Holdet 2022 BI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jørgen Schmidt, Peter Marstrand
Hold 2022 BI/t (1t BI, 1t BI (puljetid), 2t BI, 2t BI (puljetid), 3t BI, 3t BI (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Kost og energi
Titel 3 Genetik og menneskets evolution
Titel 4 Svineproduktion i Danmark
Titel 5 Fra ilt til bevægelse
Titel 6 DNA, proteiner og enzymer
Titel 7 Ølbrygning og SRO
Titel 8 Ven eller fjende?
Titel 9 Evolution og populationsgenetik
Titel 10 Kuk i hormonerne del 1
Titel 11 Kuk i hormonerne del 2
Titel 12 Hjernen og hukommelse
Titel 13 Bevægelse og energi
Titel 14 Membranprocesser
Titel 15 Genteknologi, genregulering og kræft
Titel 16 Populationsudvikling og biodiversitet
Titel 17 Genteknologi og genregulering
Titel 18 Oversigt over videoer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Der arbejdes med:

Prokaryote cellers opbygning herunder bakterier.
Eukaryote cellers opbygning herunder dyreceller, planteceller og svampeceller.

Eukaryote cellers indhold herunder organeller og deres funktion i cellen.
Funktionen af mitokondrier, ribosomer, Endoplasmatisk retikulum, cellekernen, grønkorn, vakuoler.

Cellemembranens opbygning og funktion herunder phosforlipider og transportproteiner. Ladede og uladede partiklers transport gennem cellemembranen herunder processerne diffusion og osmose, faciliteret transport og aktiv transport.
Cellevægens opbygning og funktion.

Celledelingsmekanismerne mitose og meiose herunder faserne interfase, profase, metafase, anafase og telofase.
Forskelle mellem mitose og meiose. Dannelse af kønsceller med genetisk variation. Eksempler på sygdomme med fejl i meiosen.

Stamceller herunder embryonale stamceller og voksen stamceller. Stamcellers udviklingspotentiale og anvendelse i forskningen (projekt)

Øvelse: Mikroskopering af planteceller, dyreceller, svampeceller (journal)
Projektarbejde om stamceller og deres anvendelsesmuligheder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stamceller 09-01-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Kost og energi

Der arbejdes med:

Opbygningen af monosakkarider, disakkarider og polysakkarider herunder, glukose, fruktose, galaktose, maltose, sukrose, laktose, amylose, amylopectin, stivelse og cellulose (fibre)
Opbygningen af fedtstoffer herunder triglycerider, mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer.
Opbygningen af proteiner herunder de 20 forskellige aminosyrer.

Energiindholdet i proteiner, fedtstoffer og kulhydrater.
De gældende anbefalinger for fordelingen af protein, fedt og kulhydrater i kosten herunder beregningen af energiprocenter.
Anbefalinger for indtag af mættet fedt, sukkerarter og fibre.

Fordøjelseskanalen herunder funktionen af mundhule, spiserør, mavesæk, tyndtarm, tyktarm og endetarm.
Enzymer og deres funktion i fordøjelsen.
Mavesyrens og galdens funktion.
Optagelsen af monosakkarider, fedtsyrer og aminosyrer i tyndtarmen.

Regulering af blodsukker herunder funktionen af insulin og glukagon.
Mekanismerne ved diabetes type 1 og diabetes type 2.
Glykæmisk indeks betydning ved behandling af diabetes type 2.

Livsstilssygdomme som følge af usund kost herunder overvægt og fedme, hjerte-kar sygdomme og diabetes.
BMI som værktøj til bestemmelse af overvægt og fedme. Overvægt og fedme i den danske befolkning.

Aerob og anaerob energiproduktion.
ATP's betydning for cellefunktionen.
Stofskifte i hvile og under forskellige aktiviteter samt beregninger heraf.

Øvelse og rapport om kostanalyse og energiforbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostanalyse 06-02-2023
Genetiske grundbegreber 1 17-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genetik og menneskets evolution

I forløbet har vi arbejdet med:

Arvematerialets opbygning og funktion herunder nukleotider, gener, kromosomer, dominante, codominante og recessive alleler,
Gentyper og fænotyper samt nedarvning af egenskaber og opstilling af krydsningsdiagrammer. Nedarvning af monogene sygdomme herunder dominante og recessive arvegange bestemmelse af genotyper for de involverede individer.
Proteinsyntesen herunder transskription og translation og koblingen mellem gen - mRNA - og protein.
Forskellige typer af gen- og kromosommutationer og deres betydning for individets funktion og helbred.
Klassisk gensplejsning og gensplejsning med CRISPR og anvendelsesmuligheder ved brug af gensplejsning.

Genetikkens betydning for menneskets blodtype i AB0- og rhesus systemerne. Antigen-antistof reaktioner herunder overvejelser om hvilke blodtyper der kan doneres og modtages i forskellige situationer.

Øvelse: Blodtypebestemmelse

Evolution herunder betydningen af mutation og selektion.
Darwins evolutionsteori og det videnskabelige grundlag herfor.
Eksempler på tilpasning og evolution for dyr, planter og mennesker.

Ekskursion til zoologisk have (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genetik fremlæggelser 07-03-2023
Teori blodtyper 21-03-2023
Blodtypebestemmelse 03-04-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Svineproduktion i Danmark

I forløbet har vi arbejdet med:

Opbygningen af økosystemer herunder biotiske og abiotiske faktorers betydning for plantevækst (primærproduktion).
Grønkorn og fotosyntese herunder dannelse af glukose og ilt.
Tilførsel af nitrat- og fosfatforbindelser i landbruget (gødskning) og konsekvenserne heraf på vandmiljøet.

Produktion af svin herunder sekundærproduktion hos svinene og tab af energi ved afføring, respiration.
Grisens livsytringer under naturlige forhold og under produktionsforholdene hos de danske svineproducenter. Dyreetiske overvejelser og tegn på mistrivsel hos dyrene under produktionen.
Antibiotikaforbrug i svineproduktionen herunder udvikling af multiresistente bakterier.
Sammenligning af økologisk svineproduktion og konventionel svineproduktion.
Overvejelser om bæredygtighed i svineproduktionens forskellige faser herunder kuldstørrelser, dødelighed blandt smågrise, energiforbrug under produktionen, fodersammensætning og transport af kød og slagtesvin.

Projektarbejde: Bæredygtighed og dyreetik i dansk svineproduktion
Mundtlig fremlæggelse af de valgte emner i projektet på baggrund af kort skriftlig disposition.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 03-04-2023
Svineproduktion i Danmark 04-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fra ilt til bevægelse

Forløbet har omhandlet grundlæggende fysiologi i menneskekroppen, hvor fokus har været på åndedrætsystemet og blodkredsløb. Hertil har det været undersøgt, hvorledes fysisk aktivitet påvirker de to organsystemer samt forventede fysiologiske adaptationer som følge af træning. Forløbet har yderligere haft fokus på sundhed ved inddragelse af KRAM faktorer, hjertekarsygdomme og brugen af EPO som doping.

Forløbet har omhandlet
- Opbygning af åndedrætsystemet
- Lungefunktion samt hvordan astma og rygning påvirker dette
- Diffusion og faktorer, der påvirker diffusionshastighed under arbejde
- Lungekapaciteter
- Ventilation, iltmætning og regulering af åndedrættet
- Opbygning af hjertet og blodkredsløbet
- Blodets bestanddele herunder hæmatokritværdi og EPO
- Minutvolumen i hvile, under arbejde og som følge af træning
- Blodkar med fokus på fordeling af blodet under forskellige omstændigheder
- Blodtryk og regulering af dette samt regulering af kredsløbet
- Træningsadaptationer som følge af konditionstræning
- Sammenhæng mellem blodtryk, hjertekarsygdomme og KRAM faktorerne

Forsøg:
- Test af lungefunktion vha. spirometer
- Måling af hæmatokritværdi (rapport)
- Måling af blodtryk (journal)

IT-færdigheder:
- Udarbejde et boxplot i excel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DNA, proteiner og enzymer


Forløbet omhandler
- Opbygning og funktion af DNA
- DNA replikation
- Proteinsyntesen herunder transskription, translation og syntese af proteiner
- Testosterons påvirkning på transskriptionen
- Etiske overvejelser ved hjertetransplantation som følge af doping med anabole steroider.
- Genmutationer og deres betydning for det færdige protein.
- Struktur af proteiner (primær, sekundær og tertiær)
- Struktur af enzymer
- Egenskaber hos enzymer herunder påvirkning på aktiverringsenergi som katalysator, specifitet og aktive områder på enzymet
- Reaktionshastighed som afhængig af substrat-, enzymkoncentration og pH samt temperatur.

Forsøg:
- DNA oprensning
- Enzymøvelse med katalase og reaktionshastighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ølbrygning og SRO

Forløbet har været et tværfagligt forløb i samarbejde med kemi, hvor eleverne har skulle opnå viden til at brygge øl. Dette har dannet grundlaget for deres skriftlige produkt i SRO'en og det efterfølgende mundtlige forsvar. Det biologiske bidrag ses nedenstående:

- Hvad mikroorganismer er og hvordan de inddeles
- Gær som organisme i ølproduktion herunder dens livscyklus
- Vækst og vækstfaktorer - både med fokus på at hæmme og fremme vækst.
- Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og anvende den viden i ølbrygning
- Funktion af enzymer og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten og anvende den viden i ølbrygning
- Respiration og gæring
- Brygning af øl som eksempel på avanceret bioteknologi
- Kende forskel på problemstilling, problemformulering og opgaveformulering
- Viden om innovative værktøjer, der bl.a. kan bruges til at løse dilemmaer i forbindelse med ølbrygning og bæredygtighed

Forsøg:
- Ølbrygning

Afleveringer:
- Aflevering er problemformulering (SRO)
- Rapportaflevering om gruppens brygningsproces som midtvejsevaluering
- Skriftlig opgave med efterfølgende mundtligt forsvar (SRO)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ven eller fjende?

Forløbet har omhandlet immunsystemet, virus, patogene bakterier og tarmbakterier. Forløbet er afsluttet med, at eleverne har valgt et tema fra forløbet, som de i grupper har undersøgt yderligere og senere fremvist for hinanden.

Læringsmål
- Redegøre for immunsystemet opbygning.
- Forklare responset af det specifikke immunsystem
- Redegøre for antistofferne betydning ved et sygdomsforløb (IgG, IgM) og forklare sammenhæng mellem antistoffer (IgE) og astma.
- Forklare hivvirus’ infektion, sygdomsforløb samt mulig behandling
- Beskrive forskellen på første, anden og tredjegenerationsvacciner.
- Indgå i diskussion om, hvorfor vacciner mod hiv ikke er succesfulde.
- Redegøre for forskellen i opbygning mellem gram-positive og gram-negative bakterier, og hvordan den viden påvirker antibiotika behandling.
- Forklare, hvordan antibiotikaresistens udvikles hos bakterier
- Vurdere, hvorfor antibiotikaresistente bakterier er et problem, og give løsningsforslag til denne problematik.
- Beskrive, hvilke gavnlige effekter tarmbakterier kan have hos mennesker
- Forklare, hvordan tarmbakterier kan påvirke overvægt.
- Indgå i dialog om, hvorfor antibiotikakure kan påvirke andet end patogene bakterier.

Forsøg og afleveringer:
- ELISA (hiv) - rapportøvelse
- Vækst og antibiotika - journal
- Eksamensopgave: gærvækst
- Eksamensopgave: ebolavirus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Evolution og populationsgenetik

Forløbet har omhandlet genetik og evolution, hvor vi først har taget udgangspunkt i klassisk genetik som repetition og uddybning fra 1.g. Efterfølgende har fokus været på Hardy-Weinberg loven og beregninger af HW-opgaver, hertil har vi diskuteret årsager til populationer ikke er i HW ligevægt (evolutionsmekanismer). Forsøget er afrundet med fylogenetiske stamtræer, slægtskabsanalyser og bioinformatik.

Læringsmål
- Forklare et-gens og to-gens nedarvning og herunder beskrive Mendels 1. og 2. lov
- Forklare mutationer kan påvirke nedarvning gennem epistasi.
- Udføre beregninger af Hardy-Weinberg opgaver
- Beskrive evolutionsmekanismer og forklare hvordan de påvirker genetisk variation
- Konstruere og fortolke på fylogenetiske stamtræer
- Beskrive hvad bioinformatik er
- Kunne indgå i en dialog om, hvordan bioinformatik benyttes i slægtskabsanalyser.

Forsøg og skriftligt arbejde
- PTC smager eller ej (journaløvelse)
- Aflevering om laktoseintolerance (tidligere eksamensopgave)

It-færdigheder
- Søgning i databaser som blast og uniprot
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kuk i hormonerne del 1

Forløbet er første halvdel, som omhandler den hormonelle regulering og forplantning. Anden halvdel bygger ovenpå viden om hormoner og fokuserer på hormonforstyrrende stoffer og økotoksikologi.

Læringsmål:
- Beskrive mandens og kvindens kønsorganer samt deres funktion
- Beskrive hormonernes optagelse i målcellen
- Beskrive produktionen af kønshormonerne hos manden og kvinden
- Forklare den hormonelle regulering af de overordnede hormoner og kønshormonerne hos manden og kvinden herunder positiv feedback og negativ feedback
- Indgå i diskussion om, hvordan anabole androgene steroider kan påvirke sædcelleproduktionen hos manden
- Kunne indgå i en dialog om, hvad der sker ved en graviditet eksempelvis på hormonelt niveau
- Beskrive kønscelledannelsen og forklare, hvordan fejl kan påvirke kønsdifferentieringen
- Kunne forklare virkningen af prævention og risikoen for seksuelt overførte sygdomme
- Viden og erfaringer med at udføre en graviditetstest og kunne fortolke på resultatet

Forsøg og skriftligt arbejde:
- Graviditetstest (rapport)
- Hormonel regulering (tidligere eksamensopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kuk i hormonerne del 2

Anden del af forløbet kuk i hormonerne, som har omhandlet økotoksikologi.

Redegøre for, hvorhenne hormonforstyrrende stoffer findes herunder anvendelse af kemi-luppen.
Redegøre for, hvad et hormonforstyrrende stof er samt kende til eksempler (fx PFAS, pesticider, bisphenol A)
Forklare virkning i kroppen (Agonistisk virkning og antagonistisk virkning)
Forklare ophobning af stoffer i kroppen (persistens, bioakkumulation, biomagnifikation)
Forklare, hvordan hormonforstyrrende stoffer kan påvirke fertilitet
Forklare, hvordan barnløshed kan behandles (IVF, mikroinsemination) og etiske dilemmaer forbundet med screening af børn.
Diskutere problematikker forbundet med lovgivning af kemikalier herunder REACH og cocktaileffekten

Forsøg og afleveringerne:
Mundtlig præsentation af hormoner og regulering (repetition fra første del)
LD50 forsøg med karse (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Hjernen og hukommelse

- Opbygning af nervesystem og nerveceller
- Aktionspotentialer og case med epilepsi
- Synapsen og neurotransmitterstoffer
- Koffeins virkning på synapsen
- Hukommelse, herunder betydning af fysisk aktivitet og søvn for konsolidering
- Casearbejde med selvvalgt rusmiddel og tilhørende mundtlige fremlæggelser

Forsøg og afleveringer:
- Småforsøg (konfliktkort, nerveledningshastighed)
- Test af indlæring og hukommelse (RAVLT) - rapport

Ekskursion til eksperimentariet og hjernens dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Bevægelse og energi

Forløbet har været struktureret som et projektarbejde, hvor eleverne i grupper á 3-4 personer har udvalgt en idrætsdisciplin og skulle koble teori om muskler og energiomsætning op på denne disciplin.

Beskrive skeletmusklernes opbygning herunder tværbrosdannelse
Beskrive, hvordan en muskel kontraheres (muskelkontraktion)
Forklare muskeltræthed, forsøg med dette og kunne koble resultater til idrætsdisciplin
Forklare respirationens delprocesser med detaljeret fokus på glykolysen
Kunne angive enzymklasser i glykolysen
Kunne angive funktionen af hjælpeenzymer som NAD+
Omsætning af kulhydrater
Koble teoretisk viden om bevægelse og energi op på en idrætsdisciplin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Genteknologi, genregulering og kræft

NB! Barselsvikar har hverken udført forsøg eller undervist i nedenstående kernestof og lektierne er ofte skrevet på undervejs i modulerne. Forløbet har været præget af aflyste moduler og selvstudie. Se derfor bort for nedenstående forslag til studieplan - vi har forsøgt at indhente "hullerne" senere på året.

Til underviser: forløbet skal som minimum indeholde:
Genregulering, genteknologi, mitose, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering

Forslag til studieplan

Genteknologi - Genetikbogen A+B - kap 6 og 9
Det humane genom
DNA-sekventering herunder repetition af DNA replikation
Genetiske testmetoder herunder
- PCR metode og anvendelighed
- Gel-elektroforese metode og tilhørende forsøg
- CRISPR - metoden og dets anvendelsesmuligheder.
STR-analyser
Rekombinant DNA-teknik/gensplejsning
Restriktionsenzymer
Plasmider
Transformation og kloning
Fremstilling af transgene planter.
Transgene planter - fremtidens løsning på klimaproblemerne?
Bioetiske overvejelser

Genregulering, epigenetik og kræft - genetikbogen A+B kap 1+7
- Mitose
- Epigenetik
- Regulering af transskription og translation
- Kræft og kræftgener
- Telomerer og telomerase
- Epigenetik i kræftceller
- Årsager til udvikling af kræft

Rapportøvelse: DNA-elektroforese (Seglcelleanæmi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Populationsudvikling og biodiversitet

NB! En lærer internt på skolen har varetaget undervisningen (samme lærer som underviste i 1g)

I forløbet har vi arbejdet med:

Økosystemernes opbygning i trofiske niveauer samt fødekæder og fødenet.
Samspil mellem arter herunder symbioser og mellem arter og deres omgivende miljø. Energistrømme i økosystemer herunder C-, N- og P-kredsløb.
Fotosyntesen og dens delprocesser.
Sucession herunder etablering af de trofiske niveauer, artsdiversitet samt økosystemers bæreevne.
Populationsbestemmelse direkte og indirekte samt fangst-genfangst metoden.

Øvelse: Plantediversitetsbestemmelse og biodiversitet i Boserup skov

Rapport: Plantediversitetsbestemmelse og biodiversitet i Boserup skov
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NB! Opgave ikke givet. Eksamensopgave om økologi 06-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Genteknologi og genregulering

Forløbet har repeteret central viden om DNA og proteiner, samt udvidet med genteknologiske metoder og genregulering

- Redegøre for restriktionsenzymer og dets betydning for genteknologiske metoder
- Forklare metoden Sanger sekventering samt dets anvendelse
- Forklare metoden PCR  samt dets anvendelse
- Forklare metoden gelelektoforese samt dets anvendelse
- Genregulering  af kromatin, transskription og translation

Forsøg:
Seglcelleanæmi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Oversigt over videoer

Oversigt over digitale hjælpemidler anvendt i Biologi A.

Links til animationer mm., der har været anvendt i undervisningen af 3t BI (både i 1g, 2g og 3g). Findes også på modulerne i Lectio.

Hvis du kopierer linksene over i et Worddokument, som du gemmer på din computer (sammen med dine downloadede noter + pdf. fra timerne), så må du tilgå dem under den skriftlige prøve i biologi.
(jf.stk. 4. Eksaminanden kan under en prøve, hvor adgang til internettet ikke er tilladt efter stk. 3, anvende internettet, for så vidt angår digital adgang til undervisningsmateriale, der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen, såfremt det ikke kan medbringes og opbevares lokalt.)

Kost og energi:
https://www.youtube.com/watch?v=4NGgXKZrIoE (Glykæmisk indeks)

Ilt og energi:
https://www.youtube.com/watch?v=v_j-LD2YEqg (Respiratorisk system)
https://www.youtube.com/watch?v=5tUWOF6wEnk (Hjertets sammentrækning)
https://www.youtube.com/watch?v=vFRkSB46bl8 (minutvolumen)
https://www.youtube.com/watch?v=IS9TD9fHFv0 (EKG og blodtryk)

DNA, proteiner og enzymer
https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw (replikation - animation)
https://www.youtube.com/watch?v=wvTv8TqWC48 (Proteinsyntesen)
https://www.youtube.com/watch?v=hs75JmgGW5Y (proteiner)

Ølbrygning og SRO
https://www.youtube.com/watch?v=m0WIbLmuWao (Ølbrygning)

Ven eller fjende:
https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y (Din indre læge - overblik)
https://www.youtube.com/watch?v=RRbuz3VQ100 (ELISA metoden)
https://www.youtube.com/watch?v=1sISguPDlhY (Tarmbakterier og kost)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/ode-til-tarmen-11802350291

Evolution og populationsgenetik
https://www.youtube.com/watch?v=Px3RaPWmp08 (Hardy Weinberg - overblik)
https://www.youtube.com/watch?v=xPkOAnK20kw (Løsning af HW opgaver - engelsk tale)
https://www.youtube.com/watch?v=IAc8yTfI-BA (Løsning af HW opgaver - dansk tale)
https://www.youtube.com/watch?v=W-Ov2cUaYQY (Bioinformatik)

Kuk i hormonerne
https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU (Menstruationscyklus og graviditetstest)
https://www.youtube.com/watch?v=hUmDbTo_VGE (Meiosen dansk tale)
https://www.youtube.com/watch?v=kQu6Yfrr6j0 (Meiosen engelsk tale)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/saedceller-savnes-11802350082
https://www.dr.dk/drtv/se/hvorfor-plastik_-mennesket-som-forsoegskanin_279130

Hjernen og hukommelse
https://www.youtube.com/watch?v=RNLceVI8jcc (nervesystemet overblik)
https://www.youtube.com/watch?v=6qS83wD29PY (Opbygning af nervecellen)
https://www.youtube.com/watch?v=fHRC8SlLcH0 (Nerveimpuls)
https://www.youtube.com/watch?v=L41TYxYUqqs (Synapsen)

Bevægelse og energi
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI (Opbygning af muskler)
https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso (Kontraktion af skeletmuskler)
https://www.youtube.com/watch?v=NCUXnJJ9ubY (overblik respirationen)
https://www.youtube.com/watch?v=BIfyjicoFLo (glykolyse og fermentering)
https://www.youtube.com/watch?v=zgydgqnx5lQ (citronsyrecyklus)
https://www.youtube.com/watch?v=-ORvDoeQnMg (Elektrontransportkæde)

Populationsudvikling og biodiversitet:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/ (Fotosyntesen overordnet)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017104907-77905e58-a9c1 (Fotosyntesens lysproces)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017105641-9bf9646d-1e14 (Calvin cyklus)

Genteknologi og genregulering:
https://www.youtube.com/watch?v=m3UFJe_pgPU (Sanger sekventiering)
https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4 (Replikation)
https://www.youtube.com/watch?v=B1MPUZAAmsM (PCR)
https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM (gelelektoforese)
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg (Proteinsyntesen)
https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM (Transskription)
https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8 (translation)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer