Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Linette Marie Djernæs Grim, Nicki Andersen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 1x En (puljetid), 2x En, 2x En (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Twisted Minds
”Twisted Minds: Approaching written texts” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction og non-fiction.
Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction.
Når der arbejdes med non-fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.
Materialer:
* "How to Set a House on Fire"
* "Graveyard Shift"
"Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate (Excerpt)".
* Terry Mccarthy. "Warning"
* "Son of Satan"
FAGLIGE MÅL
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
KERNESTOF
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb #2: Man vs. nature - Into the Wild
FORLØBSBESKRIVELSE
Eleverne arbejder med menneskets opfattelse og omgang med den vilde natur i film og litteratur.
Forløbet er centreret om filmen Into The Wild (2007) instrueret af Sean Penn som er baseret på bogen (1996) med samme titel af Jon Krakauer, og eleverne introduceres dermed til filmanalyse, men skal også læse anden litteratur, der udforsker samme temaer som filmen. Eleverne arbejder med intertekstualitet, den Byron'ske helt, og der perspektiveres kort til romantikken.
FAGLIGE MÅL
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
KERNESTOF
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
Wider Contexts: Basisbog til engelsk A, 2012. Tekster:
"The Ecchoing Green", William Blake, 1789.
"The Tables Turned", William Wordsworth, 1789.
"Into the Wild" (uddrag), John Krakauer, 1992.
"Nature and the City", Eric Hoffer, 1968.
"Composed Upon Westminster Bridge", William Wordsworth, 1802.
MATERIALE
- Byron, There is a pleasure in the pathless woods, 1812-1818 (poem)
- University of Michigan Dearborn, Characteristics of the Byronic Hero (article: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://teachingfromtheedge.files.wordpress.com/2013/03/the-byronic-hero.pdf)
VIDEOMATERIALE
- Penn, Sean, Into the Wild, 2007
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Am. Dream(s) or Am. Nightmare(s) + Værk. (Exam)
Forløbet undersøger og arbejder med USA som kulturområde med fokus på landets historie og identitet og tager sit udgangspunkt i ideen om "den amerikanske drøm" og til hvilken grad denne drøm er gangbar for landets borgere. Derudover forsøger forløbet at koble dette tema med værkslæsning af "the Great Gatsby" af F. Scott Fitzgerald.
Særlige nedslag/elementer:
* USAs begyndelse - "Frontier Heritage".
- Self reliance
- Can do spirit
- Manifest destiny
* USAs begyndelse - Revolution og demokratisk eksperiment
* 2 historier fra det tidlige USA
* Slaveri og borgerkrig
- Dehumanization
- Paternalism
* Borgerrettighedsbevægelsen
- Passive resistance
- Segregation
- Jim Crow
* De brølende 20'ere/the Great Gatsby.
- The Roaring Twenties
- Prohibition
- New money
- Old money
Materialer
* John Gast, "American Progress" (Painting).
* William Ralph Emerson, "A Nation's Strength."
" (Youtube) "The American Revolution - OverSimplified (Part 1)"
* Bill of Rights (Amendment 1-10).
* Joel and Ethan Coen, "The Ballad of Buster Scruggs - Meal Ticket"
* Kate Chopin, "The Story of an Hour."
* (Youtube)"Slavery - Crash Course US History #13"
* Solomon Northop: "12 Year's a Slave." (Excerpt).
* Harriet Beecher Stove. "Uncle Tom's Cabin" (Excerpt)
* (Youtube). "Malcolm X’s Fiery Speech Addressing Police Brutality"
* F. Scott Fitzgerald. "The Great Gatsby."
* Baz Luhrman. "The Great Gatsby." (Film).
Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Today's materials
-
Hey y'all! I'm your new friendly neighborhood English teacher.
-
Research and refresh what the "American Dream" is all about.
-
Read The Frontier Heritage
-
Read Emerson - A Nation's Strength as a minimum. To help your reading, consider the questions in the instructions.
-
Read this very short short story by Kate Chopin - "The Story of an Hour - Take notes to summarize the story. Questions to help you below.
-
Today's material
-
Teacher brings a treat today. Give me a pm here on lectio if you have any dietary preferences (anything you can't, or are not allowed to eat).
-
Homework. Read the short excerpt and try to be able to answer the questions given to it.
-
Research and explain the concepts, names and events below
-
We are winding time back around 30-40 years from the civil rights movement to "the roaring 20s". Watch: "The Roaring Twenties Explained in 11 minutes" and consider:
-
Please bring your copy of the great Gatsby. If you weren't there last time to get the book with the rest of us, the homework for today is to find one of the librarians, either in bogdepotet or the library and pick up your copy!
-
Afsnit
-
Read chapter 1 from wherever you got to last session until the chapter is finished. Take notes for being able to make a verbal summary.
-
Put your summaries here
-
Vi skubber den lektie der stod her til i morgen så vi kan bruge modulet her på at gennemgå skriftlig feedback på jeres seneste essay, få præsenteret det næste, og komme på forkant med det.
-
Re-read Chapter 2 in the Great Gatsby and try to be able to answer the following:
-
Read p. 41 to and including p. 50 in the Great Gatsby.
-
You have to work independently today:
-
Read p. 51-59 in the Great Gatsby and try to notice details that answer the following questions when they become relevant:
-
Read p. 60-70 in the Great Gatsby. Stop at: "Suddenly, he looked at his watch."
-
Grammatikøvelser (hvis tid)
-
Read pp. 70-78 in the Great Gatsby. Start at: "Suddenly he (Gatsby) looked at his watch, jumped up, and hurried from the room,"
-
Today's slides
-
Read p. 79-85 of the Great Gatsby and focus on being able to summarize the most important plot points.
-
Reading circles
-
Read the remainder of chapter 5 (from p. 86) and note down page and appr. location of quotes to the following:
-
Group work
-
Slides
-
We will start with some grammar and then the module is for working in your reading circles. Remember to read ahead at home.
-
Chapter 7 questions to help your reading. If you are still in chapter 6, you can try to rely on the questions on our previous module.
-
We are going to take a turbostart so you have as much time for reading and working in your groups as possible today and so I can talk to as many of the last of you as possible about your verbal grades.
-
Plan for today:
-
Continue progress on Gatsby in your own reading.
-
Questions for chapter 9 - if you are not at this point yet, there are focus questions for the other questions on the previous modules.
-
Plan:
-
Aim at being done with reading Gatsby, so you are ready to focus entirely on making the presentation for your group. Next module (wednesday) will be presentation time.
-
Presentation instructions
-
I får lige 5min. til at være klar efter jeg tager fravær så vi kan prøve at komme igennem alle præsentationer.
-
I skriver på jeres næste opgave i dette modul mens jeg er tilgængelig til vejledning.
-
As preparation for watching the movie version of "the Great Gatsby" I want you to read up on analytical devices in film here.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Global English (Lingua Franca) (Exam)
Forløbet undersøger og bearbejder sprogvariation og engelsk som verdenssprog fra et grammatisk og sprogligt synspunkt såvel som kulturelt. Det er opbygget efter underemnerne:
* Globalt engelsk
* "The Queen's English" - Standardsprog og variation
* Accenter og dialekter
* Lingua Franca
* Kulturelle dimensioner (Hofstede)
* Globalt engelsk i fiction.
Vigtige begreber:
* Lingua Franca
* Kachru's three circles of english.
* Received Pronunciation
* General American
* Accent
* Dialect
* Sociolect
* African American Vernacular English
* Multicultural London English
* Power distance (Hofstede)
* Individualism vs. collectivism (Hofstede)
* Masculinity vs. femninity (Hofstede)
* Long term vs. short term orientation (Hofstede)
* Indulgence vs. restraint (Hofstede)
Materialer:
* (Youtube). "Global English with David Crystal"
* (Youtube. "David Crystal - Should English be taught as a 'global' language?"
* Sam Marsden. "Speak the 'Queen's English' if you want to be trusted." The Telegraph.
* Kriti Achyutuni. "One accent to rule them all."
* John Agarde. "Listen Mr. Oxford Don."
* Bernadine Evaristo. "Mr. Loverman." (Excerpt).
* Zora Neale Hurston. "Sweat"
Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
UK: Multiculturalism and Empire (Exam)
Forløbet arbejder med Britisk historie med særlig fokus på Storbritanniens Imperietid og den medførende multikulturalisme.
Særlige nedslag og kernebegreber
* The Imperialist Viewpoint
- Imperialism
- The white man's burden/Paternalism
* The Post Colonial Viewpoint
- Hybridity
- Ambivalence
- The Other
Multicultural UK
* Generation Windrush
Materialer:
* Thomas Arne. "Rule Britannia."
* Rudyard Kipling. "White Man's Burden."
* BBC Empire. (Youtube). "Making Ourselves at Home".
* Rudyard Kipling. "The Story of Muhammad Din."
* Kiran Desai. "The Inheritence of Loss." (Excerpt).
* Chimimanda Ngozie Adichie. "the Danger of a Single Story". Ted Talk.
* (Youtube). "Nigel Farage on 'London' not feeling like 'Britain'.
* Sabrina Mahfouz: "Wearing Where You're At" (Excerpt).
* Tracy Osei-Berko. "The Windrush Poem."
* (Youtube) "What is the Windrush Generation?"
*John Agarde. "Windrush Child."
Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Minitheme: Australia (Exam)
Forløbet giver et meget komprimeret indblik i Australsk kolonial historie og litteratur. Vi har fokuseret særligt på:
* Australiens historie fra opdagelse til nutiden.
* "The Lost Generation."
* Enkelte eksempler på Australsk fiktion og non-fiktion.
Særlige begreber og elementer.
* The Stolen Generation
* Aboriginals
* Cooke's expeditions
* Terra Australis (the Southern continent)
* "One People - One Destiny"
* "The Emu Wars"
* Australia (and New Zealand) in the world wars.
Materialer
* (Youtube). "Full History of Australia - Documentary."
* Ian Mudie. "This Land."
* Andrea Durbach. "Moving Forward: Achieving Reparations for the Stolen Generations."
Faglige mål
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954771",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954771",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954771"
}