Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Eva Holch Kristensen, Lene Mette Larsen, Niels Munch Christensen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 1y En (puljetid), 2y En, 2y En (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
# 2 The American Identity
Der tages afsæt i idéen om den amerikanske drøm samt hvad der har formet den amerikanske identitet. I begyndelsen af forløbet undersøges, hvordan pionerernes liv har været med til at forme amerikanske kerneværdier som "individualism", "self-reliance" og "equality of opportunity". Herefter begiver vi os frem i historien og gør enkelte nedslag i Amerikas historie gennem litteraturen primært.
Materialer:
The Declaration of Independence (uddrag)
Lazarus, Emma, "The New Colossus"
Key, Francis Scott, The Star Spangled Banner
Emerson, Ralph Waldo, Self-Realiance (uddrag)
Hughes, Langston, "Let America Be America Again"
King, Martin Luther, I Have a Dream
Singer, Isaac Bashevis, The Son from America
Tan, Amy, Two Kinds
Johnson, Holly , "Americanos"
Schiller, The Transformation of the 'American Dream' (artikel fra New York Times, 2017)
Sekundær litteratur:
David, Lester & Irene, America's National Symbols
American Beliefs and Values
Fokuspunkter:
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Omfang: ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
# 3 South Africa (eksamensemne)
Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i Sydafrikas historie samt samtid med særligt fokus på tiden efter 1960. Der er særligt fokus på apartheid og hvordan det afspejles i kulturen, bl.a. gennem litteratur, artikler, taler og film. Det er et metodeforløb med særligt afsæt i Sydafrika. Formålet med forløbet er en bedre forståelse for en anden kultur gennem arbejdet med de forskellige tekster og værker.
Materialer:
Article:
Jeff Cangialosi, The State of the Rainbow Nation (2012)
Humphry Tyler, Humphry Tyler's eye-witness report (1960)
BBC, Soweto protest turns violent (1976)
Poems:
Ingrid Jonker, The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga (1963)
James Matthews, A slip on the stair (1972)
Speeches (excerpts):
Nelson Mandela, Nelson Mandela's statement from the dock at the opening of the defence case in Rivonia Trial (1964)
Nelson Mandela, I am not prepared to sell the birthright of the people to be free (1985)
Nelson Mandela, Address to ANC rally (2008)
Short story:
James Matthews, The Park (1962)
Film: Justin Chadwick, A Long Walk to Freedom (2013)
Fokuspunkter:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, (herunder et skrevet værk)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Omfang ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#4 The Vietnam War (eksamensemne)
Indhold:
I dette forløb skal vi beskæftige os med emnet Vietnam krigen. Vi skal se på tekster som skildrer mange forskellige sider af denne krig bl.a. soldaters beretninger fra under og efter krigen, politiske taler og en tekst med et vietnamesisk perspektiv. Vi skal hovedsagligt beskæftige os med hvilke konsekvenser krigen har for en hel generation af unge mennesker samt for den amerikanske nationen som helhed.
Materialer:
Vi arbejder hovedsagligt ud fra tekster taget fra bogen With God on Our Side - A Vietnam War Antology af Lars Stæhr Jensen og Peter Frederiksen, Systime (2001).
Derudover skal vi se på enkelte soldaterberetninger fra bogen Born in the USA af Søren Mathiasen og Svend-Aage Nielsen, Forlaget Futurum.
Martin Luther King, Why I Am Opposed to the War in Vietnam (1967)
The Truth About Tonkin (article from U.S. Naval Institute, 2008)
Tim O'Brien, Ambush
Tim O'Brien, The Man I Killed
Tim O'Brien, Speaking of Courage
Bao Nihn, The Sorrow of War (an excerpt)
Barack Obama, Obama, Acknowledging U.S. Misdeeds Abroad, Quietly Reframes American Power (2016)
The Vietnam Veterans' Memorial
Fokuspunkter:
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Omfang ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Vietnamkrigens baggrund.pdf
-
Læs Martin Luther Kings, "Why I Am Opposed to the War in Vietnam".
-
Minlæring
-
Undersøg begivenhederne ved Tonkin Bay og deres betydning for krigen. Man kan med fordel skimme den vedhæftede tekst, men undlad en meget grundig læsning, da teksten skal bruges meget overfladisk i løbet af modulet.
-
Titel
-
Læs Tim O'Brien, Ambush.
-
Læs Tim O'Brien, The Man I Killed.
-
Læs Bao Ninh, The Sorrow of War.
-
Lav opgaverne om præpositioner (fra sidste modul) færdig inden timen i dag.
-
Løs opgaverne fra sidste modul (bliv færdig inden vores time i dag) om pronominer.
-
Lektien er at færdiggøre grammatikopgaverne fra sidst (pronominer).
-
Derudover er der også oprettet en lektie om verber på minlæring.dk, som I skal lave hjemme (senest inden næste gang). Der bliver IKKE tid til arbejdet i løbet af modulet.
-
Læs artiklen: Obama, Acknowledging U.S. Misdeeds Abroad, Quietly Reframes American Power (The Interpreter Sept. 7, 2016).
-
Last Days of Vietnam
-
Læs Tim O'Brien, Speaking of Courage (s. 100-105).
-
Læs Tim O'Brien, Speaking of Courage (s. 106-110)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Online hjælpemidler anvendt i undervisningen
Til den skriftlige prøve, har I kun ret til at tilgå ting på nettet, som
1) har været anvendt i undervisningen
2) ikke kan downloades
3) fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Følgende elektroniske hjælpemidler har været anvendt i undervisningen og MÅ GERNE anvendes online i løbet af en skriftlig prøve:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster's Dictionary: m-w.com
Grammatik:
minlæring.dk - Engram: https://app.minlaering.dk/bog/6
minlæring.dk - Do it, write!: https://app.minlaering.dk/bog/25
Materiale anvendt følgende steder SKAL DOWNLOADES, hvis I vil have adgang til noget derfra:
- lectio
- google drev
I må IKKE anvende internetbaserede hjælpemidler eller undervisningsmaterialer, som ændrer i jeres tekst, såsom Grammarly eller Google Translate mv. og derudover AI-platforme i alle afskygninger. Info om lovlig og ikke-lovlig adfærd givet i undervisningen. Ved tvivl - don't!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Brave Voices–Words that shaped the world
The course deals with people who through their words and action have been a brave voice or have uttered words that have changed the world.The course sets off with an introductory part that focuses on understanding and practising rhetorical anaysis with a focus on method and identifying rhetorical devices. Here we practice using rhetorical analysis as presented in Nanna Flindt Quist and Birgitte Prytz Clausen's introductory texts. Afterwards the students work in groups and analyze individual speeches. This analysis is presented to class in short creative films.
Learning goals:
Rhetorical analysis of non-fiction.
Knowing the terms used in connection with rhetorical analysis
Being able to observe and identify the quality and the function of these devices.
Being able to research the historical context as a background for the analysis.
Understanding how speeches have been/are used as an agent in times of change.
Being able to participate in group work preparing a presentation of a rhetorical analysis of a specific speech.
Being able to discuss if a speech can be perceived as an example of "A Brave Voice" or as "Words that Shaped the World"
Understanding the importance of rhetorical skills in a career trajectory
Material:
Read by everyone
Nanna Flindt Quist, On Purpose, Gyldendal 2011. Ch. 3 Rhetorical Analysis
Birgitte Prytz Clausen, Brave Voices, Columbus 2017, Non-fiction tools
Martin Luther King, I Have a Dream, Aug. 28, 1963
Barack Obama, Selma Speech, March 7 2015. http://time.com/3736357/barack-obama-selma-speech-transcript/ (abridged)
Lady Gaga, Commencement speech
Speeches for group project:
Emma Gonzales, 2 speeches: 1) Speech immediately after Florida school shooting, 17 Feb 2018: https://edition.cnn.com/2018/02/17/us/florida-student-emma-gonzalez-speech/index.html 2) speech at march-for- our-lives-rally: https://www.bustle.com/p/transcript-of-emma-gonzalezs-march-for-our-lives-speech-will-absolutely-crush-you-8596656
Emma Watson: "He-for-she-speech - Gender Equality Is Your Issue Too", 20 Sep 2014, http://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too
Oprah Winfrey: Metoo-speech, 7 Jan 2018, https://www.nytimes.com/2018/01/07/movies/oprah-winfrey-golden-globes-speech-transcript.html
Emmeline Pankhurst, Freedom or Death speech, Nov 13, 1913. (excerpts)
Matthew McConaughey: Speech at the White House - Uvalde Shooting, 7 June, 2022.
Harvey Milk: The Hope Speech on the occasion of Gay Freedom Day, 25 June 1978
Josh Cavallo: I'm a footballer and I'm gay, 27 Oct, 2021
Alexandria Ocasio-Cortez: C40-speech, 11 Oct, 2019
Leonardo DiCaprio: Climate Speech at the UN, 23 Sep, 2014.
Boris Johnson: Address to the Ukrainian Parliament, May 2022.
Joe Biden: Remarks on the end of the war in Afghanistan, Aug 2021.
Omfang: ca 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7 Dystopia (værklæsning), (eksamensemne)
Fokus er på læse-/lytteoplevelse og diskussioner af værket samt på litterær analyse og forskellige læsninger af romanen (nykritisk, biografisk, historisk, ideologikritisk, psykoanalytisk og feministisk). Derudover læses andre dystopiske værker, og disse bliver holdt op mod hinanden, for at kunne se hvordan de lever op til genren. Desuden bliver teksterne sat i historisk/samfundsmæssigt lys, for yderligere at åbne dem op.
Øvrigt:
Litteraturens rolle
Karrierelæring (refleksioner om egne evner og interesser, muligheder og begrænsninger, om de kompetencer, værklæsning træner og om hvordan kompetencerne kan udnyttes fremadrettet (jvnf. FIPs definition af karrierelæring)
Materiale:
Golding, William Golding: Lord of the Flies, 1954
Vonnegut, Kurt: Harrison Bergeron, 1961
Bradbury, Ray: The Veldt, 1950
Collins, Suzanne: The Hunger Games, 2008
Wise, Jessica : “How Fiction Can Change Reality”, https://ed.ted.com/lessons/jessica-wise-how-fiction-can-change-reality
Østergaard, Trine: Critical approaches to literature, from "The English Handbook, Systime.
Omfang: 300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
the lottery.docx
-
chp 1 lord of the flies.docx
-
læs kapitel 1 i "Lord of the Flies". Hav fokus på karaktererne Ralph, Piggy og Jack. Skriv stikord ned til dem.
-
Vi arbejder videre med spørgsmålene til kapitel 1, så fik du ikke besvaret dem, så gør det.
-
Doc1.docx
-
Template-250523.docx
-
presentation chp1-3.docx
-
Sørg for at have læst til og med kapitel 3 i LOTF
-
Lord of the Flies chp2-3.docx
-
Template_270524 (1).docx
-
Læs kapitel 4 i LOTF. Hvilken udvikling ser vi hos de små drenge? Hvad sker der med Jack?
-
Alle grupper er klar til at præsentere deres visuelle repræsentation.
-
Work on chapter 4.docx
-
270524.png
-
Vi arbejder videre med kapitel 4.
-
Læs kapitel 5 i LOTF. Medbring et godt citat fra Simon, for i dette kapitel spiller han en stor rolle. Vær klar til at uddybe!
-
Chapter 5.docx
-
creative exercises Chapters 6 and 7.docx
-
Læs kapitel 6-7 i LOTF
-
Template-250523_Version1.3-11574.docx
-
Læs kapitel 8 i LOTF
-
Chapter 8 questions.docx
-
I skal bruge modulet til at starte på den eksamensopgave I skal aflevere den 13/12. Læs/skriv/hjælp hinanden i gang!
-
Chp 9 questions.docx
-
Læs kapitel 9 i LOTF
-
Læs kapitel 10-11. Skriv fem keywords til hvert kapitel. F.eks relevante ord fra teksten eller en analytisk betragtning, eller andet fortolkningsmæssigt.
-
Læs kapitel 12. Fokus på deres redningsmand: hvem, hvad, hvordan er han
-
Chp 12 questions.docx
-
What Is the Significance of Dystopian Fiction.docx
-
compendium.pdf
-
Læs vedhæftede fil om dystopi, og overvej hvordan LOTF passer ind i det
-
questions to Bergeron.jpg
-
Læs i kompendiet fra i mandags, "Harrison Bergeron" af Kurt Vonnegut.
-
Vi fortsætter lidt med Harrison Bergeron. Derefter MinLÆring
-
Questions to Ray Bradbury Veldt.docx
-
Læs "The Veldt" i kompendiet. Hvad er tekstens "message" om teknologi?
-
What if - written assignment.docx
-
Alternate History.docx Læs vedhæftede fil, om "Hvad nu hvis genren". Når du læser, så overvej om ikke dystopisk litteratur kunne falde under samme genre.
-
Afsnit
-
Vedhæftet: Spørgmål til "1984"
-
Læs uddraget af "1984" i kompendiet
-
PRÆPOSITIONER.docx
-
Samme lektie som til i fredags.
-
Chapter 1 The Hunger Games questions.docx
-
Læs ca halvdelen af "The Hunger Games", kap 1: s. 3-13,
-
Læs resten af Hunger Games kap. 1. og sørg for at spørgsmål 1,2,3,6,11,12 er besvaret.
-
Hunger Games, questions 2ry.docx
-
Grupperne præsenterer deres individuelle arbejdsspørgsmål
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#8 Multicultural Britain (eksamensemne)
Forløbet fokuserer på Storbritanniens udvikling fra imperium til multikulturelt samfund. Vi starter med en kort introduktion til fortiden som kolonial supermagt og belyser, hvordan denne fortid påvirker nutidens samfund. Teksterne behandler temaer som identitet og kultursammenstød i nutidens England. Derudover fokuseres der på udviklingen af det engelske sprog i Storbritannien og i de tidligere kolonier.
Læringsmål
Du skal
- have en grundlæggende viden om "the British Empire" og konsekvenserne af dette i forhold til det engelske samfund og det engelske sprog.
- kunne redegøre for, hvad der kendetegner et multikulturelt samfund og inddrage kernegloser som fx immigration, assimilation, integration, segregation, xenophobia.
- have en grundlæggende viden om standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling og det engelske sprog som globalt kommunikationssprog (Lingua Franca). Det betyder fx at du skal kunne forklare, hvad der menes med begreber som "standard English", "global English", "Lingua Franca", "other Englishes", "dialect", "sociolect".
- kunne anvende denne grundlæggende viden i din analyse af forskellige tekster, der belyser England som et multikulturelt samfund.
Materiale:
"How Britain Has Been Shaped By Migration", i: S. Moslund: "Everyone Is Here", Systime.
R. Kipling: "The White Man's Burden", i: Finderup & Fog: "Worlds of English", Systime 2012.
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" i: Grønvold mfl.: "Contexts", Gyldendal.
Ruperake Petaia: "Kidnapped"
Linton Kwesi Johnson: "Inglan is a Bitch"
John Agard: "Half-caste"
David Crystal: What Is a Global Language?" i: Leif Frederiksen: "English - Global Language - Global Anguish", Malling Beck 2007
David Crystal: Why English?" i: Leif Frederiksen: "English - Global Language - Global Anguish", Malling Beck 2007
David Crystal: On Standard English - https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ
David Crystal: "Crystal on New Englishes": https://worldsofenglish.systime.dk/?id=184#c1418
David Crystal: "Crystal on Carribean English and John Agard"
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=184#c1414
"English as Lingua Franca" fra "The English Handbook", Systime.
Yderligere materiale:
The History of the British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=Qm9NlYfjqXw
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Final essay
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Revision for the exam
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954772",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954772",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954772"
}