Holdet 2024 DA/k4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Bonavida
Hold 2024 DA/k4 (k4 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i dansk
Titel 2 Retorik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i dansk

Grundforløbet i Dansk: Policy Slam

Læringsmål
● Eleverne kender de tre talegenrer
● Eleverne kan lave en analyse af en teksts argumentation (den udvidede model)
● Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika (fokus på appelformer, sprog og kropssprog)
● Eleverne skal være bevidste om deres eget sprog og kropssprog i en talesituation

Jeg kan
● forklare, hvad et argument er.
● identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
- Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
- Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
- Jeg ved, at der kan appelleres til patos og logos i både form og indhold
- Jeg kender til de tre etosdyder
- Jeg ved, at etos er dynamisk

● Jeg kan forklare, hvad et argument er og identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
● Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
● Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
● Jeg kan vurdere et arguments tyngde på baggrund af min viden om argumentation og appelformer.

● Jeg kan genkende en politisk,  juridisk/informativ og en lejlighedstale
● Jeg kender til talens faser
● Jeg kan identificere mindst fire forskellige genretræk ved de tre typer af taler
● Jeg kan anvende de begreber, som jeg kender fra retorikken, i en tale, som jeg selv skriver

● Jeg kan arbejde med de tre skrivefaser: idéfasen, skrivefasen og redigeringsfasen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik

Grundforløbet i Dansk: Policy Slam

Overordnede læringsmål
● Eleverne kender de tre talegenrer
● Eleverne kan lave en analyse af en teksts argumentation (den udvidede model)
● Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika (fokus på appelformer, sprog og kropssprog)
● Eleverne skal være bevidste om deres eget sprog og kropssprog i en talesituation


Læringsmål til de enkelte moduler
Jeg kan
● forklare, hvad et argument er.
● identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning. Øvelser til grundmodellen og til den udvidede model.
● anvende Toulmins udvidede argumentationsmodel til en længere tekst.   Kort opsamling og repetition ifht. sidste modul v. brug af begrebsoversigt.
- Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
- Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
- Jeg ved, at der kan appelleres til patos og logos i både form og indhold
- Jeg kender til de tre etosdyder
- Jeg ved, at etos er dynamisk
● Jeg kan forklare, hvad et argument er og identificere påstand, belæg og hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, en rygdækning.
● Jeg kender de tre appelformer, patos, logos og etos, og deres kendetegn
● Jeg ved, at alle appelformer findes i alle tekster, og jeg kan identificere appelformerne i en tekst (udvidet tekstbegreb)
● Jeg kan vurdere et arguments tyngde på baggrund af min viden om argumentation og appelformer.
● Jeg kan genkende en politisk,  juridisk/informativ og en lejlighedstale
● Jeg kender til talens faser
● Jeg kan identificere mindst fire forskellige genretræk ved de tre typer af taler
● Jeg kan anvende de begreber, som jeg kender fra retorikken, i en tale, som jeg selv skriver
● Jeg kan arbejde med de tre skrivefaser: idéfasen, skrivefasen og redigeringsfasen.
● Jeg kan modtage og gøre brug af fokuseret feedforward og feedback.

Policy Slam på Himmelev Gymnasium 24. oktober 2024
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer