Holdet 2023 Bi/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Karina Haupt, Nicolai Elmo Jensen, Peter Marstrand
Hold 2023 Bi/e (2e Bi, 3e Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Kost og energi
Titel 3 Grundlæggende Genetik
Titel 4 Hormoner og kønsudvikling
Titel 5 Menneskets evolution
Titel 6 Proteiner og enzymer
Titel 7 Fysiologi (Hjerte/lunge kredsløb)
Titel 8 Nervefysiologi
Titel 9 Kuk i hormonerne
Titel 10 Mikrobiologi
Titel 11 Immunologi
Titel 12 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Der arbejdes med:

Prokaryote cellers opbygning herunder bakterier.
Eukaryote cellers opbygning herunder dyreceller, planteceller og svampeceller.

Eukaryote cellers indhold herunder organeller og deres funktion i cellen.
Funktionen af mitokondrier, ribosomer, Endoplasmatisk retikulum, cellekernen, grønkorn, vakuoler.

Cellemembranens opbygning og funktion herunder phosforlipider og transportproteiner. Ladede og uladede partiklers transport gennem cellemembranen herunder processerne diffusion og osmose, faciliteret transport og aktiv transport.
Cellevægens opbygning og funktion.

Celledelingsmekanismerne mitose og meiose herunder faserne interfase, profase, metafase, anafase og telofase.
Forskelle mellem mitose og meiose. Dannelse af kønsceller med genetisk variation. Eksempler på sygdomme med fejl i meiosen.

Stamceller herunder embryonale stamceller og voksen stamceller. Stamcellers udviklingspotentiale og anvendelse i forskningen (projekt)

Øvelse: Mikroskopering af planteceller, dyreceller, svampeceller (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og energi

Der arbejdes med:

Opbygningen af monosakkarider, disakkarider og polysakkarider herunder, glukose, fruktose, galaktose, maltose, sukrose, laktose, amylose, amylopectin, stivelse og cellulose (fibre)
Opbygningen af fedtstoffer herunder triglycerider, mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer.
Opbygningen af proteiner herunder de 20 forskellige aminosyrer.

Energiindholdet i proteiner, fedtstoffer og kulhydrater.
De gældende anbefalinger for fordelingen af protein, fedt og kulhydrater i kosten herunder beregningen af energiprocenter.
Anbefalinger for indtag af mættet fedt, sukkerarter og fibre.

Fordøjelseskanalen herunder funktionen af mundhule, spiserør, mavesæk, tyndtarm, tyktarm og endetarm.
Enzymer og deres funktion i fordøjelsen.
Mavesyrens og galdens funktion.
Optagelsen af monosakkarider, fedtsyrer og aminosyrer i tyndtarmen.

Regulering af blodsukker herunder funktionen af insulin og glukagon.
Mekanismerne ved diabetes type 1 og diabetes type 2.
Glykæmisk indeks betydning ved behandling af diabetes type 2.

Livsstilssygdomme som følge af usund kost herunder overvægt og fedme, hjerte-kar sygdomme og diabetes.
BMI som værktøj til bestemmelse af overvægt og fedme. Overvægt og fedme i den danske befolkning.

Aerob og anaerob energiproduktion.
ATP's betydning for cellefunktionen.
Stofskifte i hvile og under forskellige aktiviteter samt beregninger heraf.

Øvelse og rapport om kostanalyse og energiforbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kulhydrater i vores kost 03-10-2023
Kostanalyse og energibalance 06-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundlæggende Genetik

I forløbet har vi arbejdet med:

Arvematerialets opbygning og funktion herunder nukleotider, gener, kromosomer, dominante, codominante og recessive alleler,
Gentyper og fænotyper samt nedarvning af egenskaber og opstilling af krydsningsdiagrammer. Nedarvning af monogene sygdomme herunder dominante og recessive arvegange bestemmelse af genotyper for de involverede individer.
Proteinsyntesen herunder transskription og translation og koblingen mellem gen - mRNA - og protein.
Forskellige typer af gen- og kromosommutationer og deres betydning for individets funktion og helbred.
Klassisk gensplejsning og gensplejsning med CRISPR og anvendelsesmuligheder ved brug af gensplejsning.

Genetikkens betydning for menneskets blodtype i AB0- og rhesus systemerne. Antigen-antistof reaktioner herunder overvejelser om hvilke blodtyper der kan doneres og modtages i forskellige situationer.

Øvelse: Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 22-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hormoner og kønsudvikling

i forløbet arbejdes med:

Fællestræk for hormoner herunder deres produktion, transport og virkning.
Specifikke hormoner der arbejdes med: GnRH, FSH, LH, Østrogen, Progesteron, testosteron og deres påvirkning af manden og kvinden.
Feedbackmekanismer herunder positiv feedback og negativ feedback.
Effekt på hormonsystemet og kroppen ved anvendelse af anabole steroider (doping).

Menstruationscyklus med fokus på hormonernes betydning i de forskellige faser i cyklus.

Prævention hos manden og kvinden herunder kondom, og P-piller og deres virkningsmekanisme.

Seksuelt overførte sygdomme herunder bakterielle sygdomme (f.eks. klamydia og gonorre) og virussygdomme (herunder herpes og HIV)

Implantation og fosterudvikling herunder stamceller og celledifferentiering, kromosomsygdomme, fertilitet og livsstilsfaktorers betydning herfor.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Menneskets evolution

I forløbet har vi arbejdet med:

Livets opståen og historie.
Evolution herunder betydningen af mutation og selektion.
Darwins evolutionsteori og det videnskabelige grundlag herfor.
Eksempler på tilpasning og evolution for dyr, planter og mennesker.
Artsbegrebet og dannelse af nye arter.

Ekskursion til zoologisk have (genetik og evolution)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Proteiner og enzymer

Undervisningen er varetaget af NJ men denne beskrivelse er skrevet af KAH.

Proteiner
- Aminosyrer
- Peptidbindinger
- Dipeptid, oligopeptid og polypeptid
- Primær, sekundær, teritær og kvartenær struktur
- Stabilitet ifht. pH, temperatur, opløsningsmidler osv.

Det centrale dogme
- Transkription
- Translation
- RNA-splejsning (introns og exons)
- tRNA

Enzymer
- Specifikke
Aktive center
- Cofaktorer, prostetisk gruppe og coenzym
- Enzymaktvitet og Denaturering
- Temperatur- og pH-optimum



Øvelse
Katalase forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fysiologi (Hjerte/lunge kredsløb)

Undervisningen er varetaget af NJ men denne beskrivelse er skrevet af KAH.

Fysiologi hjerte/lunge
Hjertedissektion
Blodtryk/puls
Besøg på LIFE campus lyngby
Respiration
Aerob og anaerob arbejde

Øvelse
- Dissektion af hjerte
- Måling af blodtryk og puls
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nervefysiologi

Undervisningen er varetaget af NJ men forløbsbeksrivelsen er skrevet af KAH.

Hvorfor er det egentlig vi kan løfte vores arme eller føle smerte? Det skal vi blive klogere på i dette forløb.

Nervesystemet
- Nervesystemets inddeling
- Nervecellens opbygning
- Blodhjernebarrieren
- Lidt om hjernens opbygning
- Overfladisk om koffein og energidrik

Nerveimpulsen
- Membranpotentialet
- Aktionspotentialet
- Synapsen og transmitterstoffer

Smerte/Depression
- Nociceptorer
- A-delta fibre og C-fibre
- Substans P, glutamat og endorfiner
- Morfin
- Citalopram og serotonin

Øvelser:
- Farveopfattelse (højre vs venstre hjernehalvdel)
- Myeliniserede vs ikke myeliniserede nerver

Andet:
- Artikel om selektive serotoningenoptagelseshæmmere
- Artikel om energidrik
- Artikel om niktotin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kuk i hormonerne

Hormoner - kroppens signalstoffer, der regulerer og styrer utallige processer i vores krop. I dette forløb har vi dog fokus på en håndfuld hormoner og med særligt fokus på mandens kønshormoner og produktion af sædceller.

Hormoner
- Endokrin og parakrin signalering.
- Hypothalamas og hypofysen
- GnRH, FSH og LH
- Positiv og negativ feedback
- Mandens køsnorganer og produktionen af sædceller
- Hormonforstyrrende stoffer

Andet:
- Set dokumentar om ufrivillig barnløshed
- Læst artikel om fisk på p-piller

Øvelse:
- Graviditetstest af urin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mikrobiologi

Det er ikke alt i biologien man lige kan se med det blotte øje. Mikrobiologien er en del af det og det er det vi skal dykke ned i i dette forløb.

Bakterier
- Dyrkning af bakterier
- Identifikation af bakterier
- Vækstfaktorer
- Eksponentiel vækst og fordoblingstid
- Vækstkurve (nøle-, eksponentiel, stationær og dødsfase)

Antibiotika
- Antibiotika og resistens
- MRSA artikel + dokumentar

Øvelse:
Antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Immunologi

I dette forløb skal vi lære om immunsystemet. Vi skal forstå hvordan vores krop forsvarer og beskytter os samt hvad der sker når man bliver inficeret med en virus. I skal også lære om metoden ELISA og mere specifikt HIV/AIDS.


Immunforsvaret
- Det ydre og indre forsvar
- Uspecifikke og specifikke
- Immunresponset
- Antistoffers opbygning og IgM, IgG
- Antigener
- ELISA

Virus og vaccination
- Opbygning
- Immunrespons ved infektion af influenza
- HIV og AIDS
- Børnevaccinationsprogrammet


Andet:
Podcast: DR lyd - Ubegribeligt - Immunsystemet

Øvelse:
ELISA og HIV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Økologi

Noget af undervisningen af er varetaget af NJ i dette forløb, resten af KAH, som også har skrevet undervisningsbeskrivelsen.

Det sidste forløb i biologi B skal omhandle naturen omkring os. Vi skal kigge på de processer der holder os i live og forstå hvordan økosystemer er opbygget og hvad der påvirker dem.

Klassisk økologi
- Økosystem
- Biotiske/Abiotiske faktorer
- Intra- og interspecifik konkurrence
- Energier i et økosystem
- Fødekæder (Græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde) samt fødenet
- Autotrofe og heterotrofe organismer
- Biodiversitet

Processer
- Fotosyntese
- Spalteåbning
- Respiration
- C-, N- og P-kredsløb


Øvelser:
- Forsøg med respiration og fotosyntese (BTB)
- Ekskursion til Hyrdehøj sø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer