Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Kasper Timm Tornbjerg, Lene Mette Larsen
Hold 2023 En/u (1u En, 1u En (puljetid), 2u En, 2u En (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Identity
Titel 2 South Africa
Titel 3 The Vietnam War
Titel 4 Spoken English
Titel 5 New Zealand (EKSAMEN)
Titel 6 The 2024 Presidential Election (EKSAMEN)
Titel 7 Multiculturalism in the UK (EKSAMEN)
Titel 8 This Much Is True (explainers)
Titel 9 Dystopia (1984) (EKSAMEN)
Titel 10 HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG PRØVE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Identity

Der tages afsæt i idéen om den amerikanske drøm samt hvad der skaber den amerikanske identitet. I begyndelsen af forløbet undersøges, hvordan pionerernes liv har været med til at forme amerikanske kerneværdier som "individualism", "self-reliance" og "equality of opportunity". Herefter begiver vi os frem i historien og gør enkelte nedslag i Amerikas historie gennem litteraturen primært.

Materialer:
The Declaration of Independence (uddrag)
Lazarus, Emma, "The New Colossus"
Key, Francis Scott, The Star Spangled Banner
Emerson, Ralph Waldo, Self-Realiance (uddrag)
Hughes, Langston, "Let America Be America Again"
King, Martin Luther, I Have a Dream
Singer, Isaac Bashevis, The Son from America
Tan, Amy, Two Kinds
Johnson, Holly , "Americanos"
Schiller, The Transformation of the 'American Dream' (artikel fra New York Times 2017)

Sekundær litteratur:
David, Lester & Irene, America's National Symbols
American Beliefs and Values

Film:
12 Years a Slave

Fokuspunkter:
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 South Africa

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i Sydafrikas historie samt samtid med særligt fokus på tiden efter 1960. Der er særligt fokus på apartheid og hvordan det afspejles i kulturen, bl.a. gennem litteratur, artikler, taler og film. Det er et metodeforløb med særligt afsæt i Sydafrika. Formålet med forløbet er en bedre forståelse for en anden kultur gennem arbejdet med de forskellige tekster og værker.

Materialer:
Article:
Jeff Cangialosi, The State of the Rainbow Nation (2012)
Humphry Tyler, Humphry Tyler's eye-witness report (1960)
BBC, Soweto protest turns violent (1976)

Poems:
Ingrid Jonker, The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga (1963)
James Matthews, A slip on the stair (1972)

Speeches (excerpts):
Nelson Mandela, Nelson Mandela's statement from the dock at the opening of the defence case in Rivonia Trial (1964)
Nelson Mandela, I am not prepared to sell the birthright of the people to be free (1985)
Nelson Mandela, Address to ANC rally (2008)

Short story:
James Matthews, The Park (1962)

Film: Justin Chadwick, A Long Walk to Freedom (2013)

Fokuspunkter:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Kernestof
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, (herunder et skrevet værk)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Omfang ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The Vietnam War

Indhold:
I dette forløb skal vi beskæftige os med emnet Vietnam krigen. Vi skal se på tekster som skildrer mange forskellige sider af denne krig bl.a. soldaters beretninger fra under og efter krigen, politiske taler og en tekst med et vietnamesisk perspektiv. Vi skal hovedsagligt beskæftige os med hvilke konsekvenser krigen har for en hel generation af unge mennesker samt for den amerikanske nationen som helhed.

Materialer:
Vi arbejder hovedsagligt ud fra tekster taget fra bogen With God on Our Side - A Vietnam War Antology af Lars Stæhr Jensen og Peter Frederiksen, Systime (2001).
Derudover skal vi se på enkelte soldaterberetninger fra bogen Born in the USA af Søren Mathiasen og Svend-Aage Nielsen, Forlaget Futurum.

Martin Luther King, Why I Am Opposed to the War in Vietnam (1967)
The Truth About Tonkin (article from U.S. Naval Institute, 2008)
Tim O'Brien, Ambush
Tim O'Brien, The Man I Killed
Tim O'Brien, Speaking of Courage
Bao Nihn, The Sorrow of War (an excerpt)
Barack Obama, Obama, Acknowledging U.S. Misdeeds Abroad, Quietly Reframes American Power (2016)
The Vietnam Veterans' Memorial

Fokuspunkter:
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Omfang ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Spoken English

Forløbet fokuserer på det engelsk sprog i sig selv. Vi har undersøgt hvor, hvorfor og hvordan engelsk tales rundt om i verden, og nogle af de sammenhænge hvori engelsk bruges – særligt English as a Lingua Franca (ELF) til sammenligning med English as a Foreign Language (EFL). I forløbet er der blevet arbejdet med forskellige slags tekster. Arbejdet med disse tekster har ikke fokuseret på at analysere dem, men at redegøre for dem, og diskutere deres synspunkter.

Læringsmål:
- At kunne genkende og definere engelsk anvendt som lingua franca.
- At kunne beskrive forskellige årsager til at lære engelsk – både for individet (uddannelse, karriere, forhold mv) men også samfundet (fx mhp. ligestilling, handel, demokratisering mv)
- At forstå forskellige engelske idiomer og faste vendinger (særligt med præpositioner)
- At kunne anvende dansk-engelsk ordbog (Gyldendal) samt engelsk-engelsk ordbog (OLD), herunder at kunne orientere sig omkring fx udtale, ordklasse og typiske anvendelser.
- At opnå viden om sproglærings- og kommunikationsstrategier (EFL vs ELF)
- I nogen grad at kunne beskrive afvigelser fra standardsprog og andre typer af sproglig variation
- Kendskab til fænomenet ”false friends” (fx mean/mene) og andre ”typiske elevfejl”.

Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Standardsprog og variation
- Det engelsk sprog anvendt som globalt lingua franca

Materiale:
- English First. ” EF English Proficiency Index: A Ranking of 100 Countries and Regions by English Skills (2023)” (Forskellige elevgrupper har arbejdet med forskellige non-native engelsktalende regioner, og fremlagt i matrixggrupper. Alle har læst undersøgelsens ‘executive summary’). Link: https://www.ef-danmark.dk/epi/
- Hazel, Spencer. ”Why native English speakers fail to be understood in English – and lose out in global business” by Spencer Hazel. Feb 10, 2016. Theconversation.com: https://theconversation.com/why-native-english-speakers-fail-to-be-understood-in-english-and-lose-out-in-global-business-54436  
- Peres, Francisco. “One language to rule them all. Or not”. Feb 28, 2019. Unbabel.com: https://resources.unbabel.com/blog/one-language-lingua-franca

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 New Zealand (EKSAMEN)

Formål: Forløbet træner elevernes evne til at forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde, samt læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer. Eleverne trænes i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, samt at analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi, og perspektivere tekster historisk og kulturelt.

Indhold: Forløbet tager udgangspunkt i historiske og aktuelle forhold i New Zealand (som en “tredje” engelsksproget region), såvel som elevernes viden om principper for tekstopbygning, standardsprog og variation, tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster.

Metode: Den grundlæggende metodiske tilgang i forløbet er skønlitterær analyse, men det er også et udtalt konkret formål med forløbet at styrke elevernes kendskab til stilistisk analyse. Således er der især arbejdet med forløbsmaterialets sprogbrug, og hvordan denne kan kobles til øvrige analytiske vinklinger.

Materiale:
- “Interview: Tahi Takao, ‘The Situation of Maori today”. I: Hogstad: “New Zealand”. Systime 2016.
- “Mana: The power in knowing who you are - Tame Iti”. TEDTalk. www.youtube.com, tilgået 6/3-24.
- Aranga, Hana. “Found”. I: Hogstad: “New Zealand”. Systime 2016.
- Caro, Niki. “Whale Rider” (film). South Pacific Pictures 2002.
- Steward, Bruce: “Boy”. I: “The Land of the Long White Cloud”. Ed. Stephen Cooper. Systime 1989.

Supplerende stof (formidlet til eleverne som baggrundsviden):
- “history of New Zealand”. Britannica. www.britannica.com, tilgået 6/3-24.
- King, Michael. “The Penguin History of New Zealand” (uddrag). Penguin 2003.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The 2024 Presidential Election (EKSAMEN)

Formål:

Forløbet træner elevernes evne til at:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Indhold: Forløbet fokuserer indledningsvist på præsidentvalget i USA 2024, med særlig fokus på de to kandidater og de ideologier de repræsenterer gennem deres partier. Herfra flytter vi fokus til nogle af valgets centrale temaer, særligt reproductive rights, og the January 6th Capitol Riot.. Afslutningsvist analyserer vi kampagnevideoer, og arbejder herunder med medieanalyse.

Metode: Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster, herunder kommunikationsstrategier. Der er særligt fokus på retorisk analyse, med pentagrammet og appelformer, men der arbejdes også med Bitzers retoriske begreber, navnligt exigence, audience og constraints. Mundtlighed trænes igennem analytiske gruppeoplæg, hvori eleverne analyserer kampagnevideoer, hvilket samtidigt træner deres evne til at analysere visuelle medier. Eleverne laver også en "mock debate", hvor de øver sig i mundtlig fremstilling, og at bruge retoriske virkemidler i praksis.

Materiale:
- Bloomberg Television. (2024, 11. september). Trump Defends His Rallies Following Harris' Jabs in Presidential Debate [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=nsLdcjIDUwA
- Presidential Elections. (2016). I: Holm, M. (Red.), Being American: Identity, Politics and Contemporary Society (s. 63-72). Gyldendal.
- Read the letter that Biden wrote to say he would no longer seek reelection. (2024, 21. juli). Associated Press. https://apnews.com/article/biden-letter-election-harris-step-down-3fb79a6ecf2a62410aec9288554e8bd6
- Read the Transcript of Donald J. Trump’s Convention Speech. (2024, 19. juli). The New York Times. https://www.nytimes.com/2024/07/19/us/politics/trump-rnc-speech-transcript.html
- Full Transcript of Kamala Harris’s Democratic Convention Speech. (2024, 23. august). The New York Times. https://www.nytimes.com/2024/08/23/us/politics/kamala-harris-speech-transcript.html
- "The abortion issue in elections. I: Genefke, L.., Wich, L.. & Nue Mikkelsen, S.. (2024). Election Year. Columbus.
- "Nikki Haley's Policy Speech on Abortion Rights, April 25th, 2023" (excerpt). I: Genefke, L.., Wich, L.. & Nue Mikkelsen, S.. (2024). Election Year. Columbus.
- "Valedictorian Paxton Smith Abortion Rights speech, June 2nd, 2021". I: Genefke, L.., Wich, L.. & Nue Mikkelsen, S.. (2024). Election Year. Columbus.
- "Truth Social Classics". I: Genefke, L.., Wich, L.. & Nue Mikkelsen, S.. (2024). Election Year. Columbus.
- J. Trump, Donald. (2024, 27. oktober). Never Quit [Video]. YouTube. www.youtube.com/watch?v=Ipi5JpqkTfY
- Harris, Kamala. (2024, 11. oktober). Like Detroit [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BPgQp2VuZwQ
- J. Trump, Donald. (2024, 18. oktober). Broken Record [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FLY4cI77_FU
- Harris, Kamala. (2024, 15. oktober). Enemy Within [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YQnugO8SEx0
- NPR Staff. (2024, 16. september). These states will decide the election. We visited all of them to talk to voters. NPR.org. Lokaliseret den 4. november 2024 på https://www.npr.org/2024/09/16/g-s1-22212/election-harris-trump-swing-states
- "President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally". I: Genefke, L.., Wich, L.. & Nue Mikkelsen, S.. (2024). Election Year. Columbus.

Supplerende stof (formidlet til eleverne som baggrundsviden):
- Genefke et. al.: "Election Year" (Columbus 2024)
- Withdrawal of Joe Biden from the 2024 Presidential Election. (2024, 2. oktober). I: Wikipedia. Lokaliseret den 2. oktober 2024 på https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Withdrawal_of_Joe_Biden_from_the_2024_United_States_presidential_election&oldid=1248910595
- Lonsdorf, K.., Dorning, C.., Isackson, A.., Kelly, M. L.. & Chang, A.. (2024, 5. januar). A timeline of the Jan. 6 Capitol attack — including when and how Trump responded. NPR. https://www.npr.org/2022/01/05/1069977469/a-timeline-of-how-the-jan-6-attack-unfolded-including-who-said-what-and-when

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Multiculturalism in the UK (EKSAMEN)

Formål:

Forløbet træner elevernes evne til at:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Indhold:
Forløbet starter ud med at samle trådene fra præsidentvalgsforløbet ved at inddrage politiske taler fra britiske politikere om multikulturalisme. Herfra breder det sig ud til andre genrer, for at vise hvordan der kan perspektiveres på tværs af fiktive og ikke-fiktive tekster. Det drejer sig specifikt om lyrik og noveller. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster, med henblik på at give indsigt i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Metode:
Da forløbet favner både fiktive og ikke-fiktive tekster, er der også et bredt metodisk spænd. Der arbejdes både med retorisk analyse (pentagrammet, appelformer, Bitzers retoriske situation), sproglig analyse (med fokus på hvordan sproget kan afsløre politiske budskaber, uden at det bliver diskursanalyse) og skønlitterær analyse.

Materiale:
- "Speech analysis: 'Rivers of Blood'". I: Sinding Skött, J.. & Sylvest, C.. (2023). UK Now. https://forlagetcolumbus.dk/uk-now
- "Tony Blair on multiculturalism". I: Sinding Skött, J.. & Sylvest, C.. (2023). UK Now. https://forlagetcolumbus.dk/uk-now
- Agard, John: "Remember the Ship". I: Sinding Skött, J.. & Sylvest, C.. (2023). UK Now. https://forlagetcolumbus.dk/uk-now
- Cameron, David. (2011, 5. februar). PMs speech at Munich Security Conference. GOV.uk. Lokaliseret den 13. november 2024 på https://www.gov.uk/government/speeches/pms-speech-at-munich-security-conference
- National Conservatism. (2023, 17. maj). Suella Braverman - The Value of Conservatism (excerpt) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NS5nh1aD-qM&t=1324s
- Kureishi, Hanif: "My Son the Fanatic". I: Kureishi, Hanif. (2010). Collected Stories. Faber and Faber.
- Multicultural Britain - a complex issue. (2014). I: J. E.. Mustad, J.. Sevaldsen & O.. Vadmand (Red.), Being British: Identity, Politics and Welfare in Contemporary Britain (s. 97-122). Gyldendal.

Supplerende materiale:
- Finderup, A. M.. & Fog, A.. (2022). Worlds of English. Systime. https://worldsofenglish.systime.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 This Much Is True (explainers)

Formål:

Forløbet træner elevernes evne til at:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet "This Much Is True" fra bogen "Narrating Truth". Det fokuserer på explainers og popular science som genre, og der kigges på videnskabsformidling på engelsk. Eleverne arbejder med deres egne explainers, i samarbejde med faget Fysik, hvor de skal lave explainers om radioaktivitet.

Metode:
Forløbet starter med at at få indblik i hvordan explainers forløber. Vi starter med et eksempel på den skrevne explainer, men bevæger os hurtigt videre til visuelle medier, da det er dette format eleverne skal bruge til deres eget produkt. Derfor er fokus primært på explainers som genre på videoplatformen YouTube. Den analytiske tilgang er også baseret på Narrating Truths analysemodel for Explanatory Journalism.

Materiale:
- "This Much Is True - on Popular Science and Presenting Knowledge." I. Brøndsted, K.. & Larsen, M.. (2021). Narrating Truth. Alt I Ord.
- "The Spoon Theory". I: Brøndsted, K.. & Larsen, M.. (2021). Narrating Truth. Alt I Ord.
- Sagan, Carl: "Pale Blue Dot". I: Brøndsted, K.. & Larsen, M.. (2021). Narrating Truth. Alt I Ord.
- Doughty, Caitlin. (2016, 21. juli). Closing Mouths Postmortem [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=L8RtdsKQYZg
- The Pudding. (2024, 28. oktober). Tired of waiting in line? An expert explains why queues are so tricky [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2r3gElTiLik
- Scott, Tom. (2023, 27. november). Why use many streetlights when one will do? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LDiXNsWQzD0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dystopia (1984) (EKSAMEN)

Formål: Forløbet træner elevernes evne til at læse og forstå skrevne tekster af en vis længde om almene og faglige emner.  De trænes i at analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglige terminologi og metode, samt perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Indhold: Forløbet består af et udvalg af fiktive tekster, herunder et skrevet værk (George Orwells “1984”). Eleverne opnår viden om dystopisk fiktion som genre. Den teoretiske baggrund herfra kommer fra NCTEs hjemmeside “Read Write Think”, og handler især om de former for autoritære samfund man typisk møder i dystopisk fiktion, mere konkret hvilke typer kontrol de udøver samt hvad der kendetegner den dystopiske protagonist. Herudover træner forløbet også elevernes kendskab til tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktion. “1984” læses i bidder under forløbet, og tjener som gennemgående genstand for perspektivering. Eleverne har også set en teateropvisning af "1984".

Metode: Den metodiske tilgang til forløbet er især præget af skønlitterær analyse, med fokus på person- og miljøkarakteristik. Derudover er der fokus på fortolkning af teksterne, så teksternes politiske og samfundsmæssige budskaber kan afdækkes og diskuteres. Der bruges filmanalytiske begreber i arbejdet med “Children of Men”.

Materiale:
- Aldiss, Brian: “Supertoys Last All Summer Long”, www.wired.com, Tilgået marts 2024
- Cuarón, Alfonso: “Children of Men” (film), Universal Pictures 2006
- Jackson, Shirley: “The Lottery”, www.classicshorts.com, Tilgået april 2012
- Orwell, George: “1984”,  Penguin 2008

Kernestof:
- Ordforråd
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG PRØVE

Holdet må gøre brug af følgende hjælpemidler:under den skriftlige prøve

Egne høretelefoner

Grammatikbog: Getting Started

Ordbogen.com

Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

Collins:
https://www.collinsdictionary.com

Oxford:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

MinLæring:
https://minlaering.dk/login


Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet.
Eleverne må bruge egne noter, hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som Google Drev.
MED ANDRE ORD SKAL ELEVERNE HAVE HENTET DERES NOTER NED OG HAVE DEM SOM pdf ELLER LIGNENDE.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer