Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Marie Bonavida
|
Hold
|
2024 DA/k4 (k4 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
Grundforløbet i Dansk: Policy Slam
Læringsmål
● Eleverne kender de tre talegenrer
● Eleverne kan lave en analyse af en teksts argumentation (den udvidede model)
● Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika (fokus på appelformer, sprog og kropssprog)
● Eleverne skal være bevidste om deres eget sprog og kropssprog i en talesituation
Jeg kan
● forklare, hvad et argument er.
● identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
- Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
- Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
- Jeg ved, at der kan appelleres til patos og logos i både form og indhold
- Jeg kender til de tre etosdyder
- Jeg ved, at etos er dynamisk
● Jeg kan forklare, hvad et argument er og identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
● Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
● Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
● Jeg kan vurdere et arguments tyngde på baggrund af min viden om argumentation og appelformer.
● Jeg kan genkende en politisk, juridisk/informativ og en lejlighedstale
● Jeg kender til talens faser
● Jeg kan identificere mindst fire forskellige genretræk ved de tre typer af taler
● Jeg kan anvende de begreber, som jeg kender fra retorikken, i en tale, som jeg selv skriver
● Jeg kan arbejde med de tre skrivefaser: idéfasen, skrivefasen og redigeringsfasen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik
Grundforløbet i Dansk: Policy Slam
Overordnede læringsmål
● Eleverne kender de tre talegenrer
● Eleverne kan lave en analyse af en teksts argumentation (den udvidede model)
● Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika (fokus på appelformer, sprog og kropssprog)
● Eleverne skal være bevidste om deres eget sprog og kropssprog i en talesituation
Læringsmål til de enkelte moduler
Jeg kan
● forklare, hvad et argument er.
● identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning. Øvelser til grundmodellen og til den udvidede model.
● anvende Toulmins udvidede argumentationsmodel til en længere tekst. Kort opsamling og repetition ifht. sidste modul v. brug af begrebsoversigt.
- Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
- Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
- Jeg ved, at der kan appelleres til patos og logos i både form og indhold
- Jeg kender til de tre etosdyder
- Jeg ved, at etos er dynamisk
● Jeg kan forklare, hvad et argument er og identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
● Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
● Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
● Jeg kan vurdere et arguments tyngde på baggrund af min viden om argumentation og appelformer.
● Jeg kan genkende en politisk, juridisk/informativ og en lejlighedstale
● Jeg kender til talens faser
● Jeg kan identificere mindst fire forskellige genretræk ved de tre typer af taler
● Jeg kan anvende de begreber, som jeg kender fra retorikken, i en tale, som jeg selv skriver
● Jeg kan arbejde med de tre skrivefaser: idéfasen, skrivefasen og redigeringsfasen.
● Jeg kan modtage og gøre brug af fokuseret feedforward og feedback.
Policy Slam på Himmelev Gymnasium 24. oktober 2024
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955078",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955078",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955078"
}