Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Asger Senbergs
|
Hold
|
2023 Ma/p (1p Ma, 1p Ma (puljetid), 2p Ma, 2p Ma (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde uden hjælpemidler
Centrale begreber:
- Stedvektor, retningsvektor, normalvektor, tværvektor
- Skalarprodukt
- Determinant
- Parameterfremstilling
- Linjensligning
- Cirklens ligning
- Afstandsformlen
- Længde af vektor
Opgave typer:
- Grafisk forståelse af vektor herunder anvendelse af forskellige vektorer til at opstille figurer
- Udfører udregninger med vektor herunder addition, subtraktion, skalarprodukt og determinant
- Anvend skalarproduktet og determinanten til at udtale sig om vinklen mellem vektorer
- Bestem afstanden mellem punkter
- Opstil parameterfremstilling, linjensligning og cirklens ligning givet forskellige typer oplysninger
- Tegn linjer givet en parameterfremstilling eller linjensligning og udfører beregninger på dem
- Tegn en cirkel givet cirklens ligning og udfører beregninger på den
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algebra
Fokus og arbejdsform:
- Skriftligt arbejde uden hjælpemidler
- Taleundervisning og opgaveregning
Centrale begreber:
- Kvadratsætninger
- Reduktion
- Andengradsligninger
- Brøk og potens regneregler
- Ligningssystemer
Opgave typer:
- Løsning af første- og andengradsligninger
- Reduktion af udtryk, med potenser, parenteser og brøker
- Løsning af ligningssystemer med substitutionsmetoden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner - Grafens forløb
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde uden hjælpemidler
Centrale begreber:
- Koordinatsystemets opbygning
- Definitions- og værdimængde
- Skæringspunkter mellem grafer og koordinatsystemets akser
- Skæringspunkter mellem grafer
- Funktionstyper: lineær, eksponentiel, potens og andengradspolynomier
- Differentialregning: grundlæggende regneregler, fortolkning og tangenter
- Naturlig logaritme
Opgave typer:
- Bestem skæringspunkter mellem grafer og koordinatsystemets akser
- Bestem skæringspunkter mellem grafer
- Bestem f’ for kendte funktionstype
- Brug kæde- og produktreglen
- Bestem monotoniforhold for en funktion
- Aflæs og fortolk funktioner i en modelleringssammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Fokus og arbejdsform:
- Selvstændigt arbejde både med og uden hjælpemidler, primært med hjælpemidler
- Forbind hverdags intuition med matematiske udregninger
Centrale begreber:
- Additions- og multiplikationsprincippet
- Permutationer
- Kombinationer
- Mulige og gunstige udfald
- Udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion og sandsynlighedsfelt
- Stokastisk variabel
- Binomialfordeling
- Binomialtest
Opgave typer:
- Bestemt antallet af kombinationer og permutationer
- Bestem sandsynligeden for en given hændelse indtræffer ud fra gunstige og mulige udfald
- Indfør en stokastisk variabel
- Opstil binomialfordelingen ud fra et scenarie
- Tegn søjlediagram
- Anvend en stokastisk variabel til at bestemme sandsynligheden for at den antager forskellige værdier eller ender i forskellige intervaller
- Lav en dobbeltsidet binomialtest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elevundervisning
Fokus og arbejdsform:
- Selvstudie
- Gruppearbejde
- Gennemgang af samtlige emner
- Overvejelse om fremlæggelse
- Design af skriftlige opgaver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Beviser
Fokus og arbejdsform:
- Gennemgang af opgaver
- Elever til tavlen
- Notetagning
- Tavleorden
- Brug af figurer i beviser
- Sammenhæng i mundtlig oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamenstræning
Fokus og arbejdsform:
- Gruppe arbejde
- Forklaring af skriftlige opgaver
- Sammenhæng mellem fagbegreber og Nspire kommandoer
- Videoafleveringer af beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954759",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954759",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954759"
}