X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annelise Wejdemann, Malene Sofie W. Henriksen, Maria Jusjong Jürs
Hold
2022 DA/s (
1s DA
,
1s DA (puljetid)
,
2s DA
,
2s DA (puljetid)
,
3s DA
,
3s DA (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og kommunikation
Titel 2
Kanonforløb (værk 1).
Titel 3
DHO:Køn i kontekst (værk 2)
Titel 4
Dokumentargenre
Titel 5
Sagaarbejde: Gunlaug Ormstunges saga (værk 3)
Titel 6
Oplysningstiden - (værk 4)
Titel 7
Romantikken og romantismen
Titel 8
Moderne gennembrud (Værk 5)
Titel 9
Kognitive metaforer
Titel 10
Metodeforløb (Værk 6)
Titel 11
Film: Inception
Titel 12
Selvfremstilling i det postmoderne samfund
Titel 13
Den reflekterende artikel
Titel 14
Kanonlitteratur og international litteratur
Titel 15
Temalæsning: Storbyen
Titel 16
Nyeste tid og repetition
Titel 17
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og kommunikation
Formål
- Formålet med dette forløb har været at introducere eleverne til retorik (dvs. talekunst) som afspejler den tid vi lever i, idet forløbets tekster har omhandlet terror. I forløbet har eleverne fået en introduktion i talers opbygning, genrer og funktioner, samt lært at anvende appelformerne; etos, logos og patos. Dernæst har eleverne arbejdet med/og analysere en tales virkemidler i form af figurer, billedskabende sprog og billedsprog. Forløbet blev afsluttet med anvendelse af diskursanalyse som en anden måde at analysere taler på. Forløbet har primært haft et sprogligt fokus, med en snes mediefagligt og litterært perspektiv.
Indhold/begreber
- Talegenrer (informativ, lejlighed og politisk)
- En tales typiske komposition (eleverne kender det som "fiskemodellen")
- De tre appelformer
- Stilistiske figurer (herunder: antitese, retorisk spørgsmål, gentagelsen (anafor, triade, allitteration og assonans) )
- Billedskabende sprog (showing, not telling, beskrivende adjektiver, konkrete substantiver og dynamiske verber)
- Billedsprog (sammenligning, metafor, besjæling og personifikation)
- Diskurs (nodalpunkt, ækvivalenspunkt, antagonisme og differenskæde
- Ciceros pentagram (det retoriske pentagram)
Metode
- Sproglig analyse
Materialer
- Bush tale til den amerikanske befolkning efter 9/11
- Poul Nyrups tale ved SID's kongressen efter 9/11
- Lars Løkke Rasmussens tale d. 15 november 2015 foran den franske ambassade i København efter terrorangrebet i Paris
- Avisforsider fra hhv. Jyllands-posten og Ekstra Bladet
- Helle Thorning Schmidts tale ved minehøjtideligheden ved Østerbro, efter terrorangrebet ved Krudttønden og den jødiske synagoge
- Uddrag af Charlotte Weitzes novelle "Terror"
Indhold
Kernestof:
WATCH: President George W. Bush's address to the nation after September 11, 2001 attacks
I skal arbejde på jeres tale om "livet på gymnasiet" (min. 1 min. maks. 2 min.)
4. + 5. Modul.pptx
Modul 6.pptx
8. modul.pptx
9. modul.pptx
Lektie til i dag er at udfylde vedhæftet dokument. I skal se det som en afsluttende tjekliste overbegreber, som I forventes at have styr på :)
Tjekliste.docx
1. modul.pptx
Læs Ringen én gang til
Afsnit
Introducerende resumé til.docx Henrik Pontoppidan - LykkePer, uddrag.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tale
19-12-2022
Argumentationsanalyse
03-01-2023
Retorisk analyse af Hele Thornings tale
31-01-2023
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kanonforløb (værk 1).
Formål
- At introducere eleverne til kanonforfattere som helhed
- At introducere eleverne til hhv. Karen Blixen samt Henrik Pontoppidan
- At introducere eleverne til historiske perioder (herunder normer, værdier og problematikker) tilpasset Karen Blixens skriveperiode (midt 1900-tallet) samt Henrik Pontoppidan (slutningen af 1900-tallet).
- At synliggøre "kreativitet" som en kvalitet, og en del af det dannede menneske
- At udfolde sig kreativt (gennem sociale medier)
- At kunne indgå i gruppe- og projektarbejde
Dette forløb forbinder alle tre elementer i danskfaget (sprog, litteratur og medier).
Indhold/materiale
- Læreroplæg om hhv. Karen Blixen og Henrik Pontoppidan
- Læreroplæg om tidsperioder
- Øgendahl og de store forfattere (DRTV) - afsnit om Blixen og Pontoppidan
- Artikel om "Kreativitet i gymnasiet"
- Værker: Ringen (1958) af Karen Blixen. Kapitel 1, 9, 13 og 28 af Lykke-Per
Metode
- Stilladsering - stram stilladsering i 1. modul, kontinuerligt løsere mod det kreative projekt, som var 100% elevstyret (med lidt lærervejledning).
- Læreroplæg
- Elevoplæg
- Arbejdsspørgsmål
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Digitale hjælpemidler (til formidling)
Evaluering
- Eleverne skulle kunne lave selvstændigt, kreativt arbejde
- Introduktion til kanonforfattere samt litterære perioder
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Introducerende resumé til.docx Henrik Pontoppidan - LykkePer, uddrag.docx
Læs de fire kapitler af Lykke-Per (I kan finde teksten på forrige modul hvis I ikke var der sidste gang).
Læs Mathilde Fibiger: Af Clara Raphael (1851)
Amalie Skram - Forrådt.docx
Husk høretelefoner. Vi skal gå en tur og lytte til podcast, i starten af modulet. Husk passende udendørstøj.
Det moderne gennembrud og Sædelighedsfejden.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO:Køn i kontekst (værk 2)
"Køn i kontekst" er klassens dansk- historieforløb. Forløbet strækker sig fra midten af 1800-tallet til i dag.
Vi beskæftiger os med kønshistorie og kvindeopfattelse, og derfor er der fra forløbets start fokus på udviklingen i kvindernes vilkår og rettigheder.
Læringsmål for forløbet (overordnet for både dansk og historie):
- I kan huske og beskrive kvindens rolle i samfundet fra midten af 1800-tallet til i dag.
- I kan forklare sammenhængen mellem kvindens rolle i samfundet og den måde, hun er blevet skildret på i litteratur, reklamer og film/tv-serier.
- I kan reflektere over, hvordan nutidens kønsopfattelse og diskursen omkring kønnene er et produkt af den udvikling, kønsopfattelsen har været igennem fra 1800-tallet til i dag.
- Kunne arbejde med "En frygtelig kvinde" som værklæsning med fokus på at kunne drage parraleler og diskuterer kønnets udvikling gennem tiden op til idag.
Vi har i dette forløb arbejdet med teksterne:
- "Det tredje brev" (1851) af Mathilde Fibiger
- Uddrag fra "Forrådt" (1892) af Amalie Skram
- Reklamer fra 1930'erne og nutiden
- ”Mors lange cykeltur” (1975) af Trille + ”Smuk og dejlig” af Shit & Chanel (1976).
- Uddrag fra "Når snerlen blomstrer" (1983) af Bjarne Reuter.
- Blackout - Pigen på billedet (2019). DR. Værk.
Indhold
Kernestof:
Læs Mathilde Fibiger: Af Clara Raphael (1851)
Amalie Skram - Forrådt.docx
Husk høretelefoner. Vi skal gå en tur og lytte til podcast, i starten af modulet. Husk passende udendørstøj.
Det moderne gennembrud og Sædelighedsfejden.pptx
Lyt til afsnit 1:5 (Nytårsnat) af podcastserien; Pigen på billedet. Blackout - pigen på billedet
Den debatterende artikel.pdf
Lyt til de sidste afsnit af podcasten "Blackout - pigen på billedet"
Blackout - pigen på billedet | DR LYD
Lyt til dette afsnit af Genstart inden foredraget Genstart | Mænd uden venner | DR LYD
Læs dokumentet: Den debatterende artikel Den debatterende artikel.pdf
Den debatterende artikel.pptx
Husk jeres: Håndbog til dansk
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder 1888.docx
Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed - tale af Johanne Meyer.docx
Kvinder i 1950_erne.pptx
”Mors lange cykeltur” (1975) af Trille + ”Smuk og dejlig” af Shit & Chanel (1976). Tag noter til de(t) kvindesyn, der kommer til udtryk i digtene.
Shit og Chanel - Smuk og dejlig.docx
Arbejdsspørgsmål:
Lyrik - En analysemodel.pdf
Når snerlen blomstrer.pdf
Se besked sendt på Lectio i torsdags
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentargenre
Arbejde med dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, fremstillingsformer.
Den analyserende artikel
Læringsmål for dokumentarforløbet:
- at kunne karakterisere fremstillingsformen i en dokumentar
- at kunne identificere fakta- og fiktionskoder i en dokumentar og vurdere deres effekt på fremstillingen
- at kunne fortolke en dokumentar
Websider:
gymdansk.weebly.com
: Typer af dokumentarfilm
laerer.aasg.dk
: Fakta og fiktionskoder
Dahl, Erstrup oa.: Levende billeder. Grundbog i mediefag: Kontrakter og koder
Dokumentarer:
Ulrik E. E. Gutt-Nielsen: "Fremtidsvej” (2015) (uddrag)
Janus Metz: ”Armadillo” (2010) (uddrag)
Daniel Dencik: ”Ekspeditionen til verdens ende” (2013) (uddrag)
Michael Noer: ”De vilde hjerter” (2008) (uddrag)
Christopher Guldbrandsen: ”Præsidenten” (2011) (uddrag)
Tómas Gislason: ”Den højeste straf” (2000) (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Fiktions og faktakoder.docx
Fakta- og fiktionskoder.pptx
Velkommen til dansk. Vi skal arbejde med dokumentarfilm. Ingen lektier denne gang.
Arbejde med dokumentarfilm 2.s.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 228-235
Screenshots fra Fahrenheit 911.docx
Vi arbejder videre med dokumentaranalysen og starter på fremlæggelser. Genlæs evt. lektien om dokumentartyper.
Alle grupper holder sig klar til fremlæggelser.
Læs og forbered dig på den danske stil (dsv. læs opgaven og se dokumentarklippet).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sagaarbejde: Gunlaug Ormstunges saga (værk 3)
Sagaarbejde: Gunlaug Ormstunges saga
Nøgleord: Landnamstid og sagatid, slægt og ære, idealer for mænd og kvinder, forhold til kærlighed og døden, litteraturhistorie.
Læst værk: Gunlaug Ormstunges saga
Indhold
Kernestof:
Analyserende artikel medieklip.ppt
Vi tager de sidste fremlæggelser. Herefter arbejder vi med stileskrivning.
Analyserende artikel medier - Fremstilling af kærlighed på film.pdf
Indledning og afslutning i.ppt
Vi arbejder med stilen (indledning og perspektivering) og starter på næste forløb med litteraturhistorisk læsning.
Den norrøne digtning.doc
Sagaarbejde 2s.doc
Læs s. 25-39 (til afsnit 10) i Gunlaug Ormstunges saga (Dansk Litteratur 1).
Vi arbejder med perioden på timen og starter et gruppearbejde om sagaen.
Læs resten af sagaen. Vi fortsætter gruppearbejdet og gør klar til fremlæggelser.
Rollelæsning.docx
Folkeviser.ppt
Læs folkevisen German Gladensvend i Dansk Litteratur bd. 1 s. 91-95. Husk at der er ordforklaringer bagest i bogen.
Vi gør snakken om temaer i sagaen færdig. Forbered dig på at forholde dig til temaerne. Se evt. i vedhæftede dokument.Gunlaug Ormstunges saga opsamlende diskussion.doc
Arbejdsspørgsmål til German Gladensvend.doc
Evalueringsark til den analyserende artikel medie.docx
Scandinavian Star eksempel stil.docx
Vi samler op på German Gladensvend. Medbring Dansk Litteratur bd. 1
Stile tilbage. Studietursbrev og depositum. Husk at få betalt i gymbetaling. 230912_Vejledning til Gymbetaling_bilag til underskriftsark.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningstiden - (værk 4)
Oplysningstid
Nøgleord: Oplysningstid, litteraturhistorie fornuft, komedie, forskellige former for komik, drama som genre.
Læringsmål:
At kunne karakterisere en Holberg-komedie, herunder beskrive forskellige former for komik og hvordan de bruges
At kunne placere en tekst litteraturhistorisk i oplysningstiden og beskrive det tidstypiske ved teksten
At have kendskab til oplysningstidens væsentligste ideer
At kunne analysere og fortolke et stykke drama, her en komedie
Værklæsning: Holberg: Jeppe på bjerget (1722)
Indhold
Kernestof:
Periodeskema.doc
Rollelæsning Jeppe på bjerget.docx
Kort opsamling på støttefestivalsplaner.
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 1, Systime; sider: 169-185
Medbring Litteraturens veje og underskrevet studietursseddel.
Rollelæsning Jeppe på bjerget akt 3-5.docx
Dramaets opbygning.pptx
Arbejde med Jeppe på bjerget.docx
Læs de tre sidste akter i Jeppe på bjerget i Dansk Litteratur bind 1.
Sørg for at have læst og sat dig ind i den kommende afleverings opgaver.
»Så bliver jeg lige fanget af noget andet«: Folk under 40 bliver apatiske og får dårlig samvittighed af den konstante nyhedsstrøm
Jes Stein Pedersen: Når fakta ikke fjerner undergangsfølelsen
<i>Det varmere klima giver faktisk saftigere figner</i>
Remediering af Jeppe på bjerget.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken og romantismen
Romantikken og romantisme
Nøgleord: Organismetanke, panteisme, universalromantik, romantisme, det interessante
Tekster:
Staffeldt: Indvielsen (1804)
Oehlenschläger: Simon Peder (1805)
Blicher: Hosekræmmeren (1829)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Indhold
Kernestof:
Sørg for at have læst og sat dig ind i den kommende afleverings opgaver.
»Så bliver jeg lige fanget af noget andet«: Folk under 40 bliver apatiske og får dårlig samvittighed af den konstante nyhedsstrøm
Jes Stein Pedersen: Når fakta ikke fjerner undergangsfølelsen
<i>Det varmere klima giver faktisk saftigere figner</i>
Remediering af Jeppe på bjerget.docx
Arbejde med Jeppe på bjerget.docx
Vi fortsætter fremlæggelser og ser "Jeppe på bjerget" på film.
Vi ser resten af Jeppe på bjerget. Stile tilbage.
Periodeskema.doc
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje 2. udgave, Systime; sider: 137-140
Vi laver en afsluttende skriveøvelse om Jeppe på bjerget og starter på romantikken som periode. Medbring Litteraturens veje (den store grå).
Staffeldt Indvielsen.docx
Arbejdsspørgsmål til Staffeldt.docx
Billedsprog.doc
Nyplatonisme - dansk litteratur
Simon Peders blomster.docx
Arbejdsspørgsmål til Oehlenschläger.docx
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 1, Systime; sider: 278-279
Schack Von Staffeldt Indvielsen og Oehlenscläger Simon Peder.pdf
Arbejdsspørgsmål Aarestrup Paa Sneen.docx
Læs digtet "Paa Sneen" af Emil Aarestrup (i Dansk Litteratur bind 1) - Lad bare bogen blive hjemme. Jeg printer teksten til jer.
Den blicherske novelle.doc
Arbejdsspørgsmål til Blicher.docx
Læs Hosekræmmeren af St. St. Blicher i Dansk litteratur bd. 2.
Læs St. St. Blicher: Hosekræmmeren færdig (bd. 1 af Dansk Litteratur, s.351-364)
Læs H.C. Andersen: Skyggen (i bind 2 af Dansk Litteratur)
Lille spejl på væggen der er jeg unik i verden her
Den debatterende artikel struktur og sprog.docx At inddrage tekster i den debatterende artikel.docx At diskutere på skrift.docx
Arbejdsspørgsmål til julesalmer.docx
Salmer.pptx
Vi arbejder med julesalmer. Vi læser dem på timen. Ingen lektie.
Vi gør fremlæggelser om salmer færdige og slutter med en quiz.
Herman Bang Frøkenen.docx
Om impressionisme.docx Arbejdsspørgsmål til Bang Frøkenen.docx
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Læs Herman Bang: "Frøkenen" færdig, hvis du ikke nåede det. Herman Bang Frøkenen.docx
Husk at få betalt til studieturen.
Arbejdsspørgsmål til Bang Frøkenen.docx
Det Moderne Gennembrud og naturalisme.ppt
Opgave til Fru Marie Grubbe.doc
Husk at få betalt til studieturen på gymbetaling.dk
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 2, Systime; sider: 120-123
Biblioteksbesøg i starten af modulet.
Amalie Skram Constance Ring.docx
Skram Constance Ring.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Moderne gennembrud (Værk 5)
Moderne gennembrud
Nøgleord: At sætte problemer under debat, naturalisme, kønsroller, religion, samfundskritik
Tekster:
Herman Bang: Frøkenen (1883)
August Strindberg: Racens forbedring (1884)
Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Amalie Skram: Constance Ring (1885), (uddrag)
Ibsen: Et dukkehjem (1879), (uddrag)
J. P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (1876) (indledning)
Værklæsning: Selvlæst værk efter eget valg. Litteraturcafe afholdt.
Indhold
Kernestof:
Periodeskema.doc
Herman Bang Frøkenen.docx
Om impressionisme.docx Arbejdsspørgsmål til Bang Frøkenen.docx
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Læs Herman Bang: "Frøkenen" færdig, hvis du ikke nåede det. Herman Bang Frøkenen.docx
Husk at få betalt til studieturen.
Arbejdsspørgsmål til Bang Frøkenen.docx
Det Moderne Gennembrud og naturalisme.ppt
Opgave til Fru Marie Grubbe.doc
Husk at få betalt til studieturen på gymbetaling.dk
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 2, Systime; sider: 120-123, 155-159
Biblioteksbesøg i starten af modulet.
Amalie Skram Constance Ring.docx
Skram Constance Ring.pdf
Arbejdsspørgsmål Ibsen Et dukkehjem.docx
Ibsen Et dukkehjem (uddrag).doc
August Strindberg Den stærkeste.docx
Strindberg Den stærkeste.pdf
Sæt dig ind i opgaverne og materialet til den kommende stil.
Puljetid 2g.docx
Arbejdsspørgsmål til Pontoppidan Naadsensbrød.doc
Billedanalyse kort.docx Billedanalyse.doc
Romantik og realisme.docx
Metaforer (2).ppt
Typer af metaforer.docx
Lezuik Kort og godt om metaforer.pdf
Gør opgaven om metaforer færdig.Typer af metaforer.docx
Vi begynder fremlæggelser af metaforanalyserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kognitive metaforer
Arbejde med kognitive metaforer i forskellige typer af tekster
Nøgleord: Ontologiske, strukturelle og orienterende metaforer
Læringsmål
At kunne identificere kilde- og målområde for forskellige kognitive metaforer
At kunne skelne mellem og beskrive ontologiske, strukturelle og orienterende metaforer
At kunne analysere en tekst for kognitive metaforer og fortolke dem for at klarlægge tekstens filosofiske, æstetiske, historiske, ideologiske og/eller religiøse grundforestillinger.
Tekster:
Kasper Lezuik Hansen: Kort og godt om kognitive metaforer, s. 1-23
Pia Kjærsgaard: Grundlovstale, 5. juni 2004 (uddrag)
Benny Andersen: Svantes viser: Svantes viser: Muddermålet (1972)
Johannes V. Jensen: Danmarkssangen (1925)
Gnags: Danmark (1986)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål Ibsen Et dukkehjem.docx
Ibsen Et dukkehjem (uddrag).doc
August Strindberg Den stærkeste.docx
Strindberg Den stærkeste.pdf
Sæt dig ind i opgaverne og materialet til den kommende stil.
Puljetid 2g.docx
Arbejdsspørgsmål til Pontoppidan Naadsensbrød.doc
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 2, Systime; sider: 155-159
Billedanalyse kort.docx Billedanalyse.doc
Romantik og realisme.docx
Metaforer (2).ppt
Typer af metaforer.docx
Lezuik Kort og godt om metaforer.pdf
Gør opgaven om metaforer færdig.Typer af metaforer.docx
Vi begynder fremlæggelser af metaforanalyserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Metodeforløb (Værk 6)
Metodeforløb
Nøgleord: Strukturalistisk, psykoanalytisk, marxistisk og nykritisk læsning
Tekster:
Folkeeventyr: Prinsessen med de tolv par guldsko
Folkeeventyr: Kong Lindorm
Hans Kirk: Gensidig hjælp (1958)
Helle Helle: Film (1996)
Selvlæst værk nummer 2.
Litteraturens vejes afsnit om metoder
Indhold
Kernestof:
Husk, at medbringe jeres selvvalgte værk (bogen fra biblioteket). I denne time skal I nemlig træne fordybelseslæsning - og det er smart at gøre med en bog, I alligevel skal læse i dansk :) Vi ses!
Vi gennemgår Helle Helles tekst: Film. Medbring jeres selvvalgte værk/bog.
Vi starter årets sidste forløb med at se film.
Arbejde med Inception til elever.docx
Vi ser filmen færdig og begynder at arbejde med den.
Sørg for at give hinanden lektier til arbejdet med Inception.
Fortsat arbejde med Inception. Fremlæggelser starter i anden halvdel af timen.
Filosofiske temaer i Inception.docx
Fremlæggelser om Inception. Alle grupper holder sig klar.
Sidste fremlæggelse og lidt mere filosofisk snak.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Film: Inception
Forløb om filmen Inception
Analyse og fortolkning af film med fokus på genre, filmiske virkemidler og filosofiske temaer.
Stikord:
Drømme, Freud og Jungs drømmetydning, fri vilje, virkelighed.
Materiale:
Christopher Nolan: Inception (2010)
Artikler om filmens temaer.
Indhold
Kernestof:
Vi starter årets sidste forløb med at se film.
Arbejde med Inception til elever.docx
Vi ser filmen færdig og begynder at arbejde med den.
Sørg for at give hinanden lektier til arbejdet med Inception.
Fortsat arbejde med Inception. Fremlæggelser starter i anden halvdel af timen.
Filosofiske temaer i Inception.docx
Fremlæggelser om Inception. Alle grupper holder sig klar.
Sidste fremlæggelse og lidt mere filosofisk snak.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Selvfremstilling i det postmoderne samfund
Selvfremstilling i det postmoderne samfund
Nøgleord: Facework, frontstage, backstage, kommunikationsanalyse, kommunikative funktioner, middle region, selviscenesættelse, autofiktion.
Læringsmål:
At kunne analysere selvfremstillingen i forskellige typer tekster
At kunne beskrive selvfremstilling i forhold til begreber som frontstage, backstage, middle region
At kunne analysere en kommunikation, fx en debattråd, ud fra sproghandlinger og kommunikative funktioner
At kunne analysere og fortolke autofiktion med fokus på dobbeltkontrakt og performativitet
Teoretiske tekster:
Darger: Sproget arbejder (webversion)
Horsbøl & Harboe: Den iscenesatte virkelighed, fra nyheder til reality: s. 25-6, 71-84
Kristensen & Christensen: Medietid 2.0: s. 29-36
Granild & Haaning: Medier i dansk - selviscenesættelse samfundsengagement: s. 12-19
Bunch & Behrendt: Selvfortalt, s. 11-29
Tekster
Afsnit af "Paradise Hotel"
Udvalgte blogs, herunder Claus Dalby, Phloggen
Facebookprofiler, diskussion på Mattias Tesfayes facebookprofil
Karl Ove Knausgaard: "Min kamp", bd. 3 (uddrag) (2012)
Jens Blendstrup: "Gud taler ud" (uddrag) (2004), s. 7, 11, 15-17, 52, 57
Indhold
Kernestof:
Genlæs din årsprøvestil og udfyld det relevante evalueringsark.
Evalueringsark til den analyserende artikel litteratur.docx Evalueringsark til den analyserende artikel medie.docx Evalueringsark til debatterende artikel.docx Evalueringsark til den analyserende artikel sprog.docx
Kommunikationsanalyse.pptx
SELVFREMSTILLING I MODERNE MEDIER - TEORI OG METODE.pptx
Kommunikationsanalyse opgaver.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 179-182, 184-188, 238-242, 272-274, 285-292
Goffman.docx
Puljetidstime 3g.docx
Gruppearbejde sociale medier.docx
Den reflekterende artikel - gode råd.pptx
Samlede øvelser til den reflekterende artikel.docx
Mose Den reflekterende artikel.pdf
Blog-powerpoint.pptx
Arbejdspapir til bloganalyse.docx
Vi hører de sidste fremlæggelser om blogs og arbejde med at skrive essayistisk. Lektie: Arbejd med din stil.
Arbejdsspørgsmål til Reality tv.docx
Arbejdsspørgsmål til Paradis Hotel 3s 2.docx
Paradise Hotel on Pluto TV
Vi arbejder videre med fremlæggelserne og starter på dem.
Vi hører fremlæggelser om Paradise Hotel og diskuterer genren og dens konsekvenser.
Sproghandlinger opgaver.docx
Evalueringsark - reflekterende artikel.docx
Sproghandlinger.pptx
Facebook debat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Den reflekterende artikel
Forløb om den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Opgave til Facebook debat.docx
Facebook debat.docx
Genlæs lektien om sproghandlinger. Vi arbejder videre med analyse af sproghandlinger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kanonlitteratur og international litteratur
Læringsmål:
- At kunne skelne mellem analysemetoder og anvende dem
- At kunne analysere teksters udsigelsesforhold (fortællerforhold, tekstens sprog, tekstens form)
- At kunne fortolke tekstens udsagn om tilværelsen (tekstens indhold)
- At kunne placere teksten litteraturhistorisk og reflektere over denne placering
- At kunne perspektivere teksten tematisk
- At kunne fremlægge mundtligt med fokus på indhold og form
- At kunne diskutere litteratur, dens anvendelse og berettigelse som kanonisk.
Tekster:
Martin Andersen Nexø: "Soldage" - Sevilla (1903)
Tom Kristensen: Henrettelsen (1922)
Martin A. Hansen: Løgneren (uddrag) (1950)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Edith Södergran: Triumph at findes till, Vi kvinnor, Min barndoms träd (1918)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Per Højholt: Turbo (1968)
Inger Christensen: Sommerfugledalen (1991),(Værk 7)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Morten Søndergaard: Ordapotek (2014)
Internationale tekster
Hamsun: Sult (uddrag) (1890)
Kafka: Dommen (1912)
Perspektiverende tekster:
Janus Kodal: Svaner set gennem tårer, Hest på glastag
Katrine Marie Guldager: Brødmaskinen
Indhold
Kernestof:
Autofiktion.pptx
Arbedsspørgsmål til Blendstrup.docx
autofiktion.html
Blendstrup Gud taler ud.pdf
Knausgaard bd 3.pdf
Jens Blendstrup, Næstved Hovedbibliotek (del 1/2)
Arbejdsspørgsmål til Knausgaard.docx
Vi fortsætter med Blendstrup og autofiktion.
Nexø soldage.docx
Artikel - jeg var gift med en forfatter.docx
Vi gør Knausgaards tekst færdig og diskuterer konsekvenser af autofiktion. Forløbet om selvfremstilling afsluttes.
Arbejdsspørgsmål til Nexø Soldage.docx
Arbejde med Edit Södergrans digte.docx
Vi ser en eksamensvideo med teksten "Soldage".
Digtanalyse.pptx
Falkenstjerne: Dansk litteratur 3 - 3. udg., Systime; sider: 14, 30-31, 201-207
Stilfigurer.doc
Arbejde med Hamsun + film.docx
Fremmedgørelse i moderniteten.docx
Hamsun Sult uddrag.docx
Kafka Dommen.pdf
Kafka - arbejdsspørgsmål.doc
Arbejdsspørgsmål til Johannes V Interferens.docx
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 2, Systime; sider: 386-387
Arbejdsspørgsmål Martin A Hansen Løgneren.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Temalæsning: Storbyen
Tematiske læsninger med storbyen som motiv.
Perspektivering. Litteraturhistorie.
Tekster
Kafka: Dommen (1912)
Tom Kristensen: Berlin (1921)
Emil Bønnelycke: Gaden (1917)
Dan Turell: Gennem byen en sidste gang (1977)
Loveshop: Drømmenes København (1992)
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
Simon Fruelund: Planer for sommeren (uddrag) (2002)
Jan Sonnergaard: Blackout (2003)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål Martin A Hansen Løgneren.docx
Falkenstjerne: Dansk litteratur 3 - 3. udg., Systime; sider: 201-208, 259, 333-334, 372-376
Bjørnvig og Rifbjerg.docx
Arbejdsspørgsmål til Peter Seeberg Patienten.docx
seeberg_-_patienten.pdf
Grotrian Guldager og Havel digte.pdf
Arbejdsspørgsmål til Højholt.docx
Arbejdsspørgsmål til Inger Christensen 3s.doc
Søndergaard Ordapotek.pdf
Digter laver ordapotek
Kreativ øvelse formdigt.docx
Ingen lektier. Nyd det.
Arbejdsspørgsmål til digte om storbyen.docx
Fremmedgørelse i moderniteten.docx
Bønnelycke Gaden.docx Tom Kristensen Nat i Berlin.docx Vi starter nyt forløb om storbyen som tema i litteratur og lyrik.
Læs opgaveformuleringerne til næste stil, og beslut dig for hvilken opgave, du vil arbejde med.
Dan Turell Gennem byen en sidste gang.docx Loveshop Drømmenes København.doc
Arbejdsspørgsmål til tekster om storbyen.docx
Simon Fruelund Planer for sommeren.pdf Katrine Marie Guldager Nørreport.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Nyeste tid og repetition
Repetition og arbejde med nyeste tid
Tendenser, perspektivering.
Repetition af metoder og litteraturhistorie.
Tekster:
Geir Gulliksen: Den jeg skulle blive (uddrag) (2021)
Katrine Marie Guldager: Birgithe med th (uddrag) (2023)
Helle Helle: Hafni fortæller (uddrag) (2023)
Naja Marie Aidt: Øvelser i mørke (uddrag) (2024)
Theis Ørntoft: Jordisk (uddrag) (2923)
Gyrdir Eliasson: Mesterhåndværk (2019)
Indhold
Kernestof:
Strunge Natmaskinen.docx Janus Kodal Maretropolis.pdf
Helle Helle Hafni fortæller.pdf
Kort om tendenser i moderne litteratur.pptx Nyeste tid litteratur.pdf
Arbejde med nyeste litteratur.docx
Naja Marie Aidt Øvelser i mørket.pdf
SRP skriveproces 3g.ppt
Gulliksen Den jeg skulle blive.docx
Sæt dig ind i det stilesættet og vælg den opgave, du vil arbejde med.
Guldager Birgithe med th 1.pdf
Gyrdir Eliasson Mesterhåndværk.pdf
Theis Ørntoft Jordisk.docx
Vi arbejder med repetition.
Evalueringsark til den analyserende artikel medie.docx Evalueringsark til den analyserende artikel litteratur.docx Evalueringsark til debatterende artikel.docx Evalueringsark - reflekterende artikel.docx
Titel
Mere repetition.
Repetition af argumentationsanalyse kognitiv metaforik og sproghandlinger.docx Aamund Kvindernes internationale klynkedag.docx Bergmann Scener fra et ægteskab.pdf Richardt Danmark.pdf
Vi arbejder med repetition. Tjek op på argumentationsanalyse, sproghandlinger og kognitive metaforer.
Vi arbejder med repetition. Alle fremlægger i grupper.
Repetition af litterære emner.docx Skram, Amalie - Karens Jul - 1885.pdf Knausgaard bd 6 1.pdf
Repetition af medieemner.docx Knud Romer Lad flammen fortære de forlorne værdier.pdf
Vi fortsætter med repetition.
Sidste omgang repetition.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Klassen har brugt følgende:
-
Ordbogen.com
-
Ordnet.dk
-
Dendanskeordbog.dk
Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.
Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev. Både egne og fælles noter skal været downloadet og opbevaret lokalt på computer eller usb
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954414", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954414", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954414" }