X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/sr4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Christoph Bøgevig-Ruffing
Hold
2023 Ty/sr4 (
1ix Tyf
,
1ix Tyf (puljetid)
,
2ix Tyf
,
2ix Tyf (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
EXAMEN: Die liebe Familie
Titel 2
EXAMEN: Wahre Helden
Titel 3
EXAMEN: Fussball und Gesellschaft
Titel 4
Fussball und Gesellschaft II - EM
Titel 5
EXAMEN: Der Osten - damals
Titel 6
EXDeutschlands Herausforderungen (Der Osten heute)
Titel 7
EXAMEN: Jugend und Nationalismus
Titel 8
Tilladte Digitale Hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
EXAMEN: Die liebe Familie
Hvordan defineres ”familie”, hvilke facetter har den og hvordan kommer den til udtryk i tysk kultur (og fiktion)? Dette er forløbets overordnede spørgsmål, og det undersøges vha. forskellige forskelligartede kortere tekster og andre materialer, der omhandler temaet.
Som overordnet formål har introforløbet at:
- Træning af det tematiske ordforråd.
-Have fokus på elevernes mundtlige arbejde med fokus på små kortere mundtlige øvelser
- Gøre eleverne i stand til at kunne gengive en tekst på tysk igennem stilladseret ordforrådsarbejde.
- Træne eleverne i udvalgte grammatiske emner igennem funktionel grammatik (med hovedvægt på svage verbers bøjning i præsens, præteritum og perfektum samt fortsat arbejde med den syntaktiske analyse)
- Træne udtale og de særlige tyske lyde.
Materiale:
Kernestof:
Julia Franck:” Streuselschnecke” (2000) (novelle). Fra: Mette Hermann. „Los geht’s” , Gyldendal 2018
Maggie Peren: "Meine Eltern" (2003) (manuskript) Fra: Tilling mfl. "Greif Zu!" fra Gyldendal 2014
Samt kortfilmen af samme navn fra Goethe Instituttet. Kurz und gut macht Schule.
Mark Monheim: "About a Girl" (2014) (film - CFU)
Supplerende materiale:
Thomas Plassmann: Tschulligung (Cartoon)
Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
ix tysk 1
Dokument 1 - Introstunde Deutsch.docx
Dokument 2 - ix Lerne deinen Partner kennen - Interview - Kopi.docx
Dokument 3 - Die liebe Famile - Einstieg - Wortschatz.docx
Bring bitte einen Stift mit
Arbeitsblatt für die virtuelle Stunde - Die liebe Famile - Einstieg - Wortschatz.docx
Hausaufgabe.docx
Macht bitte die Hausaufgaben im Dokument oben. Wenn ihr wollt, könnt ihr die Papierkopie von letzter Stunde nutzen.
Dokument 1 - ordbogøvelser.pdf
keine Hausaufgaben.
Die liebe Familie 3.pptx
Dokument 1 - Hvordan forstår jeg en ukendt tekst.pdf
Dokument 2 - Julia Franck - Streuselschnecke.pdf
keine Hausaufgaben
Dokument 1 - Arbeitsblatt zu Streusselschnecke II.docx
Genlæs novellen "Die Streuselschnecke" (vedhæftet som PDF) og ret sætningerne i dokumentet "Hausaufgabe" (vedhæftet)
HAUSAUFGABE.docx
Dokument 3 - Meine Eltern Personenbeschreibung - Adjektive.docx
Dokument 4 - Meine Eltern - Sætningsanalyse.docx
Svar på spørgsmålene der handler om "Streuselschnecke" (vedhæftet). Jeg har allerede skrevet den første del af svaret i dokumentet, I skal blot færdiggøre sætningen.
Hausaufgabe tysk ix.docx
Dokument 1 - Meine Eltern - Sætningsanalyse.docx
Dokument 2 Meine Eltern - Sætningsanalyse2.docx
Dokument 3 Meine Eltern - Manuskript.pdf
Dokument 4 Meine Eltern - Teil 1 Verständnis.docx
keine Hausaufgaben, aber bringt bitte "Fass die Grammatik an" mit
Informationsmøde december 2023 om udveksling med Berlin.pdf
Die liebe Familie - Meine Eltern.pptx
Dokument 1 Meine Eltern - Manuskript.pdf
Dokument 2 Meine Eltern - Verständnis Teil 1 und 2.docx
Lav de 5 sætninger i arbejdspapiret
Dokument 2 - Meine Eltern - analyse.docx
Dokument 3 - Meine Eltern - Zusammenfassung - Redemittel.docx
Macht bitte die 2 kurzen Aufgaben im Dokument oben (10 Minuten)
Dokument 2 - Meine Eltern - Zusammenfassung - Redemittel.docx
Hausaufgabe Lösung.docx
Beantwortet bitte die Fragen im Dokument oben
About a Girl - Arbeitsblatt- Einstieg.docx
I skal dele jeres "Meine Eltern" - film med mig. Indtil videre har jeg fået en film fra Gruppe 5 (Eren, Hamza, Birk, Jens). Der er 3 muligheder: a) Send filmen som Lectio-besked (hvis filen ikke er for stor) b) Send filmen via mail til rkcbr@rks-gym
Jeg mangler to grupper: Team Sebastian & Team Karla: Husk at dele jeres "Meine Eltern" - film med mig. Indtil videre har jeg fået en film fra flere grupper - men ikke alle. Der er 3 muligheder: a) Send filmen som Lectio-besked (hvis filen ikke er for
Die liebe Familie - About a girl.pptx
Keine Hausaufgaben, aber bringt bitte einen Stift mit.
About a girl - Arbeitsblatt.pdf
Die liebe Familie - About a girl II.pptx
Hausaufgabe About a Girl - Hausaufgabe für nächstes Mal.docx
Du finder lektien i det vedhæftede dokument. Du skal vælge én opgave.
Bringt bitte "Fass die Grammatik an" mit
Arbejde med ledsætninger: Lav opgave 4 på side 4 i pdf'en.
Bringt bitte einen Stift mit
Dokument 1 - About a Girl - Abschluss des Films.docx
I finder jeres lektier (ordstilling og sætningstyper: 2 øvelser) på minlærings forside eller via dette link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=249023
Dokument 1 Die liebe Familie - Abrunden neu.docx
I finder jeres lektier på minlærings forside eller via dette link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=250685
AnswerGarden » Was ist die wichtigste Eigenschaft eines Superhelden?
Wahre Helden -Introübung.docx
Wahre Helden - Arbeitsblatt 1.docx
Wir beginnen heute ein neues Thema, daher keine Hausaufgaben
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
EXAMEN: Wahre Helden
Formål:
Overordnet:
-At kunne definere hvad en helt er, at kunne beskrive (og begrunde) dennes færdigheder og pligter. At udvikle en forståelse for/at ændre sin forståelse af hvad en helt egentlig er gennem et møde med forskellige reale og fiktive heltefigurer gennem Tysklands nyere og ældre historie, og i den sammenhæng udvikle ens kommunikative kompetencer både mht. den receptive og den produktive dimension
Følgende faglige mål realiseres i forløbet:
-forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
-redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
-analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
-anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
-på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive
Følgende kernestof bliver dækket:
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
-aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
-et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, herunder tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
Indhold:
- At arbejde med fiktive og ikke fiktive fortællinger om helte med særligt fokus på forskellige heltetyper: i hverdagen, i historien, i sporten/samfundet
- At arbejde med det udvidede tekstbegreb
- At arbejde med grammatik i kontekst med særlig fokus på modalverber, ordstilling i ledsætninger og ubøjede adjektiver
- At arbejde med et ordforråd der støtter beskrivelsen af heltegerninger/ordforrådstilegnelse
- Lytteforståelse
- Tekstforståelse
- Læsning i grupper
- Træning af mundtlig og skriftlig sprogfærdighed
- Filmanalyse
Metoder:
- at transformere, kategorisere, færdiggøre
- progression mht. tekstlængde, sværhedsgrad og medieform.
- At variere medieformerne
Materiale:
Kernestof:
- Jakob Hein: Blümchentapete und Rauhfasersex, 2010
Fra: Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang, L&R Uddannelse 2013
- Angela Merkel: Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose, 2014
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Angekommen, Gyldendal 2017.
- Marc Rothemund: Sophie Scholl – Die letzten Tage, 2005 (Spielfilm)
- Eugen Merher: Schwarm, 2017 (Kurzfilm)
- Annik Rubens: Slow German Podcast: #84 Sophie Scholl und „Die weiße Rose“ – Podcast & Transkript, 2014
Fra:
https://slowgerman.com/2014/07/17/slow-german-085-sophie-scholl-und-die-weisse-rose/
Supplerende Stof:
- Kampagnenvideo der Bundesregierung #besonderehelden
Fra: https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/besonderehelden-1-1811518
- ZDF Logo: Der Sophie Scholl Skandal
Fra: https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-falsche-vergleiche-querdenken-100.html
Evaluering:
- Løbende, formative, mundtlige evaluering i små grupper eller par mht. den sproglige dimension
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
AnswerGarden » Was ist die wichtigste Eigenschaft eines Superhelden?
Wahre Helden - Arbeitsblatt 2.docx
Hausaufgabe.docx
Text Blümchentapete und Rauhfasersex Teil 1.pdf
Wahre Helden - Arbeitsblatt 3.docx
1. Bist du fertuig mit dem Arbeitsblatt oben? Glückwunsch, du hast keine Hausaufgaben. 2. Wenn du nicht fertig geworden bist: Mach das Arbeitsblatt fertig.
Wahre Helden - Arbeitsblatt 4.docx
Text Blümchentapete und Rauhfasersex Teil II.pdf
Du findest die Hausaufgabe im Dokument oben.
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt Stunde 5.docx
Dokument 2 modalverber.pdf
Hausaufgabe für das nächste Mal.docx
Bringt bitte Kopfhörer und "Fass die Grammatik an" mit.
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt Stunde 6.docx
keine Hausaufgaben, aber bringt bitte KOPFHÖRER mit
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt 7.docx
Dokument 2 - Podcast - Sophie Scholl - Die weisse Rose.mp3
keine Hausaufgabe, aber denkt daran, dass wir heute unser Corona-Video fertigmachen.
Bringt bitte Kopfhörer mit!
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt 8.docx
Bringt bitte Kopfhörer mit
Bringt bitte das Buch "Fass die Grammatik an" mit.
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt 9 Sophie Scholl Einstieg.docx
Keine Hausaufgaben für heute
Helden und Adjektive
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt 10.docx
Keine Hausaufgaben
Dokument 1 Wahre Helden - Arbeitsblatt 11.docx
Dokument 2 Gravgaard & Pedersen 2006 - Sophie Scholl auszug aus dem mansukript.pdf
Dokument 3 - Heldenbild in der Nazizeit.pdf
Es waren Ferien = keine Hausaufgaben
Relative pronominer - basics.pptx
Wahre Helden - Arbeitsblatt 12.docx
keine Hausaufgaben
Wahre Helden - Arbeitsblatt 14.docx
Hausaufgabe für Montag.docx
Dokument 1 - Wahre Helden - Arbeitsblatt 15 Schwarm nach dem Sehen.docx
Titel
I skal bruge 10-15 minutter til at repetere gloserne på Quizlet (fra vores film "Schwarm"). Husk at logge ind hvis I skal have adgang til alle 51 gloser (I kan sagtens bruge RKS-mail til dette).
Wahre Helden - Arbeitsblatt 16 Schwarm nach dem Sehen.docx
Hausaufgabe-6.docx
Rede Angela Merkel für M Klose.pdf
Wahre Helden - Arbeitsblatt 18 Klose Einstieg und Lesen.docx
bøjning af verber i datid.pptx
Wahre Helden - Arbeitsblatt 19 Klose II.docx
Versucht die Rede von Angela Merkel für Miroslav Klose fertig zu lesen.
Wenn ihr wollt, könnt ihr euer Grammatikbuch "Fass die Grammatik an" mitbringen.
Wahre Helden -Arbeitsblatt 20 - Thema abrunden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
EXAMEN: Fussball und Gesellschaft
*forløbet fortsættes efter EM 2024/i 2.g*
I vores 3. forløb arbejder vi med ikke fiktive fortællinger om fodbolden og dens samfundsfaglige/politiske dimension, også i forbindelse med EM 2024.
Kernestof:
Kernestof:
• Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann: Was ist Integration?, 2020
Fra: Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich, Gyldendal 2020.
Supplerende materiale:
• Bock, Andreas: Scoring Girls. 11 Freunde – Ausgabe April 2023
Læringsmål og fokuspunkter:
At fokusere på arbejde med sagprosa og i den forbindelse mundtlighed (som eksamensforberedelse) – i den forbindelse: arbejde med multimodalitet (podcasts, storyboards)
At kunne tale om og vurdere sammenhængen mellem sport og politik
Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet man benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
Analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster (ikke-fiktive)
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
At arbejde med et ordforråd der støtter muligheden for at vurdere fodboldens politiske dimensioner i forhold til integration og køn
Tekstforståelse
Sagprosaanalyse
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Lærerstyret undervisning
Grammatik:
grammatik i kontekst med særlig fokus på præpositioner
Omfang:
Indhold
Kernestof:
1 Sport (Fussball) ist politisch I.docx
Hausaufgabe.docx
Brug 15-20 minutter for at udfylde tabellen som er tænkt som oversigt over vores "Helden-forløb". Must have: Skriv på dansk. Nice to have: Skriv på tysk.
Bringt bitte einen Stift mit
Arbeitsblatt Sport-Fussball ist politisch II.docx
Fussball und Gesellschaft Stunde II.pptx
Text- Was ist Integration.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fussball und Gesellschaft II - EM
Indhold
Kernestof:
MEDUZA, OneRepublic, Leony - Fire (Official UEFA EURO 2024 Song)
Fussball ist politisch Stunde 3.pptx
Præpositioner.pptx
Arbeitsblatt Stunde 3 - Die Integrationsbegriffe anwenden.docx
Medbring grammatikbogen "Fass die Grammatik an".
Arbeitsblatt Stunde 4 Mesut Özil - Fussball ist politisch.docx
Text zu Mesut Özil - Die Magie des Spiels.pdf
1. Læs min PowerPoint om præpositioner
Arbeitsblatt Stunde 5 zu Mesut Özil - (Fussball) ist politisch.docx
Lest bitte die ersten 10 Zeilen (linjer) von Mesut Özils Autobiographie. Übersetzt die Zeilen 1-10 auch mündlich.
Arbeitsblatt Stunde 6 zu Mesut Özil - (Fussball) ist politisch.docx
Lies bitte die Zeilen 80-91, von "Im Frühjahr 2006 bis "näher zu kommen". Übersetze diesen Abschnitt bitte mündlich.
Arbeitsblatt Stunde 7 zu Mesut Özil - (Fussball) ist politisch.docx
Scannt (= schnell lesen, überfliegen) noch einmal das Kapitel aus der Autobiographie von Mesut Özil. Findet eine Überschrift für folgende Abschnitte: 92-108/109-133/134-182/183-Ende.
Arbeitsblatt für heute (Fussball) ist politisch.docx
Hilfsmittel_ Wie man einen Nichtfiktionalen Text analysiert -Analysepfeil und Redemittel aus 1-2-3.pdf
Text 1 Die Explosion.pdf
Text 2 Der Abschiedspost von Mesut Özil.docx
Text 3 Das Treffen mit Erdogan.docx
Text 4 Özil und die Nationalhymne.docx
Text 5 Özils Hochzeit.docx
Text 6 Özil löscht Israel von der Landkarte.docx
Text 7 Özils Tattoo.docx
a) bringt bitte das Buch 1-2-3 mit
b) Meme in Gruppen = fertig. Sende an CBR via Lectio
c) überlegen: Was will ich über unser Meme sagen (auf deutsch)?
101 hyppigste verber + substantiver.pdf
Özil und Integration Arbeitsblatt (Fussball) ist politisch.docx
Gender Arbeitsblatt (Fussball) ist politisch.docx
Interview mit Thomas Hitzelsberger mit Gloser.pdf
Elever der ikke har præsenteret deres Özil-eksamenstekst skal fremlægge i matrixgrupper i starten af modulet. Vær forberedt.
Bringt bitte 1-2-3 mit
Coming-out - LIEBESLEBEN. Es ist deins. Schütze es.
Lest die folgenden 3 Abschnitte auf der Website oben:
Bereitet ein mündliches Resumée für die 3 Abschnitte vor. Das Resumée sollte nicht länger als 20-30 Sekunden dauern. Benutze gerne die Seiten 36-37 in 1-2-3.
Medbring høretelefoner
Deutschlands EM-Trikots Arbeitsblatt.docx
Wählt 3 kurze Textpassagen aus dem Thomas Hitzelsberger Interview von letzter Stunde. (1-3 Sätze) und kopiert diese in Elevfeedback (Obs: viele Schüler haben das schon getan).
Fussball und Musik_Projekt.docx
Scans aus 1-2-3 für Musikprojekt.pdf
Der ligger en lektie om "præpositioner + kasus" på minlærings forside (2 opgaver, 7 minutter). Direkte link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=282536
Bringt bitte Kopfhörer (høretelefoner) mit.
Bringt bitte 1-2-3 mit.
Arbeitsblatt Tote Hosen - Bayern.docx
Lyrics zu Bayern.pdf
keine Hausaufgaben, du darfst aber gerne mit deine(m/n) Partner(n) über die Präsentation heute reden
Denkt bitte an Kopfhörer
Hausaufgabe.docx
Füllt bitte die Tabelle von letzter Stunde fertig aus
Medbring høretelefoner, Fass die Grammatik an, 1-2-3, papir, blyant
Fussballsprache im Alltag.pdf
Keine neuen Hausaufgaben. Es ist wichtig, dass ihr die Tabelle vom letzten Mal fertig habt.
Bring bitte einen Stift mit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EXAMEN: Der Osten - damals
Indhold
Kernestof:
Dokument 1 DDR INTRO.docx
SEHR KURZE GESCHICHTE DER DDR 1949-1990.pptx
neues Thema = keine Hausaufgaben
Aufwachsen in der DDR und Überwachung.docx
Hausaufgabe.docx
erledigt bitte die Aufgabe im Dokument oben.
Mache die Hausaufgabe im Dokument. Schreibe mindestens 15 Wörter.
Ferien = keine Hausaufgaben (Jeg forventer dog, at alle har lavet vores sidste lektie (uge 41).
Wichtige Vokabeln zum Film Barbara.docx
keine Hausaufgaben
2.Vorbereitung Barbara.pdf
3. Text zur Reisesituation in der DDR Vokabeln.docx
1. INTRO.docx
Lav opgaverne A, B & C
Vorbereitung Barbara.pdf
Gense Barbara-Traileren. Udfyld tabellen på side 6 i PDFen (nederst) = opgave 4 Barbara und Andre, ein Steckbrief.
Medbring venligst Barbara kompendiet fra sidste modul
Barbara - Official Trailer
Medbring "Fass die Grammatik an" og blyant/kuglepen.
Bringt bitte mit: "Fass die Grammatik" an
Material 1- Nachbereitung Barbara II.pdf
Bitte macht die Aufgaben im Kompendium von letzter Stunde fertig. (Vielleicht bist du schon fertig, dann hast du keine Hausaufgaben).
Material 2 - Stella und Torgau
Medbring Barbara kompendiet fra sidste modul
Medbring blyant/kuglepen og høretelefoner
Færdiggør side to i kompendiet fra vores sidste modul (= opgaven: "Warum geht Barbara so plötzlich?")
Stella und Torgau.pdf
Medbring papiret fra sidste modul (Torgau)
Intro- Meyer Zusammenfassung erster Teil.docx
Clemens Meyer -AWT- Immer bereit mit Vokabeln.pdf
Dokument 1 _ Immer bereit Resumee.docx
Dokument 2- letzter Abschnitt - Fragen.docx
I finder jeres lektier på minlærings forside (2 øvelser, uregelmæssige verber) eller direkte via dette link: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=297861
facit Material 1 Intro- Meyer Zusammenfassung erster Teil.docx
tjek gerne facit fra sidste moduls grammatikopgave
Husk blyant/kuglepen og "Fass die Grammatik an"
Hvor meget har du læst af Clemens Meyers kapitel "Immer bereit" i sidste moduls læsetid? Jeg forventer at alle har læst de første 2 sider indtil "Frieden, Danie". Derudover skal alle læse et fysisk afsnit til fra hvor de stoppede sidst (er du meget a
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EXDeutschlands Herausforderungen (Der Osten heute)
Indhold
Kernestof:
Als wir träumten - immer bereit.pptx
Clemens Meyer -AWT- Immer bereit mit Vokabeln.pdf
Daniel_Active viewing - Als wir träumten-Daniel.docx
Mark_Active viewing - Als wir träumten-Mark.docx
Paul_Active viewing - Als wir träumten-Paul.docx
Pitbull_Active viewing - Als wir träumten-Pitbull.docx
Rico_Active viewing - Als wir träumten-Rico.docx
Sternchen_ Active viewing - Als wir träumten-Sternchen.docx
Als wir träumten - Die Verfilmung.pptx
Medbring bogen 1-2-3
Als wir träumten - Die Verfilmung II.pptx
CBR Personencharakteristik - Als wir träumten.pdf
Du skal arbejde 10-15 minutter med materialet fra dagens modul, du kan fx.
Als wir träumten - Die Verfilmung III.pptx
Arbeitblatt PEGIDA.docx
Alle er klar til at præsentere deres figur fra "Als wir träumten" i matrixgrupper - auf Deutsch natürlich :)
Hausaufgabe für heute war.docx
Superbusen Kapitel 16 und Aufgaben.pdf
Hausaufgabe für nächste stunde.docx
Du findest die Hausaufgabe im Dokument oben.
Rechtspopulismus, was ist das?
Pegida_Populismus_AFD- Arbeitsblatt.docx
Transkription des Videos.docx
Bringt bitte Kopfhörer mit (høretelefoner).
Impfskeptiker: Warum sich so viele Thüringer nicht impfen lassen wollen | Länderspiegel
Quiz Impfskeptiker Video.docx
Husk blyant/kuglepen & "Fass die Grammatik an"
Rechtspopulistische Positionen 1 - Impfskeptiker.pdf
Rechtspopulistische Positionen I: Lest bitte den Mini!-Text über Impfskeptiker (= Anti Vaxxer)
Arbeitsblatt Rechtspopulistische Positionen II - Die Klimaleugner.docx
Impfkarte Deutschland.pdf
Oversigt over vacinationsandel i tyskland. Besvar spørgsmålene 1-3, skriv ca. 1-2 sætninger per spørgsmål. Info: Bundesland = delstat (der er 16 i alt, inklusive de 3 byer Bremen, Hamborg og Berlin) Tallene: højere tal betyder højere vacinationsandel
Arbeitsblatt Rechtspopulistische Positionen III- K+F.docx
Medbring høretelefoner
Clueso -Geisterstädte (in Ostdeutschland).pdf
Hvis du ikke blev færdig: At afslutte opgaverne til videoerne fra sidste modul (Containerdorf & Ukraineflüchtlinge; opgaverne = tabel + spørgsmål).
Hausaufgabe_Videos zum Thema Flüchtlinge.docx
keine Hausaufgaben
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EXAMEN: Jugend und Nationalismus
Forløbet italesætter den tyske ungdoms forhold til nationalisme primært i den første del af det 20. århundrede. Der er tale om en kronologisk gennemgang med fokus på milepæle i den nyere tyske historie og deres konsekvenser for de unge. Der kommes ind på tyske gymnasielevernes deltagelse i den Første Verdenskrig, Anden Verdenskrig og Hitlerjugend/Napola-skoler og efterkrigstiden. I dette forløb arbejder vi primært med forskellige fiktive genrer. Hvert underemne dækker en meget kort introduktion til perioden.
Kernestof:
• Ina Seidl - Deutsche Jugend 1914, 1914 (digt)
• Erich Kästner- Primaner in Uniform, 1930 (digt)
• Dennis Gansel: Napola, 2004 (film)
• Glückskind
Supplerende materiale:
• Hans Baumann: Es zittern die morschen Knochen, 1933 (sang)
Fra: Heino Aggedam og Jens Peter Jensen: So war’s, Tyskforlaget 2019.
• Homepage: zeitklicks.de
• Einführung zum Nationalsozialismus:
Fra: https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/hamburg_journal/Hamburg-damals-Machtuebernahme-,hamj24755.html
• Erklärvideos zum Ersten Weltkrieg von ZDF- LOGO: Fra: https://www.zdf.de/kinder/logo/der-erste-weltkrieg-124.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/gruende-erster-weltkrieg-100.html
Læringsmål og fokuspunkter:
At kunne tale om, beskrive og kommentere på Tysklands ungdoms udfordringer i det 20. århundrede ifm. nationalisme
Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster (Både fiktive og ikke-fiktive) samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år, såvel som tekster fra før 1945.
Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet man benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
Analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
Tekstforståelse
Lytteforståelse og Dictogloss
Arbejde med udtale og intonation
Digtanalyse
Arbejde med personkarakteristik
Kulturforståelse og Landeskunde
Podcast-produktion
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Grammatik:
grammatik i kontekst med særlig fokus på genitiv, futurum og possesive pronominer
Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Dokument 1 Jugend und Nationalismus_ Arbeitsblatt I.docx
nyt forløb = ingen lektier som sådan, men medbring høretelefoner & "Fass die Grammatik an"
Dokument 2 Die Jugend und Nationalismus II- Arbeitsblatt II.docx
Dokument 3- Erich Kästner - Primaner in Uniform.docx
Lav kapitlet om genitiv i minlæring, dvs. læs indholdet om genitiv og lav opgaverne. Lektien findes på minlærings forside eller her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=312552 Tidsforbrug ca. 15-20 minutter
Dokument 1 Die Jugend und Nationalismus II- Arbeitsblatt II.docx
Dokument 2- Erich Kästner - Primaner in Uniform.docx
Gedicht von Ina Seidl- Christophs Ideen.docx
Kapitel Genitiv aus Wie geht's.pdf
Keine Hausaufgaben über die Ferien
Dokument 1 Jugend und Nationalismus- Arbeitsblatt WK 2-1.docx
Christophs Antworten zu dem Gedicht von Erich Kästner.docx
Digtet fra Erich Kästner "Primaner in Uniform": Prøv at skrive én sætning (på tysk) til hver eneneste spørgsmål. "Grammatikspørgsmålet" må gerne besvares på dansk.
Dokument 1 Jugend und Nationalismus- Arbeitsblatt WK 2-3.docx
Dokument 2 Wk II-3 TEXT Hans Baumann -Es zittern die morschen Knochen.pdf
Dokument 3 WK II-3 Arbeitsblatt - Die Jugend und die Schrecken - Arbeitsblatt.docx
Grammatik-Scan.pdf
Lav opgave 4 på sidste side i PDFen.
Dokument 1 Wk II-3 TEXT Hans Baumann -Es zittern die morschen Knochen.pdf
Dokument 2 WK II-3 Arbeitsblatt - Die Jugend und die Schrecken - Arbeitsblatt.docx
husk at bringe blyant/kuglepen + "Fass die Grammatik an"
Christoph facit zu Futurum in morsche Knochen.docx
Grammatik-Scan FUTURUM fra wie geht's.pdf
Lav opgaverne 3 + 4 på side 3 i PDFen
Arbeitsblatt - Jugend und Nationalismus _ Napola - Arbeitsblatt 1.doc
Keine Hausaufgaben, da wir den Film fertig sehen
Keine Hausaufgaben für heute
Arbeitsblatt 2 - Napola - Arbeitsblatt 2 - Die Figuren.doc
REPETITION Hvordan laver jeg en personkarakteristik fra eksamensbogen 1-2-3.pdf
Napola Samtaler 1 - træningsrum.docx
Nærlæs (besvarelserne af) de første to Napola arbejdspapirer for at forberede dig ti l en første runde af korte gruppesamtaler om filmen.
Fokuspunkte ix.docx
Husk blyant/kuglepen og "Fass die Grammatik an". I opgaven skal I anvende "perfektum" og "futurum", så det ville være en god ide at læse igen om de to tidsformer. I kan læse om "pefektum" i "Fass die Grammatik an", og om "futurum" i vores scan fra "W
Nærlæs (besvarelserne af) de første to Napola arbejdspapirer for at forberede dig til en første runde af korte gruppesamtaler om filmen.
Arbeitsblatt 1- Jugend und Nationalismus _ Napola - Arbeitsblatt 1.doc
Napola - Arbeitsblatt 3.pdf
Napola - Arbeitsblatt 4.pdf
Medbring jeres arbejdspapir fra sidste modul (som I har fået i papirform) "Die Aktion im Wald und Albrechts Vater"
Napola Samtaler 2 - prøverum.docx
Nærlæs (besvarelserne af) de sidste to Napola arbejdspapirer (= 3 & 4) , plus evt de første to arbejdspapirer for at forberede dig til anden runde af vores gruppesamtaler om filmen.
Aussprache_Regeln und Übungen.pdf
Grupper 5-8:Nærlæs (besvarelserne af) de sidste to Napola arbejdspapirer (= 3 & 4) , plus evt de første to arbejdspapirer for at forberede dig til anden runde af vores gruppesamtaler om filmen.
Alle: Medbring bogen 1-2-3
Glückskind Teil 1 Grammatik.pdf
Bringt bitte mit: Buch "1-2-3" und Buch "Fass die Grammatik an"
Dokument 1 Glückskind Teil II.pdf
Glückskind II.pptx
Læs den første del af "Glückskind mit Vater" (vedhæftet). Det vil sige de første to sider MINUS de sidste to linjer. Udfyld den meget! korte tabel med "wahr oder falsch" (vedhæftet).
Glückskind mit Vater I - wahr oder falsch.docx
Glückskind Teil 1.pdf
Bring bitte 1-2-3 mit
Das mündliche Examen in Deutsch-Übersicht.docx
Glückskind III.pptx
Glückskind III.pdf
Genlæs anden del af "Glückskind mit Vater" (vedhæftet) --> fra *** til ***. Udfyld den meget! korte tabel med "wahr oder falsch" (vedhæftet).
Hausaufgabe Teil II - wahr oder falsch.docx
Medbring 1-2-3 og gerne også Fass die Grammatik an
Lest noch einmal den letzten Teil des Auszuges von "Glückskind mit Vater".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tilladte Digitale Hjælpemidler
Klassen må bruge følgende ordbøger:
Ordbogen.com
Gyldendals ordbøger:
https://ordbog.gyldendal.dk
__________________________________________________________
Klassen må bruge følgende (online) grammatik:
Tyskgram
på:
MinLæring:
https://minlæring.dk
_________________________________________________________
Eleverne har adgang til ovenstående materiale på net under prøven. Intet andet. Eleverne må bruge egne noter hvis de er downloadet og ikke hentes fra en fælles online-platform som fx. Google Drev.
Med andre ord skal eleverne have hentet deres noter ned og have dem som pdf eller lignende.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954831", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954831", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954831" }