Holdet 2023 Ke/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Jonas Vinzent
Hold 2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke, 2x Ke (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppens kemi og grundstoffer
Titel 2 Mængdeberegning
Titel 3 kovalente bindinger, polaritet og organiske kemi 1
Titel 4 Blandninger og syre og base 1
Titel 5 Ligevægte
Titel 6 Syrer og baser 2 samt opstart i 2g
Titel 7 Redoxreaktioner og ionforbindelser
Titel 8 Carbonhydrider, isomeri og SRO
Titel 9 Karakteristiske grupper og lægemiddelkemi
Titel 10 Reaktionshastighed og enzymkinetik
Titel 11 Fedtstoffer
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppens kemi og grundstoffer

Kroppens kemi,  grundstoffer, molekyler og kort om salte.
Fokus på en introduktion til kemi samt følgende begreber:
- atom
- proton
- elektron
- neutron.
- grundstoffernes periodesystem og hvordan det kan anvendes
- Isotop
- oktetreglen
- atommasse
- reaktionsskemaer.
- kemi i kroppen
- Brint fremtidens energi

Øvelse:
Knaldgas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 kovalente bindinger, polaritet og organiske kemi 1

I forløbet har eleverne arbejdet med carbonhyderider med fokus på navngivning af alakner samt alkoholer, elektronegativitet, kovalente bindinger samt hvad der kendetegner et hydrofil/hydrofobt mplekyle
Øvelse: gæring og vækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Blandninger og syre og base 1

I forløbet er følgende gennemgået:
- c=n/V
- fremstilling af en salt-opløsning
-kort om salte
-titreringer
- grundbegreber inden for pH (korresponderende syre/base par, amfolyt, ionprodukt, hydron og oxoniumion)

Øvelser:
-titrering af saltvand (morh titrering) samt titrering af egen fremstillet salt-opløsning
- potentiometrisk og kolorimetrisk titrering af lager eddikke
- kolorimetrrisk titrering af citronsyre på væske fra appelsin- og citronsaft.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Syrer og baser 2 samt opstart i 2g

I forløbet har vi repeteret emnet om kemisk ligevægt fra 1.g og fortsat arbejdet med syrer og baser med udgangspunkt i Basiskemi B-bogen. Vi har især fokuseret på stærke, middelstærke og svage syrer, men også behandlet baser på tilsvarende vis – dog ikke i lige så stor detaljeringsgrad.

Vi har arbejdet med Bjerrumdiagrammer, pKₛ-værdier samt titrering af polyprotonsyrer. Derudover har vi udført følgende eksperimenter:

   -Ethansyre, propansyre og mælkesyre

    -Potentiometrisk titrering af phosphorsyre og bestemmelse af phosphorsyreindholdet i cola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Redoxreaktioner og ionforbindelser

Redoxreaktioner
I dette forløb har vi arbejdet med spændingsrækken, oxidationstal samt afstemning af både organiske og uorganiske redoxreaktioner. Vi har desuden teoretisk gennemgået fremstilling af jern og arbejdet med redoxtitrering.
Eleverne har i forlængelse heraf bestemt jernindholdet i ståluld.
Øvelse:
- Bestemmelse af jernindholdet i ståluld
- Mangansoxidationstrin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Carbonhydrider, isomeri og SRO

Carbonhydrider og isomeri

Dette forløb har fungeret som repetition af den organiske kemi fra 1.g samt en udvidelse med nye navngivningsregler for både cykliske og alifatiske carbonhydrider og funktionelle grupper.
Vi har arbejdet med navngivning af organiske forbindelser, blandt andet ved brug af Marvinsketch.
Eleverne har udført et demonstrationsforsøg med substitution af bromvand i heptan og stiftet bekendtskab med reaktionstyperne addition, substitution, elimination og fuldstændig forbrænding.
Derudover har vi haft fokus på inter- og intramolekylære bindinger – herunder Londonbindinger, dipol-dipol-bindinger og hydrogenbindinger. I den forbindelse har eleverne udført forsøget "Fumarsyre og Maleinsyre".
Øvelser:
• Substitution med bromvand i heptan
• Fumarsyre og Maleinsyre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Karakteristiske grupper og lægemiddelkemi

Organisk kemi
Forløbet har fokuseret på karakteristiske funktionelle grupper samt organisk syntesekemi. Eleverne har fremstillet acetylsalicylsyre og efterfølgende vurderet produktets renhed gennem phenol-test, smeltepunktsbestemmelse, syre-basetitrering.
Følgende emner er blevet behandlet:
• Primær, sekundær og tertiær alkohol
• Aldehyder og ketoner
• Carboxylsyre og estere
• Hydrolyse og kondensationsreaktioner
• Lægemiddelfremstilling med fokus på syntese af acetylsalicylsyre
• Enkle kemiske tests: 2,4-dinitrophenylhydrazin, Fehlingstest, Tollens test, test for dobbeltbinding med bromvand, phenol-test samt test for syre/base med indikatorpapir
Øvelser:
• Syntese af acetylsalicylsyre
• Phenol-test
• Smeltepunktsanalyse
• Titrering til bestemmelse af produktets molare masse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reaktionshastighed og enzymkinetik

I dette forløb har eleverne arbejdet med reaktionshastighed med fokus på øvelsen "Thiosulfat og reaktionshastighed". Yderligere har vi arbejdet med enzymkinetik via gærkugler og hydrogenperoxid. Vi har også arbejdet med kemiprogrammet "pymol", idet elverne har undersøgt COX 2 enzymets primæer, sekundære, tertiære og kvaternære struktur samt mulige bindinger til ibuprofen

I forløber har vi behandlet følgende:
- Reaktionshastighed/øjeblikkelig og gennemsnitlig reaktionshastighed
- Reaktionsmekanismer
- Unimolekylelær/bimolekylær
- Katalysator
- Hastighedsudtryk (kortfattet)
- Elementarreaktion
- Energiprofil
- aktiveringsenergi
- temperatur
- enzymkinetik (Michaelis-Menten og Lineweaver Burk plot
Km og Vmax
Kompetetiv, non-kompetetiv og unkompetetiv inhibering

Øvelse:
- Reaktionshastighed med thiosulfat
- Enzymkinetik med gærkugler og hydrogenperoxid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fedtstoffer

Se også forløbet "carbonhydrider SRO og isomeri

Fedtstoffer
I dette forløb har vi haft fokus på kulhydrater og fedtstoffer. Eleverne har udført øvelserne "Forsæbning af et fedtstof" samt "Fehlingstest på forskellige kulhydrater/sukkerarter".
Forløbet var opdelt i to dele og udgjorde en del af elevernes SRO-forløb i samarbejde med biologi under det overordnede tema “ølbrygning”.
Anden del bestod af et kort forløb om fedtstoffer (se separat forløbsbeskrivelse).
Behandlede emner:
• Kulhydrater med fokus på aldo- og ketohexoser
• Monosaccharider (D- og L-form, alfa- og beta-form, kæde- og ringstruktur)
• Disakkarider
• Polysakkarider
• Mættede og umættede fedtstoffer
• Triglycerider
• Forsæbningstal
• Iodtal
• Navngivning af fedtstoffer
• Hærdning
• Hydrolyse
Øvelser:
• Forsæbning af et fedtstof
• Fehlingstest på forskellige sakkarider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer