X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ma/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Amalie Havskov Ammentorp, Grete Tokkesdal
Hold
2023 Ma/c (
1c Ma
,
1c Ma (puljetid)
,
2c Ma
,
2c Ma (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Deskriptiv statistik
Titel 2
Indekstal
Titel 3
Eksponentiel vækst
Titel 4
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Titel 5
Geometri-Vektorer 1
Titel 6
Potensfunktioner
Titel 7
Funktionsteori
Titel 8
Sandsynlighed og Kombinatorik
Titel 9
2.gradspolynomium del 1
Titel 10
2.1 Andengradspolynomier (del 2)
Titel 11
2.2 Sandsynlighedsregning
Titel 12
2.3 Funktioner
Titel 13
2.4 Differentialregning (Del 1)
Titel 14
2.5 Statistik
Titel 15
2.6 Vektorregning (mest repetition)
Titel 16
Eksamenstræning
Titel 17
2.7 Analytisk geometri
Titel 18
2.8 Differentialregning (Del 2)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Deskriptiv statistik
Indhold:
Ikke-grupperede observationer
- Observationssæt
- Deskriptiv statistik
- Diagrammer
- Kvartilsæt
Grupperede observationer
- Inddeling i intervaller
- Deskriptiv statistik
- Diagrammer (uden CAS)
Afventer:
Konfidensintervaller og regression
Materiale
Kernestof 1: kapitel 3
Indhold
Kernestof:
Ingen deciderede lektier, men sørg for at have papir (helst ternet) og skriveredskaber med. Lad bare materialet fra grundforløbet blive hjemme.
0) I får sandsynligvis brug for computeren, så sørg for at den også er opladet til 4. modul. Husk også begge bøger + papiret med de røde definitioner fra i torsdags. De 2 elever, der var fraværende i torsdags, skal huske at hente Kernestof 1 og form
1) Find forordet i bogen (Kernestof 1) s 7-8. Det er skrevet til elever (de fleste forord er skrevet til lærere). Læs forordet igennem; mens du læser skal du tænke over hvad de skriver om at lære og forstå matematik. Tid 5-10 min
2) Læs i bogen side 46-47, svarende til det der blev gennemgået i timen. Læg vægt på at forstå begreberne og hvordan man laver beregninger svarende til eksempel 7. Se evt. videoen hørende til eksempel 7 igen. Tid 5-10 min.
3) Lav øvelserne 12 og 13 på side 47 færdige. Sammenlign med facitlisten på side 274. Er der noget du gerne vil have forklaret? Tid 2-10 min
4) Hvis du ikke nåede det i timen, eller var fraværende. Træningsopgaver side 22 nummer 1+2+5. Tid 0-?
1) På abacus.dk: Aktiviteten algebra 1, Lav mindst 10 minutter og maks 20 min. Du kan holde pause undervejs
2) I bogen side 48-49: Læs det fra timen mandag igennem, læg specielt vægt på at have forstået, hvordan man bestemmer kvartilsæt og på forskellen på median, typetal og beregnet middeltal/middelværdi. Tid 5-15 minutter.
4) På side 49: lave øvelse 19
5) Tilføjet senere (ikke lektie) : I timen lavet side 22 nr 3, 6 og 8a
0) Fraværende tirsdag (eller hvis man trænger til at opfriske stoffet fra timen), se også punkt 3 og fremad. Tilstedeværende kun punkt 1+2
1) Alle: I bogen side 56 opgave 301 laves færdig. Tid 0-10 min
2) Alle : Mindst 10 minutter på ny abacus aktivitet algebra 2 (max 20 min. slutter kl 8.00 onsdag morgen)
3) Bogen side 50-51: Vægt på at forstå boxplot og begreberne "udvidet kvartilsæt" og kvartilafstand
4) Vi har i timen tirsdag regnet på side 22: 4,7 og 8b samt på side 56 opgaverne 303,306 og 307
5) Vi har talt om begreberne led og faktor. Dokument "faktorer og led" med eksempler under 1cMa dokumenter.
0) HUSK at sætte jer på de rigtige pladser og sætte lommeregner på den rigtig plads. Fraværende onsdag, se også punkt 6. Der er mange (ret små) punkter. Samlet nok ca. 15-20 minutter hvis man var der i onsdags (og lavede noget (:-).
1) Alle : Mindst 10 minutter på ny abacus aktivitet "lign+proc 1" (max 20 min. slutter kl 8.30 mandag morgen)
2) ALLE: I bogen læs side 52-53 til og med eksempel 34. Læg vægt på at forstå begreberne og hvordan man beregner gennemsnit .Jeg talte lidt om det i timen. Tid ca 5-15 minutter
3) ALLE: Side 53 lave øvelse 35 færdig (grupperet) Tid 0-5 min
4) ALLE: Side 58 lave opgave 314 og 315 færdige. (Ikke-grupperet). Ved sammenligningen i 315 kan I evt. få "ideer" ved at se på facitlisten til øvelse 28 (fra timen). Sørg for stikord til sammenligningen. Facitlisten til øvelse 28 står side 275. Tid
5) ALLE: Træningsopgave side 22 nummer 8c Tid 0-5 min
6) Fraværende onsdag: I modulet onsdag blev der bl.a. regnet side 51 nummer 27, 28 og 29. Vigtigt at tjekke facit til vurderingsspørgsmålet i øvelse 28 (på side 275) . Desuden side 53 øvelse 35
0) Husk også formelsamlingen. Hvis man blev færdig med øvelserne i timen mandag er tidsforbruget nok samlet ca. 15-20 min for de første 4 punkter. Fraværende i mandags, se også punkt 5.
1) Alle : Mindst 10 minutter på ny abacus aktivitet "procent 2 niveau1" (max 20 min. slutter kl. 9.00 fredag morgen). Ved enkelte af spørgsmålene kan det for nogle være en fordel med et papir til mellemregninger
2) Alle: I bogen side 53 midt-55 : Læs teksten med hovedvægt på at have styr på hvordan man tegner histogram og sumkurve og aflæser kvartiler samt beregner middelværdi. Se evt. videoerne igen. De fleste ting omtalt i timen. Tid 5 - 10 min
3) Alle : Regne øvelserne 45 og 46 færdige og tjekke med facitliste side 225. Tid 0-10 min
4) Alle: træningsside 22: 9a (det er en find-fejl-opgave). Vi mangler også at tale om 8c. Tid ca 5 min
5) Fraværende i mandags: Vi gjorde en del ud af "tolkning"/nærlæsning af dele af side 52-53. I bør også se de 3 videoer vi så i mandag. Links: s 53.html s 54.html s 55.html
fastepladser CL opstilling (002).pdf
1) På side 55: Lav øvelse 47 færdig. Tjek med facit side 276 når du har lavet spørgsmål a. Tid 5-15 min
2) På side 62 og 63. Forsøge at lave opgaverne 330 og 336. Opgave 330 er en aflæsningsopgave. Ialt. ca. 5-10 min
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Indekstal
Materiale: Hvad er matematik 1 side 114-115 + diverse opgaver
Byggende ovenpå procenter og fremskrivningsfaktorer fra grundforløbet. Ledende frem mod anvendelser i samfundsfag.
Indhold:
Absolut og relativ ændring
Indekstal og basisår
Forskel % og procentpoint
Omregne fra almindelige tal til indekstal
Omregne fra indekstal til almindelige tal
Kende og kunne bruge formlen S= F*B (slutværdi= fremskrivningsfaktor gange begyndelsesværdi
Indhold
Kernestof:
1) Forsøg at få styr på hvad indekstal er, og hvordan man regner med det. Som led i dette skal du læse i bogen side 114midt til115 midt, samt forsøge at regne øvelse 20 på side 115 (facitliste på side 280). Nogle af jer kan måske med fordel se video
1) ALLE : færdiggøre opgaverne side124-125. Numrene 635-635. Ikke noget nyt at læse. Tid 0-10 minutter
2) Fraværende fredag: lav også øvelserne 11 og 12 side 23
1) I bogen side 130: Læs igennem med henblik på at kunne forklare begreberne (de røde og de kursiverede ord). Tid 10-15 min
2) Vi skal tale om opgaverne 638 og 639 på side 125 (fra timen). Forsøg at gøre dem færdig. tid 0-10 min
3) Til fraværende: Vi har i timen regnet og set på facit til øvelserne 13 + 14 på side 23.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksponentiel vækst
Materiale
Hvad er matematik 1 kapitel 7
Hvad skal man kunne/kende. Eksponentiel vækst
- Regneforskrift, inkl. betydning af konstanter og variable
- Sammenhæng med Kapitalfremskrivnings formlen.
- Kende vækstegenskaben (betydningen af fremskrivningsfaktoren) og kunne anvende den ved løsning af problemer.
- Kunne løse ligninger hvor x står i eksponenten, ved hjælp af logaritmefunktion
- Lave tilsvarende beregninger som ved kapitalfremskrivningsformlen
- Kunne lave eksponentiel regression
- Kunne finde forskriften ud fra 2 punkter, herunder
• Kende formlen for fremskrivningsfaktoren ud fra 2 punkter
• Kunne forklare hvorfor formlen gælder
- Kende fordoblingskoefficient og halveringskoefficient, herunder
• Kunne bestemme den grafisk
• Kunne regne frem og tilbage mellem den og fremskrivningsfaktoren
Anvendelse af logaritmeregel er demonstreret, men eleverne har ikke anvendt dem i beregninger
,
Indhold
Kernestof:
1) I bogen side 130: Læs igennem med henblik på at kunne forklare begreberne (de røde og de kursiverede ord). Tid 10-15 min
2) Vi skal tale om opgaverne 638 og 639 på side 125 (fra timen). Forsøg at gøre dem færdig. tid 0-10 min
3) Til fraværende: Vi har i timen regnet og set på facit til øvelserne 13 + 14 på side 23.
Ingen ny lektie, men tag beregninger fra sidst med. Husk også evt. sprørgsmål til afleveringen
0) sidste mulighed for spørgsmål til aflevering
1) Læse: Side 132 til og med eksempel 13. Svarer til det jeg talte om i slutningen af timen i fredags. Tid ca 10 minutter
2) På side 133: forsøge at løse øvelse 17 færdig (øvelse i at bruge formlerne). Facit på side 280. Tid 0-7 min
3) Træningsøvelser på side 23. Vi mangler at tjekke nr. 18, 20 og 22. Regn dem færdige hvis du ikke gjorde det i timen.
0) Ingen lektier hvis du var der i modulet i går. Fraværende se nedenfor
1) Fraværende i går bør lave øvelserne 21 og 23 på side 23 (bemærk forskellen på hvad man gør)
2) se/læse eksempel 15 så man kan lave regression. Desuden lave øvelserne 17 og 18 på side 133 samt
3) regne opgaverne 701, 702 og 703 på side 140. Hvis de 2 første driller: se på tekst og billeder side 130)
1) På side 140->141: Lave opgave 707 og 712 a ,b og c færdige. De relevante formler står side 132 i sætning 12. Ekstraopgave: Find formlerne i formelsamlingen. Tid ca 5 -> 20 minutter
2) Fraværende onsdag: Vi har regnet og tjekket: følgende opgaver: side 44-45: 1, 5, 10, 16, og 18 samt på side 105: 704 og 705
3) Fraværende onsdag: Du må MEGET gerne udfylde det spørgeskema om 1c Matematik der ligger på forsiden af lectio
Husk opladet computer
Hvis du har glemt videoen om skriftlig matematik i grundforløbet bør du se den igen (tid 10 minutter)
RKS Grundforløb Modul 5 - Matematik i word
Vi mangler at se på det sidste af opg 718 side 143. Regn den færdig/tag den med. 5-10 min
0) Sørg for at computer er opladet, så I er klar til abacus (mest eksponentiel) og evt. juleopgaver.
1) Vi skal samle op på de 3 "ventende" anvendelsesopgaver fra sidst. Dvs. dem der har arbejdet med husstandsindkomst (opg 721), solenergi (726) og vindmølleenergi (731) skal forberede at forklare om opgaverne til resten af klassen. (opgaverne står si
2) Sidste chance før jul, for at spørge om opgaver til sæt 2.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Svarende til Kernestof 1 kapitel 8
Delvist selvstudie (vejret).
Delvist byggende på grundforløb.
Med henblik på skriftlig, så overvejende regnemetoder.
I samme periode også opsamling på eksponentiel vækst
Indhold
Kernestof:
Ingen decideret lektie, men
0) Sørg for at computer er opladet så du kan lave abacus
1) Jeg har nogle kommentarer til gave 1 og 3 i julemat-opgaverne før jul. I har ikke haft om de typer før, men de kan regnes ved hjælp af formlerne 15+16 og 82+83. Det er ikke forbudt at se på dem før timen :-)
Arbejdsseddel til 4 januar.docx
https://meet.google.com/twa-ffmc-bgz
Indhold Se torsdag
Vi skal samle op på en del ting. Sørg for at være ajour med side 150-153. Har du forstået teksten og har du lavet alle øvelserne.
Lav på side 45 nummer 20a + 20c og på side 156 nummer 812 a + nummer 813 a
Bruges i timen
flerledet størrelse
Sørg for at du kan regne opgaver svarende til bogen opgave 812 og 813 samt kunne regne opgaver svarende til test 1+2 i rasmus-siden "2-ledet størrelse" (link nedenfor). Sørg for at du også kan regne dem hvis det ikke er multipel-choice. I timen får
rasmus 2-ledet størrelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Geometri-Vektorer 1
Introduceret via gruppearbejdet Skattejagt
Indledende vektorregning svarende til kernestof 1 kapitel 5 og formelsamling side 10-11..
- Generel vektorteori inkl regneregler
-Skalarprodukt og anvendelse til ortogonalitet
- Tværvektor og determinant inkl Arealberegninger
Intet om vinkler og projektioner svarende til kap 10
-
Indhold
Kernestof:
Vigtigt: Husk blyant, viskelæder og lineal (med mål på).
Skattejagt tekst.pdf
Skattejagt kort.pdf
1) Før I fortsætter med skatte jagten skal vi tale lidt om den første del for at være sikker på at der ikke er nogen grupper der har misforstået noget. Hvis der er nogen der ikke er kommet til og med nummer 18 (f.eks. de fraværende), bør de forsøge a
2) Vi skal også se på sæt 2 som I har fået rettelser til på lectio. Overvej hvilke steder du har brug for at spørge til. Tid ?
I bogen: Læs side 90 igennem. Sammenlign undervejs med skattejagten; specielt med ordrene i skattejagten.
Lektien er at bruge ca 1 time på forberedelse af testen. Se bl.a. på regnede opgaver og øvelser. Husk at I også kan se tidligere regnede opgaver på abacus.
I bogen side 90-96. Læs det igennem med henblik på at forstå begreberne ( står med rødt). Alle begreber er omtalt i modulerne. I må gerne springe opsummeringen af regneregler på side 95 over i denne omgang. Tid ca 10-25 min
Åben Geogebra og forsøg at lave øvelse 12 på side 91 i geogebra. Du kan evt se det første minut af nedenstående video. Tid ca 5 min, med mindre du giver dig til at lege med programmet. :-)
Vektorer med CAS
Forberedelse af testen ca. 1.5 timer
HUSK opladet computer
Sørg for at du har styr på øvelse 33 side 95 og øvelse 45 side 97
Repeter definition og sætninger om skalarprodukt side 98 . Tjek ved at regne de 3 spørgsmål i øvelse 57 . Tid ca 10-15 min
1) Vi skal bl.a. anvende determinanter til arealberegninger, så hvis du har brug for at repetere determinanter kan du se på side 100 inkl. videoerne
2) I løbet af torsdag lægges resultater af test 2 op. Se på hvilke spørgsmål du stadig er i tvivl om hvordan skal regnes. Jeg lægger også opgaveteksterne under opgaver .
