Holdet 2023 Ty/sr7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Helene Qvistgaard
Hold 2023 Ty/sr7 (1aw Tyf, 1aw Tyf (puljetid), 2aw Tyf, 2aw Tyf (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tysk Grundforløb
Titel 2 Körperkultur und Identität (Eksamen)
Titel 3 Flucht aus der DDR
Titel 4 Gender & Identität (Eksamen)
Titel 5 Erster Weltkrieg.
Titel 6 Wohlsein & Probleme der Jugend (Eksamen)
Titel 7 Valg i Tyskland
Titel 8 TrueCrime & Krimi (Eksamen)
Titel 9 Migration in Deutschland (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tysk Grundforløb

Forløbet har til formål at bygge bro mellem folkeskolen og gymnasiet. Der er fokus på at øge elevernes motivation for at lære tysk, og et mål har været at give eleverne viden om, hvordan de selv kan være med til at forbedre deres kommunikative kompetencer og deres læsestrategier.
Succeskriterier for mundtlig sprogproduktion:
At eleverne kender og kan bruge følgende strategier: At tale i hele sætninger, at genbruge ord fra spørgsmål i svar og at forklare ord, man ikke kender, vha. andre ord.
At eleverne kender og begynder at bruge faste udtryk (faste vendinger til at føre samtale - herunder at udtrykke sin egen holdning - samt tidsudtryk)
At eleverne kender og kan bruge udtaleregler for tysk
At eleverne oplever, at de taler meget tysk i timerne
At eleverne erfarer, at aktiv deltagelse giver motivation og sproglig forbedring
Succeskriterier for læsning:
At eleverne bliver opmærksomme på at udnytte transparente ord
At eleverne ved, hvordan de på forskellig vis kan udnytte gloser til en tekst
At eleverne bliver opmærksomme på, at konteksten kan hjælpe til at forstå nye ord
Kernestof:
Luna: Blau (2021)
Tim Bendzko: Programmiert (2013) (i: Auf uns")
Hvordan bliver man mere motiveret til at lære sprog? (i: "Sprogenes verden" af Gottschalck og Terp)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Körperkultur und Identität (Eksamen)

Körperkultur und Identität
Der sker i øjeblikket en række interessante forandringer i mediebilledet om "kropsidealer". Forløbet har fokus på at skabe forståelse for og indblik i et samfundsmæssigt vedrørende tema i en tysk kontekst og med perspektiv til de diskussioner og tanker, der fremstilles om emnet i Danmark aktuelt også. Der indgår et historisk perspektiv i form af præsentationer af tidslinje med visuelt materiale af kropsidealer igennem tiderne fra tyske hjemmesider.
Kernestof:
• Was ist Körperkult. Einstieg zum Thema Sport und Identität.pdf
• Mach Dich breit. Text.pdf
• Ziehes soziologische Theorie.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille film om bestemt og ubestemt Artikel 11-01-2024
Regelmæssige Verber 27-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Flucht aus der DDR

I forløbet  vi et historisk perspektiv med fokus på DDR under titlen "Flucht aus der DDR".

Kernestof:
Einstieg: DDR, Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen, s. 121-126
Grundung DDR https://studyflix.de/geschichte/gruendung-ddr-4499
Berliner Mauer: https://studyflix.de/geschichte/berliner-mauer-4767
Kate Fuchs, Mathilde Sinding: "Der Hausfreund": Auf uns, Gyldendal, 2008 /(Repetitionstekst i 2.g)
Flix, "Frank", 2009 aus: Auf uns, Gyldendal, 2008
Die Deutsche Geschichte 1945-1961 lærerforedrag /Qv og samtaleøvelser
Film: Ballon'. Michael Herbig, Tyskland, 2018,
Film: Roland Suso Richter, Der Tunnel, 2001
Drehbuch: Der Tunnel. Olsen og Vestergaard: Scene 1-8, Tyskforlaget 2004
Film: Das Leben der Anderen, Florian Henckel von Donnersmarck, 2006 (repetitionsfilm i 2.g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gender & Identität (Eksamen)

Forløbet sætter fokus på køn og Identität i en tysksproget kontekst og med perspektiv til tematiseringen af emnet i Danmark og i øvrigt om opbrud i traditionelle normer.

Kernestof:

Was ist Gender? i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020

„Der Karneval“. I Dahl m.fl: „Schreibfreude“. Tyskforlaget 2023

Antje Lang-Lendorff: „Aufwachsen in Regenbogenfamilien“, Der Tagesspiegel, 2020

Bild: Zwei Väter und Sohn
(https://www.youtube.com/watch?v=Zb9puETJ11Q
Balian Buschbaum: "Ich war nie eine Frau", i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020

Imane Khelif: „Khelif nimmt sich Kritiker vor. Sie greifen mich an“ in Eurosport: https://www.eurosport.de/boxen/olympia-paris-2024/2024/olympia-2024-in-paris-imane-khelif-nimmt-sich-nach-gewinn-der-goldmedaille-ihre-kritiker-vor-sie-greifen-mich-an_vid2213418/video.shtml

Imane Kelif. Alle reden über sie, wer ist Imane Kelif eigentlich?
https://www.nzz.ch/gesellschaft/imane-khelif-hat-an-olympia-eine-debatte-ueber-geschlechter-und-testosteronwerte-ausgeloest-aber-wer-ist-die-boxerin-eigentlich-ld.1842962

Film: „Mein Sohn Helen“, Georg Schnitzler, 2015

Klassenarbeit „Gender und Identität im Wandel“. Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bøjningen af "werden" Virtuelt 16-08-2024
Wer ist Imane Khelif? 30-09-2024
Klassenarbeit "Identität im Wandel" 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Erster Weltkrieg.

Forløbet sætter fokus på 1. verdenskrig og de menneskelige konsekvenser af krig. Vi indleder med at tale om krig og inddrager et personligt ståsted i forhold til krig og om aktuelle krige (Ukraine, Rusland, Israel, Palæstina) og Danmarks og Tysklands ståsted i forhold herti) og den virkelighed, at bl.a. unge mennesker kæmper i krig.


Kernestof:
Læreroplæg på tysk om første verdenskrig - "Wan, wer, wie"? / Qv 2024

Film: „Im Westen nichts Neues“, Edward Berger, 2022
Supplerende:
Indledende søgning Google og ChatGPT og udarbejdelse af kort tysk tekst om Eric Maria Remarques roman "Im Westen Nichts Neues" og filmatiseringen af denne i 2022.
Film. I Egendal: Gattungen, Systime 2017

Georg Trakl: Grodeck, 1916
Supplerende:
http://www.rhetoriksturm.de/grodek-trakl.php
http://gedichte-werkstatt.de/Trakl/Interpretationen.html
Bilder: Le Mitrailleuse. Gemälde des britischen futuristischen Künstlers C.R.W Nevinson, 1915.
Udvalgte fotos af soldater under og efter 1. verdenskrig


Arbejdsformer:
Der indgår ” Klassenarbeit „Erster Weltkrieg. Konsequenzen des Krieges". Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Derudover arbejder vi i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. "rikcafe med malerier inspireret af digtet Grodeck,  ”Samtalecafe om udvalgte scener”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” Redewendungen til film- og billedanalyse" ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Im Westen Nichts Neues. Filmrezention 11-11-2024
Klassenarbeit "Erster Weltkrieg" 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Wohlsein & Probleme der Jugend (Eksamen)

Forløbet har fokus på unge og trivsel. Vi indleder med samtaler om unges trivsel anno 2024/25 i DK og i Tyskland. Forløbet har en bred vifte af perspektiver på unges trivsel, f.eks. hjemløshed blandt unge, spiseforstyrrelser og overpræstation hos unge, afhængighed og utilpassethed og kriminalitet.
Kernestof:
Sandras Angst vor einem zuhause: Thore Schröder: www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/sandras-angst-vor-einem-zuhause-article1633618.html, 03.02.2013

Cora und der grosse Druck, Johannes Seemüller: Cora Bögeholz – Diagnose Magersucht, www.athletes-in-mind.de, 2022

Svend und die Spielsucht: Paulina Würminghausen: „Sven, 23, Student und Spielsüchtig“, Kurt, 2019
[http://kurt.digital/2019/07/02/sven-23-student-und-spielsuechtig/]

Bild. Gemälde: Reiner Kuttenberger: Obdachloser, http://reinerkuttenberger.de/galerie/

Film: Knallhart. Detlev Buck, 2007

Supplerende: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822

Elevpræsentationer "Wohlsein. Jugend anno 2025" - billed, tekst, fakta og subjektive input til tema.

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2w Sandras Angst vor einem Zuhause. Opg 2 09-12-2024
Knallhart 12-12-2024
Wohlsein. Jugend anno 2025 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Valg i Tyskland

Kort forløb med det aktuelle fokus, at der er valg i Tyskland. Forløbet introducerer til den politiske situation i Tyskland helt aktuelt og med særligt fokus på nogle af de problemer Tyskland står overfor, herunder Migration. Vi arbejder senere med  et forløb om Migration in Deutschland.

supplerende:
foredrag v. Mirco Reimer Elster. Det tyske valg 2025
Vejen til Berlin. Er AFD på vej ind i varmen? DR.TV
Samtaler på tysk om "dagens aktuelle nyhed om situationen i Tyskland" - eleverne holder sig ajour på de medier, de modtager nyheder fra, og hvis de ikke har noget, så opretter de muligheden for at modtage nyheder, der hvor de foretrækker. søgningen kan være fra danske medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 TrueCrime & Krimi (Eksamen)

Forløbet har fokus på: TrueCrime & Krimigenren

Kernestof:
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise, 1976, In Alle Woche Wieder

Film: Fahthi Akin, Aus dem Nichts, 2017

Supplerende stof:
Mordlust. Kann TrueCrime uns schaden: https://www.zdf.de/video/talk/13-fragen-102/true-crime-124
Drop TrueCrime. Lysten til morbid underholdning skal ikke stilles ved andres tragedie: https://www.information.dk/debat/2019/07/drop-true-crime-lysten-morbid-underholdning-stilles-andre-menneskers-tragedie

Lærerpræsentation über die Gattung / Qv

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personlige Pronomener 28-02-2025
TrueCrime & Krimi 28-02-2025
Tysk stil 04-03-2025
Undertekster "Geht TrueCrime zu weit" 10-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Migration in Deutschland (Eksamen)

Migration in Deutschland
Forløbet har fokus på at få viden om og perspektiver på Tyskland som et af Europas største indvandringslande. Tyskland har siden 2012 været det største indvandringsland i verden næst efter USA. I den forbindelse arbejder vi med at få fakta om Tyskland som indvandringsland, de mange kulturelle forandringer landet gennemgår i disse år og helt aktuelt de politiske ståsteder, der eksisterer netop nu i det splittede Tyskland omkring det tyske valg 2025.

Kernetekst:
• Kevin-Prince Boateng. Das ist die Hölle.
• Gekommen um zu forschen.pdf
• Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
Supplerende: Mirco Reimer Elster: Foredrag om det tyske valg 2005
løbende samtaler om "situationen i Tyskland før og efter valget" på baggrund af egen mediebrug af nyheder - vi samtaler på tysk  - søgningen kan være fra danske medier.

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer