Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Frida Hansen
|
Hold
|
2024 DA/k8 (k8 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk: Retorik og taler
Et fælles grundforløb med sprogligt fokus, hvor eleverne er blevet introduceret til det udvidede tekstbegreb.
Desuden har eleverne arbejdet med retorisk analyse, de forskellige talegenrer, argumentationsteori, appelformer og faglig formidling.
Læringsmål:
- Eleverne kender de tre talegenrer
- Eleverne kan lave en analyse af den kommunikationssituation, der knytter sig til en tekst.
- Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika.
- Eleverne kan udarbejde og holde en tale, hvor de med formidlingsbevidsthed anvender retoriske virkemidler og viden om argumentation.
Centrale begreber:
Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør.
Logos, etos og patos. Sproglige virkemidler som fx gentagelser, ironi & metaforer.
Politisk-, informativ- og lejlighedstale.
Materialer:
Helle Borup - fra "Ud med sproget" kapitlet "Om argumentation"
Bodil-Marie Gade, Hans Elgaard Mogensen, Marianne Johnsen - fra "Grundbog i retorik - at vise og overbevise", kapitlet "Appelformer"
Jimmy Zander Hagen: "Sprog og tale" kapitlet 'Talegenrer'
Medietekster:
- Hans Rosling i Deadline (2015)
- Talen fra filmen "Festen" (1998) af - https://www.youtube.com/watch?v=1DGpaVR5k6M
- Kirsten til eksamen i filmen “Kærlighedens smerte” (1992) - https://www.youtube.com/watch?v=WALcEh3eUjg
Omfang af læste tekster: Ca. 30 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tekster afleveres her
-
Læs s. 1-4 i kompendiet til dansk grundforløb, så du har styr på begreberne belæg, påstand og hjemmel samt rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør. Vi gennemgår begreberne i timen, så hvis der er noget, du ikke helt fanger i teksten, må du meget gern
-
Til i dag skal I genopfriske begreberne fra Toulmins model: Belæg, påstand, hjemmel, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør. I kan få begreberne forklaret i mit powerpoint (vedhæftet), men tag også gerne et kig på jeres egne noter fra sidste time.
-
Læs om appelformerne logos, patos og etos i kompendiet s. 6-13 (lad jer ikke afskrække af sidetallet - nogle af siderne har meget lidt tekst). I skal læse, så I kan forklare, hvad de tre appelformer hver for sig går ud på.
-
Aflever tekst om sorte katte her
-
Ingen lektier - men husk kompendiet!
-
Læs s. 18-20 i kompendiet, så du har overordnet styr på de 3 talegenrer. Kig desuden på skemaet s. 29, så du får et overblik over forskelle på talegenrerne.
-
Aflever tekster her
-
Ingen lektier til dette modul, men medbring kompendiet.
-
At skrive en tale del 1.pptx
-
Vi arbejder videre på jeres taler. Som forberedelse/inspiration kan man høre de første ca. 24 minutter af podcasten "Klog på sprog" i linket - det handler om unge talere og indeholder gode råd til at skrive og holde en vedkommende tale.
-
Vi arbejder videre med jeres taler. Ingen lektier
-
Vi laver lidt repetition. Læs op på jeres noter fra taleforløbet og medbring kompendiet.
-
Alex's besked til dig: Du kan godt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955082",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955082",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955082"
}