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Potensfunktioner
Materiale:
Kernestof 1 kapitel 9, dog er beviserne i afsnit 9.5 oversprunget.
Der er taget hensyn til at potensregression er fjernet fra pensum.
Overvejende
-forskrift
-grafudseende og konstanters betydning
-vækstegenskab (%-%). Enkelte eksempler på beregninger heraf
Regning i modellen som ved ukendt funktionstype
Indhold
Kernestof:
Husk formelsamling og bog og opladet computer
1) I bogen side 162-163 : Gennemlæses med henblik på om der er noget der skal forklares yderligere. Læg specielt væk på definitioner og sætninger. Tid ca 10-15 min
2) Vi skal i modulet tale om øvelse 9 og 10. Lav dem færdig hvis du ikke nåede det i timen. Tid 0-10 min
bog side 164-165 tjek om forstået ved at lave øvelse 19
I bogen sidde 168-169 øverst. Læg vægt på eksemplerne, specielt på hvordan sætning 27 kan bruges til at lave beregninger i %-% vækst. Se også gerne på dine noter fra sidst. Tid cirka 10-20 minutter.
Samme lektie som i går + er der noget i side 166-167 (potensregression og modeller), som der skal spørges til
Husk aflevering i starten af modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Funktionsteori
Materiale : Kernestof 1 Kapitel 11
Overvejende med udgangspunkt i grafer i Nspire.
Stikord:
Definitionsmængde og værdimængde
ekstrema (lokalt og globalt)
Skæring med 1.akse
Monotoniforhold
Tangenters hældning og tolkningen som hastigheder
Indhold
Kernestof:
1) Lav mindst 40 min i abacus (inkl hvad du lavede i timen)
2) På side 211 lav de 3 øvelser færdige. Repeter side 210 hvis du har brug for det
- Læs teksten side 212-213 igennem, til og med eksempel 17, er der noget du er i tvivl om. Eksempel 15 og 17 er nye i forhold til det vi behandlede i timen. Forventet tid ca. 10 min
- Til fraværende: I timen så vi bl.a. video om hvordan man finder minimum i Nspire (eksempel 16) og lavede øvelse 19 a samt opgaverne 1101 til og med 1104 på side 220
Læs side 214 om montoniforhold igennem. Læg vægt på sprog og symbolbrug. Se evt videoen side 214 igen. Lav på side 215 øvelserne 28 og 29 færdige. Tid ca. 5-15 min
Til fraværende: Opgaverne side 220-221 1105, 1108 og 1110 er regnet. Se gerne notater fra kammerater om betegnelser indenfor ekstrema.
I bogen side 216: Sørg for at du har forstået begreberne: tangent, tangenthældning og væksthastighed. Tjek også at du ved hvordan man tegner en tangent i Nspire. Se evt. nogle af videoerne. Tid ca 10-20 min
Vi skal samle op på øvelse 38 og 39 på side 217. Facitliste på side 285-286. Tid 0-15 min
Er der nogle opgaver fra sæt 4 (papir), som der skal snakkes mere metode om
Se sidst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sandsynlighed og Kombinatorik
Byggende på Kernestof 1 kapitel 4
Arbejdet med beviserne for
- Antal permutationer
- Antal permutationer ved udtagelse
- Antal kombinationer ved udtagelse
- Formlen for sandsynligheder i et symmetrisk udfaldsrum
Indhold
Kernestof:
På side 66-67: Tjek at du har forstået eksemplerne og kender de 2 hovedprincipper. Læs de 4 øvelser igennem og overvej hvordan de skal regnes. Du skal ikke beregne facit. Tid ca 10-20 min
I bogen side 66-69: Vær klar til vi bygger ovenpå. Mange af jer kan nok nøjes med at se eksempler og øvelser fra de 2 sidste moduler igennem (facit s 276). Fraværende og dem der føler sig usikker på metoderne kan måske med fordel se nogle af videoern
Fraværende: Sæt jer ind i s 70-71 inklusiv øvelser og videoer . Tid ½-1 time.
Alle: Vi skal tjekke side 81- 82 opgaverne 417,418, 422 og 428, som I startede på i timen. Tid 0-15 min.
Ingen decideret lektie, men da vi skal bygge oven på stoffet fra sidst bør fraværende sætte sig ind i side 72-73 inklusiv video og øvelser. Facitliste side 277
1) Lave mindst 10 minutter på abacusaktiviteten. Max 30. Udløber 7.50 onsdag morgen. I kan holde pause.
2) I har fået sæt 5 tilbage. Se på jeres rettelser. Vi taler om dem onsdag
3) Fraværende: Vi bygger oven på side 74-75. Læse, se videoer og lave øvelser. Facitliste på side 277
Ingen lektie hvis I har forstået metoderne side 76-77. Fraværende bør sætte sig ind i indholdet
Da jeg vil sige noget om gruppearbejdet fra i mandags er det en fordel hvis I ikke har glemt det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
2.gradspolynomium del 1
Byggende på Kernestof 1 afsnit 12.1 og 12.2
+ Dokumentet "Andengradspolynomier del 2".
Dokumentet bygger på uddrag fra kernestof 2 kapitel 1 og omhandler
- koefficienters betydning
-Toppunkt
- Rødder (de er ikke trænet i at bestemme dem)
-Faktorisering
- Eksempler fra erhvervsøkonomi hvor 2.gradspolynomiet udnyttes
Der mangler en del opgavetræning og der er ikke gennemgået nogen beviser
2.gradsligninger er omtalt.
Indhold
Kernestof:
Da jeg vil sige noget om gruppearbejdet fra i mandags er det en fordel hvis I ikke har glemt det.
Vi skal fortsætte med betydning af konstanterne i andengradspolynomiet og hvordan graferne ser ud. Hvis du kan huske det, vi lavede i timen i onsdags, er der ingen yderligere lektier.
Fraværende kan læse side 230-231 og arbejde med skyderne i Nspiredokumentet "andengrad 1" (ligger under holdets dokumenter på lectio). Se også de støttepunktsskemaer som de andre lavede.
Da aflevering i modulet ingen lektier, men fraværende kan se tavlefoto og nedenstående videoer som vi så i timen
toppunkts beregning
rødder
rødder beregning
Bliver overvejende opgaveretning med udgangspunkt i dokumentet "andengradspolynomium 2", som blev gennemgået i sidste modul
Andengradspolynomier del 2.docx
Opgaver med hjælpemidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2.1 Andengradspolynomier (del 2)
Andengradspolynomier
- Koefficienternes betydning (genopfriskning)
- Toppunkt (genopfriskning)
- Rødder
- Bevis for diskriminantformlen
Indhold
Kernestof:
Modul 3 - Bevis.docx
Modul 4 - Bevisopgaver.docx
Modul 4 - Opgaver.docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 13
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
2.2 Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsregning og statistik
- Kombinatorik (repetition)
- Permutationer (repetition)
- Binomialkoefficient (repetition)
- Sandsynlighedsregning (repetition)
- Multiplikations- og additionsprincippet (repetition)
- Stokastisk variabel
- Binomialfordelt stokastisk variabel
- Middelværdi og spredning (både for stokastisk variabel og binomialfordelt stokastisk variabel)
- Binomialfordeling
- Normalfordelingsapproksimation
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - opgaver - Permutation og kombination.docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 66-77
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 66-73
Modul 4 - Middelværdi og spredning for stokastiske variable.docx
Modul 6 - Binomialfordelt stokastisk variabel.docx
2c - ØVELSE -Binomialfordeling med terninger - SKEMA OPTÆLLING.xlsx
0 Genaflevering af årsprøve - AHJ besvarelse.pdf
Modul 8 - Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel.docx
Modul 9 - Mere om binomialfordelingen.docx
Modul 8 - Udfyldt - Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel (1).docx
Modul 8 - Delvist udfyldt - Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel.docx
Modul 10 - Normalfordelingsapproksimation.docx
Modul 11- UDFYLDT - (tavlespørgsmål) Binomialfordeling (2c).docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 70-73
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
2.3 Funktioner
Funktioner
- Rep. af simpel regning med funktioner
- Sammensat funktion
Funktionsanalyse
- Nulpunkter
- Monotoniforhold
- Tangentlinjer
- Ekstrema
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Funktioner (repetition).docx
Modul 1 - Opvarmningsøvelse (tegne graf).docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 26-31
Modul 1 - Funktioner (repetition) - 2c.docx
Modul 2 - Sammensatte funktioner - 2c (udfyldt).docx
Modul 3 - Funktionsanalyse (repetition).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
2.4 Differentialregning (Del 1)
Differentialregning
- Kontinutitet
- Tangenthældning
- Tangentligning
- Sum/differens/konstant regneregler
- Væksthastighed
- Monotoniforhold
- Ekstrema
- Fortolkning af f'
Afventer:
- Beviser
- Produktreglen
- Kædereglen (sammensat funktion)
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Grænseværdi.docx
Link til GeoGebra-applet
Modul 1+2 - Kontinuitet og sekantargument.docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 94-97
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 110-111
Modul 8 - Facit til svarark.pdf
8 Træningsark til 10-min-test (2 stk).pdf
8 Facit til side 2 i Træningsarket.docx
Gennemgang af opgave 1 og 6 på træningsarket
Modul 9 - Differentialregning med Nspire.docx
Modul 10 - Monotoniforhold.docx
Modul 11 - Hvad er metoden (monotoniforhold).docx
Modul 13 - Fortolk fmærke (computer).docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
2.5 Statistik
Statistik
- Regression
- Konfidensintervaller
- Binomialtest
Indhold
Kernestof:
Regression (eksempel).tns
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Modul 2 - Konfidensintervaller.pptx
Modul 2 - Konfidensintervaller.docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 142-143
Modul 3 - Gruppearbejde - Konfidensintervaller.docx
Modul 4 - Nulhypotese og binomialtest.pptx
Modul 4 - Tidligere eksamensopgaver - Binomialtest.docx
Hvad er det vigtigste verdensproblem?
Modul 5 - Gruppearbejde - Statistik.docx
Modul 5 - Gruppe 1, 4 og 7.pptx
Modul 5 - Gruppe 2, 5 og 8.pptx
Modul 5 - Gruppe 3, 6 og 9.pptx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
2.6 Vektorregning (mest repetition)
Vektorer
- Repetition fra 1g
- Vinkler mellem to vektorer
- Projektionsvektor
Indhold
Kernestof:
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 184-185, 197
Kommentar til læselektien: kun sætning 74 og eksempel 76 på s. 197
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksamenstræning
I januar træner vi skriftlig eksamen (op til terminsprøven)
I april-maj træner vi (primært) mundtlig eksamen
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Træning til terminsprøve
10-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
2.7 Analytisk geometri
Analytisk geometri
- Linjer
- Cirkler
- Parameterfremstilling
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Linjens ligning.docx
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 158, 160-161, 164-165, 168-169
Modul 2 - Parameterfremstilling.docx
Modul 3 - Omskriv mellem forskellige udtryk for linjer.docx
Modul 4 - Cirklens ligning.docx
Modul 5 - Tegn linjer og cirkler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
2.8 Differentialregning (Del 2)
Differentialregning
- Repetition
- Produktreglen
- Kædereglen
Beviser
- Med tre-trinsreglen
- Betydning af b og toppunktsformlen for andengradspolynomier
Indhold
Kernestof:
1 Virtuelt modul (repetition af differentiering og tangentligning).docx
1 Differentier og tangentligning.pdf
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof; sider: 13, 92, 98-103, 128-129
Facts om andengradspolynomier (UDFYLDT 2c).docx
GeoGebra-applet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954756", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954756", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954756" }