Holdet 2022 BI/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lisbeth Kjæreby Pedersen, Peter Marstrand
Hold 2022 BI/w (1w BI, 1w BI (puljetid), 2w BI, 2w BI (puljetid), 3w BI, 3w BI (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Genetik og menneskets evolution
Titel 3 Kost og energi
Titel 4 Svineproduktion i Danmark
Titel 5 Proteiner og enzymer
Titel 6 Fra Ilt til energi
Titel 7 Mikrobiologi og SRO
Titel 8 Evolution - genetik og populationsgenetik
Titel 9 Hormoner og Økotoksikologi
Titel 10 Genteknologi - dyr
Titel 11 Hvad betyder naturen for os
Titel 12 Fremtidens fødevareproduktion
Titel 13 Hjernen - hvad kan påvirke
Titel 14 Immunologi og infektionsbiologi
Titel 15 Hvad styrer generne
Titel 16 Energi til arbejdet
Titel 17 Oversigt over digitale hjælpemidler anvendt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Der arbejdes med:

Prokaryote cellers opbygning herunder bakterier.
Eukaryote cellers opbygning herunder dyreceller, planteceller og svampeceller.

Eukaryote cellers indhold herunder organeller og deres funktion i cellen.
Funktionen af mitokondrier, ribosomer, Endoplasmatisk retikulum, cellekernen, grønkorn, vakuoler.

Cellemembranens opbygning og funktion herunder phosforlipider og transportproteiner. Ladede og uladede partiklers transport gennem cellemembranen herunder processerne diffusion og osmose, faciliteret transport og aktiv transport.
Cellevægens opbygning og funktion.

Celledelingsmekanismerne mitose og meiose herunder faserne interfase, profase, metafase, anafase og telofase.
Forskelle mellem mitose og meiose. Dannelse af kønsceller med genetisk variation. Eksempler på sygdomme med fejl i meiosen.

Stamceller herunder embryonale stamceller og voksen stamceller. Stamcellers udviklingspotentiale og anvendelse i forskningen (projekt)

Øvelse: Mikroskopering af planteceller, dyreceller, svampeceller (journal)
Projektarbejde om stamceller og deres anvendelsesmuligheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Genetik og menneskets evolution

I forløbet har vi arbejdet med:

Arvematerialets opbygning og funktion herunder nukleotider, gener, kromosomer, dominante, codominante og recessive alleler,
Gentyper og fænotyper samt nedarvning af egenskaber og opstilling af krydsningsdiagrammer. Nedarvning af monogene sygdomme herunder dominante og recessive arvegange bestemmelse af genotyper for de involverede individer.
Proteinsyntesen herunder transskription og translation og koblingen mellem gen - mRNA - og protein.
Forskellige typer af gen- og kromosommutationer og deres betydning for individets funktion og helbred.
Klassisk gensplejsning og gensplejsning med CRISPR og anvendelsesmuligheder ved brug af gensplejsning.

Genetikkens betydning for menneskets blodtype i AB0- og rhesus systemerne. Antigen-antistof reaktioner herunder overvejelser om hvilke blodtyper der kan doneres og modtages i forskellige situationer.

Øvelse: Blodtypebestemmelse

Evolution herunder betydningen af mutation og selektion.
Darwins evolutionsteori og det videnskabelige grundlag herfor.
Eksempler på tilpasning og evolution for dyr, planter og mennesker.

Ekskursion til zoologisk have (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 06-01-2023
Bestemmelse af blodtype 03-02-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost og energi

Der arbejdes med:

Opbygningen af monosakkarider, disakkarider og polysakkarider herunder, glukose, fruktose, galaktose, maltose, sukrose, laktose, amylose, amylopectin, stivelse og cellulose (fibre)
Opbygningen af fedtstoffer herunder triglycerider, mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer.
Opbygningen af proteiner herunder de 20 forskellige aminosyrer.

Energiindholdet i proteiner, fedtstoffer og kulhydrater.
De gældende anbefalinger for fordelingen af protein, fedt og kulhydrater i kosten herunder beregningen af energiprocenter.
Anbefalinger for indtag af mættet fedt, sukkerarter og fibre.

Fordøjelseskanalen herunder funktionen af mundhule, spiserør, mavesæk, tyndtarm, tyktarm og endetarm.
Enzymer og deres funktion i fordøjelsen.
Mavesyrens og galdens funktion.
Optagelsen af monosakkarider, fedtsyrer og aminosyrer i tyndtarmen.

Regulering af blodsukker herunder funktionen af insulin og glukagon.
Mekanismerne ved diabetes type 1 og diabetes type 2.
Glykæmisk indeks betydning ved behandling af diabetes type 2.

Livsstilssygdomme som følge af usund kost herunder overvægt og fedme, hjerte-kar sygdomme og diabetes.
BMI som værktøj til bestemmelse af overvægt og fedme. Overvægt og fedme i den danske befolkning.

Aerob og anaerob energiproduktion.
ATP's betydning for cellefunktionen.
Stofskifte i hvile og under forskellige aktiviteter samt beregninger heraf.

Øvelse og rapport om kostanalyse og energiforbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teoriafsnit til kostanalysen 22-03-2023
Jeres kostregistrering 29-03-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Svineproduktion i Danmark

I forløbet har vi arbejdet med:

Opbygningen af økosystemer herunder biotiske og abiotiske faktorers betydning for plantevækst (primærproduktion).
Grønkorn og fotosyntese herunder dannelse af glukose og ilt.
Tilførsel af nitrat- og fosfatforbindelser i landbruget (gødskning) og konsekvenserne heraf på vandmiljøet.

Produktion af svin herunder sekundærproduktion hos svinene og tab af energi ved afføring, respiration.
Grisens livsytringer under naturlige forhold og under produktionsforholdene hos de danske svineproducenter. Dyreetiske overvejelser og tegn på mistrivsel hos dyrene under produktionen.
Antibiotikaforbrug i svineproduktionen herunder udvikling af multiresistente bakterier.
Sammenligning af økologisk svineproduktion og konventionel svineproduktion.
Overvejelser om bæredygtighed i svineproduktionens forskellige faser herunder kuldstørrelser, dødelighed blandt smågrise, energiforbrug under produktionen, fodersammensætning og transport af kød og slagtesvin.

Projektarbejde: Bæredygtighed og dyreetik i dansk svineproduktion
Mundtlig fremlæggelse af de valgte emner i projektet på baggrund af kort skriftlig disposition.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om kostanalyse 12-04-2023
Svineproduktion fremlæggelser 27-04-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Proteiner og enzymer

Proteiner og enzymer

DNA - opbygning og struktur
Proteinsyntesen (transskription og translation. Lidt om transskriptionsfaktorer)
Den genetiske kode
Mutationer (genmutationer: tavs mutation, missens mutation / substitutionsmutation, frame-shift mutation, nonsens-mutation)
Aminosyrer (struktur og inddeling)
Primær-, sekundær-, tertiær-, kvartenærstruktur
Enzymer
Enzymaktivitet (optimum - temperatur og pH)
Active site

Rapportøvelse: Oprensning af DNA
Rapportøvelse: Katalase - enzymøvelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A. Biologirapport_DNA 29-08-2023
B. Biologirapport_Enzymer 21-09-2023
C. Biologiaflevering_Enzymer 05-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fra Ilt til energi

Forløbet har omhandlet grundlæggende fysiologi i menneskekroppen, hvor fokus har været på åndedrætsystemet og blodkredsløb. Hertil har det været undersøgt, hvorledes fysisk aktivitet påvirker de to organsystemer samt forventede fysiologiske adaptationer som følge af træning. Forløbet har yderligere haft fokus på sundhed ved inddragelse af KRAM faktorer, hjertekarsygdomme og brugen af EPO som doping.

Forløbet har omhandlet
- Opbygning af åndedrætsystemet
- Lungefunktion samt hvordan astma og rygning påvirker dette
- Diffusion og faktorer, der påvirker diffusionshastighed under arbejde
- Lungekapaciteter
- Ventilation, iltmætning og regulering af åndedrættet
- Opbygning af hjertet og blodkredsløbet
- Blodets bestanddele herunder hæmatokritværdi og EPO
- Minutvolumen i hvile, under arbejde og som følge af træning
- Blodkar med fokus på fordeling af blodet under forskellige omstændigheder
- Blodtryk og regulering af dette samt regulering af kredsløbet
- Træningsadaptationer som følge af konditionstræning
- Sammenhæng mellem blodtryk, hjertekarsygdomme og KRAM faktorerne

Forsøg:
- Test af lungefunktion vha. spirometer
- Måling af hæmatokritværdi (rapport)
- Måling af blodtryk (journal)

IT-færdigheder:
- Udarbejde et boxplot i excel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
D. Biologirapport_hæmatokrit 26-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mikrobiologi og SRO

Mikrobiologi - SRO

Mikrobiologi og mikroorganismer
Procaryote og eucaryote celler
Gær og svampe
Vækst og vækstvilkår
Enzymer (repetition)
Kulhydrater (repetition)
Respiration og gæring
Fermentering
Brygningsmetoden
Brygning

Rapportøvelse: Brygning af eget øl (SRO-øvelse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brygopskrift 09-11-2023
E. Biologiaflevering_vækst_gærceller 14-11-2023
F. Biologirapport_SRO-brygning 28-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Evolution - genetik og populationsgenetik

Genetik, populationsgenetik og evolution
- med lidt SRO kørende samtidig (flaskning, vejledning og skrivedage)

Genetiske forhold og artsdannelse
- DNA og gener (rep. evt.)
- Genetiske grundbegreber (rep. evt.)
- Mendels 1 + 2. lov (3:1) (9:3:3:1) + epistasi
- Mutationer (genmutationer: tavs mutation, missens mutation /
  substitutionsmutation, frame-shift mutation, nonsens-mutation) +
  betydningen etc.
- Nedarvningsprincipper (dominant, recessiv, codominant) (rep. evt.)  
- Stamtræ og krydsningsskemaer

- Allele gener
- Hardy Weinberg
- Bioinformatik (lidt, lidt mere i 3g)
- Biodiversitet
- Genetisk drift, founder-effekt, flaskehals
- Slægtskab
- Konstruktion af stamtræ / fylogenetisk stamtræ

Journaløvelse: Diverse søgninger i databaser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
G. Biologiaflevering_genetik 12-12-2023
H. Biologiaflevering_genetik-populationsgenetik 09-01-2024
I. Biologiaflevering_popgenetik 01-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hormoner og Økotoksikologi

Hormoner - hvad styrer os?
Økotoksikologi

Køn og kønsorganerne
Hormoner og hormonregulering
Direkte- og indirekte respons
Feedback-mekanismer
Befrugtning
Graviditet
Prævention
Kønssygdomme
Fertilitet
Fertilitetsbehandling (IVF, PGT)
Stamceller (opsamling fra 1g)
Hormonforstyrrelser
Hormonforstyrrende stoffer
Agonister
Antagonister
Økotoksikologi
Bioakkumulation
Biomagnificering

Rapportøvelse: Graviditetstest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
J. Biologirapport_hormoner-graviditet 27-02-2024
K. Biologiaflevering_hormoner-feedback 19-03-2024
Virtuel time_stamceller 02-04-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Genteknologi - dyr

Genteknologi - dyr

DNA-teknikker
DNA-sekventering
PCR
Restriktionsenzymer
Gel-elektroforese
Gensplejsning - med fokus på dyr
Kloning
Bioetiske overvejelser
Transformation
Plasmider
Etisk Råd - materiale om CRISPR og genterapi

Fortsættes efterår 3g:
Genteknologi og gensplejsning - med fokus på planter mv.


Rapportøvelse: DNA-elektroforese (påvisning af Seglcelleanæmi hos familie)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
L. Biologiaflevering_ukendt DNA 07-05-2024
M. Biologirapport_DNA-gelelektroforese 16-05-2024
2w BI Skriftlig årsprøve 06-06-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Hvad betyder naturen for os

Hvad betyder naturen for os?

Naturen - tilpasningsstrategier: dyr og planters tilpasning

Økologiske grundbegreber
Metoder og principper til at undersøge biologisk produktion og biodiversitet.

Fotosyntese og respiration, fokus på fotosyntese.
Fødekædestrukturer
Energistrømme
Biodiversitet og artssammensætning
Trusler mod biodiversiteten og årsager til biodiversitetskrise.
Metoder og principper til at undersøge biologisk produktion og biodiversitet.
Succession, populationsbiologi
Stofomsætning, herunder specielt fokus på C- og N-kredsløbet, men også P- og vandets kredsløb.

Jordbund samt jordbundstyper og betydning for vækst og næringstilgængelighed.

Skoven som økosystem.
Planter og dyrs tilpasning og tilpasningsstrategier.


Rapportøvelse: Fotosyntese og respiration

Rapportøvelse: Skoven som økosystem - Hyrdehøj Skov.
Planter og dyrs tilpasning og tilpasningsstrategier.
Undersøgelse af metoder og principper til at undersøge liv og tilpasningsstrategier i en skov (Hyrdehøj Skov) eller engen (Sletten) eller søen (Hyrdehøj Sø)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A. Biologiaflevering_populationer og biodiversitet 29-08-2024
B. Biologirapport_Fotosyntese 05-09-2024
BI_virtuel_N-kredsløbet_18-09-2024 18-09-2024
C. Biologirapport_Biotopundersøgelse_Skoven 24-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fremtidens fødevareproduktion

Fremtidens fødevarer?

Befolkningsvækst og fødevareproduktion
Forædling - historisk set og traditionelle metoder
Genteknologiske metoder
Genteknologi
Gensplejsning
Rekombinant DNA-teknik
Transformation
Restriktionsenzymer
Plasmider
Selektionsgener
DNA-analysemetoder
Transgene planter og dyr
GMO
Fremstilling af transgene planter.
CRISPR - metoden og dets anvendelsesmuligheder.
Transgene planter - fremtidens løsning på klimaproblemerne?

(Rapportøvelse: DNA Gelektroforese - udført i 2g)
Teoriopgave: Genteknologi og GMO

Etisk Råd - materiale om CRISPR

Opsamling efter forløb om Genteknologi - og dyr fra 2g.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
D. Biologiaflevering_GMO og CRISPR 24-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hjernen - hvad kan påvirke

Hjernen - hvad kan påvirke?

Nervefysiologi - og ydre påvirkninger

Opbygning og funktion af:
CNS
PNS
Nervecellen
Nerveimpuls / Aktionspotentiale
Synapser og transmitterstoffer
Hjernens opbygning og overordnede funktion
Hukommelse og indlæring

Hvad kan påvirke?

Journaløvelse:  Måling af varme- og kulde receptorer + teori
Journaløvelse: Konfliktkort
Rapportøvelse: Hukommelse - konsolidering og gendrivelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
E. Biologiaflevering_nervegift 26-11-2024
F. Biologiaflevering_miniterminsprøve 04-12-2024
G. Biologirapport_Hjernen og hukommelse 09-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Immunologi og infektionsbiologi

Immunologi og infektionsbiologi

Uspecifikke forsvar
Specifikke forsvar
Antistoffer og antigener
Immunrespons ved infektion af patogen
Sygdom og sundhed
Allergi og allergener
Bakterier og virus
Test for smitte (ELISA, qPCR mv.)
Vaccine - forebyggelse (traditionel + RNA-vaccine (Covid-19)
Epidemier
Antibiotika - virkning
Resistensudvikling
Sterilteknik

Rapportøvelse: ELISA (påvisning af smitte med Epstern-Barr virus (kyssesyge)
Rapportøvelse: Vækst af E. coli/Bacillus sereus og test af virkning af antibiotika samt mulig antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologi Terminsprøve 16-01-2025
H. Biologirapport_ELISA 05-02-2025
I.Biologirapport_Antibiotika 14-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Hvad styrer generne

Hvad styrer generne?

Hvorfor er vi forskellige?
Evolution  - DNA, gener og udvikling af nye arter samt egenskaber

DNA og proteinsyntesen
Genregulering
Epigenetik
Evolution
Proteinelektroforese
Bioinformatik
Stamtræsanalyser
Databanker
Kræft

Journaløvelse: Diverse søgninger i databanker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
J. Biologiaflevering_Infektion af virus 06-03-2025
K. Biologiaflevering_rensningsanlæg 08-04-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Energi til arbejdet

Energi til arbejdet

Bevægelse og energi

Muskler og bevægelse - kobling til nervesystemet
Muskeltyper op opbygning og funktion af muskelcellen
Stofskifte
Aerob og anaerob forbrænding
Respirationsprocessen (glykolyse, decarboxylering, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden)
Omsætning af kulhydrat
Omsætning af fedt
Omsætning af proteiner
Gæring
Oplagring af glukose - dannelse af glykogen
Nedbrydning og optagelse af næringsstofferne fra tarm til blod.


Rapportøvelse: Stofskiftemålinger / Bestemmelse af RQ
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
L. Biologiaflevering_kost og træning 24-04-2025
M. Biologirapport_RQ 01-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Oversigt over digitale hjælpemidler anvendt

Oversigt over digitale hjælpemidler anvendt i Biologi A.

Links til animationer mm., der har været anvendt i undervisningen af 3w BI (både i 1g, 2g og 3g). Findes også på modulerne i Lectio.

Hvis du kopierer linksene over i et Worddokument, som du gemmer på din computer (sammen med dine downloadede noter + pdf. fra timerne), så må du tilgå dem under den skriftlige prøve i biologi.
(jf.stk. 4. Eksaminanden kan under en prøve, hvor adgang til internettet ikke er tilladt efter stk. 3, anvende internettet, for så vidt angår digital adgang til undervisningsmateriale, der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen, såfremt det ikke kan medbringes og opbevares lokalt.)

Forløbet Proteiner og enzymer:
https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw (DNA replikation)
https://www.youtube.com/watch?v=vx7plwC2FyE (DNA replikation fra Biokemibogen)
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA (From DNA to protein)
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg (Proteinsyntesen fra Biokemibogen)
https://www.youtube.com/watch?v=Sx3-kS9Me6g (Proteiners opbygning)
https://www.youtube.com/watch?v=wvTv8TqWC48 (What is a protein?)
https://www.youtube.com/watch?v=k93dRiMHVrU (Enzymer)

Forløbet Fra ilt til energi:
https://www.youtube.com/watch?v=v_j-LD2YEqg (Respiratory System)
https://www.youtube.com/watch?v=WzrN6sJ1i_g (gas exchange)
https://www.youtube.com/watch?v=5tUWOF6wEnk (The cardiac cycle)
https://www.youtube.com/watch?v=O29_gZLssEg (blodtryk)
https://www.youtube.com/watch?v=Ab9OZsDECZw (How blood pressure works)

Forløbet Evolution - genetik og populationsgenetik
https://www.youtube.com/watch?v=Px3RaPWmp08 (Hardy Weinberg- hvad er det?)

Forløbet Hormoner og Økotoksikologi:
https://www.youtube.com/watch?v=aOfWTscU8YM (How do pregnancy tests works?)
https://www.youtube.com/watch?v=evH0I7Coc54 (What are stem cells?)

Forløbet Genteknologi - dyr:
https://dnalc.cshl.edu/resources/animations/sangerseq.html (Early DNA sequencing)
https://www.youtube.com/watch?v=cKq1pKpSRSw&t=6s (CRISPR)

Forløbet Hvad betyder naturen for os:
https://nucleus.dk/files/docs/biokemibogen.dk/Fotosyntese_Low.mp4 (Fotosyntese)
https://www.youtube.com/watch?v=F7xUY70w2v4 (Planters tilpasninger)
https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE (Nitrogen kredsløbet)

Forløbet Fremtidens fødevareproduktion:
https://www.youtube.com/watch?v=T1X9hx-ZIMg  (Genmodifikation af planter)

Forløbet Hjernen - hvad kan påvirke:
https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk  (Aktionspotentialet gennem axon)
https://www.youtube.com/watch?v=hE-pfleRtfw  (Synapsens nervesignal)

Forløbet Hvad styrer generne:
https://www.youtube.com/watch?v=_aAhcNjmvhc (What is epigenetics?)

Forløbet Energi til arbejdet:
https://www.youtube.com/watch?v=OYCcGimbCro (Muskelsammentrækning)
https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI (Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden)










Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer