Holdet 2023 Ke/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Michael Frellesvig Boss, Pia M Hald
Hold 2023 Ke/u (1u Ke B, 1u Ke B (puljetid), 2u Ke B, 2u Ke B (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende kemi
Titel 2 Julekemi
Titel 3 Bobler
Titel 4 Den lille kemiker
Titel 5 Organisk kemi
Titel 6 Kemispil
Titel 7 Organisk kemi 2
Titel 8 Opsamling på 1g
Titel 9 Reaktionshastigeed
Titel 10 Syre base
Titel 11 Andet forløb om Carbons kemi
Titel 12 Redox
Titel 13 Kost og kemi
Titel 14 DTU forløb Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende kemi

Eleverne skal kunne beskrive et grundstofs elektronstruktur ud fra oplysningerne i Grundstoffernes periodesystem og forstå og forklare den overordnede opbygning af Grundstoffernes periodesystem med udgangspunkt i termerne perioder og (hoved)grupper.
Eleverne har set et reaktionsskema, og kender forskel på reaktanter og produkter.

Eleverne skal ud fra oktetregel og elektronstruktur kunne forklare dannelse af ioner.
Præsenteret for en ion eller simpel ionforbindelse skal eleverne kunne navngive denne.
Eleverne kan tegne et simpelt iongitter og forklare ionbinding ud fra dette.
Eleverne kender forskel på en exo- og en endoterm reaktion og ved at det handler om energi.
Eleverne kan ud fra oplysninger om opløselighed vurdere om sammenblanding af to opløsninger af letopløselige ioner vil danne bundfald, og kan angive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Julekemi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Organisk kemi

Eleverne skal kort kunne definere hvad et organisk molekyle er.
Ud fra en strukturformel skal eleverne kunne udpege enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger, samt navngive simple molekyler (alkan/alken/alhohol).
Eleverne kan give mindst et eksempel på hhv. elimination, addition og substitution. Dette gøres ved fokus på laboratoriearbejde.
Eleverne ved hvad en forbrændingsreaktion er og bestemme den dannet stofmængde af CO2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Organisk kemi 2

Diverse stofklasser med fokus på kondensationsreaktionen og hydrolyse.
Indledende ses på alkoholer og deres oxidationsprodukter, identifikation og kemiske egenskaber.
Kondensationsreaktionen gennemgås i alle detaljer. alkohol-alkohol, alkohol-carboxylsyre, carboxylsyre-carboxylsyre, carboxylsyre-NH3
Derefter ses på det modsatte hydrolyse.
Dannelse af makromolekyler fx proteiner og fedt

DELE AF DETTE FORLØB GÅR IGEN I 2G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Opsamling på 1g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Reaktionshastigeed

Dette forløb har fokus på reaktionshastighed, reaktionsforløb og indflydelse på reaktionshastighed.
Der gennemgås hvilke parametre der har indflydelse, koncentration og temperatur.
Der ses på energidiagrammer for reaktionsforløb og fx indflydelse på en reaktion med katalysator.
Forløbet skal bibringe forståelse for at når hastigheden er nul er der opnået kemisk ligevægt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Syre base

Med forståelse af kemisk ligevægt ses på forskellige syrer. Der defineres hvad en syre og base er og hvad er forskellen mellem syre-surt og base-basisk. derefter bruges viden fra kemisk ligevægt til at se på ikke stærke syrer. Hvad fortæller pKs om en syre hhv pKb om en base og hvordan kan de bestemmes ved hjælp af pufferligningen. Der undersøges forskellige titreringer igennem forsøg. Titrerkurver sættes op mod Bjerrumdiagrammer for at se hvad de kan bruges til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Andet forløb om Carbons kemi

Carbons kemiske egenskaber. Alifatisk og aromatisk
Opbygning af carbonforbindelser herunder identifikation af enkelt og dobbeltbindinger. Navngivning og bindinger
Særlig fokus på substitutions reaktionen herunder reaktionsforløb energidiagram Sn1, Sn2.
Additionsreaktion/elimination kort og lidt om carbonhydridernes egenskaber.
Isomeri behandles fx i forbindelse med Sn1 hvor der kan dannes 2 mulige forbindelser. øvrige isomeri begreber behandles der hvor de optræder fx i cis/trans i fedt

Diverse stofklasser med fokus på kondensationsreaktionen og hydrolyse.
Indledende ses på alkoholer og deres oxidationsprodukter, identifikation og kemiske egenskaber.
Kondensationsreaktionen gennemgås i alle detaljer. alkohol-alkohol, alkohol-carboxylsyre, carboxylsyre-carboxylsyre, carboxylsyre-NH3
Derefter ses på det modsatte hydrolyse.
Dannelse af makromolekyler fx proteiner og fedt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Redox

I dette forløb bruges både C og B bogen
Der er fokus på opdeling af redox i 2 halv reaktioner, Tildeling af oxidationstal og afstemning af redox reaktioner Uorganisk og organisk. Der ses på salt-metal og metal-salt samt oxidationsprodukter af alkoholer og påvisning heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kost og kemi

Dette mindre forløb beskæftiger sig kun med triglycerider, Der er fokus på dannelse af triglycerider, E/Z, Cis/trans dobbeltbindinger og frie syre. derudover bruges begreberne kondensations reagtion og hydrolyse til forståelse af opbygning og nedbrydning af triglycerider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 DTU forløb Projekt

Dette forløb ses på katalytisk kemi, med det formål at beskrive "Grøn kemi" syntese "uden" eller med få kemikalierester. Der undersøges syntese af et industrielt produkt, som laves i mange tons årligt. På DTU laves syntese af Adipinsyre i et tofasesystem, med i princippet kun vand som affaldsstof. Emner der berøres er Carbonhydrider (Alken), oxidation, reaktionsforløb og fysiske egenskaber (smeltepunkt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer