Holdet 2022 SRP/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/i (1i SRP, 2i SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SRP-forløb 1 (Innovation)
Titel 2 SRP-forløb 2 og 3 (DHO)
Titel 3 SRP-forløb 4 (SRO med musik og matematik)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SRP-forløb 1 (Innovation)

Fag: idræt (EGP) og dansk (DN)

Forløbets problemstilling: Hvordan kan vi få flere gymnasieelever til at gå i bad efter idræt?

Eleverne skal i forløbet arbejde med ovenstående og finde på innovative løsninger på problemet om, at mange elever ikke går i bad efter idræt. Herunder skal de inddrage metoder fra dansk og idræt i deres løsningsforslag. Dertil skal de anvende basal videnskabsteoretisk refleksion over de metoder, de har brugt.

Der arbejdes efter procesmodellen, dobbeltdiamanten (DISCOVER - DEFINE - DEVELOP - DELIVER), i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SRP-forløb 2 og 3 (DHO)

Emne: Kampe for ligestilling

Eleverne har arbejdet med fagene dansk og historie. Den 19. og 20. april lærte eleverne om de forskellige afsnit i en DHO, DHO-sitet og formalia. Vi arbejdede desuden med pigehjemmet på Sprogø og var i den forbindelse i biografen og se spillefilmen "Ustyrlig".

I selve DHO-skrivningen har eleverne kunne vælge at skrive opgave om sædelighedsfejden, kønsroller i reklamer (1950'erne/1960'erne), fri abort og rødstrømpebevægelsen.

Overordnet set er der trænet akademisk opgaveskrivning og mundtligt oplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SRP-forløb 4 (SRO med musik og matematik)

Flerfaglig problemstilling: Hvordan har udviklingen indenfor stemning af instrumenter haft indflydelse på udformning af musik?

Fagligt indhold i matematik:
Skalaer og intervaller som nummersystemer, kvintcirklen. Toner og partialtoner, frekvenser og frekvensforhold, centværdier. Rene og ligesvævende intervaller. Det Pythagoræiske komma og det syntoniske komma. Ikke-tempererede og tempererede stemninger. Beregning af frekvenser i en konkret stemning. Visualisering af stemninger vha. regneark. Elementer af videnskabsteori og matematikkens metoder.

Litteratur:
Gert Uttenthal Jensen: Tal & tangenter, Matematiklærerforeningen 2012, 2. udgave, s. 3-34, 42-52.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer