Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Sarah Dalsgaard Amossen
|
Hold
|
2023 Ma/m (1m Ma, 1m Ma (puljetid), 2m Ma, 2m Ma (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradsligninger
Behandlede emner:
- aflæsning af koefficienter
- beregne diskriminant (og dennes betydning for antal rødder)
- kende og anvende løsningsformlen
- kvadratsætninger
- bevis for løsningsformlen.
Materiale: Printet kompendium om andengradsligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentialfunktioner
- Bestemmelse af a og b ud fra forskrift samt beskrivelse af udvikling
- topunktsformlen
- Ligningsløsning
- Eksponentiel vækst
- Eksponentiel regression og fortolkning af model
Kernestof 1 s. 130-135, 138-139
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
Potensfunktioner
- Bestemmelse af a og b
- Ligningsløsning
- Potensregression
- Potensregneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer og analytisk geometri
Vektorer
- Vektorregning (addition, subtraktion, multiplikation med konstant)
- vektorlængde
- Enhedsvektor og vinkel
- Prikprodukt og vinkel
- Determinant og parallellograms areal
- Vektorer i Nspire
Analytisk geometri
- Linjens ligning
- Afstand mellem to punkter
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning
- Linjer og cirkler i Nspire
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof side 90-101, 182-185
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof side 158, 162-165
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
kke-grupperede observationer
- Observationssæt
- Deskriptiv statistik
- Diagrammer
- Kvartilsæt
Grupperede observationer
- Inddeling i intervaller
- Deskriptiv statistik
- Diagrammer (uden CAS)
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof side 46-55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner
Funktioner
- Grafisk bestemmelse af funktioners monotoniforhold
- Grafisk bestemmelse af funktioners toppunkter
- Bestemmelse af funktioners nulpunkter (grafisk og ved beregning)
- Tegne funktioner (m/u CAS)
- Definitionsmængde og værdimængde
- Tangent og tangenthældning med CAS
- Stykkevist definerede funktioner
- Funktioner som modeller
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof side 210-219
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Andengradspolynomium
Polynomier
- Andengradspolynomier
- koefficienternes betydning for parablens (grafens) forløb
- Toppunkt og nulpunkt for andengradspolynomier
- beregning af toppunkt ud fra koefficienter
- Faktorisering
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof side 230-233
Gregersen, Per: Kernestof Mat 2 stx, Lindhardt og Ringhof side 8-13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kombinatorik Intro
Kombinatorik
- additionsprincippet
- multiplikationsprincippet
- permutationer
- kombinationer
Gregersen, Per: Kernestof Mat 1 stx, Lindhardt og Ringhof side 66-71
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Klar til årsprøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktioner og polynomier
Repetition af funktionstyper fra 1.g: lineære funktioner, eksponentielle funktioner, potensfunktioner, andengradspolynomier.
Nye funktioner: logaritmer, trigonometriske funktioner, polynomier af grad n.
Derudover:
Monotoniforhold -repeteret
Væksthastighed behandlet mere generelt - repeteret
Sammensatte funktioner
At regne med funktioner
faktorisering af polynomier - herunder nulreglen
Optakt til differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighed
Bygger ovenpå forløbet om Kombinatorik fra 1.g.
- Sandsynlighedsfelt, udfald, hændelse
- K(n,r) og P(n,r) - repeteret
- Regning med sandsynligheder herunder anvendelse af tælletræer
- Sandsynligheden for en hændelse, antal gunstige og antal mulige
- Stokastiske eksperimenter og udfaldsrum
- Sandsynlighedsfelter, symmetriske sandsynlighedsfelter
- Stokastiske variable, sandsynlighedsfordeling for stokastiske variable
- Middelværdi og spredning for stokastiske variable (anvendelse af formler)
- Beregning og fortolkning af 95% konfidensinterval (fokus på anvendelse af formel)
kernestof 1: 66-77 samt kernestof 2 66-75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
- Tangent og tangentens ligning
- Tangenthældning som differentialkvotient
- Tangenthældning som væksthastighed
- Afledt funktion f'(x)
- Monotoniundersøgelse – sammenhæng ml. graferne for f(x) og f’(x)
- optimering vha differentiering
- Differentiering i Nspire
- Differentiering uden Nspire – gængse afledede funktioner (se oversigt s 24FS) og regneregler (s. 23FS)
Bemærk: Beviser og teori gennemføres i senere forløb.
Kernestof 2 s. 92-97, 110-113, 122-127
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
grundlæggende regnefærdigheder
repetition af:
reducering af udtryk
gange ind i parenteser
løse førstegradsligninger
løsning af andengradsligninger
basal vektorregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Analytisk geometri
- Linjens ligning på formen ax+by+c=0
- Parameterfremstillingen af linjen
- Normalvektor, retningsvektor, tværvektor
- Cirklens ligning, radius, centrum
- Kvadratkomplettering
- Antal skæringspunkter mellem cirkel og linje
- Afstandsformlen – punkt til punkt og punkt til linje
- Formel for midtpunkt på linje
- vinkel mellem linjer
Kernestof 2 s. 158-171
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialregningens teori
Differentialregningens teori med fokus på udvalgte beviser.
Herunder:
Kontinuitet
Differentiabilitet
Sekant og Tangent
Differenskvotient og differentialkvotient
Tretrins-metoden
Bevis: f(x)=x^2
Bevis: f(x)=kvadratroden af x
Bevis: f(x)=1/x
Bevis f(x)=c
Bevis: f(x)=ax+b
Bevis: Konstantreglen
Bevis: Monotoniforhold for andengradspolynomiet
Bevis: Tangentens ligning
Generel forståelse af begreberne grænseværdi og kontinuitet - møder både stringent definition og mere gængs forståelse som "graf uden huller". Se funktionstyper som ikke er kontinuerte og differentiable.
Kernestof 2: 98-103, 114, 128
B2 matematikbogen: se scannet pdf i forløbet.
2m Note: beviser i differentialregningen
Supplerende stof:
Gennemgang youtube: https://www.youtube.com/watch?v=IKH258h2DO0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954758",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954758",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954758"
}