Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Linette Marie Djernæs Grim, Nicki Andersen
Hold 2023 En/x (1x En, 1x En (puljetid), 2x En, 2x En (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Twisted Minds
Titel 2 Forløb #2: Man vs. nature - Into the Wild
Titel 3 Am. Dream(s) or Am. Nightmare(s) + Værk. (Exam)
Titel 4 Global English (Lingua Franca) (Exam)
Titel 5 UK: Multiculturalism and Empire (Exam)
Titel 6 Minitheme: Australia (Exam)
Titel 7 Repetition og eksamenstræning
Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Twisted Minds

”Twisted Minds: Approaching written texts” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction og non-fiction.

Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction.
Når der arbejdes med non-fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.

Materialer:
* "How to Set a House on Fire"
* "Graveyard Shift"
"Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate (Excerpt)".
* Terry Mccarthy. "Warning"
* "Son of Satan"

FAGLIGE MÅL
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

KERNESTOF
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb #2: Man vs. nature - Into the Wild


FORLØBSBESKRIVELSE
Eleverne arbejder med menneskets opfattelse og omgang med den vilde natur i film og litteratur.
Forløbet er centreret om filmen Into The Wild (2007) instrueret af Sean Penn som er baseret på bogen (1996) med samme titel af Jon Krakauer, og eleverne introduceres dermed til filmanalyse, men skal også læse anden litteratur, der udforsker samme temaer som filmen. Eleverne arbejder med intertekstualitet, den Byron'ske helt, og der perspektiveres kort til romantikken.  

FAGLIGE MÅL
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

KERNESTOF
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
Wider Contexts: Basisbog til engelsk A, 2012. Tekster:
"The Ecchoing Green", William Blake, 1789.
"The Tables Turned", William Wordsworth, 1789.
"Into the Wild" (uddrag), John Krakauer, 1992.
"Nature and the City", Eric Hoffer, 1968.
"Composed Upon Westminster Bridge", William Wordsworth, 1802.


MATERIALE
- Byron, There is a pleasure in the pathless woods, 1812-1818 (poem)
- University of Michigan Dearborn, Characteristics of the Byronic Hero (article: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://teachingfromtheedge.files.wordpress.com/2013/03/the-byronic-hero.pdf)


VIDEOMATERIALE
- Penn, Sean, Into the Wild, 2007
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Am. Dream(s) or Am. Nightmare(s) + Værk. (Exam)

Forløbet undersøger og arbejder med USA som kulturområde med fokus på landets historie og identitet og tager sit udgangspunkt i ideen om "den amerikanske drøm" og til hvilken grad denne drøm er gangbar for landets borgere. Derudover forsøger forløbet at koble dette tema med værkslæsning af "the Great Gatsby" af F. Scott Fitzgerald.

Særlige nedslag/elementer:
* USAs begyndelse - "Frontier Heritage".

- Self reliance

- Can do spirit

- Manifest destiny

*  USAs begyndelse - Revolution og demokratisk eksperiment

* 2 historier fra det tidlige USA
* Slaveri og borgerkrig

- Dehumanization
- Paternalism

* Borgerrettighedsbevægelsen
- Passive resistance
- Segregation
- Jim Crow

* De brølende 20'ere/the Great Gatsby.

- The Roaring Twenties
- Prohibition
- New money
- Old money
  
Materialer
* John Gast, "American Progress" (Painting).
* William Ralph Emerson, "A Nation's Strength."
" (Youtube) "The American Revolution - OverSimplified (Part 1)"
* Bill of Rights (Amendment 1-10).
* Joel and Ethan Coen, "The Ballad of Buster Scruggs - Meal Ticket"
* Kate Chopin, "The Story of an Hour."
* (Youtube)"Slavery - Crash Course US History #13"
* Solomon Northop: "12 Year's a Slave." (Excerpt).
* Harriet Beecher Stove. "Uncle Tom's Cabin" (Excerpt)
* (Youtube). "Malcolm X’s Fiery Speech Addressing Police Brutality"
* F. Scott Fitzgerald. "The Great Gatsby."
* Baz Luhrman. "The Great Gatsby." (Film).

Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Global English (Lingua Franca) (Exam)

Forløbet undersøger og bearbejder sprogvariation og engelsk som verdenssprog fra et grammatisk og sprogligt synspunkt såvel som kulturelt. Det er opbygget efter underemnerne:
* Globalt engelsk
* "The Queen's English" - Standardsprog og variation
* Accenter og dialekter
* Lingua Franca
* Kulturelle dimensioner (Hofstede)
* Globalt engelsk i fiction.

Vigtige begreber:
* Lingua Franca
* Kachru's three circles of english.
* Received Pronunciation
* General American
* Accent
* Dialect
* Sociolect
* African American Vernacular English
* Multicultural London English
* Power distance (Hofstede)
* Individualism vs. collectivism (Hofstede)
* Masculinity vs. femninity (Hofstede)
* Long term vs. short term orientation (Hofstede)
* Indulgence vs. restraint (Hofstede)

Materialer:
* (Youtube). "Global English with David Crystal"
* (Youtube. "David Crystal - Should English be taught as a 'global' language?"
* Sam Marsden. "Speak the 'Queen's English' if you want to be trusted." The Telegraph.
* Kriti Achyutuni. "One accent to rule them all."
* John Agarde. "Listen Mr. Oxford Don."
* Bernadine Evaristo. "Mr. Loverman." (Excerpt).
* Zora Neale Hurston. "Sweat"

Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 UK: Multiculturalism and Empire (Exam)

Forløbet arbejder med Britisk historie med særlig fokus på Storbritanniens Imperietid og den medførende multikulturalisme.

Særlige nedslag og kernebegreber
* The Imperialist Viewpoint
- Imperialism
- The white man's burden/Paternalism
* The Post Colonial Viewpoint
- Hybridity
- Ambivalence
- The Other
Multicultural UK
* Generation Windrush

Materialer:
* Thomas Arne. "Rule Britannia."
* Rudyard Kipling. "White Man's Burden."
* BBC Empire. (Youtube). "Making Ourselves at Home".
* Rudyard Kipling. "The Story of Muhammad Din."
* Kiran Desai. "The Inheritence of Loss." (Excerpt).
* Chimimanda Ngozie Adichie. "the Danger of a Single Story". Ted Talk.
* (Youtube). "Nigel Farage on 'London' not feeling like 'Britain'.
* Sabrina Mahfouz: "Wearing Where You're At" (Excerpt).
* Tracy Osei-Berko. "The Windrush Poem."
* (Youtube) "What is the Windrush Generation?"
*John Agarde. "Windrush Child."

Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Minitheme: Australia (Exam)

Forløbet giver et meget komprimeret indblik i Australsk kolonial historie og litteratur. Vi har fokuseret særligt på:
* Australiens historie fra opdagelse til nutiden.
* "The Lost Generation."
* Enkelte eksempler på Australsk fiktion og non-fiktion.

Særlige begreber og elementer.
* The Stolen Generation
* Aboriginals
* Cooke's expeditions
* Terra Australis (the Southern continent)
* "One People - One Destiny"
* "The Emu Wars"
* Australia (and New Zealand) in the world wars.

Materialer
* (Youtube). "Full History of Australia - Documentary."
* Ian Mudie. "This Land."
* Andrea Durbach. "Moving Forward: Achieving Reparations for the Stolen Generations."

Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler

Engram - grammatikbog på minlæring
https://app.minlaering.dk/bog/1 (den dybdegående)
https://app.minlaering.dk/bog/6 (den basale)

Do it, write - Bog på minlæring.
https://app.minlaering.dk/bog/25

Retskrivning og definitioner på engelsk:
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/
https://www.urbandictionary.com/

Engelsk-Dansk ordbog
http://ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer