Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Karina Haupt, Nicolai Elmo Jensen, Peter Marstrand
|
Hold
|
2023 Bi/e (2e Bi, 3e Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og celler
Der arbejdes med:
Prokaryote cellers opbygning herunder bakterier.
Eukaryote cellers opbygning herunder dyreceller, planteceller og svampeceller.
Eukaryote cellers indhold herunder organeller og deres funktion i cellen.
Funktionen af mitokondrier, ribosomer, Endoplasmatisk retikulum, cellekernen, grønkorn, vakuoler.
Cellemembranens opbygning og funktion herunder phosforlipider og transportproteiner. Ladede og uladede partiklers transport gennem cellemembranen herunder processerne diffusion og osmose, faciliteret transport og aktiv transport.
Cellevægens opbygning og funktion.
Celledelingsmekanismerne mitose og meiose herunder faserne interfase, profase, metafase, anafase og telofase.
Forskelle mellem mitose og meiose. Dannelse af kønsceller med genetisk variation. Eksempler på sygdomme med fejl i meiosen.
Stamceller herunder embryonale stamceller og voksen stamceller. Stamcellers udviklingspotentiale og anvendelse i forskningen (projekt)
Øvelse: Mikroskopering af planteceller, dyreceller, svampeceller (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og energi
Der arbejdes med:
Opbygningen af monosakkarider, disakkarider og polysakkarider herunder, glukose, fruktose, galaktose, maltose, sukrose, laktose, amylose, amylopectin, stivelse og cellulose (fibre)
Opbygningen af fedtstoffer herunder triglycerider, mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer.
Opbygningen af proteiner herunder de 20 forskellige aminosyrer.
Energiindholdet i proteiner, fedtstoffer og kulhydrater.
De gældende anbefalinger for fordelingen af protein, fedt og kulhydrater i kosten herunder beregningen af energiprocenter.
Anbefalinger for indtag af mættet fedt, sukkerarter og fibre.
Fordøjelseskanalen herunder funktionen af mundhule, spiserør, mavesæk, tyndtarm, tyktarm og endetarm.
Enzymer og deres funktion i fordøjelsen.
Mavesyrens og galdens funktion.
Optagelsen af monosakkarider, fedtsyrer og aminosyrer i tyndtarmen.
Regulering af blodsukker herunder funktionen af insulin og glukagon.
Mekanismerne ved diabetes type 1 og diabetes type 2.
Glykæmisk indeks betydning ved behandling af diabetes type 2.
Livsstilssygdomme som følge af usund kost herunder overvægt og fedme, hjerte-kar sygdomme og diabetes.
BMI som værktøj til bestemmelse af overvægt og fedme. Overvægt og fedme i den danske befolkning.
Aerob og anaerob energiproduktion.
ATP's betydning for cellefunktionen.
Stofskifte i hvile og under forskellige aktiviteter samt beregninger heraf.
Øvelse og rapport om kostanalyse og energiforbrug
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kulhydrater i vores kost
|
03-10-2023
|
Kostanalyse og energibalance
|
06-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundlæggende Genetik
I forløbet har vi arbejdet med:
Arvematerialets opbygning og funktion herunder nukleotider, gener, kromosomer, dominante, codominante og recessive alleler,
Gentyper og fænotyper samt nedarvning af egenskaber og opstilling af krydsningsdiagrammer. Nedarvning af monogene sygdomme herunder dominante og recessive arvegange bestemmelse af genotyper for de involverede individer.
Proteinsyntesen herunder transskription og translation og koblingen mellem gen - mRNA - og protein.
Forskellige typer af gen- og kromosommutationer og deres betydning for individets funktion og helbred.
Klassisk gensplejsning og gensplejsning med CRISPR og anvendelsesmuligheder ved brug af gensplejsning.
Genetikkens betydning for menneskets blodtype i AB0- og rhesus systemerne. Antigen-antistof reaktioner herunder overvejelser om hvilke blodtyper der kan doneres og modtages i forskellige situationer.
Øvelse: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hormoner og kønsudvikling
i forløbet arbejdes med:
Fællestræk for hormoner herunder deres produktion, transport og virkning.
Specifikke hormoner der arbejdes med: GnRH, FSH, LH, Østrogen, Progesteron, testosteron og deres påvirkning af manden og kvinden.
Feedbackmekanismer herunder positiv feedback og negativ feedback.
Effekt på hormonsystemet og kroppen ved anvendelse af anabole steroider (doping).
Menstruationscyklus med fokus på hormonernes betydning i de forskellige faser i cyklus.
Prævention hos manden og kvinden herunder kondom, og P-piller og deres virkningsmekanisme.
Seksuelt overførte sygdomme herunder bakterielle sygdomme (f.eks. klamydia og gonorre) og virussygdomme (herunder herpes og HIV)
Implantation og fosterudvikling herunder stamceller og celledifferentiering, kromosomsygdomme, fertilitet og livsstilsfaktorers betydning herfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskets evolution
I forløbet har vi arbejdet med:
Livets opståen og historie.
Evolution herunder betydningen af mutation og selektion.
Darwins evolutionsteori og det videnskabelige grundlag herfor.
Eksempler på tilpasning og evolution for dyr, planter og mennesker.
Artsbegrebet og dannelse af nye arter.
Ekskursion til zoologisk have (genetik og evolution)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Proteiner og enzymer
Undervisningen er varetaget af NJ men denne beskrivelse er skrevet af KAH.
Proteiner
- Aminosyrer
- Peptidbindinger
- Dipeptid, oligopeptid og polypeptid
- Primær, sekundær, teritær og kvartenær struktur
- Stabilitet ifht. pH, temperatur, opløsningsmidler osv.
