlæring- lav 4 forskellige øvelser til træning af ser,estar,hay og det nye: verbalperifraser...(19 minutter) Husk at tage dit nye teksthæfte med og din grammatikbog
Habla con tu vecino.docx
preguntas a Extr@ ep 1.docx
CFU-login Tillykke Spanien
Extra espanol Episode Se og lyt- mens du ser/lytter skal du skrive 5 nye gloser ned, som du lærer dig, 2 fra starten 1 fra midten og 2 fra den sidste del af episoden. Hav gloserne med til modulet ( 2 skal være verber) Husk dit nye teksthæfte
Qué podemos ver en la foto øvelse i imperfektum.docx
Tengberg, Birgit: Tag tyren ved hornene (lille), Tengberg Media; sider: 61, 155-156
Du skal kunne bøje de regelmæssig verber (cantar, comer, vivir s.155) og de 3 uregelmæssige (ir,ser,ver, s. 156)i imperfektum- den anden datid. Og husk dit temahæfte- skal bruges "ude"
Lektie- se under opgaver for den 13/9
Delprøve 1 Cristina Sánchez tilpasset præt og reflek (2).docx
pagina.pdf
Undskyld den sene lektie, prøv alligevel, om du kan nå at oversætte de 20 ord til modulet i morgen. Husk dit temahæfte og en lápiz
Titel
CFU-login
Husk dit teksthæfte (España una ó varias identidades)
Husk dit spanskhæfte: España una ´varias identidades
España una ó varias identidades
Pararbejde describe la palabra.docx
Glosekonkurrence Cristina Sánchez.docx
El viaje a Madrid.pptx
Læs teksten højt på side 11 (den sidste del af interviewet med Christina Sánchez) og oversæt gloserne nedenfor.Du skal ikke oversætte teksten, men prøve at forstå teksten i hovedtræk, vha.gloserne nedenfor (og nedenfor teksten)
Glosario para conversar sobre Cristina Sánchez.docx
personlige stedord.php
Minlæring Læs skemaet med de personlige pronominer og hav det liggende ved siden af imens du laver opgave rnepå MINLÆRING
FRANCE: CRISTINA SANCHEZ BECOMES FIRST EVER FEMALE MATADOR
3g navneliste Madrid 2024 1122 Billetkontoret.xlsx
Minlæring (20 minutters træning) Medbring dit spanskhæfte (España, una ó varias identidades) og dit cuaderno rojo
Vigtigt : Du skal se under opgaver (3/10)- der ligger lektien (læs spansk tekst og læs ppt) Husk dit røde hæfte og din grammatikbog- opgaven skrives uden hjælpemidler (jo, en fysisk ordbog)
info til rejsebureau
Medbring dit spanske teksthæfte "?España -una ó varias identidades?" Og et billede af dit pas med pasnummer og navn
CFU-loginSPANSKE HITVERBER-plakat (1).pdf- Øv dig på at bøje de verber, der står i første linje ( fra :dar..... til og med gustar) i præsens. Lav en sætning med hvert verbum 1. person ental. Husk din teksthæfte{ España¿ una ó varias identidades?) og
Materiale til virtuelt modul- opgaven "ligger " under elevfeedback:
2. Se de første 35 minutter af DRTV - Anne og Anders i Europa: Splittelse og forsoning i Spanien
Zoe de Cataluña.docx
Manu Chao - Me Gustas Tu (2001)
Afsnit
Genlæs side 14 og 15 (læs højt)og oversæt ved at svare på de 5 spørgsmål s. 16 (se evt din egen elevfeedback i fredagsmodulet 4/10) España una ó varias identidades
Faste pladser - 3dyz- oktober og november 2024.Kun med en ændring
CFU-login- el fútbol
SRP info spansk.pptx
Viajar3 Traduce las palabras abajo al danés.docx. Medbring dit spanskhæfte "España una o varias identidades"- husk at det er dit eget ansvar at have bøger med til undervisningen- hæftet er en bog.
Lav de 3 første opgaver i dokumentet- dvs oversæt gloserne beskriv billedet, og hvad der sker på billedet :En el restaurante.docxEn el restaurante 3 preguntas.docx
Mira :Faste pladser - 3dyz- oktober og november 2024 (1).docx
Læs :Tips til at lære spansk - Sådan lærer du spansk inden du skal til Spanien
Øv dig på at kunne oversætte de 3 sidste rækker af hitverberne (vi har øvet 1. række)SPANSKE HITVERBER-plakat (1).pdf
Lektie: Se forberedelsen til delprøve 1- den ligger under opgaver den 29/10
aktivitet i timen - lyt og forstå:
Læs opgaveteksten og øv dig på at bøje verberne- se under opgaver (31/10)
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EKS TEMA 2 la historia moderna de España
Vi skal i dette forløb arbejde med et enkelt overblik over den spanske borgerkrig, hvem var med Franco, hvem kæmpede for bevarelsen af den spanske republik og et overblik over det , der kendetegnede Francos diktatur , for at kunne forstå påvirkningen på det moderne demokratiske Spanien, og vi vil med denne viden analysere filmen "El laberinto del Fauno", med fokus på tematikken i filmen: angst (el miedo) og kampen for frihed (la lucha por la libertad).
Vi vil perspektivere til tidsskildringen i filmen "La isla mínima" (2014), og taler om, hvad et diktatur gør ved mennesker.
Der vil også være en del grammatiske øvelser, særligt verbalbøjning mhp at kunne anvende dem i præsens, perfektum, nær fremtid , konditionalis (høflig henvendelse) mundtligt, og at kunne kende og anvende følgende tider skriftligt: imperfektum, præteritum, plusquamperfektum, kondtionalis og futurum.
Fokus/lærings mål:
-Du kender til den spanske historie i 20. århundrede fra den spanske borgerkrig til demokratiets indførelse.
- Du kan på spansk redegøre for årstal for den spanske borgerkrig, Francos diktatur og for perioden "La transición", samt for demokratiets indførelse i Spanien
- Du kender til, at Francos diktatur var baseret på traditionelle værdier, herunder kvinders rolle i samfundet Du kan i hovedtræk genfortælle dette på spansk
-Du kender til begrebet fossas comunes og hvornår de er blevet fundet, samt hvad de er udtryk for.Dette kan du også gengive på spansk
- Du kan redegøre for temaerne i El laberinto del Fauno på spansk
-Du kan karakterisere mindst 1 hovedperson fra El laberinto del Fauno på spansk
- Du kan i korte træk på spansk redegøre for handlingen i filmen La isla Mínima
-
- Du kan på spansk beskrive fotos/malerier og fortælle historien bag billedet samt lave en dialog og give det en titel, samt begrunde denne, både med udgangspunkt i temagloser og hverdagsgloser.
Materiale: Kompendium "La historia moderna de España" :
"Den spanske borgerkrig"+" Francisco Franco" (Fra "Spanien-krise.." Jørgensen- s.31/38/44)
"La breve historia de la España moderna" (fra "Sin prisa- pero sin pausa"pp-80-81) 2 ns
"La historia moderna"- La dictadura" ( Fra...) 2 ns
El laberinto del Fauno - sobre el laberinto e ejercicios " ... 2ns
Artikel på dansk:
-
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den
Film og lyd:
DR-lyd : Skyggen af Franco
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/kampen-om-historien-skyggen-af-franco-11032215322
(50 min =13 ns)
- DR Deadline: El valle de los caidos
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031808032230
-" El laberinto del Fauno " 2006 /Del Torre (118 min= 35 ns)
"La isla mínima" : Alberto Rodriguez, 2014 (101 minutter = 33 ns))
I alt ca: 70 ns
Flerdagesudflugt til Madrid fra 20-23. november med fokus på samtale og på at få et indblik i det spanske samfund i 2024
Faglige mål (fra læreplanen på uvm):
-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Før du går i gang med at lytte skal du finde ud af 2 ting:
Valg af aktivitet torsdag 21/11
Kompendium til La historia moderna de Espana.pdf
Temagloseliste til La historia moderna de España.docx
Valg af aktivitet torsdag eftermiddag i Madrid (den 21/11)
Faste pladser - 3dyz- oktober og november 2024.docx
CFU-login Den røde jord
Husk din grammatikbog- (I får jeres delprøve 1 tilbage):læs om hvornår man anvender muy og mucho (mener, at det er på side 57 eller 58 i Tag tyren..)- formuler reglerne
drive.google.com
Grupper til aktiviteten Fredag 22.docx
Verber fra delprøve 1 el deporte.docx Udfyld dokumentet med bøjning af de 7 verber fra delprøve 1- brug grammatikbogen "Tag tyren ved hornene" til hjælp.
OJO Nye faste pladser - 3dyz- november 2024.docx
Bystafet gruppe 8
srp-problemstillinger
Bystafet gruppe 11 0g 12
Bystafet gruppe 9 og 10
Viaje por España kompendium 2024-2025.pdf
Diario de mi viaje a Madrid.docx
Faste pladser - 3dyz- november og december 2024.docx
Rejsebureaet ønsker, at I evaluerer sprogrejsen :Survey | Venga Travel Website
Muy eller mucho.pptx
Minlæring (38 minutter) om muy+ mucho og nogle præpositioner
Viajar bøj identificer tid og omskrivning.docx
Titel
Øv på verbet viajar i de 6 tider og repetér de faste vendinger, der er i dokumentet. Husk din grammatikbog "Tag tyren ved hornene"- vi bytter den til den lille grammatikbog.
Faste udtryk til at udtrykke tanker osv og verbet viajar.docx
Vi mødes i Mediehuset- når I er færdige med at indspille podcasten, skal I gå tilbage til lokale 82 og læse om den spanske borgerkrig og om Franco..Lyt til podcasten (lavet til franske gymnasieelever, der lærer spansk)- hav gloselisten foran dig, det
La Guerra civil española -gloser til podcast.odt
Opgaver til teksten i kompendiet om spansk moderne historie.docx
Læg jeres podcast her:
Verde que te quiero verde - Romance Sonámbulo - Federico García Lorca - Ricardo Fernández del Moral
Opgaver til teksten i kompendiet om spansk historie i det 20 århundrede.docx (beklager, at kompendiet ikke er uploadet her, jeg er kommet til at slette den elektroniske udgave af kompendiet).Husk at medbringe det fysiske kompendie
Arbejd med side 5 og side 7 i tekstkompendiet - og besvar spm i dokumentet "tareas...". Afleveres under elevfeedback senest kl.9.40 .
Tareas para el 12 de diciembre 2024.docx
Læs teksten, øv på gloserne og forstå den:madurar delprøve 1.pdf Dette er den forberedelse, du skal have lavet hjemmefra inden delprøve 1
Medbring den gamle grammatikbog- Tag tyren ved hornene, vi bytter til "Lommetyren" i starten af timen.
Las tradiciones del año nuevo.docx
Medbring din "Lommetyren", blyant og dit cuaderno rojo og husk dit temahæfte "La historia moderna y el laberinto del Fauno" (til udearbejdet)
Lav øvelserne på Minlæring
Besvar spørgsmål :Hverdagsgloser og 2 verber.docx + husk dit kompendium (La historia de España, hvis du ikke afleverede det i sidste modul)
Hoy todo va a salirme bienMedbring Lommetyren, lápiz og dit røde hæfte + kompendium
Faste pladser 3dyzrr januar 2025 (1) (1).docx
Lav mindst øvelse 1 på side 3 - gå gerne på opdagelse i grammatikøvelser og arbejd selv med det du har lyst til (præsens)Grammatikøvelser i udvalg.pdf
Veo veo ¿Que ves? Canción infantil
Grammatikøvelser i udvalg.pdf Lav mindst 2 øvelser på side 3(131 a+ b) og 4(a+b) , så du har styr på tiderne nær fremtid og perfektum- I skal nemlig lære en ny tid i dette modul
Minlæring- læs om plusquamperfektum- førdatid
La historia de España y El laberinto del Fauno (1).pdf
Adivina una pelicula o serie.pdf
Grammatikøvelser i udvalg.pdf Lav opgave 110 A (Plusquamperfektum-førdatid) på side 14 i grammatikøvehæftet. Øv dig på at kunne bøje: venir i præsens, perfektum, nær fremtid + præteritum og imperfektum-det er en mundtlig test.Husk dit kompendium(La h
Rodrigo amarante - tuyo (LETRA)-lyt til sangen og følg med i sangteksten (oversæt de gloser, der er markeret med gult)Tuyo texto y ejercicios.docx
Oversæt A og B Adivina una película o una serie.pdf- Læg mærke til at "ordskyen" er gloser, du kan anvende i oversættelsen + husk dit grammatikopgavehæfte
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
repetition af verbumbøjning+ tale om serie/film
Vi har repeteret og fokuseret på betydningen at kunne bøje regelmæssige og uregelmæssige (poder, querer, pensar, tener, conducir, conocer,traducir), i præsens, perfektum og nær fremtid(ir a + infinitiv), hvornår tiderne anvendes og hvorfor det er vigtigt, at forstå, hvad hvert enkelt persontal i en bøjning betyder.
Vi har også taget hul på plusquamperfektum (førdatid)
Desuden har vi arbejdet med øvelser til samtale om film, serier og brugt filmen El laberinto del Fauno som genstand for denne samtale.
8 grupper har valgt mellem 3 forskellige scener i filmen og har forberedt en samtale med mig om følgende spørgsmål
1+2 Qué has visto?
2.?De qué trata la escena /la película?
3. Describe los personajes principales
4. Qué pasa al principio
5.Más tarde
6. al final
7. El tema central y te gusta/te encanta la película
Indhold
Kernestof:
Las tradiciones del año nuevo.docx
Medbring din "Lommetyren", blyant og dit cuaderno rojo og husk dit temahæfte "La historia moderna y el laberinto del Fauno" (til udearbejdet)
Lav øvelserne på Minlæring
Besvar spørgsmål :Hverdagsgloser og 2 verber.docx + husk dit kompendium (La historia de España, hvis du ikke afleverede det i sidste modul)
Titel
Hoy todo va a salirme bienMedbring Lommetyren, lápiz og dit røde hæfte + kompendium
Faste pladser 3dyzrr januar 2025 (1) (1).docx
Lav mindst øvelse 1 på side 3 - gå gerne på opdagelse i grammatikøvelser og arbejd selv med det du har lyst til (præsens)Grammatikøvelser i udvalg.pdf
Veo veo ¿Que ves? Canción infantil
Grammatikøvelser i udvalg.pdf Lav mindst 2 øvelser på side 3(131 a+ b) og 4(a+b) , så du har styr på tiderne nær fremtid og perfektum- I skal nemlig lære en ny tid i dette modul
Minlæring- læs om plusquamperfektum- førdatid
La historia de España y El laberinto del Fauno (1).pdf
Adivina una pelicula o serie.pdf
Grammatikøvelser i udvalg.pdf Lav opgave 110 A (Plusquamperfektum-førdatid) på side 14 i grammatikøvehæftet. Øv dig på at kunne bøje: venir i præsens, perfektum, nær fremtid + præteritum og imperfektum-det er en mundtlig test.Husk dit kompendium(La h
Rodrigo amarante - tuyo (LETRA)-lyt til sangen og følg med i sangteksten (oversæt de gloser, der er markeret med gult)Tuyo texto y ejercicios.docx
Oversæt A og B Adivina una película o una serie.pdf- Læg mærke til at "ordskyen" er gloser, du kan anvende i oversættelsen + husk dit grammatikopgavehæfte
Correcto ó falso 1 sobre la historia moderna de España (1).docx
La historia de España y El laberinto del Fauno (1) (1).pdfGenlæs de danske sider om den spanske borgerkrig (2-4)
Grammatikøvelser i udvalg.pdf Lav øvelse A på side 14/15 (Plusquamperfektum) + øv dig på verbet sentirse i præsens
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
EKS TEMA 3 Estereotípos de género – en Colombia
Hvordan er kønsrollerne i Colombia? Hvad er årsagen til dette ? Hvordan afspejler kønsrollerne sig i musikgeneren el reggaeton og i serien Narcos? Dette og meget mere skal vi undersøge i dette forløb
Fokus (Læringsmål):
1. Du kender til mindst 5 forskellige geografiske og samfundsmæssige informationer om Colombia og kan fortælle om det på spansk(s.1+ 2 i kompendiet)
2.Du kender noget af baggrunden for de typiske mande og kvinderoller i Colombia og kan fortælle om det på et enkelt spansk (s. 3+4 s.8-i kompendiet)
3. Du kender til terrororganisationen FARCs kvindesyn (s. 4-6 i kompendiet) og kan forklare det på spansk
2. Du kan give eksempler på kønsstereotyper i Colombia og finde dem i reggaetontekster (s.8-15 i kompendiet)
3. Du kan læse en spansk tekst og give et resumé af denne på spansk
4. Du kan på spansk forklare , hvilke kønsstereotyper, du præsenteres for i Narcos (1/1 =1 temporada +episodio 1) (s.24-27 i kompendiet)
5.Du kender Pablo Escobar an på spansk forklare, hvem han er
6. Du kender Pablo Escobars søns (Sebastian) synspunkt om hvordan faren virkelig var og kan forklare det på spansk (s.28)
7. Du kan på spansk forklare, hvor i teksten "La Muda"(Cali y Dandee) der er eksempler på kønstereotyper(se side 14-15 i kompendiet)
8. Du kan på spansk forklare, hvor der er eksempler på kønsstereotyper (særligt de mandlige) i 1. afsnit i serien Narcos.
9. Du kan beskrive og fortælle om historien bag billedet på spansk
Materiale:
Kompendium: Los esterotipos de género en Colombia y en el regueton:
pp.1-2 : Colombia fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
p.3: Las familias en Colombia y en México, fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
p.4 los movimientos de mujeres en Colombia (fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
pp.5-7 Kvinder fra Farc (på dansk) Oxfam-Sammen kan vi udrydde fattigdom-chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://heleverdeniskole.dk/sites/default/files/oxfam_magasinet_-_artikel_om_farc.pdf
pp.8-15 El machismo y el regueton (fra"El sexo en progreso"/)
pp.24-27: Analisis de temas en Narcos episodio 1 /temporada 1.
pp.28: "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix"
I alt 14,5 ns
Film:
Narcos /Netflix 1.sæson/1.kapitel.
(58 minutter- ca. 16 ns)
"Kobra i Colombia. besat af skønhed "(om skønhedskonkurrencer ) cfu/
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000024656&s=43548674&n=1&o=hits
29 min= 9 ns)
Sange:
"Tití me preguntó" Bad Bunny
https://www.youtube.com/watch?v=Cr8K88UcO0s
(4,5
min= 1 ns)
"Chica bombastic" Wisin an Yandel
https://www.youtube.com/watch?v=ZF0958S0sW8
( 3 min.= 1ns)
"La muda " Cali y Dandee
https://www.youtube.com/watch?v=Za8DC7y_T4A
(3 min.=1ns)
I alt 42,5 sider
Grammatik :repetition af muy/mucho, gustar, adjektivers bøjning
: de personlige pronominers 4 kasus, refleksive verber
Ny tid : futuro + repetition af præteirtum og imperfektum
Faglige mål: (Læreplan fra UVM)
-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenhede samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den -enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, individuel
Indhold
Kernestof:
Tema 3 Los estereotipos y roles de género en Colombia.pptx
Minlæring- Læs beskrivelsen af futurum og lav opgaverne- skriv bøjning af verbet hablar i dit røde hæfte. Medbring grammatikopgavehæfte,dit røde hæfte og dit nye temahæfte "Narcos"
Trabajo del dia 27 de febrero 2025 3dyz.odt
Kompendium til Los estereotipos de genero en Colombia.pdf
Temaglose liste til Los estereotipos de genero en Colombia.docx
Colombia belleza y violencia kompendium (1).pdf kompendium fra 2g med billeder af Fernando Botero
Øv dig på futurum af de 5 hitverber dar,deber,hacer,estar + syng med på Los Animales En La Granja | Canciones infantiles-Vi har en kort diktat og medbring grammatikøvehæfte + det nye kompendium (Narcos)
CFU-login
www.youtube.com tití me preguntó
Læs og oversæt i hovedtræk side 3 (la familia ) i kompendiet :Narcos y los estereotipos Compendio (5).pdf- medbring grammatikopgavehæfte
Se de 2 videos og forhold dig til de spørgsmål, du kan finde under opgaver :
Wisin & Yandel - Chica Bombastic (Official Video)
Minlæring
Læs og oversæt side 12 om el Mikromachismo :Narcos y los estereotipos Compendio.pdf
Opsamling på artikel og blog marzo 3dyz.pptx
hombres y mujeres colombianos título.docx
Læs responsark for din opgave af den 27/2- artikel om La isla Mínima grundigt. Husk dit kompendium (Narcos y los estereotipos de...)og din grammatikbog + grammatikøvelser-
Lido Pimienta - "Nada" (feat. Li Saumet)
Nada Lido Pimienta.docx
Læs og oversæt i hovedtræk s. 29 ("Mi padre era mucho más cruel..")- dvs. du skal ikke næroversætte, men efter endt læsning kunne svare på: ?De quién trata el texto? ? Quién cuenta la historia del texto??Qué es el tema del texto?
Lav delprøve 1 på Minlæring
Og lav mindst 1 af de 2 opgaver på side 4 (opg.11), hvor du kan træne at bøje verbet og bruge det rigtigt. Du må ikke bruge ordbog, men øve dig på at lede efter x-leddet til venstre for stregen: Opgaven afleveres under opgaver.
Læs side 9 og 10 i modulet - se resten af arbejdsopgaven under elevfeedback.
www.youtube.com
Lav opgave B på side 10 (grammatik spørgsmål til teksten om stereotyper, som du arbejdede med sidste spansk time) + opgave + opgave c side 11 (se på de 2 fotos og se hvilke sætninger opgave c er rigtige eller forkerte i forhold til fotos)
Videofilm af jeres tekstarbejde 3dyz.docx
Shakira - Yo Tengo Derecho De Portarme Mal Pa' Pasarla Bien (Video Oficial) + Bonus Track
Øv dig på alle hitverbernes betydning på side 1 i "Grammatikøvelser i udvalg" (3).pdf- tag dit grammatikhæfte med.
Narcos y los estereotipos Compendio (1) (1) (1) (1) (6).pdf
LA MUDA VIDEO - Cali & El Dandee feat. Kevin Roldan
Titel
Narcos y los estereotipos Compendio (1) (1) (1) (1).pdf - oversæt teksten om el reggaeton på side 13 + læs side5-7 om kvinderne fra FARC (det er en tekst på dansk)
Los estereotipos de los géneros en el reggueton en Narcos y en Colombia.docx
Titel Oversættelse af la Muda- (scroll ned i dokumentet)
Lektie i sidste øjeblik, håber, at du kan nå det :Se sidste delprøve 1 igennem (den på minlæring: Tiny houses), hvor var det sværest for dig? Øv dig på betydningen af de 4 perifraser: Tener que + infinitiv, acabar de + infinitiv, volver a + infinitiv
(Lytteøvelse ?Qué es un machista ?)
Læs og oversæt side 4 (5) om "Los movimientos de mujeres "Narcos y los estereotipos Compendio " - mundtlig eksamensøvelse husk dit røde hæfte
www.youtube.com- verbos reflexivos
Hjælpespørgsmål og gode råd til beskrivelse og samtale om tekst og foto (1).docx
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
repetition med fokus på samtale og skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Lektie i sidste øjeblik, håber, at du kan nå det :Se sidste delprøve 1 igennem (den på minlæring: Tiny houses), hvor var det sværest for dig? Øv dig på betydningen af de 4 perifraser: Tener que + infinitiv, acabar de + infinitiv, volver a + infinitiv
(Lytteøvelse ?Qué es un machista ?)
Læs og oversæt side 4 (5) om "Los movimientos de mujeres "Narcos y los estereotipos Compendio " - mundtlig eksamensøvelse husk dit røde hæfte
www.youtube.com- verbos reflexivos
Hjælpespørgsmål og gode råd til beskrivelse og samtale om tekst og foto (1).docx
Lytteøvelse til at begynde timen med qué es un machista (x-tra)
Besvar spørgsmål til oplæg om Los movimientos de las mujeres en Colombia:
Movimientos de las mujeres en Colombia y preguntas.pdf
Meet: aktivt fra 14.10-15.00
Læs tekst A til delprøve 1 (se under opgaver 1/5) + øv dig gerne på hitverberne i præsens (se side 2 i dit hæfte med grammatikøvelser)- vi går i gang 8.10 (til eksamen kender I jo ikke tekst A, så de 5 minutter, vi har mindre til at lave delprøve 1 i
Medbring dit øvehæfte og din grammatikbog Lommetyren og orienter dig i skemaet nedenfor(fra "Aprende.dk") med de personlige pronominer
Mocedades - Eres tú (video oficial Remasterizado)
Alvaro Soler - La Libertad
Libertad.docx
Øv dig på Gloser til billedebeskrivelse + medbring dit grammatikøvehæfte
Que Viva España! Manolo Escobar
How to Pronounce Spanish Naturally | YouGlish
Øv sig på disse gloser: Palabras para conversar sobre un día cotidiana.docx- medbring dit øvehæfte
Grammatikopgaver samlet fra Delprøve 1.docx
Delprøve1 opgaver.pdf
Læs gerne :Beskrivelse af karakterer i mundtlig og skriftlig spansk 1.docx
Google Drive: Sign-in (link til mappen 3dyz 2024-2025)google-drev)
Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee
Repetition og eksamensemner 2025 den endelige version.pptx
Diverse grundlæggende gloser med billeder.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954229", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954229", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954229" }