X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/sr7 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Helene Qvistgaard
Hold
2023 Ty/sr7 (
1aw Tyf
,
1aw Tyf (puljetid)
,
2aw Tyf
,
2aw Tyf (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tysk Grundforløb
Titel 2
Körperkultur und Identität (Eksamen)
Titel 3
Flucht aus der DDR
Titel 4
Gender & Identität (Eksamen)
Titel 5
Erster Weltkrieg.
Titel 6
Wohlsein & Probleme der Jugend (Eksamen)
Titel 7
Valg i Tyskland
Titel 8
TrueCrime & Krimi (Eksamen)
Titel 9
Migration in Deutschland (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tysk Grundforløb
Forløbet har til formål at bygge bro mellem folkeskolen og gymnasiet. Der er fokus på at øge elevernes motivation for at lære tysk, og et mål har været at give eleverne viden om, hvordan de selv kan være med til at forbedre deres kommunikative kompetencer og deres læsestrategier.
Succeskriterier for mundtlig sprogproduktion:
At eleverne kender og kan bruge følgende strategier: At tale i hele sætninger, at genbruge ord fra spørgsmål i svar og at forklare ord, man ikke kender, vha. andre ord.
At eleverne kender og begynder at bruge faste udtryk (faste vendinger til at føre samtale - herunder at udtrykke sin egen holdning - samt tidsudtryk)
At eleverne kender og kan bruge udtaleregler for tysk
At eleverne oplever, at de taler meget tysk i timerne
At eleverne erfarer, at aktiv deltagelse giver motivation og sproglig forbedring
Succeskriterier for læsning:
At eleverne bliver opmærksomme på at udnytte transparente ord
At eleverne ved, hvordan de på forskellig vis kan udnytte gloser til en tekst
At eleverne bliver opmærksomme på, at konteksten kan hjælpe til at forstå nye ord
Kernestof:
Luna: Blau (2021)
Tim Bendzko: Programmiert (2013) (i: Auf uns")
Hvordan bliver man mere motiveret til at lære sprog? (i: "Sprogenes verden" af Gottschalck og Terp)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier:) Jeg glæder mig til at møde jer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Körperkultur und Identität (Eksamen)
Körperkultur und Identität
Der sker i øjeblikket en række interessante forandringer i mediebilledet om "kropsidealer". Forløbet har fokus på at skabe forståelse for og indblik i et samfundsmæssigt vedrørende tema i en tysk kontekst og med perspektiv til de diskussioner og tanker, der fremstilles om emnet i Danmark aktuelt også. Der indgår et historisk perspektiv i form af præsentationer af tidslinje med visuelt materiale af kropsidealer igennem tiderne fra tyske hjemmesider.
Kernestof:
• Was ist Körperkult. Einstieg zum Thema Sport und Identität.pdf
• Mach Dich breit. Text.pdf
• Ziehes soziologische Theorie.pdf
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier:) Jeg glæder mig til at møde jer
Modulet er et lektiemodul, da jeg er på kursus. I må lave lektier eller opgaver til alle fag i dette modul. 1w har ikke 1. Modul, så I må gerne arbejde hjemmefra. Ellers må I hygge jer med arbejdet på skolen, men I må IKKE bruge jeres mobiler i fæll
Modulet er et lektiemodul, da jeg er på kursus. I må lave lektier eller opgaver til alle fag i dette modul. I må hygge jer med arbejdet på skolen, men I må IKKE bruge jeres mobiler i fællesområderne, og I skal forholde jer rolige, så I ikke forstyrre
Ingen lektier
ingen lektier
Medbring din grammatikbog "Wie Geht´s" og hav jeres arbejde om "Körperideale in der Zeit" med til modulet, så alle i gruppen har det. I får lidt tid til at gøre klar til samtaler på tysk med Qv i jeres grupper.
Ingen lektier. Vi arbejder videre med temaet, samtaler på tysk med Qv i grupper og med filmen Napola parallelt
Informationsmøde december 2023 om udveksling med Berlin.pdf
Alle skal have set filmen Napola frem til 01.06.19 forud for modulet:) I finder den på CFU. Medbring derudover Wie Geht´s.
Duolingo.Tysk. Vær sprognørd i 10-20 min. derhjemme på duolingo. Husk at slå dit mind set om fuld mundtlighed til, dvs. lyt til ordene blive læst højt, og sig selv ord og formuleringer højt for dig selv:) Læringskurven er markant højere, hvis du tage
Duolingo.Tysk. Vær sprognørd i 10-20 min. derhjemme og husk at være mundtlig, øv udtalen højt for dig selv osv:) Medbring Wie Geht´s til timen
I skal kunne bøjningen af det bestemte kendeord. Den bestemte artikel. Vi har skrevet den på tavlen, men du kan også se din i din Grammatikbog "Wie Geht´s" på side: 195. Hvis I alle kan den, giver Qv kage:) Ellers giver I kage:) Men I skal ikke have
Kære 1aw. Modulet er virtuelt i dag. I skal blot bruge 30 min i jeres grupper fra i onsdags, idet I læser videre i teksten "Mach Dich Breit" - gør således: læs på skift et afsnit højt, tal om forståelsen af det og gå videre på den måde. Giv et svar p
Brug 30 min. på din lektie:) Læs højt og oversæt mundtligt: "Ziehes Soziologische Theori" Side 10, linje 16-side 11 linje 46. Det er vigtigt, at du tager dig tid til din lektie, så du har læst hele teksten højt for dig selv, og således at du har fors
I skal have færdiggjort skemaet, som vi påbegyndte på tavlen, og som I arbejdede videre med om " die Traditionelle Gesellschaft" - "die Heutige Gesellschaft". De fleste af jer blev færdige i timen, men gør det ellers færdigt, så alle er klar til at a
Qv syg i dag. I må lave lektier og opgaver og hygge jer med DuoLingo:) I skal arbejde hyggeligt og roligt uden at forstyrre andres undervisning:) Jeg har sendt jer besked i lectio ang. "Klassenarbeit Körperkultur & Identität", som rykkes til uge 9.
Modulet er virtuelt på forespørgsel fra 1w og da Qv har SRP-vejledning med 3.g erne i dobbeltbookning oveni:) I skal lave følgende: 1) Hav Wie Geht´s foran dig: 1: slå op på side 197, og dan dig et overblik over, hvordan verbet "Kaufen" bøjes i præse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lille film om bestemt og ubestemt Artikel
11-01-2024
Regelmæssige Verber
27-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Flucht aus der DDR
I forløbet vi et historisk perspektiv med fokus på DDR under titlen "Flucht aus der DDR".
Kernestof:
Einstieg: DDR, Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen, s. 121-126
Grundung DDR https://studyflix.de/geschichte/gruendung-ddr-4499
Berliner Mauer: https://studyflix.de/geschichte/berliner-mauer-4767
Kate Fuchs, Mathilde Sinding: "Der Hausfreund": Auf uns, Gyldendal, 2008 /(Repetitionstekst i 2.g)
Flix, "Frank", 2009 aus: Auf uns, Gyldendal, 2008
Die Deutsche Geschichte 1945-1961 lærerforedrag /Qv og samtaleøvelser
Film: Ballon'. Michael Herbig, Tyskland, 2018,
Film: Roland Suso Richter, Der Tunnel, 2001
Drehbuch: Der Tunnel. Olsen og Vestergaard: Scene 1-8, Tyskforlaget 2004
Film: Das Leben der Anderen, Florian Henckel von Donnersmarck, 2006 (repetitionsfilm i 2.g)
Indhold
Kernestof:
Modulet er virtuelt, da Qv har særlige feriedage i denne uge. I skal se filmen "Ballon" færdig, hvis I ikke nåede det i mandags. I har adgang til filmen på MitCFU til i aften:) Derudover skaI I have lavet 40 min. DuoLingo fordelt på mandagens modul o
Lav 20 min. DuoLingo:) Husk at være mundtlige, mens I laver det - lyt til udtale, sig ord højt, gentag sætninger osv:) Medbring Wie Geht´s til timen. Vi arbejder videre med at forberede til samtaler i mindre grupper med Qv om "Ballon". I skal ALLE ha
DuoLingo 20 min:) Medbring Wie geht´s til timen. I får 30 min i begyndelsen af timen til at forberede jeres arbejde til samtale med Qv på tysk om Ballon. Qv taler også med jer om jeres "Klassenarbeit".
DuoLingo i 20 min. og Medbring Wie Geht´s til modulet. Samtaler på tysk med Qv om Ballon
10 -20 min. DuoLingo, og Medbring Wie Geht´s.
Medbring Wie Geht´s:)
Vi påbegynder at se filmen "Der Tunnel". Laver mundtlige øvelser og grammatisk fokus: regelmæssige verbers bøjning.
Vi ser filmen "Der Tunnel". Laver mundtlige øvelser og grammatisk fokus: regelmæssige verbers bøjning og ledsætningsordstilling og ordforråd.
Medbring Wie Geht´s og brug 10 min på DuoLingo, idet du træner din mundtlighed. Vi ser filmen "Der Tunnel" færdig til timen. De som er lidt bagud med filmen, må meget gerne se videre så langt I kan nå - Vi er nået til 2 timer 07 min:) Vi arbejder me
Medbring Wie Geht´s til modulet
Medbring Wie Geht´s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Gender & Identität (Eksamen)
Forløbet sætter fokus på køn og Identität i en tysksproget kontekst og med perspektiv til tematiseringen af emnet i Danmark og i øvrigt om opbrud i traditionelle normer.
Kernestof:
Was ist Gender? i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020
„Der Karneval“. I Dahl m.fl: „Schreibfreude“. Tyskforlaget 2023
Antje Lang-Lendorff: „Aufwachsen in Regenbogenfamilien“, Der Tagesspiegel, 2020
Bild: Zwei Väter und Sohn
(https://www.youtube.com/watch?v=Zb9puETJ11Q
Balian Buschbaum: "Ich war nie eine Frau", i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020
Imane Khelif: „Khelif nimmt sich Kritiker vor. Sie greifen mich an“ in Eurosport:
https://www.eu
rosport.de/boxen/olympia-paris-2024/2024/olympia-2024-in-paris-imane-khelif-nimmt-sich-nach-gewinn-der-goldmedaille-ihre-kritiker-vor-sie-greifen-mich-an_vid2213418/video.shtml
Imane Kelif. Alle reden über sie, wer ist Imane Kelif eigentlich?
https://www.nzz.ch/gesellschaft/imane-khelif-hat-an-olympia-eine-debatte-ueber-geschlechter-und-testosteronwerte-ausgeloest-aber-wer-ist-die-boxerin-eigentlich-ld.1842962
Film: „Mein Sohn Helen“, Georg Schnitzler, 2015
Klassenarbeit „Gender und Identität im Wandel“. Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Medbring "Wie geht´s". Glæder mig meget til at se jer igen:) / Qv
Kære 2aw, modulet er som aftalt virtuelt. Qv kursus. Se anvisningen til den lille opgave under opgaver i lectio:)
Gennemgår "werden" (bøjningen s. 196) og jeres sætninger fra arbejdet i fredags:) Medbring Wie Geht´s.
Læs højt:) Læs smukt op:) "der Karneval side 8-9, linje 15. Vi læste stykket og oversatte i sidste modul - men læs det højt igen, så du kan huske det og for udtalens skyld + lav (richtig/falsch mundtligt side 12: udsagnene 1-6. Sig dem højt, når du
Læs højt:) Læs smukt op og oversæt mundtlilgt:) "der Karneval side 9, linje 19- side 10, linje 5 + lav (richtig/falsch mundtligt side 12: udsagnene 7-10. Sig dem højt, når du svarer på dem, så du øver din mundtlighed, når du laver lektier i tysk:)
Læs om Imane Khelif på tysk i artiklen: "Alle reden über die Boxerin Imane KKhelif, kaum jemand weiss wirklich etwas über sie" Udvælg 5- 7 afsnit,som du vil bruge til en personkarakteristik af Imane Kelim. Læs dem højt og oversæt, så har noget viden
Alle reden über die Boxerin Imane Khelif, kaum jemand weiss wirklich etwas über sie.
Sidste hånd på "Imane Khelif" Video. Medbring Schreibfreude og Wie Geht´s. Vi arbejder med mundtlige øvelser til teksten "Der Karneval & possessive pronominer".
Lav 10-20 min. Duolingo - husk at være mundtlig og sig højt, så du øver din udtale:) Medbring "Wie Geht´s" og "Schreibfreude" til modulet:)
2a:) Læs teksten "Was ist Gender" (Ligger i din GoogleDrev-mappe:) igennem derhjemme, idet I husker at læse den højt for jer selv. Brug dernæst 10 min på at oversætte mundtligt. ALLE: Medbring "Wie Geht´s" til timen:)
Ingen lektier. Vi ser filmen "Mein Sohn Helen" færdig, arbejder derefter med ordforråd til "Was ist Gender" og samtale på tysk om filmen. Medbring Wie Geht´s.
Ingen lektier. Vi arbejder med ordforråd til tema "Was ist Gender?" Dernæst læser og arbejder vi med Interview med Balian Buschbaum: " Ich war nie eine Frau".
I skal have læst interviewet "Balian Buschbaum - ich war nie eine Frau" Linje 1-94 færdig til modulet. I hjalp hinanden gennem lektien i torsdagsmodulet, så I er allerede godt i gang med lektien:) Læs højt, og oversæt mundtligt. De af jer, der var fr
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bøjningen af "werden" Virtuelt
16-08-2024
Wer ist Imane Khelif?
30-09-2024
Klassenarbeit "Identität im Wandel"
11-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Erster Weltkrieg.
Forløbet sætter fokus på 1. verdenskrig og de menneskelige konsekvenser af krig. Vi indleder med at tale om krig og inddrager et personligt ståsted i forhold til krig og om aktuelle krige (Ukraine, Rusland, Israel, Palæstina) og Danmarks og Tysklands ståsted i forhold herti) og den virkelighed, at bl.a. unge mennesker kæmper i krig.
Kernestof:
Læreroplæg på tysk om første verdenskrig - "Wan, wer, wie"? / Qv 2024
Film: „Im Westen nichts Neues“, Edward Berger, 2022
Supplerende:
Indledende søgning Google og ChatGPT og udarbejdelse af kort tysk tekst om Eric Maria Remarques roman "Im Westen Nichts Neues" og filmatiseringen af denne i 2022.
Film. I Egendal: Gattungen, Systime 2017
Georg Trakl: Grodeck, 1916
Supplerende:
http://www.rhetoriksturm.de/grodek-trakl.php
http://gedichte-werkstatt.de/Trakl/Interpretationen.html
Bilder: Le Mitrailleuse. Gemälde des britischen futuristischen Künstlers C.R.W Nevinson, 1915.
Udvalgte fotos af soldater under og efter 1. verdenskrig
Arbejdsformer:
Der indgår ” Klassenarbeit „Erster Weltkrieg. Konsequenzen des Krieges". Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Derudover arbejder vi i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. "rikcafe med malerier inspireret af digtet Grodeck, ”Samtalecafe om udvalgte scener”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” Redewendungen til film- og billedanalyse" ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg.
Indhold
Kernestof:
Virtuelt modul: I skal lave lektie til næste modul: Undersøg 5 vigtige informationer om romanen "Im Westen nichts Neues" af forfatteren Eric Maria Remarque og undersøg hvilken status denne roman har i forhold til at give viden om1. verdenskrig og kon
Respons Klassenarbeit og Videoaflevering Imane Khelif. Parallelt med samtaler om fagligt arbejde med Qv skal vi se film. Qv introducerer indledningsvist til begreber til filmanalyse på tysk og introducerer til, hvordan vi arbejder med "Filmanmeldelse
Vi mødes alle i lokale 11 fra start.Medbring Wie Geht´s til modulet
Træn 20 min. DuoLingo derhjemme. vælg selv emne og niveau. Husk at være mundtlig og sig efter, så du styrker din mundtlighed:) Vi arbejder med mundtlighed og skriftlighed til filmen. Medbring Wie Geht´s.
Lav 20 min Duo Lingo derhjemme - niveau og øvelser efter eget valg. Det vigtigste er, at du hygger dig med træningen OG, at du husker at være mundtlig! sig det højt!:) Medbring "Wie geht´s"! Vi fortsætter samtaler i grupper med Qv på tysk om "Nichts
Medbring Wie Geht's:)
Anvisning finder I i jeres GoogleDrev-mappe under Grammatik: Dokumentet har titlen: "Regelmæssige og Uregelmæssige verber". I skal bruge Wie Geht´s til jeres arbejde:) På slidet fremgår tydeligt, hvad I skal skrive ned, og hvad I kan øve mundtligt. V
Afsnit
Medbring jeres arbejde fra virtuelt modul i fredags. Det er vigtigt, at du har lavet din opgave og fulgt anvisningen:) vi gennemgår opgaverne sammen. Medbring Wie Geht´s.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Im Westen Nichts Neues. Filmrezention
11-11-2024
Klassenarbeit "Erster Weltkrieg"
29-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Wohlsein & Probleme der Jugend (Eksamen)
Forløbet har fokus på unge og trivsel. Vi indleder med samtaler om unges trivsel anno 2024/25 i DK og i Tyskland. Forløbet har en bred vifte af perspektiver på unges trivsel, f.eks. hjemløshed blandt unge, spiseforstyrrelser og overpræstation hos unge, afhængighed og utilpassethed og kriminalitet.
Kernestof:
Sandras Angst vor einem zuhause: Thore Schröder: www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/sandras-angst-vor-einem-zuhause-article1633618.html, 03.02.2013
Cora und der grosse Druck, Johannes Seemüller: Cora Bögeholz – Diagnose Magersucht, www.athletes-in-mind.de, 2022
Svend und die Spielsucht: Paulina Würminghausen: „Sven, 23, Student und Spielsüchtig“, Kurt, 2019
[http://kurt.digital/2019/07/02/sven-23-student-und-spielsuechtig/]
Bild. Gemälde: Reiner Kuttenberger: Obdachloser, http://reinerkuttenberger.de/galerie/
Film: Knallhart. Detlev Buck, 2007
Supplerende: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822
Elevpræsentationer "Wohlsein. Jugend anno 2025" - billed, tekst, fakta og subjektive input til tema.
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Lav 15 min. Duolingo. Husk at være mundtligt:) Medbring Wie Geht's
2a. Vi ses til undervisning:) 2w Anvisning til virtuelt modul ligger i jeres GoogeDrevmappe under temaet "Wohlsein & Probleme der Jugend".
2a virtuelt modul. 2w undervises normalt. Anvisning 2a: Se de første 40 min. af filmen "Knallhart" (mit CFU)og svar på følgende: Wie ist der Auftakt des Filmes ( filmens anslag) was bekommen wir zu wissen über die Hauptperson und die Umgebungen in de
Modulet er virtuelt, da Qv er syg. I skal se filmen færdig. Det er samtidigt lektie til næste tysktime. Der er adgang via MitCFU
Qv har lagt respons til "Klassenarbeit - Erster Weltkrieg" ind til jer individuelt under opgaven i lectio. Her ligger en lille individuel respons, hvor I kan se, hvad I skal arbejde med i det nye år. Derudover hyg jer med DuoLingo i 20 min.:)
medbring Wie Geht´s
2a:) Medbring Wie Geht´s. Ellers ingen lektier:)
Medbring Wie geht´s. Ellers ingen lektier.
Vi organiserer os i grupper og samtaler på tysk om temaet "Wohlsein. Jugend anno 2025" på baggrund af jeres præsentationer om emnet. I får 30 min. i begyndelsen af modulet til evt. at finpudse jeres arbejde og til at skabe overblik over pensum inden
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2w Sandras Angst vor einem Zuhause. Opg 2
09-12-2024
Knallhart
12-12-2024
Wohlsein. Jugend anno 2025
17-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Valg i Tyskland
Kort forløb med det aktuelle fokus, at der er valg i Tyskland. Forløbet introducerer til den politiske situation i Tyskland helt aktuelt og med særligt fokus på nogle af de problemer Tyskland står overfor, herunder Migration. Vi arbejder senere med et forløb om Migration in Deutschland.
supplerende:
foredrag v. Mirco Reimer Elster. Det tyske valg 2025
Vejen til Berlin. Er AFD på vej ind i varmen? DR.TV
Samtaler på tysk om "dagens aktuelle nyhed om situationen i Tyskland" - eleverne holder sig ajour på de medier, de modtager nyheder fra, og hvis de ikke har noget, så opretter de muligheden for at modtage nyheder, der hvor de foretrækker. søgningen kan være fra danske medier.
Indhold
Kernestof:
Vi mødes på MEET kl. 10.10. Gør klar foran skærmen et hyggeligt sted i klassen eller andet sted på skolen. Det er helt fint, at I sidder i grupper:)
MEET 10.10
Verden er i forandring lige nu, og vores naboland Tyskland står overfor et skelsættende valg i februar - et valg der ikke blot har betydning for Tyskland, men som har betydning for Europa og for Danmark som naboland. Mirco Reimer-Elster kommer til R
Vi ser bl.a. DRTV - Vejen til Berlin: AfD ind i varmen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
TrueCrime & Krimi (Eksamen)
Forløbet har fokus på: TrueCrime & Krimigenren
Kernestof:
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise, 1976, In Alle Woche Wieder
Film: Fahthi Akin, Aus dem Nichts, 2017
Supplerende stof:
Mordlust. Kann TrueCrime uns schaden: https://www.zdf.de/video/talk/13-fragen-102/true-crime-124
Drop TrueCrime. Lysten til morbid underholdning skal ikke stilles ved andres tragedie:
https://www.information.dk/debat/2019/07/drop-true-crime-lysten-morbid-underholdning-stilles-andre-menneskers-tragedie
Lærerpræsentation über die Gattung / Qv
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Vi indleder nyt tema "Fazination. TrueCrime & Krimi. + arbejder med grammatisk emne personlige og possessive pronomener.
Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie
Anvisning: 1) I Wie Geht´s: Personlige pronomener: Lav opg. 3 s. 90 - (undgå at kigge i færdiglavede skemaer over personlige pronomener, da det er virkelig god øvelse at udfylde skemaet, som de anviser:) Dit skema er en del af afleveringen + Lav opg
Forsøgsopgave Tysk B:) Opgaven skrives på skolen over 2 moduler. Opgaven skrives på computeren, og jeg understreger, at det IKKE er en prøve:) Du må bruge din ordbog og dine grammatikker. IKKE AI eller andre hjælpeprogrammer. Den indgår som en helt s
Arbeitsblatt TrueCrime & Krimi.pptx
Ingen lektier:) Medbring Wie Geht's
Læs højt Marthas kleine Reise s. 40. Øv udtale og oversæt mundtligt så hodt du kan. Bemærk gloser i bunden af teksten:) Hvis du var fraværende torsdag, skal du forbered s. 39 også, så du er fuldt med fra timens start:)
Medbring Wie Geht´s.
Medbring Wie Geht´s
Sørg for at du har læst og forstået "Marthas kleine Reise" godt, så du er forberedt til at tilrettelægge et lille øveoplæg om teksten til eksamen. Medbring "Eins, zwei, drei" & "wie Geht´s". I får tid til at udforme oplæg i modulet:)
Eksamensøveoplæg skal være klar. Oplæg holdes for Qv med kort respons for de, som ønsker denne model. De som ønsker at lave video, filmer fra modulets start og lægger videoen ind i lectio, kort respons til video følger. Parallelt arbejder vi med gram
Ingen lektier:) Velkommen tilbage fra studietur
Golden Globe-vinderen Fatih Akin: »Helt normale mennesker hævner sig«
2w, I ser filmen "Aus dem Nichts" færdig fra 1.02:) Den tilgås fra Filmstriben (via bibliotekslånn - dansk titel er "Ud af Intet":)
2a vi ser filmen færdig sammen
Bemærk forskellige opgaver til 2a & 2w:) 2a: I øver jeres fremlæggelser om "Aus dem Nichts" mundtligt, checker jeres præsentationer og øver, at de fungerer godt sprogligt, er enkle og at taletempoet er lavt, så alle kan følge med og få noget godt fag
Vi indleder med morgengym:) Derefter kort tid til 2a til at samle sig om præsentation til "aus dem Nichts" og herefter samtale om filmen på tysk, hvor 2w også bidrager:) - Kleine Pause og "Einstieg Thema Migration".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Personlige Pronomener
28-02-2025
TrueCrime & Krimi
28-02-2025
Tysk stil
04-03-2025
Undertekster "Geht TrueCrime zu weit"
10-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Migration in Deutschland (Eksamen)
Migration in Deutschland
Forløbet har fokus på at få viden om og perspektiver på Tyskland som et af Europas største indvandringslande. Tyskland har siden 2012 været det største indvandringsland i verden næst efter USA. I den forbindelse arbejder vi med at få fakta om Tyskland som indvandringsland, de mange kulturelle forandringer landet gennemgår i disse år og helt aktuelt de politiske ståsteder, der eksisterer netop nu i det splittede Tyskland omkring det tyske valg 2025.
Kernetekst:
• Kevin-Prince Boateng. Das ist die Hölle.
• Gekommen um zu forschen.pdf
• Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
Supplerende: Mirco Reimer Elster: Foredrag om det tyske valg 2005
løbende samtaler om "situationen i Tyskland før og efter valget" på baggrund af egen mediebrug af nyheder - vi samtaler på tysk - søgningen kan være fra danske medier.
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Vi indleder med morgengym:) Derefter kort tid til 2a til at samle sig om præsentation til "aus dem Nichts" og herefter samtale om filmen på tysk, hvor 2w også bidrager:) - Kleine Pause og "Einstieg Thema Migration".
Vi ser filmen "Almanya. Willkommen in Deutschland". Modulet er virtuelt pga. DHO:) Filmen er lektie til næste tyskmodul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954834", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954834", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954834" }