Det centrale dogme
- Transkription
- Translation
- RNA-splejsning (introns og exons)
- tRNA
Enzymer
- Specifikke
Aktive center
- Cofaktorer, prostetisk gruppe og coenzym
- Enzymaktvitet og Denaturering
- Temperatur- og pH-optimum
Øvelse
Katalase forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fysiologi (Hjerte/lunge kredsløb)
Undervisningen er varetaget af NJ men denne beskrivelse er skrevet af KAH.
Fysiologi hjerte/lunge
Hjertedissektion
Blodtryk/puls
Besøg på LIFE campus lyngby
Respiration
Aerob og anaerob arbejde
Øvelse
- Dissektion af hjerte
- Måling af blodtryk og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frøsig, Hede, Grønlund Jørgensen, Paludan-Müller: Biologi i udvikling - C-niveau 2. udgave, Nucleus; sider: 88-90, 92-99, 102-109
-
dissektion_af_hjerte.pdf
-
Dissektion af pattedyrhjerte.docx
-
Blodtryk og puls - Øvelse
-
Frøsig, Marianne: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, 2017; sider: 125-128
-
Kulhydrater, fedt og proteiner.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nervefysiologi
Undervisningen er varetaget af NJ men forløbsbeksrivelsen er skrevet af KAH.
Hvorfor er det egentlig vi kan løfte vores arme eller føle smerte? Det skal vi blive klogere på i dette forløb.
Nervesystemet
- Nervesystemets inddeling
- Nervecellens opbygning
- Blodhjernebarrieren
- Lidt om hjernens opbygning
- Overfladisk om koffein og energidrik
Nerveimpulsen
- Membranpotentialet
- Aktionspotentialet
- Synapsen og transmitterstoffer
Smerte/Depression
- Nociceptorer
- A-delta fibre og C-fibre
- Substans P, glutamat og endorfiner
- Morfin
- Citalopram og serotonin
Øvelser:
- Farveopfattelse (højre vs venstre hjernehalvdel)
- Myeliniserede vs ikke myeliniserede nerver
Andet:
- Artikel om selektive serotoningenoptagelseshæmmere
- Artikel om energidrik
- Artikel om niktotin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kuk i hormonerne
Hormoner - kroppens signalstoffer, der regulerer og styrer utallige processer i vores krop. I dette forløb har vi dog fokus på en håndfuld hormoner og med særligt fokus på mandens kønshormoner og produktion af sædceller.
Hormoner
- Endokrin og parakrin signalering.
- Hypothalamas og hypofysen
- GnRH, FSH og LH
- Positiv og negativ feedback
- Mandens køsnorganer og produktionen af sædceller
- Hormonforstyrrende stoffer
Andet:
- Set dokumentar om ufrivillig barnløshed
- Læst artikel om fisk på p-piller
Øvelse:
- Graviditetstest af urin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mikrobiologi
Det er ikke alt i biologien man lige kan se med det blotte øje. Mikrobiologien er en del af det og det er det vi skal dykke ned i i dette forløb.
Bakterier
- Dyrkning af bakterier
- Identifikation af bakterier
- Vækstfaktorer
- Eksponentiel vækst og fordoblingstid
- Vækstkurve (nøle-, eksponentiel, stationær og dødsfase)
Antibiotika
- Antibiotika og resistens
- MRSA artikel + dokumentar
Øvelse:
Antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Immunologi
I dette forløb skal vi lære om immunsystemet. Vi skal forstå hvordan vores krop forsvarer og beskytter os samt hvad der sker når man bliver inficeret med en virus. I skal også lære om metoden ELISA og mere specifikt HIV/AIDS.
Immunforsvaret
- Det ydre og indre forsvar
- Uspecifikke og specifikke
- Immunresponset
- Antistoffers opbygning og IgM, IgG
- Antigener
- ELISA
Virus og vaccination
- Opbygning
- Immunrespons ved infektion af influenza
- HIV og AIDS
- Børnevaccinationsprogrammet
Andet:
Podcast: DR lyd - Ubegribeligt - Immunsystemet
Øvelse:
ELISA og HIV
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Økologi
Noget af undervisningen af er varetaget af NJ i dette forløb, resten af KAH, som også har skrevet undervisningsbeskrivelsen.
Det sidste forløb i biologi B skal omhandle naturen omkring os. Vi skal kigge på de processer der holder os i live og forstå hvordan økosystemer er opbygget og hvad der påvirker dem.
Klassisk økologi
- Økosystem
- Biotiske/Abiotiske faktorer
- Intra- og interspecifik konkurrence
- Energier i et økosystem
- Fødekæder (Græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde) samt fødenet
- Autotrofe og heterotrofe organismer
- Biodiversitet
Processer
- Fotosyntese
- Spalteåbning
- Respiration
- C-, N- og P-kredsløb
Øvelser:
- Forsøg med respiration og fotosyntese (BTB)
- Ekskursion til Hyrdehøj sø
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til Økologi_3g.pptx
-
Killer Whale and Sea Otter - Artikel
-
Fotosyntese crash course - Video
-
Fotosyntese - Video
-
Fotosyntesen_lys og mørke_3g.pptx
-
Fotosyntese og Respiration - Øvelse
-
Journal_Fotosyntese_resp_øv.docx
-
Økosystem til 3e.pptx
-
2 - Energi i økosystemer.pdf
-
3 - Biodiversitet.pdf
-
Frøsig, Hede, Grønlund Jørgensen, Paludan-Müller: Biologi i udvikling - C-niveau 2. udgave, Nucleus; sider: 195-198, 203-208, 215-219, 222-231
-
4 - Kredsløb.pdf
-
Frøsig, Marianne: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, 2017; sider: 134-138
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954544",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954544",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954544"
}