Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Mette Lund Østergaard
Hold 2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik, magt og demokrati
Titel 2 Partier og vælgere i forandring
Titel 3 Sociologi - Identitet, køn og kulturelle mønstre
Titel 4 SRO-forløb
Titel 5 Dansk samfundsøkonomi
Titel 6 Er den danske velfærdsstat i krise?
Titel 7 EU's udfordringer
Titel 8 International Politik
Titel 9 Globaliseringens udfordringer
Titel 10 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik, magt og demokrati

I dette forløb skal vi dykke ned i, hvad der kendetegner et demokrati. Vi skal arbejde med forskellige demokratityper og demokratiopfattelser og vi skal undersøge, hvad der kendetegner det danske demokrati.

Med afsæt i vores viden om det danske demokrati skal vi opnå viden om, hvordan det politiske system fungerer i Danmark  herunder også vores valgmetode. Vi bruger som forståelsesmodel den parlamentariske styringskæde.

Afslutningsvis undersøger vi, hvor den parlamentariske styringskæde ikke passer på det danske politiske system, og vi har her fokus på at forstå, hvor magten reelt set er placeret.

Læringsmål for forløbet:

• At kunne forklare forsekellige former for og opfattelser af demokrati
• At kunne beskrive det danske politiske system som en parlamentarisk styringskæde
• At kunne forklare forskellige typer valgmetoder samt diskutere deres fordele og ulemper
• At kunne redegøre for lovgivningsprocessen i folketinget samt teorier om politiske beslutningsprocesser
• At kunne redegøre for folketingets rolle som kontrollør af regeringen samt diskutere dette
• At kunne redegøre for regeringsdannelse og ministerstyret i Danmark
• At kunne redegøre for forvaltningens organisering samt principper for rådgivning af ministeren
• At kunne beskrive kendetegn ved en interesseorganisation og dens mulighed for at opnå politisk indflydelse
• At kunne redegøre for mediernes rolle og magt i demokratiet samt diskutere fordele  og ulemper ved dette
• At kunne redegøre og anvende forskellige magtbegreber.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Partier og vælgere i forandring

Viden om ideologierne er noget af det allermest basale i samfundsfag. For ideologierne kan både spores i menneskers holdninger til en lang række emner og i politik. Samtidig er ideologierne til stede i samtlige teorier i samfundsfag. I forløbet skal vi beskæftige os med de store ideologier og deres forgreninger og vi skal analysere empiri, der udtrykker ideologiske holdninger. Endelig skal vi undersøge de danske politiske partier og deres standpunkter. I den forbindelse skal vi inddrage teorier om partiadfærd og vælgeradfærd.

Formålet med forløbet er derfor:

At I kan forstå og forklare de politiske ideologier
At I kan identificere og kategorisere holdninger ud fra de politiske ideologier
At I kan argumentere både for og imod ideologiske synspunkter
At I kan redegøre for betydningen af fordelings- og værdipolitik i den nypolitiske model
At kunne redegøre for forskellige teorier om vælgeradfærd
At I kan anvende teorierne om partiadfærd i en undersøgelse af politiske partiers standpunkter og handlinger.
At I kan redegøre for hovedtræk ved partiernes udvikling samt diskutere fordele og ulemper ved denne udvikling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociologi - Identitet, køn og kulturelle mønstre

Hvem er jeg? Identitet, køn, ligestilling og integration i det senmoderne samfund

I forløbet om sociologi har vi fokus på unge og deres identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne samfund. Vi skal arbejde med en række forskellige sociologer, som forholder sig til identitetsdannelse, selvfremstilling på sociale medier, anerkendelsens betydning f.eks. i forhold til integration samt teori om køn. I forløbet vil vi have fokus på forholdet mellem aktøren og strukturen og dermed på individets muligheder for at påvirke de sociale strukturer i samfundet.  

Læringsmål:

Kunne anvende sociologisk teori til at karakterisere det senmoderne samfund. I forløbet arbejder vi med Giddens, Ziehe og Beck.
Kunne forklare karakteristika ved unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på om det er de unge selv (aktøren) der påvirker samfundet eller om det er samfundet (strukturen) der påvirker de unge.
Kunne diskutere de sociale mediers betydning for de unges identitetsdannelse og at kunne inddrage Goffman og Meyrowitchs teori i diskussionen.
Kunne reflektere over køn og ligestilling i det senmoderne samfund med brug af kønsteorier.
Kunne reflektere over udfordringerne ved at være etnisk minoritets ung i Danmark.
Kunne forklare og anvende Honneths teori om anerkendelse.
Kunne anvende sociologisk teori i forhold til empiri (tabeller, artikler mm)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SRO-forløb

Forløbet skal forberede eleverne på deres SRO om ulighed og racisme i USA.
I SRO-forløbet beskæftigede vi os i samfundsfag særligt med de forskellige måder at forstå ulighed på samt konsekvenserne af fattigdom, ulighed og rascisme for samfundet og for individet.
Undervejs i forløbet stiftede vi også bekendtskab med begreber om social arv/chanceulighed, mønsterbrydere og vi anvendte Bourdieus sociologiske teori om habitus, felter og forskellige kapitalformer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk samfundsøkonomi

Forløbet hænger sammen med forløbet "Er den danske velfærdsstat i krise?"

Læringsmål:

-redegøre for de seks økonomiske mål samt diskutere deres indbyrdes sammenhænge og modsætninger. (I skal desuden kunne diskutere prioriteringen af de økonomiske mål og argumentere for forskellige prioriteringer samt knytte prioritering af økonomiske mål til ideologier.)
-redegøre for og anvende det økonomiske kredsløb til at sige noget om, hvordan et lands økonomi påvirkes, når én sektor påvirkes.
-redegøre for multiplikatorvirkningen samt anvende multiplikatorvirkningen til at forklare hvilken påvirkning fx skattelettelser og offentlige investeringer har i et lands økonomi.
-redegøre for prisdannelsen i en markedsøkonomi samt diskutere politiske muligheder for at påvirke udbud/efterspørgsel og prisdannelsen. Fx afgifter på biler, alkohol o.lign.
-redegøre for økonomisk politik herunder finanspolitik, pengepolitik og valutapolitik samt diskutere deres anvendelse
- redegøre for de klassiske økonomiske skoler og koble dem til økonomisk politk.
-redegøre for hovedtræk ved det danske arbejdsmarked og den danske model.
-redegøre for arbejdsmarkedspolitik (fx stramningsstrategi og opkvalificeringsstrategi) og diskutere deres anvendelse ift. ’den danske model


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Er den danske velfærdsstat i krise?

Forløbet hænger sammen med forløbet "Dansk samfundsøkonomi"

I dette forløb skal vi arbejde med den danske velfærdsstat og se på, hvordan den har udviklet sig, samt hvilke udfordringer den står over for. Som et led i at forstå forandringsprocesser i velfærdsstaten skal vi også se på andre velfærdsmodeller end den danske.
Vi skal i forløbet desuden beskæftige os med, hvordan velfærdsstaten finansieres, og hvad pengene bliver brugt til. Herunder skal vi undersøge de politiske partiers holdning til finansiering og prioritering af udgifter til velfærdsstaten.
I forløbet får vi også repeteret kernestoffet fra 1.g om de klassiske ideologier, som vi skal koble til begrebernes stat, marked og civilsamfund.

Læringsmål for forløbet:
1) I skal kunne redegøre for hovedtræk i den historiske udvikling af den danske velfærdsstat
2) I skal kunne redegøre for kendetegn ved de tre velfærdsmodeller samt diskutere deres fordele og ulemper
3) I skal kunne redegøre for de offentlige udgifter og diskutere deres indbyrdes prioritering
4) I skal kunne redegøre for de offentlige indtægter herunder for det danske skattesystem
5) I skal kunne vurdere og diskutere hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor samt diskutere løsninger herpå
6) Kernestof: Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EU's udfordringer

Fokus og læringsmål for forløbet:
Hvilken rolle skal Danmark spille i fremtidens Europa? Hvilke scenarier er der for EU’s fremtid og hvordan bør Danmarks EU-politik tilpasse sig denne udvikling? For at blive klogere på disse spørgsmål, skal vi med dette forløb arbejde med følgende fokuspunkter:

1) At kunne redegøre for EU’s formål og centrale politikområder ud fra viden om integration i dybden og i bredden
2) At kunne redegøre for EU-institutionernes roller og magt i EU's politiske system
3) At kunne beskrive, hvordan en lov bliver til i EU ud fra viden om EU’s institutioner og deres betydning i beslutningsprocessen
4) At kunne diskutere årsagerne til EU-skepsis
5) At kunne diskutere muligheder og begrænsninger for udviklingen af demokratiet i EU
6) At kunne redegøre for forskellige teorier om europæisk integration og anvende disse til at analysere integration inden for forskellige politikområder
7) At kunne redegøre for scenarier for EU's fremtid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 International Politik

Med forløbet i international politik skal vi se på internationale aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa. Dermed skal vi forstå Danmarks handlemuligheder som småstat. Læringsmålene for forløbet er, at:

1) Du kan beskrive, anvende og diskutere det realistiske perspektiv på international politik
2) Du kan beskrive, anvende og diskutere det liberalistiske perspektiv på international politik
3) Du kan beskrive, anvende og diskutere det konstruktivistiske perspektiv på international politik
4)Du kan redegøre for forskellige magtformer i international politik og diskutere deres muligheder og begrænsninger
5) Du kan redegøre for FN’s formål samt diskutere muligheder og begrænsninger for FN i at varetage sit formål
6) Du kan redegøre for udviklingen i USA’s rolle i verden og diskutere styrker og svagheder ved USA’s nuværende rolle
7) Du kan redegøre for begrebet ’svag stat’ og diskutere muligheder og udfordringer omkring det internationale samfunds håndtering af svage state
8) Du kan redegøre for mål og midler i dansk udenrigspolitik samt diskutere fordele og ulemper ved disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Globaliseringens udfordringer

Med forløbet om globaliseringens udfordringer skal vi se på international politisk økonomi, økonomisk og politisk globalisering samt viden om lande på forskellige udviklingstrin. Vi vil arbejde med følgende overordnede læringsmål:

1) Du kan redegøre for forskellige teorier om international handel
2) Du kan redegøre for forskellige kendetegn ved virksomhedernes globalisering og diskutere fordele og ulemper ved disse
3) Du kan forklare hovedtræk ved udviklingen af den neoliberale verdensøkonomi samt diskutere konsekvenserne af denne udvikling
4) Du kan redegøre for forskellige fora for internationalt økonomisk samarbejde
5) Du kan redegøre for liberalistiske og marxistiske teorier om samfundsudvikling
6) Du kan redegøre for forskellige sociologiske teorier om identitetsdannelsen i globaliseringens tidsalder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tilladte digitale hjælpemidler

Tilladte digitale hjælpemidler:

Den samfundsfaglige regnemaskine Link:  https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/arbejdsbog-til-skriftlig-samfundsfag/den-samfundsfaglige-regnemaskine

Ordnet.dk Link: https://ordnet.dk/

Ordbogen.com Link: https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer