Holdet 2024 DA/k1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Eva Gudmand Pedersen
Hold 2024 DA/k1 (k1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb dansk RKS

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb dansk RKS

STX-bekendtgørelsen for danskfaget:
Udpluk af de faglige mål, som er vægtet i grundforløbet:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Grundforløbet i dansk på RKS tager udgangspunkt i det sproglige stofområde med har fokus på argumentation og retorik. Grundforløbet er udarbejdet af dansklærergruppen på RKS og gennemføres enslydende for alle 1g' elever.

NØGLEORD:
Argument
Påstand
Belæg
Hjemmel
Gendrivelse
Styrkemarkør
Rygdækning
Etosdyder
Dynamisk etos
Appelformer
Logos
Patos
Etos
Lejlighedstale
Politisk tale
Informativ tale

LÆRINGSMÅL:
Eleverne kender de tre talegenrer
Eleverne kan lave en analyse af den kommunikationssituation, der knytter sig til en tekst.
Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika.
Eleverne skal kunne anvende mundtlig formidlingskarakteristika i egen produktion af taler

SUCCESKRITERIER:
- Jeg kan forklare, hvad et argument er og identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør
- Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, deres kendetegn
og kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
- Jeg kender til de tre etosdyder og ved, at etos er dynamisk
Jeg kan genkende en politisk tale, en juridisk/informativ tale og en lejlighedstale
- Jeg kan identificere mindst fire forskellige genretræk ved de tre typer af taler
- Jeg kan anvende de begreber fra retorikken, som jeg kender i en tale, som jeg selv skriver
- Jeg kan modtage og gøre brug af fokuseret feedforward og feedback.

KERNESTOF:
Borup, Helle "Ud med sproget", kap om argumentation
Johnsen, Marianne m. fl. "Grundbog i retorik - at vise og overbevise" kap om appelformer
Hagen, Jimmy Sander "Sprog og tale -mundtlighed i dansk", kap om talegenrer





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer