Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
David Lenchler Rasmussen
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 1z En (puljetid), 2z En, 2z En (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream
Der tages afsæt i idéen om den amerikanske drøm. I begyndelsen af forløbet undersøges, hvordan pionerernes liv har været med til at forme amerikanske kerneværdier som "individualism", "self-reliance" og "equality of opportunity".
Disse værdier perspektiveres til Steinbecks novelle ”Leader of the People,” billedmateriale samt et afsnit af HBO-serien Deadwood.
Efterfølgende skifter fokus til Frihedsgudindens symbolske værdi for især indvandrere, lige som der læses et digt, der kritiserer disse påståede værdier.
Senere undersøges idéen om social mobilitet gennem en tekst om Arnold Schwarzenegger, samt statistisk materiale mm.
Afslutningsvis ses "Into the Wild", og eleverne opsummerer forløbet ved at sætte den i perspektiv med forløbets andre tekster, fra the frontier til i dag.
Tekster:
Hamilton, Bob, "A father tells his son about the Statue of Liberty"
Hill, Walter (instr.), Deadwood, sæson 1, afsnit 1 ("Deadwood"). HBO.
Kearny, Edward N., "The Frontier Heritage"
Lazarus, Emma, "The New Colossus"
Penn, Sean (instr.), Into the Wild
Steinbeck, John, "The Leader of the People"
Terkel, Studs, "Arnold Schwarzenegger"
Billedmateriale:
Bingham, George Caleb: Daniel Boone Escorting Settlers Through the Cumberland Gap (1851-52)
Gast, John: American Progress (1872)
Leutze, Emanuel: Westward the Course of Empire Takes Its Way (1861)
Palmer, Frances Flora Bond: Across the Continent. “Westward the Course of Empire Takes Its Way” (1868)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evil and violence
I forløbet læser eleverne både fiction og non-fiction, der beskæftiger sig med emnet ondskab. Forløbet starter med udgangspunkt i "Bad or Mad" med en diskussion om ondskab i videnskabelig og juridisk forstand. Her introduceres begreberne moral evil og natural evil. Undervejs er begrebet ondskab omdrejningspunkt for diskussioner om diverse dilemmaer. I forløbet læses også novellen "The Lottery", som perspektiveres til de førnævnte begreber.
Materiale:
- Jackson, Shirley: "The Lottery", 1948.
- Spence, Sean: "Bad or Mad" i Engberg-Pedersen, Joanna m.fl.(red):Wider Contexts", Gyldendal 2012
Film:
Refn, Nicholas Winding: "Bronson", 2008.
"The Stanford Prison Experiment", BBC.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dystopia + værklæsning
Forløbet omhandler primært dystopisk fiktion, og hvordan disse historier ofte fungerer som 'cautionary tales', som har været et kernebegreb i arbejdet
I forbindelse med forløbet er Aldous Huxleys "Brave New World" læst i sin helhed.
Efter en kort skitse over den dystopiske og utopiske fiktions historie, læses bl.a. uddrag af Nineteen Eighty-Four og Hunger Games. Undervejs er det fortsatte analytiske fokus på miljøskildring og karakteristik, samt hvordan utopiske visioner ofte ender i dystopi. I forløbet diskuteres blandt andet fordele og ulemper ved overvågning og diverse videnskabelige gennembrud. Desuden opridses Huxley og Orwells mareridtsscenarier, og det diskuteres, hvor elementer af disse kan findes i nutiden.
I forlængelse af forløbet er Cormac McCarthys roman "The Road" læst i sin helhed. Afslutningsvis er John Hillcoats filmatisering set.
Materiale:
Collins, Suzanne: 'The Hunger Games' (uddrag)
Cuarón, Alfonso (instr.): 'Children of Men' (2006)
Gendler, Alex: How to Recognize a Dystopia (TED Ed, 2016)
Hillcoat, John: 'The Road' (2008)
Huxley, Aldous, 'Brave New World'
McCarthy, Cormac: 'The Road' (2009)
Orwell, George: "Big Brother is Watching You" og "How Many Fingers, Winston?" (uddrag fra 'Nineteen Eighty-Four' fra Fiorina, Carla Rho (m.fl.): Fields of Vision. (Pearson, 2003))
Vonnegut, Kurt: "2BR02B", 1962.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lesson 1 - Dystopian Characteristics.pptx
-
The Hunger Games (handout), p. 3-13
-
Finish the comprehension questions for "2BR02B"
-
5. Propaganda creative assignment
-
Minlæring | Eksamensopgave 3
-
Research the novel "The Handmaid’s Tale":
-
Cognitive dissonance work sheet
-
Remember to fill out and bring the handout from Monday
-
Brave New World, chapter 2
-
Finish the study questions for Atwood article
-
Aktiv og passiv - øvelserne laves i modulet
-
Study questions
-
Forbered spørgsmål til jeres opgave om "Which floor?"
-
Finish reading the first excerpt from "Nineteen Eighty-Four" and answer the comprehension questions.
-
Finish the study questions for the film
-
The Road
-
Like last time, read until p. 20. Bring your book to class.
-
Quote bank
-
The Road, -> p. 61
-
The Road, -> p. 101, "in the eternal blackness"
-
Omskrivning med do, øvelse 2 (MinLæring)
-
The Road, -> p. 169
-
The Road, -> p. 200
-
The Road, -> p. 230
-
Finish the novel
-
Remember to bring the poster that you started last Tuesday
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Spoken English
I dette korte forløb har eleverne arbejdet med engelsk som sprog. De har undersøgt hvor, hvorfor og hvordan engelsk tales rundt omkring i verden. De har også arbejdet med hvordan sproget ændrer sig på baggrund af konteksten, det tales i, herunder engelsk som lingua Franca (ELF) og engelsk som fremmedsprog (EFL).
Forløbet er opbygget omkring artikler. I dette forløb er teksterne blevet analyseret, men i stedet brugt som baggrund for diskussion og undersøgelse. I forlængelse af teksterne har vi desuden arbejdet med fordele og ulemper ved at have engelsk som fælles sprog på en arbejdsplads.
Læringsmål:
- At kunne genkende og definere engelsk anvendt som lingua franca.- At kunne beskrive forskellige årsager til at lære engelsk – både for individet (uddannelse, karriere, forhold mv) men også samfundet (fx mhp. ligestilling, handel, demokratisering mv)
- At forstå forskellige engelske idiomer og faste vendinger (særligt med præpositioner)
- At opnå viden om sproglærings- og kommunikationsstrategier (EFL vs ELF)
- I nogen grad at kunne beskrive afvigelser fra standardsprog og andre typer af sproglig variation
Materiale:
- English First. ” EF English Proficiency Index: A Ranking of 100 Countries and Regions by English Skills (2020)” (Forskellige elevgrupper har arbejdet med forskellige non-native engelsktalende regioner, og fremlagt i matrixggrupper. Alle har læst undersøgelsens ‘executive summary’). Link: https://www.ef-danmark.dk/epi/
- Hazel, Spencer. ”Why native English speakers fail to be understood in English – and lose out in global business” by Spencer Hazel. Feb 10, 2016. Theconversation.com: https://theconversation.com/why-native-english-speakers-fail-to-be-understood-in-english-and-lose-out-in-global-business-54436
- IDEA International Dialects of English Archive: http://www.dialectsarchive.com/ (Guangdong-3; Ukraine-2; Guanajuato-1; Egypt-5; Trinidad-7)
- Peres, Francisco. “One language to rule them all. Or not”. Feb 28, 2019. Unbabel.com: https://resources.unbabel.com/blog/one-language-lingua-franca
- Voice 21, “Voice 21 – Oracy – Who we are”, Nov 12, 2018. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=jhWfhpeyFUc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa
Forløbet fokuserer på apartheid-systemet i Sydafrika og på det sydafrikanske samfunds udfordringer i
dag. Der læses noveller og artikler, ligesom der arbejdes med film. I begyndelsen af forløbet kortlægges Sydafrikas historie, fra kolonitiden til moderne tid. Teksterne belyser både tiden under og efter apartheid-regimet. I forløbet læses non-fiction, bl.a. i form af baggrundsmateriale og Mandelas “I am prepared to die”-tale, hvor retoriske virkemidler øves og repeteres. Desuden belyses emnet gennem læsninger af sydafrikansk litteratur.
Materiale
- Beyer, Lis R., "A Short History of the Colonisation of South
Africa. Fra Beyer, Lis R.: Timeless Themes, L og R Uddannelse, 2013 (s. 41-42)
- Charlie, Ayanda m.fl.: 'Inside South Africa's Operation Dudula'. BBC, 2023.
- de Klerk, F.W, (Uddrag af) "Speech on the opening of the South African arliament 1990". Fra Beyer, Lis R.: Timeless Themes, L og R Uddannelse, 2013 (s. 50-53)
- Gordimer, Nadine: "Country Lovers" i Kilduff, Hamer & McCannon: "Working With Short Stories",
Cambridge, 1991
- Jacobs, Rayda: "The Guilt" i Engberg-Pedersen m.fl, Contexts, Gyldendal, 2004
- Mandela, Nelson: (Uddrag af) "I am prepared to die". 1964.
Film:
Chadwick, Justin (instr.): 'Mandela - The Long Walk to Freedom', 2013
"Horisont: Drabene på de hvide farmere". DR, 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler
Til den skriftlige prøve, har I kun ret til at tilgå ting på nettet, som
1) har været anvendt i undervisningen
2) ikke kan downloades
3) fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Følgende elektroniske hjælpemidler har været anvendt i undervisningen og MÅ GERNE anvendes online i løbet af en skriftlig prøve:
Ordbøger
Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Oxford Advanced Learners Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Synonymordbog: https://www.thesaurus.com/
Grammatik
Minlæring.dk - Engram: https://minlaering.dk (Engram Basis + Engram samt Do it, Write! 2.0)
Materiale anvendt følgende steder SKAL DOWNLOADES, hvis I vil have adgang til noget derfra:
- Lectio
- Google drev
I må IKKE anvende internetbaserede hjælpemidler eller undervisningsmaterialer, som ændrer i jeres tekst, såsom Grammarly eller Google Translate.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954773",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954773",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954773"
}