Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Denise Nielsen, Jakob Heuseler, Rasmus Holmegaard Sørensen
|
Hold
|
2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Middelalder
Beskrivelse
Dette tema havde fokus på den europæiske middelalder med særlig fokus på højmiddelalderen. I temaet berørte vi feudalsamfundet, den katolske kirke, kampen mellem kirke og stat, Korstogene, samt Pesten.
Eleverne lavede oplæg om forskellige persontyper, som kunne finde i middelalderen
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Materiale
Grundbog til Historie - Fra oldtiden til enevældens samfund side 111-125
Fra Antikken til Europæiske ekspansion, Danielsen mf. (Systime) udsnit fra kapitlet Europæisk Middelalder
Grundbog til Danmarkshistorien, Jensen mf. (Systime) udsnit fra kapitlet Middelalder 1050-1500
https://danmarkshistorien.dk/perioder/senmiddelalderen-1340-1523/befolkningen-og-samfundsgrupper
https://historienet.dk/samfund/kongelige/kongens-maerkeligste-tjenere-prygledreng-og-numsetoerrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Historisk Metode
Beskrivelse
Dette tema er tænkt som et kort forløb, hvor elever bliver introduceret til centrale begreber inden for historisk metode og teori. Der har være fokus på kildeanalyse, historiebrug og erindringssteder.
Kernestof
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metode
Faglige mål
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale
På sporet af historien kap 18 kildekritik
På sporet af historien; Det funktionelle kildebegreb
På sporet af historien, s. 60-63. Om historiebrug
Fra fortid til historie (Colombus), Erindringssteder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn og Ligestilling
Beskrivelse
Temaet var et DHO forløb med fokus på forskeligge kampe for ligestilling igennem tiden. Først kigge vi Danmark i anden halvdel af 1800tallet med fokus på den demokratiske udvikling. Dernæste zoomede vi ind på kampen for kvinders valgret og den første feminismebølge. Dernæst spolede vi frem til Danmark efter Anden verdenskrig og kigge på kønsrollerne i 1950'erne og 1960'erne, samt velfærdsstaten ekspansion. Vi kigge på rødstrømperne og kampen for ligeløn og fri abort i 1970'erne og til sidst kigge vi på fjerdebølgefeminismen
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Faglige mål
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale
Kampe for ligestilling, Nielsen & Ørsted 2021 (Colombus) 49-57, 60-67, 118-123, 160-171
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fri-abort
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kampen-for-ligeloen-1951-til-nu
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sparta
Forløb om oldtidens Grækenland med fokus på Sparta, Slaget ved Thermopylæ og OL
Læringsmål for forløbet
- I kan huske og beskrive oldtidens Grækenland i overordnede træk.
- I kan reflektere over OL i oldtiden i forhold til OL i dag.
- I kan forklare samfundsindretningen i det spartanske samfund.
- I kan analysere historiske kilder og forholde jer kildekritisk til dem.
- I kan forklare, hvordan Slaget ved Thermopylæ opstod og udviklede sig.
- I kan formidle historie.
- I kan forklare, hvordan spillefilm kan fungere som historieformidling samt reflektere over den rolle spillefilm kan spille i forhold til vores udvikling af historiebevidsthed.
Materiale:
"Fra oldtiden til enevældens samfund", side 43-51.
"Ansigt til ansigt med grækerne, side 16-18, side 66-68, side 78, side 84-86 og side 100-106.
"Fakta- og fiktionskoder" fra "Historie i levende billeder".
”300” (spillefilm fra 2007, instrueret af Zack Snyder)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Imperialisme
Læringsmål til forløbet:
- I kan redegøre for den engelske imperialisme samt give en karakteristik af det racesyn, der knyttede sig til imperialismen. I den forbindelse skal I kunne inddrage begrebet ‘den hvide mands byrde’.
- I kan formulere og diskutere problemstillinger ud fra kildekritisk analyse med brug af relevant fagterminologi og citater.
- I har kendskab til dansk imperialisme (særligt i forhold til Grønland).
- I kan reflektere over, hvordan ‘vi’ forholder os til imperialisme i dag.
Materiale:
Grundbog til historie – fra de store revolutioner til 2. verdenskrig, side 74-80, side 104-109
”Koloniseringen af Grønland” fra ”Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til skippermix”
”Undskyld?” fra ”Kampen om Danmarks og Grønlands fælles fortid” (2016)
”Spirakampagnen” (Podcast fra DR Lyd: https://www.dr.dk/lyd/p1/spiralkampagnen-3510654808000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kina efter 1949
Læringsmål for forløbet:
- I kan beskrive og forklare Kinas historiske udvikling fra 1949 til i dag med udgangspunkt i Kinas Kommunistiske Parti.
- I kan analysere og anvende forskellige typer kildemateriale og anvende kildekritikken til at formulere historiske problemstillinger i forbindelse med Kinas udvikling.
- I kan stille spørgsmål til samt reflektere over, hvilken rolle Kinas historiske udvikling spiller for KKPs konsolidering og legitimering af sig selv.
Materiale i forløbet:
- Første afsnit af dokumentarserien Kinas nye imperium (”Kina vågner”)
- ”Kina på tærsklen til det 21. århundrede”, side 35-45 + 65-69
- Kilde: Spurvejagt (1958) + propagandaplakat om spurvejagten
- ”Nedkæmpelse af oprøret på Den himmelske freds plads” (kilde af Deng Xiaoping 1989)
- Propagandaplakat: “The industry of the fatherland develops by leaps and bounds and frightens England so that it trembles with fear” (1958)
- Propagandaplakat: “The commune's canteen is powerful, the dishes are deliciously made.
- Side 243-247 i "Vores verdenshistorie 3" af Peter Frederiksen
- Dokumentar: "Kinas dræbte børn"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til Kina.pptx
-
Maos Kina.pdf
-
Maos Kina og Det store spring fremad.pptx
-
Spurvejagten.docx
-
Propagandaplakater - Det store spring fremad.docx
-
Kulturrevolutionen.pdf
-
Kulturrevolutionen.pptx
-
What is the Cultural Revolution?
-
Kurt Boelsgaard om kulturrevolutionen.pdf
-
Danske reaktioner på Maos død.pdf
-
Kina efter Mao.pptx
-
Virtuel time - crash course om Maos Kina.docx
-
Vi ser jeres crash courses om Maos Kina og samlet op på det, I har haft om indtil videre, så vi er sikre på, at alle har styr på Kina under Maos ledelse.
-
Google Drive: Sign-in
-
Deng Xiaoping.pdf
-
Deng Xiaoping og demokratiet.pdf
-
Spørgsmål til Deng Xiaoping og 1989.docx
-
Tiananmen Square Massacre (1989)
-
Jeg er på kursus, så I skal arbejde selv i timen i dag. Se opgavebeskrivelsen i vedhæftede dokument. Og nu ikke noget med at hygge for meget. Opgaven er designet til at passe til omkring 90 minutters koncentreret arbejde med max 5 minutters refleksio
-
2.s VIRTUEL 1989.docx
-
Kilder til 1989.docx
-
I timen i dag samler vi op på den kildekritik, I lavede i sidste uge, så hvis I har glemt kilderne, skal I lige få dem genlæst INDEN vores time i dag. Derefter skal vi tale lidt om Kinas étbarnspolitik, som vi skal se dokumentar om næste gang.
-
DRTV - Kinas dræbte børn
-
I dag ser vi dokumentaren "Kinas dræbte børn", der handler om etbarnspolitikken og de konsekvenser, den førte med sig. Kom venligst til tiden, så vi kan nå at se hele filmen.
-
Den kinesiske drøm.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Er du syg i hovedet?
Forløb om dansk psykiatrihistorie.
Problemstillinger til og læringsmål for forløbet:
- Hvordan behandler og forsørger samfundet personer, der ikke kan klare sig selv, og som kan gøre skade på sig selv og andre? Og hvordan har behandlingen af sådanne personer hængt sammen med økonomiske forhold og ideologiske forestillinger i forskellige perioder?
- Hvordan afgøres det, hvad der er et sygt og et raskt sind? Og hvordan har afgørelsen af dette spørgsmål hængt sammen med de normer og tanker, som har domineret i forskellige perioder?
- Hvem har magten til at definere, hvilke sind der er syge, og hvilke der er raske? Hvilken magt har de med raske sind kunnet udøve overfor dem med syge sind op gennem historien – og hvordan er dette magtforhold og magtudøvelsen blevet retfærdiggjort?
- Hvordan forklarer og behandler man det syge sind? Og afspejler disse forklaringer og behandlinger de mere generelle normer og forestillinger, som eksisterede i forskellige samfund i forskellige perioder?
Materiale i forløbet:
Dokumentar: Hold mig fast. Før jeg forsvinder Fra TV2 (2023) – den varer 40 minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=9vIgZTyKNlk
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv side 14-24, 28-34
Dokumentar: Afsnit 1: ”Journal nr. 87 – Dårekisten” fra DR 2s serie Galskab (2013):
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031301232000
Dokumentar: Afsnit 2: ”Journal nr. 425 – Bøddelen”, fra DR 2s serie Galskab (2013):
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031301302000
Museum Ovartaci: https://museum-psyk.dk/psykiatrihistorie/plancher/pl11-indhold.htm (Kapitlerne 11, 12, 13 og 14 læses)
Om Sprogø-pigerne: https://www.dr.dk/historie/barsk-virkelighed-bag-ny-dansk-film-aandssvage-kvinder-blev-gemt-vaek-paa-oede-oe-og
Spillefilm: Journal 64
”Racehygiejne og eugenik i Danmark ca. 1900-1967”: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/racehygiejne-og-eugenik-i-danmark-ca-1900-1967
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til forløbet.pptx
-
Sindssygdom i antikken og middelalderen.pptx
-
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv s. 14-21.pdf
-
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv kilde 1,2,3,5,6,7.pdf
-
Sindssygdom i det 16. og 17 århundrede - besættelse, synd, skam og tugt.pptx
-
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv s. 21-24.pdf
-
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv kilde 9,10.pdf
-
Oplysningstiden - Den psykisk syge som offer for overdrevne irrationelle lidenskaber.pptx
-
Lektier: Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv s. 28-34 (Læsefokus: Tag noter til skildringen af synet på og behandlingen af sindssygdom i perioden). Det er VIGTIGT, I har læst til timen, for ellers kan vi ikke nå at se dokumentar.
-
Psykisk sygdom og psykiatri i historisk perspektiv s. 28-34.pdf
-
Opgave til Journal 425 - Bøddelen.docx
-
Psykiatrihistorie
-
Sindslidelse ca. 1850-1950.pptx
-
Barsk virkelighed bag ny dansk film: 'Åndssvage' kvinder blev gemt væk på øde ø og steriliseret
-
Historien om De Kellerske Anstalter på Livø
-
Opgave til Journal 64.docx
-
Læs vedhæftede om racehygiejne og eugenik fra 1900-1967 og svar på de spørgsmål, I kan se under noter på modulet her, mens I læser.
-
Racehygiejne og eugenik i Danmark, ca. 1900-1967
-
VIRTUEL TIME 2. MAJ.docx
-
Link til den mappe, I skal lægge jeres film i
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den store krig
Bemærk at i lange dette forløb ses en sammenhæng imellem de to verdenskrige. Her er følgende først i fokus:
- Med afsæt i imperialismens undersøges årsagerne til den 1. verdenskrig.
- Der ses på selve verdenskrigen frem til dens afslutning og efterfølgende Versaille-fredstraktat.
Endelig laves et prøveeksamenssæt i den 1. verdenskrig og dens følger.
Centralt for eleverne er:
- At lære at undersøge et kompleks årsager til historiske begivenheder samt se på deres konsekvenser
- At se de længere linjer i historien - her fra imperialisme til og med 2 verdenskrige
- At øve hvordan det er at arbejde med et eksamenssæt i historiefaget
Hernæst ses på følgende:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Hitler og holocaust
Vi ser fra 1. verdenskrig over Versaillefreden på Hitlers vej til magten og på holocaust
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Det tredie Rige, Systime; sider: 15-35, 37-53, 55-63, 65-73, 75-79, 81-87, 89-97, 99-107, 109-122, 130-151, 155-160, 188-204, 212-216, 226-228
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 1.gang (1).docx
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 2.gang.docx
-
Kildetekst 6-8.pdf
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 3a.gang (2) (1).docx
-
Historie-A-stx-august-2017 (7).pdf
-
PrøvesætA2024.pdf
-
PrøvesætB2024.pdf
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 5a.gang (1).docx
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 67.gang.docx
-
Stanton: Folkedrab som stadier
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 8.gang.docx
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 9.gang.docx
-
Tyskland i mellemkrigstiden - 10.gang.docx
-
Den 2. verdenskrig.docx
-
Holocaustskyldogansvar.docx
-
Holocaust,skyldogansvarfortsat.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Den kolde krig
I dette forløb ser vi nærmere på den kolde krig. Her belyses følgende:
- Først - som en overgang fra verdenskrigene - hvordan en alliance, der sammen vandt 2.verdenskrig, allerede inden krigens slutning slog sprækker og endte i en opdeling af verden anført af to, konstant stridende supermagter, USSR hhv. USA.
- Undersøge præmisserne for den kolde krig, især i forhold til den militære magtbalance og supermagternes syn på resten af verden gennem et kold krigs-filter og ikke mindst deres syn på sig selv. Dette belyst gennem nedslag i nogle af den kolde krigs skuepladser, særligt Berlin og Cubakrisen.
- Til sidst at se på hvorfor USA gik sejrrige ud af den kolde krig, og derudfra diskutere hvorvidt det betød afslutningen på historien.
Læringsmål for forløbet:
- Eleverne kan huske og arbejde med centrale begivenheder og udviklingslinjer i forbindelse med den kolde krig
- Eleverne kan analysere og anvende forskellige typer af "farvet" kildemateriale, såsom taler, dokumentarfilm mm.
- Eleverne kan dykke ned i enkelte af den kolde krigs konflikter og via via kildekritik nå frem til at forklare, hvorfor supermagternes ageren fik så voldsomme konsekvenser for den øvrige verden i form af krig og frygt og afhængighed.
- At eleverne får muligheder for at øve og reflektere over, hvad grundene er til at en historisk periode starter og begynder, herunder Berlins symbolske betydning under den kolde krigs 40 årige lange historie.
Samlet set er der i dette forløb et stort fokus på at arbedje med vurdering og diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Danmark i Verden
I dette sidste forløb ser vi på den nyeste historie. Dette såvel i forhold til et dansk som et internationalt perspektiv:
- Globaliseringens forskellige faser
- Et overblik over det moderne Danmarks velfærdshistorie med nedslag ved centrale årstal og begivenheder
- Danmarks internationale orientering siden 1945 med EF/EU, Nato og FN
- Endelig ser vi tilsidst på historiens lange linjer
I fokus er at eleverne forsat lærer at:
- Arbejde med et ukendt kildemateriale og her udfra vurderer og diskuterer
- Se Danmark i lyset af den internationale, globale udvikling
- Prøve på at arbejde med et helt samtidige historiematerialer, som i højere grad farves af at vi selv er helt tæt på historien - at vi selv er historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954415",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954415",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954415"
}