Holdet 2022 SPb/sr4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kristina Lang
Hold 2022 SPb/sr4 (1dyz SPb, 1dyz SPb (puljetid), 2dyz SPb, 2dyz SPb (puljetid), 3dyz SPb)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynder Fortsat
Titel 2 begynderspansk 2 fra påske til slut maj
Titel 3 kom godt i gang -repetition
Titel 4 Tradiciones religiosas : el día de los muertos
Titel 5 Los jóvenes hispanohablantes
Titel 6 Colombia  belleza y violencia
Titel 7 Fokus på skriftlighed og repetition af grammatik
Titel 8 Repetition og træning til skriftlig årsprøve
Titel 9 repetion - kom med fra start
Titel 10 EKS.TEMA 1 :La identidad española- ? una ó varias?
Titel 11 EKS TEMA 2 la historia moderna de España
Titel 12 repetition af verbumbøjning+ tale om serie/film
Titel 13 EKS TEMA 3  Estereotípos de género – en Colombia
Titel 14 repetition med fokus på samtale og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynder Fortsat

I dette forløb skal vi arbejde repetere begyndergrammatik og café, vejr, geografi og undervisningsgloser. Derefter oparbejder vi et ordforråd om familie og tøj, (2c+ 2d) samt fokuserer på pronominer og flere verber. Derefter vil vi gå i gang  med det første temam, nemlig Nicaragua, ud fra teksterne i Caminando 3a,b,c,d . (fra s. 46 til s.57) + Ecuador .Der vil være en del billedbeskrivelse (træning af forholdsord) og samtale ud fra billeder (hverdags situationer med gloseoptræning)
Desuden skal vi arbejde med de 2 nye tider: nær fremtid, udover dette vil  vi arbejde med hvordan man siger , hvad klokken er, arbejde med possessive pronominer.  Vi skal repetere præsens for regelmæssige og uregelmæssige verber + diftongerende verber (tener, querer, poder, volver), vejret, tal, spørgeord,samt adjektivers placering og "opførsel"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 begynderspansk 2 fra påske til slut maj

At kunne beskrive sig selv og andre:
Vi arbejder med afsnittet "Julia- una presentación" (Unidad 4a) og "?Qué haces en tu tiempo libre ?" (Unidad 4b),  og har fokus på :
at opøve gloseforråd i at kunne beskrive sig selv (el aspecto físico) og sin familie (la familia) gymnasiet+ skema (el instituto + el horario) og fremtidsplaner (planes para el futuro) (4a), samt fritid (tiempolibre (4b)
Udover det, ser vi afsnit 1-3 fra første sæson af "La casa de papel med fokus på at kunne beskrive det store persongalleri fra serien ud fra fotografier.
Repetition: klokken (la hora)

Grammatik: ny tid: perfektum (før nutid)
                   -repetere gustar- konstruktionen
                   bøje regelmæssige- ar,-er,ir verber i præsens, nær
                   fremtid,perfektum (før nutid)
                  bøje uregelmæssige verber  (-go verber hacer, tener, salir)
                  i de ovennævnte tider
                  spørgeord (cómo, por qué, quién, qué, cuál, dónde,
                                    adónde, de dónde)
                  ser-estar
                  forholdsord til beskrivelse af hvor noget er: a la derecha
                  (de)>< a la izquierda (de), delante (de)><detrás (de), cerca
                  (de)>< lejos (de), a><de, con><sin
                   abajo (de) en el centro (de), al lado (de), encima (de)
Materiale:
Caminando tekstbog: pp64-72


            
                       
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 kom godt i gang -repetition

Beskrivelse af forløb:
Vi skal repetere verbaltiderne præsens, nær fremtid og have fokus på perfektum (førnutid) for  følgende verber: ser,estar, llamarse, tener, hacer, hablar, comer,vivir.
Vi repeterer ,at tale om og i hverdags situationer (spørge om vej, købe ind, familieforhold,rejse, forskelle og ligheder på DK og Spanien, samt klokken) og derigennem vil vi repetere gloser (substantiver og adjektiver-herunder farver og nationalitet) og stedordsangivelser ved at lave billedbeskrivelser, rollespil, interviews og skrive små tekster.
Materiale:
Caminando øvebog:28-53
Canciones: Àlvaro Soler : La libertad
                    Luis Fonsi:Despacito
                   Rosalía: Despechá
                   Bad Bunny: Un verano sin ti
                   
Film :Elena una chica española
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tradiciones religiosas : el día de los muertos

Vi skal i dette korte forløb arbejde med den særligt mexicanske udgave af Allehelgen fejring "El día de los muertos", (der afholdes fra den 31. oktober, den 1. og  2. november), og den spanske udgave af samme religiøse fest: El día de todos santos . Vi skal læse om disse traditioner, se filmen Coco og selv være med til at bygge et alter i skolens kantine i samarbejde med de andre spanskhold.
Materiale:
"Día de los muertos":
Profedeele: https://www.youtube.com/watch?v=C3RhyHHWWCE
"El día de todos santos"
Videoele:https://videoele.com/A2-Dia-todos-santos.html (A2)
Cancionens:
Cielito lindo https://www.youtube.com/watch?v=2MMdhQhDq1Q
La cucaracha:
Los esqueletos "Tumba-tumba-tumbaba- " Babelzone

........
Hablaespañol con ñ:
https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc (sværere)
https://www.youtube.com/watch?v=q8MpBJ1QPWg (uden undertekster - film om  at bygge festen op-et familiearbejde)


"Coco"-
Caminando tekstbog: 152-154
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Los jóvenes hispanohablantes

Los jóvenes hispanohablantes
- Vi skal i dette forløb arbejdetmed tekster, som handler om de udfordringer, som unge mennesker står overfor i den spansktalende verden, samt hvad de interesserer sig for, særligt med fokus på retten til at være den man er (ved at finde ud af, hvem man er :-)). Vi tager udgangspunkt i filmen "Vivir es facil", der viser, hvordan det var at være ung i Francos diktatur", de normer, der styrede de unges liv og derefter arbejder vi med tekster om unge i det moderne, demokratiske Spanien.
Vi skal arbejde med samtale og skriveøvelser om det at være ung i Dk og opøve et ordforråd, så man kan fortælle om sig selv og indgå i en dialog om ungdomsrelaterede emner (kærlighed, interesser, fremtidsdrømme, skolehverdag).
Materialer:
España en la calle" (Kloch og Tønner, Gyldenda, 2019l)
pp.16-19 "Los jóvenes españoles..."
"El sexo en progreso " (Arfaoui og Gavilán, Columbus, 2021)
pp.72-75 ":Diario de Sara (Colombia)
La buena vida, 2008:
"Estrella de Sevilla "pp. 20-30
På dansk: "Unge og identitet" (Columbus, )
Film: "Vivir es facil" F.Trueba, 2014
"Extras " episodio 1+2    https://www.youtube.com/watch?v=6v0Q-2IhqrE
Canciones:
https://www.ritmosn.es/index.php/un-futuro-oscuro/ (futurum og konditionalis- miljø)
"Bailando"- Enrique Iglesias
- "Ropa cara"- Camilo
- " Me rehuso"-  Danny Ocean
Produkt: et interview med en ung spansktalende hvor der sammenlignes med unge danske- videofilm





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Colombia belleza y violencia

Fokus i dette forløb er at lære Colombia at kende som land (geografi),, landets kultur og nedslag i stereotypiske forestillinger om Colombia, nemlig narkokriminaliteten.
Vi arbejder med at beskrive og forstå Colombia gennem colombianeren Marios historie.
1, Med udgangspunkt i den animerede film "Encanto"(2021) og med en tekstundersøgelse af sangen: Colombia mi encanto"  C.Vives indleder vi vores forståelse af landet (med plakatprodukt og ledsaget af oplæg på spansk)
2. Viden om Colombia (geografi, historie, kendte personer og produkter)-
tekstlæsning(se materiale) og samtale om de 4 emner, samt præsentation på spansk.
3. Hvordan er det at være ung i Bogotá - vi læser og taler om Mario- sammenligner med egne vilkår og drømme.
4. Fokus på utryghedsproblematikken  i Colombia - vi ser et afsnit af netflixserien "Colomenares". Samtale om afsnit 1 ud fra fotos, hvor der vil være fokus på det at beskrive en person og på at gætte på, hvad der vil ske videre i serien.
5. Vi har fokus på sangerinden Shakira og arbejder med hendes sang " Suerte"- dvs. tekstlæsning og forståelse af sangtekstens indhold, samt en kort skriftlig øvelse om sangen.
6. Billedmateriale: Fernando Botero ("La viuda, Picnic, Matanza de los incidents, La calle, una familia. Beskrivelse og samtale

Grammatik:
-Tidsudtryk - fokus på adverbiers funktion og anvendelse.
-Fokus på præteritum, bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber i denne tid
-muy- mucho repetition
-de personlige pronominer med gustarverbet som omdrejningspunkt
Materiale:
"Colombia- mi encanto "_ (Carlos Vives)
https://www.youtube.com/watch?v=JYaRHGq2ydY
Kompendium: " Colombia, belleza y violencia "
1. Hechos sobre Colombia ("Identidades contrastadas", Gyldendal (22-26) 2."Quiero una vida sin drogas"- ("Identidades contrastadas") Gyldendal (27-30)
3."Suerte" p. 47-50 ("Canta y no llores") Gyldendal 2018
4. Billeder af Botero

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mi díario- min dagbog 16-02-2024
Delprøve 1 26-02-2024
Ny delprøve 1 08-04-2024
Escribe un artículo sobre Mario 17-04-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fokus på skriftlighed og repetition af grammatik

Vi har i dette forløb fokus på at repetere bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber:
i præsens, udvidet nutid, perfektum, nær fremtid og et særligt fokus på datiden: præteritum (afsluttet datid).
Præteritum er i fokus, når vi læser teksterne : Los árabes
Formålet er at øve på at kunne gå til den skriftlige årsprøve i spansk, derfor vil vi både øve delprøve 1 opgaver- uden hjælpemidler- og delprøve 2, der er den længere tekst skrevet i en bestemt genre: dagbog, artikel, læserbrev, email.
Materiale:
diverse øvelser
uddrag fra Caminando ::Los árabes"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og træning til skriftlig årsprøve

Vi repeterer:
Faste udtryk til argumentation:(no) pienso que, a mi mode de ver ...
                                                 (no)estoy de acuerdo con...
                                                 por un lado....y por otro lado            
                     til resumé:           el texto trata de...
Almindelige antonymer:
Grammatik:
personlige, possessive, personlige pronominer
aspekt (præteritum>< imperfektum)
At skrive en artikel
adjektivers og adverbiers gradbøjning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 repetion - kom med fra start

Vi starter, hvor vi slap i maj måned både med det grammatiske fokus, der var (imperfejtum/præteritum/refleksive verber og personlige pronominer). samt hverdagsudtryk, der kan anvendes til at beskrive sig selv, sin familie, hvad man læser på gymnasiet, fritidssinteresser og arbejde, samt det at rejse.
Vi skal træne samtale om et emne med udgangspunkt i et aktuelt foto og det at tage ordet i en samtale.
Og vi skal arbejde med et kort projekt , nemlig et projekt, der tager udgangspunkt i den spanske sangerinde Rosalías sangtekster og de videos , der er lavet til sangene.
Produkt: præsentationspowerpoint af sang og tekst, samt præsentation for forskellige grupper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EKS.TEMA 1 :La identidad española- ? una ó varias?

Hvad forbinder du med spansk identitet?
Med udgangspunkt i det faktum, at der findes 4 officielle sprog i Spanien og da sprog er med til at skabe national identitet, vil vi undersøge om der er tale om et land med mindst 3 forskellige identiteter eller om der er noget, der er fælles for alle spaniere

I dette forløb har vi fokus på 5 forskellige kulturelle spanske fænomener:
1. la lengua (sproget) 2.la corrida (tyrefægtning),3. los castillos humanos 4.el fútbol .5. la comida .
I løbet af forløbet vil vi på spansk perspektivere til forhold i Dk. Forløbet munder ud i en sprogtur til Madrid (november), hvor vi blandt andet skal besøge et erhvervsgymnasium.

Fokuspunkter (læringsmål):
-Du kender og kan på spansk redegøre for de 4 spanske nationale symboler, som vi har arbejdet med.
- Du kan ved hjælp af temagloserne på spansk perspektivere til danske nationale symboler (sprog, fodbold, mad)
- Du kan redegøre på forskelle og ligheder m
ellem Danmark og Spanien
- Du kan ved hjælp af hverdagsgloser og ud fra fotos på spansk fortælle om dit eget liv (el tiempo libre (fritid), tu familia, tu rama de estudios (studieretning), tus sueños para el futuro)
- Du kan på spansk give et billede en titel og begrunde din titel (he elegido el título porque...)
- Du forstår forskellen på imperfektum og præteritum (aspekt)

Grammatik:  repetition af imperfektum og præteritum + perfektum+gustar
                     ny grammatik:perifraser: acabar de+ infinitiv og volver a+
                                                            infinitiv
  -Minlæring
-  "Tag tyren ved hornene" (grammatikbog)
- Ordbog.com

Faglige mål (fra Læreplanen på UVM):
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
kernestof og suppl. stof:

Arbejdsformer:
læreroplæg, pararbejde og gruppearbejde + præsentation

Materiale:
Kompendium "Simbolos nacionales":
1. " En nation et sprog ": tekst på dansk fra "Unge og identitet" /Colombus 2014
2. "Cómo somos los españoles" (fra "Sin prisa-pero sin pausa" Gyldendal/ 2016 / 2 sider
2."Entrevista a Cristina Sanchez" fra "Tapas", s.100-102 Kaleidoscope 2001 /3 sider
3."Zoe de Cataluña" /Els Castells                                            2 sider
4.Antonio de Andalucía/Ejica                                                 2 sider
5."Lucía, 19 años"  ( España mañana/ Systime 2022/ ) 3 sider
                      
Film og lyd:
--"Tillykke Spanien" Dr2 / 2000/cfu                                            (25 min= 7 ns)
-Youtube - "las lenguas de España para niños": https://www.youtube.com/watch?v=Br562bNdgZg
Profedeele "Inventos españoles"    https://www.profedeele.es/actividad/5-inventos-espanoles/                                                                                     (5 min = 1ns)
-Aprende.dk:" Pamplona la otra cara " (til nuancering af Cristina S.-tekst)                                                                                                                               
                                                                                                        (2,5  min =0,5 ns)
Extr@ "La llegada de Tom" :https://www.youtube.com/watch?v=86OaYqmjTrs&list=PLRps6yTcWQbrPgh0nNqNwin8UULKxlRcE   (24,5 min = 7 ns)
France- Cristina Sánchez first female matador:https://www.youtube.com/watch?v=9qFwSM8QLIE&rco=1  (3min)

                                                                                  I alt  sider på spansk: 30 sider

Tilladte hjælpemidler:
Stavekontrol i Word  Online-ordbøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen: Ordbog.dcom
Digitale læremidler, der ikke kan downloades, som fx MinLæring






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 EKS TEMA 2 la historia moderna de España

Vi skal i dette forløb arbejde med et enkelt overblik over den spanske borgerkrig, hvem var med Franco, hvem kæmpede for bevarelsen af den spanske republik  og et overblik over det , der kendetegnede Francos diktatur , for at kunne forstå påvirkningen på det moderne demokratiske Spanien, og vi vil med denne viden analysere filmen "El laberinto del Fauno", med fokus på tematikken i filmen: angst (el miedo) og kampen for frihed (la lucha por la libertad).
Vi vil perspektivere til tidsskildringen i filmen "La isla mínima" (2014), og taler om, hvad et diktatur gør ved mennesker.
Der vil også være en del grammatiske øvelser, særligt verbalbøjning mhp at kunne anvende dem i præsens, perfektum, nær fremtid , konditionalis (høflig henvendelse) mundtligt, og at kunne kende og anvende følgende tider skriftligt: imperfektum, præteritum, plusquamperfektum, kondtionalis og futurum.

Fokus/lærings mål:
-Du kender til  den spanske historie i 20. århundrede fra den spanske borgerkrig til demokratiets indførelse.
- Du kan på spansk redegøre for årstal for den spanske borgerkrig, Francos diktatur og for perioden "La transición", samt for demokratiets indførelse i Spanien
- Du kender til, at Francos diktatur var baseret på traditionelle værdier, herunder kvinders rolle i samfundet Du kan i hovedtræk genfortælle dette på spansk
-Du kender til begrebet fossas comunes og hvornår de er blevet fundet, samt hvad de er udtryk for.Dette kan du også gengive på spansk
- Du kan redegøre for temaerne i El laberinto del Fauno på spansk
-Du kan karakterisere mindst 1 hovedperson fra El laberinto del Fauno på spansk
- Du kan i korte træk  på spansk redegøre for handlingen i filmen  La isla  Mínima
-
- Du kan på spansk beskrive fotos/malerier og fortælle historien bag billedet samt lave en dialog og give det en titel, samt begrunde denne, både med udgangspunkt i temagloser og hverdagsgloser.

Materiale: Kompendium "La historia moderna de España" :
"Den spanske borgerkrig"+" Francisco Franco" (Fra "Spanien-krise.." Jørgensen- s.31/38/44)
"La breve historia de la España moderna"  (fra "Sin prisa- pero sin pausa"pp-80-81) 2 ns
"La historia moderna"- La dictadura" ( Fra...) 2 ns
El laberinto del Fauno - sobre el laberinto e ejercicios " ... 2ns


Artikel på dansk:
- https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den

Film og lyd:

DR-lyd : Skyggen af Franco https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/kampen-om-historien-skyggen-af-franco-11032215322  (50 min =13 ns)

- DR Deadline: El valle de los caidos https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031808032230  

-" El laberinto del Fauno " 2006 /Del Torre  (118 min= 35 ns)

"La isla mínima" :  Alberto Rodriguez, 2014 (101 minutter =  33 ns))

                                                                                                                      I alt  ca:  70 ns
Flerdagesudflugt til Madrid fra 20-23. november med fokus på samtale og på at få et indblik i det spanske samfund i 2024

Faglige mål (fra læreplanen på uvm):

-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 repetition af verbumbøjning+ tale om serie/film

Vi har repeteret og fokuseret på betydningen at kunne bøje regelmæssige og uregelmæssige (poder, querer, pensar, tener, conducir, conocer,traducir), i præsens, perfektum og nær fremtid(ir a + infinitiv), hvornår tiderne anvendes og hvorfor det er vigtigt, at forstå, hvad hvert enkelt persontal i en bøjning betyder.
Vi har også taget hul på plusquamperfektum (førdatid)
Desuden har vi arbejdet med øvelser til samtale om film, serier og brugt filmen El laberinto del Fauno som genstand for denne samtale.
8 grupper har valgt mellem 3 forskellige scener i filmen og har forberedt en samtale med mig om følgende spørgsmål
1+2  Qué has visto?
2.?De qué trata la escena /la película?
3. Describe los personajes principales
4. Qué pasa al principio
5.Más tarde
6. al final
7. El tema central y te gusta/te encanta la película
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 EKS TEMA 3 Estereotípos de género – en Colombia

Hvordan er kønsrollerne i Colombia?  Hvad er årsagen til dette ? Hvordan afspejler kønsrollerne sig i  musikgeneren el reggaeton og i serien Narcos? Dette og meget mere skal vi undersøge i dette forløb

Fokus (Læringsmål):
1. Du kender til mindst 5 forskellige geografiske og samfundsmæssige informationer om Colombia og kan fortælle om det på spansk(s.1+ 2 i kompendiet)
2.Du kender noget af baggrunden for de typiske mande og kvinderoller i Colombia og kan fortælle om det på et enkelt spansk (s. 3+4 s.8-i kompendiet)
3. Du kender til terrororganisationen FARCs kvindesyn (s. 4-6 i kompendiet) og kan forklare det på spansk
2. Du kan give eksempler på kønsstereotyper i Colombia og finde dem i reggaetontekster (s.8-15  i kompendiet)
3. Du kan læse en spansk tekst og give et resumé af denne på spansk
4. Du kan på spansk forklare , hvilke kønsstereotyper, du præsenteres for i Narcos (1/1 =1 temporada +episodio 1) (s.24-27 i kompendiet)
5.Du kender  Pablo Escobar an på  spansk forklare, hvem han er
6. Du kender Pablo Escobars søns (Sebastian) synspunkt om hvordan faren virkelig var og kan forklare det på spansk (s.28)
7. Du kan på spansk forklare, hvor i teksten "La Muda"(Cali y Dandee) der er eksempler på kønstereotyper(se side 14-15 i kompendiet)
8. Du kan på spansk forklare, hvor der er eksempler på kønsstereotyper (særligt de mandlige) i 1. afsnit i serien Narcos.
9. Du kan beskrive og fortælle om historien bag billedet på spansk
Materiale:
Kompendium: Los esterotipos de género en Colombia y en el regueton:

pp.1-2 : Colombia fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
p.3:  Las familias en Colombia y en México, fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
p.4 los movimientos de mujeres en Colombia  (fra "Una mirada a las realidades en Colombia" 2021Micuerpo/minkrop)
pp.5-7 Kvinder fra Farc (på dansk) Oxfam-Sammen kan vi udrydde fattigdom-chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://heleverdeniskole.dk/sites/default/files/oxfam_magasinet_-_artikel_om_farc.pdf
pp.8-15 El machismo y el regueton  (fra"El sexo en progreso"/)   
pp.24-27: Analisis de temas en Narcos episodio 1 /temporada 1.
pp.28: "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix"
                                                                                                                                   I alt 14,5 ns

Film:
Narcos /Netflix  1.sæson/1.kapitel.   
                                                                                                      (58 minutter- ca. 16 ns)
"Kobra i Colombia. besat af skønhed "(om skønhedskonkurrencer ) cfu/ https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000024656&s=43548674&n=1&o=hits
                                                                                                                         29 min= 9 ns)
Sange:
"Tití me preguntó" Bad Bunny  https://www.youtube.com/watch?v=Cr8K88UcO0s (4,5
                                                                                                                                  min=  1  ns)
"Chica bombastic" Wisin an Yandel  https://www.youtube.com/watch?v=ZF0958S0sW8
                                                                                                                           ( 3 min.= 1ns)
"La muda " Cali y Dandee https://www.youtube.com/watch?v=Za8DC7y_T4A
                                                                                                                         (3 min.=1ns)
                                                                                                                     
                                                                                                                         I alt 42,5 sider



Grammatik :repetition af muy/mucho, gustar, adjektivers bøjning
                                          : de personlige pronominers 4 kasus, refleksive verber
                                 Ny tid : futuro + repetition af præteirtum og imperfektum
                

                                                                             
Faglige mål: (Læreplan fra UVM)

-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenhede samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den -enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, individuel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 repetition med fokus på samtale og skriftlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer