X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ke/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Michael Frellesvig Boss, Pia M Hald
Hold
2023 Ke/u (
1u Ke B
,
1u Ke B (puljetid)
,
2u Ke B
,
2u Ke B (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundlæggende kemi
Titel 2
Julekemi
Titel 3
Bobler
Titel 4
Den lille kemiker
Titel 5
Organisk kemi
Titel 6
Kemispil
Titel 7
Organisk kemi 2
Titel 8
Opsamling på 1g
Titel 9
Reaktionshastigeed
Titel 10
Syre base
Titel 11
Andet forløb om Carbons kemi
Titel 12
Redox
Titel 13
Kost og kemi
Titel 14
DTU forløb Projekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundlæggende kemi
Eleverne skal kunne beskrive et grundstofs elektronstruktur ud fra oplysningerne i Grundstoffernes periodesystem og forstå og forklare den overordnede opbygning af Grundstoffernes periodesystem med udgangspunkt i termerne perioder og (hoved)grupper.
Eleverne har set et reaktionsskema, og kender forskel på reaktanter og produkter.
Eleverne skal ud fra oktetregel og elektronstruktur kunne forklare dannelse af ioner.
Præsenteret for en ion eller simpel ionforbindelse skal eleverne kunne navngive denne.
Eleverne kan tegne et simpelt iongitter og forklare ionbinding ud fra dette.
Eleverne kender forskel på en exo- og en endoterm reaktion og ved at det handler om energi.
Eleverne kan ud fra oplysninger om opløselighed vurdere om sammenblanding af to opløsninger af letopløselige ioner vil danne bundfald, og kan angive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen.
Indhold
Kernestof:
Atomer: Ædelgasser og bindinger. "Når atomer dater hinanden." Ion- og elektronpar-bindinger.
Bindingstyper
PLAN
Afstemning af kemisk reaktion
Renseanlægget
Fældningsreaktioner
Ionforbindelser | Kemi C - 5
IONER OG IONFORBINDELSER - OPGAVER.docx
Mængdeberegning
Reaction of Sodium and Water
1) Se video til 29/11
2) Mængdeberegninger, beregningsskemaet
Eksperiment natron 1
Eksperiment - opvarmning af natron.pdf
xMængdeberegninger Natron 2q Mai.doc
Eksperiment natron 2
https://www.youtube.com/watch?v=qgA_yutaHn8&list=PL870197491A99B611
https://testoteket.dk/aktivitet/elefantens-tandpasta/
Julekemi
J1ul, j1ul, j1ul
1jUl
1. jUl
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Julekemi
Indhold
Kernestof:
Mængdeberegninger: Opvarmning af natron
jUl i 1U
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bobler
Syrer og baser
Indhold
Kernestof:
Ny bog. Gå pr www.praxisonline brug koden E4HA5M
image.png
Bobler i grupper a 3
Repetition hvad har I lært
PLAN
Tavle (koncentration, formel, aktuel)
Bobler 2.docx
Medbring 1 isterningbakke pr gruppe også gerne en lækker olie til badebomber.
Arbejd 30 min
LEKTIE
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Den lille kemiker
Børnehavevisit
Indhold
Kernestof:
Orienter jer i 'Den lille kemiker' på Praxisonline
PLAN
Orienter jer i lærebogen om forløbet 'Den lille kemiker'
HUSK - er der ting I skal huske at tage med hjemmefra?
Cola Mentos: 3 tricks til det perfekte forsøg | #colamentos
Lav din egen lavalampe
Lav en minivulkan på køkkenbordet
Selvoppustelig ballon | Køkkenkemi | Ultras Bedste | Ultra
Bombe eksperiment fra "50 farlige ting (alle børn bør prøve)"
Interactive Colors in Milk -- Chemistry for Kids
How to Make a Lava Lamp at Home
LEKTIE - TEORI I FORSØG NEDENFOR
Se video:
SVÆVENDE ÆG:
Hør forklaringen: TEGN PÅ VAND
BRÆNDENDE STÅLULD
SNEFALD - ((farve))
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Organisk kemi
Eleverne skal kort kunne definere hvad et organisk molekyle er.
Ud fra en strukturformel skal eleverne kunne udpege enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger, samt navngive simple molekyler (alkan/alken/alhohol).
Eleverne kan give mindst et eksempel på hhv. elimination, addition og substitution. Dette gøres ved fokus på laboratoriearbejde.
Eleverne ved hvad en forbrændingsreaktion er og bestemme den dannet stofmængde af CO2
Indhold
Kernestof:
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen m.fl.: Basiskemi c, Haase & Søns forlag; sider: 117-121
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen m.fl.: Basiskemi c, Haase & Søns forlag; sider: 117-126
Næste forløb
PROGRAM
Luminescens - Testoteket
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kemispil
Der skal udvikles et spil der viser hvad i har lært i kemi ind til nu
Indhold
Kernestof:
Hej alle sammen
I fortsætter med udvikling af jeres kemispil, der viser hvad i kan i kemi. De hovedemner som I har været igennem skal med i spillet.
I da skal jeres spil gøres helt færdige så I kan spille i næste uge
Pga aflysninger spiller vi kemispil i dag, prøv at få besøgselever med.
Vi spiller det sidste spil og jeg gennemgår det som i forhåbentlig ved om C-kemi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Organisk kemi 2
Diverse stofklasser med fokus på kondensationsreaktionen og hydrolyse.
Indledende ses på alkoholer og deres oxidationsprodukter, identifikation og kemiske egenskaber.
Kondensationsreaktionen gennemgås i alle detaljer. alkohol-alkohol, alkohol-carboxylsyre, carboxylsyre-carboxylsyre, carboxylsyre-NH3
Derefter ses på det modsatte hydrolyse.
Dannelse af makromolekyler fx proteiner og fedt
DELE AF DETTE FORLØB GÅR IGEN I 2G
Indhold
Kernestof:
I dag giver jeg et overblik over det som vi skal igennem i bog B (emner inden for carbons kemi) - det er kun B-bogen I skal have med.
Basiskemi_C_Notatark.pdf
Basiskemi_B_Notatark.pdf
Jeg beklager det sene tidspunkt, jeg skriver hvad der skal ske i modulet, derfor forventer jeg ikke i har læst. jeg vil begynde at se på reaktionstyper fra side 127 bog B og frem. Vi bruger også lidt tid på at forberede forsøg til mandag
AddSub.doc
Lav gerne lidt mere på jeres pictogram (tegneserie)
Opsamling på øvelsen fra sidst
I dag skal vi se på alkoholers fysiske og kemiske egenskaber, samt introduktion til den vigtigste organiske reaktion "kondensationsreaktionen" 148-156 kemi B
29_Basiskemi_B_Xperiment_29.pdf
I dag starter vi et større forløb om smertestillende medicin. I skal finde så mange aktive stoffer som muligt der kan findes i medicin der kan købes uden recept på apoteket. Lav et dokument med billeder af selve molekylet. Overvej om stofferne har no
øvelseshold 1u.xlsx skriv jer på her hvornår I kommer
øvelseshold 1u.xlsx skriv jer på her hvornår i kommer
Opsamling på øvelsen fra sidst, samt gennemgang af hvad der videre skal ske med vores acetylsalicylsyre. skim vejledning igennem
Vi skal lave Phenoltest og lave omkrystallisering samt hvis det er muligt smeltepunkt
30_Basiskemi_B_Xperiment_30.pdf
Vi fortsætter med forsøget fra sidst modul
I dag ser vi på øvelsen acetylsalisylsyre samlet fremstilling og oprensning test. Derefter lidt mere om kondensationsreaktionen.
Skrive rapport i de grupper som I lavede øvelser med. Fokus i dag er selve lab- arbejdet
Der er flere der har spurgt ind til TLC analyse af vores acetylsalisylsyre det har vi mulighed for at prøve i dag så vi starter i 13 hvor gen gennemgår princippet og derefter går vi i lab. Se evt YouTube hvis der er muligt, vi ser den også i modulet
Tyndtlagskromatografi på acetylsalicylsyre
I skal bruge modulet til at skrive den kommende rapportaflevering. I dag skal I gøre lab delen færdig og gøre teoriafsnittet med hovedpinepiller færdig, så i bliver klar til at afleverer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Opsamling på 1g
Indhold
Kernestof:
I dag siger vi lige velkommen tilbage og forsøger på en status over det som I har været igennem i 1g. Derefter går vi i gang med at se på hvad der skal ske i dette skoleår.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Reaktionshastigeed
Dette forløb har fokus på reaktionshastighed, reaktionsforløb og indflydelse på reaktionshastighed.
Der gennemgås hvilke parametre der har indflydelse, koncentration og temperatur.
Der ses på energidiagrammer for reaktionsforløb og fx indflydelse på en reaktion med katalysator.
Forløbet skal bibringe forståelse for at når hastigheden er nul er der opnået kemisk ligevægt.
Indhold
Kernestof:
I dag siger vi lige velkommen tilbage og forsøger på en status over det som I har været igennem i 1g. Derefter går vi i gang med at se på hvad der skal ske i dette skoleår.
Vi skal se på reaktionshastighed - reaktionsforløb med videre
Opgave 4 side 14 regnes færdig hjemme så I kan gennemgå den på tavlen først i timen. Samt forberedelse til den første øvelse på mandag. se dok på mandagsmodul
Mygind, Nielsen, Axelsen: Basiskemi B, Hasse og søns forlag; sider: 14, 29-35
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Syre base
Med forståelse af kemisk ligevægt ses på forskellige syrer. Der defineres hvad en syre og base er og hvad er forskellen mellem syre-surt og base-basisk. derefter bruges viden fra kemisk ligevægt til at se på ikke stærke syrer. Hvad fortæller pKs om en syre hhv pKb om en base og hvordan kan de bestemmes ved hjælp af pufferligningen. Der undersøges forskellige titreringer igennem forsøg. Titrerkurver sættes op mod Bjerrumdiagrammer for at se hvad de kan bruges til.
Indhold
Kernestof:
Jeg havde skrevet noget vrøvl til i dag. Så ingen lektie
Mygind, Nielsen, Axelsen: Basiskemi B, Hasse og søns forlag; sider: 75-78, 81-84
læs eksempel 5 side 80-81 grundigt, hvad har eksemplet med kemisk ligevægt at gøre og hvilke matematiske trick bliver brugt
Vi nåede ikke hele lektien sidst så den tager vi lige én gang til, se lektien på sidste modul
Titrering af HCl.xlsx
Potentiometrisk HCl.pdf
I dag skal vi lave en lille øvelse. det primære i øvelsen er at få data ind i excel arket, som selv tegner kurven. derefter skal I kunne bestemme koncentrationen af HCl opløsningen med ukendt koncentration den er mellem 0,05 M og 0,10 M. Vi bruger ik
Opsamling på øvelsen fra i går
Vi laver en formelsamling for pH beregninger og opgave 36-39 gennemgås mundtligt.
Titrering af Fumarsyre og Maleinsyre.doc
Vejledning se tirsdagsmodulet
Husk jeres resultater fra øvelsen fra i fredags
Mygind, Nielsen, Axelsen: Basiskemi B, Hasse og søns forlag; sider: 100-104
Vejledningen er til den kommende øvelse, I behøver ikke at læse denne hjemme før modulet
Vejledning spektrofotometre. De nye Pasco PS-2600.docx
12_Basiskemi_B_Xperiment_12.pdf
I dag skal vi samle op på øvelsen fra sidst, husk jeres resultater
Bjerrumdiagrammer | Kemi B - Syrer og baser 8
Bjerrumdiagram, alanin og bufferligning 2.b VG
pH-indikatorer
Vi fortsætter der hvor vi slap i går. derudover aftaler vi punkter i afleveringen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Andet forløb om Carbons kemi
Carbons kemiske egenskaber. Alifatisk og aromatisk
Opbygning af carbonforbindelser herunder identifikation af enkelt og dobbeltbindinger. Navngivning og bindinger
Særlig fokus på substitutions reaktionen herunder reaktionsforløb energidiagram Sn1, Sn2.
Additionsreaktion/elimination kort og lidt om carbonhydridernes egenskaber.
Isomeri behandles fx i forbindelse med Sn1 hvor der kan dannes 2 mulige forbindelser. øvrige isomeri begreber behandles der hvor de optræder fx i cis/trans i fedt
Diverse stofklasser med fokus på kondensationsreaktionen og hydrolyse.
Indledende ses på alkoholer og deres oxidationsprodukter, identifikation og kemiske egenskaber.
Kondensationsreaktionen gennemgås i alle detaljer. alkohol-alkohol, alkohol-carboxylsyre, carboxylsyre-carboxylsyre, carboxylsyre-NH3
Derefter ses på det modsatte hydrolyse.
Dannelse af makromolekyler fx proteiner og fedt
Indhold
Kernestof:
Vi er nu færdige med pH mv. Vi starter på emnet om carbons kemi, samler op på hvad vi ved og fortsætter derfra. Ingen lektie
Til i dag skal i finde eksempler der viser de sidste 5 punkter på side 134. Derefter laver vi sammen en liste over reaktionstyper med eksempler.
Mygind, Nielsen, Axelsen: Basiskemi B, Hasse og søns forlag; sider: 130-134, 143-175
se på opgaverne 95-100 side 146-147. Så tager vi en del af dem på tavlen. Derefter ser vi lidt mere på alkoholers egenskaber. Lektie (kogepunkter springes over)
Vi laver et forsøg med påvisning af et aldehyd.
Ud over opsamling skal vi forberede den kommende øvelse se dok.
Eksempel på afstemning af org redox.docx
Øvelsen vi forberedte sidste gang
Evt Arbejde med journal om Sølv spejl og oxidation af alkoholer hvis der er tid til det
Ved godt det er en rimelig lang lektie (og givet for sent beklager). se på overskrifterne og dan jer et overblik over de forskellige funktionaliteter.
I dag skal I medbringe C bogen, hvor jeg vil gennemgå det vigtigste fra redox kapitlet. Jeg forventer ikke I har læst grundigt, men se på overskrifterne og så tager vi den derfra
Vi regner nogle af delspørgsmålene i opgave 138 side 185 i C-bogen. fx a, b, f og måske h.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Redox
I dette forløb bruges både C og B bogen
Der er fokus på opdeling af redox i 2 halv reaktioner, Tildeling af oxidationstal og afstemning af redox reaktioner Uorganisk og organisk. Der ses på salt-metal og metal-salt samt oxidationsprodukter af alkoholer og påvisning heraf
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal i lave en lille PowerPoint eller noget i den stil baseret på de to YouTube på sidste modul. Pas på med ikke at tage for meget med, hold jer til det vigtigste. I slutningen af modulet viser i Hinanden jeres forslag til en PP
Kobber i Kobbersulfat.doc
Ingen forberedelse
Jernsulfatheptahydrat.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kost og kemi
Dette mindre forløb beskæftiger sig kun med triglycerider, Der er fokus på dannelse af triglycerider, E/Z, Cis/trans dobbeltbindinger og frie syre. derudover bruges begreberne kondensations reagtion og hydrolyse til forståelse af opbygning og nedbrydning af triglycerider.
Indhold
Kernestof:
De eneste I skal forberede til i dag er at noterer overskrifter på de molekyle grupper der har noget med kost at gøre: fx Carbonhydrater, monosaccharider osv det som vi kommer til at gå i detaljer med er, fedtstoffer
Jeg kommer med et lille oplæg om hvad det er jeg forventer af dette forløb ingen læselektie
37_Basiskemi_B_Xperiment_37.pdf
Ringlukning af glukose | Illustration
Aminosyrer og dipeptider | Kemi B - Biokemi 6
Find vejledning på modulet tirsdag.
I timen laver i øvelsen/rapporten færdig og ser på forslaget til eksamensopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
DTU forløb Projekt
Dette forløb ses på katalytisk kemi, med det formål at beskrive "Grøn kemi" syntese "uden" eller med få kemikalierester. Der undersøges syntese af et industrielt produkt, som laves i mange tons årligt. På DTU laves syntese af Adipinsyre i et tofasesystem, med i princippet kun vand som affaldsstof. Emner der berøres er Carbonhydrider (Alken), oxidation, reaktionsforløb og fysiske egenskaber (smeltepunkt)
Indhold
Kernestof:
Lidt for sjov, men stadig meget interessant: Making a Nylon Precursor using Green Chemistry
Skal arbejde med i modulet:
Find bygning 211 mødes lige inden for døren ved bordene
Adipinsyre syntese.docx
PROGRAM FOR DAGEN TIDER ER CA. DOG IKKE MØDETIDSPUNKT
Kemikalier og udstyr til adipinsyre.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954782", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954782", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954782" }