Holdet 2023 Ty/sr3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Rikke Hartmann
Hold 2023 Ty/sr3 (1r Tyf, 1r Tyf (puljetid), 2r Tyf, 2r Tyf (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Einblick und Überblick
Titel 2 2. Einsam - Gemeinsam - EKSAMEN
Titel 3 3. Die Natur & der Mensch
Titel 4 4. Körper, Identität & Ideale - EKSAMEN
Titel 5 5. Die DDR - EKSAMEN
Titel 6 6. Reisen - EKSAMEN
Titel 7 7. Soziale Ungleichheit - EKSAMEN
Titel 8 Tilladte onlinematerialer v. mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Einblick und Überblick

FOKUS
Forløbet bidrager til overblik over i første omgang Tyskland - hvis sprog eleverne træner og lærer - gennem tre nedslag centreret om byerne Berlin, Hamborg og München. Vi arbejder med kendetegn ved Tyskland og dets indbyggere. Vi sammenligner med danske forhold. Vi får indblik i danskeres oplevelser af studieliv og karriereveje i Tyskland.

Vi arbejder desuden med:

- Brug af ordbog (https://ordbog.gyldendal.dk/) - bl.a. substantivers tal og køn
- Mundtlighed: At komme i gang med tysk og oplæg om tyske byer, udtale og strategier
- Grammatik: Hjælpeverber, svage verber, kongruens

MATERIALE
- Felix Gruber: "Berlin ist eine große Stadt" (2009) (i: "Dein Deutschland" af Taber og Graverholt (Systime)
- Endlich August: "Das ist Berlin " (2016) (Tekst: https://www.morgenpost.de/berlin/article208650401/Das-ist-Berlin-Der-Songtext-zum-Lied-von-Endlich-August.html) (Video: https://www.youtube.com/watch?v=ORroLqHB_XM)
- Richard Dehmel: "Blick auf Hamburg" (1913) (i: Dein Deutschland)
- Beginner: Af: "City Blues" (2003) (https://genius.com/Beginner-city-blues-lyrics) (Sang/lyd: https://www.youtube.com/watch?v=mtU-UlzATOg)
- ARD Reisen: "Ein Tag in Hamburg" (https://www.youtube.com/@ARDReisen, 2021)
Beatrix Schulze: "München, meine Muse" (2009) (i: Dein Deutschland)
- Viel unterwegs: 10 Orte, die ihr in München sehen solltet (blog: https://viel-unterwegs.de/muenchen-tipps/#10-orte-die-ihr-in-m%C3%BCnchen-sehen-solltet)
- Paul Mar: Der Mann der nie zu spät kam (1986) (i: https://za.schleswig-holstein.de/docs/2015/ab_ESA/ESA_Deutsch_2015_Schuelerheft.pdf)

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Wie viel weißt du über Berlin/Wie viel weißt du über Hamburg/Wie viel weißt du über München? (i: Dein Deutschland)
- Goethe Institut Dänemark: "Tysk er et plus" (https://www.goethe.de/ins/dk/da/spr/wdl/dpl/dplu.html)
Memrise - gloseindlæring
- WDW: "Folge 16 - Mentalität" (Video og opgaver: https://www.dw.com/de/folge-16-mentalit%C3%A4t/l-18945073)
- Greg Kiss: "Munich in Motion" (2013) (Film, supplerende)
Lærerproducerede øvelser ud fra materiale fra forløbet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Einsam - Gemeinsam - EKSAMEN

FOKUS
I dette forløb skal vi arbejde med materiale, der tematiserer det at være en del af eller uden for et fællesskab. Vi arbejder med at opbygge ordforråd i forhold til emnet og træner personkarakteristikker.
Vi drager paralleller mellem Tyskland og Danmark.

Vi arbejder med:
- Ordforråd: Faste udtryk til diskussion, samtale og personkarakteristik
- Grammatik: Ordstilling, artikler, kasus
- Mundtlighed: Samtale, præsentation

MATERIALE:
- Marie von Ebner-Eschenbach: Einen Menschen wissen (18??)
- Namika: Lieblingsmensch (2015) sangtekst
- Anonym: "Dazugehören" (1999) i: Eskesen: "Genau!"(Gyldendal 2018)
- Edeka: "Heimkommen" (reklamefilm 2015)
- Patrick Gödde: Haare ab für Max! (Der Spiegel, 2017 i: Eskesen: "Genau!")
- Martin Suter: Die Unzertrennlichen (2009) i: Mette Hermann: "Los geht's!" (Gyldendal 2018)
- Lea Coplin. „Nichts ist gut. Ohne dich“ (romanuddrag, 2018) i: Madsen & Storgaard: Tyskbogen (www.systime.dk)
- Dennis Gansel: Die Welle (spillefilm, 2008)
- Fabian Rottmeier: „Beste Freundinnen – seit 72 Jahren” (interview) i: www. zeitlupe.ch, 06.02.24.


GRAMMATIK:
MinLæring
Lærerproduceret materiale
Christensen m.fl.: Fass die Grammatik an (Tyskforlaget 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Die Natur & der Mensch

FOKUS
Menneskets forhold til naturen er omdrejningspunktet i dette forløb.
Vi ser på tendenser med at søge ud i naturen og bruge den som et sted til rekreation/modpol til det travle, moderne liv, til træning, til orden og længsler - og naturen som en voldsom kraft, kilde til stridigheder og udfordringer på grund af klimaforandringer.

Mundtlighed er i fokus - at tage ordet og tale løs (rollespil og videooptagelser, samtaleøvelser, billedbeskrivelse)

MATERIALE
- Wiebke Petrowitz: "Der Mensch und die Natur" i Petrowitz: "Aus aktuellem Anlass", www.systime.dk, (04.24)
- Joseph von Eichendorff: "Sehnsucht" (1834) i: Helle Egendal: "Gattungen" (Gyldendal 2017)
- ZDF Heute: "Ein Jahr nach der Fluthkatastrophe" (https://www.youtube.com/watch?v=xMRo0A3Zw5M&ab_channel=ZDFheuteNachrichten. 2023)
- Quarks: Klimawandel stoppen: Das passiert, wenn wir es nicht schaffen (https://www.youtube.com/watch?v=FoMzyF_B7Bg, 2019
- Die Ärtze: "Deine Schuld" (https://www.footprint.at/staunen/ist-diese-welt-gerecht/globale-ethik/deine-schuld/, 2004)
- Daniel Harrich: Bis zum letzten Tropfen (2022) (www.mitCFU.dk)

SUPPLERENDE MATERIALE
- Helle Egendal: "Die Romantik in Kurzform" i: Egendal: "Gattungen" (Gyldendal 2017) uddrag af s. 116-120
- Tami: Bergfexn (https://www.instagram.com/bergfexn/ 04.24)
- Bergzeit: Wanderstudie 2021 (https://www.bergzeit.de/wanderumfrage-ergebnisse/ 04.24)
- Forskellige billeder af haver/natur
- Træningsudtryk/Outdoortraining ud fra 1) "Spielplatz Workout - Übungen im Freien - Outdoor Training" (https://www.youtube.com/watch?v=d4YyQnzlchA&ab_channel=fitundgud-PersonalTraining 04.24) og 2)  Waschbär: "Sport im Wald" (https://www.waschbaer.de/magazin/sport-im-wald-uebungen/ 11.03.23)

GRAMMATIK
Artikler og possessive pronomener via:
MinLæring
Fass die Grammatik an



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Körper, Identität & Ideale - EKSAMEN

FOKUS
Kroppen spiller en stor rolle i det senmoderne samfund, især blandt unge og unge voksne. Skønheds- og kropsidealer bliver eksponeret via sociale medier, hvor likes og anerkendelse er vigtig. Mange er optaget af at optimere deres krop og et smukt udseende gennem fitness, skønhedsprodukter/-operationer. En udbredt ide er, at tilfredshed, anerkendelse, status, held i kærlighed og bedre chancer i livet kræver et attraktivt ydre. er også et delemne. For andre er der også fokus på, at om ens krop har det rette køn, om man føle sig tilpas i den biologiske krop.

Eleverne holder oplæg om tyske forbilleder/idealer og arbejder med at:
- forklare deres egen holdning til emnet
- kunne fortælle, hvilke faktorer der spiller en rolle ved identitetsdannelse
- kende til aftraditionalisering og konsekvenser heraf for den enkelte
- diskutere sociale mediers betydning for unges selvbillede

MATERIALE
"Was ist Körperkult?" (Krehan & Strammerjohan: Wer bin ich? - Systime 2020)
Rammstein: "Zick, Zack" (2022) Tekst og video
Anna Ruppert: "Spieglein, Spieglein an der Wand" (Krehan & Stammerjohann: Wer bin ich? - Systime 2020, Seite 28-31)
Jan Stremmel: "Mach dich breit" (www.süddeutsche.de, 2017)
Spiegel TV: "Süchtig nach Muskeln - Junge Männer und ihr Körperkult" (https://www.youtube.com/watch?v=UwIBWbpQ0Rg, 2022, 32 min.)
Gregor Schnitzler: "Mein Sohn Helen" (2015) (set via www.mitcfu.dk)



SUPPERENDE MATERIALE
Grafik: Schönheitsideale im Internet. Jugendliche unter Druck (www.saferinternet.at/news-detail/neue-studie-schoenheitsideale-im-internet, 05.02.2024)
"Ziehes soziologische Theorie"  (Krehan & Stammerjohann: Wer bin ich? - Systime 2020, Seite 10-11)


GRAMMATIK
Fass die Grammatik an + MinLæring:
Modalverber
Præpositioner - enkelt og dobbeltstyrende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Die DDR - EKSAMEN

FOKUS
Forløbet skal give indblik i det DDR, der mellem 1949 og 1990 eksisterede syd for Danmark. Hvordan var det at leve i DDR som almindelig borger? Hvad måtte og kunne man (ikke) som østtysker - hvad skulle man tage sig i agt for?
Forløbet tager afsæt i historisk viden om Tysklands deling i Øst- og Vesttyskland, og eleverne øver sig i at beskrive og diskutere livsvilkår og ønsker om flugt/udrejse.

Eleverne producerer podcasts og øver udtale.


MÅL
Eleverne:
- kan forklare, hvad "die DDR" er.
- kan forklare, hvordan det daglige liv i DDR var for borgerne i landet (muligheder/begrænsninger).
- kan forklare begreberne: Rede- und Reisefreiheit, Warenmangel, Überwachung, Flucht og die Stasi.


MATERIALE
Mitmischen.de: "Es herrschte Mistrauen" (2019) https://www.mitmischen.de/top-thema/default-85843fb451/es-herrschte-misstrauen
Klaus Kordon: "Mach die Augen zu und spring!" (1985) i: Flyckt Damkjær m.fl,: Schicksalsjahre. L&R 2010.
Susanne Fritsche: "Heute keine Waren" i:" Die Mauer ist gefallen" (dtv 2005).
DR: Dobbeltgængeren fra Østberlin (DR-dokumentar, 2019)
Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte (1972)
Michael Herbig: Ballon (2018) (MitCFU)


SUPPLERENDE MATERIALE
Planet Schule: "Die Teilung Deutschlands" (uddrag) https://www.planet-schule.de/wissenspool/kinder-europas/inhalt/wissen-deutschland/geschichte/teilung-deutschlands.html (12.01.21, sitet flyttet siden)
Geschichte Kompakt: "Teilung BRD und DDR" (uddrag) https://www.geschichte-abitur.de/deutsche-teilung
rbb: "13. August 1961" (https://www.berlin-mauer.de/videos/beginn-des-mauerbaus-und-willy-brandts-reaktionen-532/) - Explainer 1:48 min.
m3: "Die Stasi einfach und kurz erklärt" https://www.youtube.com/watch?v=zIAc4g0gYig Explainer 3:12 min.
"Eppelmann in Stasi-Händen" i: "Es war einmal ein Land ..." af Ove Rimi Andersen & Poul Husum (Tyskforlaget 2015)

GRAMMATIK
Fass die Grammatik an + MinLæring:
Repetiton
Relativpronomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Reisen - EKSAMEN

FOKUS
I dette emne arbejder vi med det at rejse: Forskellige rejseformer, bevæggrunde for at rejse og den viden eller erfaringer, som rejser kan give den rejsende om sig selv og om andre kulturer. Derfor arbejder vi med konkrete rejser, indre rejser og rejsen som metafor.

Vi ser på rejsevaner og -ønsker i Tyskland og sammenligninger i Danmark.

Eleverne præsenterer deres drømmerejse. Og arbejder med at bruge udtryk som: Fernweh/Heimweh haben, aus der Komfortzone kommen, sich entspannen/erholen, neue Erfahrungen machen, neue Kulturen kennenlernen, eine innere Reise.

MATERIALE
"Reisen heißt mehr als Dinge auf der Bucket List abhaken" Interview med rejseblogger/rejse/rejsebogsforfatter Anika Landsteiner (www.urlaubsheld.de, hentet 2022)
"Ich war noch niemals in New York" af Sportfreunde Stiller (2009)
"Kitamakura oder 49 Tage" af Franka Potente (2010)
„Umweltfreundlich reisen“ af Elchblog (www.unterwegs.biz/elchblog/unweltfreundlich-reisen 04.11.19)
„Gib’s auf“af Franz Kafka (1936)
„Das Eisenbahngleichnis“ af Erick Kästner (1931)
'Ohne Gepäck' af Doris Dörrie, 1990.
Spiegel TV: "Abenteuer Interrail: Gratis durch Europa" (2021)  (https://www.youtube.com/watch?v=ksTb7aW9KoA,)

SUPPLERENDE
Das sind die beliebtesten Reiseziele der Deutschen (2024) https://www.welt.de/reise/deutschland/article250591918/Wohin-im-Urlaub-Das-sind-die-beliebtesten-Reiseziele-der-Deutschen.html
Grafik: So machen die Deutschen Urlaub (u.å.) https://www.bz-berlin.de/fakten-reisen
Mara Max: Beliebte Urlaubsziele 2024 (Handelsblatt.com 16.04.24)


GRAMMATIK
Stærke verber
Personlige pronominer (repetition)
Possessive pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Soziale Ungleichheit - EKSAMEN

FOKUS
Fokus på det tyske samfund og livsbetingelser. Vi undersøger sociale forskelle i Tyskland og ser på top og bund i samfundet, på skolesystem + på konsekvenser af social ulighed.

Mål for forløbet er, at eleverne:
- kan forklare, hvad begrebet social ulighed betyder
- kan forklare og give eksempler på, hvordan social ulighed viser sig i Tyskland
- kender og kan bruge begreberne: Soziale Ungleichheit, Oberschicht, Unterschicht, Armut, Gender Pay Gap, Schulsystem.

MATERIALE
Uddrag: Fritz Lang: Metropolis (1927) (00:00-30:00)
Fokus.de: 50.000 Euro, keine Stundenpläne : So lernen die Kinder der Reichen und Berühmten (2024) (https://www.focus.de/regional/schleswig-holstein/50-000-euro-keine-stundenplaene-so-lernen-die-kinder-der-reichen-und-beruehmten-im-luxus-internat-louisenlund_id_191697276.html)
Natascha Roshani: Ein Erfahrungsbericht : Immer diese Privilegierten (www.fluter.de, 2023)
37 Grad: Wie es ist als Kind in Armut aufzuwachsen (www.youtube.com/watch?v=qxuaXHMmlSA&ab_channel=37Grad // 37 Grad, ZDF, 27.02.24)
ZDF: Kein Geld für'n Supermarkt. Der schwerer Gang zur Tafel (https://www.youtube.com/watch?v=ErZCr3YjCnw)
Stern: „In Deutschland ist Armut weiblich“ (https://www.stern.de/wirtschaft/geld/armut-in-deutschland--warum-frauen-in-die-armutsfalle-geraten-7357564.html, 12.8.2020)
Uddrag: Caroline Wahl: "22 Bahnen" (2023) s. 13-15
Moment Magazin: Wer ist Malene Engelhorn? Wie ist es, Millionen zu erben? (https://www.youtube.com/watch?v=FHPA7a83sGk&ab_channel=MOMENTMagazin) 11.04.22

SUPPLERENDE MATERIALE
Begriffsdefinition (Hansen, Albertsen, Knudsen & Groh: Ungleichheit in Deutschland, Systime)
Das deutsche Bildungssystem (Hansen, Albertsen, Knudsen & Groh: Ungleichheit in Deutschland, Systime)
Vermögensverteilung 1 (https://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/61781/vermoegensverteilung, 2.10.2021)
Vermögensverteilung 2 (https://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/61781/vermoegensverteilung, 02.10.2021)
Einkommensverteilung (https://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/61769/einkommensverteilung, 02.10.2021)

GRAMMATIK
Repetition
Stærke verber
Udvidet infinitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tilladte onlinematerialer v. mundtlig eksamen

Følgende onlinematerialer fra undervisningen kan ikke downloades. Derfor må de gerne benyttes til opslag under forberedelsen til mundtlig eksamen:

Ordbogen.com - https://www.ordbogen.com/da/#/

MinLæring - https://www.minlaering.dk/

Den danske ordbog - https://ordnet.dk/ddo/forside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer